Nutno však konstatovat, že ustanovení tohoto
zákona předpokládá toliko zaměstnanecký
poměr. Na bezpečnost při práci družstevníků
a jednotlivě hospodařících rolníků
se uvedený zákon nevztahuje.
Aby bezpečnost při práci byla zajištěna
v zemědělství také v sektoru družstevním
a sektoru jednotlivě hospodařících
rolníků, bylo nutno upravit tyto otázky novým
zákonem, jehož návrh je předkládán
ke schválení. Tak dochází po prvé
v historii našeho zemědělství k tomu,
že na podkladě zákona se upravuje bezpečnost
při práci též pro zemědělský
sektor. Je to nový důkaz péče naší
strany a vlády o pracující.
Poznamenávám, že zákon č. 67/1951
Sb. o bezpečnosti při práci pověřuje
inspekcí práce jednotnou odborovou organisaci, která
ji vykonává svými orgány inspekce
práce. S ustanoveními zmíněného
zákona nebylo možno vystačit a jeho platnost
rozšiřovat na jednotná zemědělská
družstva a soukromě hospodařící
rolníky, neboť kompetence jednotné odborové
organisace se nemůže vztahovat na JZD, kde družstevníci
nejsou členy jednotné odborové organisace,
ani na jednotlivě hospodařící rolníky,
kteří rovněž nejsou členy této
organisace. Z tohoto důvodu se projevilo účelným
pověřit v navrhovaném zákonu touto
funkcí zemědělské správy rad
krajských národních výborů
jakožto orgán, který má nejblíže
ke zmíněným osobám a největší
možnost dozoru nad bezpečností práce
těchto osob.
V souvislosti s návrhem zákona o bezpečnosti
při práci v JZD a u jednotlivě hospodařících
rolníků je třeba vyzdvihnout veliký
význam tohoto zákona na poli péče
našeho lidově demokratického státu o
bezpečnost a hygienu při práci a o zdraví
člověka ve všech úsecích našeho
hospodářství. Náš lidově
demokratický stát, čerpající
ze zkušeností Sovětského svazu, je si
vědom, že pracovní úrazy a nemoci z
povolání jsou velkou brzdou na poli budování
našeho hospodářství tím, že
podlamují zdraví pracujícího lidu
a současně působí našemu národnímu
hospodářství veliké materiální
škody. Přitom výroba ztrácí dočasně
nebo trvale pracovníky, kterých je tolik potřeba
pro plnění našich budovatelských úkolů.
Tyto ztráty mají za následek, že se
zmenšuje náš národní důchod,
je brzděn rozvoj našeho hospodářství
a tím i zvyšování úrovně
našeho pracujícího lidu. Je proto nezbytně
nutno, abychom dále pokračovali v boji o zamezení
těchto ztrát a tím přispěli
k zhospodárnění výroby. K úsilí
lidově demokratického státu patří
vytvářet pro pracující takové
pracovní podmínky, aby k pracovním úrazům
a nemocem z povolání nedocházelo a aby tak
veškeré tvůrčí sily byly zajištěny
pro plnění budovatelských úkolů.
Je proto nutné dále prohlubovat úsilí
na poli péče o pracující a rozšiřovat
okruh působnosti těchto opatření na
všechny příslušníky našeho
státu, stojící v řadách budovatelů
socialismu. Lidově demokratický stát je si
plně vědom, že pracující člověk
je nejdůležitějším činitelem
při rozvoji našeho národního hospodářství.
Za socialismu se stává práce, osvobozená
od kapitalistického vykořisťování,
věci ctí. Všestranná péče
o pracujícího člověka je jednou z
podmínek rozkvětu socialistické společnosti.
V tom se právě projevuje veliký a zásadní
rozdíl proti společnosti kapitalistické,
kde pracující jsou námezdními silami,
o něž se vládnoucí buržoasie nestará,
neboť za nemocného, úrazem postiženého
pracovníka získá vždy náhradu
z armády nezaměstnaných.
Socialismus nezná armády nezaměstnaných,
nýbrž dává každému plné
právo na práci. Zde může každý
nejen uplatniti své schopnosti, nýbrž dokonce
s prací každého jednotlivce se počítá.
Ochrana pracujících před nemocemi z povolání
a před úrazy je jednou z hlavních podmínek
všestranného uplatnění tvůrčích
schopností pracujících a proto jednou z důležitých
pák rozvoje socialistické výroby a tím
i trvalého růstu životní úrovně.
Lidově demokratická republika se zaměřuje
na péči o zabezpečení šťastné
existence všeho lidu. Odtud vyplývá i nutnost
soustavného boje proti úrazům a nemocem z
povolání, které přinášejí
neštěstí a utrpení postiženým
i jejich rodinám. Pracující, který
utrpí úraz, ztrácí schopnost výdělku
v době léčení a ztráta na výdělku
trvá často i po ukončení léčení,
jestliže úraz nebo nemoc z povolání
způsobí trvalé snížení
pracovní schopnosti nebo trvalou pracovní neschopnost.
Podle statistik si vyžádá každý
úraz nebo nemoc z povolání průměrně
20 dní léčení. Kromě toho nevhodné
pracovní podmínky a nevyhovující vybavení
pracovišť s hygienického hlediska mají
často vliv na zvyšování nemoci a tím
absence v práci a často přispívají
i k nežádoucí fluktuaci. Tím vším
ztrácí naše hospodářství
několik milionů pracovních dnů a miliardové
hodnoty, které by mohly být vyrobeny v takto zameškané
pracovní době. Vyšetřováním
úrazů je zjištěno, že většině
z nich mohlo být zabráněno. Velkou vinu na
nich mají vedení podniků, která přehlížejí
bezpečnostní předpisy a nepečují
o to, aby se na pracovištích zaváděla
a používala vhodná, osvědčená
bezpečnostní opatření a zařízení.
Část jich zaviňují i pracující
sami tím, že podceňují úrazové
nebezpečí a počínají si často
při práci lehkomyslně a nedbale. Vydáním
zákona č. 67/1951 Sb. o bezpečnosti při
práci a jeho důsledným prováděním
bylo podstatně sníženo procento úrazovosti
a nemocí z povoláni. Otevřenou otázkou
až do dnešní doby však zůstala bezpečnost
při práci ve velmi významném úseku
zemědělské výroby, na který
se ustanovení tohoto zákona nevztahovala, t. j.
v úseku JZD a soukromě hospodařících
rolníků.
Z tohoto důvodu předkládá vláda
tento zákon, který je neobyčejně významným
přínosem na poli bezpečnosti práce
a vyplňuje dosavadní poslední mezeru na poli
péče o pracujícího člověka.
Účelem tohoto zákona je zajistit bezpečnost
při práci v JZD a u jednotlivě hospodařících
rolníků a tak přispět podstatnou měrou
k dalšímu zvyšování produktivity
práce v úseku zemědělství a
k dalšímu vzestupu hmotné a kulturní
úrovně zemědělských pracovníků.
I na tomto úseku splňujeme odkaz našeho nezapomenutelného
soudruha Gottwalda, který nám uložil že
"nesmíme zapomínat, že na konci všeho
našeho snažení je člověk - starost
o jeho dobro".
Zemědělský výbor ve své schůzi
25. října 1954 projednal vládní návrh
zákona o bezpečnosti při práci v JZD
a u jednotlivě hospodařících rolníků,
tisk 772, ve všeobecné a podrobné rozpravě
bez připomínek a doporučuje Národnímu
shromáždění přijeti tohoto zákona
beze změny. (Potlesk.)
Podpredseda Žiak: K slovu nie je nikto prihlásený,
pristúpime preto k hlasovaniu.
Keďže pozmeňovacie návrhy nie sú,
dám hlasovať o celom vládnom návrhu
odrazu podľa zprávy výborovej.
Sú nejaké námietky? (Neboli.)
Námietky nie sú.
Kto teda súhlasí s celým vládnym návrhom
zákona o bezpečnosti pri práci v jednotných
roľníckych družstvách a u jednotlivo hospodáriacich
roľníkov, a to v znení výborovej zprávy
nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
Je niekto proti? (Nikto.)
Zdržal sa voľakto hlasovania? (Nikto.)
Ďakujem. - Tým Národné zhromaždenie
jednomyseľne schválilo vládny návrh
zákona o bezpečnosti pri práci v jednotných
roľníckych družstvách a u jednotlivo hospodáriacich
roľníkov.
Tým je vybavený tretí bod poriadku schôdzky.
Pristúpime k prejednávaniu štvrtého
bodu poriadku schôdze, ktorým je
4. Zpráva výboru zahraničného k
vládnemu návrhu, ktorým sa predkladá
Národnému zhromaždeniu Československej
republiky k prejaveniu súhlasu Úmluva o politických
právach žien, podpísaná v New Yorku
dňa 31. marca 1953 (tlač 777).
Zpravodajkyňou je poslankyňa Matějková,
dávam jej slovo.
Zpravodajka posl. Matějková: Vážené
soudružky a soudruzi, milí přátelé!
Na VII. zasedání Valného shromáždění
OSN byla schválena Úmluva o politických právech
žen. K této úmluvě přistoupilo
též Československo. Nyní předložila
vláda úmluvu Národnímu shromáždění
ke schválení.
Úmluva se skládá z preambule, jež vychází
ze zásady rovnoprávnosti mužů a žen
obsazené v Chartě OSN a má 11 článků.
O politickém zrovnoprávnění žen
jednají první tři články, v
nichž se praví, že žena má mít
stejné volební právo za stejných podmínek
bez diskriminace jako muž. Dále se stanoví
zásada o volitelnosti žen do všech veřejně
volených orgánů za stejných podmínek
jako muži a konečně se stanoví, že
ženy jsou oprávněny zastávat veřejný
úřad a vykonávat veřejné funkce
za stejných podmínek jako muži. Ostatní
články se zabývají právním
provedením této úmluvy.
Zásady uvedené v úmluvě jsou pro Československo
samozřejmé. Naše Ústava 9. května,
náš lidově demokratický řád
zaručují ženám nejen všechna politická
práva, která jsou obsažena v úmluvě,
nýbrž zajišťují i stejné postavení
muže a ženy v rodině, ve společnosti,
stejný přístup ke vzdělání,
ke všem povoláním, úřadům
a hodnostem.
Je radostnou skutečností, že práva žen
u nás nezůstala pouhou proklamací, nýbrž
že jsou vytvářeny i všechny materiální
předpoklady, aby tato práva mohly ženy plně
uplatňovat. Mezi širokými masami našich
žen a mezi obyvatelstvem vůbec je prováděna
neustále veliká výchovná činnost,
aby byly odstraněny všechny zbytky minulosti, všechny
staré předsudky proti úplnému zrovnoprávnění
žen, které ještě tu a tam zůstaly
ve vědomí mužů a žen. Že se
tato práce dobře daří, toho nejlepším
důkazem je, že se naše ženy uplatňují
na všech pracovištích našeho socialistického
budování a že stále větší
počet žen se účastní v našem
státě veřejné činnosti. Ve
výrobě, v distribuci, v dopravě, na poště,
všude se ženy dobře uplatňují a
stále doplňují školením svou
kvalifikaci. Stejně dobře se uplatňují
v administrativě, ve školství a ve zdravotnictví.
Ženy prospěly při budování nové
socialistické vesnice jako zakladatelky a předsedkyně
JZD a vykazují velmi krásné výsledky
jako agronomky, dojičky, krmičky prasat a tak pod.
Pro tuto svou práci mnoho žen bylo vyznamenáno.
50 žen je nositelkami Řádu práce. 8
má Řád republiky, 24 jsou laureátkami
státních cen. V Československu máme
8 národních umělkyň. 4 ženy jsou
nositelkami Ceny míru, a mnoho žen bylo vyznamenáno
za vynikající práci a za zásluhy o
výstavbu.
Ženy v našem lidově demokratickém státě
mají takové postavení jak to odpovídá
pokrokovým tradicím našich národů,
tradici Boženy Němcové, Elišky Krásnohorské,
Jožky Jabůrkové, Marie Majerové, Šoltészové,
Timravé a mnohých jiných.
Předmnichovská doba, kdy pracující
žena byla dvojím způsobem vykořisťována,
je za námi. Tenkráte byla vykořisťována
jako pracující a k tomu ještě jako žena.
Pamatujeme ty doby, kdy dělnice v pražských
závodech vydělávala 50 Kčs týdně,
sklářská dělnice na Turnovsku dostávala
sotva 30 Kčs týdně a stejně v ostatních
zaměstnáních byly pracující
ženy neslýchaně vykořisťovány.
Pamatujeme ještě dobře doby, kdy v době
krise dělnickým matkám nezbývalo nic
jiného než žebrat, aby dostaly aspoň kousek
chleba pro své hladovějící děti.
Aby o těchto neradostných poměrech nemohly
tenkrát ženy společně porokovat, bývaly
veřejné schůze zakazovány, protože
jejich svolavatelem byly ženy.
V lidově demokratickém Československu je
Úmluva o politických právech žen důsledně
plněna již před tím, než bude Národním
shromážděním schválena. Jinak
je tomu však v kapitalistickém světě.
Zde tato úmluva může sloužiti pracujícím
ženám v tom, aby si vydobyly aspoň svá
nejzákladnější práva. Ve XX.
století jsou ještě státy, kde nemají
ženy naprosto žádného volebního
práva, nebo jejich volební právo je velmi
omezeno. Ještě horší je přístup
k veřejným funkcím. Stačí uvést,
že ve Velké Britannii jsou jen 2,7 % z celkového
počtu poslanců ženy a v Americe dokonce pouhá
2 %. Pokud se týká sociálního postavení
žen stačí jen uvést, že na př.
ženy ve Spojených státech dostávají
průměrně o 30 až 40 % nižší
mzdu než muži za stejnou práci a u černošských
žen nedosahuje průměrná mzda ani polovici.
Ve Velké Britannii činí plat žen pouze
53 % platu mužů a v západním Německu
je mzda žen nižší přibližně
o 50 %, v Japonsku dokonce o 57 %. Ve všech těchto
kapitalistických státech jsou ženy více
ohroženy nezaměstnaností než muži.
Stále více žen v kapitalistickém světě
bojuje za svá práva, za demokracii, za mír.
Jejich mluvčím je Mezinárodní demokratická
federace žen, která nyní již sdružuje
ve svých řadách 140 milionů žen
ze 66 zemí. Deklarace práv, kterou kongres Federace
demokratických žen přijal, se čím
dále tím více stává programem,
sjednocujícím ženy a vůbec pokrokové
lidi na celém světě v jejich spravedlivém
boji za pokrok a demokracii. Tato deklarace, žádající
pro ženy nejen politickou rovnoprávnost, nýbrž
i všechna politická a hospodářská
práva, byla již dlouho před kongresem uvedena
v život v Sovětském svazu a v zemích
lidové demokracie. Radostný život žen
v zemích tábora míru, demokracie a socialismu
je velkým povzbuzením pro ženy, bojující
v kapitalistických, koloniálních a polokoloniálních
zemích za svá práva. (Předsednictví
převzal místopředseda Fiala.)
Je nutné, aby Úmluva o politických právech
žen byla dodržována a uvedena v život všemi
státy, které ji podepsaly. Stojí za zmínku,
že tuto úmluvu nepodepsalo dosud 36 států,
jež jsou členskými státy Organisace
Spojených národů. Některé státy,
které tuto úmluvu podepsaly, učinily tak
s výhradami, které svědčí o
tom, že nechtějí svým obyvatelkám
přiznat ani tato minimální základní
politická práva v úmluvě dohodnutá.
Zahraniční výbor projednal tuto úmluvu
ve své schůzi konané dne 25. t. m. a po zevrubné
rozpravě vyslovil svůj souhlas. Doporučuji
jménem výboru, aby úmluva byla Národním
shromážděním schválena. (Potlesk.)
Místopředseda Fiala: Protože ke slovu
není nikdo přihlášen, přistoupíme
k hlasování.
Kdo souhlasí se schvalovacím usnesením tak,
jak je uvedeno ve zprávě výboru zahraničního,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
projevilo jednomyslně souhlas s Úmluvou o
politických právech žen, podepsanou v New Yorku
31. března 1953.
Tím je vyřízen 4. bod pořadu schůze.
Přistoupíme k projednávání
pátého bodu pořadu, kterým je
5. Zpráva výboru pro hospodářské
plánování a jeho kontrolu k vládnímu
nařízení ze dne 6. dubna 1954 čís.
19 sb. o přípravě mládeže pro
povolání mimo učiliště státních
pracovních záloh (tisk 779).
Zpravodajkou je posl. Trojanová, dávám
jí slovo.
Zpravodajka posl. Trojanová: Slavné Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi!
Výbor pro hospodářské plánování
a jeho kontrolu projednal 25. října vládní
nařízení čís. 19 ze dne 6.
dubna 1954 o náboru a přípravě mládeže
pro povolání mimo učiliště státních
pracovních záloh.
Hlavním a pravidelným zdrojem pracovních
sil je naše mládež. Zdokonalování
výroby a nepřetržitý růst techniky
vyžadují, aby její příprava pro
povolání byla co nejdokonalejší. A proto
nás stát, který buduje socialismus, připravuje
plánovitě střední a vyšší
technické kádry na vysokých školách
a odborných školách středních.
Kvalifikovaní dělníci pro hlavní povolání
v nejdůležitějších odvětvích
průmyslu, ve stavebnictví a v dopravě,
jsou připravování v učilištích
státních pracovních záloh. Výchova
dorostu pro ostatní povolání a to zejména
pro odvětví lehkého průmyslu, potravinářského
průmyslu, vnitřního obchodu, místního
průmyslu a komunálního hospodářství,
byla po vybudování státních pracovních
záloh převedena na příslušná
hospodářská ministerstva a prováděna
ve střediscích pracujícího dorostu.
Vzhledem k řadě nedostatků v této
výchově usnesla se vláda dne 15. července
1953 přebudovat střediska pracujícího
dorostu na závodní učňovské
školy a zemědělské učňovské
školy a včlenit do nich základní odborné
školy. Dalším požadavkem bylo, aby se mládež
pro méně náročná povolání
připravovala v závodech v pracovním poměru
formou individuálního a skupinového školení.