Čtvrtek 27. března 1952

Právě na úseku finančního hospodaření národních výborů zcela nová jeho úprava platná od 1. ledna 1950 zůstala většinou jen věcí finančně hospodářských odborníků. Masy členů národních výborů, natož pak masy pracujícího lidu se o ní nedověděly téměř nic, a tak místní zájmy vedly nejednou k pokračování ve starém samosprávnickém finančním hospodaření, z něhož dále k udržovaným a tvořeným fondům, nadále již nekontrolovaně používaným. To pak vedlo k dalším nepořádkům v takovém nekontrolovaném hospodaření, ale nejen to, investice z takovýchto prostředků pořizované a proto neplánované nám také narušovaly plnění jednotného hospodářského plánu. Teprve nyní se s pozůstatky těchto nepořádků vyrovnáváme. A co bylo jejich základní příčinou? Nedoceňování významu socialistické zákonnosti, pro které se nejednou členové národních výborů neseznámili se zásadami zákona o finančním hospodaření národních výborů. A komu to bylo ku prospěchu? Pracujícímu lidu? Ne. Z takových nepořádků nejednou přímo těžili soukromí podnikatelé, jako u MNV v Benešově, a v každém případě vzcházely z toho překážky a obtíže výstavbě socialismu v naší zemi, tedy bylo to v zájmu třídních nepřátel.

Dnes však si národní výbory na úseku finančního hospodaření vedou vcelku dobře, takže na př. KNV v Praze docílil za rok 1951 značných úspor: na kap. 8, vnitřní správa, 29 %, na kap. 21, technika, 15 %, na kap. 26, informace a osvěta 4 %, na kap. 28, tělesná výchova a sport, 15 % atd.

A i když některé místní, zejména vesnické národní výbory ještě dost účinně neprovádějí výběrčí činnost, pokud jde o t. zv. vlastní dávky, národní výbory vcelku ve věci daní a dávek výběrčí úkoly plní, takže na př. v Pražském kraji byl proti roční účasti na společných příjmech výběrčí úkol za rok 1951 splněn u všeobecné daně podle oddílu A sazebníku na 121,7 %, u všeobecné daně podle oddílu D sazebníku na 105,2 %, u všeobecné daně - různé příjmy - na 3.985 %, u daně ze mzdy na 163,3 %, u zvláštní daně výdělkové na 143,9 %, u přímých a zrušených daní na 112,8 %.

Tak propagace a prosazování socialistické zákonnosti a státní discipliny v oboru finančního hospodaření národních výborů přináší našemu státu a tím všemu našemu pracujícímu lidu dobré výsledky.

Letos dostaly národní výbory nově velký úkol, zavést pořádek do hospodaření dosud ústředně vedených strojně traktorových stanic. Mohla-li v Pražském kraji jedna STS loni hospodařit a na letošek rozpočtovat beze ztráty, proč toho nedosahují i ostatní stanice v tomto kraji? A opět bude to důsledné propagování a prosazování socialistické zákonnosti a státní discipliny, které především pomůže národním výborům zdolat tento úkol, zejména i tvrdým a spravedlivým použitím trestních zákonů proti třídním nepřátelům, kteří na některých STS pracují a státní disciplinu na nich narušují. Vždyť STS celou svou prací i svým hospodařením mají být názornou agitací pro výhody mechanisované socialistické zemědělské velkovýroby.

Předpisy o zavedení pořádku do distribuce na vázaném trhu a výsledky jejich provádění národními výbory také prokazují, jak socialistická disciplina je nejúčinnější ochranou zájmů pracujícího lidu. Dobrý přiklad můžeme ukázat i z pohraničí, kde ONV Kaplice po provedené kontrole vydávání potravinových lístků zachránil desítky metrických centů poživatin pro spravedlivé rozdělení pracujícím z rukou těch, kteří je chtěli získat neprávem. Ovšem pomocník plnomocníka ministra vnitřního obchodu nesmí u ONV intervenovat, aby byla povolena domácí porážka tomu, kdo své dodávkové úkoly nesplnil, jak se to stalo v jednom okrese Pražského kraje.

Předpokladem splnění úkolů daných usnesením strany a vlády o zvýšení živočišné výroby ke zlepšení zásobování pracujících masem je řádné vedení předepsané evidence stavu dobytka. I zde neuvědomují-li si vesnické národní výbory význam státní discipliny a nedbají předpisů o evidování stavu dobytka, poškozují zájmy pracujícího lidu a umožňují vesnickým boháčům jednotlivě sabotovat zásobování pracujícího lidu a vcelku pak nepřímo narušováním plánu živočišné výroby a zásobování slouží třídnímu nepříteli. Jako příklad nedbalého vedení evidence uvádím MNV v Klenovicích u Soběslavi, kde při soupisu dobytka k 1. lednu 1952 bylo zjištěno u jednoho zemědělce 5 kusů nad plánovaný stav. Dnes má tento zemědělec jen plánovaný stav, tedy o 5 kusů méně, ale MNV nemá vůbec nic zaznamenáno o tom, kam se těchto 5 kusů dobytka podělo. A tak na všech úsecích našeho hospodářského života musí národní výbory stále víc a víc propagovat a prosazovat socialistickou zákonnost a státní disciplinu v nejširších masách pracujícího lidu, neboť především jimi zajišťujeme předpoklady splnění našeho pětiletého hospodářského plánu, který jsme si také dali zákonem, stejně jako i rozpočet si dáváme zákonem. Zvláště národní výbory jako nejmasovější organisace pracujícího lidu musí vysoko vyzvednout význam respektování socialistického vlastnictví státního i družstevního jako vlastnictví nás všech, se kterým dobře hospodařit, nerozkrádat je a nedopouštět jeho rozkrádání je v zájmu nás všech, v zájmu urychlené výstavby socialismu v naší vlasti.

Národní výbory splní svůj úkol být mocnou pákou socialistické přestavby společnosti, když především samy při jakékoliv své činnosti budou socialistické zákonnosti dbát a k tomu účelu se s hlavními předpisy našeho lidově demokratického státu seznamovat, když jako nejmasovější organisace pracujícího lidu budou v tomto uvědomění a významu socialistické zákonnosti i znalost hlavních našich právních předpisů rozšiřovat, aby se v masách vytvořilo socialistické právní vědomí, a když zároveň budou používat našeho práva důsledně jako ostré zbraně proti třídnímu nepříteli.

Přitom však vůči pracujícímu člověku, třeba ještě ne dost uvědomělému, nebudou postupovat jen formálně právně a dokonce již ne nezákonně, svévolně; hlavní naší methodou vůči pracujícím je přesvědčování, tedy i přesvědčování o významu socialistické zákonnosti a státní discipliny. Lidová demokracie je vládou mas bez násilí nad masami, takže vůči pracujícím masám je i prosazování socialistické zákonnosti zaměřeno výchovně a jen proti třídním nepřátelům a jejich zaprodancům s největší ostrostí.

Fakt, že socialistická výstavba se neobejde bez stále se zostřujícího třídního boje, si národní výbory nejednou dostatečně neuvědomují, i když se všeobecně o tom dost často mluví. Bylo by proto dobře všem funkcionářům a členům národních výborů postavit před oči výsledky řady procesů proti třídním nepřátelům a jejich agentům, zejména ze zahraničí k nám vysílaným, abychom si uvědomovali potřebu bdělosti a ostražitosti a tedy i potřebu zachovávat všechny předpisy bdělost a ostražitost zajišťující. Vždyť ještě dnes nejednou nejsou tajné spisy na národních výborech bezpečně ukládány a není vždy plně dbáno předpisů o manipulaci s nimi. I tu jde o státní disciplinu, o to, aby se národní výbory přesně řídily předpisy o tajných spisech a po případě neulehčovaly špionům imperialistických válečných paličů jejich zločinnou práci. A v tom je právě úplný protiklad socialistické zákonnosti a socialistické státní discipliny proti t. zv. zákonnosti a disciplině buržoasního státu. Tato sloužila jen zájmům malé menšiny kapitalistů a zajišťovala jim jejich panství nad většinou jimi vykořisťovaného pracujícího lidu. Socialistická zákonnost a státní disciplina je nezbytným nástrojem k odstranění vykořisťovatelů a vykořisťování, k zajištění vlády pracujícího lidu vedeného dělnickou třídou a jejím předvojem, marx-leninskou komunistickou stranou, k provedení výstavby socialismu za současného odrážení záškodnických útoků třídních nepřátel. Proto orgány lidově demokratické státní moci v obcích, okresech a krajích se stanou nejúčinnějšími strážci socialistické zákonnosti a státní discipliny, která je věcí zájmu všeho pracujícího lidu. (Potlesk.)

Místopředseda David (zvoní): Děkuji posl. Pilátovi za jeho projev. Slovo má nyní posl. dr. Patschová.

Posl. dr. Patschová: Soudruzi a soudružky, paní a pánové!

Projednávání rozpočtu je nám příležitostí, abychom si uvědomili nesmírné budovatelské úsilí i veliké úkoly, které jsou nám uloženy k zajištění rozvoje našeho národního hospodářství. Státní rozpočet na r. 1952 dává nesmírné zdroje a finanční prostředky na to, aby zvýšené úkoly 4. roku Gottwaldovy pětiletky byly úspěšně splněny. Všechny tyto prostředky, jež mají zajistit růst socialistického hospodářství, rozvoj produktivních sil země, zvýšení společenského bohatství, znamenají, jak zde bylo již několikrát zdůrazněno, stálé zvyšování blahobytu našich pracujících i posílení našeho státu. Prostředky, které náš rozpočet věnuje k rozvoji našeho hospodářství, pocházejí z pilné práce našich dělníků a rolníků, z jejich pracovního nadšení pro budování socialismu. Úspěšná práce našeho lidu, jež se odráží v našem mírovém a budovatelském rozpočtu, staví také naše justiční orgány a lidové soudy před důležité úkoly. Je úkolem nás všech, pracovníků justičních orgánů, je úkolem všech lidových soudců, aby svou prací chránili nesmírné hodnoty vynakládané naším rozpočtem na rozvoj našeho hospodářství a aby svou dobrou prací zajistili, že ani haléř z práce našich dělníků a drobných a středních rolníků nepřijde vinou justičních orgánů nazmar.

Dobrá práce našich soudů se musí projevit především v ochraně a upevňování našeho státu a jeho lidově demokratického zřízení proti všem zločinným útokům vnějších i vnitřních nepřátel. Rozpočet Spojených států amerických obsahuje ve svých položkách miliony dolarů na výcvik vrahů, záškodníků a diversantů, kteří jsou posíláni na naše území s úkolem rozvracet náš stát. Rozpočtové položky, které vynakládá náš stát na úsek výkonu justice, budou sloužit tomu, aby činnost těchto zločinců byla tvrdě a rychle zneškodněna a aby pachatelé byli stiženi spravedlivým a přísným trestem. Naše soudy musí zasazovat přesné údery tradicím a zvykům starého vykořisťovatelského světa, příživníkům, zlodějům a spekulantům.

Kromě toho pak musí naše soudy vychovávat svou činností k novému socialistickému poměru k práci a ke společenskému vlastnictví i k zachovávání revoluční zákonnosti. Socialistické vlastnictví je mocným základem nového, šťastného života, je nedotknutelným zdrojem bohatství a síly státu a blahobytu pracujícího lidu. Musí být proto bedlivě a ostražitě chráněno našimi justičními orgány a každý pokus o jeho rozkrádání musí být příkladně a tvrdě potrestán. Je ještě mnoho lidí u nás, kteří poškozování a rozkrádání státního a společenského majetku posuzují příliš shovívavě, nechápou velké nebezpečenství těchto činů pro společnost a neuvědomují si, že ten, kdo poškozuje nebo rozkrádá státní majetek, je stejný škůdce jako sabotér nebo špion.

A právě zde připadá velký úkol našemu tisku, aby na praktických případech jasně ukázal nebezpečenství těchto trestných činů pro společnost, aby se zvyšovala uvědomělost a bdělost našeho lidu při ochraně společenského vlastnictví a aby kolísaví jednotlivci byli varováni před zasahováním do majetku všeho pracujícího lidu.

Naši drobní a střední rolníci, kteří svou prací zajišťují výživu národa a společně s dělníky se podílejí na vytvoření bohatství, které se obrazí v našem rozpočtu, musí být dobrou prací našich soudů a prokurátorů podporováni ve svém úsilí za vybudování socialismu na vesnici. Přechod vesnice k socialistickým formám hospodaření je u nás prováděn cestou JZD. Jednou z nejzávažnějších překážek úspěšného rozvoje JZD jsou vesničtí boháči. Vesnický boháč, vykořisťující pracující rolníky, je nejzavilejší nepřítel lidově demokratického zřízení a jeho zločinnost se projevuje v nejrafinovanějších formách. Jsou ještě v dobré paměti drastické případy jeho protistátní činností a vraždy funkcionářů lidové správy v případě babickém, náchodském a jiných. Odhalení pravé tváře vesnického boháče, který dovede obratně maskovat třídní rozdíl a získat si pracujícího rolníka občasnými úsluhami, je prvořadý úkol trestního stíhání. Nejčastější formou trestné činnosti vesnického boháče jsou nedodávky a neplnění výrobního plánu, které jsou svou masovostí značně společensky nebezpečné a jež musí být přísně trestány jako sabotáž.

Dokladem neobyčejné zločinné vychytralosti a vykořisťovatelského charakteru vesnického boháče je případ, který byl projednáván jedním naším soudem. Vesnickému boháči byl rozparcelován zbytkový statek o původní výměře 54 ha, takže mu zůstalo 11 ha. Boháč přemluvil svého neuvědomělého zemědělského dělníka, aby převzal na sebe na oko 5 ha a na takto rozdělených pozemcích, že budou hospodařit každý samostatně. Vesnický boháč dosáhl tak nižšího rozpisu dodávek; sám pak přirozeně vedl hospodářství jen po stránce hospodářské a administrativní, kdežto jeho dělník vykonával za něho skutečné zemědělské práce. Při tom ještě boháč přihlásil dělníka podvodně jako svého zaměstnance a tak mu umožnil odebírání potravinových lístků, kdežto sám si ponechával samozásobitelské dávky, jež připadaly na dělníka. Prokurátor podal nesprávně žalobu pro sabotáž nejen na vesnického boháče, nýbrž i na dělníka. Soud opravil chybu prokurátora, neboť vesnického vydřiducha odsoudil k trestu odnětí svobody na 5 let a ke konfiskaci všeho majetku, kdežto svedeného dělníka zprostil. Tento případ bude našim soudům a prokurátorům pobídkou, aby ještě lépe než dosud postupovali při stíhání a trestání vesnického boháče, neboť každý špatně provedený proces, každý nesprávný rozsudek, jenž nepostihuje třídního nepřítele, by znamenal zmaření oněch hodnot, které jsou zajištěny naším rozpočtem na výstavbu socialismu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP