Právě na úseku finančního hospodaření
národních výborů zcela nová
jeho úprava platná od 1. ledna 1950 zůstala
většinou jen věcí finančně
hospodářských odborníků. Masy
členů národních výborů,
natož pak masy pracujícího lidu se o ní
nedověděly téměř nic, a tak
místní zájmy vedly nejednou k pokračování
ve starém samosprávnickém finančním
hospodaření, z něhož dále k udržovaným
a tvořeným fondům, nadále již
nekontrolovaně používaným. To pak vedlo
k dalším nepořádkům v takovém
nekontrolovaném hospodaření, ale nejen to,
investice z takovýchto prostředků pořizované
a proto neplánované nám také narušovaly
plnění jednotného hospodářského
plánu. Teprve nyní se s pozůstatky těchto
nepořádků vyrovnáváme. A co
bylo jejich základní příčinou?
Nedoceňování významu socialistické
zákonnosti, pro které se nejednou členové
národních výborů neseznámili
se zásadami zákona o finančním hospodaření
národních výborů. A komu to bylo ku
prospěchu? Pracujícímu lidu? Ne. Z takových
nepořádků nejednou přímo těžili
soukromí podnikatelé, jako u MNV v Benešově,
a v každém případě vzcházely
z toho překážky a obtíže výstavbě
socialismu v naší zemi, tedy bylo to v zájmu
třídních nepřátel.
Dnes však si národní výbory na úseku
finančního hospodaření vedou vcelku
dobře, takže na př. KNV v Praze docílil
za rok 1951 značných úspor: na kap. 8, vnitřní
správa, 29 %, na kap. 21, technika, 15 %, na kap. 26, informace
a osvěta 4 %, na kap. 28, tělesná výchova
a sport, 15 % atd.
A i když některé místní, zejména
vesnické národní výbory ještě
dost účinně neprovádějí
výběrčí činnost, pokud jde
o t. zv. vlastní dávky, národní výbory
vcelku ve věci daní a dávek výběrčí
úkoly plní, takže na př. v Pražském
kraji byl proti roční účasti na společných
příjmech výběrčí úkol
za rok 1951 splněn u všeobecné daně
podle oddílu A sazebníku na 121,7 %, u všeobecné
daně podle oddílu D sazebníku na 105,2 %,
u všeobecné daně - různé příjmy
- na 3.985 %, u daně ze mzdy na 163,3 %, u zvláštní
daně výdělkové na 143,9 %, u přímých
a zrušených daní na 112,8 %.
Tak propagace a prosazování socialistické
zákonnosti a státní discipliny v oboru finančního
hospodaření národních výborů
přináší našemu státu a tím
všemu našemu pracujícímu lidu dobré
výsledky.
Letos dostaly národní výbory nově
velký úkol, zavést pořádek
do hospodaření dosud ústředně
vedených strojně traktorových stanic. Mohla-li
v Pražském kraji jedna STS loni hospodařit
a na letošek rozpočtovat beze ztráty, proč
toho nedosahují i ostatní stanice v tomto kraji?
A opět bude to důsledné propagování
a prosazování socialistické zákonnosti
a státní discipliny, které především
pomůže národním výborům
zdolat tento úkol, zejména i tvrdým a spravedlivým
použitím trestních zákonů proti
třídním nepřátelům,
kteří na některých STS pracují
a státní disciplinu na nich narušují.
Vždyť STS celou svou prací i svým hospodařením
mají být názornou agitací pro výhody
mechanisované socialistické zemědělské
velkovýroby.
Předpisy o zavedení pořádku do distribuce
na vázaném trhu a výsledky jejich provádění
národními výbory také prokazují,
jak socialistická disciplina je nejúčinnější
ochranou zájmů pracujícího lidu. Dobrý
přiklad můžeme ukázat i z pohraničí,
kde ONV Kaplice po provedené kontrole vydávání
potravinových lístků zachránil desítky
metrických centů poživatin pro spravedlivé
rozdělení pracujícím z rukou těch,
kteří je chtěli získat neprávem.
Ovšem pomocník plnomocníka ministra vnitřního
obchodu nesmí u ONV intervenovat, aby byla povolena domácí
porážka tomu, kdo své dodávkové
úkoly nesplnil, jak se to stalo v jednom okrese Pražského
kraje.
Předpokladem splnění úkolů
daných usnesením strany a vlády o zvýšení
živočišné výroby ke zlepšení
zásobování pracujících masem
je řádné vedení předepsané
evidence stavu dobytka. I zde neuvědomují-li si
vesnické národní výbory význam
státní discipliny a nedbají předpisů
o evidování stavu dobytka, poškozují
zájmy pracujícího lidu a umožňují
vesnickým boháčům jednotlivě
sabotovat zásobování pracujícího
lidu a vcelku pak nepřímo narušováním
plánu živočišné výroby a
zásobování slouží třídnímu
nepříteli. Jako příklad nedbalého
vedení evidence uvádím MNV v Klenovicích
u Soběslavi, kde při soupisu dobytka k 1. lednu
1952 bylo zjištěno u jednoho zemědělce
5 kusů nad plánovaný stav. Dnes má
tento zemědělec jen plánovaný stav,
tedy o 5 kusů méně, ale MNV nemá vůbec
nic zaznamenáno o tom, kam se těchto 5 kusů
dobytka podělo. A tak na všech úsecích
našeho hospodářského života musí
národní výbory stále víc a
víc propagovat a prosazovat socialistickou zákonnost
a státní disciplinu v nejširších
masách pracujícího lidu, neboť především
jimi zajišťujeme předpoklady splnění
našeho pětiletého hospodářského
plánu, který jsme si také dali zákonem,
stejně jako i rozpočet si dáváme zákonem.
Zvláště národní výbory
jako nejmasovější organisace pracujícího
lidu musí vysoko vyzvednout význam respektování
socialistického vlastnictví státního
i družstevního jako vlastnictví nás
všech, se kterým dobře hospodařit, nerozkrádat
je a nedopouštět jeho rozkrádání
je v zájmu nás všech, v zájmu urychlené
výstavby socialismu v naší vlasti.
Národní výbory splní svůj úkol
být mocnou pákou socialistické přestavby
společnosti, když především samy
při jakékoliv své činnosti budou socialistické
zákonnosti dbát a k tomu účelu se
s hlavními předpisy našeho lidově demokratického
státu seznamovat, když jako nejmasovější
organisace pracujícího lidu budou v tomto uvědomění
a významu socialistické zákonnosti i znalost
hlavních našich právních předpisů
rozšiřovat, aby se v masách vytvořilo
socialistické právní vědomí,
a když zároveň budou používat našeho
práva důsledně jako ostré zbraně
proti třídnímu nepříteli.
Přitom však vůči pracujícímu
člověku, třeba ještě ne dost
uvědomělému, nebudou postupovat jen formálně
právně a dokonce již ne nezákonně,
svévolně; hlavní naší methodou
vůči pracujícím je přesvědčování,
tedy i přesvědčování o významu
socialistické zákonnosti a státní
discipliny. Lidová demokracie je vládou mas bez
násilí nad masami, takže vůči
pracujícím masám je i prosazování
socialistické zákonnosti zaměřeno
výchovně a jen proti třídním
nepřátelům a jejich zaprodancům s
největší ostrostí.
Fakt, že socialistická výstavba se neobejde
bez stále se zostřujícího třídního
boje, si národní výbory nejednou dostatečně
neuvědomují, i když se všeobecně
o tom dost často mluví. Bylo by proto dobře
všem funkcionářům a členům
národních výborů postavit před
oči výsledky řady procesů proti třídním
nepřátelům a jejich agentům, zejména
ze zahraničí k nám vysílaným,
abychom si uvědomovali potřebu bdělosti a
ostražitosti a tedy i potřebu zachovávat všechny
předpisy bdělost a ostražitost zajišťující.
Vždyť ještě dnes nejednou nejsou tajné
spisy na národních výborech bezpečně
ukládány a není vždy plně dbáno
předpisů o manipulaci s nimi. I tu jde o státní
disciplinu, o to, aby se národní výbory přesně
řídily předpisy o tajných spisech
a po případě neulehčovaly špionům
imperialistických válečných paličů
jejich zločinnou práci. A v tom je právě
úplný protiklad socialistické zákonnosti
a socialistické státní discipliny proti t.
zv. zákonnosti a disciplině buržoasního
státu. Tato sloužila jen zájmům malé
menšiny kapitalistů a zajišťovala jim jejich
panství nad většinou jimi vykořisťovaného
pracujícího lidu. Socialistická zákonnost
a státní disciplina je nezbytným nástrojem
k odstranění vykořisťovatelů
a vykořisťování, k zajištění
vlády pracujícího lidu vedeného dělnickou
třídou a jejím předvojem, marx-leninskou
komunistickou stranou, k provedení výstavby
socialismu za současného odrážení
záškodnických útoků třídních
nepřátel. Proto orgány lidově demokratické
státní moci v obcích, okresech a krajích
se stanou nejúčinnějšími strážci
socialistické zákonnosti a státní
discipliny, která je věcí zájmu všeho
pracujícího lidu. (Potlesk.)
Místopředseda David (zvoní):
Děkuji posl. Pilátovi za jeho projev. Slovo
má nyní posl. dr. Patschová.
Posl. dr. Patschová: Soudruzi a soudružky,
paní a pánové!
Projednávání rozpočtu je nám
příležitostí, abychom si uvědomili
nesmírné budovatelské úsilí
i veliké úkoly, které jsou nám uloženy
k zajištění rozvoje našeho národního
hospodářství. Státní rozpočet
na r. 1952 dává nesmírné zdroje a
finanční prostředky na to, aby zvýšené
úkoly 4. roku Gottwaldovy pětiletky byly úspěšně
splněny. Všechny tyto prostředky, jež
mají zajistit růst socialistického hospodářství,
rozvoj produktivních sil země, zvýšení
společenského bohatství, znamenají,
jak zde bylo již několikrát zdůrazněno,
stálé zvyšování blahobytu našich
pracujících i posílení našeho
státu. Prostředky, které náš
rozpočet věnuje k rozvoji našeho hospodářství,
pocházejí z pilné práce našich
dělníků a rolníků, z jejich
pracovního nadšení pro budování
socialismu. Úspěšná práce našeho
lidu, jež se odráží v našem mírovém
a budovatelském rozpočtu, staví také
naše justiční orgány a lidové
soudy před důležité úkoly. Je
úkolem nás všech, pracovníků
justičních orgánů, je úkolem
všech lidových soudců, aby svou prací
chránili nesmírné hodnoty vynakládané
naším rozpočtem na rozvoj našeho hospodářství
a aby svou dobrou prací zajistili, že ani haléř
z práce našich dělníků a drobných
a středních rolníků nepřijde
vinou justičních orgánů nazmar.
Dobrá práce našich soudů se musí
projevit především v ochraně a
upevňování našeho státu a jeho
lidově demokratického zřízení
proti všem zločinným útokům vnějších
i vnitřních nepřátel. Rozpočet
Spojených států amerických obsahuje
ve svých položkách miliony dolarů na
výcvik vrahů, záškodníků
a diversantů, kteří jsou posíláni
na naše území s úkolem rozvracet náš
stát. Rozpočtové položky, které
vynakládá náš stát na úsek
výkonu justice, budou sloužit tomu, aby činnost
těchto zločinců byla tvrdě a rychle
zneškodněna a aby pachatelé byli stiženi
spravedlivým a přísným trestem. Naše
soudy musí zasazovat přesné údery
tradicím a zvykům starého vykořisťovatelského
světa, příživníkům, zlodějům
a spekulantům.
Kromě toho pak musí naše soudy vychovávat
svou činností k novému socialistickému
poměru k práci a ke společenskému
vlastnictví i k zachovávání revoluční
zákonnosti. Socialistické vlastnictví je
mocným základem nového, šťastného
života, je nedotknutelným zdrojem bohatství
a síly státu a blahobytu pracujícího
lidu. Musí být proto bedlivě a ostražitě
chráněno našimi justičními orgány
a každý pokus o jeho rozkrádání
musí být příkladně a tvrdě
potrestán. Je ještě mnoho lidí u nás,
kteří poškozování a rozkrádání
státního a společenského majetku posuzují
příliš shovívavě, nechápou
velké nebezpečenství těchto činů
pro společnost a neuvědomují si, že
ten, kdo poškozuje nebo rozkrádá státní
majetek, je stejný škůdce jako sabotér
nebo špion.
A právě zde připadá velký úkol
našemu tisku, aby na praktických případech
jasně ukázal nebezpečenství těchto
trestných činů pro společnost, aby
se zvyšovala uvědomělost a bdělost našeho
lidu při ochraně společenského vlastnictví
a aby kolísaví jednotlivci byli varováni
před zasahováním do majetku všeho pracujícího
lidu.
Naši drobní a střední rolníci,
kteří svou prací zajišťují
výživu národa a společně s dělníky
se podílejí na vytvoření bohatství,
které se obrazí v našem rozpočtu, musí
být dobrou prací našich soudů a prokurátorů
podporováni ve svém úsilí za vybudování
socialismu na vesnici. Přechod vesnice k socialistickým
formám hospodaření je u nás prováděn
cestou JZD. Jednou z nejzávažnějších
překážek úspěšného
rozvoje JZD jsou vesničtí boháči.
Vesnický boháč, vykořisťující
pracující rolníky, je nejzavilejší
nepřítel lidově demokratického zřízení
a jeho zločinnost se projevuje v nejrafinovanějších
formách. Jsou ještě v dobré paměti
drastické případy jeho protistátní
činností a vraždy funkcionářů
lidové správy v případě babickém,
náchodském a jiných. Odhalení pravé
tváře vesnického boháče, který
dovede obratně maskovat třídní rozdíl
a získat si pracujícího rolníka občasnými
úsluhami, je prvořadý úkol trestního
stíhání. Nejčastější
formou trestné činnosti vesnického boháče
jsou nedodávky a neplnění výrobního
plánu, které jsou svou masovostí značně
společensky nebezpečné a jež musí
být přísně trestány jako sabotáž.
Dokladem neobyčejné zločinné vychytralosti
a vykořisťovatelského charakteru vesnického
boháče je případ, který byl
projednáván jedním naším soudem.
Vesnickému boháči byl rozparcelován
zbytkový statek o původní výměře
54 ha, takže mu zůstalo 11 ha. Boháč
přemluvil svého neuvědomělého
zemědělského dělníka, aby převzal
na sebe na oko 5 ha a na takto rozdělených pozemcích,
že budou hospodařit každý samostatně.
Vesnický boháč dosáhl tak nižšího
rozpisu dodávek; sám pak přirozeně
vedl hospodářství jen po stránce hospodářské
a administrativní, kdežto jeho dělník
vykonával za něho skutečné zemědělské
práce. Při tom ještě boháč
přihlásil dělníka podvodně
jako svého zaměstnance a tak mu umožnil odebírání
potravinových lístků, kdežto sám
si ponechával samozásobitelské dávky,
jež připadaly na dělníka. Prokurátor
podal nesprávně žalobu pro sabotáž
nejen na vesnického boháče, nýbrž
i na dělníka. Soud opravil chybu prokurátora,
neboť vesnického vydřiducha odsoudil k trestu
odnětí svobody na 5 let a ke konfiskaci všeho
majetku, kdežto svedeného dělníka zprostil.
Tento případ bude našim soudům a prokurátorům
pobídkou, aby ještě lépe než dosud
postupovali při stíhání a trestání
vesnického boháče, neboť každý
špatně provedený proces, každý
nesprávný rozsudek, jenž nepostihuje třídního
nepřítele, by znamenal zmaření oněch
hodnot, které jsou zajištěny naším
rozpočtem na výstavbu socialismu.