Nový zákon dává tudíž
podklady pro vybudování účetní
služby, která bude odpovídat potřebám
našeho socialistického budování. Projeví
se to zejména tím, že:
1. ve všech účetních jednotkách
se vytvoří orgány kontrolní služby,
kterou budou zodpovědny za dodržování
hospodářské, finanční a rozpočtové
kázně a kterým se k výkonu této
funkce dostává patřičného oprávnění;
2. odstraňují se dosavadní podnikoví
hospodáři a úsporní referenti a místo
nich, jakožto orgánů výkonných,
se zřizují funkce hlavních a vedoucích
účetních jeho orgánů v prvé
řadě kontrolních;
3. činnost účtárny nebude mít
svůj hlavní cíl jen v pouhém pasivním
zapisování účetních případů,
v psaní historie podniku nebo úřadu a v omezování
se na cifršpionskou činnost; půjde nyní
především o to, aby se údajů,
získaných v účetních zápisech,
operativně využívalo pro účely
kontroly a zpřesňování plánu
a k operativním zásahům;
4. z účetních, jejichž činnost
spočívala právě v pouhém zachycování
účetních případů a zejména
ve zkreslování skutečnosti v nich, stanou
se tak strážci společenského vlastnictví,
vytvořeného naším pracujícím
lidem; stanou se tak tvůrčími pracovníky
v našem socialistickém budování, zvláště
pří hledání cest ke zhospodárnění
výroby a hospodářské činnosti
vůbec.
To vše můžeme na základě zákona
od jejich činnosti očekávat. Přitom
si všichni uvědomujeme, že to není ještě
tak dávno, co i sebepoctivější a sebeschopnější
účetní musel být poslušným
sluhou svého kapitalistického, vydřidušského
zaměstnavatele. Musel ho uposlechnout i tehdy, když
mu poroučel udělat vědomě falešnou
bilanci neb jiným způsobem sloužit jeho podvodným
machinacím. Dříve byl účetní
pro kapitalistu člověk, který mu musel pomáhat
v tom, aby státu odvedl co nejméně na daních
- a my dnes z účetního děláme
odpovědného pracovníka k zavedení
finančního pořádku. Dříve
sečítač kolon cifer, dnes s pomocí
socialistické evidence bude moci kontrolovat hospodaření
a tak se stane jednou z hlavních pák vývoje
vpřed, k socialismu.
Naše závody budou nyní znát tyto vedoucí
osobnosti: podnikového ředitele, vrchního
inženýra v provozu, plánovače a hned
vedle nich hlavního nebo vedoucího účetního
pro kontrolu finanční a hospodářské
kázně. To bude účetní, sám
o své práci rozhodující a za svou
práci odpovídající, účetní,
který, když zjistí nedostatky nebo nesprávnosti,
jistě splní svou povinnost.
Účetní, používající
takových práv, v praxi využívající
iniciativy a denní, všudepřítomné
kontroly pracujících, bude moci udělat vše
pro pořádek finanční, tento předpoklad
k zavedení pořádku ve všem. Bude mít
ve svých rukou pomůcku ke snižování
vlastních výrobních nákladů.
Svou prací skoncuje s častým dnešním
zjevem, že se neví, kolik nás stojí
ten nebo onen výrobek. A jen dokonalá znalost výrobních
nákladů, z čeho pozůstávají,
může vést k jejich snižování,
ke zhospodárnění výroby.
Včasným fakturováním odstraní
tento účetní další dnešní
zjev, že je sice zboží v prodejnách, ale
nemůže se dostat ke konsumentovi, protože není
účet. Tak nejen urychlí koloběh oběžných
prostředků a zlevní režii, ale odstraní
i oprávněné stížnosti konsumentů
a distribučních orgánů. (Předsednictví
převzal místopředseda Žiak.)
Zřízení kontroly, která bude mít
vždy přehled o stavu a množství surovin
a o normách jejich spotřeby, pomůže
tyto zásoby mobilisovat. Dnes máme ještě
hodně takových vedoucích podniků,
kteří mají čas i na několik
dnů trvající služební cesty,
při nichž křečkovitým způsobem
shánějí suroviny a jiný materiál,
ale nemají čas, aby se podívali po svém
vlastním závodě, ve kterém by často
našli takové zásoby materiálu, jejž
sháněli jinde, které by jim stačily
na krytí jejich potřeby na řadu měsíců.
I při čerpání ze mzdových fondů
bude účetní dobrým pomocníkem.
Proces s ostravskými škůdci naší
výstavby nám ukázal, jaké hmotné
a morální škody nám může
natropit třebas jen nesvědomitý vedoucí
právě na nejcitlivějším úseku,
ve mzdové politice. Jsme v období budování
socialismu a pro toto období platí stalinská
poučka: plat podle zásluhy. Je tedy v zájmu
celku, aby tato zásada byla vždy a všude dodržována.
Zatím se právě proti ní různými
způsoby a na mnohých místech hřeší.
Máme skryté formy černých mezd. Někde
se porušují mzdové a platově předpisy
z přátelských nebo i z jiných důvodů,
někde proto, že se stále pěstuje líbivá
politika, a někde záměrně našimi
zakuklenými třídními nepřáteli.
Kontrola korunou přichází pozdě, až
když je mzdový fond vyčerpán nebo když
se podnik dostal z jiných příčin do
nesnází. Účetní bude mít
povinnost ukázat na konkrétních případech
včas na tyto zjevy a tak předejít nežádoucím
poruchám a zjevům. Tak budou účetní
dobrými pomocníky převážné
většiny poctivých pracovníků,
na jejichž úkor dostávají větší
podíl ti, kteří by chtěli mít
podle slov presidenta republiky, soudruha Klementa Gottwalda,
pronesených na pražském aktivu komunistů,
koláče bez práce.
Účetní ve své funkci spolupracovníka
státní kontroly má velké poslání.
Bude strážcem socialistického vlastnictví,
bude hrozbou všem lajdákům, všem nepoctivcům,
všem zavilým, zakukleným třídním
nepřátelům.
Ve své práci budou mít naši účetní
plnou podporu naší rodné komunistické
strany, podporu vlády, celé Národní
fronty, všeho pracujícího lidu. Věříme,
že s touto podporou své úkoly splní
se zdarem a přispějí tak k uskutečnění
hesla presidenta republiky, soudruha Klementa Gottwalda:
"Soustavným a neustálým snižováním
vlastních výrobních nákladů
k neustálému zhospodárňování
naší výroby." Bude to v zájmu všech
a povede to k dalšímu růstu životní
úrovně.
V plnění těchto svých úkolů
budou mít naši účetní svůj
velký vzor v sovětských účetních
a na této cestě jim přejeme hodně
zdaru.
Rozpočtový výbor ve svých schůzích
dne 22. a 29. října osnovu projednal a schválil.
Proto ji jménem rozpočtového výboru
doporučuji Národnímu shromáždění
ke schválení ve znění zprávy
výborové. (Potlesk.)
Podpredseda Žiak: K slovu nie je nikto prihlásený,
rozprava odpadá.
Pristúpime k hlasovaniu.
Keďže niet pozmeňovacích návrhov,
dám hlasovať o celej osnove odrazu podľa výborovej
zprávy zo dňa 23. a 29. októbra.
Sú nejaké námietky? (Námietky neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona v
znení výborovej zprávy, nech zdvihne ruku!
(Deje sa.)
Ďakujem. - Tým Národné shromaždenie
jednomyseľne schválilo osnovu zákona
o hlavných (vedúcich) účtovníkoch
a o organizácii účtovníckej služby
podľa výborovej zprávy.
Tým je vybavený 7. bod dnešného poriadku.
Prerušujem prejednávanie poriadku schôdzky a
oznamujem, že v rokovaní budeme pokračovať
dnes popoludní o 14. hodine.
(Schôdzka prerušená o 11. hod. 32 min. - opäť otvorená
o 14. hod. 5 min.)
Místopředseda David (zvoní):
Zahajuji přerušenou 67. schůzi Národního
shromáždění.
Do dnešní schůze se dostavil posl. Juraj Libovič,
kterého ministerstvo vnitra povolalo na uprázdněný
poslanecký mandát.
Protože před tím podle § 89 jedn. řádu
podepsal v Kanceláři Národního shromáždění
prohlášení, obsahující formuli
poslaneckého slibu, přistoupíme ke slibu
podle § 90 jedn. řádu Národního
shromáždění tím způsobem,
že bude předem přečtena ústavou
předepsaná formule slibovací, poslanec Libovič
ke mně přistoupí a vykoná slib podáním
ruky a slovem "slibuji".
Žádám o přečtení slibovací
formule a posl. Liboviče žádám, aby
ke mně přistoupil vykonat slib. (Poslanci povstávají.)
Gen. tajomník NS Kováčik (číta):
"Sľubujem, že budem verný republike Československej
a jej ľudovodemokratickému zriadeniu. Budem zachovávať
jej zákony a svoj mandát vykonávať podľa
najlepšieho vedomia a svedomia na prospech ľudu a štátu."
Posl. Libovič (podávajúc predsedovi
ruku): Sľubujem. (Poslanci usedají.)
Místopředseda David: Přikročíme
k projednávání osmého bodu denního
pořadu, kterým je
8. Zpráva výboru sociálně-politického
a zdravotnického k vládnímu návrhu
zákona o Československém Červeném
kříži a o užívání
znaku a názvu Červeného kříže
(tisk 649).
Zpravodajem je posl. dr Bureš; dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Bureš: Slavné národní
shromáždění, soudružky a soudruzi!
Sociálně-politický a zdravotnický
výbor Národního shromáždění
projednal ve své schůzi dne 22. října
1952 návrh zákona o Československém
Červeném kříži a o užívání
znaku a názvu Červeného kříže.
Hlavním důvodem, proč vláda předkládá
tuto osnovu je, že organisace Červeného kříže
v dosavadní své formě nemohla by dobře
plnit úkoly, které na ní v tomto období
výstavby socialismu čekají.
Republika potřebuje Červený kříž
především k tomu, aby mohla úspěšně
plnit obrovský zdravotnický úkol: zajistit
všem občanům právo na ochranu zdraví,
které jim dává Ústava 9. května
jako jedno ze základních práv. K tomu především
potřebuje pomoci a spolupráce lidových mas.
Ovšem potřebuje pomoci a spolupráce skutečně
masové, organisované, cílevědomé
a účelné, pomoci a spolupráce doslova
v každém koutku země, na každém
závodě, v každém místě.
Potřebuje pomoci a spolupráce pracujícího
lidu v duchu socialistického humanismu, v duchu mezinárodní
solidarity pracujících, v duchu Leninova hesla:
zdraví pracujících je věci samých
pracujících.
Dosavadní organisace nedávala tyto předpoklady.
Byla zatížena ze své historie tradicí
organisace lidu vzdálené, charitativní, se
všemi nedostatky s tím souvisícími:
maloměšťácké spolkaření
dámských společností a kroužků,
intriky funkcionářů, okázalé
akce s nepatrným efektem pracovním i morálním,
dobročinné čaje, plesy a koncerty i jiné
společenské podniky a slavnosti, jako Velikonočního
míru na Bílou sobotu. Zato podíl této
organisace na zmírnění následků
první světové války, bídy let
krise, strašných zdravotních a sociálních
poměrů v některých částech
republiky, osudu uprchlíků ze zabraných území
v r. 1938, byl zcela neúměrně malý
vzhledem k tomu, co mělo a mohlo být vykonáno.
A zcela chyběla těsná a soustavná
spolupráce Červeného kříže
se zdravotnickými orgány. Zato byla, zřejmě
na pokyn Hradu, rozvinuta široká akce na podporu ruských
emigrantů, bělogvardějců, pro něž
byla stavěna sanatoria a pořádány
sbírky.
I tu při této kritice je však třeba
vyzdvihnout jednotlivé, pracovníky Červeného
kříže, kteří už tenkrát
správně chápali smysl a poslání
této organisace a kteří se svou obětavostí
a statečností osvědčili i v nejtěžších
podmínkách, zejména v době, kdy Červený
kříž byl rozpuštěn a tito jeho
pracovníci plnili svou povinnost v illegalitě.
Koho představovalo vedení Červeného
kříže po osvobození, to nejlépe
ukazuje povaha jeho činnosti v tomto období, kdy
ještě s větším důrazem než
před válkou byly k nám přenášeny
formy práce Červeného kříže
obvyklé v západních imperialistických
státech, kdy byl navázán nejdůvěrnější
styk s organisacemi Červeného kříže
na kapitalistickém západě a prováděna
v nejširším měřítku nestydatá
propaganda neodůvodněné vděčnosti
Americe, jako když na př. funkcionáři
Červeného kříže požadovali
na školách vyvěšování nápisů:
Děkujeme za americkou pomoc, za číšku
kakaa, rozdělovaného dětem.
Teprve únorové události v r. 1948 přinesly
změnu zásadní linie celé práce.
Přesto, že od té doby úsilím
mnohých obětavých pracovníků
bylo v Červeném kříži uděláno
kus velké práce organisační a výchovné,
přece jenom se nepodařilo na staré základně
překonat všechny nedostatky z minulosti, hlavně
se nepodařilo překonat nedůvěru lidu
a Červený kříž se nestal dosud
lidovou, široce masovou organisací.
Zklamal-li Červený křiž v době
první republiky a za těžkých dob okupace
očekávání v něj kladená,
pak zvlášť osudně zklamala mezinárodní
organisace Červeného kříže. Selhala
tam, kde měla být v boji za lidskost v první
řadách, kde desítky milionů lidí
čekaly spásu a pomoc z jejich rukou. Mezinárodní
organisace Červeného kříže nesplnila
svou povinnost, vyplývající nejenom ze ženevských
konvencí, ale i ze samé ušlechtilé humanistické
tvůrčí ideje jejích zakladatelů,
když bez akce a protestu přihlížela hrůznému
utrpení obětí fašistického a
nacistického teroru a zločinům masového
vyvražďování národů a ras.
Právě tak jako selhává dnes, kdy zejména
smutně proslulý mezinárodní výbor
Červeného kříže nejenom nečinně
přihlíží k neméně děsným
a odporným zločinům vraždění
civilního obyvatelstva v Koreji i jinde, pobíjení
a mučení válečných zajatců,
používání zakázané bakteriologické
zbraně a rasistickým zvěrstvům amerického,
britského i francouzského imperialismu v koloniích,
ale pomáhá dokonce tyto zločiny utajovat
a zastírat.
A proto vzorem pro naší organisaci Červeného
kříže nemůže být a nebude
Červený kříž západních
kapitalistických států, tento příklad
licoměrnosti a zrady nejvznešenějších
ideálů pro zájmy imperialismu. Vzorem a příkladem
pro naší organisaci Červeného kříže
bude organisace Sovětského Červeného
kříže a půlměsíce (Potlesk.),
jejíž tradice sahá od hrdinských činů
laických spolupracovníků slavného
Pirogova v krymské válce až k nehynoucí
slávě nesčetných pracovníků
Červeného kříže a půlměsíce
ve Velké vlastenecké válce. Organisace Sovětského
Červeného kříže a půlměsíce
měla příležitost tisíckrát
se osvědčit v nejtěžších
situacích a skutečně pomohla svému
lidu statečnými a obětavými činy
a akcemi svých dobrovolných pracovníků.
A pomáhá denně upevňovat zdraví
sovětského lidu prací zdravotnických
aktivistů - svých členů, kteří
obklopují a podporují každé zdravotnické
zařízení a kteří rozšiřují
na neuvěřitelnou výši zdravotní
uvědomění a zdravotní kulturu národa.
Předložená osnova zákona vytváří
předpoklady pro to, aby Československý Červený
kříž mohl být takovou organisací.
Především už to, že se používá
k jeho konstituování formy zvláštního
zákona, ukazuje na závažnost úkolů
a poslání Červeného kříže.
Dává to Červenému kříži
mezi všemi ostatními spolky, podléhajícími
režimu zákona č. 68 Sb. z r. 1951, zvláštní
a výhradní postavení a vybavuje jej velikou
autoritou, což jistě přispěje podstatně
k zvýšení zájmu o práci v Červeném
kříži v masách pracujících.
Zákon dává organisaci Červeného
kříže bezpečné zajištění
hospodářské. Hospodářskou základnu
organisace budou sice tvořit členské příspěvky,
ale přiměřeně k rozsahu úkolů,
které budou Červenému kříži
svěřovány, bude mu poskytován státní
příspěvek, takže nebude už napříště
odkázán na sbírky. Tato podpora bude soustředěna
do jedné rozpočtové kapitoly. Vzhledem k
všestranně lidu prospěšné činnosti
bude Červený kříž osvobozen od
daní, poplatků a dávek, včetně
cla.
Důležitým pokrokem je soustředění
dozoru na odbornou i hospodářskou činnost
Červeného kříže v ministerstvu
zdravotnictví, neboť ministerstvo zdravotnictví
má na činnosti Červeného kříže
daleko největší zájem. Červený
kříž má být jedním z účinných
nástrojů zdravotnické politiky, má
zajistit na nejširší základně aktivní
spolupráci lidových mas s orgány státní
správy zdravotní v péči o zdraví
obyvatelstva. Právě tímto přiblížením
Červeného kříže a ministerstva
zdravotnictví bude docíleno účelné
dělby práce a největší výkonnosti
státní, odborné i lidové složky
našeho zdravotnictví. Právě tento vztah
mezi ministerstvem zdravotnictví a Červeným
křížem zajistí dokonalou koordinaci,
dokonalé sladění a tím největší
účinnost jeho práce ve směru hlavních
zdravotně-politických úkolů dneška.
Pro případ ozbrojeného konfliktu je Červený
kříž ve smyslu tohoto návrhu zákona
jedinou organisací, která bude v našem státě
výlučně vykonávat ustanovení
nových ženevských úmluv z 12. srpna
1949, ratifikovaných tímto Národním
shromážděním 19. prosince 1950. Ve smyslu
těchto konvencí mění se také
ustanovení o ochraně znaku, odznaku a názvu
Červeného kříže.