Usnesení si vyžádalo legislativní úpravy,
která byla provedena vládním nařízením
č. 19 ze dne 6. dubna 1954. Toto vládní nařízení
vytklo hlavní zásady pro přípravu
mládeže v učňovských školách
zřizovaných pro taková povolání,
která vyžadují alespoň jednoročního
soustavného odborného školení. Odpovědnost
a řízení této přípravy
v učňovských školách zůstalo
příslušným resortům. Nedostatek
koordinace byl odstraněn tím, že zásadní
opatření provádějí resorty
v dohodě s ministerstvem pracovních sil a pokud
jde o stanovení povolání v dohodě
se státním úřadem plánovacím
a jednotnou odborovou organisací. Náklady na učňovské
školy jsou hrazeny v rámci státního
rozpočtu příslušnými ústředními
úřady.
Vládní nařízení zrušilo
zastaralé právní předpisy o učebním
poměru a výcviku učňů, které
byly již vývojem překonány, na př.
některá dosud platná ustanovení živnostenského
řádu, na Slovensku živnostenského zákona,
předpisy z doby nesvobody atp. Současně zmocnilo
Ústřední radu odborů, aby tyto otázky
upravila vyhláškou až do doby, kdy vyjde zákoník
práce. Vyhláška čís. 124/1954
Úředního listu o úpravě pracovně
- právních poměrů učňů
a o přípravě mládeže pro povolání
v pracovním poměru v závodech upravila tyto
otázky tak, aby odpovídaly zásadám
našeho lidově demokratického zřízení
a aby byly v souladu s potřebami státního
plánu rozvoje národního hospodářství
i se zájmy učně. U mládeže, která
se připravuje pro jednoduchá povolání
v pracovním poměru v závodech, a na níž
se tudíž vztahují obecné pracovně-právní
předpisy, byla podnikům uložena řada
povinností se zřetelem na její růst
a vývoj.
Vládní nařízení upravilo též
účelně nábor mládeže na
učební a pracovní místa, který
za řízení ministerstva pracovních
sil prováděly odbory pracovních sil u rad
národních výborů. Podniky však
zpravidla neprojevovaly patřičný zájem
o nábor, ani nevytvářely příznivé
podmínky pro mládež, kterou přijaly.
Tento stav vedl často k administrativnímu rozmísťování
mládeže. Proto byl s přihlédnutím
k sovětským zkušenostem nábor upraven
tak, aby odbory pracovních sil rad národních
výborů prováděly pouze nábor
do státních pracovních záloh. Pokud
jde o nábor na učební a pracovní místa,
budou sice podnikům pomáhat při náboru
a dozírat na jeho průběh, provádět
jej však budou podniky samy. Nábor řídí
ministerstvo pracovních sil v dohodě s ministerstvem
školství a ve spolupráci s ostatními
ústředními úřady.
Vládní nařízení je dalším
krokem ke zlepšení náboru a přípravy
pro povolání naší mládeže,
z které nám musí vyrůstat odborně
zdatní a lidově demokratickému řádu
oddaní pracovníci.
Proto jménem výboru pro hospodářské
plánování a jeho kontrolu, který je
projednal, doporučuji vládní nařízení
čís. 19 ke schválení.
Místopředseda Fiala: Ke slovu není
nikdo přihlášen, přistoupíme
proto ke hlasování.
Kdo souhlasí s návrhem na schválení
vládního nařízení ze dne 6.
dubna 1954 č. 19 Sb. vydaného podle § 14 odst.
1 zákona č. 2/1954 Sb. a uvedeného ve zprávě
výboru pro hospodářské plánování
a jeho kontrolu, a to ve znění, jak toto vládní
nařízení bylo uveřejněno ve
Sbírce zákonů, nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo uvedené vládní
nařízení.
Tím je vyřízen pátý bod pořadu.
Přistoupíme k projednávání
šestého bodu pořadu, kterým je:
6. Zpráva výboru pro hospodářské
plánování a jeho kontrolu k vládnímu
nařízení ze dne 3. srpna 1954 č. 41
sb. o občanské kontrole provozoven (tisk 780).
Zpravodajem je posl. Fleyberk, dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Fleyberk: Vážené Národní
shromáždění!
Občanská kontrola obchodu, zavedená vládním
nařízením č. 21/1953 Sb., má
za sebou více než rok praxe. Účelem
této laické kontroly bylo zajistit co nejkvalitnější
funkci provozoven maloobchodu a společného stravování.
Z krajské zkušenosti mohu říci, že
občanská kontrola přes určité
počáteční potíže a nedostatky
plní svůj účel. Vedle zlepšení
a zkvalitnění služeb poskytovaných spotřebiteli
obchodem a závody společného stravování
stala se prodlouženou rukou národních výborů
směrem ke spotřebiteli, spojkou mezi pracujícími
na závodech a pracovníky odborů obchodu rad
KNV a ONV. S aktivy občanských kontrolorů
se radili pracovníci obchodu při řešení
některých speciálních konkrétních
otázek.
Nedostatky dosavadní praxe byly v podstatě tyto:
občanské kontrole nepodléhaly provozovny
v soustavě ministerstva místního hospodářství,
poskytující služby občanstvu jako jsou
prádelny, žehlírny, čistírny,
barvírny, opravny obuvi, prádla a šatstva,
zakázkové krejčovství, očistné
lázně, holičství, fotografické
ateliery a jiné, jakož i provozovny v soukromých
rukou. Tento nedostatek předložené vládní
nařízení odstraňuje a působnost
občanské kontroly na tyto podniky rozšiřuje.
Současně s tímto rozšířením
působnosti občanské kontroly je třeba
naznačit směr činnosti kontrolorů
při kontrolách provozoven v soustavě ministerstva
místního hospodářství, provozoven
výrobních družstev a provozoven soukromých
živnostníků, pokud poskytují pracujícím
služby, a dále dát ministerstvu místního
hospodářství a Ústřednímu
svazu výrobních družstev možnost vydávat
pro činnost občanských kontrolorů
na tomto úseku směrnice o organizování
školení a instruktáže.
Při zavádění občanské
kontroly obchodu bylo stanoveno, že funkční
období občanských kontrolorů je 6
měsíců. Tato lhůta byla zvolena proto,
že jednomu občanskému kontroloru byla přidělena
jedna nebo dvě prodejny, které po dobu svého
funkčního období kontroloval. Bylo nebezpečí,
že při funkčním období delším
než 6 měsíců kontrolor navštěvuje
stále jednu nebo dvě prodejny naváže
se zaměstnanci této prodejny vztahy, které
budou na závadu řádnému vykonávání
kontroly.
Po celoroční zkušenosti s prací občanských
kontrolorů obchodu došlo ministerstvo vnitřního
obchodu k názoru, že pro lepší práci
občanských kontrolorů je výhodnější,
bude-li jednomu občanskému kontroloru nebo skupině
občanských kontrolorů jednoho závodu
přiděleno k provádění kontroly
více prodejen, po případě celá
ulice, náměstí nebo jiný úsek
města. Tím byly vytvořeny také předpoklady
pro to, aby šestiměsíční funkční
období mohlo být prodlouženo na jeden rok,
neboť v jedné prodejně bude provádět
kontrolu několik občanských kontrolorů.
Prodloužením funkčního období
na jeden rok bude umožněno důkladnější
školení občanských kontrolorů,
které je prováděno formou instruktáží
jednou měsíčně. Také výběr
občanských kontrolorů bude závodními
radami prováděn lépe, neboť občanští
kontroloři budou voleni současně se členy
dílenských a závodních rad na výročních
členských schůzích Revolučního
odborového hnutí. Tak vzroste politický význam
občanského kontrolora na závodě s
delším školením budou zlepšeny i
jeho znalosti problematiky obchodu, nutné při provádění
správné kontroly.
Výbor pro hospodářské plánování
a jeho kontrolu projednal toto vládní nařízení
na své schůzi a doporučuje Národnímu
shromáždění, aby je beze změny
schválilo. (Potlesk.)
Místopředseda Fiala: Ke slovu není
nikdo přihlášen, přistoupíme
proto k hlasování.
Kdo souhlasí s návrhem na schválení
vládního nařízení ze dne 3.
srpna 1954 č. 41 Sb. vydaného podle § 14 odst.
1 zákona č. 2/1954 Sb. a uvedeného ve zprávě
výboru pro hospodářské plánování
a jeho kontrolu, a to ve znění, jak toto vládní
nařízení bylo uveřejněno ve
Sbírce zákonů, nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo uvedené vládní
nařízení.
Tím je vyřízen 6. bod pořadu schůze.
Přistoupíme k projednávání
sedmého bodu schváleného pořadu, kterým
je
7. Zpráva výboru pro hospodářské
plánování a jeho kontrolu k vládnímu
nařízení ze dne 31. srpna 1954 č.
44 Sb. o organisaci veřejné dopravy v oboru ministerstva
dopravy (tisk 781).
Zpravodajem je posl. Toman, dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Toman: Vydání vládního
nařízení o organisaci veřejné
dopravy v oboru ministerstva dopravy z 31. srpna 1954 č.
44 Sb., které se opírá o zmocnění
podle zákona o státním plánu rozvoje
národního hospodářství republiky
Československé na rok 1954, ukázalo se nutným
pro plynulý rozvoj naší veřejné
dopravy, ježto dosavadní zákonná opatření
byla již nedostačující. Třeba
zdůraznit, že jde jenom o úsek organisace státního
dopravního podnikání v oboru ministerstva
dopravy a tudíž jen jeho hospodářsko-organisátorskou
funkci, nedotýká se tudíž působnosti
vykonávané v oboru státní správy.
Právě v úseku státního dopravního
podnikání prodělala naše veřejná
doprava veliký rozvoj, který byl postupně
upravován novými normami. Rozvoj naší
veřejné dopravy šel rychleji kupředu
od doby, kdy ještě více jsme se učili
ze sovětských zkušeností a jim se přizpůsobovali.
A tu se ukazovalo, že dosavadní zákonné
úpravy nedostačují a že je třeba
nalézt takovou zákonnou úpravu, která
by nebyla brzdou dalšího rozvoje, ale naopak umožňovala
ho a pomáhala mu. Mohl bych uvést na př.
obtíže, které se vyskytly při řešení
otázek cestovního ruchu, působnosti národních
podniků opravárenských, výroby i distribuce
náhradních dílů, kde se ukázalo,
že již nedostačují ani poměrně
nová vládní nařízení
č. 33 a 34 z roku 1952. Bylo třeba nalézt
takovou zákonnou normu, která by základní
věci týkající se organisace veřejné
dopravy vyhrazovala vládě, ale aby přitom
konkrétní provádění zásad
stanovených vládou bylo ponecháno ministru
dopravy a aby vláda tyto zásady určovala
pouhým usnesením a nebylo třeba, jako tomu
bylo dosud, vždy formy vládního nařízení.
Této potřebě vyhovuje vládní
nařízení, které stanoví základní
normy, jež jsou vyhrazeny usnesením vlády,
a ostatní normy, jež vydává ministr
dopravy ve vlastní působnosti, jakož i vymezuje
opatření, ke kterým potřebuje ministr
dopravy souhlasu vlády nebo ministra financí. A
tak základní zákonné normy organisace
veřejné dopravy se stávají dostatečně
pružnými a umožňují, aby potřebné
opatření mohlo být co nejrychleji normováno
a provedeno. Novým vládním nařízením
položen je také právní základ
pro rozdělení péče o cestovní
ruch, jak jej upravuje § 7 nařízení.
S hlediska organisačního i hospodářského
nutno s nařízením projevit jenom souhlas,
neboť netušený rozvoj našeho průmyslu,
zemědělství i obchodu nezbytně zvyšuje
i nároky na dopravu a tím ovlivňuje také
její vývoj. Nutí dopravu hledat nové
methody práce a její lepší organisaci
tak, aby doprava stále zvyšovala svoji bezpečnost,
výkonnost a hospodárnost. Při hledání
těchto cest máme před sebou již osvědčený
vzor sovětských zkušeností a chceme
se jimi i nadále řídit ve zdokonalování
naší veřejné dopravy.
Proto výbor pro hospodářské plánování
a jeho kontrolu projednal předložené vládní
nařízení ve své schůzi dne
25. října 1954 usnesl se jednomyslně navrhnout
plenu Národního shromáždění,
aby Národní shromáždění
projevilo souhlas a schválilo vládní nařízení
o organisaci veřejné dopravy v oboru ministerstva
dopravy z 31. srpna 1954 č. 44 Sb. v tom znění,
jak je vláda předložila a vyhlásila
ve Sbírce zákonů republiky Československé.
(Potlesk.)
Místopředseda Fiala: Ke slovu není
nikdo přihlášen, přistoupíme
proto k hlasování.
Kdo souhlasí s návrhem na schválení
vládního nařízení ze dne 31.
srpna 1954 č. 44 Sb., vydaného podle § 14 odst.
1 zákona č. 2/1954 Sb. a uvedeného ve zprávě
výboru pro hospodářské plánování
a jeho kontrolu, a to ve znění, jak toto vládní
nařízení bylo uveřejněno v
Sbírce zákonů, nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo uvedené vládní
nařízení.
Tím je vyřízen sedmý bod pořadu
schůze.
Přistoupíme k projednávání
osmého bodu denního pořadu, kterým
je
8. Zpráva výboru ústavně-právního
k vládnímu nařízení ze dne
21. září 1954 č. 45 Sb., kterým
se mění a doplňuje vládní nařízení
o státní arbitráži (tisk 776).
Zpravodajem je posl. Havel, dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Havel: Slavné Národní
shromáždění, soudruzi a soudružky!
Bouřlivý rozvoj našeho hospodářství,
který je možný jen v zemi budující
socialismus, vyžaduje, aby i zákonné normy
byly tomuto rozvoji přizpůsobeny a jemu čím
dále tím více k dalším úspěchům
napomáhaly.
To platí i o vládním nařízení
ze dne 12. května 1953, č. 47 Sb. o státní
arbitráži.
Zkušenosti více než jednoho roku ukázaly,
že ustanovení tohoto vládního nařízení
již plně nevyhovuje. Je nutné, aby komplikovanou
problematiku hospodářských smluv řešil
jen ten orgán, který má blízko k plánování
a dokonale zná hospodářský život.
Proto nové vládní nařízení
upravuje především poměr pravomoci státní
arbitráže a obecných soudů.
Státní arbitráži připadá
mimo jiné zásadní rozhodování
všech smluvních sporů a sporů z hospodářských
smluv a jiných opatření, jimiž se zajišťuje
plnění úkolů státního
plánu rozvoje národního hospodářství.
Soudy budou napříště rozhodovat majetkové
spory, které nevznikly ze vztahů upravených
předpisy o hospodářských smlouvách
a obdobných opatřeních.
Rozhraničení pravomoci státní arbitráže
a soudů určuje vládní nařízení
všeobecně a hlavní arbiter republiky Československé
vydá k němu podrobné předpisy.
K účinnému odstraňování
nedostatků v našem hospodářství
napomáhá § 17, který stanoví
povinnost oznamovat případy podstatných porušení
státní, plánovací nebo smluvní
discipliny, jiných závad a nedostatků v činnosti
podniků, organisací a zařízení
socialistického sektoru i orgánů státní
správy, které vyšly najevo při arbitrážním
jednání, příslušným nadřízeným
orgánům a v nutných případech
generální prokuratuře.
Ten, kdo zprávu obdržel, je povinen do 30 dnů
odpovědět a zaujmout stanovisko k odstranění
závad a vyloučit jejich opakování.
Toto ustanovení je velikým přínosem
v boji za odstraňování nedostatků
a zvyšování úrovně hospodářství
socialistického sektoru.
Provedením tohoto nařízení nevzniknou
státu žádné výdaje. Novou úpravou
se naopak získá operativnější,
rychlejší i dokonalejší vyřizování
arbitrážních případů ku
prospěchu našeho hospodářství.