Středa 19. prosince 1951

Nedostatečný kádrový výběr výchovných pracovníků a neuspokojivá péče o jejich další vzdělání zaviňuje další závady v organisaci a provádění výchovy v dosavadních střediscích pracujícího dorostu. I na tomto úseku kádrové politiky jsme se dopouštěli velkých chyb. Výběr výchovných kádrů byl dělán v některých případech velmi neodpovědně; byli dosazováni lidé po- chybné minulosti, nemající kladného poměru k republice, i protekční lidé bez patřičné kvalifikace. Bylo-li na to poukazováno a kritisováno, nebylo možno docíliti okamžité nápravy, jak se to ukázalo v učňovských domovech na Příbramsku a v Kladně.

Předložená vládní osnova zákona o státních pracovních zálohách je prvním krokem k uskutečnění linie, jak byla na únorovém zasedání ÚV KSČ vytyčena s. Kl. Gottwaldem. Dosavadní stav výchovy pracujícího dorostu neodpovídá novým hospodářským poměrům. Rozvoj našeho hospodářství je stanoven jednotným hospodářským plánem a proto není možné ponechat příliv pracovních sil zákonu živelnosti. Proto po sovětském vzoru budeme i my provádět plánovitý nábor, výchovu i rozmisťování mladých lidí ze státních pracovních reserv.

V Sovětském svazu sám s. Stalin dal v r. 1940 podnět k budování státních pracovních záloh, k řešení systematického doplňování nejdůležitějších odvětví národního hospodářství kvalifikovanými silami. Je to řešení nejen základních ekonomických problémů socialistického státu, ale i řešení nejdůležitějších problémů výchovy socialistického člověka. Školy a učiliště pracovních reserv připravují nejen kvalifikované dělníky, aktivní bojovníky za vysokou produktivitu práce, ale vychovávají také nové pokolení sovětské mládeže, uvědomělé budovatele komunistické společnosti. Vyučování je co nejvíce přiblíženo podmínkám výroby a rozhodujícím momentem k přípravě mladých dělníků se stalo ovládnutí zkušeností stachanovců a novátorů.

V naší republice začneme s budováním státních pracovních záloh na nejdůležitějším úseku výstavby, na Ostravsku. Bývalá střediska hornických učňů se přemění v odborná učiliště a ve školy závodního výcviku. Během roku 1952 budou u nás pojati do pracovních záloh všichni horničtí učni, a rovněž mládež učící se v hutích přejde do státních pracovních záloh. Každoročně se bude do učilišť přijímat 15letá mládež. Učiliště budou dvouletá, pro nejnáročnější obory tříletá. Školy závodního výcviku budou půlroční.

V čelo učiliště nebo školy závodního výcviku bude postaven ředitel, plně odpovědný za celý život v učilišti; v jeho práci mu budou bezprostředně pomáhat: zástupce pro odborné školení, vedoucí pro kulturně osvětovou práci a hospodářský vedoucí život v učilištích musí tvořit harmonickou jednotu. Theoretické i praktické vyučování bude prováděno v úzké souvislosti tak, aby žáci mohli uplatňovat theoretické znalosti přímo při výrobě. Zároveň budou závody povinny poskytnout z řad svých nejlepších dělníků, úderníků, zlepšovatelů a pod. instruktory pro učiliště a školy závodního výcviku. Pro všechna odborná učiliště bude vydán odborný školský řád a statut, jejichž plnění odstraní rozdílnosti ve výchově. Hlavním cílem statutu a školského řádu je zvýšení péče o žáky učiliště a vytvoření radostného soudružského kolektivu v učilišti, prostředí vzájemné úcty a pomoci.

Naše lidově demokratická vlast dává každému možnost uplatnit své schopnosti; všestranně pečuje o své členy a vytváří všechny předpoklady, aby se jim radostněji žilo. Dává všem široká práva, vycházející ze zásady, že jediným rozhodujícím činitelem je lid. Vyžaduje vsak, aby každý jednotlivec znal své povinnosti a důsledně a uvědoměle je plnil. Kázeň v naší socialistické společnosti - to znamená přísné plnění povinností. Nejde však o kázeň vynucenou, ale o kázeň uvědomělou, prýštící z vědomí, že plněním svých povinností prospíváme celému kolektivu, celé naší vlasti, i sobě. Příkladem takové kázně nám jsou žáci sovětských státních učilišť, kteří se proslavili hrdinstvím ve Velké vlastenecké válce.

Bude úkolem všech výchovných pracovníků, skupin ČSM, aby vedli žáky k plnění všech povinností, které jim statut a školský řád ukládá, aby si tak vytvořili radostné ovzduší, které bez uvědomělého plnění povinností není možné.

Žáci státních učilišť se budou učit z velkých bojů a vítězství Komunistické strany Československa, ze života a díla s. Klementa Gottwalda, ze slavných a hrdinných činů sovětské mládeže, ze zkušeností velikého SSSR a z práce hrdinů sovětské společnosti, stachanovců a novátorů.

Boje KSČ, život soudr. Gottwalda a vítězství socialismu v ČSR nás naplňuje hrdostí a vírou ve velkou sílu dělnické třídy a všech pracujících, ukazují nám cestu, dávají nám sílu a odvahu překonat všechny překážky v boji za vítězství socialismu a udržení světového míru.

Pro naši mládež bude jistě velikou ctí býti žáky odborných učilišť státních pracovních záloh. Absolventi státních učilišť se svými znalostmi i svou prací se stanou vzorem pro ostatní mládež na závodech. A tento čestný úkol, který byl našimi dělníky svěřen učilištím, je nutno chránit. Povinností žáků je chránit čest svého učiliště a stát se opravdovými hospodáři v naší zemi, chránit národní majetek a socialistické vlastnictví.

Vedle odborné výchovy půjde o to, umožniti žákům další prohloubení všestranného vzdělání a naučiti je žít kulturním a bohatým životem socialistických občanů. Máme na paměti slova člena vládní delegace SSSR s. Briďka, který nám řekl, že sovětští žáci nejsou vedeni k tomu, aby svůj volný čas trávili hrou v karty a vysedáváním v restauracích, ale k tomu, aby svůj volný čas prožili v soudružském kolektivu plném radosti, zábavy a tvořivosti užitečně a rozumně. Podle těchto slov musíme usilovat i my více o lepší a radostnější využití volného času v učilištích a školách závodního výcviku, nežli jsme činili až dosud. Musíme zajistit mládeži v našich učilištích a školách stejně krásný a radostný život, jako má mládež Sovětského svazu. Velkým pomocníkem při plnění všech těchto úkolů v učilišti musí býti skupiny ČSM. které v úzké spolupráci s výchovnými pracovníky státních učilišť a stranou musí pomoci vytvořit soudružský kolektiv.

Předpoklady pro vytvoření takového bojovného kolektivu v učilišti budou dány novou organisací učilišť. Žáci nebudou u většiny učilišť roztříštěni na několik dolů, jako tomu bylo dosud, nýbrž bude vytvořen kolektiv, který společně pracuje a společně se i učí. Tím bude docíleno stálého a úzkého styku žáků s vychovateli a zlepší se péče vychovatelů o svěřený kolektiv.

Plnění velkých úkolů ve státních učilištích závisí především, a řekl bych hlavně, na dobré a svědomité práci výchovných pracovníků. Začátkem příštího roku bude zavedeno v učilištích školení výchovných pracovníků v pedagogickém minimu, které jim umožní seznámit se se sovětskými zkušenostmi při výchově. Zkušení pracovníci, kteří se osvědčí, budou míti příležitost studovat v pedagogických kursech při průmyslových školách a pedagogickém gymnasiu v Ostravě. Po dobu studia bude jim zajištěn plat.

Nelze však čekat, že zákon o zřízení státních učilišť vyřeší všechny dosavadní potíže ve výchově pracujícího dorostu. Toho je třeba dosáhnout stálou trpělivou prací, neustálým zlepšováním podmínek v učilištích, odstraňováním všech nedostatků a překážek za plné podpory všech pracovníků v učilištích, vychovatelů, závodů a žáků samých.

Je ctí být průkopníkem státních pracovních záloh a proto je třeba se dívat na každou práci odpovědně, nikoliv jako na pohodlné zaměstnání, ale jako na závazek bojových úkolů na mírové frontě práce.

V SSSR se odhodlaně pustili do zápasu se všemi překážkami, nelitovali námahy a žádná práce pro ně neznamenala potíž, kterou by nedovedli vyřešit.

Mládež Sovětského svazu pomáhala při budování učilišť, které začali budovat v době Velké vlastenecké války za velmi těžkých podmínek. Byl nedostatek strojového zařízení i místností pro učiliště a pod., a proto za pomoci mistrů opatřovali žáci starší stroje a potřebné nářadí pro vybavení těchto výchovných středisek. Svou ukázněností a velkým nadšením pomáhali vybudovat a zajistit možnosti zvýšení své kvalifikace. Tento příkladný čin sovětské mládeže musí býti pobídkou i pro naše učně v překonávání všech nedostatků a potíží s budováním učilišť a škol závodního výcviku.

Po absolvování státního učiliště budou absolventům otevřeny dveře k dalšímu uplatnění jejich načerpaných vědomostí a odborné kvalifikace ve velkých socialistických závodech. Závody budou povinny zaměstnávat tyto absolventy v té kvalifikační třídě, které při závěrečných zkouškách dosáhli, a nesmí je přeřazovat na jinou práci. Nejen to, ale závody musí pečovat o další odborný růst a kulturní rozvoj absolventů učilišť a škol a zajistiti jejich vhodné ubytování.

V SSSR pracovní zálohy jsou pýchou celé země. Na proslavených závodech v Moskvě, Leningradě, na Urale, v Donbasu, na Sibiři a na Dálném východě, na největších šachtách, stavbách komunismu i v laboratořích a vědeckých ústavech jsou absolventi státních učilišť. Absolventům státních učilišť jsou plně otevřeny všechny možnosti dalšího vzdělání na vysokých školách a vědecké práce.

Mladí odchovanci pracovních reserv stali se znamenitými stachanovci a nejlepším z nich byla za vynikající výsledky ve výrobě udělena vyznamenání. Spolu s nejlepšími představiteli vědy a techniky stali se laureáty Stalinových cen.

I nám se musí podařit vybudovat pracovní zálohy, které se stanou chloubou našeho státu a mohutným činitelem při rozvoji naší socialistické výroby. K tomuto cíli směřuje a tvoří základ předložená osnova zákona, jehož důsledné provádění a zajištění umožní nám vychovat pracující dorost takový, který bude pýchou celého národa.

Naše mládež za podpory všeho pracujícího lidu již mnohokráte nejen projevila svůj upřímný a kladný poměr k lidově demokratickému zřízení, ale svými příkladnými činy v budovaní socialismu a na všech úsecích veřejného života pod vedením Československého svazu mládeže dokumentovala svou lásku a oddanost národu, dělnické třídě a rodné Komunistické straně Československa, v jejímž čele stojí všemi milovaný president s. Klement Gottwald.

Věříme, že naše mládež v těchto nově zřízených učilištích a školách závodního výcviku pracovních reserv se bude řídit slovy s. Klementa Gottwalda, která pronesl při návštěvě v Lánech: "Učit se, učit se, učit se, jak to zdůraznil veliký Lenin, abyste se stali dobrými horníky, úderníky, uvědomělými občany naší republiky, předními budovateli socialismu a bojovníky za mír."

Výbor soc.-politický a zdravotnický projednal ve své schůzi vládní návrh zákona tisk 598, který beze změny schválil, a proto doporučuji jménem tohoto výboru slavné sněmovně jeho přijetí. (Potlesk.)

Podpredseda Komzala (zvoní): Ku slovu sa prihlásil pán minister pracovných síl dr. Havelka. Prosím pána ministra, aby sa ujal slova.

Ministr dr. Havelka (uvítán potleskem): Paní a pánové, soudružky a soudruzi!

V posledních měsících provedli jsme v celé organisaci našeho hospodářství řadu významných základních změn, jimiž odpovídáme na nesnáze a překážky, které se nám postavily za rychlého růstu naší výroby v cestu, jimiž si přes překážky a nesnáze prorážíme cestu kupředu. Reorganisace hospodářských ministerstev a zcela nové methody jejich práce, přechod ke konkrétnímu, operativnímu řízení výroby, usnesení strany a vlády o ostravsko-karvinských dolech a hutích, technické a organisační změny v celé řadě dalších významných výrobních odvětví, závazné přeměny v methodách našeho plánování, to vše ve svém celku znamená, ze na základě nesnází, které se před námi objevily, na základě nových podmínek, které vytvářejí pokroky naši socialistické výstavby, vytváříme nyní i nové, lepší formy a methody řízení, které nám umožňuji překonat nesnáze a rozvinout další mohutný rozmach naší socialistické výstavby. Je třeba vyzdvihnout, že celou tuto hlubokou přeměnu v organisaci našeho hospodářství, při níž odstraňujeme i četné chyby a nesprávnosti, provádíme tak, že nyní v širokém rozsahu co nejdůsledněji v celém našem hospodářství přejímáme methody a zkušenosti Sovětského svazu.

Na všech úsecích našeho hospodářského života v ostravských dolech a hutích vidíme, jak blahodárně působí sovětské zkušenosti v naší zemi, jak tehdy, vypořádáme-li se rázně se všemi zdánlivě originálními, ale ve skutečnosti pochybnými a falešnými koncepcemi a metodami, převezmeme-li co nejdůsledněji sovětské methody, rázem se odstraní zdánlivě neřešitelné nesnáze, překonávají se chyby a nedostatky a dále se může úspěšně rozvíjet naše socialistická výstavba.

Nemalou úlohu hraje v rozvoji socialistické výroby nábor a příprava pracovních kádrů, které jsou konec konců rozhodujícím činitelem výroby, na jejichž dostatečném přílivu, schopnostech a tvůrčím zápalu závisí růst výroby a produktivity a cely úspěch plánu výstavby. Ukazuje se nyní, že i v náboru a přípravě pracovních kádrů musíme se poučit z dosavadních nesnází a nedostatků, že je třeba i na tomto poli provést hlubokou přeměnu dosavadních method a co nejdůsledněji přejít k methodám a formám, které s velikými úspěchy vytvořil a rozvinul Sovětský svaz.

Zákon o státních pracovních zálohách, který dnes projednává Národní shromáždění, znamená hlubokou, základní přeměnu v celé přípravě nových, mladých odborných kádrů pro naše socialistické hospodářství, v odborně technické přípravě mladé, nastupující generace naši dělnické třídy. Tímto zákonem provádíme základní změnu v celém dosavadním systému výchovy pracujícího dorostu a přecházíme v podstatě k systému, kterým vy- chovává nové generace mladých budovatelů komunismu Sovětský svaz.

Naše lidová demokracie přinesla i naší dělnické mládeži nesmírné vymoženosti. Hluboký obrat, který nastal v životě celé dělnické třídy, jež z třídy utlačované, hladovějící a urážené se přeměnila v třídu vládnoucí, zvláště výrazně se projevil v životě naši dělnické mládeže. Učedník za vlády buržoasie, za vlády Benešů, Zenklů a Hamplů, byl pro kapitalistické vydřiduchy pouze nejlevnější pracovní silou, musil dřít za pár korun od rána do noci, trpělivě, bez odmluvy snášet urážky a ponižování, a po vyučení ho nezřídka kapitalistický zaměstnavatel vyhodil na dlažbu, aby mu nemusil jako "vyučenému" dělníku přidat. V roce 1934 nepřesahoval denní plat u 80 % mládeže do 18 let 10 Kčs denně. Při sjednáváni učňovských smluv museli učňové učebnímu pánu mnohdy ještě platit, aby je přijal do učení. Podle zpráv živnostenských inspektorů z roku 1935 požadovali na příklad někteří zámečníci od učně za vyučení 1000 Kčs a v některých případech činily tyto poplatky až 3000 Kčs. Neměl-li učen na zaplacení požadovaného poplatku za vyučení, dusil po vyučení u mistra pracovat několik měsíců zdarma, aby si poplatek za vyučeni odpracoval. V letech krise čekali mladí dělníci mnohdy měsíce a léta, než našli byť sebe bídnější placené zaměstnání.

Náš lidově demokratický režim hluboce změnil život dělnické mládeže. Mladá generace vládnoucí dělnické třídy, třídy, která tvoří největší společenské hodnoty, z jejíž práce především vyrůstá veliké dílo výstavby socialismu, byla obklopena hlubokou péčí státu a celé společnosti. Odborně technickou přípravu dělnické mládeže přejaly národní podniky, které budovaly v širokém rozsahu internáty a otvíraly vzorné cvičné dílny. Ústředí pracujícího dorostu, zřízené v roce 1950, provedlo spolu s výrobními ministerstvy revisi dosavadních učebních oborů a celé učební soustavy podle potřeb naší socialistické výroby. Rychlý růst naší výroby vyžadoval stále mohutnějšího přílivu mladých kádrů. Rychle stoupal počet mládeže učící se různým průmyslovým oborům. Od roku 1948 do roku 1951 stoupl počet učňů v těžkém průmyslu dvakrát, ve stavebnictví pětkrát. Značně se rozšířil rozsah odborné výchovy mladých dělníků. Proti kapitalismu, kdy odborná příprava učně byla zcela vedlejší věcí, která podnikatele nezajímala, došlo k pravému obratu v odborné přípravě, která nyní směřuje k tomu, aby noví dělníci přicházeli do povolání dobře vyzbrojeni potřebnými odbornými znalostmi.

President republiky soudruh Klement Gottwald Lánskou akcí mocně vyzdvihl význam přípravy mladých horníků a hutníků pro naši socialistickou výstavbu, postavil před celou naší mládeží na přední, čestné místo hornické a hutnické povolání, za jeho péče vytvořil stát mimořádně dobré materiální podmínky pro výchovu hornického a hutnického dorostu.

Přes nesporné velké úspěchy, kterých jsme v odborné výchově dosáhli, přes veliký obrat, který byl proveden v životě dělnické mládeže, ukazuje se však nyní, ze se vytvářejí nové podmínky, které vyžadují, abychom se vypořádali s nedostatky, abychom za nových podmínek přešli k novému způsobu přípravy mladých dělníků. Rychle, směle vzrůstají výrobní úkoly našich závodů, především těžkého průmyslu, k boji za plnění výrobních plánů soustřeďují vedoucí našich závodů veškerou svoji pozornost. S rostoucí mechanisaci, s novou vědeckou technologii a organisací výroby, s novou technikou, která se v našich závodech zavádí, rostou však požadavky na odbornou přípravu mladých dělníků. Je třeba zajistiti mladé kádry i pro nové závody, které teprve budujeme. Za takových podmínek již nestačí dosavadní stav. Je třeba zajistit ještě hlubší, ještě důkladnější odbornou přípravu mladých dělníků v nejdůležitějších výrobních odvětvích a povoláních, tam, kde technický vývoj kráčí nejrychleji vpřed, kde odborná příprava nových dělníků má nejvážnější význam pro naši socialistickou výstavbu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP