Abychom ještě více utužili spojení
našich soudů s masami pracujících,
abychom učinili soudy ještě autoritativnějšími
strážci socialistické zákonnosti, pomýšlíme
na to zavést ve vhodné chvíli přímou
volbu soudců lidem. Tím přiblížíme
naše soudnictví ještě více jeho
velikému vzoru, soudnictví Sovětského
svazu. Také chceme přikročit k přebudování
prokuratury, tohoto druhého důležitého
strážce socialistické zákonnosti, a
vybudovat ji jako orgán přísně centralisovaný,
přitom však těsně spojený s lidem.
Z činnosti našich soudů nejlépe poznali
naši pracující, na čí straně
je pravda, a jejich činnost v tomto směru pomůže
semknout masy našich komunistů i nestraníků
v jeden mohutný šik budovatelů.
President Gottwald nedávno znovu zdůrazňoval
nutnost kázně na všech úsecích
naší státní správy. Ovšem
to neplatí pouze pro řadové občany;
tuto disciplinu si musejí ukládat všichni naši
funkcionáři a všichni pracující
ve veřejné správě. Čím
odpovědnější úřad a funkce,
tím silnější pocit odpovědnosti
musí každý mít. Naše ministerstvo
státní kontroly nám to musí neustále
připomínat. Bude-li vědomí nutné
discipliny v hlavě, bude i v údech. Budou-li dbát
nutné kázně ministři, jejich náměstkové
a ostatní odpovědni pracovníci, pronikne
toto vědomí i dolů, do všech orgánů
lidové správy a do všech úseků
našeho složitého ústrojí hospodářského
a na všechna pracoviště.
Vážení přátelé, jak vidíte,
čeká nás všude velmi mnoho práce,
avšak, jak jsem již řekl, je to práce
nesmírně radostná, která již
nyní přináší bohaté ovoce,
které je význačným příspěvkem
k upevnění míru v celém světě;
je to práce, která naplňuje naše prsa
pýchou. Uplatňujíce bohaté zkušenosti
našeho přítele a spojence, Sovětského
svazu, můžeme si být jisti tím, že
velké úkoly, před které nás
postavila doba a výstavba naší socialistické
vlasti, úspěšně splníme. To vše
nás nabádá, abychom ještě s větším
nadšením se dali do nové práce pod pevným
a moudrým vedením slavné KSČ, pod
vedením naší vlády obrozené Národní
fronty a našeho presidenta Klementa Gottwalda, sloužíce
oddaně našemu pracujícímu lidu na velké
myšlence sbratření národů, jak
nás tomu učí praporečník míru,
veliký Stalin. (Potlesk.)
Místopředseda David: Děkuji panu náměstku
předsedy vlády Zdeňku Fierlingerovi
za jeho projev. Slovo má posl. Paleček.
Posl. Paleček: Vážené soudružky,
soudruzi, přátelé!
Státní rozpočet v letošním roce
v mnohem větší míře než
v letech předcházejících zabezpečuje
finanční prostředky pro plnění
a splnění úkolů národních
výborů. Tak např. Brněnský
kraj, který v roce 1951 hospodařil se 2655 mil.,
má v letošním roce rozpočtováno
3724 mil.; to je zvýšení o více než
1 miliardu, t. j. více než o 1/3.
Tím, že na péči o kulturu, osvětu,
zdravotní a sociální službu je pamatováno
66,34 %, vyjadřuje se mírový charakter státního
rozpočtu i v našem kraji.
Stále stoupající tendence rozpočtových
částek procházejících národními
výbory je důkazem, že tyto národní
výbory jsou skutečnými hospodáři
ve svých obvodech, čímž pochopitelně
se zvyšuje i jejich odpovědnost. To, že lid a
jeho vláda v plné důvěře svěřuje
národním výborům tak veliké
částky k plánovitému obhospodařování,
svědčí o tom, že na ně postupně
přenáší více státní
moci a současně více odpovědnosti.
Za těmito státem a vládou svěřenými
prostředky stojí rozmanité úkoly a
povinnosti i způsob, jak se s nimi hospodaří,
čímž se vyjadřuje také politika
kraje.
Chci ukázat z této rozmanité činnosti
národních výborů jen na několika
příkladech tuto politiku s hlediska Brněnského
kraje. Je známo, že to byl právě Brněnský
kraj, kde Šling a všichni, kteří
ho záměrně v jeho záškodnických
plánech podporovali, byli vedeni snahou plně ovládnout
národní výbory, zejména KNV, kterého
využívali jako nástroje k provozování
záškodnické činnosti v průmyslu,
zemědělství, kultuře a osvětové
činnosti. Proto se KNV závažně zabývá
za součinnosti všech ústředních
orgánů plánovacích jednak odstraňováním
škod napáchaných agenty třídního
nepřítele, jednak překonáváním
důsledků kapitalistického bezplánovitého
soustředění průmyslu. Smyslem toho
je odsun některých méně důležitých
závodů z průmyslových center do míst
s pracovními reservami. Dalším úkolem
pak je snížit na minimum nehospodárné
přejíždění pracovních
sil z jednoho průmyslového střediska do druhého
tak, aby se ulehčilo značně přetížené
dopravě.
Tak na př. v Blansku mají závody těžkého
strojírenství nedostatek pracovních sil,
současně však stovky pracujících
z tohoto místa dojíždějí do Brna.
Jde právě o to, aby tito pracovníci byli
především zaměstnáni přímo
v Blansku, neboť jiných reserv na tomto vysoce průmyslovém
okrese není. Pro brněnské závody nutno
získat pracovní síly z jižních
okresů, kde je ještě mnoho pracovních
reserv.
To však pochopitelně není hlavním úkolem
lidové správy v kraji. Pokud se týká
plnění vládního usnesení o
organisovaném náboru pracovních sil, platí
i pro Brněnský kraj v plné míře
to, co bylo již včera řečeno v rozpravě
o tomto problému. A Brněnský kraj přes
své velké vlastní krajové úkoly,
získat do těžkého průmyslu potřebný
počet pracovníků, plní své
závazky vůči výstavbě socialismu
na Ostravsku obstojně. K dnešnímu dni
je splněn úkol organisovaného náboru
pracovních sil v kraji na 99,2 % a strana a národní
výbory v našem kraji učiní vše,
aby byl úkol splněn.
Úspěšné plnění tohoto
úkolu ukazuje, že národní výbory
v Brněnském kraji si uvědomují význam
organisovaného náboru pracovních sil, že
přecházejí k novým způsobům
práce, od zeleného stolu k masové práci
na závodech, vesnicích a jinde.
Značné přetížení silničních
komunikací klade vyšší požadavky
na údržbu silnic. Tato otázka nutí lidovou
správu hledat cesty co nejúspornějšího
řešení. Tu se chci zmínit o našich
zkušenostech.
Díky iniciativě a důmyslu dělníků
a techniků silniční služby je úspěšně
využíváno t. zv. vrakové akce k vybudování
rozsáhlého parku silničních strojů,
které umožňují zrychlení silniční
práce a zlevněni proti původnímu rozpočtu.
Podobně byla s úspěchem vyzkoušena stavba
silnic bez štěrku, t. zv. stabilisací zemin,
která by při použití v měřítku
celostátním znamenala úsporu několika
desítek milionů kromě úspory pracovních
sil.
Lidová správa fakticky a bezprostředně
plánovitě řídí a zajišťuje
zemědělskou výrobu nejen v socialistickém,
ale i v soukromém sektoru, který v kraji dosud převládá.
Cenným nástrojem zemědělské
politiky jsou prostředky věnované zemědělcům
v rámci státního rozpočtu. V letošním
rozpočtu jsou věnovány značné
částky kraji při důsledném
zachování zásady úspornosti. Jde o
to, jak využít těchto prostředků
při důsledném zachování zásady
úspornosti. Brněnský kraj ve spojení
s budováním socialistického zemědělství
řeší zvláštní problémy,
spočívající v boji proti suchu
na jižní Moravě. Za kapitalistické éry
bylo prováděno zvláště v této
oblasti bezohledné vykořisťování
půdy soustavným kácením lesů,
vysoušením rybníků a pod. Teprve nyní
za nového, socialistického řádu a
na podkladě sovětských zkušeností
postupně odstraňujeme následky tohoto kapitalistického
hospodaření zaváděním trávopolních
systémů, budováním větrolamů
a obnovováním rybníků. Jenom v letošním
roce bude založeno dalších 120 ha větrolamů,
zalesněno 120 ha strání v povodí toků,
dále bude zalesněno 591 ha nelesních půd
a v rámci odstranění válečných
škod v lesním hospodaření provedena
obnova lesa na ploše 1904 ha.
Mezi velká vodohospodářská díla
Brněnského kraje patří stavba 20 km
dlouhého závlahového kanálu Krhovice-Hevlín,
který zavlaží celkem 7200 ha půdy. Již
letos bude zavlažena půda v JZD vyšších
typů na ploše 230 ha. Tato díla znamenají
další zlepšení výrobních
podmínek v zemědělství v této
oblasti a pomohou hlavně zlepšit hospodaření
v socialistickém sektoru. Tato veliká stavba mobilisuje
pracující lid, zvláště mládež,
která během roku po týdny na ní pracovala.
Nedostatkem je, že význam tohoto prvního díla
přeměny přírody na jižní
Moravě nebyl dostatečně v kraji vyzdvižen.
Vždyť zavlažení umožní kromě
neobyčejně vysokých hektarových výnosů
pěstování takových zemědělských
plodin, které se dosud v českých zemích
nepěstovaly, jako jsou rýže, tabák,
paprika a jiné. Je třeba vidět, že jde
o veliké dílo v Brněnském kraji, a
bude velkým úkolem národních výborů
a celé Národní fronty, aby ještě
s větším úsilím mobilisovaly
pracující celého kraje k jeho včasnému
a úspěšnému splnění.
Největší položka rozpočtu je věnována
potřebám školství a umění.
Na školy prvního a druhého stupně jsou
v Brněnském kraji věnovány v
krajském rozpočtu zvýšené částky,
které činí 1125 milionů, to znamená
o 400 mil. více než v loňském roce.
Lidová správa účinně řeší
problém učitelů, pokud jde o výchovu
nových učitelských kádrů, zvyšování
politické úrovně starých kádrů
a překonávání pozůstatků
jejich staré výchovy.
Zvláštní péče je věnována
školám třetího stupně, které
v minulosti byly doménou buržoasie a tak zvaných
lepších vrstev. Nyní se zlepšilo složení
žactva, takže už v prvních ročnících
studuje 60 % žáků z rodin dělnických
a malorolnických.
Z odborných škol se pak rozšiřuje síť
průmyslových škol a škol zdravotnických.
Na zdravotnických školách se projevují
zvláště měšťácké
zbytky bývalých škol pro ženská
povolání a je úkolem krajského národního
výboru a všech odpovědných činitelů
ve školské správě tento nedostatek odstranit.
I na školské kulturně-osvětové
činnosti musíme překonávat všechny
neblahé pozůstatky, způsobené zrádcovskou
bandou Šlinga, která byla zvlášť
zaměřena na výchovu mládeže.
Šling dovedl rafinovaně stavět otázku
mládeže jako problém generační.
Falešným heslem "Mládež vede Brno"
zastíral třídní charakter naší
výchovy a snažil se vypěstovat v mládeži
nezdravou ctižádostivost a povýšenectví.
Svěřit na týden vedení krajského
ústředního národního výboru
mladým, nezkušeným hochům a dívkám,
to nepoškodilo jenom naši mládež, nýbrž
znamenalo to zároveň vážné porušení
autority lidových orgánů i porušení
zákonů. To ovšem neznamená vyřazovat
mládež z práce v lidové správě,
ale naopak, zapojit mladé do funkcí lidové
správy a vychovávat z nich odpovědné
pracovníky. My na Brněnsku nyní vychováváme
mládež po vzoru slavného leninského
Komsomolu. Tomu také budou sloužit všechny rozpočtové
prostředky, věnované na školství,
osvětu a výchovu mládeže.
Ke zvládnutí všech úkolů, stanovených
rozpočtem Brněnskému kraji, je třeba,
aby KNV a všechny národní výbory si
plně uvědomily, že jejich rozpočty vyjadřují
jejich politické a organisační úkoly.
K zabezpečení plnění těchto
úkolů je třeba, aby nefungovaly jenom rady
a referenti, případně ještě nedostatečně,
nýbrž aby plenární zasedání
národních výborů všech stupňů
se stala vskutku politickými zastupitelskými orgány,
řešícími všechny problémy
kraje a obcí, zabezpečujícími kontrolu
plnění úkolů uložených
krajům a mobilisujícími masy pracujícího
lidu k jejich uskutečnění.
V tomto směru bylo dosaženo již některých
dobrých výsledků. Občanstvo bylo mobilisováno
k plnění úkolů, spojených s
výstavbou a zvelebením obcí. Dosahujeme toho
především zlepšeným stykem národních
výborů s občanstvem za pomoci akčních
výborů Národní fronty na Hovorech
s občany a dobrou prací sborů pomocníků
lidové správy. Rada KNV zlepšuje svoji práci,
stává se už kolektivním orgánem,
jednajícím na základě konkrétního
pracovního plánu, důsledně dbá,
aby usnesení rady a úkoly uložené referentům
byly plněny a kontrolovány, aby byla odstraněna
resortnost. Stejně tak začíná oživovat
činnost plena KNV, které dříve jen
formálně schvalovalo návrhy a necítilo
se spoluodpovědným za řízení
hospodářství v kraji. Jsou zřízeny
stálé komise plena KNV, které projednávají
jednotlivé úseky činnosti lidové správy
a aktivně se tak podílejí na plnění
úkolů národních výborů.
Podobně i na okresních národních výborech,
kde bylo zvláště nutné doplnit rady,
přistupuje se k postupnému aktivisování
plenárních zasedání.
Brněnský kraj dobře splnil vládou
mu uložený úkol ustanovit tajemníky
MNV. Ze 666 místních tajemníků bylo
již ustanoveno 576 tajemníků, z toho 31 žen.
Je nedostatkem, že v některých zemědělských
obcích, hlavně v jižních pohraničních
okresech, úkol nebyl splněn. Pokud jde o zařazování
žen do těchto funkcí, i když ve výsledku
jsme dosáhli většího počtu než
v celostátním průměru, je třeba
říci, že bylo možno docílit ještě
daleko více.
Soudruzi a soudružky, jsme si plně
vědomi velkých úkolů v Brněnském
kraji v tomto roce. Státní rozpočet k tomu
dává nám materiální zajištění.
Je proto závazným úkolem pro národní
výbory a celou Národní frontu v kraji, aby
v čele s Komunistickou stranou těchto finančních
prostředků hospodárně využily
k úspěšnému splnění všech
plánovaných úkolů.