Pátek 28. března 1952

Toto vše stačí rozhodně k tomu, aby i u nás, v lidově demokratickém právním řádu, byla instituce ochranných známek ponechána a nově upravena. Vzorem je nám při tom úprava sovětská. Odchylky jsou nutné jenom se zřetelem k dnešnímu stupni našeho hospodářského vývoje.

Poněkud jinak je tomu v otázce ochranných vzorů, jichž účelem je ochrana vnější úpravy výrobků. To je zejména zvláštní tvar nebo zvláštní úprava obrysů, kresby nebo barev. Dosah vzorové ochrany spočívá v tom, že ten, kdo si dal vzor zapsat do rejstříku, může jiným osobám zabránit, aby jeho vzoru používaly při výrobě. V Sovětském svazu tato instituce výrobních vzorů neexistuje. Nebylo tomu však tak vždycky. Až do roku 1936 trvala vzorová ochrana i v Sovětském svazu. Podobně i my si musíme prozatím tuto instituci ponechat, poněvadž ji potřebujeme pro svůj zahraniční obchod s kapitalistickou cizinou. Zejména pro výrobky našeho průmyslu kovodělného, textilního, keramického a dřevozpracujícího potřebujeme vzorovou ochranu zachovat, respektive vytvořit výhodnou soutěžní posici v kapitalistické cizině.

Vnitrostátní význam instituce ochranných vzorů spočívá v podnětnosti a zdroji pro tvůrčí iniciativu lidu, zejména našich lidových umělců.

A tak ze všech uvedených důvodů přikročila vláda k nové úpravě této materie, respektive obou těchto materií, jak ji máme dnes v rukou ve formě osnovy zákona, jejíž přijetí vám doporučuji ve znění, usneseném ústavně-právním výborem. (Potlesk.)

Podpredseda Žiak: Ďakujem pánu zpravodajcovi. Ku slovu nie je nikto prihlásený. Pristúpime teda k hlasovaniu.

Zisťujem, že snemovňa je spôsobilá sa usnášať.

Pretože nie je pozmeňovacích návrhov, dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy výborovej. (Námietky neboly.)

Námietok nie je.

Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona v znení zprávy výborovej, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)

To je väčšina. - Tým Národné shromaždenie schválilo túto osnovu zákona podľa zprávy výborovej.

Tým je vybavený 3. bod denného poradu.

Pristúpime k prejednávaniu štvrtého bodu denného poradu, ktorým je

4. Zpráva výboru pre hospodárske plánovanie a jeho kontrolu o vládnych nariadeniach, vydaných podľa § 42 odst. 1 zák. č. 241/1948 Sb. o prvom päťročnom hospodárskom pláne rozvoja Československej republiky (tlač 621).

Zpravodajcom je posl. Volavka. Dávam mu slovo.

Zpravodaj posl. Volavka: Soudruzi a soudružky, paní a pánové!

Výbor pro hospodářské plánování a jeho kontrolu předkládá plenu Národního shromáždění celkem 10 vládních nařízení, vydaných podle zákona o prvním pětiletém hospodářském plánu rozvoje Československé republiky.

Výstavba našeho hospodářství na cestě k socialismu, bouřlivý rozvoj našeho průmyslu i přestavba našeho zemědělství k socialistické velkovýrobě, přinášejí s sebou nové organisační formy, vytvářejí nové nebo přeměňují a naplňují novým obsahem dřívější naše hospodářské orgány a instituce. Učíce se z velikých, světově historických zkušeností socialistické industrialisace průmyslu a kolektivisace zemědělství Sovětského svazu, vybudovali jsme po zrušení starých generálních ředitelství nová ministerstva s hlavními správami a vydaným statutem Státního úřadu plánovacího jsme zjednodušili organisaci našich plánovacích orgánů.

Všech 10 vládních nařízení, která ve schůzi 20. března 1952 po zprávách zpravodajů projednal výbor pro hospodářské plánování a jeho kontrolu, souvisí bezprostředně s touto novou organisační výstavbou ministerstev a se zajištěním plnění státních národohospodářských plánů rozvoje našeho hospodářství.

Co v podstatě obsahují tato vládní nařízení? První část vládních nařízení, a to vládní nařízení o hmotném zásobování a vládní nařízení o zrušení Ústředí výzkumu a technického rozvoje a Ústředny hmotného zásobování, je spojena se zjednodušením a zlepšením organisace methodiky a techniky našeho plánování. V rozpočtové debatě bylo několikrát poukazováno na obtíže a nedostatky v našem hmotném zásobování, v sestavování zdrojů materiálních potřeb a rozdělování hmot v našem hospodářství. K odstranění těchto obtíží potřebujeme především důsledné vypracování spotřebních norem materiálu i norem zásob ve všech závodech a jejich prověřování na hlavních správách v ministerstvech. Pak naše bilance budou stát na pevnějších ještě základech a ušetříme ve snížených výrobních nákladech ještě značné částky v plánovité výstavbě našeho hospodářství. Proto tato vládní nařízení ještě úže spojují systém hmotného zásobování, především základních, fondovaných výrobků, s ostatními úseky přímo ve Státním úřadě plánovacím. Obdobně se zrušuje samostatné Ústředí výzkumu a technického rozvoje a plánování technického rozvoje je přímou součástí Státního úřadu plánovacího. V této souvislosti se zřizuje Úřad pro normalisaci, Úřad pro vynálezy a zlepšovací návrhy, o jehož významu zde promluvil ministr těžkého průmyslu soudr. Kliment.

Dalším vládním nařízením se zřizuje ministerstvo státní kontroly za účelem ochrany a kontroly státních a družstevních a jiných prostředků, o jehož práci, úkolech a významu zde v rozpočtové debatě velmi podrobně promluvil ministr státní kontroly soudr. Harus.

Vládní nařízení o organisaci státních statků a vládní nařízení o organisaci strojních a traktorových stanic zlepšují organisační základnu k plnění velkých úkolů, které stojí před naším zemědělstvím.

Co tvoří jádro těchto dvou vládních nařízení? V první řadě se ruší veliký kolos generálního ředitelství státních statků, v němž se především zahnízdilo mnoho nepřátel lidu a republiky. Vedení státních statků přechází do hlavní správy ministerstva zemědělství a jejich řízení se decentralisuje na krajské správy a přímo na ředitelství jednotlivých statků. Nová organisace státních statků pomáhá k tomu, aby státní statky byly vzorem v budování socialistické zemědělské velkovýroby a upravuje i poměr mezi státními statky a lidovou správou, při čemž se ukládá krajským a okresním národním výborům sledovat činnost státních statků, pokud jde o plnění jejich výrobních plánů, a pomáhat jim v plnění jejich úkolů.

Rovněž každá strojní a traktorová stanice tvoří dnes samostatně účtující podnik řízený především orgány lidové správy a hlavní správou ministerstva zemědělství. Tato nová organisace je předpokladem k plnění úkolů strojních traktorových stanic, především v JZD, a všech úkolů, stanovených usnesením strany a vlády o zlepšení práce strojních traktorových stanic.

Vládní nařízení o organisaci státních lesů a národních podniků pro těžbu dříví zabezpečuje na podkladě sovětských zkušeností uplatňování pokrokových organisačních zásad a method hospodaření dřevem v našem lesním hospodářství a odděluje pěstění a ochranu lesů od těžby dříví, aby tak lesní hospodářství mohlo lépe plnit své velké biologické funkce.

Vládní nařízení o zastavení činnosti Ústředí pro hospodaření zemědělskými výrobky a velkodistribučního podniku dává organisační předpoklady k lepšímu provádění výkupu zemědělských výrobků, k zajišťování vyšších fondů potravin a k rozvoji maloobchodního obratu zboží.

Vládní nařízení o organisaci náboru pracovních sil zabezpečuje plnění rostoucích hospodářských úkolů zajištěním pracovníků, v prvé řadě při výstavbě našeho těžkého průmyslu.

A konečně vládní nařízení o hořlavinách a výbušninách zjednodušuje mnoho dosavadních předpisů a přispívá k lepší ochraně státního a družstevního majetku. Vládní nařízení o likvidaci majetku některých orgánů bezprostředně souvisí se zřízením nových ministerstev a s přeměnou generálních ředitelství na hlavní správy ministerstev.

Výbor pro hospodářské plánování a jeho kontrolu projednal všechna uvedená vládní nařízení a doporučuje je plenu Národního shromáždění ke schválení, a to ve znění, jak byla uveřejněna ve Sbírce zákonů republiky Československé.

Jde o důležitá vládní nařízení, která zajišťují plnění úkolů Gottwaldova pětiletého plánu a která napomáhají budovat naši lidově demokratickou republiku pod vedením nejlepšího našeho hospodáře, soudruha Klementa Gottwalda, na naší cestě k socialismu a k trvalému míru. (Potlesk.)

Podpredseda Žiak: Ku slovu niet nikto prihlásený. Pristúpime teraz k hlasovaniu.

Kto súhlasí s návrhom na schválenie vládnych nariadení, vydaných podľa § 42 ods. 1 zákona čís. 241/1948 Sb. o prvom päťročnom hospodárskom pláne rozvoja Československej republiky a uvedených vo zpráve výboru pre hospodárske plánovanie a jeho kontrolu, a to vo znení, ako boly uverejnené vo Sbierke zákonov republiky Československej, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)

Ďakujem, to je väčšina. - Tým Národné shromaždenie schválilo uvedené vládne nariadenia.

Tým je vybavený 4. bod poriadku schôdze.

Pristúpime k prejednávaniu piateho bodu denného poriadku, ktorým je

5. Zpráva výboru soc.-politického a zdravotníckeho k vlád. návrhu zákona (tlač 610) o platenej dovolenej na zotavenú v r. 1952 (tlač 623).

Zpravodajcom je posl. Koktán, dávam mu slovo.

Zpravodaj posl. Koktán: Slavná sněmovno!

Od r. 1946 objevuje se v Národním shromáždění zákon o dovolené na zotavenou s určitými úpravami podmínek, za nichž se dovolená poskytuje, aniž je měněno něco na délce dovolené. Chtěl bych při této příležitosti připomenout poměry za kapitalistické republiky, kdy délka dovolené pro dělníky byla 6-8 dní. Přitom zákon o dovolené měl takové mezery, že mnoho dělníků nemohlo dostat řadu let dovolenou žádnou anebo jenom její část. Týkalo se to především dělníků sezonních nebo dělníků, kteří marně hledali nějaké trvalejší zaměstnání. Je známo, že řada zaměstnavatelů záměrně propouštěla dělníky těsně před nabytím nároků na dovolenou a byli přijímáni jiní, kteří již nároků na dovolenou nenabyli. Dokonce na výsměch t. zv. zákonným právům dělníků přijali po několika týdnech zpět do zaměstnání tytéž dělníky nebo zaměstnance, ovšem do nového pracovního poměru bez nároku na dovolenou. A těchto případů nebylo málo. (Předsednictví převzal místopředseda Valo.)

Tento stav panuje ještě ve všech kapitalistických zemích západu. V Americe vybojovalo si průmyslové dělnictvo nárok na několikadenní dovolenou; ovšem tento nárok přiznávají pouze závodní kolektivní smlouvy, které zaručují dovolenou sotva polovině všeho amerického průmyslového dělnictva. V ostatních kapitalistických zemích jsou délky dovolených různé a pohybují se v rozmezí 4 až 6 dnů v roce. Vezmeme-li ovšem v úvahu dělníky koloniálních a polokoloniálních zemí, jež jsou kapitalistickými státy západu vykořisťovány, najdeme desítky milionů dělníků, kterým placená dovolená je neznámým pojmem. Vidíme arci, že i tam třídní a osvobozenecký boj nabývá ostrých forem. Je naším úkolem, abychom my, kteří žijeme a budujeme socialistický stát, opřený o Sovětský svaz, jim pomáhali všemi prostředky. Světová odborová federace, v níž jsou soustředěny pokrokové síly pracujících celého světa, je nástrojem, který pomůže dělníkům Tunisu, Lybie, Egypta, Iránu, Filipín, Burmy, Indie a jinde k lidskému životu a tím i k právu na odpočinek po práci.

Zákon o placené dovolené na zotavenou na rok 1952 spočívá na zásadách zákonů z roku 1950 a 1951. Základní dovolená je 14 dnů a prodlužuje se podle věku a délky zaměstnání na 3 až 4 týdny, horníkům pracujícím pod zemí na 5 týdnů.

Změna proti předchozímu zákonu je v § 1 odst. 2, kde se vypouštějí slova "v kalendářním roce". Jde o zlepšení ve prospěch absolventů škol, kteří dokončili studia a nastupují do zaměstnání. Tito absolventi totiž nemohli podle zákona z roku 1951 prakticky dosáhnout v kalendářním roce pěti měsíců čekací doby. Nové znění jejich nároky zvýhodňuje. V roce 1952 se nám již prakticky projeví případy z hornictví, kdy se nám zpět do výroby vrátí absolventi odborných učilišť a škol závodního výcviku, kteří se tam přihlásili podle zákona o státních pracovních zálohách. Osnova správně stanoví, že tato doba, strávená v odborných učilištích a školách závodního výcviku, se do nároku na dovolenou hodnotí jako doba na pracích pod zemí. Dále se z této osnovy vypouští ustanovení, které zmocňovalo bývalé ministerstvo práce a sociální péče vyhlásit pro některé zaměstnance povinnost vybrat si část dovolené v zimních měsících. Tohoto zmocnění nebylo nikdy použito a proto se ruší jako zbytečné.

Určitým zlepšením je vypuštění dvouměsíčního trvání pracovního poměru u téhož zaměstnavatele v kalendářním roce pro nárok na poměrnou část dovolené vůči dosavadnímu zaměstnavateli. Bylo by nesprávné, aby zaměstnanci, kteří v zájmu naší výroby anebo bez vlastní viny změnili zaměstnání v lednu nebo v únoru, přišli o část dovolené. Totéž zlepšení se týká i zaměstnanců, kteří měnili zaměstnání během měsíce. Podle návrhu zákona bude zaměstnanci poskytovat náhradu za příslušný měsíc ten zaměstnavatel, u něhož při přechodu do jiného zaměstnání pracoval delší část rozhodujícího měsíce. Pokud jde o dovolenou ve stavebnictví, vyhlásí příslušnou úpravu ústřední rada odborů. Tím je zdůrazněna odpovědnost Revolučního odborového hnutí za otázky, jež se dotýkají zaměstnanců, přenesením pravomoci, která až donedávna připadala bývalému ministerstvu práce a sociální péče.

Naše lidově demokratické zřízení se ovšem nestará pouze o přiznání řádné a důstojné dovolené pro všechny zaměstnance. Staráme se i o její příjemné využití způsobem, o kterém se dělníci v kapitalistických státech neodvažují ani snít. ÚRO připravila pro dělníky nejlepší lázeňská místa a letoviska i zimní rekreační a sportovní střediska, kde veliká část především nejlepších a zasloužilých dělníků, úderníků, zlepšovatelů a novátorů může co nejlépe strávit dovolenou. V roce 1951 bylo na rekreaci ÚRO 286.000 účastníků a na rok 1952 se plánuje účast 310.000 pracovníků. V roce 1951 disponovala ÚRO 19.041 lůžkem a pro rok 1952 se připravuje 20.067 lůžek. Mimo to se na zkoušku připravuje i týdenní rekreace turistická v našich horách. A nejde pouze o rekreaci doma. Naši dělníci měli již loni a budou mít i letos možnost strávit dovolenou v lidově demokratické republice Polské, Maďarské, Bulharské a Rumunské a v Německé demokratické republice.

Není sporu o tom, že finanční náklady na zajištění rekreační akce pro naše pracující jsou veliké a nejsou zdaleka kryty poplatky účastníků. Náš státní rozpočet, jejž Národní shromáždění právě projednalo a schválilo, počítá s nákladem na rekreaci pracujících a mládeže ve výši 780,598.000 Kčs, v němž je ovšem zahrnut stamilionový příspěvek ÚRO. Jde o přímé zlepšení požitků na placenou dovolenou, především pro nejlepší pracovníky, úderníky a zlepšovatele, kteří s toho svou pílí v účasti na budování socialistické výroby v naší vlasti zaslouží. Chtěl bych v této souvislosti velmi důrazně odmítnout všechny pomluvy a šeptandy reakce, která nám chtěla škodit a rozrušovat klid tvrzením, že dovolená pro rok 1952 bude oklešťována. U nás je průměrná délka dovolené 21 dní. Ať reakce doma i zrádná emigrace na západě se raději stará o státy kapitalistické, jejich kolonie a dominia! Tam dělníci otročí a jsou vykořisťováni bez nároků na dovolenou. Ať propagují reakční emigranti na západě takovou dovolenou a ostatní sociální zabezpečení, které máme u nás! My si počkáme, zdali je kapitalističtí plantážníci za tuto činnost pochválí a budou jim za ni také sypat dolary a libry.

Našim dělníkům a všem pracujícím přejeme ze srdce, aby dovolené v letošním roce dobře užili. Aby načerpali nových sil k práci na splnění a překročení plánované těžby výroby 4. roku Gottwaldovy pětiletky a tak přispěli k udržení světového míru, k budování socialismu a tím ke vzestupu blahobytu všeho pracujícího lidu. (Potlesk.)

Zákon o placené dovolené na rok 1952, tisk 610, byl projednán ve schůzi sociálně politického a zdravotnického výboru dne 24. března t. r. Doporučuji, aby byl Národním shromážděním schválen podle zprávy výborové.

Podpredseda Valo: Ďakujem pánu zpravodajcovi.

Ku slovu nie je nikto prihlásený, pristúpime teda k hlasovaniu.

Zisťujem, že snemovňa je spôsobilá sa usnášať.

Pretože nie je pozmeňovacích návrhov, dám o celej osnove hlasovať naraz podľa výborovej zprávy. Niet námietok? (Námietok nebolo.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP