V souhrnu je možno říci: I tento návrh
zákona ukazuje na hloubku a pronikavost změn, kterými
prochází od našeho osvobození v květnu
1945 a zejména od února 1948 naše společnost,
stát a všechny jeho instituce.
Co však zvláště jasně staví
před oči, je naprostý soulad, naprostá
totožnost jak humanistických ideálů
Červeného kříže, tak i jeho drobného
každodenního úsilí o zlepšení
a zajištění zdraví obyvatelstva a zejména
jeho mírového poslání s veškerým
usilováním a veškerou politikou našeho
lidově demokratického státu.
Ne jako dříve dobročinností jednotlivců
se pokoušet hudlařský napravovat, co stát
sám ve službách buržoasie na lidské
bídě, neštěstí a nemocích
zavinil a zanedbal, ale ruku v ruce s veškerým pracujícím
lidem, se všemi státními orgány v jedno,
duchu, v jedné řadě bojovat za jeden společný
nejvyšší cíl, za zdraví a štěstí
člověka. (Potlesk.) Ne jednou za rok demonstrovat
na Bílou sobotu dvě minuty za mír, ale spolu
s celým národem, s celým státem, se
všemi pracujícími bojovat za mír každou
minutu, na každém místě (Potlesk.),
na každém pracovišti, a ne tichem, ale bouřlivým
fortissimem vítězné práce.
Takové má být poslání Červeného
kříže ve smyslu této osnovy zákona.
A proto sociálně-politický a zdravotnický
výbor doporučuje Národnímu shromáždění,
aby vládní návrh zákona přijalo
se změnami uvedenými ve zprávě výborové.
(Potlesk.)
Místopředseda David: Ke slovu se přihlásil
pan ministr zdravotnictví dr Josef Plojhar. Prosím
ho, aby se ujal slova.
Ministr dr Plojhar (uvítán potleskem): Vážená
sněmovno!
Když roku 1862 Henry Dunant vydal svoji knihu "Vzpomínky
na Solferino", napsal mu Viktor Hugo, slavný francouzský
básník, v dopise: "Posilujete lidskost a sloužíte
tím myšlence svobody". To byly základní
ideály myšlenky Červeného kříže,
které Dunant v této knize propagoval. Netušil,
že dojdou tak brzo splnění, ale také
netušil, že ideály, pro které tak dlouho
bojoval a které tak obětavě propagoval, budou
jednou zrazeny.
Henry Dunant byl prostý Ženevan, který viděl
utrpení raněných v bitvě u Solferina,
a tehdy v něm vzrostla myšlenka mezinárodní
pomoci raněným a trpícím. Byl prosycen
ideou lásky k bližnímu, chápal poctivě
a obětavě pomoc a ochranu raněného
člověka v době, kdy myšlenka na mezinárodní
pomoc raněným se zdála neuskutečnitelnou
a utopistickou.
Snahy tohoto velikého zakladatele dostaly konkrétní
náplň v r. 1864, kdy v Ženevě byla uzavřena
konvence stanovící neutralitu raněných
a těch, kteří jim poskytují pomoc.
Dunant umírá zapomenut r. 1910 v heidenské
nemocnici a mezinárodní organisace Červeného
kříže již není organisací,
kterou měl její zakladatel na mysli. Mezinárodní
Červený kříž stále více
a více přestává být nestrannou
organisací. Jako vše, co se zrodilo nebo existuje
ve světě kapitalismu a imperialismu, je i Červený
křiž zneužíván a dnes jsme svědky
toho, že slouží dobrovolně zájmům
západního kapitalistického imperialistického
režimu.
Vzpomeňme na Červený kříž
u nás za dob první republiky. Červený
kříž byl výlučně organisací
buržoasní. V jeho čele stály vždy
místní kapitalistické veličiny a měšťácké
paničky si tímto způsobem krátily
dlouhou chvíli. Opájely se tím, že měly
funkci a mohly tvrdit, že pracují pro blaho celku,
ač jejich práce spočívala namnoze
jen v representaci spolku.
Za války ve Španělsku tento buržoasní
Červený kříž odmítl pomoc
demokratickému Španělsku a buržoasní
klika, která vedla Červený kříž,
v čele s Alicí Masarykovou, zabránila a znemožnila
pomoc bojujícím demokratům přesto,
že náš lid byl ochoten přispět
na pomoc těm, kteří bojovali za svobodu a
proti nacismu.
Československý Červený kříž
v minulosti se záměrně isoloval od všeho
pokrokového a revolučního a napáchal
tak nesmírné škody na krásné
myšlence a poslání Červeného
kříže.
V době Mnichova stál Mezinárodní Červený
kříž na straně Hitlerově. Žádný
zástupce Červeného kříže
neviděl utrpení, kterému byl vystaven český
lid, Mezinárodní Červený kříž
nikdy nepozvedl svůj hlas a neprotestoval proti útlaku
milionů lidí nacistickými barbary. Mezinárodní
Červený kříž jako by byl neexistoval.
Sám jsem byl svědkem t. zv. všestranné
pomoci a kontroly Červeného kříže.
Bylo to v koncentračních táborech, kam sice
zřídka, ale přece jen přicházeli
zástupci Červeného kříže
na kontrolu. A zde jsem nejlépe viděl spojitost
mezi Mezinárodním Červeným křižem
a fašistickým kapitalismem. Zástupci Červeného
kříže si prohlédli jeden blok, který
byl v ten den uklizen a z něhož všichni špatně
vypadající vězňové byli vystěhováni.
Delegace se nikdy nezabývala hrozným stavem zubožených
vězňů, ale přijala s uspokojením
vysvětlivky esesáků a strážců
tábora. To pokládali zástupci Mezinárodního
Červeného kříže za dostačující.
Neviděli, protože nechtěli vidět, hrůzy,
jímž byli vězňové vystaveni.
V družné zábavě s esesáky v jejich
kantýně neslyšeli nářek tisíců.
vlastenců všech národů, neviděli
dým krematoria, v němž statisíce nevinných
vězňů končily svoji životní
pouť.
Mezinárodní Červený kříž
se touto svojí činností diskreditoval stejně
tak, jako u nás ve dnech našeho osvobození
Rudou armádou, kdy se stal útočištěm
zbabělých vrahů a jejich pomahačů
z řad SS a gestapa, kteří nikdy s Červeným
křížem neměli nic společeného,
ale kterým Červený kříž
umožnil útěk před spravedlivým
soudem. V místnostech Mezinárodního Červeného
kříže v Praze byli skrýváni tito
zločinci a Mezinárodním Červeným
křížem byl jim pak umožněn únik
za hranice. Tak si počínala tato organisace ve dnech
našeho osvobození.
Nejednou bylo zneužíváno jména Červeného
kříže. Tak byla provozována činnost
této, kdysi k ušlechtilé myšlence vedené
organisace, k prospěchu světa kapitalismu, imperialismu
a fašismu.
Stejné svědectví o jednostranném přisluhování
Mezinárodního Červeného kříže
americkému imperialismu vydává činnost
Červeného kříže na Koreji. Zástupcům
Červeného kříže nejde o pomoc
raněným a trpícím, ale ve službách
svých amerických pánů chtějí
proniknout tam, kam nemůže americká špionáž.
Chtějí získat zprávy o účincích
bakteriologických zbraní, aby mohli referovat americkým
agresorům a ti aby mohli přizpůsobiti své
zločinné zbraně podle výsledků
jejich pátrání.
Proč neprotestoval Mezinárodní Červený
kříž proti užívání
bakteriologických zbraní? Proč nezakročil
Červený kříž proti vraždění
bezbranných zajatců na ostrově Kodže?
Proč nezajímá Červený kříž
útisk koloniálních národů,
nelidské a nekřesťanské zacházení,
kterému jsou tyto národy vystaveny? Proč
se nesnaží aspoň trochu zmírnit jejich
utrpení? Protože Mezinárodní Červený
kříž se zpronevěřil svému
poslání, zradil ideály Henryho Dunanta, ideály,
o kterých řekl Viktor Hugo, že přinášejí
svobodu.
Mezinárodní konference Červeného kříže
v Torontu náš znovu přesvědčila,
že tato organisace není ani nestranná ani mezinárodní.
Na tomto zasedání předsedající
John Mc Aulay se snažil neustále přerušovat
delegáty zemí tábora míru a zneužil
své funkce hned při prvním zasedání,
když neudělil slovo vedoucímu sovětské
delegace generálu Slavinovi. Stejně si počínal,
když nedovolil tlumočit projev zástupce korejské
delegace, ve kterém se tento dovolával humánních
zásad Červeného kříže
proti vraždění zajatců na ostrově
Kodže.
Přes veškeré snažení, aby byla
znemožněna kritika práce Červeného
kříže, přes neustálé porušování
základních demokratických zásad podařilo
se díky úsilí delegací všech
zemí pokrokového a mírového tábora
přednést kritiku, odhalit pravdu o zločinech
interventů na Koreji a ukázat před světovou
veřejností, jak se Mezinárodní Červený
kříž snaží krýt tyto zločiny
agresorů.
I Československý Červený kříž
byl pod vlivem západnického prospěchářského
myšlení. I Československý Červený
kříž byl v dobách minulých veden
a ovlivňován podle instrukcí amerických
a francouzských zástupců.
Takový Červený kříž nemá
místa v našem novém životě. (Potlesk.)
Chceme, aby Československý Červený
kříž byl organisací v duchu zásad
skutečné soudružské pomoci. Chceme,
aby náš Československý Červený
kříž šel novou cestou, která znamená
ozdravení a návrat k ideálům, z kterých
tato organisace vznikla. Proto přistupujeme k základní
reorganisaci programu a práce Červeného kříže
u nás. Z tohoto důvodu předkládá
vláda sněmovně zákona o Červeném
kříži, zákon, který bude podkladem
nového života a činnosti této organisace.
Na tento zákon naváže sjezd Československého
Červeného kříže, který
dá již přesné směrnice nové
organisační práci.
Nová výstavba Československého Červeného
kříže bude respektovati mezinárodní
konvence. Ale v tom nespočívá hlavní
její poslání. Prvním úkolem
obrozeného Československého Červeného
kříže bude, aby se stal skutečnou masovou
organisací (Potlesk.), tak jako je v Sovětském
svazu Sovětský Červený kříž
a Červený půlměsíc. V tom je
právě ten rozdíl. Zatím co v Sovětském
svazu, kde Červený kříž a Červený
půlměsíc má miliony aktivních
členů a dobrovolných pracovníků,
je vedení v rukou dělníků, rolníků
a pracující inteligence, má v západní
Evropě a v Americe Červený kříž
stále ráz charitativní a vedení je
v rukou buržoasních představitelů. Chceme,
aby Československý Červený kříž
byl veden po vzoru sovětském péči
o zdraví lidu na základě přímé
spolupráce s lidem. Jeho úkolem je zvýšit
zdravotní a obrannou odolnost státu, zlepšit
zdravotní a životní podmínky všeho
našeho pracujícího lidu.
Československý Červený kříž
bude míti veliké úkoly v rámci celého
sociálně-zdravotního plánování
a v stálé péči o zdraví lidu.
Musí pevně zakotvit ve všech místech,
jeho složky musí býti ve všech závodech,
na všech pracovištích, v továrnách
stejně jako v JZD. Bude organisací skutečně
lidovou a demokratickou, dobrovolnou laickou organisací,
která bude co nejúže spolupracovat s odbornými
zdravotnickými zařízeními a zdravotníky.
Dosud nebylo pochopení ani na straně Československého
Červeného kříže, ani, jak je
nutno sebekriticky přiznat, na straně našich
lékařů a odborníků pro tuto
úzkou spolupráci. Zdravotníci nedovedli často
využít nadšení a práce laických
pomocníků Červeného kříže.
Nová organisace Československého Červeného
kříže umožní svým pracovníkům,
aby upozorňovali lékaře, hygieniky a všechny
zdravotníky na konkrétní závady a
případy ve svém okolí a na svém
pracovišti. Právě tím, že Československý
Červený kříž se stane masovou
organisací, bude možnost zákroku uspíšena
a zjednání nápravy urychleno. Vzorem práce,
vývoje a programu Československého Červeného
kříže je Sovětský Červený
kříž a Červený půlměsíc.
Jako člen mezinárodní organisace Červených
křížů účastní se
Československý Červený kříž
spolu se Sovětským svazem a ostatními lidově
demokratickými státy boje za zabezpečení
trvalého demokratického míru mezi národy.
Abychom dosáhli všech těchto úkolů,
předkládá vláda sněmovně
zákon o Československém Červeném
kříži a žádá o jeho schválení.
Na základě tohoto zákona bude pak zahájena
hluboká spolupráce na velkém díle
zdraví národa, protože jedině zdravotní
kultura v podnicích a v životě nám zaručuje
další vzestup naší výroby, vzestup
blahobytu, šťastné splnění všech
našich plánů a vítězství
socialismu v naší vlasti. (Dlouhotrvající
potlesk.)
Místopředseda David (zvoní): Do
rozpravy se dále přihlásili řečníci
posl. Sedláčková a posl. Haško.
Dávám slovo posl. Sedláčkové.
Posl. Sedláčková: Vážené
Národní shromáždění, paní
a pánové!
Projednáváme osnovu zákona o Československém
Červeném kříži, která
klade základ k vytvoření široké
masové organisace. Úkolem této organisace
bude získávat a vychovávat náš
pracující lid k účasti na plnění
zdravotních úkolů, k mezinárodní
solidaritě pracujících v duchu socialistického
humanismu, a bojovat tak proti nebezpečí válek
a přispívat k upevnění světového
míru.
Tímto zákonem se dovršuje výstavba Československého
Červeného kříže jako organisace
našeho lidu, která je budována na zcela jiných
základech, než byl Červený kříž,
který si naše buržoasie vytvořila po první
světové válce a jenž působil
celá léta v předmnichovské republice.
Československý Červený kříž
sloužil tehdy zcela zájmům buržoasie,
i když jeho představitelé tak často
mluvili o tom, že jde o organisaci, v níž jsou
zastoupeny všechny vrstvy národa. Ve skutečnosti
tomu však bylo zcela jinak. Ukazuje to už samo složení
předsednictva Československého Červeného
kříže tak, jak bylo zvoleno na prvním
shromáždění delegátů a
jal se zcela nepatrnými jen změnami působilo
po celou dobu trvání předmnichovské
republiky. Do jeho čela byla postavena dr Alice Masarykové
což už samo o sobě prozrazovalo úzkou
spojitost této instituce s vládními kruhy
tehdejší buržoasní republiky. Avšak
podívejme se, kdo byl kolem dr Masarykové! Byl zde
ředitel Agrární banky, sekční
šéfové ministerstev, opat kláštera,
žena mluvčího buržoasie dr Kramáře
a celá řada dalších, kteří
měli blízko k vládnoucím buržoasním
kruhům.
Je samozřejmé, že se předsednictvo složené
z takovýchto lidí snažilo ze všech sil
pomoci buržoasii upevňovat její vládu.
A tak Československý Červený kříž
vyvíjel usilovnou propagační činnost,
v níž za slovy o pěstování pravého
bratrství a lidskostí v národě, za
slovy o sbližování srdcí, byl obhajován
prohnilý kapitalistický řád. Kolikrát
tu pod frázemi o humanitě byl představován
podnikatel, dávající zlomek svých
obrovských zisků na tak zvané sociální
účely, jako přítel pracujících?
Jaká však byla skutečnost? Ten, který
dnes dával obnošené šaty a pár
korun, ten, o němž se říkalo, že
je lidumil, ten včera jediným škrtem pera dovedl
vyhodit desítky dělníků na dlažbu,
nestaraje se, z čeho budou žít zítra
oni a jejich rodiny.
Ano, tak vypadalo bratrství v národě ve skutečnosti.
Tak vypadala humanita, o níž se tak často mluvilo.
Tyto skutečnosti nechtěli ovšem představitelé
Československého Červeného kříže
vidět, když ve svých projevech mluvili o třídní
spoluprácí a snažili se obhájit prohnilý
systém kapitalismu, na který se ze všech stran
hrnulo tolik krutých žalob.
Jak pokrytecká byla slova dr Masarykové, která
v r. 1922 prohlásila, že "nezaměstnanost
je křížem, a Československý Červený
kříž považuje za svoji povinnost přispět
svou pomocí jako při živelních pohromách".
Stejně pokrytecká slova pronesl však v r. 1933,
v době nejhroznější krise, v době,
kdy u nás bylo téměř milion nezaměstnaných,
i dr Beneš: "Podkladem délky dnešní
krise je mravní krise poválečného
člověka." A pokračoval: "Boj o
vysvobození z této krise znamená vyvíjet
těžké, vytrvalé, dlouhotrvající
úsilí každého jednotlivce individuálně
i ke kolektivní spolupráci ve smyslu čistoty,
rozumu a srdce."
Jaký cíl měla tato slova? Jejich snahou bylo
zakrýt neudržitelný stav kapitalistického
hospodářství, jeho anarchii, jeho zločinnost,
dávající bohatství jedněm a
bídu druhým. Jejich snahou bylo obhájit tento
nespravedlivý společenský řád
a odvrátit od jasného poznání, že
na kapitalismu nelze nic reformovat ani zlepšovat, ale že
je třeba jej odstranit, aby krise a nezaměstnanost
zmizely navždy.
Tak Československý Červený kříž
pomáhal české buržoasii mást
široké vrstvy našeho lidu a nepomáhal
československému lidu jít ke šťastnější
budoucnosti. K plnění tohoto úkolu přispívali
v neposlední míře i předáci
sociálně demokratické a bývalé
národně socialistické strany, pro něž
byl Československý Červený kříž
organisací, odkud bylo možno demagogicky mluvit o
sociální politice jako o cestě k urovnání
bídy, cestě k nové společnosti. Skutečnosti
kapitalistického života byly však silnější
než slova těchto krasořečníků.
Náš lid si stále více uvědomoval,
že není jiné cesty k blahobytu než cesta,
která zbaví kapitalisty vlády. Přesvědčoval
se o správnosti politiky Komunistické strany Československa
a presidenta Klementa Gottwalda.
Přesvědčovali se o tom i mnozí drobní
pracovníci Československého Červeného
kříže. Jejich obětavá práce
musela se nejednou probíjet přímo přes
nelidské životní podmínky, jaké
vytvářel kapitalistický systém. A
právě při této práci, při
níž se tak bezprostředně seznamovali
s nejhroznějšími stránkami života
za kapitalismu, uvědomovali si tito drobní pracovníci,
že bídu nelze spravit almužnou. Uvědomovali
si, jak hluboce protinárodní je kapitalistický
řád, jestliže odsuzuje tak velkou většinu
národa k živoření. Proti této
obětavé práci drobných pracovníků
Československého Červeného kříže
postavme si však i jinou činnost, kterou tato organisace
provozovala. Byly to různé společenské
čaje, zábavy a plesy, kde jsme sice neviděli
ty drobné pracovníky Československého
Červeného kříže, kde však
byli ti, kdož tuto instituci tak rádi representovali.
Tyto společenské podniky byly vítanou příležitostí,
aby manželky továrníků, bankéřů
a velkoobchodníků mohly ukazovat své nejnovější
toalety a své šperky, které si pořídily
z peněz, jež jejich mužové vydřeli
z tisíců vykořisťovaných pracujících
lidí. Drobty, které přicházely z takovýchto
podniků na dobročinnost, byly jen nepatrným
zlomkem nákladů, vynaložených na zábavu
zúčastněných. Typ dobročinné
dámy, jak jí vypěstoval Československý
Červený kříž v té době,
byl typ ženy, provádějící dobročinnost
ze sportu a pro ukrácení své dlouhé
chvíle, typ ženy, jíž však osud trpících
byl ve skutečnosti lhostejný. Pro to pro všechno
nemohla a neměla naše dělnická třída
a náš pracující lid k takovému
Čs. Červenému kříži důvěru.