Jednou z bolestí, zvláště v hornictví,
byla značná fluktuace učňů,
která byla způsobena často tím, že
učňové nebyli pro zvolené povolání
dobře politicky připraveni. Jinde příčinou
fluktuace bylo to, jak zjistila zvláštní komise
zkoumající tyto otázky, že vyučení
horníci jako důvod svého odchodu uvádějí,
že jim nebyla přidělena práce na chodbách
a při těžbě, při které
by si vydělali tolik, co oprávněně
očekávali. Dnes bude každý žák
vědět při účelné specialisaci
učebních oborů, jak bude vypadat jeho příští
pracoviště, co tam bude dělat a jak se bude
jeho práce honorovat. Vedení dolů sice včas
hlásilo potřebu nových horníků,
avšak nikdo se nezajímal o to, na jakou práci
nutno tyto nové kádry připravit. Přitom
je třeba si uvědomit, že otázka nových
kádrů v hornictví je vcelku rozhodující
pro naši budoucnost, protože věkový průměr
horníků jest poměrně velmi vysoký
a nejméně příznivé jsou tyto
podmínky ve střediscích hornického
dorostu, kde věkový průměr osazenstva
dolů je nejvyšší v celé republice.
Jiný nedostatek v případě mladých
horníků byl zjištěn v jednom středisku,
a sice to, že učňové pracují
každý týden pod vedením jiného
instruktora, který pochopitelně nemá čas
k tomu, aby poznával schopnosti, přednosti i chyby
jednotlivých mu svěřených žáků,
takže vykonává přidělenou mu
práci prostě mechanicky. S tím ovšem
souvisí i otázka řádné přípravy
politické, pedagogické i odborné u učitelů,
instruktorů i vychovatelů. Zde bude třeba
ještě mnoho napravit. V SSSR mají všichni
učitelé na řemeslnických učilištích,
kde se vzdělávají kádry pracovních
reserv, vysokoškolské vzdělání.
Tady budeme muset ještě mnoho dohánět.
Jinou příčinou fluktuace byl také
někde nedosti dobře promyšlený systém
prémií, které dostávali učňové
za jednotlivé práce. A zdá se mi, že
tento systém byl v rozporu se státní mzdovou
politikou. Nebylo jistě správné, aby na př.
v severočeské oblasti byly učňům
vypláceny prémie od 50-2000 Kčs měsíčně.
Za takového systému učňové
nechtěli pak konati práce s menší prémií,
jako je při dopravě, výdřevě,
zdění atd.
Domnívám se, že když chceme řešiti
problém, musíme se na něj podívati
se všech stran a neskrývati nedostatky. Je však
naší povinnosti tyto nedostatky a chyby zjistit, prověřit
jejich příčiny a pak rychle všechny
chyby odstraňovat a využít všech zkušeností,
které jsme získali. Že takto chápe naše
úkoly i naše mládež, o tom svědčí
dopis dělnického dopisovatele z Domova hornických
učňů Julia Fučíka v Ostravě,
který píše o výsledku diskuse, ve které
se učňové seznámili s novými
opatřeními ve výchově pracujícího
dorostu.
Tento dopisovatel píše o nedostatcích, které
byly ve výchově hornických učňů,
že se nehledělo na to, aby se něco naučili,
ale aby podali výkon, že na každém dolu
byli učni jinak hodnoceni a že se zapomínalo
i na jejich zdraví, že učňové
přicházeli z pracovní směny unaveni
a vyčerpáni. -"To však teď již
nebude. Budeme mít svá zvláštní
učiliště" - píše dělnický
dopisovatel - "budeme bydlit v jednom domově, učit
se v jedné škole, a co hlavní, pracovat na
jedné šachtě v určeném revíru,
abychom se vyučili všem pracím. Hlavní
výhodou bude to, že se budeme učit pracovat
i na strojích, což se dosud vůbec nedělalo.
Splní se tak přání mnoha učňů
- stát se šramači a kombajnéry - a teprve
teď budeme vidět, že budoucnost dolů je
v mechanisaci. To, co jsme se za týden ve škole naučili,
příští týden si ověříme
přímo na dole. Budeme se tak podobati žákům
sovětských učilišť, ale bude také
záležeti na nás, abychom se tomuto vzoru co
nejvíce přiblížili."
Výchova pracovních záloh, kterou má
na mysli dnešní zákon, zajistí také
našemu hornictví - a pro ně především
jsou tato opatření zamýšlena - odborně
školený dorost a tím právě má
zabezpečiti plnění plánu v našem
nejdůležitějším výrobním
odvětví. Hornické povolání
stane se ještě více přitažlivým
pro naši mládež a naše doly budou tak moci
ve stále širší míře zajišťovati
zdroj energie pro naši výrobu i domácí
spotřebu. Opatříme si tak trvale zdroj pracovních
záloh, zvláště z řad středních
i vyšších technických kádrů.
A jistě také u nás, právě tak
jako tomu bylo v Sovětském svazu, nalezne toto opatření
živou odezvu mezi naší mládeži.
Sovětský svaz započal se systematickou výchovou
svých pracovních reserv v roce 1940, kdy koncem
roku bylo v Sovětském svazu připraveno k
otevřeni 1500 učilišť a škol. Pro
přípravu kvalifikovaných kovodělníků,
hutníků, horníků, dělníků
v naftovém průmyslu, železničářů,
dělníků v námořní a
říční dopravě, elektrikářů
a dělníků spojovací služby byla
vybudována průmyslová a železniční
učiliště s dvouletou vyučovací
dobou. Pro přípravu dělníků
masových povolání, především
pro uhelný, rudný a hutní průmysl,
pro stavebnictví a dopravu byly otevřeny závodní
školy s 6měsíční vyučovací
dobou. Sovětská mládež přijala
s nadšením nařízení vlády
o vytvoření pracovních reserv a valily se
proudy přihlášek do nově otevřených
učilišť a skol. Již první den zápisu
bylo podáno přes 1,100.000 přihlášek.
A tak již 1. prosince 1940 se mohl rozběhnout první
školní rok v soustavě výchovy pracujících
reserv.
Že i u nás bude tato akce úspěšná,
o tom svědčí zpráva z posledních
dnů, podle níž přichází
do hornictví v ostravsko-karvínském revíru
dalších 1500 mladých pracovníků,
kteří budou po půlročním kurse
vyškolení na odborně zdatné pracovníky
v hornictví.
Nová generace našich pracovníků v průmyslu
a výrobě a především v klíčových
oborech hornictví a hutnictví bude již zcela
jiná, než jak jsme znali ty postavy učedníků
a mladých dělníků až do nedávné
doby. Musíme si při té příležitosti
znovu připomenout, jak i zde nastal veliký zlom
a změna proti dřívějšku.
Každý z nás se pamatuje na to, jak nastupovali
učňové za kapitalismu. Nástup do učení
byl závislý na tom, zda mistr byl vůbec ochoten
přijmout učně do učení, a také
on rozhodoval, kdy učně přijme. Volba povolání?
Šlo se na učení tam, kde bylo volné
místo, a vlohy a schopnosti i přání
učně byly většinou nerozhodující.
"Učební pán" přijal učně
jen tehdy, když měl jistotu, že jeho práce
mu přinese osobní prospěch a zisk, a velmi
často se stávalo, že učební pán
prodlužoval a protahoval učňovskou dobu, aby
mohl mladého pracovníka co nejvíce vykořistit
a nahradit si tak domnělé výdaje, které
měl s jeho vyučením. A když konečně
učeň po 3 až 4 letech učení dostal
výuční list a učební pán
mu měl platit mzdu jako dělníkovi, často
se ho zbavoval a mladý dělník se potloukal
z dílny do dílny a v období krise byl nezaměstnán.
Dnes naši hoši i děvčata nepůjdou
do učení v tom starém smyslu, ale budou chodit
do škol a souběžně s theoretickou přípravou,
postavenou na moderních pedagogických i vědeckých
základech, se budou postupně obeznamovat se svým
budoucím povoláním. Bude o ně v plném
rozsahu postaráno i po stránce bydlení, osobního
vybavení i rekreace a zotavení.
Obrázek o tom, jak žili učňové
u nás, nám dávají příklady
ze zemí kapitalismu, kde mládež je i nadále
předmětem vykořisťování,
a co ještě hroznějšího - stává
se bezbranným objektem a obětí válečných
paličů. Čteme, jak v západním
Německu se také zajímají o mládež,
starají se o ni, ale za jakým účelem!
Štáb okupačních armád v západním
Německu vypracoval nedávno instrukce o reorganisaci
pracovních oddílů, utvořených
okupačními úřady při jejich
vojenských útvarech. Do těchto oddílů
se nahánějí mladí muži, kteří
se pod rouškou pracovních oddílů mají
stát základem nové Wehrmacht. Zmíněná
instrukce zdůrazňuje "nutnost doplnit kádry
t. zv. pracovních oddílů důstojníky
a poddůstojníky Wehrmachtu, kteří
mají zkušenosti z poslední války",
a dodává: "V nejkratší lhůtě
německé pracovní oddíly se sborem
pohraniční stráže musí být
schopny utvořit jádro armády západního
Německa, která musí dodat elitní vojsko
atlantickým ozbrojeným silám."
A jak to vypadá s dorostem v titovské Jugoslavii?
Pan Čolakovič, pověřenec pro vědu
a umění v Titově Jugoslavii, prohlásil
nedávno, že žáci vysokých škol
musí být prověřeni a že je nezbytné
omezit tvoření kádrů. V dubnu letošního
roku bylo zavřeno 29 odborných a 106 továrních
škol. V Záhřebu má 5000 žáků
k užívání budovu schopnou pojmout sotva
500 žáků. Záhřebský časopis
Vjesnik oznámil, že pouze 25 % žáků
středních škol má k disposici potřebné
učebnice. V četných školách nemohou
žáci sehnat papíry a píší
na okraje časopisů, a to v době, kdy titovská
klika vydává množství propagačních
publikací! - I to je pro nás poučením,
do jakých konců vede odchýlení se
od linie socialismu a od přátelství se Sovětským
svazem. Tam bychom se byli dostali i my, kdyby se byl podařil
pokus reakce o zvrat v r. 1948 a zločinné pokusy
všech těch odhalených zrádců,
kteří nás chtěli svésti s cesty
k socialismu.
U nás naopak stupňujeme péči o pracující
dorost, zřizujeme pro pracující mládež
její vlastní domovy, její vlastní
školy a stát se stará o výchovu nové
generace dělnické třídy. Bude to generace
zdravá, uvědomělá a dokonale odborně
připravená na velké úkoly, které
ji čekají při dokončení cesty
k socialismu, jeho upevnění a při přechodu
do ideálního hospodářského
a společenského zřízení, k
němuž rychlými kroky spěje náš
vzor - Sovětský svaz. (Potlesk.)
Podpředseda Komzala: Dávam slovo poslednému
rečníkovi, posl. Burdovi.
Posl. Burda: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi!
V září letošního roku projednávali
v senátě Spojených států amerických
vskutku zajímavý zákon. Podle něho
měla být vydána zvláštní
poštovní známka na paměť amerických
roznašečů novin. Pan senátor Carlson,
který senátu návrh zákona zdůvodňoval,
řekl mezi jiným: "spotřebitelům
ve Spojených státech je každý den roznášeno
více než 52 mil. výtisků novin, jednoho
z těch druhů zboží, které nejvíce
podléhá zkáze. Celá legie přibližně
půl mil. chlapců je účastna na tomto
procesu a věk těchto pracovníků se
pohybuje od 10 let do zletilosti.... Peněz, vydělaných
roznašeči novin, bývá užito na
chvályhodné účely. Mnozí z
nich přispívají na provoz svých domácností.
Mnozí z nich se sami šatí a chystají
se podílet na výlohách spojených se
svým dalším vzděláním...
Demokratická společnost se takto snaží
poskytnout své mládeži možnosti k nejvyššímu
rozvoji."
Odmyslíme-li si v projevu pana sen. Carlsona snůšku
květnatých slov, zůstane nám holá,
tvrdá skutečnost bezútěšného
postavení mladé generace ve Spojených státech
amerických, ukáže se nám v pravém
světle americká "svoboda" i tolik kapitalisty
vychvalovaný "americký způsob života".
Mladá generace USA, která tak jako mládež
v ostatním světě vchází do
života s hlavou plnou ideálů, která
touží po vzdělání, po kvalifikaci,
aby pak své tvůrčí schopnosti mohla
uplatnit v plodné práci, tato mladá generace
je kapitalismem odsouzena k nečinnosti, nemá většinou
možnost získat ani nejzákladnější
odborné znalosti potřebné k životu,
je nucena tvrdě hájit holý život.
Statisíce mladých hochů a děvčat
opouští předčasně školu
a jdou hledat zaměstnání, aby si vydělali
alespoň na nejnutnější živobytí.
50 až 70 % z dělníků na pilách,
v balírnách, čistírnách a konservárnách
jsou děti pod věkovou hranicí. Vykořisťování
a zotročování dětí je v Americe
běžným zjevem. Jít v USA do učení
- to znamená projít trnitou cestou nejhrubšího
útlaku a bezpráví. Učební doba
je tam stanovena od 3 do 7 let. Učni většinou
nedostávají vůbec mzdu, jsou nuceni několik
let zdarma anebo za žebráckou almužnu dřít
na kapitalisty. A co je čeká po vyučení?
Velmi často nezaměstnanost, beznadějné
hledání práce, bída, hlad, anebo jsou
nuceni pracovat jako nekvalifikovaní dělníci.
Tak postupně ztrácejí i získanou kvalifikaci.
V USA je 2 a půl mil. mladých lidí, kteří
nemohou sehnat zaměstnání a pro něž
je nedostižné získat základní
vzdělání, kteří své
mladé síly nemohou uplatnit a jsou odsouzeni k nuznému
životu. Armáda nezaměstnaných je při
tom den ze dne početnější. Může
tato armáda nezaměstnaných mladých
lidi pomýšlet na to, že se někdy ožení
a založí vlastní domácnost? Může
pomýšlet na studia, na další vzdělání,
když nemá ani to nejnutnější, potřebné
k životu? A přitom kapitalisté a jejich pomahači
vychvalují Ameriku jako zemi velikých možností
pro každého. Ano, pro každého, kdo má
peníze. Děti boháčů, bankéřů
a fabrikantů mají všechny možnosti. Žijí
v blahobytu, přepychu, mohou studovat, za peníze
se státi doktory, řediteli, inženýry,
mají možnost sportovat, zkrátka dělat
všechno, co se za peníze v Americe dělat dá.
Ale děti dělníků, děti pracujících,
ty mají většinou jen možnost dřít
na kapitalisty, žít v chudobě a nedostatku
a strádat v době nezaměstnanosti.
Na to, poslat děti na studia, není tam v dělnických
rodinách ani pomyšlení. Vždyť 4leté
studium na universitě stojí "jen" 6 až
14.000 dolarů, to je 300.000 až 700.000 Kčs.
Tedy chceš-li v Americe studovat, můžeš.
Je jenom potřeba, abys měl peníze. Na to,
jsi-li nadaný, máš-li chuť do studia,
na to se už tak nehledí. A aby pracující
peníze neměli, o to se kapitalisté dovedou
důkladně postarat. Proto také 70 % mládeže
z řad pracujícího lidu nemá dostatek
prostředků k tomu, aby mohlo získat středoškolské
vzdělání. Na universitní vzdělání
nemohou ani pomyslit. Na druhé straně však
plných 100 % dětí bankéřů,
fabrikantů a statkářů má nejen
středoškolské vzděláni, ale dokonce
i universitní diplomy. Hloupé mohou být děti
kapitalistů sebevíc, hlavní je, že mají
peníze, že si mohou dovolit zaplatit těch 14.000
dolarů za universitní vzdělání.
Opravdu, za těch 14.00 dolarů je možné
i toho největšího vola naučit, jak utlačovat
a vykořisťovat pracující.
Státní stipendia pro nadané sociálně
slabé studenty v Americe neexistují. Na to nemá
kapitalistická vláda prostředků. Nemá
prostředků ani na solidní výchovu
dorostu, na skutečnou kulturu, ani na sociální
péči. Proto je v Americe 41 milionů dětí
bez lékařské péče, v plné
jedné třetině amerických okresů
nemají dětského lékaře, 4 a
půl milionu lidí tam trpí chronickou podvýživou.
Ale zato na kýčovou literaturu a filmy, na zbrojení,
na budování vojenských základen, na
výrobu zbraní, atomových bomb, na organisování
špionáže a diversí v lidově demokratických
zemích a Sovětském svazu, na válku
v Koreji, na to kapitalističtí vládcové
Ameriky dovedou vynaložit těžké miliardy,
vyždímané z krve a potu pracujícího
lidu.
Stejný obraz života mladé generace najdeme
i v ostatních kapitalistických zemích. V
ještě horších podmínkách
žije mládež v t. zv. závislých
zemích a koloniích. Všude v těchto zemích
žije mládež v ovzduší existenční
nejistoty, neslýchaného sociálního
a politického útlaku, v ovzduší nezaměstnanosti,
bídy a hladu. Těžce doplácí mladá
generace těchto zemí na americkou "svobodu"
i na americký způsob života, které v
jejich zemích zavádějí imperialisté.
V západním Německu, kde také mládež
žije v ovzduší americké "svobody",
je přes 2 miliony nezaměstnaných. Z toho
je plných 1,600.000 mladých lidí. Ze 750.000
hochů a děvčat, kteří v r.
1950 dokončili školu, plných 300.000 nedostane
vůbec zaměstnání.
My, kterým bylo dopřáno zúčastnit
se letos slavného světového festivalu mládeže
a studentstva v Berlíně, měli jsme možnost
na mnohém poznat americkou "svobodu" i jejich
způsob života. Věřte, že k tomu
v Berlíně stačil krátký pohled
přes hranice do západního Německa.
Několik kroků od hranic stáli po zuby ozbrojení
západoněmečtí policajti. A každému
z nich se u pasu houpal dlouhý sollidní pendrek.
Na co asi ty pendreky mají? Na kapitalisty, na bankéře,
na statkáře, fabrikanty a americké okupanty
jistě ne. Ještě se v kapitalistické
zemi nestalo, že by policajti pendrekovali kapitalisty. Mají
je proti pracujícím, proti dělníkům,
proti pokrokové mládeži, proti těm,
kteří se opováží reptat na to,
že jsou nezaměstnaní, kteří nejsou
spokojeni se svým bídným sociálním
postavením, kteří nesouhlasí se zbrojením,
s přípravou války a s americkou okupací,
proti těm, kteří chtějí jednotné
demokratické a mírumilovné Německo.
Taková je skutečná, pravá tvář
americké "svobody". Tak vypadá "péče"
kapitalistů o mladou generaci. Kapitalismus je metlou mladé
generace, ničitelem jejích nejzákladnějších
potřeb, snah, tužeb a přání,
je ničitelem všech mladých tvůrčích
sil.
Dobře si pamatujeme kapitalistické svobody a kapitalistický
ráj z dob předmnichovské republiky. Dobře
si pamatujeme na statisíce nezaměstnaných,
na zenklovské žebračenky, na policajtské
pendreky a střílení do dělníků.
A o výhodách této "svobody" a o
kráse amerického způsobu života se snaží
imperialisté a jejich pomahači, Zenklově,
Drtinové, Majerové a jim podobní snůškou
falešných frází a vylhaných argumentů
pře- svědčit naši mladou generaci, roníce
slzy nad jejím dnešním osudem. Jak strašně
málo znají naši mládež! Naše
mládež se nerozhoduje, ona se už dávno
rozhodla. Rozhodla se pro svobodu a demokracii naši, proletářskou,
svobodu všeho pracujícího lidu. (Potlesk.)
Rozhodla se pro svobodu od nezaměstnanosti, pro svobodu
od kapitalistického útlaku, pro svobodu, kde může
uplatnit všechny své mladé tvůrčí
síly, všechen svůj elán v budovatelské
práci, rozhodla se pro svobodu lidové demokracie
a socialismu. A jestli se pánům Zenklům,
Drtinům a jejich společníkům americká
svoboda i americké poměry tolik líbí,
ať si tam beze všeho nadosmrti zůstanou. Nám
po nich smutno není, my si šťastný a spokojený
život vybudujeme bez nich, po svém a pro sebe. (Potlesk.)
A s vytčené cesty ke stále lepšímu
životu nesvedou naši mládež ani služebníci
kapitalistů u nás, Šling, Švermová,
Clementis, Slánský a jim podobní.
Mládež tyto zrádce odsuzuje a s odporem se
od nich odvrací.
Ještě rozhodněji půjde mládež
za naší slavnou komunistickou stranou Československa,
za soudruhem Klementem Gottwaldem, zahrne je ještě
větší láskou a vděčností,
ještě nadšeněji a rozhodněji bude
plnit úkoly, které jí oni ukládají.
Na zradu kapitalistických zaprodanců, na špionáž,
diversi a válečnou propagandu odpovídá
naše mládež stále důrazněji
budovatelskou prací, ještě větším
úsilím v boji za mír. Tisíce mladých
lidí buduje nové dělnické město
a srdce našeho průmyslu, Ostravu. Tisíce jich
pracuje na stavbách mládeže. Mládež,
svazácké kolektivy ve stále větši
míře příkladně plní
úkoly na pracovištích. Úderka Bořuckého
na dole Jeremenko plní své úkoly průměrně
na 110 %. Kolektiv svazáků s ostatními pracovníky
vysoké pece čís. 5 Vítkovických
železáren Klementa Gottwalda dosáhl na zpevněné
normě podle usnesení strany a vlády z 8.
prosince t. r. výkonu 132,2 %. Je to dosud největší
výkon, jakého bylo za dobu trvání
této vysoké pece dosaženo. Na dole Jan Maria
mládežnická parta soudruhů Gvuždě
a Klvače zjistila, že splnění plánu
do 13. prosince je ohroženo. Sfárali proto ihned na
další směnu. Když vyfárali, pravil
soudruh Gvužď: "Máme skoro nejhorší
těžební podmínky v revíru, ale
bojujeme. Nepolevíme. Třetí rok pětiletky
splníme o 17 dnů dříve."