Ústředí pracujícího dorostu,
které provádí dosud pouze všeobecný
dozor a všeobecné řízení výchovy
ve všech odvětvích, zatím co jednotlivé
domovy a školy spravují přímo závody
a školské úřady, nemůže
takový úkol splnit. Je třeba po sovětském
vzoru vytvořit zvláštní, novým
způsobem vedený systém, který by přejal
z rukou závodů přímé řízení
odborné výchovy, učilišť a škol
mladých dělníků v důležitých
odvětvích a povoláních, který
by ve svých učilištích a školách
vychovával dostatečný počet nových,
vysoce kvalifikovaných odborných dělníků
pro potřeby celého hospodářství
a vytvářel tak pracovní zálohy pro
rychlý rozmach celého hospodářství
státu.
Takový nový výchovný systém,
jehož řízení přejímá
ministerstvo pracovních sil, vytváříme
novým zákonem. V nejbližších měsících
má být pojata do pracovních záloh
příprava mladých dělníků
v hornictví a hutnictví, později v dalších
důležitých sektorech. Výchova v ostatních
odvětvích mimo systém pracovních záloh,
zůstává věcí závodů
a výrobních ministerstev pod všeobecným
dozorem ministerstva pracovních sil. Za takové situace
není třeba zvláštního organisačního
útvaru, jakým bylo Ústředí
pracujícího dorostu. To vše je podstata celé
hluboké změny, kterou nyní ve výchově
mladých dělníků provádíme.
Učiliště a školy pracovních záloh
mají vytvořit novou výchovu naší
dělnické mládeže. Jaká to bude
výchova, co přinese nového, jaký život
se v našich učilištích a školách
rozvine?
Základní směrnicí pro celou náplň
výchovy v našich učilištích bude
leninské heslo "Učit se". Rozvoj nové
výrobní techniky klade mimořádné
požadavky na důkladnou přípravu nových
kádrů. Proto budeme klást největší
důraz na svědomitou, pečlivou odbornou přípravu,
na to, aby si chlapci osvojili důkladné odborné
znalosti, zručnost, aby z učilišť a škol
vycházeli jako dobře vyzbrojeni, zdatní odborníci
svého oboru s dobrými předpoklady dalšího
výrobně technického růstu. Budeme
důsledně vyžadovat od mistrů-instruktorů,
aby na pracovištích především učili
chlapce, pozorně sledovali jejich práci, opravovali
jejich chyby, bránili, aby si neosvojili špatné
návyky, a budeme důsledně potírat
vše, čím by úroveň odborné
přípravy trpěla. Budeme žádat,
aby si chlapci osvojovali ne zastaralou, nýbrž přední,
novou techniku, která dnes na našich šachtách
a v našich závodech vzniká. Proto budeme navazovat
stálou, pevnou spolupráci našich učilišť
a škol s předními úderníky a
techniky, budeme organisovat jejich přednášky
a besedy se žáky, budeme podporovat technické
kroužky a vlastní technické studium chlapců.
Budeme vyžadovat od našich ředitelů a
ostatních vedoucích, aby naše učiliště
šla s vývojem techniky, aby odborná výchova
byla zaměřena na novou výrobní techniku,
aby držela krok s technickým pokrokem. Budeme hledět
získat naše žáky pro novátorské,
údernické methody, pro tvůrčí
poměr k práci. Budeme usilovat, aby vycházeli
z našich učilišť s otevřenou hlavou,
s rozhodnutím stále se učit a jít
kupředu, dále rozvíjet výrobní
techniku, dostat se mezi přední pracovníky
a mistry ve svém povolání.
Vedle odborného výcviku budeme klást největší
důraz na morálně politickou výchovu,
na formování charakterů, na třídní
a politické zocelení chlapců. Naši vedoucí
a vychovatelé musí se opřít o uvědomělé
chlapce, o skupiny ČSM, vytvářet zdravý
žákovský kolektiv, semknout žáky
učiliště v pevný celek, hrdý
na svoje učiliště a chránící
jeho čest.
Bude naší věcí podporovat a rozněcovat
každou jiskru vlastní tvůrčí
činnosti žáků, podporovat kulturní
soubory, divadelní kroužky, sportovní soutěže,
usilovat, aby se v našich učilištích a
školách rozvíjel tak bohatý, pestrý
a krásný kulturní i sportovní život,
aby jej všechna naše mládež sledovala s
obdivem. Celá naše morálně politická
výchova bude směřovat k tomu, abychom, jak
to řekl Michail Ivanovič Kalinin, vštěpovali
našim mladým dělníkům vědomí,
že jsou příslušníky dělnické
třídy socialistického státu, že
tato třída je vedoucí třídou
naší společnosti, že udává
tón celému našemu životu. Budeme naše
chlapce vést k tomu, aby byli hrdi na svoji práci,
budeme je vychovávat v uvědomělé,
houževnaté organisátory a tvůrce naší
socialistické výstavby, budeme v nich pěstovat
nesmiřitelnou, bojovnou nenávist vůči
třídnímu nepříteli doma i západnímu,
především americkému imperialismu a
obdiv, věrnost a lásku k veliké sovětské
zemi.
Zřízením státních pracovních
záloh přechází řízení
odborné výchovy mladých dělníků
v některých oborech z rukou závodů
do rukou učilišť a škol našeho ministerstva.
Bylo by však naprostým, nebezpečným
omylem domnívat se, že tím se výchova
dorostu odděluje od závodů, že není
již věcí ředitele závodu sledovat,
jak se výchova provádí, a že ředitele
učiliště již nemusí zajímat
mínění vedoucího závodu. Takový
postoj by byl s to celou výchovu nebezpečně
poškodit a ohrozit. Pravý opak je pravdou. Máme-li
podstatně prohloubit odbornou přípravu, máme-li
čerpat z nové techniky, která se vytváří
na závodě, je nezbytná neustálá,
nejtěsnější denní spolupráce
vedení školy s vedením závodu. Každá
škola bude proto zřízena, pokud to jen bude
možné, u jednoho závodu, s jehož celým
životem bude těsně spjata. Tak jako v Sovětském
svazu, i u nás bude platit zásada, že škola
je zálohou závodu a závod je ochráncem
školy.
Nové bude i postavení absolventů našich
učilišť a škol. Aby obrovské náklady,
které stát na výchovu vynakládá
a jež na př. za dva roky na hornického učně
obnášejí asi 200.000 Kčs, nepřišly
nazmar, jsou absolventi učilišť povinni několik
let po složení závěrečných
zkoušek pracovat ve svém oboru. Na druhé straně
se však zajišťuje, že závody připraví
pro absolventy vzorné ubytování i ostatní
životní podmínky, a že absolventi nesmějí
být po řadu let bez jejich souhlasu zaměstnáváni
na jiných pracích, než jaké se vyučili.
Ministerstvo pracovních sil bude tak jako ministerstvo
pracovních reserv Sovětského svazu důsledně
dohlížet na to, jak závody svoje povinnosti
vůči absolventům plní, a odmítne
nástup absolventů v těch závodech,
které by vyžadované podmínky pro absolventy
nezajistily. To jsou základní zásady našeho
nového výchovného systému.
Nás, výkonné pracovníky ministerstva,
i mistry-instruktory, vychovatele a ředitele našich
škol a učilišť čeká nesnadná,
složitá práce, avšak i práce čestná
a krásná. Naše učiliště
a školy mají dávat pro naši socialistickou
výstavbu mladé základní kádry,
na kterých bude záviset sila našeho státu,
úspěchy naší výstavby a jednou
do značné míry také celá naše
budoucnost. Veliká a prvořadá bude úloha
mistrů-instruktorů odborného výcviku.
Na jejich vřelém poměru k chlapcům,
kteří jim budou svěřeni, na jejich
svědomitosti, zápalu pro práci bude záviset,
s jakými znalostmi, s jakou láskou ke svému
budoucímu povolání budou nastupovat mladí
dělníci na svoje odpovědná místa
v naší socialistické výrobě.
Zejména jim platí slova Michaila Ivanoviče
Kalinina, pronesená k pracovníkům pracovních
reserv Sovětského svazu: "Je to velký
úkol a těžká práce, která
vás čeká. Podaří-li se nám
však tento úkol splnit, uděláme mnoho
pro naši zem."
Novou výchovu, nový, bohatý život, který
chceme v našich učilištích rozvinout,
nelze shora nařídit, nadekretovat. Naše dílo
se zdaří jen tehdy, vytvoříme-li zdravý
a silný kolektiv našich žáků, opřeme-li
se o skupiny ČSM, získáme-li k společnému
zápasu za dobré jméno, čest a slávu
našich pracovních záloh tisíce našich
dobrých, smělých chlapců, kteří
se dnes v našich střediscích učí,
tisíce dnešních smělých, odhodlaných
hornických a hutnických a později i dalších
učňů. Po konferenci s hornickými učni
v Ostravě nám řekl soudruh Briďko: "Máte
krásnou mládež." Ano, naše nová
mládež, která vyrůstá v našich
internátech, je dobrá a krásná. Má
smělá, upřímná srdce, dokazuje
svou obětavou prací, jak miluje svoji zemi, náš
nový život, našeho drahého presidenta
soudruha Klementa Gottwalda. Obrátíme-li
se k této krásné a zdravé mládeži,
učiníme-li čest a slávu našich
pracovních záloh společnou věcí
nás výchovných pracovníků i
všech žáků našich učilišť
a škol, pak máme dobré předpoklady,
že svůj úkol splníme, že naše
pracovní zálohy dají dobrý přínos
naší socialistické výstavbě.
Jistotu, že jdeme ve výstavbě státních
pracovních záloh správnou cestou, čerpáme
konečně z toho, že nepřicházíme
s novým, nedomyšleným pokusem, nýbrž
že jdeme cestou, kterou nám ukazuje příklad
Sovětského svazu. Naše pracovní zálohy
budou důsledně vycházet ze zkušenosti
slavných pracovních záloh SSSR, které
dobyly nejednoho vítězství v sovětské
výstavbě a získaly si významné
zásluhy za Velké vlastenecké války
a poválečné stalinské pětiletky.
Chceme, aby se naše pracovní zálohy staly žákem
a mladším bratrem pracovních reserv Sovětského
svazu, neustále se učily z jejich předních
zkušeností, po jejich vzoru bojovaly za výstavbu
nové společnosti, aby i naše pracovní
zálohy šly cestou, kterou při výstavbě
pracovních záloh Sovětského svazu
ukázal veliký Stalin.
Nepochybujeme, že prodejná emigrantská spodina
nebude mít z vytvoření státních
pracovních záloh v naší zemi radost,
že bude snad opět nadávat a štvát.
To nám konečně potvrdí jen správnost
našeho rozhodnutí. Ano, také proti těm,
kteří emigrantskou chamraď platí a vydržují,
proti imperialistickým válečným paličům
a jejich bestiálním, zrůdným plánům
dnes vznikají naše mladé, bojovné pracovní
zálohy. S láskou ke své vlasti a k Sovětskému
svazu, ale také s nenávistí proti zločinným
strůjcům nové agrese a války budou
se učit a pracovat chlapci našich pracovních
záloh, aby se nejlépe vyzbrojili do velikého
zápasu naší socialistické výstavby,
aby všechny svoje zručnosti a schopnosti, všechnu
svoji mladou sílu jednou vložili do zápasu
za plnění a překračování
našich výrobních plánů, aby svou
prací zasadili další ránu válce
a přispěli k upevnění a vítězství
světové fronty míru. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Ďakujem
pánu ministrovi.
Ďalej sú prihlásení rečníci:
posl. Gemrot a posl. Burda.
Dávam slovo k prvému z nich, posl. Gemrotovi.
Posl. Gemrot: Vážená sněmovno!
Měli jsme již několikráte příležitost
hovořiti zde v Národním shromážděni
o otázkách mládeže, o pracujícím
dorostu, o jeho účasti na velkém budovatelském
díle, a dnes přistupujeme k dalšímu
závažnému kroku, upevnění základů
našeho státu. Upevňujeme si cestu, kterou kráčíme
k socialismu, rozšiřujeme ji a napřimujeme.
Jestliže v socialismu kádry rozhodují, musíme
si tyto kádry získati, vychovávati a připravovat.
Vykonal se zde velký kus práce, ale také
leccos bylo zameškáno, mnohdy jsme právě
na péči o kádry často zapoměli.
Ukázalo se nám to při uskutečňování
našeho prvého pětiletého plánu,
a dnes vidíme, že zde je jeden z hlavních
činitelů úspěšného a rychlejšího
plnění pětiletého plánu.
Vývoj našeho hospodářství, urychlování
naší cesty k socialismu přináší
denně potěšitelné úspěchy.
Často si ani neuvědomujeme tuto radostnou skutečnost
a mnozí naši spoluobčané škarohlídsky
chtějí viděti jen obtíže a dovedeme
si také přiznati, že jsme se přece jen
trochu opozdili a že bychom mohli být dále,
kdybychom včas pamatovali na péči o kádry
v celé šíři a hloubce, ale hlavně
také konkretně. A zde je právě otázka
péče o mladé kádry, o nový
dorost pro náš průmysl, pro naši socialistickou
velkovýrobu. My jsme vykonali v tomto směru
již hodně - poukazuji zde na vládní
nařízení o zatímní úpravě
výcviku učňů, o náboru a výchově
pracujícího dorostu, zákon o pracujícím
dorostu - ale přece ne všechno, abychom mohli býti
spokojeni. Ukázalo se totiž, že všechna
tato opatření byla více méně
jaksi přípravná a přechodná,
neboť jimi jsme vlastně teprve likvidovali stará
a lze říci staletá a zastaralá nařízení
a instituce, jež jsme převzali z kapitalistického
vykořisťovatelského hospodářského
řádu. U veškerých těchto opatření
ještě zřetelně se projevoval ten zlom,
který znamená přechod od malovýroby
k socialistické velkovýrobě. Dnes již
i na tomto úseku jsme pokročili daleko kupředu
a dnes můžeme opravdu již i zde v péči
o pracující dorost dávati normy, odpovídající
plně duchu socialismu.
Velkou pomocí jsou nám při tom bohaté
zkušenosti SSSR, které jsou nám k disposici
a z nichž můžeme těžiti. Nesmírně
cenné jsou pro lid lidově demokratických
států zkušenosti Sovětského svazu
z výstavby socialismu a pomoc VKS (b) a osobně
generalissima Stalina. Tyto zkušenosti umožnily
lidově demokratickým zemím přejít
v poměrně krátké době
k dlouhodobému plánování. Lid
těchto zemí pozorně studuje i zkušenosti
Sovětského svazu v oblasti plánovaného
hospodářství, vědy a techniky v nynějším
období - období výstavby komunismu.
V deníku Izvěstija z 13. listopadu t. r. se
v úvodním článku hodnotí
výsledky hospodářského budování
Sovětského svazu za posledních 10 měsíců
roku 1951, které ukazují, že národohospodářský
plán tohoto roku bude splněn a překročen.
V tomto roce se objem průmyslové produkce zvýšil
v porovnání s minulým rokem o 15
% a produkci předválečného roku 1940
překročil dvakrát.
Za léta první poválečné pětiletky
vzrostla produktivita práce oproti předválečnému
roku 1940 o 37 % , za tento rok se zvýšila ještě
o 10 %. Toto všechno mluví o tom, že neustálý
růst produktivity práce je mohutnou reservou dalšího
rozvoje hospodářství v SSSR. Významné
zvýšení produktivity práce je doprovázeno
v odvětvích těžkého i lehkého
průmyslu snížením vlastních nákladů
výroby. V důsledku tohoto snížení
ušetřil sovětský průmysl v tomto
roce 26 miliard rublů.
Celý Sovětský svaz žije ve znamení
mohutného komunistického budování,
nevídaného rozvoje vědy a techniky. Uskutečňuje
se v širokém měřítku mechanisace
a automatisace, chemisace a elektrisace výroby. Těmto
obrovským změnám v sovětském
denním životě se přizpůsobuje
i vyučování v sovětských školách,
mnohem větší pozornost se věnuje vyučování
technickým předmětům, neboť v
období postupného přechodu od socialismu
ke komunismu vchází technika do denního života
jak v městě, tak na venkově. Přímým
úkolem sovětské školy je pomoci mladému
pokolení aktivněji se zapojovat do života a
pomoci mu vyznat se v základních problémech
dnešního průmyslu a současné
techniky a současně vychovati vlasti nejuvědomělejší
opory sovětského státu. Tomu tedy vděčí
Sovětský svaz za velkolepé úspěchy
a také tomu se musíme učiti.
A co slyšíme od nejlepších pracovníků,
kteří ze Sovětského svazu přišli
k nám na návštěvu a viděli naše
možnosti materiálové, technické i osobní?
Přímo na našich pracovištích, v
továrnách i dolech nám ukázali, jak
vysoko stojí sovětská technika a jak uvědomělými
a vyspělými jsou její pracovníci,
dělníci, a říkali našim pracujícím,
jaké netušené možnosti rozvoje máme
my u nás v Československu, jen když se do toho
pořádně dáme.
A naše vlastní zkušenosti v plnění
pětiletého plánu i příklad
a zkušenosti SSSR vedou nás k tomu, abychom věnovali
všechnu péči a pozornost výchově
politické, aby každý mladý pracovník
byl socialisticky uvědomělý, ale i odborně
vzdělaný, aby každý pracovník
byl podle svých nejlepších schopností
specialistou, takovým malým či velkým
technikem či inženýrem. Nastupujeme novou cestu
ve výchově a přípravě našeho
dorostu pro život, pro jeho povolání, pro jeho
práci. A začneme právě tam, kde toho
dnes nejvíce potřebujeme, v našem hornictví
a hutnictví.
Pan předseda vlády ve svém projevu zde v
Národním shromáždění dne
31. 10. upozornil na problém zvýšení
produkce uhlí, zvláště na Ostravsku,
kde se nám v samotném revíru letos ukázal
schodek v plánu 1,294.430 tun. Vedoucí strana KSČ
i vláda učinily sice opatření k nápravě,
na Ostravsko přišli noví pracovníci,
plnění plánu začalo stoupati, hvězdy
se již denně téměř na všech
dolech rozzařují. Ale hlavní otázka
jest, jak uvedl předseda vlády: "Nestačí
jen pracovní síly sehnat a na Ostravsko poslat.
Je třeba je tam i udržet." A k tomu právě
musíme zaměřiti své úsilí.
Po skvělém úspěchu Lánské
akce, která přináší rok od roku
novou silu do našich dolů a šachet, nesmíme
založiti ruce v klín a ty mládežníky,
kteří s takovým nadšením se přihlásili
k jednomu z nejčestnějších povolání,
nechat samy sobě. Právě zde musíme
nasaditi všechny páky a všechny síly,
abychom tyto mladé nadšené bojovníky
nejen získali, ale vytvořili také pro ně
takové životní podmínky, aby k své
práci, k svému povolání přilnuli,
aby v něm byli spokojeni a šťastni. Aby vytvořili
tak novou rodinu a aby jejich stará rodina, jejich otcové
a matky měli vědomí, že o jejich dítě
jest dobře postaráno, že jejich dítě
nalezlo nový domov a že bude právě v
něm dobře připraveno pro život nejen
po stránce politické a mravní, ale i odborné.
A to právě má umožniti nový zákon.
Prováděli jsme sice již nyní soustavnou
výchovu a odbornou přípravu naší
mládeže, ale nedálo se to dosti systematicky,
nebylo v tom směru dosti zkušeností a také
někdy nebyla této otázce věnována
plná pozornost, takže jsme se setkávali ještě
do nedávna s některými nedostatky, které
nejenom že oslabovaly úspěšné výsledky
výchovy v těchto institucích, ale poškozovaly
i dobré jméno těchto zřízení
a místo, aby nám získávaly svými
dobrými výsledky další zájemce
mezi mládeží a u jejich rodičů,
působily spíše odpudivým výrazem.
Nebylo také dostatečně v plné míře
využito všech technických a prostorových
možností, které již byly k disposici.
Tak na příklad v jednom středisku pracujícího
dorostu v západočeské uhelné oblasti
byla celková kapacita lůžek 840, ale zůstává
jich nevyužito 495. V jiném středisku v severočeských
uhelných dolech nebylo obsazeno 500 lůžek,
takže ani zde nebyla kapacita účelně
využita. Jinde byly zjištěny vážné
závady pedagogické, nedostatek kázně
a pořádku, opět jinde nedostatky v odborném
vyučování a praktickém školení,
takže se žáci-učňové někde
ani neseznámili se základními stroji, kterých
měli pak při své další práci
užívati. Jinde zase byly zjištěny velké
závady i v politické výchově, rozpory
mezi sborem vychovatelů a sborem učitelským,
někde byli objeveni jako externí učitelé
pensisté ve věku až 70 let. A tak pochopitelně
všechny tyto nedostatky nám brzdily také dokonalejší
přípravu žáků na jejich povolání.
Proto nutno jen uvítati, že pro klíčové
obory přejímá péči o pracující
dorost ministerstvo pracovních sil, které bude moci
podle tohoto zákona vypracovati jednotný plán
na doplnění odborných kádrů
podle potřeb pětiletého plánu, podle
místních možností a na základě
zkušeností, které může získati
právě systém celostátního řízení
a organisace.