Toto vše stačí
rozhodně k tomu, aby i u nás, v lidově demokratickém
právním řádu, byla instituce ochranných
známek ponechána a nově upravena. Vzorem
je nám při tom úprava sovětská.
Odchylky jsou nutné jenom se zřetelem k dnešnímu
stupni našeho hospodářského vývoje.
Poněkud jinak je tomu v otázce
ochranných vzorů, jichž účelem
je ochrana vnější úpravy výrobků.
To je zejména zvláštní tvar nebo zvláštní
úprava obrysů, kresby nebo barev. Dosah vzorové
ochrany spočívá v tom, že ten, kdo si
dal vzor zapsat do rejstříku, může jiným
osobám zabránit, aby jeho vzoru používaly
při výrobě. V Sovětském svazu
tato instituce výrobních vzorů neexistuje.
Nebylo tomu však tak vždycky. Až do roku 1936 trvala
vzorová ochrana i v Sovětském svazu. Podobně
i my si musíme prozatím tuto instituci ponechat,
poněvadž ji potřebujeme pro svůj zahraniční
obchod s kapitalistickou cizinou. Zejména pro výrobky
našeho průmyslu kovodělného, textilního,
keramického a dřevozpracujícího potřebujeme
vzorovou ochranu zachovat, respektive vytvořit výhodnou
soutěžní posici v kapitalistické cizině.
Vnitrostátní význam
instituce ochranných vzorů spočívá
v podnětnosti a zdroji pro tvůrčí
iniciativu lidu, zejména našich lidových umělců.
A tak ze všech uvedených
důvodů přikročila vláda k nové
úpravě této materie, respektive obou těchto
materií, jak ji máme dnes v rukou ve formě
osnovy zákona, jejíž přijetí
vám doporučuji ve znění, usneseném
ústavně-právním výborem. (Potlesk.)
Podpredseda Žiak: Ďakujem
pánu zpravodajcovi. Ku slovu nie je nikto prihlásený.
Pristúpime teda k hlasovaniu.
Zisťujem, že snemovňa
je spôsobilá sa usnášať.
Pretože nie je pozmeňovacích
návrhov, dám o celej osnove hlasovať naraz
podľa zprávy výborovej. (Námietky
neboly.)
Námietok nie je.
Kto teda súhlasí s
celou osnovou zákona v znení zprávy výborovej,
nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
To je väčšina. -
Tým Národné shromaždenie schválilo
túto osnovu zákona podľa zprávy výborovej.
Tým je vybavený 3.
bod denného poradu.
Pristúpime k prejednávaniu
štvrtého bodu denného poradu, ktorým
je
4. Zpráva výboru
pre hospodárske plánovanie a jeho kontrolu o vládnych
nariadeniach, vydaných podľa § 42 odst. 1 zák.
č. 241/1948 Sb. o prvom päťročnom hospodárskom
pláne rozvoja Československej republiky (tlač
621).
Zpravodajcom je posl. Volavka.
Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Volavka: Soudruzi
a soudružky, paní a pánové!
Výbor pro hospodářské
plánování a jeho kontrolu předkládá
plenu Národního shromáždění
celkem 10 vládních nařízení,
vydaných podle zákona o prvním pětiletém
hospodářském plánu rozvoje Československé
republiky.
Výstavba našeho hospodářství
na cestě k socialismu, bouřlivý rozvoj našeho
průmyslu i přestavba našeho zemědělství
k socialistické velkovýrobě, přinášejí
s sebou nové organisační formy, vytvářejí
nové nebo přeměňují a naplňují
novým obsahem dřívější
naše hospodářské orgány a instituce.
Učíce se z velikých, světově
historických zkušeností socialistické
industrialisace průmyslu a kolektivisace zemědělství
Sovětského svazu, vybudovali jsme po zrušení
starých generálních ředitelství
nová ministerstva s hlavními správami a vydaným
statutem Státního úřadu plánovacího
jsme zjednodušili organisaci našich plánovacích
orgánů.
Všech 10 vládních
nařízení, která ve schůzi 20.
března 1952 po zprávách zpravodajů
projednal výbor pro hospodářské plánování
a jeho kontrolu, souvisí bezprostředně s
touto novou organisační výstavbou ministerstev
a se zajištěním plnění státních
národohospodářských plánů
rozvoje našeho hospodářství.
Co v podstatě obsahují
tato vládní nařízení? První
část vládních nařízení,
a to vládní nařízení o hmotném
zásobování a vládní nařízení
o zrušení Ústředí výzkumu
a technického rozvoje a Ústředny hmotného
zásobování, je spojena se zjednodušením
a zlepšením organisace methodiky a techniky našeho
plánování. V rozpočtové debatě
bylo několikrát poukazováno na obtíže
a nedostatky v našem hmotném zásobování,
v sestavování zdrojů materiálních
potřeb a rozdělování hmot v našem
hospodářství. K odstranění
těchto obtíží potřebujeme především
důsledné vypracování spotřebních
norem materiálu i norem zásob ve všech závodech
a jejich prověřování na hlavních
správách v ministerstvech. Pak naše bilance
budou stát na pevnějších ještě
základech a ušetříme ve snížených
výrobních nákladech ještě značné
částky v plánovité výstavbě
našeho hospodářství. Proto tato vládní
nařízení ještě úže
spojují systém hmotného zásobování,
především základních, fondovaných
výrobků, s ostatními úseky přímo
ve Státním úřadě plánovacím.
Obdobně se zrušuje samostatné Ústředí
výzkumu a technického rozvoje a plánování
technického rozvoje je přímou součástí
Státního úřadu plánovacího.
V této souvislosti se zřizuje Úřad
pro normalisaci, Úřad pro vynálezy a zlepšovací
návrhy, o jehož významu zde promluvil ministr
těžkého průmyslu soudr. Kliment.
Dalším vládním
nařízením se zřizuje ministerstvo
státní kontroly za účelem ochrany
a kontroly státních a družstevních a
jiných prostředků, o jehož práci,
úkolech a významu zde v rozpočtové
debatě velmi podrobně promluvil ministr státní
kontroly soudr. Harus.
Vládní nařízení
o organisaci státních statků a vládní
nařízení o organisaci strojních a
traktorových stanic zlepšují organisační
základnu k plnění velkých úkolů,
které stojí před naším zemědělstvím.
Co tvoří jádro
těchto dvou vládních nařízení?
V první řadě se ruší veliký
kolos generálního ředitelství státních
statků, v němž se především
zahnízdilo mnoho nepřátel lidu a republiky.
Vedení státních statků přechází
do hlavní správy ministerstva zemědělství
a jejich řízení se decentralisuje na krajské
správy a přímo na ředitelství
jednotlivých statků. Nová organisace státních
statků pomáhá k tomu, aby státní
statky byly vzorem v budování socialistické
zemědělské velkovýroby a upravuje
i poměr mezi státními statky a lidovou správou,
při čemž se ukládá krajským
a okresním národním výborům
sledovat činnost státních statků,
pokud jde o plnění jejich výrobních
plánů, a pomáhat jim v plnění
jejich úkolů.
Rovněž každá
strojní a traktorová stanice tvoří
dnes samostatně účtující podnik
řízený především orgány
lidové správy a hlavní správou ministerstva
zemědělství. Tato nová organisace
je předpokladem k plnění úkolů
strojních traktorových stanic, především
v JZD, a všech úkolů, stanovených usnesením
strany a vlády o zlepšení práce strojních
traktorových stanic.
Vládní nařízení
o organisaci státních lesů a národních
podniků pro těžbu dříví
zabezpečuje na podkladě sovětských
zkušeností uplatňování pokrokových
organisačních zásad a method hospodaření
dřevem v našem lesním hospodářství
a odděluje pěstění a ochranu lesů
od těžby dříví, aby tak lesní
hospodářství mohlo lépe plnit své
velké biologické funkce.
Vládní nařízení
o zastavení činnosti Ústředí
pro hospodaření zemědělskými
výrobky a velkodistribučního podniku dává
organisační předpoklady k lepšímu
provádění výkupu zemědělských
výrobků, k zajišťování vyšších
fondů potravin a k rozvoji maloobchodního obratu
zboží.
Vládní nařízení
o organisaci náboru pracovních sil zabezpečuje
plnění rostoucích hospodářských
úkolů zajištěním pracovníků,
v prvé řadě při výstavbě
našeho těžkého průmyslu.
A konečně vládní
nařízení o hořlavinách a výbušninách
zjednodušuje mnoho dosavadních předpisů
a přispívá k lepší ochraně
státního a družstevního majetku. Vládní
nařízení o likvidaci majetku některých
orgánů bezprostředně souvisí
se zřízením nových ministerstev a
s přeměnou generálních ředitelství
na hlavní správy ministerstev.
Výbor pro hospodářské
plánování a jeho kontrolu projednal všechna
uvedená vládní nařízení
a doporučuje je plenu Národního shromáždění
ke schválení, a to ve znění, jak byla
uveřejněna ve Sbírce zákonů
republiky Československé.
Jde o důležitá
vládní nařízení, která
zajišťují plnění úkolů
Gottwaldova pětiletého plánu a která
napomáhají budovat naši lidově demokratickou
republiku pod vedením nejlepšího našeho
hospodáře, soudruha Klementa Gottwalda, na
naší cestě k socialismu a k trvalému
míru. (Potlesk.)
Podpredseda Žiak: Ku
slovu niet nikto prihlásený. Pristúpime teraz
k hlasovaniu.
Kto súhlasí s návrhom
na schválenie vládnych nariadení, vydaných
podľa § 42 ods. 1 zákona čís. 241/1948
Sb. o prvom päťročnom hospodárskom pláne
rozvoja Československej republiky a uvedených vo
zpráve výboru pre hospodárske plánovanie
a jeho kontrolu, a to vo znení, ako boly uverejnené
vo Sbierke zákonov republiky Československej, nech
zdvihne ruku! (Deje sa.)
Ďakujem, to je väčšina.
- Tým Národné shromaždenie schválilo
uvedené vládne nariadenia.
Tým je vybavený 4.
bod poriadku schôdze.
Pristúpime k prejednávaniu piateho bodu denného poriadku, ktorým je
5. Zpráva výboru
soc.-politického a zdravotníckeho k vlád.
návrhu zákona (tlač 610) o platenej dovolenej
na zotavenú v r. 1952 (tlač 623).
Zpravodajcom je posl. Koktán,
dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Koktán:
Slavná sněmovno!
Od r. 1946 objevuje se v Národním
shromáždění zákon o dovolené
na zotavenou s určitými úpravami podmínek,
za nichž se dovolená poskytuje, aniž je měněno
něco na délce dovolené. Chtěl bych
při této příležitosti připomenout
poměry za kapitalistické republiky, kdy délka
dovolené pro dělníky byla 6-8 dní.
Přitom zákon o dovolené měl takové
mezery, že mnoho dělníků nemohlo dostat
řadu let dovolenou žádnou anebo jenom její
část. Týkalo se to především
dělníků sezonních nebo dělníků,
kteří marně hledali nějaké
trvalejší zaměstnání. Je známo,
že řada zaměstnavatelů záměrně
propouštěla dělníky těsně
před nabytím nároků na dovolenou a
byli přijímáni jiní, kteří
již nároků na dovolenou nenabyli. Dokonce na
výsměch t. zv. zákonným právům
dělníků přijali po několika
týdnech zpět do zaměstnání
tytéž dělníky nebo zaměstnance,
ovšem do nového pracovního poměru bez
nároku na dovolenou. A těchto případů
nebylo málo. (Předsednictví převzal
místopředseda Valo.)
Tento stav panuje ještě
ve všech kapitalistických zemích západu.
V Americe vybojovalo si průmyslové dělnictvo
nárok na několikadenní dovolenou; ovšem
tento nárok přiznávají pouze závodní
kolektivní smlouvy, které zaručují
dovolenou sotva polovině všeho amerického průmyslového
dělnictva. V ostatních kapitalistických zemích
jsou délky dovolených různé a pohybují
se v rozmezí 4 až 6 dnů v roce. Vezmeme-li
ovšem v úvahu dělníky koloniálních
a polokoloniálních zemí, jež jsou kapitalistickými
státy západu vykořisťovány, najdeme
desítky milionů dělníků, kterým
placená dovolená je neznámým pojmem.
Vidíme arci, že i tam třídní
a osvobozenecký boj nabývá ostrých
forem. Je naším úkolem, abychom my, kteří
žijeme a budujeme socialistický stát, opřený
o Sovětský svaz, jim pomáhali všemi
prostředky. Světová odborová federace,
v níž jsou soustředěny pokrokové
síly pracujících celého světa,
je nástrojem, který pomůže dělníkům
Tunisu, Lybie, Egypta, Iránu, Filipín, Burmy, Indie
a jinde k lidskému životu a tím i k právu
na odpočinek po práci.
Zákon o placené dovolené
na zotavenou na rok 1952 spočívá na zásadách
zákonů z roku 1950 a 1951. Základní
dovolená je 14 dnů a prodlužuje se podle věku
a délky zaměstnání na 3 až 4
týdny, horníkům pracujícím
pod zemí na 5 týdnů.
Změna proti předchozímu
zákonu je v § 1 odst. 2, kde se vypouštějí
slova "v kalendářním roce". Jde
o zlepšení ve prospěch absolventů škol,
kteří dokončili studia a nastupují
do zaměstnání. Tito absolventi totiž
nemohli podle zákona z roku 1951 prakticky dosáhnout
v kalendářním roce pěti měsíců
čekací doby. Nové znění jejich
nároky zvýhodňuje. V roce 1952 se nám
již prakticky projeví případy z hornictví,
kdy se nám zpět do výroby vrátí
absolventi odborných učilišť a škol
závodního výcviku, kteří se
tam přihlásili podle zákona o státních
pracovních zálohách. Osnova správně
stanoví, že tato doba, strávená v odborných
učilištích a školách závodního
výcviku, se do nároku na dovolenou hodnotí
jako doba na pracích pod zemí. Dále se z
této osnovy vypouští ustanovení, které
zmocňovalo bývalé ministerstvo práce
a sociální péče vyhlásit pro
některé zaměstnance povinnost vybrat si část
dovolené v zimních měsících.
Tohoto zmocnění nebylo nikdy použito a proto
se ruší jako zbytečné.
Určitým zlepšením
je vypuštění dvouměsíčního
trvání pracovního poměru u téhož
zaměstnavatele v kalendářním roce
pro nárok na poměrnou část dovolené
vůči dosavadnímu zaměstnavateli. Bylo
by nesprávné, aby zaměstnanci, kteří
v zájmu naší výroby anebo bez vlastní
viny změnili zaměstnání v lednu nebo
v únoru, přišli o část dovolené.
Totéž zlepšení se týká i
zaměstnanců, kteří měnili zaměstnání
během měsíce. Podle návrhu zákona
bude zaměstnanci poskytovat náhradu za příslušný
měsíc ten zaměstnavatel, u něhož
při přechodu do jiného zaměstnání
pracoval delší část rozhodujícího
měsíce. Pokud jde o dovolenou ve stavebnictví,
vyhlásí příslušnou úpravu
ústřední rada odborů. Tím je
zdůrazněna odpovědnost Revolučního
odborového hnutí za otázky, jež se dotýkají
zaměstnanců, přenesením pravomoci,
která až donedávna připadala bývalému
ministerstvu práce a sociální péče.
Naše lidově demokratické
zřízení se ovšem nestará pouze
o přiznání řádné a důstojné
dovolené pro všechny zaměstnance. Staráme
se i o její příjemné využití
způsobem, o kterém se dělníci v kapitalistických
státech neodvažují ani snít. ÚRO
připravila pro dělníky nejlepší
lázeňská místa a letoviska i zimní
rekreační a sportovní střediska, kde
veliká část především
nejlepších a zasloužilých dělníků,
úderníků, zlepšovatelů a novátorů
může co nejlépe strávit dovolenou. V
roce 1951 bylo na rekreaci ÚRO 286.000 účastníků
a na rok 1952 se plánuje účast 310.000 pracovníků.
V roce 1951 disponovala ÚRO 19.041 lůžkem a
pro rok 1952 se připravuje 20.067 lůžek. Mimo
to se na zkoušku připravuje i týdenní
rekreace turistická v našich horách. A nejde
pouze o rekreaci doma. Naši dělníci měli
již loni a budou mít i letos možnost strávit
dovolenou v lidově demokratické republice Polské,
Maďarské, Bulharské a Rumunské a v Německé
demokratické republice.
Není sporu o tom, že
finanční náklady na zajištění
rekreační akce pro naše pracující
jsou veliké a nejsou zdaleka kryty poplatky účastníků.
Náš státní rozpočet, jejž
Národní shromáždění právě
projednalo a schválilo, počítá s nákladem
na rekreaci pracujících a mládeže ve
výši 780,598.000 Kčs, v němž je
ovšem zahrnut stamilionový příspěvek
ÚRO. Jde o přímé zlepšení
požitků na placenou dovolenou, především
pro nejlepší pracovníky, úderníky
a zlepšovatele, kteří s toho svou pílí
v účasti na budování socialistické
výroby v naší vlasti zaslouží.
Chtěl bych v této souvislosti velmi důrazně
odmítnout všechny pomluvy a šeptandy reakce,
která nám chtěla škodit a rozrušovat
klid tvrzením, že dovolená pro rok 1952 bude
oklešťována. U nás je průměrná
délka dovolené 21 dní. Ať reakce doma
i zrádná emigrace na západě se raději
stará o státy kapitalistické, jejich kolonie
a dominia! Tam dělníci otročí a jsou
vykořisťováni bez nároků na dovolenou.
Ať propagují reakční emigranti na západě
takovou dovolenou a ostatní sociální zabezpečení,
které máme u nás! My si počkáme,
zdali je kapitalističtí plantážníci
za tuto činnost pochválí a budou jim za ni
také sypat dolary a libry.
Našim dělníkům
a všem pracujícím přejeme ze srdce,
aby dovolené v letošním roce dobře užili.
Aby načerpali nových sil k práci na splnění
a překročení plánované těžby
výroby 4. roku Gottwaldovy pětiletky a tak přispěli
k udržení světového míru, k budování
socialismu a tím ke vzestupu blahobytu všeho pracujícího
lidu. (Potlesk.)
Zákon o placené dovolené
na rok 1952, tisk 610, byl projednán ve schůzi sociálně
politického a zdravotnického výboru dne 24.
března t. r. Doporučuji, aby byl Národním
shromážděním schválen podle zprávy
výborové.
Podpredseda Valo: Ďakujem
pánu zpravodajcovi.
Ku slovu nie je nikto prihlásený,
pristúpime teda k hlasovaniu.
Zisťujem, že snemovňa
je spôsobilá sa usnášať.
Pretože nie je pozmeňovacích
návrhov, dám o celej osnove hlasovať naraz
podľa výborovej zprávy. Niet námietok?
(Námietok nebolo.)