Je radostné se zmínit o dalších úspěších.
Podle vzoru sovětských stachanovských škol
jsou zřizovány v našich závodních
školách práce údernické školy.
Tyto školy nových pracovních method napomáhají
jejich přenášení, přispívají
k překračování výkonových
norem a ke zvyšování produktivity práce.
Konkrétní výsledky dosažené v
údernických školách svědčí
o významu těchto škol, který se zvyšuje
jejich postupným zkvalitňováním a
rozšiřováním.
Jedna z prvních údernických škol vznikla
po návštěvě sovětských
stachanovců v Armaturce škodových závodů,
n. p. v Plzni, kde po šesti lekcích se u devíti
účastníků zvýšil výkon
v průměru o 20 %. Na rychlostní obrábění
byla zaměřena i škola v Moravských železárnách,
n. p. v Olomouci, kde u 8 účastníků
se zvýšil výkon v průměru o 70
%. Úderník Václav Pěkný ze
škodových závodů, n. p. na Smíchově
předal ve škole své zkušenosti v broušení
vrtáků svým spolupracovníkům,
jejichž průměrný hodinový výdělek
se pak podstatně zvýšil. Významných
výsledků bylo dosaženo v údernických
školách Pražských rozvodných závodů.
V prvé škole, zaměřené na zvýšení
produktivity práce při instalačních
pracích, dosáhl soudruh Tittelbach po osvojení
si methody soudruha Vaňka splnění normy na
338 %. V závodě TOS v Čelakovicích
se zúčastnilo pěti údernických
škol 23 soudruhů, u nichž se zvýšilo
plnění výkonové normy v průměru
o 21,17 %. V hutním sektoru jsou ve Vítkovických
železárnách Klementa Gottwalda, n. p. Ostrava,
přenášeny methody rychlotavby a soustruhování
bloků. Určité masovosti dosahují již
údernické školy v závodech Škoda,
n. p. Lubnica, kde běží 30 těchto škol,
Zbrojovka 01, n. p. Brno, se 40 údernickými školami.
V sektoru doprava jsou údernickými školami
zvláště úspěšně přenášeny
methody inženýra Kovaljeva, hnutí Katajevců,
pětistovkařů, těžkotonážníků
a hnutí Lydie Korabelnikové. V železničních
služebnách bylo na základě rozvoje údernických
škol ušetřeno mnoho pracovních sil, strojů,
topiva, olejů i mazadel, došlo k zpevnění
norem a zvýšení úkolů a zvyšuje
se počet přistavovaných vlaků. Rozdíl
mezi školami práce a údernickými spočívá
v tom, že v údernické škole přednáší
svoje zkušenosti nejlepší pracovník, dělník,
technik a novátor a předává je pracujícím.
Již ta skutečnost, že se s pracujícími
dělí a jim pomáhá, představuje
nový poměr k práci. Údernické
školy s touto náplní se stávají
formou socialistického soutěžení. Další
otvírání údernických škol
ve všech odvětvích průmyslu, dopravy
a stavebnictví je nutné.
Technici a zlepšovatelé podle vzoru činnosti
techniků a stachanovců Sovětského
svazu se účastní řízení
socialistického soutěžení a zlepšovatelského
hnutí. Činnost zaměřují na
výsledky plnění plánů, na odstraňování
úzkých profilů, ve výrobě a
na zhospodárnění celé naší
výroby.
Je třeba, aby také ministerstva a hlavní
správy na úseku socialistického soutěžení
zlepšila svou činnost. V práci mnohých
generálních ředitelství byly značné
nedostatky. Rychlá náprava je nutná.
Hlavním úkolem odborů je vybudovat socialismus
a především socialistickou výrobu. V
projevu na II. všeodborovém sjezdu prohlásil
president republiky Klement Gottwald: "Jsou to zejména
odbory, které nesou odpovědnost na vybudování
socialismu, za plnění a překonání
našeho 5LP, za to, aby se pak nadále rozvíjelo
údernické hnutí, aby každý dělník
se stal úderníkem. Jsou to zejména odbory
jako jednotná organisace naší nejpokročilejší
třídy, třídy dělnické,
které jsou odpovědny za konečné vítězství
socialismu a za to, aby tak bylo zajištěno blaho,
štěstí, nezávislost a mír pro
veškeren náš lid."
Z úst nejpovolanějších tu byla jasně
vyjádřena odpovědnost odborů za socialistickou
výstavbu.
Odboráři jsou vděčni našemu lidově
demokratickému režimu za péči, kterou
pracujícím věnuje. Jsou hrdi na důvěru
v ně kladenou a úkoly uložené jim přebudováním
národního pojištění budou plnit
co nelépe. Přitom stále budou mít
na paměti, že dnes nestačí být
jen zaměstnancem, že je nutno být úderníkem,
účastníkem socialistické soutěže,
hospodářem ve svém závodě a
na svém pracovním místě.
Přiblížení lékařské
a léčebné péče k pracujícím
až přímo na závody, které uskutečňujeme
tímto zákonem, dokumentuje opravdovost skutečné
péče o pracující. Národní
pojištění stává se tak v úseku
péče o zdraví pracujícího člověka
jeho majetkem, konkretním a ne již odtažitým.
Každý pracující se může
této péče denně dovolati a každý
sám s ní bude i rozhodovati prostřednictvím
své odborové organisace.
Vidíme, že v kapitalistických státech
je sociální pojištění často
jediným bodem sjednocujícím různé
roztříštěné a vzájemně
se potírající odborové organisace
bez ohledu na jejich politické, rasové, či
náboženské rozdíly. Je to ovšem
polovičatost a vidíme, jak velikým pokrokem
a štěstím bylo u nás sjednocení
dělnických odborů v jednotné
Revoluční odborové hnutí, a to hned
po našem osvobození Rudou armádou v r.
1945, a jak veliký kus práce byl zde od té
doby a zejména po vítězném únoru
v r. 1948 vykonán. Naše národní
pojištění je veliké dílo celé
obrozené Národní fronty, jejíž
nedílnou součástí je také Čs.
strana lidová. Jako její mluvčí musím
vyjádřit i naše díky za toto dílo
vpravdě křesťanské péče
o nemocné, péče o uchování
zdraví pracujících a vůbec péče
o ty, kdož jsou již k práci neschopní.
A proto jest zajisté také spravedlivé a křesťanské
tuto poctivou péči a starost splatiti poctivou prací
a jejím zlepšováním. Neboť nebudeme-li
všichni více a lépe pracovati, nebudeme také
lépe žít.
Při této naší budovatelské práci
potřebujeme mír. Uvědomme si proto, že
jen vyšším pracovním výkonem a
lepší prací posilujeme boj za světový
mír a upevňujeme tak světový tábor
míru, v jehož čele kráčí
největší moc světa, bratrský
Svaz sovětských socialistických republik.
(Potlesk).
Podpredseda Valo: Ku slovu už nie je nikto prihlásený,
rozprava je skončená.
Dávam slovo k doslovu zpravodajcovi posl. Kolářovi.
Zpravodaj posl. Kolár: Vzdávám se
slova.
Podpredseda Valo: Pristúpime k hlasovaniu.
Keďže niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietky neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona v
znení zprávy výborovej, nech zdvihne ruku!
(Deje sa.)
To je väčšina. Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona
podľa zprávy výborovej.
Tým je vybavený 4. bod poriadku.
Teraz budeme mať desaťminútovú prestávku.
Prerušujem preto schôdzu na 10 minút.
Podpredseda Valo: Zahajujem prerušenú schôdzu.
Pristúpime k prejednávaniu piateho bodu poriadku,
ktorým je
5. Zpráva výboru sociálne-politického
a zdravotníckeho a výboru rozpočtového
k vládnemu návrhu zákona o jednotnej preventívnej
a liečebnej starostlivosti (tlač 606 ).
Zpravodajcom je pán poslanec dr. Kácl. Dávam
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Kácl: Slavné Národní
shromáždění, paní a pánové!
Vláda republiky Československé předkládá
dnes Národnímu shromáždění
k projednání osnovu zákona o jednotné
preventivní a léčebné péči.
Osnovu připravilo ministerstvo zdravotnictví a projednaly
ji dva sněmovní výbory, a to výbor
sociálněpolitický a zdravotnický a
výbor rozpočtový. Zákon sleduje tyto
cíle:
1. Lépe rozmístit a využit zdravotnické
kádry a účelněji využít
všech zdravotnických zařízeni.
2. Zkvalitnit práci lékařů a všeho
zdravotnického personálu a zlepšit vztah zdravotnického
personálu k nemocným.
3. Zabezpečit nepřetržitou lékařskou
pomoc pracujícím.
4. Decentralisovat odbornou lékařskou službu.
5. Odstranit nedostatky a zamezit nehospodárnost provozu
našich zdravotnických zařízení.
Při příležitosti této nové
organisace zdravotní služby pamatuje se především
na přednostní vybavení velkých středisek
průmyslových a velkých staveb socialismu
uvědomělými, schopnými a dělnické
třídě oddanými zdravotními
pracovníky. Cílem nové organisace je kvalitnější
léčení a ošetření, intensivní
a systematický boj proti chorobám z povolání
a proti úrazům. Zvláštní pozornost
věnuje se péči o těhotnou ženu,
o matku a dítě.
Na státní zdravotní správu kladou
se tímto zákonem především tyto
povinnosti:
1. Převzít ambulatoria národního pojištění
a sloučit je s dosavadními ústavy národního
zdraví ve zdravotnická střediska.
2. Převzít závodní ambulatoria a včlenit
je do jednotné soustavy zdravotnických zařízení.
3. Poskytovat věcné dávky, zaručené
zákonem o národním pojištění,
pojištěncům národního pojištění
a jejich rodinným příslušníkům
s výjimkou léčení a ošetřování
v sanatoriích a lázních, jež jsou v
provozu Ústřední národní pojišťovny,
a s výjimkou poskytování dětské
výbavičky a výpomoci v rodině.
4. Provádět posudkovou službu nemocenského
pojištění.
5. Zajistit vliv pojištěnců na poskytování
zdravotnických služeb včetně posudkové
služby prostřednictvím orgánů
ROH a dbáti na to, aby ve zdravotnických komisích
národních výborů byli především
zástupci ROH.
Napříště všechna zdravotnická
zařízení, všechen zdravotnický
personál, veškerá léčebná
a preventivní služba v obci, v okrese, kraji bude
zabezpečována národním výborem
prostřednictvím jeho zdravotního referátu.
Síť zdravotnických zařízení
územních i závodních v okrese, příp.
v kraji se slučuje v okresní, příp.
krajský ústav národního zdraví,
který je výkonným zařízením
národního výboru a představuje plánovací,
organisační a správní celek, schopný
pohotově plnit všechny úkoly na poli preventivní
i léčebné péče.
Sjednocené zdravotnictví umožní ve svých
důsledcích:
1. Jednotné provádění léčebně-preventivní
péče, zaměřené hlavně
k předcházení nemocem,
2. Jednotu péče ambulantní a lůžkové,
3. Jednotnou evidenci a registraci zdravotního stavu obyvatelstva,
4. Jednotnou evidenci zdravotnických kádrů
a zařízení,
5. Jednotné plánování, řízení
a kontrolu zdravotní péče, a
6. Důslednější přenášení
výsledků vědy do praxe.
Úkolem sjednocení není pouhá změna
organisace. Vlastním účelem je zajistit zlepšení
zdravotní péče o pracující
a hospodárnější využití
těch velkých nákladů, které
vynakládá ročně náš stát
na zdravotní péči. Přenesením
zdravotní péče přímo do závodů
sníží se nemocnost a absence z toho vyplývající,
zvýší se pracovní výkon, produktivita
práce a tudíž také výroba. Zdravotní
péče o pracující bude vyplývat
také z lepšího rozmístění
zdravotnických pracovníků, takže odborná
léčebná péče bude zajištěna
i pro menší místa.
Se zvláštním důrazem nutno uvésti,
že osnova zákona je sdělávána
podle sovětského vzoru a že se v ní
uplatňují jak zkušenosti, kterých nabyli
naši zdravotníci v Sovětském svazu,
tak i poučení, kterých jsme získali
od sovětských zdravotníků při
jejich zájezdech k nám. Sovětské zdravotnictví
se řídí Stalinovou zásadou, že
ze všech kapitálů, které jsou ve světě,
nejcennějším, nejvíce rozhodujícím
kapitálem jsou lidé, kádry. Sovětská
zdravotnická soustava se liší od zdravotnictví
kapitalistických států nejen počtem
lékařů, nemocnic, poliklinik a jiných
zdravotnických zařízení pro léčení
a předcházení nemocem, nýbrž
především tím, že buduje na hospodářských
základech socialistické společnosti. Právě
v tom spočívá hlavní příčina
výsledků sovětské zdravotní
služby. Sovětská soustava tím, že
odstranila vykořisťování člověka
člověkem, nezaměstnanost, zabezpečila
ochranu práce, ochranu matek a dětí, zabezpečila
právo na oddech, tím umožňuje obrovský
vzrůst životní úrovně, bezprostřední
účast pracujících v řízení
státu, plný souhlas zájmů státu
se zájmy pracujících.
Budování zdravotnictví v Sovětském
svazu postupuje plánovitě v těsné
souvislosti s rozvojem jiných oblastí národního
hospodářství. Tento plánovitý,
mohutný rozvoj zdravotní péče je umožněn
také tím, že veškeré řízení
zdravotní služby bylo soustředěno v
jediném orgánu - v ministerstvu zdravotnictví.
Organisační jednota jak řídících,
tak výkonných zdravotnických zařízení,
v nichž není oddělena prevence od léčení
nemocí, zaručuje plynulost ve zdravotní péči
o každého jedince a účinnost i hospodárnost
zdravotnických opatření.
Léčebná pomoc v Sovětském svazu
je bezplatná. Nezávisí na hospodářských
možnostech nemocného. Sovětské zdravotnictví
má za cíl nejenom léčení nemocí,
ale především předcházení
jim, vytvoření takových podmínek práce
a života, při kterých se zabraňuje vzniku
chorob. Toto preventivní zaměření
sovětského zdravotnictví je charakteristickým
jeho rysem a umožnilo značné zlepšení
zdravotního stavu obyvatelstva. Všechna zdravotnická
zařízení jsou současně zařízeními
léčebnými i preventivními. Léčení
nemocí a ochrana před nimi nejsou od sebe organisačně
odtrženy, jako tomu je v kapitalistickém zdravotnictví,
nýbrž tvoří nedílnou jednotu.
Do zdravotnické práce jsou zapojeni nejen zdravotničtí
pracovníci, ale přímo pracující
sami. Leninovo heslo: "Ochrana zdraví pracujících
je věcí pracujících samých"
bylo uskutečněno v plné míře.
Konsumenti zdravotnické práce zasedají v
nejrůznějších komisích a tak
pomáhá nejširší veřejnost
zdravotnickým orgánům zlepšit zdravotní
podmínky práce a bydlišť, zlepšit
zdravotní stav obyvatelstva měst i vesnic. Zdravotně
osvětová práce pomáhá potom
budit iniciativu u samých pracujících.
Výsledkem uskutečnění základních
principů sovětského zdravotnictví
a celé socialistické společenské soustavy
i sovětské kultury je nový poměr člověka
k člověku. Byl vychován nový typ zdravotnického
pracovníka. Mezi ním a nemocným je nejužší
přátelský vztah. Sovětský lékař
se stává zdravotním poradcem sovětského
občana, který s druhé strany zase chová
k němu pocit plné důvěry. Tento krásný
vzájemný vztah je hlavním předpokladem
úspěšného léčení
i ochrany před vznikem nemocí.
Předlohou zákona o jednotné preventivní
a léčebné péči vyhovuje se
snahám, které se v této sněmovně
projevovaly už v r. 1945. Všichni poslanci-lékaři
a s nimi i mnozí jiní poukazovali opětovně
na nutnost sjednotit zdravotnictví a podrobně tuto
nutnost také odůvodňovali. Reálné
předpoklady pro sjednoceni nebyly však v r. 1945 ještě
plně dány a nebyly také dány ještě
ani v únoru 1948; proto nemohlo býti přikročeno
k sjednocení tehdy, ale může být k němu
přikročeno již dnes, kdy byla splněna
už řada předpokladů a kdy některé
jiné zdravotnické zákony, které jsou
již v platnosti, toto sjednocení také předvídaly.
Zdravotní péče, kterou jsme přejali
v r. 1945, se vyznačovala naprostou organisační
roztříštěností. Jen část
zdravotní péče byla řízena
přímo orgány státní zdravotní
správy, a to: péče o hygienu, organisace
boje proti přenosným nemocem a některé
úseky ústavní léčebné
péče. Ambulantní léčebná
péče o pojištěnce a jejich rodinné
příslušníky byla organisována
a řízena nositeli sociálního pojištění,
které rovněž bylo organisačně
roztříštěno. Preventivní péče
byla nevyvinuta a svěřena iniciativě různých
institucí, neboť kapitalistický stát
se staral o zajištění péče o
zdraví lidu v podstatě jen potud, pokud si to vynucovaly
zájmy a potřeby buržoasie. Na úseku
léčebné péče chránil
stát svými předpisy soukromopodnikatelsky
základ provozu většiny zdravotnických
zařízení a povolání a nesnažil
se o zabezpečení dostupné péče
o zdraví širokých vrstev lidu.