Pátek 12. prosince 1952

Reorganisaci branné výchovy se otevírá nová cesta k dalšímu zintensivnění výchovy a přípravy pracujících k obraně vlasti. Reorganisace se provádí na podkladě bohatých sovětských zkušeností. Jak známo, sovětští lidé při výstavbě socialismu ani na okamžik nezapomínali na nebezpečí, které Sovětskému státu hrozí se strany imperialistů a v ohni budovatelské práce se vždy k obraně své vlasti připravovali. Proto také fašističtí útočníci narazili v průběhu II. světové války při napadení Sovětského svazu na nerozbornou sílu sovětského lidu, sovětské armády a právě tento sovětský lid porazil na hlavu fašistické útočníky, přinesl lidstvu mír a mnoha národům svobodu.

Příklad sovětského lidu nechť vede i náš lid dále po nastoupené cestě k socialismu a budování nerozborné obrany naší vlasti, o níž si vyláme zuby každý z imperialistických nepřátel, kteří by se chtěli pokusit naši vlast napadnout. Tak zabezpečíme výstavbu socialismu v naší vlasti a přispějeme k upevnění míru na celém světě. Jménem výboru branného a bezpečnostního proto doporučuji, aby Národní shromáždění vládní návrh zákona o reorganisaci branné výchovy schválilo ve znění zprávy výborové. (Potlesk.)

Místopředseda dr Polanský (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá. Přistoupíme k hlasování.

Protože není pozměňovacích návrhů, dám hlasovat o celé osnově najednou podle zprávy výborové.

Jsou nějaké námitky? (Nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou podle výborové zprávy, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Děkuji. - Tím Národní shromáždění opět jednomyslně schválilo vládní návrh zákona o reorganisaci branné výchovy. (Potlesk.)

Tím je vyřízen 2. bod pořadu schůze.

Přistoupíme k projednávání třetího bodu dnešního pořadu, kterým je

3. Zpráva výboru branného a bezpečnostního k vládnímu návrhu zákona o materiálním zabezpečení příslušníků ozbrojených sil (tisk 673).

Podle usnesení užšího předsednictva navrhuji, aby projednávání tohoto bodu pořadu bylo sloučeno s projednáváním 4. bodu pořadu kterým je

4. Zpráva výboru branného a bezpečnostního k vládnímu návrhu zákona o důchodovém zaopatření příslušníků ozbrojených sil (tisk 671).

Jsou nějaké námitky proti návrhu na sloučení těchto bodů? (Nebyly.)

Námitek není.

Projednávání bude tedy podle návrhu sloučeno.

Zpravodajem k oběma zprávám branného a bezpečnostního výboru je posl. Vodička. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Vodička: Vážená sněmovno, soudružky a soudruzi, paní a panové!

Jako zpravodaj branného a bezpečnostního výboru Národního shromáždění mám za úkol podat na dnešní schůzi sněmovny zprávu ke dvěma osnovám zákonů, a to: o materiálním zabezpečení ozbrojených sil a o důchodovém zaopatření příslušníků ozbrojených sil. Obě tyto osnovy patří do řady těch předloh nových zákonů, které mají všechny zákony, neodpovídající duchu naší lidově demokratické republiky, zaměniti novými, jež budou tomuto duchu plně odpovídat.

Že tomu tak je, o tom svědčí základní ustanovení § 1 osnovy zákona o materiálním zabezpečení příslušníků ozbrojených sil, kde se říká, že pracující lid poskytuje těmto příslušníkům materiální zabezpečení, jaké vyžaduje plnění uložených jim úkolů při obraně nezávislosti Československé republiky a jejího lidově demokratického zřízení.

Zákon o materiálním zabezpečení příslušníků ozbrojených sil také důsledně prosazuje zásadu odměňování podle práce. V příslušných předpisech, které vydají příslušní ministři pro součásti ozbrojených sil jim podřízených, bude stanoveno, že základem nového služného bude odměna podle zastávané funkce a jen menší podíl služného bude platem podle hodnosti.

Je správné, že zásada odměňování podle práce se provede také výrazně u poddůstojníků, kteří i po službě zůstávají stále ve styku s mužstvem základní služby, a jejichž služba byla až dosud málo oceňována a hodnocena.

Pokud jde o příslušníky pohraniční a vnitřní stráže, vydá pro ně prováděcí předpis ministr národní bezpečnosti, jemuž jsou podřízeny. S ohledem na povahu jejich služby bude tento předpis vycházet ze stejných zásad jako předpis o peněžních náležitostech vojáků čs. armády, poněvadž podle zákona o ochraně státních hranic mají příslušníci pohraniční stráže stejná práva a povinnosti jako vojáci. Konečně je také správné, že navrhovaný zákon řeší současně materiálně právní poměry příslušníků armády, státní bezpečnosti, veřejné bezpečnosti i pohraniční a vnitřní stráže.

Druhá osnova zákona o důchodovém zaopatření příslušníků ozbrojených sil je také velmi důležitá. Také ona bude zákonem odpovídajícím novému duchu naší republiky. Proto vláda předkládá tento návrh zákona o důchodovém zaopatření příslušníků ozbrojených sil současně s novou platovou úpravou těchto příslušníků.

Zákon je rámcový. Podrobné předpisy vydá k zákonu příslušný ministr, t. j. ministr národní obrany pro příslušníky armády a ministr národní bezpečnosti pro příslušníky státní bezpečnosti, veřejné bezpečnosti, pohraniční a vnitřní stráže a ostatní součásti, které jsou mu podřízeny.

Zákon na rozdíl od dosavadních kapitalistických předpisů staví zájem o pracujícího příslušníka ozbrojených sil na prvé místo a zajišťuje mu spravedlivé a dostatečné zabezpečení pro případ stáří a invalidity i pro případ onemocnění. V případě úmrtí stará se i o pozůstalé rodinné příslušníky.

Také tento zákon vychází ze zásady odměňování podle práce. Na rozdíl od dnešních předpisů, které důchod vyměřovaly podle poslední hodnosti, bude se důchod příslušníků ozbrojených sil vymezovat podle jejich poslední práce, t. j. podle zastávané funkce, a jen z menší části podle poslední hodnosti. Je samozřejmé, že se bude při tom zejména přihlížet k délce skutečné služby, t. j. k době, po kterou příslušník ozbrojených sil vykonával práce v různých funkcích.

Při tom nebude se započítávat do důchodového základu doba, po kterou někdo sloužil za okupace ve sborech, které sloužily okupantům. A to se týká také služby ve vládním vojsku, v bývalé policii a četnictvu a v podobných útvarech nebo funkcích za okupace.

Další významnou novou zásadou tohoto zákona je nová úprava invalidního důchodu, který dosavadní právní řád neznal. Je pravda, že i podle dnešních předpisů jsou příslušníci ozbrojených sil, kteří se při výkonu své služby stanou invalidními, do jisté míry zvýhodněni, ale toto zlepšení neodpovídá socialistickému názoru na člověka. Proto navrhovaná úprava vychází z nových zásad a zajistí příslušníkům ozbrojených sil bez ohledu na započitatelnou dobu, kteří se stanou invalidními, invalidní důchod, jehož výše se řídí podle procenta invalidity a podle toho, zda k invaliditě došlo v souvislosti s výkonem služby či nikoliv.

V této souvislosti je třeba připomenout velmi nebezpečnou, namáhavou a vyčerpávající službu našich příslušníků státní bezpečnosti a pohraniční stráže, kteří v naší situaci svádějí s třídním nepřítelem ostrý boj na život a na smrt, v němž dochází i ke ztrátám na životech příslušníků ozbrojených sborů.

Je také správné, že se nově řeší otázka zaopatřovacího důchodu, který bude zajištěn členům rodiny po příslušníku ozbrojených sil z povolání. Zaopatřovací důchod je postaven na nové základy a současně podporuje větší růst pracovních reserv pro naše hospodářství, neboť zaopatřovací důchod vdovám je váže na určité podmínky. Nebude se proto opakovat dosavadní stav, že mladé ženy nechtěly nastupovat práci již z toho důvodu, že od státu pobíraly značné důchody.

Současně prováděcí předpisy řeší i jiné otázky, které dosud nebyly upraveny. Tak se upravuje odškodné při úrazech a zranění a náhrada za zranění těm příslušníkům ozbrojených sil, u nichž v souvislosti s výkonem služby dochází k úrazům, jako u osob pracujících s bojovými nebo trhavými látkami, nebo těch, kteří padnou při akci. Tyto sociální podpory, které jsou vypláceny postiženým příslušníkům nebo v případě jejich úmrtí příslušníkům jejich rodin, jsou nutné v nynější situaci a znamenají zlepšení materiálního postavení zejména našich příslušníků státní bezpečnosti, veřejné bezpečnosti a pohraniční a vnitřní stráže.

Naše ozbrojené síly, které zajišťují bezpečnost republiky, klidné budování socialismu v naší vlasti, lidově demokratické zřízení a které tím způsobem přispívají k boji za světový mír, budou tak společně i materiálně zabezpečeny. Oba zákony budou jim odměnou za jejich vlasteneckou službu.

Jsem přesvědčen, že všechen náš pracující lid, který umožňuje, aby tyto zákony byly projednány prostřednictvím jeho zástupců v Národním shromáždění, zvláště v této době, v době zostřeného třídního boje, v období úsilí všeho pracujícího lidu na celém světě o zachování míru, přivítá schválení těchto zákonů, které jsou prostředkem k posílení bojeschopnosti našich ozbrojených sil a tím i k větší bezpečnosti naší vlasti.

Branný a bezpečnostní výbor projednal ve své schůzi, konané dne 2. prosince 1952, oba tyto vládní návrhy, a doporučuje plenu Národního shromáždění jejich schválení ve znění zprávy výborové. (Potlesk.)

Místopředseda dr Polanský: Ke slovu není nikdo přihlášen, proto rozprava odpadá.

Přistoupíme k hlasování, a to tak, že budeme hlasovat o každé zprávě odděleně.

Nejprve budeme hlasovat o 3. bodu pořadu.

Ad 3. Hlasování o osnově zákona o materiálním zabezpečení příslušníků ozbrojených sil.

Protože není pozměňovacích návrhů, dám hlasovat o celé osnově najednou podle zprávy výborové.

Jsou nějaké námitky? (Nebyly.)

Námitek není. Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Děkuji. - Tím Národní shromáždění projevilo s touto osnovou jednomyslně svůj souhlas. (Potlesk.)

Tím je vyřízen 3. bod pořadu schůze.

Nyní budeme hlasovat o 4. bodu pořadu.

Ad 4. Hlasování o osnově zákona o důchodovém zaopatření příslušníků ozbrojených sil.

Protože není pozměňovacích návrhů, dám hlasovat o celé osnově najednou podle zprávy výborové.

Jsou nějaké námitky ? (Nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Děkuji. - Tím Národní shromáždění projevilo s touto osnovou jednomyslně svůj souhlas. (Potlesk.)

Přistoupíme k projednávání 5. bodu pořadu schůze, kterým je

5. Zpráva výboru zemědělského k vládnímu návrhu zákona o Československé akademii zemědělských věd (tisk 697).

Zpravodajem je posl. Lupač; dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Lupač: Paní a pánové, soudružky a soudruzi!

Dnešní plenární schůzi Národního shromáždění byl předložen vládní návrh zákona s hlediska vývoje našeho zemědělství nanejvýš významný a důležitý. Máme projednat zákon o zřízení Československé akademie zemědělských věd. Není náhodou, že zákon o zřízení Akademie zemědělských věd je projednáván v období mohutného růstu a rozvoje JZD.

Není náhodou, že se v období přestavby našeho hospodářství v zemědělství nové - socialistické, organisuje také naše zemědělská věda, výzkum a propagace.

Plný a všestranný rozvoj zemědělských věd je základním předpokladem úspěšného rozvoje socialistického zemědělství. Svědčí o tom ohromný rozmach socialistické zemědělské vědy Sovětského svazu, která pod vedením Všesvazové Leninovy akademie zemědělských věd, v jejímž čele stojí největší zemědělský vědecký pracovník akademik Lysenko, ukázala zemědělské vědě nové cesty. A po těchto nových cestách chceme aby se ubírala i naše zemědělská věda. Chceme, aby po těchto osvědčených a vítězných cestách kráčela i naše Akademie zemědělských věd. Vrcholná instituce naší zemědělské vědy, jíž se akademie stane, musí proto sledovat svůj veliký vzor, Leninovu akademii zemědělských věd, musí se pozorně učit z jejich úspěchů, z její práce, z její organisace.

Našim zemědělským vědeckým pracovníkům se naskýtá nebývalá možnost rozvinout vědeckou práci. Více než 7 tisíc JZD, jež rozorala meze, nabízí své lány našim vědcům. Desítky a stovky traktorových stanic, stovky hospodářství státních statků čeká na naše vědecké pracovníky. Těmto všem musí naše zemědělská věda pomáhat zvyšovat hektarové výnosy, zvyšovat užitkovost hospodářských zvířat a rozvíjet živočišnou výrobu. To však vyžaduje, aby se naše zemědělská věda nedržela jen laboratoří, zkumavek a knih. Musí ven mezi pracující družstevníky, mezi pracovníky státních statků a STS. Musí poznat jejich práci a jejich problémy. Laboratoří zemědělské vědy musí být celá naše zemědělská výroba. Spojovat vědu s praxí, t. j. nepěstovat ji odtrženě od života - to platí pro zemědělskou vědu dvojnásobně. Krásně to řekl našim vědeckým pracovníkům před několika dny akademik Lysenko: Praxe je někdy slepá, ale není hloupá. To znamená, že věda se musí pozorně učit z úspěchů našich předních pracovníků praxe, družstevníků-pěstitelů, družstevníků-chovatelů, mechanisátorů, vedoucích i prostých pracovníků státních statků a STS. Musí nejen pomáhat, nýbrž i bedlivě pozorovat jejich práci, zlepšovat a zdokonalovat práci a zasadit se o to, aby úspěšné methody výroby zobecněly v nejširší zemědělské praxi. Zemědělská věda musí se stát mohutným nástrojem rozvoje zemědělské výroby. Dosavadní zemědělská výroba je stále nedostačující, i přes některé vynikající úspěchy. V čem vězí příčiny těchto nedostatků? Nelze všechnu vinu svádět na dosud velký počet individuálně hospodařících rolníků. Je třeba vidět, že organisace našich socialistických zemědělských závodů, ať již jde o JZD, STS nebo státní statky, není dosud na výši. Odborná zdatnost a zkušenost našich pracovníků jsou dosud nepostačující. Nejširší uplatnění vědy, čerpající z nepřeberných zkušeností Sovětského svazu, nám musí pomáhat ve výchově nových odborníků, musí nám pomáhat při upevňováni JZD, STS a státních statků.

17. listopadu t. r. u příležitosti slavnostního vyhlášení Čs. akademie věd řekl předseda vlády soudruh Zápotocký m. j.: "Je třeba, aby naše věda pomohla našemu zemědělství při zavádění nových plodů, dosud u nás nepěstovaných, ale velice významných pro naši výrobu". To znamená, že značné požadavky budou kladeny na zemědělské výzkumnictví. Zřízením Akademie bude naše výzkumnictví zdokonaleno.

Zemědělské výzkumnictví u nás má své tradice. Mělo v minulosti značné úspěchy, ale také neúspěchy. Měli jsme a máme význačné zemědělské pracovníky, jako byli Horský, bratranci Veverkové, Kodym a z novějších Stoklasa, Taufer a celá řada jiných dosud žijících, z nichž jsou někteří laureáty státních cen.

Úspěchy našich výzkumníků spočívaly však v jejich nadání a píli. Neúspěchy, kterých bylo více, spočívaly v systému, který naše výzkumníky obklopoval, v jejich methodě práce, v jejich idealistickém zaměření, v nedokonalém plánování výzkumu a vůbec v neuspokojivé organisaci celého výzkumnictví. Snahy o soustředění naší vědecké a výzkumné práce v oblasti zemědělských věd se datují již od dvacátých let. Za první republiky vznikly dvě instituce, a to Svaz výzkumných ústavů zemědělských a Československá akademie zemědělská, které však nespolupracovaly, naopak často stály proti sobě. Čs. akademie zemědělská byla vytvořena jako representativní instituce. I když vykonala určitou práci pro rozvoj zemědělské vědy, nemohla a nemůže ve své zaostalé formě vyhovovat nárokům, které na vědu klade socialistické zemědělství. Bez pevného a plánovitého vedení výzkumu a vědy nelze vědeckou práci v zemědělství rozvinout tak, aby věda stála v čele boje za vysokou úrodu a vysokou užitkovost hospodářských zvířat. Aby tomu tak bylo, to vyžaduje sjednocení naší zemědělské vědy v Akademii zemědělských věd. (Předsednictví převzal místopředseda Fiala.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP