2. Brýle byly v kvalitnějším provedení
poskytovány pojištěným úředníkům
bezplatně, zatím co dělníkům
byly poskytovány brýle jen v provedení nejjednodušším.
3. Vzácné léky a injekce byly dělnickým
pojištěncům předpisován ve značně
omezeném množství a jen do určité
ceny a pouze na povolení pojišťovny. Naproti
tomu v pojištění úřednickém
byly klinicky ověřené injekce a klinicky
vyzkoušené léky i zahraničního
původu považovány za součást
léčení a předpisovány bez ohledu
na cenu zcela neomezeně.
4. Při porodu byla dělnickým pojištěnkám
poskytována pomoc porodní asistentky nebo lékaře,
dále peněžitá dávka ve výši
nemocenského jako náhrada výdělku
a příspěvek na kojení. Manželky
dělnických pojištěnců měly
nárok jen na bezplatnou pomoc porodní asistentky
nebo lékaře. Naproti tomu úřednické
pojištěnky a manželky úředníků
měly kromě pomoci při porodu nebo paušální
náhrady za ni ještě nárok na peněžitou
podporu v mateřství.
Tato praxe byla zákonem č. 99 důsledně
odstraněna.
Vcelku je možno říci, že naše národní
pojištění bylo a je samo o sobě velikou
vymožeností. Avšak zákon č. 99/1948
nese zřejmé znaky předúnorových
poměrů v Národní frontě a jsou
v něm ještě obsaženy důsledky předúnorových
politických zápasů. Rovněž i
jeho obsah v celé řadě ustanovení
a zásad odpovídá též hospodářským
poměrům r. 1948. Od února 1948 díky
politice Komunistické strany Československa, díky
obětavému nadšení a pracovnímu
úsilí dělnické třídy
a pracujícího lidu, díky obětavé
práci masových organisací, pracujícího
lidu v čele s ROH, díky rozvoji socialistického
soutěžení a zlepšovatelského hnutí,
díky úsilí nejlepších našich
pracovníků a novátorů a hlavně
díky obětavé a nezištné pomoci
našeho velikého přítele Sovětského
svazu, kterou nám poskytoval kromě jiného
i poskytováním svých bohatých zkušeností,
ušla naše společnost další a veliký
kus cesty na výstavbě socialismu u nás.
Několik málo čísel o vývoji
socialistické soutěže a zlepšovacích
námětů nám tuto skutečnost
potvrzuje. Tak v měsících lednu až září
t. r. zúčastnilo se v socialistické soutěži:
v průmyslu potravin 45,4 %, v ministerstvu lehkého
průmyslu 63,2 %, v oborech býv. ministerstva těžkého
průmyslu 64,7 %, v dopravě 62,2 % a ve stavebnictví
do srpna t. r. 42,6 % zaměstnanců.
Celkem bylo podáno v době od ledna do července
v průmyslu, ve stavebnictví a v dopravě 71.993
zlepšovacích návrhů, přijato
44.050 a předpokládané roční
úspory činí 1.584,089.853 Kčs.
Ve srovnání s těmito úspěchy
a ve srovnání s hospodářským
a politickým vývojem u nás se čím
dál tím více a jasněji ukazuje, že
národní pojištění se opozdilo
za vývojem. Ukázalo se, že národní
pojištění neodpovídá již
dnešním politickým a hospodářským
poměrům u nás. Neodpovídá dnešnímu
stavu politických a hospodářských
poměrů také v tom, že již plně
nepodporuje úsilí našich pracujících
za plnění a překračování
úkolů 5LP. Národní pojištění
ve svých zásadách a ve své praxi není
již účinným pomocníkem v rozvíjení
všech tvůrčích sil naší
dělnické třídy a pracujícího
lidu a nepomáhá dostatečně v úsilí
za zvýšení produktivity práce na zhospodárnění
naší výroby. Je možno dokonce říci,
že některé zásady a praxe jsou brzdou
dalšího rozvoje. Dosavadní národní
pojištění dále nijak nenapomáhá
v boji proti absenci a fluktuaci. Je v něm dosud uplatněna
nezdravá a škodlivá politika rovnostářství
a umožňuje se jeho zneužívání.
Hlavně však nesplňuje jednu z hlavních
zásad, vyslovenou již v r. 1945 s. Zápotockým,
"že si národní pojištění
budou spravovat pojištěnci sami." Naopak, národní
pojištění se ve své praxi od výroby
a od závodů odpoutalo. Zákon č. 99
o národním pojištění nevzal si
ještě důsledně za vzor státní
sociální pojištění Sovětského
svazu. Na rozdíl od praxe sociálního pojištění
SSSR je u nás důsledně prováděna
škodlivá zásada rovnostářství
v dávkách národního pojištění.
Dávky národního pojištění
s výjimkou důchodových dávek hornických
jsou pro všechny stejné bez rozdílu, v jakém
oboru a po jak dlouhou dobu v tomto oboru zaměstnanec pracuje.
Při stejném výdělku, kterého
dosáhne na př. zaměstnanec distribuce ve
srovnání s horníkem nebo s hutníkem,
mají všichni tři stejné nemocenské
dávky. Rovněž stejné nemocenské
dávky má zaměstnanec, který pracuje
v hutích 3 měsíce, jako zaměstnanec,
který v hutích pracuje více než 30 let,
při čemž o dávkách nerozhodují
sami pracující na závodech. Rozhoduje o nich
úřednický aparát pojišťovny.
Správy pojištění se zúčastní
pracující jen nepřímo tím,
že jsou v ní zástupci ROH jmenováni
býv. ministerstvem práce a sociální
péče.
Dnešní praxe umožňuje zneužívání
národního pojištění tím,
že zaměstnanci často pracovní neschopnost
jen předstírají. To se potvrzuje, porovnáme-li
počty práce neschopných v obvodu různých
okresních národních pojišťoven.
Tak ONP v Levici z počtu pracujících vykazuje
práce neschopných 2,07 %, ONP v Rimavské
Sobotě 2,15 %, ONP Bruntál 2,58 %, ONP Most 4,19%.
Tato nesprávná praxe umožňuje vysokou
absenci, která dnes v rozhodujícím období
úsilí dělnické třídy
a pracujícího lidu za splnění zvýšených
smělých úkolů 5LP toto úsilí
brzdí a našemu národnímu hospodářství
způsobuje značné škody.
- Zápotocký na plenární schůzi ÚRO dne 9. listopadu t. r. o této praxi na adresu národního pojištění řekl:
"Pojištění nemocenské i důchodové
se nám úplně zbyrokratisovalo. Odpoutalo
se od závodů, od dělníků i
od výroby. V ohledu pojišťovacím se jde
po starém kapitalistickém hledisku a úplně
se přehlížejí ty nové veliké
úkoly, které dnes před námi stojí
v socialistické výstavbě. Kdyby se nepřehlížely,
nemohla by nám tak růst absence nebo nemohlo by
se pojištění tak zneužívat, jako
se ho dosud zneužívá. Při vyřizování
pojišťovacích věcí se vůbec
nedbá socialistické výroby, jejího
prospěchu nebo škody. Nemocenské pojištění
a jeho aparát nemá se závodem a výrobou
spojení a nemá pro její potřeby pochopení.
Ani lékaři nemají správné pochopení
pro naši výrobu a pro náš úkol
zlepšovat všeobecně životní úroveň.
Jsou to namnoze filantropické, liberální
a nesprávné názory, že hlavní
úkol je pomáhat a nadržovat jednotlivci. Vzrůstá
nám absence, protože se nemocenského zneužívá.
Nebylo by to možné, kdyby se prováděla
správná kontrola. Proto musíme přeorganisovat
nemocenské pojištění, abychom si v něm
zavedli pořádek, abychom vymýtili všechny
byrokratické nešvary, které zde jsou, abychom
pomohli naší výrobě."
Tak jako nemocenské pojištění, tak i
pojištění důchodové již
neodpovídá dnešním hospodářským
a politickým poměrům. Rovněž
dávková soustava pojištění důchodového
trpí rovnostářstvím a není
již účinným nástrojem pro získávání
a udržení zaměstnanců v nejdůležitějších
výrobních odvětvích. Bude proto třeba
také organisaci i dávkovou soustavu důchodového
pojištění přebudovat tak, aby dávky
důchodového pojištění byly
v souladu s potřebami a rozvojem výroby, se zásadou
odměny podle zásluhy a aby provádění
pojištění bylo zjednodušeno a zhospodárněno.
Mluvíme-li již o nedostatcích našeho národního pojištění, je třeba se zmínit ještě o jednom nedostatku, který je neblahým dědictvím kapitalistické společnosti, které bylo převzato do zákona o národním pojištění. Je to dosavadní t. zv. pensijní nadlepšení. Tato pensijní nadlepšení a zařízení jsou z největší části velmi starého data; některá z nich vznikla již před uzákoněním býv. obecného pensijního pojištění soukromých zaměstnanců ve
vyšších službách, před lednem
1909. Byla zřizována zpravidla u kapitálově
mohutných průmyslových podniků, hlavně
v klíčovém průmyslu, dále v
peněžnictví, pojišťovnictví
a na šlechtických velkostatcích. Přitom
šlo pensijní nadlepšení vesměs
jen ve prospěch úřednických skupin
a tak zv. osob ve vyšších službách,
jako byly osoby s dozorčí činností,
mistři, dílovedoucí, šafáři
a pod.; jím zajišťovali kapitalisté této
skupině svých zaměstnanců vyšší
nároky. Tendence tohoto zařízení byla
a je zcela zřejmá a jasná: nadlepšením
získati a natrvalo připoutati k podniku určité
skupiny lidi, kteří pak věrně sloužili
zájmům svých kapitalistických chlebodárců.
Z tohoto jasně vyplývá, že dosavadní
pensijní nadlepšovací zařízení
jsou produktem kapitalistického hospodářství
s jasnou tendencí preferovati úřednickou
zaměstnaneckou skupinu, s mohutnou podporou tehdejšího
kapitalistického sociálně politického
zákonodárství.
Dělníci, kteří zůstali až
do r. 1926 bez jakéhokoliv obligatorního pensijního
pojištění, zůstali naproti tomu odkázáni
prakticky pouze na svépomoc. Pokud se jim podařilo
zříditi touto cestou v několika málo
případech vlastní dělnické
pensijní nadlepšovací zařízení,
zajišťovali si pojištěné nároky
svými vlastními prostředky, k nimž přistupovaly
pouze dobrovolné, zcela nepravidelné dotace zaměstnavatelů,
zůstávající co do výše
daleko za hodnotou vlastních příspěvků
zaměstnanců.
Proto bude do úprav důchodového zabezpečení
zahrnuto také pensijní nadlepšení, které
nám dosud narušuje zásadu státní
mzdové politiky, neboť není v nejdůležitějších
výrobních oborech, nýbrž v oborech hospodářsky
málo významných, a které nám
nepodporuje růst produktivity práce, protože
preferuje zaměstnance podle zásad platných
za kapitalismu.
Paní a pánové, hovoříme-li
a jednáme-li dnes o národním pojištění,
není možné v této souvislosti nehovořit
o pojištění zemědělců.
V první republice neměli zemědělci
ani nemocenského, ani důchodového pojištění.
Byl již sice vydán zákon č. 148/1925,
kterým se upravovalo pojištění osob
samostatně hospodařících, tedy i zemědělců,
pro případ invalidity a stáří,
avšak k jeho provedení nikdy nedošlo. Stejně
nebylo provedeno ani protektorátní vládní
nařízení č. 29/1945. Zemědělci
měli toliko úrazové pojištění.
Malou novelou bylo upraveno úrazové pojištění
zemědělců tak, že se jim při
úrazu poskytují některé věcné
dávky nemocenského pojištění
a dále fakultativně také úrazové
dávky. Teprve zákon o národním pojištění
uskutečnil důchodové pojištění
zemědělců. Podle tohoto zákona byli
zemědělci pojištěni také na nemocenské
dávky, avšak účinnost předpisů
upravujících toto pojištění byla
odsunuta a byla zmocněna vláda, aby stanovila den
jejich účinnosti. Vyhláškou č.
66/1950 bylo upraveno pojištění členů
JZD III. a IV. typu. Vyhláška umožňuje,
aby družstvo pojistilo smlouvou s okr. nem. pojišťovnou
své členy na některé věcné
dávky nemocenského pojištění.
Za pojistné 40 Kčs měsíčně
se poskytují základní nemocenské dávky
a za pojistné 60 Kčs měsíčně
se poskytují ještě další dávky,
jako jsou zubní prothesy, zvláštní léčebná
péče v sanatoriích a p. Z celkového
počtu 2.526 JZD III. a IV. typu přihlásilo
k nemocenskému pojištění své
členy ke dni 30. června 1951 1.963 družstev,
t. j. téměř 80 % všech družstev
nejvyšších typů. Takto je pojištěno
na nemocenské dávky desítky tisíců
družstevníků. S postupným zvyšováním
produktivity práce JZD se zamýšlí rozšiřovati
nemocenské pojištění družstevníků
tak, aby se vyrovnalo ve věcných dávkách
pojištění zaměstnanců. Zatím
bylo umožněno nemocenské pojištění
těm zemědělcům, kteří
přechodem na vyšší formy zemědělské
výroby v rámci JZD usilují o zvýšení
produktivity práce. I zde se nemocenské pojištění
stává nástrojem k stále většímu
přechodu zemědělců ke kolektivnímu
hospodaření a k budování socialismu
na vesnici.
Paní a pánové, předkládaná
osnova o přebudování národního
pojištění je vedena snahou přebudovat
národní pojištění tak, aby byly
odstraněny všechny nedostatky a aby se národní
pojištění stalo mohutným nástrojem
v rukou dělnické třídy a pracujícího
lidu a jeho odborové organisace k podpoře výstavby
socialismu u nás. Dnes projednávaná úprava
je prvním krokem v této snaze. Podle navrhovaného
zákona provedou se v organisaci národního
pojištění zásadní změny.
Nemocenské pojištění bude důsledně
odděleno od pojištění důchodového.
ROH převezme správu nemocenského pojištění,
jakož i prostředky k poskytování rodinných
přídavků a přenese provádění
pojištění postupně do závodů
tak, aby v budoucnosti si mohli pracující nemocenské
národní pojištění spravovati
sami svými zvolenými zástupci. Projednávaná
osnova zákona dává v tomto směru ÚRO
široké zmocnění k organisační
i dávkové přestavbě celého
nemocenského pojištění.
Rovněž v důchodovém pojištění
budou podle projednávané osnovy provedeny zásadní
organisační změny. Důchodový
odbor Ústřední národní pojišťovny
bude spojen se státními úřady pro
válečné poškozence v jediný úřad
pro důchodové zabezpečení, ve státní
úřad důchodového zabezpečení,
který bude míti svůj oblastní orgán
na Slovensku. Vlastní přebudování
dávkové soustavy bude úkolem státní
komise důchodového zabezpečení, která
bude složena z politických a třídně
uvědomělých pracovníků ze závodů
a ze zemědělství. Její předseda
bude osobně odpověden vládě za řízení,
správu a provoz státního úřadu
důchodového zabezpečení. V Bratislavě
bude vytvořen oblastní úřad pro Slovensko.
Dosavadní jmění Ústřední
národní pojišťovny se rozdělí
jednak na nemocenský úsek a jednak na úsek
důchodový. Ze jmění určeného
pro nemocenské pojištění převede
se příslušná část na státní
zdravotní správu k úhradě nákladů
na poskytování zdravotní péče
pojištěncům národního pojištění.
Podle také dnes projednávaného zákona
o jednotné preventivní a léčebné
péči bude zdravotní péče vyňata
z činnosti národního pojištění
nemocenského. Toto opatření je dalším
důkazem neustále se zvětšující
a zlepšující péče státu
o blaho pracujícího lidu. Léčebná
péče přestává být chápána
jako sociální zařízení a stává
se samozřejmou péčí státu o
zdraví pracujícího lidu. Z provedení
všech úprav projednávané osnovy nevzniknou
státní pokladně žádné
nové výdaje. Naopak, výdaje na administrativu
národního pojištění se budou
postupně zmenšovat tak, jak se bude zmenšovat
počet zaměstnanců obstarávajících
tuto agendu.
Paní a pánové, předkládaje
tuto osnovu k projednání vyslovuji svou pevnou důvěru,
že Národní shromáždění
tak, jako sociálně-politický a zdravotnický
výbor ve své schůzi konané dne 12.
t. m., tuto osnovu po projednání jednomyslně
schválí. (Potlesk.)
Místopředseda dr. Polanský: Děkuji
panu zpravodaji.
Ke slovu jsou přihlášeni řečníci:
posl. Zupka, Mátl, Trojanová
a Vojanec.
Pro informaci sděluji, že po vyčerpání
tohoto bodu bude kratší přestávka. Uděluji
slovo prvnímu přihlášenému řečníku,
posl. Zupkovi.
Posl. Zupka: Slávne Národné shromaždenie!
Zákonom o prebudovaní národného poistenia
znovu dokumentujeme pred celým svetom mierové úsilie
nášho ľudovodemokratického štátu
o rozvoj všetkých prostriedkov, ktorými pomáhame
trvale zvyšovať životnú úroveň
nášho pracujúceho ľudu. Tento zákon
jasne ukazuje, že základné práva občanov
našej republiky, vtelené do ústavy, nezostávajú
mŕtvou literou. Vieme dobre, že pracujúci človek
je najcennejšou hodnotou socialistického hospodárstva.
Preto smeruje všetko naše úsilie k tomu, aby
sme všetkým občanom našej krajiny zabezpečili
také životné podmienky, aby mohli kľudne
žiť a radostne pracovať. Tento cieľ sleduje
tiež zákon o prebudovaní národného
poistenia a prenesení správy nemocenského
poistenia na pracujúcich, sdružených v Revolučnom
odborovom hnutí.
Prebudovaním národného poistenia nastupujeme
i na tomto významnom úseku nášho života
cestu k socializmu podľa generálnej línie,
danej nám IX. sjazdom strany. Obraciame naše národné
poistenie čelom k výrobe vo smysle usnesenia II.
všeodborového sjazdu. Uskutočňujeme
tak základné predpoklady k tomu, aby naše národné
poistenie podľa sovietskeho vzoru napomáhalo k trvalému
stúpaniu produktivity našej práce a prispievalo
k trvalému zvyšovaniu životnej úrovne
pracujúcich.
Od uzákonenia národného poistenia delí
nás viacej ako 3 a pol roka. Je to pomerne krátka
doba, no jednako stačí k tomu, aby sme dnes mohli
správne hodnotiť, čo národné
poistenie ľudu prinieslo a nakoľko sa osvedčilo.
Národné poistenie znamenalo proti predošlému
stavu veľký krok dopredu. Odstránilo predovšetkým
organizačnú roztrieštenosť predošlého
sociálneho poistenia. Pred vznikom národného
poistenia prevádzalo sociálne poistenie na území
republiky na 250 sociálne-poisťovacích ústavov.
Zriadením Ústrednej národnej poisťovne
ako jediného nositeľa poistenia sa tento stav od základov
zmenil. Zjednodušená organizácia priniesla
veľké úspory osobné i vecné.
Použilo sa jej predovšetkým k rozšíreniu
a zlepšeniu zdravotnej starostlivosti o poistencov a o ich
rodinných príslušníkov. Národné
poistenie tiež sotrelo stavovské rozdiely, vytvorené
zámerne v minulosti, a odstránilo rozdielne a nespravodlivé
posudzovanie pracujúcich.
Hlavný význam národného poistenia
bol však v tom, že biedne robotnícke dôchodky
zvýšilo na úroveň postačujúcu
ku krytiu základných životných potrieb.
Ďalej sociálnym dôchodkom zabezpečilo
existenciu všetkým potrebným osobám,
ktoré boly predtým odkázané len na
chudobnú starostlivosť alebo na žobrotu. V tomto
smere dalo národné poistenie našim pracujúcim
všetko, čo bolo za daného stavu nášho
hospodárstva možné.
Celková náplň národného poistenia
vynikne najlepšie, keď ho srovnáme so sociálnym
poistením v kapitalistických štátoch.
U nás národné poistenie chráni všetkých
pracujúcich a príslušníkov ich rodín
proti nemoci, úrazu, invalidite, v starobe, v materstve
atd. V našom národnom poistení vyplácame
a budeme všetkým pracujúcim vyplácať
rodinné prídavky na deti. Denný náklad
na dôchody činí 70 mil. Kčs. Zatiaľ
čo u nás dávame desiatky miliárd ročne
na sociálne zabezpečenie človeka, v kapitalistických
štátoch sa vyhadzujú miliardy na zbrojenie
a prípravu vojny. Pritom sociálne poistenie v kapitalistických
štátoch, pokiaľ sa vôbec dá o ňom
hovoriť, vyzerá veľmi žalostne.
Anglicko má síce pre všetkých námezdne
pracujúcich poistenie nemocenské, úrazové,
invalidné, starobné a pozostalých, ako i
poistenie proti nezamestnanosti. Dávky poistenia sú
tak nízke, že nestačia ani na zabezpečenie
existenčného minima. Pritom ženy majú
všeobecne dávky nižšie ako muži. Zdravotnú
starostlivosť obstaráva v Anglicku pre pracujúcich
"štátna zdravotná služba" zásadne
zadarmo, dosiahnutie toho je však veľmi ťažké.
Pritom si poistenec musí priplácať na chrup,
na okuliare, na ošetrenie v sanatóriách a pod.
V poslednom čase pripravuje vláda zavedenie príplatkov
na lekárov a lieky vraj z dôvodu nadmerných
nákladov na zdravotnú službu.