Ústavně-právní výbor projednal
vládní nařízení ze dne 21.
září 1954 č. 45 Sb. dne 21. října
1954 bez připomínek a doporučuje je plenu
Národního shromáždění
schválit beze změny. (Potlesk.)
Místopředseda Fiala: Ke slovu není
nikdo přihlášen, přistoupíme
proto k hlasování.
Kdo souhlasí s návrhem na schválení
vládního nařízení ze dne 21.
záři 1954 č. 45 Sb., vydaného podle
§ 14 odst. 1 zákona č. 2/1954 Sb. a uvedeného
ve zprávě výboru ústavně-právního,
a to ve znění, jak toto vládní nařízení
bylo uveřejněno ve Sbírce zákonů,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo uvedené vládní
nařízení. Tím je vyřízen
osmý bod pořadu schůze.
Přistoupíme k projednávání
devátého bodu denního pořadu, kterým
je
9. Zpráva výboru pro hospodářské
plánování a jeho kontrolu k vládnímu
nařízení ze dne 21. září
1954 č. 46 sb. o úpravě pojistného
národního pojištění placeného
spotřebními a výrobními družstvy
a jejich družstevními svazy (tisk 782).
Zpravodajem je posl. Malina, dávám mu slovo.
Zpravodajca posl. Malina: Vážené Národné
zhromaždenie!
Vláda našej republiky podľa § 14, ods. 1
zákona č. 2/1954 Zb. o štátnom pláne
rozvoja národného hospodárstva Československej
republiky na rok 1954 vydala nariadenie, podľa ktorého
spotrebné a výrobné družstvá
a ich družstevné sväzy platia z poistného
národného poistenia vo výške 10 % z
úhrnu vymeriavacích základov všetkých
pracujúcich toho samého družstva alebo sväzu.
Toto vládne nariadenie č. 46/1954 Zb. sa odôvodňuje
tým, aby spotrebné a výrobné družstvá
mohli lepšie rozvinúť svoju činnosť
a úspešnejšie plniť úlohy, ktoré
od nich vyžaduje budovanie socializmu v našej vlasti.
V záujme rozvoja družstiev bolo vládou schválené
viacero opatrení, ktorých účelom je
zlepšiť najmä celkovú finančnú
situáciu spotrebného a výrobného družstevníctva.
Zníženie poistného národného
poistenia v našich družstvách je tiež takýmto
významným opatrením. Zatiaľ čo
národné podniky a iné hospodárske
a rozpočtové organizácie platia teraz poistné
národného poistenia vo výške 10 % z
úhrnov vymeriavacích základov, spotrebné
a výrobné družstvá platili do 1. januára
1954 poistné vo výške 15 %.
Toto zníženie sadzby poistného národného
poistenia z 15 % na 10 % so spätnou účinnosťou
od 1. januára 1954 bolo schválené vládou
13. apríla 1954 pre spotrebné družstvá
a 20. júla 1954 pre družstvá výrobné.
Pretože doterajšia výška poistného
je upravená vládnymi nariadeniami č. 109/1952
Zb. a č. 84/1953 Zb., treba vládou už schválené
zníženie poistného pre spotrebné a výrobné
družstvá legislatívne vykonať formou vládneho
nariadenia. Túto úlohu splňuje predložený
návrh.
Navrhované vládne nariadenie sa nevzťahuje
na bytové družstvá a na Ústrednú
radu družstiev. (Predsedníctvo prevzala podpredsedníčka
Hodinová-Spurná.)
Výbor pre hospodárske plánovanie a jeho kontrolu
rokoval o tomto opatrení vlády a navrhuje, aby Národné
zhromaždenie s vládnym nariadením č.
56 zo dňa 21. septembra 1954 vyslovilo súhlas. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Ke slovu není nikdo přihlášen, přistoupíme
proto k hlasování.
Kdo souhlasí s návrhem na schválení
vládního nařízení ze dne 21.
září 1954 č. 45 Sb., vydaného
podle § 14 odst. 1 zákona č. 2/1954 Sb. a uvedeného
ve zprávě výboru pro hospodářské
plánování a jeho kontrolu, a to ve znění,
jak toto vládní nařízení bylo
uveřejněno ve Sbírce zákonů,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo uvedené vládní
nařízení.
Tím je vyřízen devátý bod pořadu
schůze.
Přistoupíme k projednávání
desátého bodu denního pořadu, kterým
je
10. Zpráva předsedy Národního shromáždění
o činnosti Národního shromáždění.
Dávám slovo předsedovi Národního
shromáždění Zdeňku Fierlingrovi.
Předseda NS Fierlinger: Vážení
přátelé, soudružky a soudruzi!
Dovolte, abych v době, kdy končí volební
období tohoto Národního shromáždění,
podal souhrnnou zprávu o jeho činnosti. Nynější
Národní shromáždění vyšlo
z voleb v květnu 1948. V těchto volbách ukázal
náš pracující lid znovu celému
světu, že je pevně odhodlán dále
upevnit únorové vítězství dobyté
nad reakcí a kráčet pod vedením své
komunistické strany v nerozborné jednotě
k výstavbě socialismu v naší vlasti,
k upevnění míru.
Národní shromáždění, jeho
poslanci, řídili se ve své činnosti
v celém šestiletém období vůlí
lidu a pevným odhodláním přispěti
co nejvíce k upevnění Národní
fronty, k upevnění svazku dělníků,
zemědělců a pracující inteligence.
Celá zákonodárná činnost Národního
shromáždění v tomto období byla
proto zaměřena k výstavbě socialismu
v naší vlasti. Šlo o to provést cestou
socialistické industrialisace přestavbu a výstavbu
průmyslu, této základny všeho našeho
hospodářství. K tomu zejména směřovaly
zákony o státních plánech rozvoje
národního hospodářství naší
republiky, zákony o nové organisaci znárodněné
výroby a peněžnictví. Šlo o to
získat pro věc socialismu malého a středního
rolníka a přesvědčit ho o výhodách
dobrovolného přechodu k družstevní socialistické
velkovýrobě. A k tomu napomáhaly zákony,
zejména zákon o jednotných zemědělských
družstvech, které vytvořily právní
základ pro přechod naší vesnice k socialismu.
Celá zákonodárná činnost Národního
shromáždění sloužila jako neoddělitelná
součást socialistické výstavby jedinému
cíli, zvýšení hmotné a kulturní
úrovně všech pracujících v naší
vlasti.
Současně stál před námi úkol
nadále upevnit vládu dělníků
a rolníků výstavbou lidově demokratického
státu. Tento úkol jsme plnili zákony upevňujícími
pravomoc a vážnost zastupitelských sborů
lidu, zejména jeho přímou účastí
na demokratickém budování veškerého
státního života zdola nahoru.
Našimi zákony byla zabezpečena a utvrzena ústavní
práva a svobody lidu a kodifikací byl položen
pevný základ pro náš lidově demokratický
právní řád. Naše zákony,
které jsou výrazem vůle lidu a jeho zájmů,
umožnily, aby v celém našem životě
byl důsledně uplatněn požadavek dodržování
socialistické zákonnosti a státní
discipliny, a naše lidové soudy a prokuratura dbaly
toho, aby zákony, tato závazná pravidla socialistického
soužití, byly dodržovány všemi.
Národní shromáždění přispělo
celou svou činnosti nemálo k tomu, že byly
nadále upevňovány základy lidově
demokratického a státního zřízení,
a svými zákonodárnými akty posilovalo
bratrské soužiti českého a slovenského
národa a v duchu zásad leninsko-stalinské
národnostní politiky zajišťovalo všem
občanům našeho státu všechna národnostní
práva.
Národní shromáždění plnilo
tyto své úkoly v nejtěsnější
tvořivé spolupráci s vládou republiky.
Zvlášť významné bylo vždy
projednávání a jednomyslné schválení
vládních prohlášení, která
vždy konkrétně vyjadřovala hlavní
úkoly socialistické výstavby v dané
etapě vytyčené vedoucí silou v naši
společnosti, Komunistickou stranou Československa.
Celá činnost Národního shromáždění
v uplynulých šesti letech přispěla k
dalšímu upevňování lidově
demokratické republiky uvnitř i navenek, k zabezpečení
státní nezávislosti a svobody našich
národů, k posílení obranyschopnosti
našeho státu, k zajištění míru
pro domovy našeho pracujícího lidu. Naše
národy, které dějiny naučily vážit
si věci míru, národní svobody a demokracie,
začlenily se do tábora míru, vedeného
Sovětským svazem, a jsou pevně odhodlány
bojovat za mír až do konce. V tomto svém odhodlání
jsou zajedno s národy Sovětského svazu, lidově
demokratické Číny, ostatních zemí
lidové demokracie a se stamiliony mírumilovných
lidí na celém světě. Mírové
úsilí našeho lidu vyjádřilo Národní
shromáždění svými zákonodárnými
akty, svými rozpravami a usneseními.
To jsou, stručně vyjádřeno, charakteristické
znaky činnosti Národního shromáždění,
a nyní přistoupím k jejímu podrobnějšímu
rozboru.
Národní shromáždění konalo
od 10. června 1948 do dnešního dne celkem 85
plenárních schůzí. V těchto
schůzích projednalo a přijalo 326 zákonů,
76 vládních nařízení, vydaných
podle zákonů o státním plánu
rozvoje národního hospodářství
naší republiky, která ke své platnosti
vyžadují souhlasu Národního shromáždění.
Národní shromáždění projednalo
a schválilo 6 státních rozpočtů
a 8 státních závěrečných
účtů a schválilo 33 mezinárodních
smluv.
Čtyřikrát předstoupil před
Národní shromáždění předseda
vlády, aby jménem vlády předložil
Národnímu shromáždění
vládní program a vyžádal si souhlas
a důvěru Národního shromáždění.
Národní shromáždění provedlo
volbu Klementa Gottwalda a Antonína Zápotockého
presidenty republiky.
Národní shromáždění se
též obrátilo na nejvyšší zastupitelské
sbory jiných států a vyzvalo je, aby podporovaly
věc míru.
V plenu Národního shromáždění
bylo podáno 488 zpráv k návrhům zákonů,
k mezinárodním smlouvám, k návrhům
rozpočtů atp. Bylo předneseno 472 diskusních
příspěvků, ve kterých poslanci
osvětlili význam zákonů a svými
připomínkami a kritikou poukázali na nejzávažnější
otázky souvisící s projednávanou věci.
V plenu bylo též předneseno 83 projevů
členů vlády, věnovaných jak
zákonům, tak i rozpočtům a záležitostem
jejich resortů.
Bohatou a plodnou činnost vyvinulo 9 výborů
Národního shromáždění.
Výbory konaly celkem 561 schůzí, z toho 250
schůzi bylo věnováno legislativním
pracím, 230 schůzi projednávání
státních rozpočtů a 81 schůzi
jiným pracím.
Schůze výborů se vyznačovaly svojí
podnětností. Zde zejména poslanci uplatňovali
své zkušenosti, získané ve styku s pracujícími
v závodech, na vesnicích, ve školách
i v úřadech. O tom svědčí na
př. tato čísla: Rozpočet na r. 1954
byl projednán ve 26 výborových schůzích.
V debatách k jednotlivým rozpočtovým
kapitolám vystoupilo vedle zpravodajů 478 řečníků.
Poslanci uplatnili 253 závažných návrhů,
týkajících se práce ministerstev a
jiných ústředních úřadů.
Tyto návrhy jsou ministerstva povinna projednávat
a dát Národnímu shromáždění
odpověď, jak bylo připomínek poslanců
využito. V příslušných výborech
pak bylo o těchto odpovědích znovu jednáno.
Za těmito čísly je velká a odpovědná
zákonodárná práce Národního
shromáždění.
Všimněme si nyní jen v hlavních rysech
významu zákonodárného díla
uplynulého období, jakož i ostatních
prací Národního shromáždění.
Národní shromáždění svou
zákonodárnou, kontrolní a podnětnou
činností tvůrčím způsobem
přispívalo k uskutečnění převratných
změn v našem hospodářství.
V roce 1948 schválilo Národní shromáždění
zákon historického významu: zákon
o prvním pětiletém plánu rozvoje Československé
republiky; v lednu 1954 pak zákon o rozvoji národního
hospodářství na rok 1954. Národohospodářské
plány v tomto období, po únorovém
vítězství pracujícího lidu,
staly se zplna nástrojem budování socialismu.
V nich a jejich pomocí se uskutečňovala generální
linie strany v socialistické idustrialisaci, jak ji vytyčil
soudruh Gottwald a jak byla stanovena IX. sjezdem KSČ.
V průběhu první pětiletky změnila
se od základu třídní struktura naší
společnosti. Tak, jak to stanovil zákon o pětiletém
plánu, byly kapitalistické prvky v hospodářství
omezovány a zatlačovány a koncem pětiletky
socialistický sektor - kromě v zemědělství
- zcela převládl. Dosáhl 99,6 % v průmyslové
výrobě, 99,8 % ve stavebnictví, 100 % v dopravě,
99,7 % v obchodě.
Upevňování socialistických výrobních
vztahů, vědomi, že pracujeme na svém
a pro sebe, uvolnilo cestu mohutnému rozvoji tvůrčí
iniciativy pracujících. Při růstu
zaměstnanosti o 26 % vzrostla produktivita práce
v pětiletce o 60 %. V socialistickém soutěžení,
v novátorském a zlepšovatelském hnutí
vyrostlo mnoho znamenitých dělníků
a techniků, mistrů svého oboru, v opravdové
hrdiny práce. Práce se stala věcí
cti, hrdinství a slávy.
Činorodá práce milionových mas, řízená
jednotným plánem, změnila od základu
také skladbu našeho hospodářství.
Průmyslová výroba se zdvojnásobila,
strojírenství - chlouba naší země
- zvýšilo svou výrobu více než
třikrát.
Mohutný rozvoj strojírenství umožnil
zvýšit technickou úroveň ostatních
odvětví průmyslu, dopravy i zemědělství.
V průběhu pětiletého plánu
se uskutečňovala vysokým tempem industrialisace
Slovenska a podstatně se zvýšila hmotná
a kulturní úroveň slovenského lidu.
V zemi někdejší trvalé nouze o práci,
v zemi vystěhovalectví, stoupla zaměstnanost
o 81 %. Slovenský průmysl je 4,5krát větší,
těžký průmysl více než 7krát
větší než za kapitalistické Československé
republiky. Cílevědomé, plánovité
zvyšování hmotné a kulturní úrovně
slovenského lidu v duchu leninsko-stalinské národnostní
politiky a za pomoci české dělnické
třídy upevnilo bratrský svazek našich
národů.
Velikých úspěchů při plnění
pětiletého plánu, jimiž se upevnilo
také mezinárodní postavení Československa,
nebyli bychom dosáhli bez stálé bratrské
pomoci Sovětského svazu, bez spolupráce s
Čínskou lidovou republikou, s lidově demokratickými
státy a Německou demokratickou republikou. Národní
shromáždění mnohokrát ocenilo
všestrannou hmotnou, technickou a morální pomoc,
jakou si nikdy nemohou navzájem poskytnout státy
kapitalistické; mnohokrát vyzdvihlo nové
hospodářské vztahy mezi zeměmi, kráčejícími
po vzoru Sovětského svazu k socialismu. Tyto nové
vztahy urychlují a napomáhají co nejvíce
rozvoji výrobních sil u nás i u našich
přátel.
Hospodářské výsledky prvního
pětiletého plánu nám umožňují
rozšiřovat obchodní styky se všemi státy
na základě rovnoprávnosti a vzájemných
výhod.
Výsledky úspěšného splnění
Gottwaldovy pětiletky se jeví v tom, že československé
národní hospodářství, zejména
průmyslová výroba, tvoří dnes
bezpečnou a neotřesitelnou základnu hospodářské
moci a obranyschopnosti našeho státu.
Splnění základních úkolů
stanovených pětiletým plánem nám
umožnilo věnovat celou pozornost odstranění
vážného zaostávání zemědělské
výroby za průmyslovou a zajistit rozsáhlou
všestrannou pomoc našemu zemědělství,
jednotným zemědělským družstvům,
malým a středním rolníkům.
Dále jde nyní o to překonat disproporce v
palivové, energetické a rudné základně,
zvýšit a zkvalitnit výrobu zboží
široké spotřeby, upevnit režim hospodárnosti
v celém národním hospodářství.
Hlavní podmínkou splnění těchto
úkolů je zvýšení produktivity
práce a snížení vlastních výrobních
nákladů. To je jediná cesta, jak nadále
zvyšovat životní úroveň obyvatelstva
osvědčenou cestou snižování maloobchodních
cen. Taková je směrnice strany a vlády, jak
byla vyjádřena v Národním shromáždění
vládním prohlášením v září
minulého roku, taková je směrnice X. sjezdu
KSČ i pro budoucí léta.