První zlepšení v zdravotní péči
přináší zákon č. 49 z
r. 1947 o poradenské zdravotní péči,
avšak k soustavnému rozvoji našeho zdravotnického
zákonodárství dochází teprve
po únoru 1948. Mezi zdravotnické zákony nutno
tu počítat i zákon o národním
pojištění, který zlikvidoval dosavadní
roztříštěnosti na úseku ambulantní
léčebné péče, a dále
zákony, kterými byly zestátněny léčebné
a ošetřovací ústavy a lázeňská
zařízení, zákon o výrobě
a distribuci léčiv a zákon o zdravotnických
povoláních, který dal státu nástroj
pro řízení distribuce zdravotníků,
jejich soustavného školení a nejúčelnějšího
zapojení do výstavby socialismu. Také zákony
o potírání přenosných chorob,
o potírání tuberkulosy a alkoholismu znamenaly
přínos, avšak odtržení péče
preventivní od péče léčebné
trvalo přitom dále. Jiná zařízení
a jiní pracovníci se starali s hlediska zdravotní
péče o člověka v době jeho
zdraví, jiní v době jeho nemoci. Nebylo tu
tedy plynulé, soustavné zdravotní péče
o člověka v jeho nedělitelné jednotě
s životním a pracovním prostředím.
Jedinec byl často současně na sobě
nezávisle podrobován několikerému
vyšetřování, byly o něm zakládány
několikeré záznamy, aniž byla dána
záruka, že jeho zdravotní stav bude jednotně
posuzován a skutečně zabezpečen. Dosavadní
organisační stav zdravotní péče
bránil důslednému preferování
pracujících a vedl konečně i k vážným
hospodářským ztrátám, neboť
znamenal plýtvání investicemi, provozními
náklady, vybavením zdravotních ústavů,
zdravotnickými kádry a v neposlední řadě
i časem vyšetřovaných.
Zákon se skládá ze tři částí
a celkem z 21 paragrafů. Byl podroben pečlivému
rozboru jak ve výboru soc. politickém a zdravotnickém,
tak i v rozpočtovém. Veliký počet
diskutujících je jasným svědectvím
toho, že jsme si všichni vědomi důležitosti
zákona, který projednáváme, a že
máme všichni přímo životní
zájem na tom, abychom stvořili dílo dobré
a aby zdravotní péče byla co nejdokonalejší.
Mnozí poslanci při kladném postoji k zákonu
měli řadu kritických nebo lépe snad
řečeno zlepšujících připomínek.
Bude na ministerstvu zdravotnictví, aby při vydávání
prováděcích nařízení
a při interní praxi velmi bedlivě přihlíželo
k těmto připomínkám.
Zákonem není ovšem ještě ukončen
vývoj našeho zdravotnictví, a proto nemůže
obsahovat všechno. Někteří poslanci
postrádají zdůraznění souvislosti
života lidi, zvířat a rostlin a tím
i důležitosti biologického prostředí
pro zdraví člověka, a vytýkají
ne dost přesnou definici posudkové služby v
zákoně a nedostatečné objektivní
její zajištění. V debatě byl
zdůrazněn i význam hygienického zajištění
výživy jakožto jednoho z nejdůležitějších
prostředků zdravotnické prevence. Někteří
poslanci připomínali také důležitost
zdravotnické výchovy. Zdůrazněna byla
v debatě také významná role jednotné
odborové organisace a bylo vysloveno přesvědčeni,
že s velikou kompetencí, která se odborovému
hnutí dává, je spojena i veliká povinnost
a odpovědnost a že odbory jistě svůj
úkol splní. Hovořeno bylo i o důležitosti
politické a psychologické přípravy,
a to jak širokých vrstev lidových, tak i zdravotnických
pracovníků samých, a vysloven názor,
že přesto, že této otázce byla
věnována pozornost, musíme se jí stejně
intensivně věnovat i nadále.
Jsme si plně vědomi, že budeme muset překonat
také řadu organisačních překážek,
a tu přesto, že přípravy ke sjednocení
zdravotnictví se dějí již od polovice
roku, větší část úkolů
je ještě před námi. Zdravotnický
aparát a lidová správa přejímají
na sebe úkol čestný, avšak i těžký.
Podle toho, jak se věci vyrovnají, bude posuzována
i jejich vyspělost. Věříme, že
tato zkouška dopadne dobře. V některých
případech - na př. ve zdravotní službě
železničního podniku - budou se muset učinit
bez újmy jednotnosti zdravotnictví určité
výjimky. Vyskytnou se jistě i problémy další.
Avšak ať budeme postaveni před jakýkoli
problém a třeba i překážku, jsme
tu proto, abychom problém rozřešili, překážku
odstranili a abychom ve výstavbě našeho socialistického
státu a v něm socialistického zdravotnictví
kráčeli stále dále a výše
s cílem vybudovat šťastný a spokojený
život našeho lidu v naší republice.
Jako zpravodaj obou sněmovních výborů
sděluji, že sociálně- politický
a zdravotnický výbor po podrobné debatě
dne 12. prosince a rozpočtový výbor po podrobné
debatě dne 13. prosince osnovu zákona beze změny
přijaly. Doporučuji, aby zákon byl Národním
shromážděním schválen. (Potlesk.)
Podpredseda Valo: Ku slovu sa prihlásil pán
minister zdravotníctva dr. Plojhar. Prosím,
aby sa ujal slova.
Ministr dr. h. c. Plojhar (uvítán potleskem):
Paní a pánové!
V lidově demokratickém řádu nezůstává
nikde skutečnost pozadu za programem a za plánem.
Také na poli zdravotnictví všechny přísliby,
dané v Košickém vládním programu,
všechna ustanovení, týkající
se ochrany zdraví a zakotvená v ústavě
z 9. května 1948, se nejen plní, ale, jak ukazují
skutečnosti pětiletého plánu, i vysoko
překračují.
Srovnáme-li objem poskytovaných zdravotnických
služeb, počty kádrů i kapacitu všeho
druhu zdravotnických zařízení v lidově
demokratickém Československu s tím, co bylo
v Československu v roce 1937, vidíme i na tomto
poli za kapitalismu nemyslitelný růst a přímo
bouřlivý rozvoj. Nespornými fakty můžeme
dokumentovat růst hmotné i kulturní úrovně
našeho pracujícího lidu po všech stránkách
a přímo hmatatelné jsou i výsledky
péče, ať již přímé
či nepřímé, o jeho zdraví.
Vzrostl-li v ČSR o 40 % počet živě narozených,
jestliže se poměrný přirozený
přírůstek obyvatel více než ztrojnásobil,
klesla-li úmrtnost kojenecká o celou třetinu,
počet úmrtí na tbc skoro o 40 % a jestliže
úmrtnost žen pri těhotenství a porodech
činí sotva šestinu úmrtnosti proti roku
1937, pak výmluvněji, než by tomu bylo lze
jinak, potvrzujeme výsledky a úspěchy péče
lidově demokratického zřízení
o ten nejcennější statek, to je o člověka
a jeho zdraví.
Jak bouřlivě rostlo všechno, co přímo
slouží ochraně a zabezpečení
zdraví, dosvědčuje vzrůst poměrného
počtu lůžek ústavních o více
než polovinu proti roku 1937, vzrůst počtu
lékařů na více než dvojnásobek
oproti roku 1945. Téměř o trojnásobek
zvýšil se za necelé čtyři poslední
roky počet odborných oddělení ambulatorií.
V posledních třech letech se téměř
zdvojnásobil počet zdravotnických zařízení
na závodech a více než zpětinásobil
počet zdravotních lůžkových i
ambulantních zařízení pro ženy
a těhotné a zčtyřnásobil se
počet lůžek pro děti od roku 1938.
Lidově demokratické zřízení
dalo široký právní základ péči
o zdraví lidu řadou zákonů, jako zákonem
o péči poradenské, o léčebných
a ošetřovacích ústavech, o lázních,
o výrobě a distribuci léčiv, o národním
pojištění a zákonem o zdravotnických
povoláních.
Není jinde kromě Sovětského svazu
příkladu obdobného rozvoje, péče
o zdraví širokých vrstev obyvatelstva a zdraví
těch, kteří prací svých rukou
vytvářejí hodnoty, které ve své
sumě představují národní důchod,
hodnoty, o něž se opírá i náš
státní rozpočet. Tak široce založená
péče o zdraví lidu je možná jenom
ve státech, ve kterých péče o pracující
a jejich hmotnou a kulturní úroveň je středem
všeho politického i hospodářského
úsilí. Náš stát hned v poválečných
letech obrátil svoji pozornost na odstranění
škod, které válka a okupace napáchaly
na zdraví národa, jakož i na další
zabezpečení zdraví nejširších
vrstev obyvatelstva a v tomto svém úsilí
i nadále pokračuje. Lidově demokratický
režim nehledě k obrovským potřebám,
jichž si vyžadovala poválečná obnova
našeho hospodářství v průběhu
dvouletky, a položkám, jichž si vyžaduje
gigantická přestavba našeho průmyslu
v rámci 5LP, a položkám, jež věnuje
náš stát na zabezpečení sociální
úrovně našeho pracujícího lidu
i těch, kteří pracovat již nemohou ať
již pro nemoc, invaliditu neb stáří,
našel a nachází prostředky i na řádné
zabezpečení zdraví národa. Na číslech
přesvědčivě ukázal to pan předseda
vlády ve vládním prohlášení
z 31. října t. r. a zvláště včera
ve svém projevu na zasedání rozšířeného
Ústředního akčního výboru
Národní fronty. Srovnáme-li data a údaje
z oboru zdravotnického zmíněné v úvodu
s výší důchodů, které
v r. 1951 činí více než čtyřnásobek
z r. 1946, a s růstem položek vyplacených v
pojištění nemocenském, které
činí více než trojnásobek nákladů
z r. 1946, vidíme, že i na tomto poli stát
plní své povinnosti vůči svým
občanům v míře nikdy nebývalé.
Totéž prokázal pan předseda vlády
i na péči, již věnuje náš
lidově demokratický režim rekreaci pracujících,
otázkám bydlení, výživy a j.
Jedině proto můžeme vykazovat výsledky,
o nichž jsme se zmínili na samém počátku.
Jedině dík této všestranné péči
klesla tak výrazně nejen kojenecká úmrtnost,
nejen úmrtnost tuberkulosou, ale snížila se
i úmrtnost celková. Jen dík tomu všemu
vykazujeme potěšujícím způsobem
stoupající bilanci v přirozeném přírůstku
našeho obyvatelstva.
Vláda NF, která se důsledně stará
o životní, sociální a kulturní
potřeby lidu, jak ve svém programovém prohlášení
slíbila, pokračuje v plnění svých
slibů přesto, že v téže době
kapitalistický svět šíleným tempem
zbrojí a vyhrožuje zbraněmi masového
ničení. Vláda NF je si jista bezpečností
cesty, již nastoupila a po níž pod záštitou
mocné síly Sovětského svazu a se zeměmi
lidových demokracií jde za svým cílem,
jímž je budování, socialismu a obrana
míru. Životní, to je hmotná a kulturní
úroveň našeho lidu nezadržitelně
stoupá, zatím co stoupají na západě
jen rozpočty válečné a klesá
nezadržitelně životní úroveň
pracujících.
Je pochopitelné, že nebývalé nároky
na zdravotnické služby i nebývalý růst
pracovníků a zařízení zdravotnických
sám o sobě postavil před nás závažné
problémy a při stávající nejednotnosti
organisace a správy zdravotní neřešitelné
úkoly organisační, plánovací,
správní, řídící i kontrolní.
Proto vláda usnesením z 3. července 1951
uložila ministru zdravotnictví učinit potřebná
opatření ke sjednocení zdravotní péče
a předkládá Národnímu shromáždění
osnovu zákona o jednotné preventivní a léčebné
péči s tím, aby se usneslo na zákoně
vládou předloženém.
Socialisace všech odvětví výroby i služeb,
veliké nároky výstavby socialistického
průmyslu na zvyšováni produktivity, kolektivní
formy života nutí naléhavě hledat i
nové zaměření zdravotnického
úsilí i nové formy a novou organisaci práce
zdravotnické. Klademe důraz především
na zábranná opatření zdravotnická
v nejširším slova smyslu, t. j. na systematickou
práci hygienickou a protiepidemickou a na vyhledávání
a včasné podchycení především
nemocí hojně rozšířených
a ve svých sociálních a hospodářských
důsledcích závažných. Proto po
sovětském vzoru snažíme se tímto
zákonem zabezpečit nejširší spojení
zábrany nemocí, jejich léčení
a provádění zábrany i léčení
nemocí jedním a tímže aparátem,
a chceme tak zabezpečit plynulost péče zábranné
i léčebné.
Má-li naše zdravotnictví stačit prudkému
tempu růstu i kvalitativní přeměně
všech forem našeho hospodářského
a sociálního života, musí podstatně
zvýšit nejen množství, ale zvláště
jakost své práce, což je nemožné
při odloučenosti zdravotnických služeb
ambulantních a lůžkových. Socialistické
zdravotnictví předpokládá kolektivní
a komplexní formu práce. Ambulantní i lůžková
služba musí proto tvořit nedělitelný
celek právě tak, jako zařízení
preventivní i léčebná. Tento celek,
t. j. poradny, ordinace, ambulatoria, nemocnice a odborné
ústavy léčebné, musí být
proto i jednotně organisován, síť těchto
zařízení jednotně plánována,
spravována, řízena a kontrolována,
má-li i na poli zdravotnictví být uskutečněna
zásada organisační a správní
jednoty a odpovědnosti za plnění úkolů.
Zákon o jednotné preventivní a léčebné
péči, který vláda NF předkládá
Národnímu shromáždění
k usnesení, znamená konec nejednotnosti našeho
zdravotnictví a počátek nové vývojové
etapy a nových velkých perspektiv našeho zdravotnictví
nejen s toho hlediska, že zabezpečuje jednotu prevence
a léčení, jednotnou organisaci a řízení
všech preventivních a léčebných
zařízení, ale znamená, že plánování,
řízení a kontrolu péče o zdraví
lidu jako nedělitelný celek svěřuje
nositel přímo, bezprostředně vykonavatelům
státní moci v okresech a krajích, t. j. národním
výborům.
Aby bylo bezprostředně a účinněji
zabezpečeno správné zaměření
zdravotní politiky ve smyslu prevence pracujících
a zajištěna úroveň preventivní
a léčebné péče jim poskytované,
předpokládá zákon přímou
kontrolu pracujících pomocí zdravotních
komisí, které schvalují rady okresních
i krajských národních výborů.
Složení těchto komisí, jak je stanoví
příslušné vládní nařízení,
plně zabezpečuje zájmy dělnické
třídy, resp. zájmy nejvýznačnější
organisace, zájmové organisace ROH.
Zákon zavádí podle osvědčeného
sovětského vzoru zdravotní obvody, jež
představují důležitou zásadu
organisační a jsou i výrazem principu plné
odpovědnosti výkonného aparátu zdravotnického
za svěřený mu úsek práce, počínaje
nejnižší složkou organisační
soustavy zdravotnické.
Zákon stanoví výslovně povinnosti
závodů zřizovat a udržovat závodní
zařízení preventivní i léčebné
péče. Toto ustanovení odstraňuje jeden
z nejzávažnějších nedostatků
dosavadních, kdy rozvoji zdravotnických zařízení
na závodech bylo nesporně na překážku
roztříštění povinností
i pravomoci mezi řadu resortů, t. j. bývalé
ministerstvo práce a sociální péče,
ministerstvo zdravotnictví, výrobní ministerstva,
ÚNP.
Zákon v ustanoveních prováděcích
zmocňuje ministerstvo zdravotnictví, aby v dohodě
s ROH stanovilo, která zařízení jsou
závody povinny zřizovat a udržovat. Zejména
na tomto poli lze čerpat z velikých zkušeností
sovětského zdravotnictví, které nedostižným
způsobem propracovalo otázku péče
o zdraví přímo na pracovišti a vybudovalo
dokonalý systém zdravotnických zařízení
na závodech. To je v podstatě to hlavní a
nové, co obsahuje Národnímu shromážděni
předkládaná a vládou schválená
osnova zákona o jednotné preventivní a léčebné
péči.
Velikou zásluhu na tom, že bylo lze vypracovat zásady
zákona, který by tvořil pevnou oporu pro
provádění socialistické péče
o člověka i na poli zdravotním, který
by tvořil spolehlivou základnu dalšího
rozvoje našeho zdravotnictví ve smyslu zdravotnictví
socialistického, má náš veliký
vzor, nás ukazatel cesty i v oboru péče o
zdraví národa, o zdraví pracujícího
lidu, t. j. zdravotnictví sovětské. Veliký
dík náš patří sovětské
vládě, která umožnila našim zdravotnickým
pracovníkům seznámit se s dokonalou organisací
zdravotnictví sovětského, s přesvědčivými
a nepřekonatelnými úspěchy sovětské
péče o zdraví lidu a velikými úspěchy
sovětské vědy lékařské.
Náš veliký dík patří dále
sovětské vládě za to, že nám
umožnila těžit z bohatých zkušeností,
rad i podnětů předních zdravotnických
pracovníků sovětských, kteří
počátkem t. r. navštívili Československo
a seznámili se se stavem a problémy našeho
zdravotnictví, a za pomoc, již nám i na poli
zdravotnictví nadále poskytuje. Není, paní
a pánové, náhodou, že právě
dnes, kdy stovky závodů hrdě hlásí
splnění třetího roku pětiletky,
není náhodou, že v předvečer
narozenin J. V. Stalina, který razil cestu pojetí
socialistického humanismu a péče o člověka
jakožto náš nejcennější kapitál
- předstupujeme před Národní shromáždění
s osnovou zákona, který má znamenat významný
krok k dalšímu zlepšení a prohloubení
péče o zdraví našeho pracujícího
lidu. (Potlesk.)
Podpredseda Valo: Do debaty sa ďalej prihlásili
tito rečníci: posl. Obuchová, Sláva,
dr. Bláha a Žiak.
Prosím pani posl. Obuchovú, aby sa ujala
slova.
Posl. Obuchová: Vážení súdruhovia,
súdružky, slávna snemovňa!
Náš ľud si už dnes vo veľkej miere
uvedomuje, že naša vláda pod vedením rodnej
Komunistickej strany všetkými usneseniami a zákonmi
zabezpečuje s roka na rok zvyšovanie životnej
úrovne pracujúcich, že im umožňuje,
aby v práci plne využili svoje schopnosti a dosahovali
podľa zásluhy aj sústavne zvyšujúce
sa odmeny.
Tisíce nadšených úderníkov a
úderníčiek svojimi stále sa stupňujúcimi
výkonmi v práci s vďakou kvitujú veľké
budovateľské úsilie, obrovský hospodársky
rozmach, aký v našej zemi nemá v histórii
obdoby a zvlásť na Slovensku, ktorým naša
strana a vláda zabezpečuje radostnejší
život a stále väčšie možnosti
zvyšovania životnej úrovne všetkým
pracujúcim v našej vlasti. Uvedomujú si, že
celé naše budovateľské úsilie je
zamerané k tomu, aby si pracujúci mohli sústavne
zlepšovať svoj život a životnú úroveň
svojich rodín. Aj zákon o sjednotenej zdravotnej
a preventívnej starostlivosti je ďalším
závažným krokom k tomu, aby o zdravie pracujúceho
bolo lepšie postarané, aby prestala roztrieštenosť
starostlivosti, aby sa každému človekovi ako
najcennejšej hodnote dostalo nielen ošetrenia v nemoci,
ale aby sústredenou zdravotnou osvetou a starostlivosťou
bol chránený pred nemocami, aby podľa Leninova
hesla "ochrana zdravia pracujúcich je vecou pracujúcich
samých" každý človek bojoval o
zachovanie svojho zdravia.
Náš ľud rád pracuje, rád sa zapája
do socialistického súťaženia, vidí
veľký smysel vo zvyšovaní produktivity
práce; no, k svojej práci potrebuje silu a určité
prostriedky, z ktorých na prvom mieste je jeho zdravie.
Chce vidieť výsledky svojej práce vo zvyšovaní
životnej úrovne, ktorú nemeria len tým,
koľko dostane na ruku, ale aj tým, čo potrebuje
k ľudskejšiemu životu na pracovisku a doma. A to
sú sociálne a kultúrne vymoženosti na
pracoviskách, mechanizačné a iné vymoženosti
v domácnostiach, starostlivo vybavené jasle, detské
útulky, školky s celodennou prevádzkou, školské
družiny a iné. A pracujúca matka dnes chápe,
že zvýšené úkoly v boji za mier
vyžadujú, aby sa nášho budovania aktívne
zúčastňovala, že je treba, aby išla
do práce s vedomím, že o jej deti je v týchto
sociálnych zriadeniach aspoň tak postarané,
ako by sa o ne ona sama starala; aby nemusela myslieť pri
práci, čo je s jej deťmi, ale aby mohla všetku
pozornosť sústrediť na zlepšovanie a zvyšovanie
svojich výkonov. V domovoch prestárlych chce vidieť
dobre zaopatrených svojich starých rodičov.
My chceme, aby starostlivosť o pracujúcich bola čo
najrýchlejšie prevedená, aby preventívna
a liečebná starostlivosť snižovala nemocnosť,
obmedzovala absencie, aby zdraví ľudia radostne a
rýchlejšie mohli plniť a splniť všetky
zvýšené úkoly našej päťročnice,
aby sme v boji za svetový mier prispeli väčším
podielom, aby sme urýchlili našu cestu k socializmu.
Musíme si však uvedomiť, že nám je
treba vychovať a prevychovať zdravotný personál
a lekárov, aby nadobudli nový, socialistický
pomer k pracujúcemu človekovi, aby venovali pozornosť
predovšetkým ľuďom produktívne pracujúcim
ako záruke zvyšovania i svojej vlastnej životnej
úrovne a aby starostlivosť o zdravie pracujúcich
prevádzali ľudsky, aby sa lekári riadili svojimi
skúsenosťami a dosiahnutým stupňom lekárskej
vedy a techniky. Nie starať sa o pacienta len vtedy, keď
narieka, alebo vtedy, keď dupe a vyhráža, keď
si vynucuje zdravotné voľno, hoci to jeho zdravotný
stav ani nevyžaduje, ale - ako nám to doterajšie
skúsenosti ukázaly - aby sa riadili svojimi skúsenosťami,
stupňom lekárskej vedy a techniky a prostriedkami,
ktoré máme po ruke.