Nedostatečný kádrový výběr
výchovných pracovníků a neuspokojivá
péče o jejich další vzdělání
zaviňuje další závady v organisaci a
provádění výchovy v dosavadních
střediscích pracujícího dorostu. I
na tomto úseku kádrové politiky jsme se dopouštěli
velkých chyb. Výběr výchovných
kádrů byl dělán v některých
případech velmi neodpovědně; byli
dosazováni lidé po- chybné minulosti, nemající
kladného poměru k republice, i protekční
lidé bez patřičné kvalifikace. Bylo-li
na to poukazováno a kritisováno, nebylo možno
docíliti okamžité nápravy, jak se to
ukázalo v učňovských domovech na Příbramsku
a v Kladně.
Předložená vládní osnova zákona
o státních pracovních zálohách
je prvním krokem k uskutečnění linie,
jak byla na únorovém zasedání ÚV
KSČ vytyčena s. Kl. Gottwaldem. Dosavadní
stav výchovy pracujícího dorostu neodpovídá
novým hospodářským poměrům.
Rozvoj našeho hospodářství je stanoven
jednotným hospodářským plánem
a proto není možné ponechat příliv
pracovních sil zákonu živelnosti. Proto po
sovětském vzoru budeme i my provádět
plánovitý nábor, výchovu i rozmisťování
mladých lidí ze státních pracovních
reserv.
V Sovětském svazu sám s. Stalin dal
v r. 1940 podnět k budování státních
pracovních záloh, k řešení systematického
doplňování nejdůležitějších
odvětví národního hospodářství
kvalifikovanými silami. Je to řešení
nejen základních ekonomických problémů
socialistického státu, ale i řešení
nejdůležitějších problémů
výchovy socialistického člověka. Školy
a učiliště pracovních reserv připravují
nejen kvalifikované dělníky, aktivní
bojovníky za vysokou produktivitu práce, ale vychovávají
také nové pokolení sovětské
mládeže, uvědomělé budovatele
komunistické společnosti. Vyučování
je co nejvíce přiblíženo podmínkám
výroby a rozhodujícím momentem k přípravě
mladých dělníků se stalo ovládnutí
zkušeností stachanovců a novátorů.
V naší republice začneme s budováním
státních pracovních záloh na nejdůležitějším
úseku výstavby, na Ostravsku. Bývalá
střediska hornických učňů se
přemění v odborná učiliště
a ve školy závodního výcviku. Během
roku 1952 budou u nás pojati do pracovních záloh
všichni horničtí učni, a rovněž
mládež učící se v hutích
přejde do státních pracovních záloh.
Každoročně se bude do učilišť
přijímat 15letá mládež. Učiliště
budou dvouletá, pro nejnáročnější
obory tříletá. Školy závodního
výcviku budou půlroční.
V čelo učiliště nebo školy závodního
výcviku bude postaven ředitel, plně odpovědný
za celý život v učilišti; v jeho práci
mu budou bezprostředně pomáhat: zástupce
pro odborné školení, vedoucí pro kulturně
osvětovou práci a hospodářský
vedoucí život v učilištích musí
tvořit harmonickou jednotu. Theoretické i praktické
vyučování bude prováděno v
úzké souvislosti tak, aby žáci mohli
uplatňovat theoretické znalosti přímo
při výrobě. Zároveň budou závody
povinny poskytnout z řad svých nejlepších
dělníků, úderníků, zlepšovatelů
a pod. instruktory pro učiliště a školy
závodního výcviku. Pro všechna odborná
učiliště bude vydán odborný školský
řád a statut, jejichž plnění
odstraní rozdílnosti ve výchově. Hlavním
cílem statutu a školského řádu
je zvýšení péče o žáky
učiliště a vytvoření radostného
soudružského kolektivu v učilišti, prostředí
vzájemné úcty a pomoci.
Naše lidově demokratická vlast dává
každému možnost uplatnit své schopnosti;
všestranně pečuje o své členy
a vytváří všechny předpoklady,
aby se jim radostněji žilo. Dává všem
široká práva, vycházející
ze zásady, že jediným rozhodujícím
činitelem je lid. Vyžaduje vsak, aby každý
jednotlivec znal své povinnosti a důsledně
a uvědoměle je plnil. Kázeň v naší
socialistické společnosti - to znamená přísné
plnění povinností. Nejde však o kázeň
vynucenou, ale o kázeň uvědomělou,
prýštící z vědomí, že
plněním svých povinností prospíváme
celému kolektivu, celé naší vlasti,
i sobě. Příkladem takové kázně
nám jsou žáci sovětských státních
učilišť, kteří se proslavili hrdinstvím
ve Velké vlastenecké válce.
Bude úkolem všech výchovných pracovníků,
skupin ČSM, aby vedli žáky k plnění
všech povinností, které jim statut a školský
řád ukládá, aby si tak vytvořili
radostné ovzduší, které bez uvědomělého
plnění povinností není možné.
Žáci státních učilišť
se budou učit z velkých bojů a vítězství
Komunistické strany Československa, ze života
a díla s. Klementa Gottwalda, ze slavných
a hrdinných činů sovětské mládeže,
ze zkušeností velikého SSSR a z práce
hrdinů sovětské společnosti, stachanovců
a novátorů.
Boje KSČ, život soudr. Gottwalda a vítězství
socialismu v ČSR nás naplňuje hrdostí
a vírou ve velkou sílu dělnické třídy
a všech pracujících, ukazují nám
cestu, dávají nám sílu a odvahu překonat
všechny překážky v boji za vítězství
socialismu a udržení světového míru.
Pro naši mládež bude jistě velikou ctí
býti žáky odborných učilišť
státních pracovních záloh. Absolventi
státních učilišť se svými
znalostmi i svou prací se stanou vzorem pro ostatní
mládež na závodech. A tento čestný
úkol, který byl našimi dělníky
svěřen učilištím, je nutno chránit.
Povinností žáků je chránit čest
svého učiliště a stát se opravdovými
hospodáři v naší zemi, chránit
národní majetek a socialistické vlastnictví.
Vedle odborné výchovy půjde o to, umožniti
žákům další prohloubení
všestranného vzdělání a naučiti
je žít kulturním a bohatým životem
socialistických občanů. Máme na paměti
slova člena vládní delegace SSSR s. Briďka,
který nám řekl, že sovětští
žáci nejsou vedeni k tomu, aby svůj volný
čas trávili hrou v karty a vysedáváním
v restauracích, ale k tomu, aby svůj volný
čas prožili v soudružském kolektivu plném
radosti, zábavy a tvořivosti užitečně
a rozumně. Podle těchto slov musíme usilovat
i my více o lepší a radostnější
využití volného času v učilištích
a školách závodního výcviku,
nežli jsme činili až dosud. Musíme zajistit
mládeži v našich učilištích
a školách stejně krásný a radostný
život, jako má mládež Sovětského
svazu. Velkým pomocníkem při plnění
všech těchto úkolů v učilišti
musí býti skupiny ČSM. které v úzké
spolupráci s výchovnými pracovníky
státních učilišť a stranou musí
pomoci vytvořit soudružský kolektiv.
Předpoklady pro vytvoření takového
bojovného kolektivu v učilišti budou dány
novou organisací učilišť. Žáci
nebudou u většiny učilišť roztříštěni
na několik dolů, jako tomu bylo dosud, nýbrž
bude vytvořen kolektiv, který společně
pracuje a společně se i učí. Tím
bude docíleno stálého a úzkého
styku žáků s vychovateli a zlepší
se péče vychovatelů o svěřený
kolektiv.
Plnění velkých úkolů ve státních
učilištích závisí především,
a řekl bych hlavně, na dobré a svědomité
práci výchovných pracovníků.
Začátkem příštího roku
bude zavedeno v učilištích školení
výchovných pracovníků v pedagogickém
minimu, které jim umožní seznámit se
se sovětskými zkušenostmi při výchově.
Zkušení pracovníci, kteří se
osvědčí, budou míti příležitost
studovat v pedagogických kursech při průmyslových
školách a pedagogickém gymnasiu v Ostravě.
Po dobu studia bude jim zajištěn plat.
Nelze však čekat, že zákon o zřízení
státních učilišť vyřeší
všechny dosavadní potíže ve výchově
pracujícího dorostu. Toho je třeba dosáhnout
stálou trpělivou prací, neustálým
zlepšováním podmínek v učilištích,
odstraňováním všech nedostatků
a překážek za plné podpory všech
pracovníků v učilištích, vychovatelů,
závodů a žáků samých.
Je ctí být průkopníkem státních
pracovních záloh a proto je třeba se dívat
na každou práci odpovědně, nikoliv jako
na pohodlné zaměstnání, ale jako na
závazek bojových úkolů na mírové
frontě práce.
V SSSR se odhodlaně pustili do zápasu se všemi
překážkami, nelitovali námahy a žádná
práce pro ně neznamenala potíž, kterou
by nedovedli vyřešit.
Mládež Sovětského svazu pomáhala
při budování učilišť, které
začali budovat v době Velké vlastenecké
války za velmi těžkých podmínek.
Byl nedostatek strojového zařízení
i místností pro učiliště a pod.,
a proto za pomoci mistrů opatřovali žáci
starší stroje a potřebné nářadí
pro vybavení těchto výchovných středisek.
Svou ukázněností a velkým nadšením
pomáhali vybudovat a zajistit možnosti zvýšení
své kvalifikace. Tento příkladný čin
sovětské mládeže musí býti
pobídkou i pro naše učně v překonávání
všech nedostatků a potíží s budováním
učilišť a škol závodního výcviku.
Po absolvování státního učiliště
budou absolventům otevřeny dveře k dalšímu
uplatnění jejich načerpaných vědomostí
a odborné kvalifikace ve velkých socialistických
závodech. Závody budou povinny zaměstnávat
tyto absolventy v té kvalifikační třídě,
které při závěrečných
zkouškách dosáhli, a nesmí je přeřazovat
na jinou práci. Nejen to, ale závody musí
pečovat o další odborný růst
a kulturní rozvoj absolventů učilišť
a škol a zajistiti jejich vhodné ubytování.
V SSSR pracovní zálohy jsou pýchou celé
země. Na proslavených závodech v Moskvě,
Leningradě, na Urale, v Donbasu, na Sibiři a na
Dálném východě, na největších
šachtách, stavbách komunismu i v laboratořích
a vědeckých ústavech jsou absolventi státních
učilišť. Absolventům státních
učilišť jsou plně otevřeny všechny
možnosti dalšího vzdělání
na vysokých školách a vědecké
práce.
Mladí odchovanci pracovních reserv stali se znamenitými
stachanovci a nejlepším z nich byla za vynikající
výsledky ve výrobě udělena vyznamenání.
Spolu s nejlepšími představiteli vědy
a techniky stali se laureáty Stalinových cen.
I nám se musí podařit vybudovat pracovní
zálohy, které se stanou chloubou našeho státu
a mohutným činitelem při rozvoji naší
socialistické výroby. K tomuto cíli směřuje
a tvoří základ předložená
osnova zákona, jehož důsledné provádění
a zajištění umožní nám vychovat
pracující dorost takový, který bude
pýchou celého národa.
Naše mládež za podpory všeho pracujícího
lidu již mnohokráte nejen projevila svůj upřímný
a kladný poměr k lidově demokratickému
zřízení, ale svými příkladnými
činy v budovaní socialismu a na všech úsecích
veřejného života pod vedením Československého
svazu mládeže dokumentovala svou lásku a oddanost
národu, dělnické třídě
a rodné Komunistické straně Československa,
v jejímž čele stojí všemi milovaný
president s. Klement Gottwald.
Věříme, že naše mládež
v těchto nově zřízených učilištích
a školách závodního výcviku pracovních
reserv se bude řídit slovy s. Klementa Gottwalda,
která pronesl při návštěvě
v Lánech: "Učit se, učit se, učit
se, jak to zdůraznil veliký Lenin, abyste se stali
dobrými horníky, úderníky, uvědomělými
občany naší republiky, předními
budovateli socialismu a bojovníky za mír."
Výbor soc.-politický a zdravotnický projednal
ve své schůzi vládní návrh
zákona tisk 598, který beze změny schválil,
a proto doporučuji jménem tohoto výboru slavné
sněmovně jeho přijetí. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Ku slovu sa
prihlásil pán minister pracovných síl
dr. Havelka. Prosím pána ministra, aby sa
ujal slova.
Ministr dr. Havelka (uvítán potleskem):
Paní a pánové, soudružky a soudruzi!
V posledních měsících provedli jsme
v celé organisaci našeho hospodářství
řadu významných základních
změn, jimiž odpovídáme na nesnáze
a překážky, které se nám postavily
za rychlého růstu naší výroby
v cestu, jimiž si přes překážky
a nesnáze prorážíme cestu kupředu.
Reorganisace hospodářských ministerstev a
zcela nové methody jejich práce, přechod
ke konkrétnímu, operativnímu řízení
výroby, usnesení strany a vlády o ostravsko-karvinských
dolech a hutích, technické a organisační
změny v celé řadě dalších
významných výrobních odvětví,
závazné přeměny v methodách
našeho plánování, to vše ve svém
celku znamená, ze na základě nesnází,
které se před námi objevily, na základě
nových podmínek, které vytvářejí
pokroky naši socialistické výstavby, vytváříme
nyní i nové, lepší formy a methody řízení,
které nám umožňuji překonat nesnáze
a rozvinout další mohutný rozmach naší
socialistické výstavby. Je třeba vyzdvihnout,
že celou tuto hlubokou přeměnu v organisaci
našeho hospodářství, při níž
odstraňujeme i četné chyby a nesprávnosti,
provádíme tak, že nyní v širokém
rozsahu co nejdůsledněji v celém našem
hospodářství přejímáme
methody a zkušenosti Sovětského svazu.
Na všech úsecích našeho hospodářského
života v ostravských dolech a hutích vidíme,
jak blahodárně působí sovětské
zkušenosti v naší zemi, jak tehdy, vypořádáme-li
se rázně se všemi zdánlivě originálními,
ale ve skutečnosti pochybnými a falešnými
koncepcemi a metodami, převezmeme-li co nejdůsledněji
sovětské methody, rázem se odstraní
zdánlivě neřešitelné nesnáze,
překonávají se chyby a nedostatky a dále
se může úspěšně rozvíjet
naše socialistická výstavba.
Nemalou úlohu hraje v rozvoji socialistické výroby
nábor a příprava pracovních kádrů,
které jsou konec konců rozhodujícím
činitelem výroby, na jejichž dostatečném
přílivu, schopnostech a tvůrčím
zápalu závisí růst výroby a
produktivity a cely úspěch plánu výstavby.
Ukazuje se nyní, že i v náboru a přípravě
pracovních kádrů musíme se poučit
z dosavadních nesnází a nedostatků,
že je třeba i na tomto poli provést hlubokou
přeměnu dosavadních method a co nejdůsledněji
přejít k methodám a formám, které
s velikými úspěchy vytvořil a rozvinul
Sovětský svaz.
Zákon o státních pracovních zálohách,
který dnes projednává Národní
shromáždění, znamená hlubokou,
základní přeměnu v celé přípravě
nových, mladých odborných kádrů
pro naše socialistické hospodářství,
v odborně technické přípravě
mladé, nastupující generace naši dělnické
třídy. Tímto zákonem provádíme
základní změnu v celém dosavadním
systému výchovy pracujícího dorostu
a přecházíme v podstatě k systému,
kterým vy- chovává nové generace mladých
budovatelů komunismu Sovětský svaz.
Naše lidová demokracie přinesla i naší
dělnické mládeži nesmírné
vymoženosti. Hluboký obrat, který nastal v
životě celé dělnické třídy,
jež z třídy utlačované, hladovějící
a urážené se přeměnila v třídu
vládnoucí, zvláště výrazně
se projevil v životě naši dělnické
mládeže. Učedník za vlády buržoasie,
za vlády Benešů, Zenklů a Hamplů,
byl pro kapitalistické vydřiduchy pouze nejlevnější
pracovní silou, musil dřít za pár
korun od rána do noci, trpělivě, bez odmluvy
snášet urážky a ponižování,
a po vyučení ho nezřídka kapitalistický
zaměstnavatel vyhodil na dlažbu, aby mu nemusil jako
"vyučenému" dělníku přidat.
V roce 1934 nepřesahoval denní plat u 80 % mládeže
do 18 let 10 Kčs denně. Při sjednáváni
učňovských smluv museli učňové
učebnímu pánu mnohdy ještě platit,
aby je přijal do učení. Podle zpráv
živnostenských inspektorů z roku 1935 požadovali
na příklad někteří zámečníci
od učně za vyučení 1000 Kčs
a v některých případech činily
tyto poplatky až 3000 Kčs. Neměl-li učen
na zaplacení požadovaného poplatku za vyučení,
dusil po vyučení u mistra pracovat několik
měsíců zdarma, aby si poplatek za vyučeni
odpracoval. V letech krise čekali mladí dělníci
mnohdy měsíce a léta, než našli
byť sebe bídnější placené
zaměstnání.
Náš lidově demokratický režim hluboce
změnil život dělnické mládeže.
Mladá generace vládnoucí dělnické
třídy, třídy, která tvoří
největší společenské hodnoty,
z jejíž práce především
vyrůstá veliké dílo výstavby
socialismu, byla obklopena hlubokou péčí
státu a celé společnosti. Odborně
technickou přípravu dělnické mládeže
přejaly národní podniky, které budovaly
v širokém rozsahu internáty a otvíraly
vzorné cvičné dílny. Ústředí
pracujícího dorostu, zřízené
v roce 1950, provedlo spolu s výrobními ministerstvy
revisi dosavadních učebních oborů
a celé učební soustavy podle potřeb
naší socialistické výroby. Rychlý
růst naší výroby vyžadoval stále
mohutnějšího přílivu mladých
kádrů. Rychle stoupal počet mládeže
učící se různým průmyslovým
oborům. Od roku 1948 do roku 1951 stoupl počet učňů
v těžkém průmyslu dvakrát, ve
stavebnictví pětkrát. Značně
se rozšířil rozsah odborné výchovy
mladých dělníků. Proti kapitalismu,
kdy odborná příprava učně byla
zcela vedlejší věcí, která podnikatele
nezajímala, došlo k pravému obratu v odborné
přípravě, která nyní směřuje
k tomu, aby noví dělníci přicházeli
do povolání dobře vyzbrojeni potřebnými
odbornými znalostmi.
President republiky soudruh Klement Gottwald Lánskou
akcí mocně vyzdvihl význam přípravy
mladých horníků a hutníků pro
naši socialistickou výstavbu, postavil před
celou naší mládeží na přední,
čestné místo hornické a hutnické
povolání, za jeho péče vytvořil
stát mimořádně dobré materiální
podmínky pro výchovu hornického a hutnického
dorostu.
Přes nesporné velké úspěchy,
kterých jsme v odborné výchově dosáhli,
přes veliký obrat, který byl proveden v životě
dělnické mládeže, ukazuje se však
nyní, ze se vytvářejí nové
podmínky, které vyžadují, abychom se
vypořádali s nedostatky, abychom za nových
podmínek přešli k novému způsobu
přípravy mladých dělníků.
Rychle, směle vzrůstají výrobní
úkoly našich závodů, především
těžkého průmyslu, k boji za plnění
výrobních plánů soustřeďují
vedoucí našich závodů veškerou
svoji pozornost. S rostoucí mechanisaci, s novou vědeckou
technologii a organisací výroby, s novou technikou,
která se v našich závodech zavádí,
rostou však požadavky na odbornou přípravu
mladých dělníků. Je třeba zajistiti
mladé kádry i pro nové závody, které
teprve budujeme. Za takových podmínek již nestačí
dosavadní stav. Je třeba zajistit ještě
hlubší, ještě důkladnější
odbornou přípravu mladých dělníků
v nejdůležitějších výrobních
odvětvích a povoláních, tam, kde technický
vývoj kráčí nejrychleji vpřed,
kde odborná příprava nových dělníků
má nejvážnější význam
pro naši socialistickou výstavbu.