Zákon o plánu rozvoje národního hospodářství
naši republiky na letošní rok již vychází
z uvedených zásad a pro jeho uskutečnění
platí nyní jako dříve, že je
možno uvést jej v život jen houževnatou
prací milionů dělníků, rolníků
a ostatních pracujících, bojem proti nedostatkům,
překonáváním překážek.
V uplynulém období projednalo Národní
shromáždění celou řadu hospodářských
zákonů a vládních nařízení,
jimiž se vytvářely předpoklady pro lepší
a dokonalejší plánování a řízení
národního hospodářství, jimiž
se zabezpečovala účinná kontrola plnění
úkolů hospodářské výstavby.
V této souvislosti nelze se nezmínit o zákonu
o peněžní reformě z minulého
roku, který umožnil přechod od lístkového
systému v zásobování k úplně
volnému trhu a nastoupit cestu soustavného snižování
maloobchodních cen. Jen poslední snížení
cen, provedené k 1. dubnu 1954, znamenalo pro obyvatelstvo
při nákupu potravin a průmyslového
zboží úsporu 5 miliard 600 milionů Kčs
ročně.
V zákonech Národního shromáždění
se významně projevila jedna z nejvýznamnějších
změn v naši ekonomice - postupný přechod
vesnice od individuální malovýroby k socialistické
velkovýrobě.
Po schválení zákona o jednotných zemědělských
družstvech z roku 1949 začalo budování
jednotných zemědělských družstev.
Jaké jsou výsledky? Jestliže na počátku
pětiletého plánu bylo jen 28 JZD třetího
a čtvrtého typu, na konci pětiletky pracovalo
již 6.679 družstev vyššího typu, která
obhospodařovala společně téměř
třetinu veškeré zemědělské
půdy. Družstevní myšlenka pevně
a trvale zapustila své kořeny na našem venkově
a ukazuje pracujícím rolníkům cestu
z odvěké dřiny k bohatšímu a
kulturnímu životu.
Zákonem o dodávkové povinnosti a výkupu
zemědělských výrobků z roku
1953 byla upravena jedna ze základních a zvláště
důležitých otázek svazku mezi dělníky
a rolníky: podmínky a formy dodávek zemědělských
výrobků pro zásobování obyvatelstva
byly upraveny tak, že posilují tržní svazek
dělníků a rolníků, jsou vcelku
pobídkou pro zvyšování zemědělské
výroby zvýšenými výkupními
cenami i dalšími možnostmi výhodného
odbytu na selských trzích nebo ve státním
nákupu.
Těsný svazek zemědělství se
socialistickým průmyslem vyjádřil
zákon o mechanisaci zemědělství, kterým
byly po prvé položeny organisační základy
pro vybudování státních traktorových
stanic. Postupné změny a prohlubování
organisace státních traktorových stanic nezmenšily
dějinný význam tohoto zákona. V duchu
jeho zásad vybavil náš průmysl zemědělství
mohutnou moderní technikou. V průběhu pětiletého
plánu dostalo zemědělství celkem 14.363
traktorů, 1.175 kombajnů převážně
obilních, 13.577 ostatních sklizňových
obilních strojů. Přes velký vzestup
ve výkonech i ve strojovém vybavení růst
mechanisace zemědělství v pětiletém
plánu nestačil, což bylo jednou z příčin
zaostávání zemědělské
výroby za průmyslem. Proto se podle plánu
rozvoje národního hospodářství
na r. 1954 výroba zemědělských strojů
zdvojnásobuje, rozšiřuje se o nové vysoce
výkonné druhy strojů, nahrazujících
těžkou lidskou práci.
Zákon o zvýšení rostlinné a živočišné
výroby, schválený Národním
shromážděním v r. 1950, byl významným
článkem v soustavné péči o
rozvoj zemědělství, jehož produkce nestačí
uspokojovat prudce rostoucí spotřebu potravin a
surovin pro potravinářský a lehký
průmysl. Dokumenty strany a vlády a především
usnesení X. sjezdu KSČ vyzdvihly tento úkol
- dosáhnout podstatného zvýšení
zemědělské produkce - jako hlavní
článek rozvoje národního hospodářství
v současném období.
Vědeckou základnu pro rozvoj zemědělství
jsme vytvořili v Čs. akademii zemědělských
věd, vrcholném to orgánu zemědělské
vědy a výzkumu.
Mohutný nástup kulturní revoluce, která
nezbytně provází velký rozmach našeho
hospodářství, podepřelo Národní
shromáždění schválením
řady významných zákonů. Podle
nich probíhá a organisuje se rozvoj vzdělanosti,
vědy a umění, příprava nejlepších
odborníků pro všechna odvětví,
kde je společnost potřebuje. Školskými
zákony z r. 1948 a 1953 bylo zajištěno jednotné
a všestranné školní vzdělání
všem dětem. Zřídily se nové typy
škol. Přímo bouřlivý je rozvoj
odborného školství, učilišť
pracovních záloh a škol vysokých, takže
je možno uspokojit stále rostoucí nároky
občanstva na vzdělání. Na odborných
školách bylo v r. 1953 o 36 % více žáků
než začátkem pětiletky a o 63 % více
proti roku 1936. V učilištích státních
pracovních záloh v r. 1953 se připravovalo
přes 85.000 žáků, aby se stali co nejkvalifikovanějšími
dělníky.
Na vysokých školách studuje téměř
o 90 % více studentů než v předmnichovské
republice. Otevřely se brány k vysokoškolskému
vzdělání všem, jimž byly v kapitalistických
podmínkách vysoké školy nedostupné.
Dálkového studia se zúčastnilo v r.
1953/54 přes 19.000 pracujících.
Vrcholnou vědeckou instituci jsme vytvořili zákonem
o Čs. akademii věd. V ni se sdružují
nejvýznamnější vědečtí
pracovníci, jejichž vědecké bádání
úzce spojené s praktickou činností
na pracovištích přineslo již mnoho cenných
výsledků pro výstavbu socialismu v naší
zemi.
I jinými zákony se Národní shromáždění
podílelo na kulturní výstavbě. Šlo
zejména o to, zajistit novým autorským zákonem
autorům jejich svobodnou tvůrčí činnost,
jejich právo na odměnu za jejich tvůrčí
práci a ochranu jejich autorských práv.
Dalším zákonem byly stanoveny zásady
o vydávání časopisů tak, aby
náš tisk mohl napomáhat budovatelskému
úsilí čs. lidu a spolupracovat na jeho výchově
k socialismu.
Bylo třeba, aby Národní shromáždění
svými zákony provedlo zásadu Ústavy
9. května, že všem občanům přísluší
právo na ochranu zdraví. Stalo se tak zákony,
kterými bylo provedeno zestátnění
léčebných ústavů, lázní
a léčebných zdrojů, jakož i farmaceutického
průmyslu, zákony o jednotné preventivní
a léčebné péči a o hygienické
a protiepidemické péči, zákonem o
zdravotnických povoláních. Podle těchto
zákonů byla provedena v péči o zdraví
pracujícího člověka opatření,
která jsou za kapitalismu naprosto nemožná
a nemyslitelná. V letech 1949-1953 nastoupilo do zdravotnické
služby 6.305 nových lékařů. Nyní
připadá na 1 lékaře 760 obyvatel proti
1.212 obyvatelům v r. 1937. V nemocnicích a odborných
léčebných ústavech vzrostl počet
lůžek o více než 28.000 proti r. 1949.
Do r. 1953 bylo vybudováno ve více než 400
krajských a okresních zdravotnických středisek
1.831 obvodních zdravotnických středisek,
1.532 lékařských stanic a přes 3.000
dětských a ženských poraden. Dnes je
na závodech více než 600 zdravotnických
středisek a více než 1.000 lékařských
stanic.
V důsledku zvyšování životní
úrovně i stále dokonaleji budované
zdravotní péče prodloužila se i střední
délka života občanů naši republiky.
Proti letům 1929-1932 prodloužil se průměrný
věk v českých zemích u mužů
o 10 let, u žen o 12 let, na Slovensku u mužů
o 14 let a u žen o 15 let.
Každoročními zákony o placené
dovolené na zotavenou se znovu projevovala péče
o pracující, a to nejen co do délky dovolené,
ale zejména co do péče Revolučního
odborového hnutí, aby pracující mohli
svou dovolenou strávit v nejkrásnějších
letoviscích naší vlasti. Počet účastníků
rekreace ROH vzrůstal rok od roku. Zatím co v r.
1948 se ji zúčastnilo 131.000 osob, v r. 1953 stoupl
tento počet již na 297.000 osob.
Zákonem o rodinných přídavcích
dokázala naše lidově demokratická republika,
že pečuje co nejštědřeji o rodiny
pracujících. Svědčí o tom několik
čísel z posledních let. V r. 1952 činily
výdaje pro tento účel 1.442,000.000 Kčs,
v r. 1953 již 2.460,000.000 Kčs, v r. 1954 bylo v
prvním pololetí vyplaceno 1.385,000.000 Kčs
a na celý tento rok se počítá s částkou
2.752,000.000 Kčs. Naše vlast, ve které již
není nezaměstnanosti, žebrajících
matek ani žebrajících dětí, které
jsme potkávali za vlády kapitalistů a statkářů
v ulicích našich měst a vesnic, naše lidově
demokratická vlast je skutečnou matkou všeho
pracujícího lidu a zejména svých děti.
Přicházím nyní k těm zákonům,
jejichž hlavním smyslem je upevnit orgány státní
moci a jejich demokratickou výstavbu. V uplynulém
období šlo zejména o to, dále upevnit,
pozdvihnout a rozvinout autoritu národních výborů.
Koncem r. 1948 byl schválen zákon o krajském
zřízení, jímž bylo zajištěno,
aby lid mohl vykonávat důsledně státní
moc v místech, okresech a krajích. V dalším
průběhu bylo řízení národních
výborů svěřeno vládě
a jejich výstavba byla dovršena zákony, které
byly námi schváleny v březnu letošního
roku po všenárodní diskusi, dosud největší
prověrce národních výborů,
jak o tom svědčí nesčetné návrhy
a připomínky našich občanů k
zlepšení práce národních výborů.
Nyní, když bylo podle demokratického volebního
zákona zvoleno do národních výborů
více než 180.000 členů, ustaveny rady,
odbory a správy, jde o to, aby národní výbory
v nejužším styku s občanstvem vedly houževnatý
boj za splnění všech úkolů uložených
jim zákony a usneseními strany a vlády. Péčí
o člověka a jeho blaho přispějí
nejvíce k upevnění důvěry pracujících
k orgánům našeho lidově demokratického
státu.
Dalšími zákony, kterými byly rozvinuty
zásady socialistické demokratičnosti, jsou
ústavní zákon o volbách do Národního
shromáždění a o volbách do Slovenské
národní rady a zákon o volbách do
Národního shromáždění.
V duchu těchto demokratických zákonů
přistoupí naši občané zanedlouho
k volbám, ve kterých budou rozhodovat o kandidátech
tak, aby za poslance byli zvoleni ti, kteří si důvěru
voličů zaslouží.
Ústavním zákonem o soudech a prokuratuře
a dalšími zákony byla provedena demokratisace
naší soudní soustavy. U našich soudů
nyní rozhoduje lid, a to podle zákonů, které
vyjadřují jeho vůli a odpovídají
jeho zájmům. Zde nás čeká úkol,
aby demokratisace soudů byla v budoucnosti dovršena
přímou volbou soudců i soudců z lidu.
Zřízením generální prokuratury,
které je svěřen nejvyšší
dozor nad přesným prováděním
a zachováváním zákonů a jiných
právních předpisů všemi ministerstvy,
ostatními úřady, soudy, národními
výbory, jakož i jednotlivými občany,
byl vytvořen orgán, který střeží
dodržování socialistické zákonnosti
a dbá, aby lidově demokratická práva
a svobody pracujících byly neochvějně
hájeny proti jakémukoliv rušiteli.
Národní shromáždění svými
zákony přispělo ke zvýšení
obranyschopnosti našeho státu. Zákonem byl
vytvořen Svaz pro spolupráci s armádou, tato
vlastenecká dobrovolná organisace pracujících,
které je svěřena výchova našeho
lidu k obraně naší mírumilovné
vlasti. Zákonem o ochraně státních
hranic byly vytvořeny ozbrojené sbory pohraniční
stráže, kterým byl svěřen nanejvýš
odpovědný úkol, zabránit pronikání
špionů, rozvratníků a jiných
škůdců, stojících v cizím
žoldu, na území naši vlasti.
K důsledné demokratisaci našeho života
přispěl také zákon o dobrovolných
organisacích a shromážděních
a řada jiných zákonů, kterými
byly vytvořeny masové organisace pracujícího
lidu. Těmito zákony byla občanům zajištěna
možnost aktivní účasti na všestranném
rozvoji našeho společenského, hospodářského,
kulturního a sportovního života.
Našimi zákony je zajištěno, aby všichni
občané bez ohledu na národnost plně
používali občanských práv, a
poměr národů a národností v
našem státě je upraven na základě
bratrské spolupráce, vzájemné důvěry
a dobrého soužití.
Církevními zákony byly uvedeny v život
zásady svobody svědomí a vyznání
a náboženské snášenlivosti, utvrzené
naší ústavou.
Pro upevnění politické moci dělnické
třídy, opřené o svazek s rolnictvem
a ostatními pracujícími, bylo nezbytně
nutné utvrdit základní společenské
a hospodářské vztahy také právním
řádem. To se stalo schválením základních
kodexů. Novým občanským zákoníkem
byly upraveny majetko-právní vztahy. Za nedotknutelný
zdroj bohatství a síly republiky a blahobytu pracujícího
lidu bylo prohlášeno společenské, socialistické
vlastnictví. Ruku v ruce se socialistickým vlastnictvím
se vyvíjí osobní vlastnictví. Ve společnosti,
kde všechno hospodářství slouží
lidu a kde národní důchod je spravedlivě
rozdělován, přispívá pracovní
úsilí každého z nás nejen k rozmnožování
vlastnictví socialistického, nýbrž i
vlastnictví osobního, k bohatšímu uspokojování
všech našich potřeb.
Zákonem o právu rodinném byla uvedena v život
naprostá rovnost manželů, muže i ženy,
a odstraněno dřívější
ponižující postavení t. zv. děti
nemanželských. Nové rodinné právo
napomáhá ochraně rodiny, posiluje její
mravní základy a pracovní solidaritu. V naší
společnosti jsou členové rodiny spjati přátelstvím
a láskou a vědomím povinnosti navzájem
si pomáhat a všemožně pečovat jeden
o druhého.
Význam trestního zákona spočívá
v tom, že je mohutným nástrojem lidově
demokratického státu v boji se všemi činy
nebezpečnými pro společnost, vedenou dělnickou
třídou k vybudování socialismu v naši
vlasti, vedenou v boj za světový mír. Trestní
zákon chrání lidově demokratickou
republiku, její socialistickou výstavbu, zájmy
pracujícího lidu a jednotlivce a vychovává
k dodržování pravidel socialistického
soužití. Trestní zákon nesleduje tedy
jen potrestání těch, kdož svými
činy poškozují nebo ohrožují právní
řád lidové demokracie, nýbrž
také jejich výchovu v řádně
pracující občany.
Demokratické zásady naší kodifikace
jsou též vyjádřeny v dalších
dvou zákonících, v občanském
soudním řádu a v trestním řádu.
Tento letmý pohled na zákonodárnou práci
Národního shromáždění
jasně a přesvědčivě ukazuje,
že zákony našeho státu, v nichž se
ztělesňuje vůle lidu, jsou zaměřeny
jen k jeho blahu, k rozvíjení pokroku, demokracie
a socialismu. Jak ubohé naproti tomu byly zákony
předmnichovského parlamentu, které sloužily
- jako celá předmnichovská republika - výlučně
zájmům kapitalistů a statkářů.
Celé zákonodárné dílo Národního
shromáždění je současně
- jinak to nemůže být - prodchnuto snahou učinit
vše pro zachování míru a pro přátelskou
spolupráci národů.
V tomto duchu a z vůle našeho lidu schválilo
Národní shromáždění zákon
na ochranu míru, který odpovídá zájmům
všeho mírumilovného lidstva i usnesení
Valného shromáždění Spojených
národů z listopadu 1947. Tím, že v naší
zemi je trestný každý pokus rozrušit mírové
soužití národů, tím, že
u nás je trestné podněcování
k válce a válečná propaganda, vedl
náš lidově demokratický stát
nevyvratitelný důkaz mírumilovností
celé naší politiky, věrnosti zásadám
mezinárodního práva, jak se tyto zásady
vytvořily po vítězství nad hitlerovským
fašismem a jak jsou vtěleny do Charty Organisace spojených
národů. S plným morálním oprávněním
jménem všeho našeho lidu mohla proto československá
delegace předložit IX. zasedání Valného
shromáždění Spojených národů
návrh resoluce na zákaz propagandy nové války.
Tento návrh bude mít zajisté plnou podporu
všech mírumilovných národů a
mírumilovných lidí na celém světě,
kteří usilují o zlepšení vzájemných
vztahů mezi státy bez rozdílu jejich společenské
a hospodářské soustavy, kteří
si přejí zmírnění mezinárodního
napětí.
K uskutečnění této myšlenky směřovala
i veškerá ostatní činnost Národního
shromáždění v uplynulém období.
Vzpomínáme přitom svolání I.
světového kongresu obránců míru
do Paříže v roce 1949. V důsledku zákroku
válkychtivých kruhů ve Spojených státech
a jejich přisluhovačů ve Francii mělo
být tehdy zabráněno delegacím zemi
tábora míru i některých jiných
zemí zúčastnit se tohoto kongresu. Bylo velkou
ctí pro naši republiku i pro Národní
shromáždění, že jsme mohli poskytnout
těmto delegátům pohostinství přímo
v budově našeho nejvyššího zastupitelského
sboru. Velké mírové hnutí, které
si však vítězně razí cestu a
tak podstatně přispívá k uvolnění
mezinárodního napětí, hnutí,
které učí stamiliony lidí všude
na celém světě vzít věc míru
do svých rukou, vejde do dějin jako hnutí,
které se rodilo na tomto prvním kongresu národů
za mír.
Začátkem roku 1950, když se ukázalo,
že v důsledku agresivní politiky amerických
imperialistů je mír vážně ohrožen,
a to zvláště šíleným zbrojením
a výrobou atomových zbraní a ostatních
zbraní hromadného ničení, Národní
shromážděni vyzvalo všechny ostatní
parlamenty světa, aby se postavily proti této hrozbě
nové války.
Znovu pozvedlo Národní shromáždění
jménem všeho našeho lidu svůj hlas v r.
1952 a žádalo, aby v Koreji nebylo používáno
nelidských zbraní a aby válka v Koreji byla
zastavena.
V důsledku mírové politiky Sovětského
svazu, lidové Číny a ostatních zemí
lidové demokracie a mírového úsilí
všech ostatních mírumilovných lidí
na celém světě došlo nyní k určitému
uvolnění mezinárodního napětí.
O tom svědčí uzavření přiměří
v Koreji, berlínská konference a významné
výsledky ženevské konference. Je proto vhodná
doba, aby Valné shromáždění Spojených
národů přikročilo k projednání
návrhu sovětské vlády o uzavření
mezinárodní smlouvy v otázce snížení
zbrojení a zákazu atomové a vodíkové
zbraně a jiných druhů zbraní hromadného
ničení.