Aby sociálně-právní ochrana mládeže
mohla být vykonávána úspěšně,
budou její úkoly obstarávat zvláštní
orgány státní správy, které
nebudou mít na starosti nic jiného, než tyto
úkoly - úřadovny ochrany mládeže,
Tyto úřadovny budou při lidových soudech
a budou. zajišťovat zvláštní ochranu
dětem, které nejsou v péči rodičů.
Zvlášť významnou bude jejich činnost
poradní a pomocná, poskytovaná zákonným
zástupcům dětí zkušeným
a zvlášť školeným personálem.
Těsné organisační spjetí úřadoven
s poručenským a opatrovnickým soudem bude
věci velmi na prospěch. Úkoly ochrany mládeže
jsou svou povahou nepochybně nejblíže agendě
těchto soudů. Jak pro poručenský a
opatrovnický soud, tak pro úřadovny ochrany
mládeže je především rozhodující
zájem dítěte a o této zájem
bude nejlépe postaráno, když oba uvedené
orgány budou pracovat v těsné blízkosti.
Tím bude usnadněna jejich spolupráce a vzájemná
podpora k dosažení toho, čeho zájem
dítěte vyžaduje. Pokud jde o výchovnou
stránku, budou úřadovny nápomocny
k tomu, aby dítě, které mění
v péči rodičů, bylo umístěno
buď v péči kolektivní (v dětském
zdravotnickém ústavu, v domově nebo jiném
výchovném zařízení), anebo
v řádné rodině pracujících,
u níž je záruka, že dítě
jí svěřené bude vychováváno
v lásce k lidově-demokratickému státu
a že tato rodina je schopna dítěti poskytnout
prostředí příznivé po všech
stránkách pro jeho rozvoj. Dítě bude
zpravidla svěřeno jen takové rodině,
kde lze očekávat, že dítě bude
osvojeno.
O zdárný vývoj dítěte bude
však náš stát pečovat i tím,
že dětem, které nejsou zabezpečeny po
stránce hospodářské, zajistí
úhradu nezbytných osobních potřeb
poskytováním státního dětského
příspěvku. Tak tomu bude nejen tam, kde dítě
nemá nikoho, kdo je povinen je živit, nýbrž
i tam, kde je nebezpečí, že se dítě
octne v nouzi, poněvadž se třeba jeho rodiče,
dosud ovládaní úzkými sobeckými
zájmy, snaží svou povinnost vyživovací
převalit z jednoho na druhého. Dítě
nebude již musit čekat, až rodiče přijdou
k rozumu a až se konečně dohodnou, nebo, nepřijdou-li
k rozumu, až rozhodne soud. Stát poskytne příspěvek
ihned, jakmile o to bude požádán a bude-li
dítě příspěvek opravdu potřebovat,
a sám se také postará o to, aby rodiče
potom své povinnosti dostáli.
Státní dětský příspěvek
bude jednotný pro všechny potřebné děti.
Jeho výše bude stanovena prováděcím
nařízením ministra spravedlnosti, a to měsíční
částkou 500 Kčs. Oč více se
takto dostane dětem, je nejlépe patrno z toho, že
dosud bylo na poskytování záloh na výživné
a všelijakých různých příspěvků
pro potřebné děti pamatováno ve státním
rozpočtu částkou o něco vyšší
než 100 mil. Kč, kdežto v důsledku nové
úpravy je počítáno s ročními
výdaji ze státní pokladny kolem 190 mil.
Kčs, tedy s částkou téměř
dvojnásobnou.
Jak jsem již naznačila, neznamená nová
úprava, že stát bude přispívat
na výživné za rodiče, kteří
se mohou o své děti starat sami. Z této jejich
svaté a přirozené povinnosti, starat se o
vlastní své děti, nebude sleveno nic. Naopak,
na nesvědomité rodiče bude působeno
osvětlováním jejich povinností a přesvědčováním,
a když to nebude stačit, vymáháním
dávek výživného státem, a to
způsobem energičtějším než
dosud. Sobecké zájmy nesvědomitých
rodičů nebudeme chránit na účet
národního důchodu, na účet
výsledků budovatelského úsilí
našich pracujících.
Už z tohoto stručného nástinu významných
úkolů nově upravované sociálně-právní
ochrany mládeže je jistě patrno, že na
jejich úspěšné zdolání
nemohou stačit jen zaměstnanci nově vytvořených
úřadoven. K tomu, aby byly splněny se zdarem,
a vždy a všude, a hlavně včas, musíme
pomáhat všichni. Pojítkem mezi námi,
občany, a orgány povolanými chránit
zájmy dětí, zejména soudem poručenským
a úřadovnou, budou důvěrníci
ochrany mládeže. Funkce těchto důvěrníků
bude funkcí čestnou. Budou jimi ustanovováni
občané bezúhonní, oddaní lidově
demokratickému zřízení, zejména
osvědčené soudkyně z lidu a ostatní
ženy, které už prokázaly svůj zájem
o ochranu dítěte a o dorůstající
mládež. Při výběru nejlepších
z nejlepších účastní se zejména
též členky výborů žen při
národních výborech.
Účast důvěrníků a důvěrnic
na výkonu ochrany mládeže je dokladem další
demokratisace naší veřejné správy.
K plnění úkolů státu jsou přibíráni
další občané a občanky, další
spolupracovníci ve veřejné správě
z řad našeho pracujícího lidu.
A nyní, vážené soudružky a soudruzi,
se podívejme, jak je o děti postaráno v kapitalistických
státech v době, kdy my projednáváme
tento zákon. V zemi, která díky konjunktuře
v druhé světové válce bývá
prohlašována za nejbohatší na světě,
ve Spojených státech severoamerických, neexistuje
dosud žádný zákon, který by chránil
matku a dítě. V USA nemá rodina v případě
nemoci vůbec možnost získat podporu, a tak
bývá dítě vždy první obětí
této nedostatečné péče. V důsledku
horečného zbrojení se rychle zhoršuje
situace britských dětí. V hrdém Albionu
je dík věrnosti tradicím "pečováno"
o děti, které se provinily proti zákonům,
v nápravných školách a polepšovnách
podle tohoto sazebníku: odcizení koláče
z pekárny - 8 ran holí, drzost - 8 ran holí,
odchod do vesnice bez dovolení - 4 rány holí,
celkové zlobení - 4 rány holí, odcizení
nezralého ovoce - 4 rány holí, krádež
jahod - 6 ran holí, podvodné jednání
- 6 ran holí. Mimo to jsou tam děti "vychovávány"
i samovazbou a temnou komorou. Ve skutečném nebezpečí
je i mládež Francie, která na výchovu
dětí je stejně štědrá
jako republika Peru a poskytuje mládeži v hojné
míře jen různé magazíny propagující
gangsterství, rasismus, sexualitu a sadismus. Svaz italských
žen volá: "Zachraňme své děti,
ochraňme je od války, bídy, nemoci, mravní
zkázy a nevědomosti!" V Itálii umírá
totiž ročně 138.000 osob na tuberkulosu, a
většina z nich jsou děti. Mnohé jiné
pak trpí rachitidou, trachomem a jinými sociálními
nemocemi. Ve Francově Španělsku trpí
většina dětí strašným hladem
a bídou a polovina dětí nenavštěvuje
vůbec školu a je odsouzena k analfabetismu, poněvadž
falangisté staví místo škol vojenské
objekty a vězení a už i 8leté děti
posílají do továren. V Indii umírá
ještě dnes 60% dětí a v monarcho-fašistickém
Řecku je nekonečné procesí na kost
vyhublých dětí 340.000 nezaměstnaných
rodičů a 400.000 dětí, t. j. sedmina
všeho řeckého obyvatelstva, jsou úplní
sirotci z války. V Iránu trpí 90% dětí
trachomem a malárií a mnohé z nich i vrozenou
syfilidou. Masové vraždění dětí
Koreje. Vietnamu a Malajska je pak známo celému
světu. Ať tedy svět porovná osud dětí
v kapitalistických zemích a v jejich koloniích
a dominiích s osudem našich dětí, dětí
lidově demokratického státu.
A čemu, soudruzi a soudružky, paní a pánové,
vděčíme za to, že již dnes, v době
první pětiletky, můžeme našim dětem
poskytnout tak všestrannou péči mravní
i hospodářskou? I za to vděčíme
našemu velkému vzoru, Sovětskému svazu,
jehož armáda nás osvobodila a jehož krásní
lidé, vychovaní učením Lenina a Stalina,
nám ukazují cestu k blahobytu pracujícího
lidu. Oni dokázali vychovat takové hrdiny, jako
je Zoja Kosmoděmjanská a Oleg Koševoj. (Potlesk.)
Oni dovedli vychovat hrdiny, kteří dovedli vztyčit
vítězný rudý prapor, prapor míru
nad dobytým Berlínem, a kteří dnes
vztyčují prapory své hrdinské práce
nad velkými stavbami komunismu a tak v neustálém
pracovním nadšení zajišťují
štěstí všech dětí na celém
světě. (Potlesk.)
Výbor ústavně-právní a výbor
sociálně-politický a zdravotnický
projednaly návrh zákona o sociálně-právní
ochraně mládeže ve svých schůzích
a doporučují jej slavnému Národnímu
shromáždění ke schválení.
(Potlesk.)
Místopředseda dr Polanský: Ke slovu
není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Přistoupíme k hlasování.
Protože není pozměňovacích návrhů,
dám o celé osnově hlasovat najednou podle
zprávy výborové.
Jsou nějaké námitky? (Námitky nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění
výborové zprávy, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o sociálně-právní
ochraně mládeže podle výborové
zprávy. Tím je vyřízen 6. bod dnešního
pořadu.
Přistoupíme k projednávání
sedmého bodu dnešního pořadu, kterým
je
7. Zpráva výboru rozpočtového k
vládnímu návrhu zákona o hlavních
(vedoucích) účetních a o organisaci
účetní služby (tisk 650).
Zpravodajem je posl. Janouš; dávám mu
slovo.
Zpravodaj posl. Janouš: Paní a pánové,
soudružky a soudruzi!
Vládní návrh zákona o hlavních
(vedoucích) účetních bude jedním
ze zákonných opatření, pomocí
nichž řídíme naše národní
hospodářství. Vychází plně
z potřeb našeho národního hospodářství
a využívá bohatě sovětské
zkušenosti.
Od prvé etapy znárodňovacího procesu
prošlo naše národní hospodářství
dalšími vývojovými etapami. Vedle socialistického
sektoru v průmyslu, dopravě a peněžnictví,
vzrostl a upevnil se i sektor socialistický v zemědělství,
obchodu a řemeslech. Z vůle našeho lidu byla
nastoupena cesta k urychlenému vybudování
socialismu v naší vlasti.
Tuto vůli a úsilí lidu podepřela řada
zákonů, vládních nařízení
a jiných opatření. Skutečné
řízení národního hospodářství
si vynutilo speciálnější, širší
systém řídících orgánů
- hospodářských ministerstev. V plánování
jsme překonali počáteční chyby
a někdy i vědomé záškodnictví.
Zásadní obrat v plánování znamená
usnesení vlády ze dne 16. dubna t.r. o zavedení
nové methody sestavování státního
plánu rozvoje národního hospodářství
v ČSR. Tak zvané vstřícné plánování
bylo opuštěno. Jeho methoda byla chybná. Neusměrňovala
iniciativu širokých mas pracujících
ke hledání skrytých reserv, ať již
materiálových nebo lidských, k plnění
a plnění nad plán. Bylo to vlastně
tak, že spíš než o vstřícný
plán, šlo o soupis požadavků vedení
podniků na plán jako předpokladu ke splnění
plánu. Když se potom vrátil plán zpět
na závod, nebylo v něm nic, co by mobilisovalo dělnictvo
k jeho předčasnému splnění.
Tak iniciativa pracujících projevená při
projednávání čísel vstřícného
plánu byla svedena na nesprávné pole nebo
byla úplně promarněna místo toho,
aby byla neustále rozvíjena a usměrňována
na hlavní úkol: splnění plánu.
Proto je správné, že byla volena jiná
methodika sestavování plánu.
Změny prodělal i náš státní
rozpočet a rozpočtování vůbec.
Státní rozpočet má dnes jinou strukturu
a jinou náplň. Zabezpečuje jiné úkoly
a plně slouží výstavbě socialismu.
Tuto jeho hlavní funkci ještě více potvrzuje
usnesení strany a vlády ze dne 4. a 8. července
t. r. o politickém a organisačním zabezpečení
nové methody sestavování státního
plánu rozvoje národního hospodářství
ČSR. Usnesení uložilo ministru financí
provést reformu státního rozpočtu
a z této reformy vyplývají další
změny rozpočtování. I statistika prošla
podobnými změnami a dostala jinou náplň.
Také statistika slouží dnes výstavbě
socialismu a neplatí o ní, co se říkalo
ještě nedávno: že je to správný
součet nesprávných čísel. Za
kapitalismu sloužila zastírání třídní
podstaty panství kapitalistů, zkreslovala a záměrně
zamlžovala skutečnost. V nejlepším případě
byla dělána tak, že závěry z
ní vyvěrající byly učesány
do zdánlivě objektivních závěrů.
Jeden velmi důležitý úsek vedení
našich podniků zůstal téměř
beze změn nebo prodělal změny spíše
formální, bez zásadní změny
podstaty, znamenající cestu vpřed. Je to
úsek evidence, účetnictví a kontroly.
Význam evidence byl zřejmě podceňován.
Neřídili jsme se dostatečně poučkou
geniálního Lenina, který napsal, že
"evidence a kontrola, to je hlavní, co je potřebné
pro organisaci, pro správné fungování
první fáze komunistické společnosti."
Proto evidence nepomáhala dost účinně
zrychlovat oběžný proces a tím podstatně
nepřispívala kontrole korunou. Zaostávání
se projevovalo i v našem boji o snižování
vlastních výrobních nákladů.
To znamená, že jsme v evidenci a účetnictví
nejen nevyužívali sovětských zkušeností,
ale také nevymycovali zbytky kapitalistického myšlení
v hlavách pracovníků na tomto poli, nepřizpůsobovali
účetnictví potřebám chozrasčotu,
tak osvědčeného způsobu socialistického
řízení podniků v Sovětském
svazu.
Zaváděli jsme do podniků tak zvaný
SPH systém. Ten sice někde znamenal krok vpřed,
ale nebyl žádným systémem socialistickým,
nýbrž zůstal ve své podstatě
systémem kapitalistickým "baťovským,
jak to dobře charakterisoval náměstek předsedy
vlády s. dr Dolanský v roce 1951 na únorovém
zasedání ÚV KSČ. SPH systém
není jen účetnická soustava a nadělal
nám škody na mnohých místech, nejen
v účetnictví. Nadělal škody také
tím, že nijak neusměrňoval a nepodporoval
snahu celého podniku po splnění plánu,
a že hlavní otázkou byla otázka zisku
střediska, a to přirozeně zisku chápaného
po staru. Nesestavovaly se výsledné kalkulace. Proto
se mnohdy vyrábělo bez ohledu na to, co to stojí,
mnohdy ani nebylo možno zjistit, co stojí výroba
toho nebo onoho výrobku.
Část těchto problémů vzájemně
závislých a společně souvisících
s otázkou zhospodárnění výroby
byla již několika zákony řešena.
Tak byla zákonem 103 z r. 1950 o národních
podnicích zavedena funkce podnikového hospodáře.
Jeho povinnosti bylo nejen sestavit vlastní podnikový
rozpočet, ale hlavně to, aby podnik hospodařil
v souladu s tímto rozpočtem a dbát na to,
aby podnik plnil uložené mu úkoly co nejhospodárněji.
Kromě toho mu byla uložena povinnost upozornit ředitele,
když jeho postup odporoval těmto zásadám.
Setrval-li ředitel na svém původním
rozhodnutí, měl o tom podat zprávu nadřízeným
orgánům. I v plnění těchto
jeho povinností bylo někdy používání
SPH-systému na závadu. Obdobně tomu bylo
v komunálních podnicích. I tam podle zákona
o komunálních podnicích byla zavedena funkce
podnikových hospodářů se stejnými
úkoly. Ve státní správě místo
podnikových hospodářů byla zavedena
funkce tak zvaných úsporných referentů.
Jak v národních tak i v komunálních
podnicích podnikoví hospodáři neplnili
svou úlohu v plném rozsahu. K příčinám,
které do určité míry bránily
v plném výkonu, patří i způsob
jejich jmenování a odvolávání.
Zákony ponechaly jejich plnou podřízenost
řediteli podniku, který k jejich jmenování
a odvolání potřeboval jen souhlas generálního
ředitele. A tomu to dovedl vždy tak odůvodnit,
že mu bylo vyhověno, když se mu podnikový
hospodář stal nepohodlným.
Mimo tyto nedostatky ani dosavadní organisace účetnictví
nevyhovovala potřebám budování socialismu.
Usnesení strany vlády ze dne 4. a 8. července
ukázala, jak nedostatky řešit. Ministru financí
bylo uloženo vypracovat osnovu zákona o hlavních
účetních. Osnova zákona o účetních
doplňuje podmínky vytvořené zákonem
o organisaci národohospodářské evidence.
Zákon říká: K plánování
a řízení národního hospodářství
je třeba jednotné soustavy národohospodářské
evidence, Jednotnou soustavu národohospodářské
evidence tvoří evidence operativnětechnická,
evidence účetní a statistika. Zákon
o hlavních (vedoucích) účetních
tuto povinnost účetním ukládá.
Tak ostane naše národní hospodářství
onen chybějící článek k zaváděná
pořádku v naší výrobě,
k zavádění pořádku ve vydávání
peněz a podobně.
Zákon je vybudován na těchto zásadách:
1. V jednotlivých účetních jednotkách,
to jest v podnicích, úřadech, hlavních
správách, ministerstvech a jiných organisacích
se vytvářejí z účtáren
samostatné nezávislé celky. Podle svého
významu se dělí zásadně na
účtárny (v základních jednotkách),
na hlavní účtárny (jsou-li jim podřízeny
účetní jednotky) a na ústřední
účtárny v ministerstvech, pověřenectvech
a jiných ústředních úřadech
a v ústředí organisací.
2. V čele účtáren budou hlavní
(vedoucí) účetní, kteří
budou vykonávat ve své účetní
jednotce funkci státního kontrolního orgánu
ve věcech hospodářské, finanční
a rozpočtové kázně.
3. Za účelem výkonu kontrolní funkce
zajišťuje zákon hlavním (vedoucím)
účetním určitou nezávislost
na vedoucích příslušných podniků,
úřadů atd. v tom směru, že budou
ustanovováni, přemisťováni a odvoláváni
vždy vedoucím nadřízené účetní
jednotky se souhlasem jejího hlavního účetního.
Stejně tak budou stanoveny i jejich příjmy.
4. Ve věcech administrativních je hlavní
(vedoucí) účetní podřízen
přímo řediteli podniku, řediteli hlavní
správy, vedoucímu úřadu a podobně.
Ve věcech účetní evidence podléhá
hlavnímu účetnímu přímo
nadřízené účetní jednotky.
Toto řešení nijak nenarušuje zásadu
odinonačalja, poněvadž za činnost a
řízení každé účetní
jednotky zůstává zodpověden vždy
její vedoucí. Hlavní (vedoucí) účetní
má za úkol jej upozorňovat na případy
porušování hospodářské,
finanční a rozpočtové kázně.
5. Zákon zajišťuje vliv hlavního (vedoucího)
účetního na výběr pracovníků
v účtárně a zabezpečuje, aby
tito pracovníci se mohli plně věnovat svým
úkolům; tím se umožní, aby se
od nich mohlo žádat včasné a pohotové
vedení účetních zápisů
a aby se těchto zápisů mohlo využívat
k operativnímu řízení.
6. Zákon zmocňuje ministra financí, po případě
ministra zemědělství, aby pro národní
výbory a JZD přizpůsobil ustanovení
zákona se zřetelem k jejich zvláštním
potřebám.