Rozpisové práce byly příliš složité,
vyžadovaly značný administrativní aparát
a způsobovaly mnoho hlavy bolení, zejména
místním funkcionářům v obcích,
sváděly je přitom k benevolenci ze známosti,
po případě k přijímání
všelijakých theorií o nesplnitelnosti stanovené
dodávky. (Předsednictví převzal
místopředseda Fiala.)
Největším nedostatkem dosud zavedeného
systému opírajícího se o výměry
půdy a stavy dobytka je, že nenapomáhá
dostatečně k zvyšování zemědělské
výroby, že nevyvolává snahu jak jednotlivě
hospodařících zemědělců,
tak i jednotných zemědělských družstev,
aby lépe využívali každého hektaru
půdy a získávali co nejvyšší
úrodu.
Nově navrhovaný zákon o dodávkové
povinnosti a výkupu zemědělských výrobků,
který jest nám předložen ke schválení,
byl vypracován na základě poznatků
získaných z dosavadních způsobů
výkupu a odstraňuje v podstatě jejich hlavní
nedostatky. Při jeho vypracování bylo použito
bohatých a neocenitelných zkušeností
Sovětského svazu, jejichž uplatnění
přineslo Sovětskému svazu i v nejobtížnějších
situacích vynikající výsledky, a které
byly se stejným úspěchem použity v řadě
lidově demokratických států.
Důležitou předností navrhovaného
zákona je okolnost, že jeho uskutečněním
bude umožněno přesnější
plánování, neboť při závažnosti
a neměnitelnosti výkupních norem bude získána
jistota, s jakým množstvím jednotlivých
výrobků je možno počítat. Další
jeho význam se projevuje tím, že každé
jednotlivé zemědělské družstvo
a jeho členové, jednotlivě hospodařící
rolníci a všichni, kdož dodávkovým
povinnostem podléhají, budou výši svých
dodávek přesně znáti předem
- v budoucnosti i na několik let dopředu - a mohou
tedy své hospodaření ke splnění
svých úkolů náležitě připravit.
Vědomí, že všechny jejich navíc
docílené přebytky jim zůstanou k volnému
použití, ať pro vlastní spotřebu
nebo na prodej, povede nezbytně k zlepšení
jejich práce a povzbudí jejich snahu vyrobiti co
možno nejvíce.
A výrobní možnosti našeho zemědělství
jsou opravdu nesmírné. Vždyť kdybychom
nedocílili nic více, než že bychom všude,
na všech pozemcích našeho státu a u všech
chovaných hospodářských zvířat
dosáhli tytéž výnosy a tutéž
užitkovost, kterou zatím za stejných výrobních
podmínek docilujeme jenom v jednotlivých případech,
zvýšili bychom naší zemědělskou
výrobu aspoň o polovinu. A přitom ani o těchto
jednotlivých nejlepších výsledcích
nelze říci, ze by byly hranici možnosti. Zejména
výsledky sovětských výzkumníků
a kolchozníků a jimi dosahované rekordní
výnosy a užitkovost nám názorně
ukazují, jak nedozírné pole působnosti
se ještě před naším zemědělstvím
otevírá.
Nová úprava dodávkových povinností
spravedlivě postihne všechny lenochy, nedbalce a spekulanty,
kteří se drželi sobeckého názoru,
že pro ně naroste a na ostatních že nezáleží.
Jejich pravděpodobná nespokojenost a nářek
nad novou úpravou výkupu musí nás
ponechat chladnými a nesmí vésti v žádném
případě ke snižování dodávek.
Účinek nové úpravy výkupu projeví
se také urychlením přechodu vesnice k socialistickým
výrobním formám. Pevným stanovením
dodávkových norem vystoupí přednosti
družstevní velkovýroby zvlášť
jasně do popředí a stanou se pro další
tisíce drobných a středních rolníků
pobídkou ke vstupu do jednotných zemědělských
družstev.
Zvýhodnění jednotných zemědělských
družstev a jejich členů, předpokládané
navrženým zákonem, může samozřejmě
vyplynout pouze ze zvýšené výroby, ze
zvýšených hektarových výnosů
a větší užitkovosti hospodářských
zvířat; v žádném případě
nebude a nemůže býti docíleno jakýmkoliv
snížením zemědělské výroby
nebo výše dodávek.
Nová úprava dodávkových povinností
a výkupu zemědělské výroby
bude mít za následek upevnění dodávkové
morálky našich zemědělců. Bude
dalším důkazem péče vlády
o zemědělskou výrobu a bude další
tvrdou ranou pro všechny ať domácí či
zahraniční rozvratníky, kteří
spekulují na nespokojenost nebo nevědomost českého
a slovenského rolníka.
Naši rolníci už několikrát po roce
1945 projevili svoji politickou vyspělost a pochopení
pro svůj skutečný zájem a zklamali
naděje odpůrců socialismu. Učinili
tak na př. již ve volbách v r. 1946, kdy právě
na venkově se stala komunistická strana stranou
nejsilnější. I v únorových dnech
r. 1948 jsme viděli rolníky jako věrné
spojence dělnické třídy, když
se na svém rolnickém sjezdu vyslovili rozhodně
proti jakémukoliv pokusu zvrátit vývoj Československé
republiky s cesty k socialismu směrem ke starým
kapitalistickým pořádkům. Rovněž
změny probíhající na naší
vesnici v posledních měsících dokazují,
že naši rolníci zůstali věrni pokrokovým
tradicím svých předků. Už ne
jednotlivě, ale ve stovkách, po tisících
a desetitisících, hromadně celé vesnice
vstupují do jednotných zemědělských
družstev. (Potlesk.) Ztratily svoji účinnost
všechny klepy, pomluvy a strašáky o neslučitelnosti
socialismu se zemědělstvím. Rolníci
se denně přesvědčují o lživosti
tvrzení, že budou okradeni, zbaveni svých majetků
a zejména půdy, kterou tak milují. Vidí,
že jim nikdo na jejich majetek nesahá, ba naopak,
jejich možnost hospodařiti na vlastním "dědictví
otců" je zabezpečena tak, jak nebyla zajištěna
nikdy v minulosti. (Potlesk.) K zajištění
své šťastné a blahobytné budoucnosti
nepotřebují dnes rolníci nic více
než čestně a poctivě pracovat ve společném
družstevním hospodářství. Není
už statkářů, zbytkařů,
advokátů a spekulantů, kteří
by se v případě hospodářského
neúspěchu nebo pohromy vrhali na rolnický
majetek a za mizerný groš získávali
jej do svého vlastnictví. Dnes v jednotných
zemědělských družstvech zůstávají
rolníci hospodáři nejenom půdy, na
které hospodařili dosud, ale bezplatně a
bez náhrady dostávají k disposici půdu
statkářů, bez jakýchkoliv poplatků
mohou sklízeti úrodu s pozemků, z nichž
ještě nedávno platili pachtovné lidem,
kteří kromě pachtovného neměli
se zemědělstvím pranic společného!
Od poznání těchto nezvratných skutečnosti
nemůže dnes už nikdo naše rolníky
odvrátit. Marné je skuhrání všech
domácích i zahraničních sýčků,
český a slovenský rolník už nikdy
nebude nástrojem reakce, protože stále ve větší
míře nachází své pravé
a správné místo v jednotných zemědělských
družstvech jako platný pomocník a spojenec
dělnické třídy.
Navrhovaný zákon poskytne rolníkům
jistotu, že s hospodářským výsledkem
své práce budou svobodně nakládat,
a přispěje tak k dalšímu utužení
jejich kladného a ještě vřelejšího
poměru k vlasti, ke státu, k naší lidově
demokratické Československé republice.
V přesvědčení, že zásady
a zaměření navrhovaného zákona
jsou v souhlase s požadavky základního ekonomického
zákona socialismu, jehož podstatné rysy definoval
s. J. V. Stalin ve svých ekonomických problémech
jako "zabezpečení maximálního
uspokojení neustále rostoucích materiálních
i kulturních potřeb celé společnosti
pomocí nepřetržitého růstu a
zdokonalování socialistické výroby",
doporučuje zemědělský výbor
slavnému Národnímu shromáždění,
aby tento návrh schválilo tak, jak byl projednán
ve schůzi zemědělského výboru
dne 23. října t. r., a ve znění navrženém
ve zprávě výborové. (Potlesk.)
Místopředseda Fiala: Ke slovu se přihlásil
pan ministr výkupu Krosnář. Dávám
mu slovo.
Ministr Krosnář: Vážená
sněmovno, soudružky a soudruzi poslanci!
Strana a vláda věnují denně mimořádnou
pozornost otázkám zabezpečení výživy
obyvatelstva naší lidově demokratické
republiky. President republiky Klement Gottwald ve svém
novoročním projevu na prahu letošního
roku zdůraznil, ze jediným trvalým řešením
této otázky je odstranění disparity
mezi růstem průmyslové a zemědělské
výroby podstatným zvýšením zemědělské
výroby, a to na základě zemědělské
socialistické velkovýroby. "Cestou k tomu je",
řekl president republiky Klement Gottwald, "rozvoj
a upevňování jednotných zemědělských
družstev, strojních a traktorových stanic,
jakož i státních statků." A na
jiném místě svého projevu zdůraznil:
"Bylo již mnoho řečeno, a i napříště
bude muset být zejména mnohem více uděláno
k odstranění této disproporce mezi růstem
společenské výroby a stoupající
osobní a společenskou spotřebou".
Řada usnesení strany a vlády se zabývá
otázkami růstu zemědělské výroby,
rozvoje a upevňování jednotných zemědělských
družstev, zlepšení práce strojních
a traktorových stanic a státních statků.
Tato usnesení jsou uskutečňována za
široké iniciativy funkcionářů
a členů JZD, pracujících rolníků,
zaměstnanců státních statků
a strojních traktorových stanic. Přispěla
k dalšímu rychlému růstu a rozvoji jednotných
zemědělských družstev na našich
vesnicích. Během žní a průběhem
podzimních prací přibylo v celé republice
2053 nových JZD II.--IV. typu, 1532 JZD provedlo hospodářskotechnické
úpravy půdy a do družstev se sdružilo
v této době nových 130.000 zemědělských
závodů. (Potlesk.) Za této nové
situace se na naší vesnici ukázalo, že
dosavadní organisace výkupu a dosavadní výkupní
systém se stále více dostává
do rozporu s našimi snahami o urychlení výstavby
socialismu na vesnici a zabezpečení dostatečného
množství potravin pro zásobování
pracujících a surovin pro průmysl. (Předsednictví
převzal místopředseda Valo.)
Rozhodnutím vlády ze dne 27. května 1952
bylo zřízeno ministerstvo výkupu a postupně
byl vybudován jeho aparát v krajích a okresech,
a tak byly vytvořeny organisační předpoklady
k odstranění nedostatků a ke zlepšení
výkupu. Zkušenosti ze žní a zejména
z výkupu obilovin, splnění plánu výkupu
obilí o 16 dnů dříve než minulého
roku, ukázaly, že nový výkupní
aparát za velké pomoci strany a ve spolupráci
s národními výbory prošel vcelku úspěšně
svou první zatěžkávací zkouškou.
Stovky příkladů obětavé práce
výkupních pracovníků a zaměstnanců
výkupních skladů potvrdily, že většina
z nich poctivě usiluje o prohloubení a zlepšení
práce výkupního aparátu.
Po provedených organisačních opatřeních
přistupujeme k zavedení nového výkupního
systému, který se stane novou významnou etapou
v organisaci výkupu zemědělských výrobků
v naší lidově demokratické republice.
Vychází z nové situace na naší
vesnici, z potřeby potravin a surovin pro zásobování
obyvatelstva a z nezbytnosti odstranění nedostatků
při stanovení dodávek, t. j. spravedlivého
jejich stanovení tak, aby pomáhaly k rozvoji zemědělské
výroby i JZD.
Na všech úsecích našeho národního
hospodářství je nám příkladem
veliký Sovětský svaz, který nám
ukazuje cestu výstavby socialismu a nezištně
nám předává své bohaté
zkušenosti. V Sovětském svazu znamenal přechod
od systému kontraktace k formě povinné státní
dodávky na podkladě pevných dodávkových
norem na jeden hektar orné nebo zemědělské
půdy rozvinutí iniciativy kolchozníků
ve zvyšování zemědělské
výroby, rozvoj společenského hospodářství,
rozšiřování výměry orné
půdy a zvyšování státních
fondů, zajišťujících růst
životní úrovně obyvatelstva. Tato změna
spojující zájmy státu se zájmy
kolchozů, provedená v roce 1940, měla velký
význam pro další rozvoj zemědělství
už v prvním roce po svém zavedení. Jen
v roce 1940 se na základě těchto nových
opatření rozšířila osevní
plocha kolchozů o 3 milióny hektarů, počet
kolchozního dobytka se zvětšil o 12 mil. kusů
a kolchozy dodaly o 400 mil. pudů obilí více
než v roce 1939. Bohaté zkušenosti Sovětského.
svazu byly nám vzorem při vypracování
nového systému výkupu v naší
demokratické republice. Vedle toho jsme čerpali
i ze zkušeností ostatních lidově demokratických
států, které již na základě
sovětských zkušeností nový systém
výkupu zemědělských výrobků
dávno zavedly.
Nelze pochybovat o tom, že i u nás správně
provedená nová opatření budou rovněž
znamenat tak jako v Sovětském svazu a ostatních
lidově demokratických státech další
zvýšení zemědělské výroby,
růst státních fondů a zvýšení
životní úrovně naších družstevníků,
malých a středních rolníků
a všeho pracujícího lidu.
Jaké jsou přednosti nového systému
státního výkupu zemědělských
výrobků před dosavadními, které
na úseku výkupu byly uplatňovány,
a jaké cíle sledují ustanovení navrhované
zákonné osnovy? Výkup zemědělských
výrobků se dosud prováděl na základě
kontraktace, to jest uzavírání smluv na množství,
stanovené rozpisem plánu dodávek. Základem
této soustavy byla smlouva, uzavíraná mezi
JZD nebo malými a středními rolníky
a státem, zastupovaným národním výborem,
po případě státní výkupní
organisací. Kontraktace byla u náš zavedena
v r. 1949, v počátečním období
výstavby JZD. Stala se důležitým nástrojem
a pomáhala při budování JZD a prohlubování
svazku dělnické třídy s malými
a středními rolníky.
Avšak současně hned při zavedení
kontraktace musela strana a vláda neustále bojovat
proti rovnostářskému postupu v určování
dodávkových úkolů, který zvýhodňuje
vesnické boháče v neprospěch drobných
a středních rolníků. Nesprávný
rovnostářský postup při rozpisu dodávek
a kontraktací ponechával vesnickému boháči
značné tržní přebytky obilí,
masa i ostatních zemědělských výrobků
pro spekulaci, dodávky drobným a středním
rolníkům se zvyšovaly. To je jedna stránka
věci. Někdy se také stávalo, že
kontraktace byla v rukou neodpovědných pracovníků
zneužívána k nesprávnému zvýhodňování
známých a příbuzných. Takový
rozpis dodávek v obci způsobil mnoho politických
škod, narušoval státní disciplínu
a podlamoval důvěru poctivých malých
a středních rolníků v lidově
demokratický stát. Takových případů
a chyb jednotlivých funkcionářů využívali
vesničtí boháči k narušování
dodávek a proti správným opatřením
vlády.
Kontraktace a rozpis dodávek podle osevní plochy
u rostlinných výrobků nebo ze zřetelem
k počtu kusů dobytka u živočišných
výrobků nepodporoval iniciativu JZD a malých
a středních rolníků k rozšiřování
stavů dobytka, zvětšování osevních
ploch a rozšiřování výroby v
celku. Často při rozdělování
úkolů v obci se šlo pokaždé s vyššími
požadavky na poctivého malého a středního
rolníka, který dobře hospodařil a
plnil své povinnosti vůči státu. Neplnění
úkolů ve výrobě a výkupu u
zemědělského boháče a lajdáka
bylo odbyto mávnutím ruky s tím, ze od něho
stejně nic nedostaneme, že má nízké
stavy dobytka a pod. Tato praxe vedla pak k tomu, že rolníkům,
kteří poctivě plnili úkoly, se zvyšovaly
výrobní dodávkové úkoly rok
od roku i na účet nesplněných úkolů
u vesnických boháčů a lajdáků.
Poctiví malí a střední rolníci
a družstevníci často právě z
těchto důvodů nevyužívali všech
možností ke zvyšování zemědělské
výroby. Podobné případy se vyskytovaly
i při stanovení dodávky JZD. Dobře
hospodařící JZD byla v nevýhodě
proti těm, kde nedostatečnou péčí
o výrobu, špatnou organisací práce a
pod úkoly plněny nebyly. Tak se nakonec stávalo,
že družstvo, které pracovalo dobře, bylo
na tom stejně jako JZD, které pracovalo špatně,
rolník dobře hospodařící byl
na tom stejně jako ten, který si polí nehleděl
a jemuž se nakonec shovívavě odpouštělo.
Nový systém výkupu odstraní tyto nedostatky,
neboť povinná dodávka státu se napříště
bude vyměřovat z každého hektaru orné
nebo zemědělské půdy. Podle nového
zákona bude každé JZD a každý jednotlivě
hospodařící rolník již na počátku
roku znát množství obilí, brambor, vajec
atd., které je povinen dodat podle normy státu z
1 ha orné půdy. Bude zároveň hned
na počátku roku znát, kolik je povinen dodat
masa a mléka podle pevné normy z 1 ha zemědělské
půdy.
Co znamenají pevné dodávkové normy
pro jednotlivé okresy v celé republice, zařazené
podle výrobních podmínek do dodávkových
oblastí a stanovené v rámci těchto
okresů pevné normy pro jednotlivé velikostní
skupiny zemědělských závodů
a JZD III. a IV. typu? Bude především odstraněno
rovnostářství, nadále bude platit
zásada: Jakou výměru půdy užíváš,
v jaké jsi výrobní oblasti, podle toho budeš
mít povinnou dodávku obilí, masa, vajec a
mléka z 1 ha půdy. Když vyrobíš
dvakrát více než máš normu, je
to jen k tvému prospěchu, neboť ti více
zbude pro tvoji osobní potřebu a k volnému
prodeji přebytků. Když však nebudeš
dobře pole obdělávat, zbude ti méně,
neboť stát lajdákům slevovat nebude.
Stanovením pevných norem proto vyhlašujeme
rozhodný boj rovnostářství a zároveň
boj psychologii zahálky a dohadování se o
plnění dodávek se státem. Stanovení
pevných norem z hektaru užívané půdy
přispěje ke zvyšování zemědělské
výroby, zvýší zájem družstevníků
a jednotlivě hospodařících rolníků
na nejlépe provedeném obdělání
každého aru půdy, na rozšíření
a zvelebení chovu dobytka a zvýšení
jeho užitkovosti.
Nový systém výkupu, který zavádíme,
přispěje k prohloubení nového poměru
JZD a jednotlivě hospodařících rolníků
k státu a k upevnění dodávkové
morálky. Povede každého družstevníka
a rolníka k tomu, aby splnění dodávek
zemědělských výrobků státu
považoval za svou čest a první vlasteneckou
povinnost, tak jako dělník v továrně,
hutník v hutích, horník v dolech považuje
za svoji čest a první povinnost splnit plán
a dodat průmyslu a všemu lidu dostatek uhlí,
železa a průmyslových výrobků.
A konečně stanovení pevných dodávkových
norem hned na počátku roku na celý rok a
postupně po zkušenostech z letošního roku
na více let dopředu přispěje značnou
měrou ke zlepšení plánování,
zejména u jednotných zemědělských
družstev, umožní rovněž lepší
celostátní plánování na úseku
výkupu zemědělských výrobků.
Nikdy před tím se žádná vláda
u nás nestarala tolik o zájmy malých a středních
rolníků jako vláda v naší lidově
demokratické republice. Vzdyť nejlepším
dokladem toho jsou právě letošní žně,
kdy na polích družstevníků pracovaly
nejmodernější kombajny, dodané nám
jako bratrská pomoc ze Sovětského svazu.
Družstevníci na naší vesnici se učí
uplatňovat methody nejpokrokovějšího
zemědělství světa, zemědělství
Sovětského svazu, a dosahují stále
větších úspěchů ve zvyšování
výnosů a užitkovosti. Nový systém
výkupu je pak další obrovskou pomocí
naší strany a vlády družstevníkům,
malým a středním rolníkům,
neboť jim zaručuje podporu a spravedlivou odměnu
za každou jejich snahu o zvýšení zemědělské
výroby.
Jak jsem již uvedl, celý nový systém
vychází ze zásady stanovení pevných
dodávkových norem z jednoho hektaru užívané
půdy. Vedle této hlavní zásady určování
dodávkových úkolů zůstává
u některých plodin, a to zejména u technických
plodin, jako je cukrovka, len, konopí, čekanka a
některé druhy zeleniny pro zpracovatelské
podniky, dále systém kontraktace. V těchto
případech budou uzavírat národní
podniky smlouvy s JZD III. a IV. typu a jednotlivě hospodařícími
rolníky za celou obec na dodávku těchto produktů.
Tato kontraktace má však zcela jiný charakter,
než měla kontraktace dosud. Smlouvy budou uzavírány
oboustranně, budou závazné pro výrobu
i výkupní organisaci s přesně stanovenými
povinnostmi a právy. JZD a jednotlivě hospodařící
rolníci se budou smlouvou zavazovat, že v určené
době dodají příslušné
množství zemědělských výrobků
v předepsané jakosti a ze budou udržovat ve
smlouvě uvedené agrotechnické zásady
při jejich pěstování. Naproti tomu
národní podnik, který smlouvu uzavírá,
se zavazuje vykoupit veškeré množství
výrobků za pevnou cenu, poskytnout nebo zajistit
protidodávku, odprodej určitého množství
potravin, průmyslových výrobků, krmiv,
osiva a podobně. Dvoustranné smlouvy se stanovením
povinností kontrahentům, zaručující
výhody dodavateli, přispějí ke zvyšování
výroby technických plodin, které tak nutně
potřebujeme pro náš průmysl a výrobky
z nich pro náš spotřební trh.