Středa 19. prosince 1951

Vítězstvím květnové revoluce a dále únorovým vítězstvím dělnické třídy nad reakcí byla dána statistice jiná náplň, jiné úkoly, právní stav se však nezměnil. Různými nařízeními, dílčími změnami a úpravami se přizpůsobovaly staré předpisy novým, zcela změněným výrobním poměrům a společenskému pořádku. Evidence a statistika se nestala dosud nástrojem socialistické hospodářské výstavby. Byl jí dán hlavní úkol, kontrola plnění 5LP. Avšak četné obtíže a nedostatky v posledním roce v některých výrobních úsecích, dále v dopravě, v zemědělství a v zásobování ukázaly, ze statistická služba nedokázala včas upozorniti dokumentárně na situaci a nezainteresovávala včas ani v nízkém okresním měřítku. Na příklad kdyby naše zemědělství více používalo statistických zjištění v okresním měřítku, nestalo by se, že v jednom okrese kousek od sebe vzdálená jednotná zemědělská družstva mají tak různé stavy pracovních sil na stejnou hektarovou výměru a právě tam, kde je sil více, pomáhají desítky brigádníků. Nestalo by se, že v jednom z těchto dvou JZD plní dodávku mléka na 80 % a v druhém o kousíček dál pobírali 140.000 Kčs za čtvrt roku navíc za nadkontingentní mléko. Práce všech politických i lidosprávních činitelů by měla znát statistický stav a učinit politické závěry a učit z nich naše družstevníky hospodařit.

Statistika měla nedostatky též v tom, že neposkytovala včas a dostatek údajů pro správné vedení národního hospodářství, používatelných na všech úsecích. Nejednotnost a mnohdy nesrovnatelnost ukazatelů ztěžovala práci zejména výrobním oborům při zpracování plánu. Kritika nesená z národních podniků ukazovala na přebujelost a dvojkolejnost některých statistických hlášení a na pozdní termíny, což vedlo na podnicích k šturmovštině. Dále je stále kritisováno sledování produktivity podle plánovaných cen, v čemž se skrývají přesčasy, absence, změny programu a pracnost výrobků, a vyzdvihují závody v tom okamžiku, když vyrábějí dražší výrobky.

Státní úřad plánovací, který odpovídal za evidenci a statistiku, snažil se ji přiblížit co nejvíce hospodářským pracovníkům a pracujícímu lidu. Byli ustanoveni krajští a okresní statistikové, statistikové v národních podnicích a závodech. Avšak nepochopení významu na podnicích bylo jednou z příčin, proč bylo tolik nedostatků. Hlavním nedostatkem bylo, že statistická zjištění nebyla používána, že nebyly činěny závěry a konkrétní opatření hospodářskými činiteli. Ani pracujícím nebyla známa důležitost a proto se nedožadovali pro kontrolu plánu náležitých ukazatelů závěrů. Chybělo živé spojení s výrobou. Nejednou se též stalo, že spekulant a filuta ve vedení podniku nebo na závodě čísla falšoval a podával skreslené zprávy o plnění plánu, o rozpracovanosti, o pracovních silách, o kapacitě strojů atd. Mohlo se to stát jen proto, že nebyla náležitá kontrola lidu. Když se však před pracujícími odhalí nehospodárnost, říkají: Kdybychom to byli věděli! Nikdo nás neinformoval.

Usnesení Ústředního výboru KSČ o zvýšených úkolech 5LP, dále usnesení o reorganisaci hospodářských orgánů a kritika pronesená na zářijovém zasedání ÚV KSČ urychlila též reorganisaci naší národohospodářské evidence.

Využívajíce bohatých zkušeností a pomocí nejlepších ekonomů světa, dnes již budovatelů druhé fáze komunistické společnosti, našich vzácných sovětských přátel, přikročíme také u nás k vybudování národohospodářské evidence podle leninských zásad. Vybudujeme jednotnou soustavu národohospodářské evidence, kterou bude tvořit evidence operativně technická, evidence účetní a statistika, tak jak je třeba k plánování a řízení našeho národního hospodářství.

Národohospodářská evidence musí co nejdříve a nejúčinněji pomáhat v kontrole plněni plánu kvantitativního i kvalitativního, musí odkrývat další reservy ve výrobní kapacitě, ukazovat možnosti dalšího růstu produktivity práce, dalších úspor surovin, paliva, energie, poskytovat přehled o růstu nové techniky, novátorství a plnění technicko-hospodářských norem atd. Bude třeba se postarat, aby hospodářští činitelé, všichni pracující statistická srovnání projednávali a zajišťovali další rozvoj a hospodárnost našeho národního hospodářství.

Statistika nám musí nadále a ještě hlouběji poskytovat zdůvodněná data o sociálním a kulturním růstu a podávat srovnávací příklady, kterých se naučí používat v praxi političtí i hospodářští činitelé a postupně všichni pracující, aby se stali dobrými hospodáři, aby na základě závěrů, ze studia čísel, výkazů a dat viděli, kde je chyba a jak ji napravovat, aby po provedené analyse viděli příčiny neúspěchů i úspěchů, aby učili sebe, učili ostatní a přenášeli dobré zkušenosti dále k zajišťování každodenních úkolů.

Důležitost a význam národohospodářské evidence jsou zdůrazněny tím, že organisace jednotné soustavy národohospodářské evidence se vyhrazuje vládě.

Orgánem vlády pro obor statistiky stanoví zákon státní úřad statistický, v jehož čele je předseda, kterého jmenuje president republiky na návrh vlády. Jako orgány státního úřadu statistického se zřizují slovenský statistický úřad, krajská služba státního úřadu statistického a okresní služba státního úřadu statistického. Všechny orgány státního úřadu statistického jsou ve své činnosti nezávislé na orgánech lidové správy. V duchu Leninových zásad provádí se nejen přísná centralisace statistiky, ale i neméně rozsáhlá její decentralisace, při které stanoví vláda úkoly resortní statistiky ministerstvům. Závody, podniky, úřady, organisace, instituce, majitelé soukromých hospodářství nebo závodů jsou povinni podávat správně, pravdivě a včas všechny údaje a zprávy, které od nich budou žádat orgány evidence a statistiky k účelům národohospodářské evidence.

Účetní evidenci bude řídit ministerstvo financí, které při vydávání nových typů účetní evidence se dohodne se státním úřadem statistickým.

Uvedení zákona v praktický život bude vyžadovat nové krátkodobé i dlouhodobé odborné proškolení pracovníků aparátu evidence a statistiky tak, aby na tomto poli byli vyspělí socialističtí ekonomové, oddaní budování socialismu. Důležitost zákona o národohospodářské evidenci vyžaduje, aby jej přeneslo ROH do řad svého členstva a zainteresovalo tak odpovědné činitele i všechny pracující o tento nástroj plánování a řízení hospodářství. V takové široké spolupráci bude pak snadno odhalit sabotéry našeho hospodářství a ukázat na ty, kdož by se chtěli přiživovat na úkor poctivých pracovníků, i ty, kteří by chtěli falšovat výsledky práce a poškozovat a rozkrádat socialistické vlastnictví. V masové spolupráci zvýšíme bdělost a ostražitost proti všem záškodnickým snahám třídních nepřátel, kteří by chtěli falšováním evidencí mařit kontrolu výroby socialistického vlastnictví.

Evidence a statistika musí být objektivní a pravdivá. Lev Nikolajevič Tolstoj o ní řekl: "Čísla a závěry jsou zrcadlem. Lze je nečíst, jako lze se odvrátit od zrcadla. Lze jen letmo nahlédnout do čísel a do zrcadla, lze se vsak podívat i zblízka."

A zblízka se do tohoto zrcadla díval s geniální dovedností s. Lenin a Stalin a dívají se naši první ekonomové s. Gottwald a Zápotocký. Pracující lid vřele přijímá z jejich úst statistická data o hospodářském rozvoji i kritická slova do svých řad, vyplývající ze statistických zjištění o nedostatcích. Jak takováto objektivní kritika dovede urychlit tempo plnění úkolů, vidíme právě nyní, kdy pracující odpovídají zkracováním výrobních termínů na slova předsedy vlády, který 30. listopadu ve vládním prohlášení řekl: "Nebudeme-li více a lépe vyrábět, nebudeme lépe žít." A pracující říkají v odpověď: Budeme více a lépe vyrábět, budeme lépe žít, odstraníme všechny žáby na prameni v podobě Slánských, Šlingů a Švermových, kteří za žold krvavých amerických dolarů by chtěli naše úsilí a tempo zpomalovat a ničit.

Zákon o organisaci hospodářské evidence, který výbory ústavně právní a hospodářský projednaly a doporučují jej plenu Národního shromáždění ke schválení, bude účinným pomocníkem v zajišťování generální linie výstavby socialismu v naší vlasti. (Potlesk.)

Podpredseda Komzala: Ku slovu neni nikto prihlásený.

Pristúpime k hlasovaniu.

Pretože niet pozmeňovacích návrhov, dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy výborovej. (Námietky neboly.)

Námietok niet.

Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona vo znení zprávy výborovej, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)

To je väčšina. Tým Národné shromaždenie prijalo túto osnovu zákona podľa zprávy výborovej.

Tým je vybavený 2. bod poriadku.

Pristúpime k prerokovávaniu tretieho bodu denného poriadku, ktorým je

3. Zpráva výboru sociálno-politického a zdravotníckeho a výboru rozpočtového k vládnemu návrhu zákona o štátnych pracovných zálohách (tlač 605).

Zpravodajcom je posl. Ježek; dávam mu slovo.

Zpravodaj posl. Ježek: Paní a pánové, soudružky a soudruzi!

Máme projednati a schváliti jeden z velmi důležitých zákonů, který znamená novou organisaci v řízení výchovy pracujícího dorostu, vládní návrh zákona o pracovních zálohách.

Osnova zákona vychází z bohatých zkušeností SSSR o státních pracovních zálohách, a na těchto základech přistupujeme ke zřizování odborných učilišť a škol závodního výcviku pracovních záloh. Jejich úkolem bude zajistit řádnou jednotnou výchovu v nově zřízených odborných učilištích pracovních záloh tak, aby z nich vycházeli žáci politicky uvědomělí, odborně kvalifikovaní a tělesně zdatní mladí příslušníci dělnické třídy a nadšení budovatelé socialismu. Tím chceme zajistit pro úspěšně se rozvíjející socialisticky průmysl, v prvé řadě klíčový průmysl, doly a hutě, který je rozhodujícím činitelem v urychlení výstavby socialismu v naši vlasti, kvalifikované mladé kádry, kterých se jeví stále citelný nedostatek.

Budujeme-li velké socialistické stavby, v nichž zavádíme nejpokrokovější methodu techniky, tak bohatě dotované zkušenostmi "sovětských mistrů techniky", jest nevyhnutelné plánovitě a systematicky zajišťovat kvalifikované kádry. Nikdy v dějinách naší minulosti neměla mládež tak široké a bohaté možnosti uplatnění všech svých schopností a rozšiřováni vědomostí jako má dnes, nikdy jí nebyly tak široce otevřeny všechny po- kladnice lidského vědění, jako jí poskytuje náš lidově demokratický řád.

Kapitalistická společnost minulé republiky, v jejímž čele stáli největší vykořisťovatelé národa, Preiss, Weimann, Petschek, Larisch, Beran a řada jim podobných, neměla zájem na rozvoji všech schopností mládeže, naopak využívala této mládeže jako bezprávných otroků k zvyšování svých zisků a ke snižování bídných mezd dospělých dělníků. Nejlepším dokladem této skutečnosti jsou statistická data z roku 1934, která uvádějí, že u 80 % mládeže do 18 let nejvyšší denní mzda obnášela 6 Kčs, což představovalo hodnotu jednoho průměrného oběda. To znamenalo jen jedenkrát denně jíst a na ošacení a bydlení nezbylo, nemluvě již o nějakých možnostech dalšího vzdělávání. Tento stav pracujícího dorostu byl ještě zhoršen v důsledku krise prohnilého kapitalistického hospodářství, která znamenala nezaměstnanost, bídu a hlad. Tak v r. 1933 na 25 % v celkovém počtu nezaměstnaných, což představovalo cifru 250.000, byla mládež od 14 do 18 let.

Dovolte, abych při této příležitosti vzpomenul šoféra Krajského výboru KSČ, který mi vyprávěl o svém mládí a mezi jiným říkal, že v letech krise musel spáti v parku na stromě. Zdá se to divné, ale v tehdejší době to byla pochopitelná skutečnost. Dotčený byl nezaměstnán, rodiče a známé neměl, neměl na stravu ani byt, ani jednu korunu na vyspání v pověstné vysočanské noclehárně a spáti na lavičce v parku nemohl, protože mu hrozilo nebezpečí zavření ve chvalně známé čtyřce. Tak zbýval jen strom, na kterém mohl bezpečněji ještě s druhými kamarády spáti. Tak daleko zahnaly důsledky kapitalistické dravosti člověka v masarykovsko-benešovské "humánní" demokracii. Nelze zde vypočítávati tisíce a desetitisíce podobných případů z prvé republiky, jejichž obydlím byly skalní díry, stohy a pod. a potravou odpadky vyhrabané z popelnic a různých smetišť, travní kořínky atd., kteréžto poměry hnaly mladé i staré k zoufalství a sebevraždám. To nechť si uvědomí ti, kteří naslouchají hlasu zbytku kapitalistické třídy o t. zv. "zlatých časech předmnichovské republiky" a postaví jim otázku, pro koho zlaté časy? Pro kapitalistické kořistníky a jejich agenty, kteří zaprodali a zaprodávají svou černou duši za měšec dolarů wallstreetských dravců, kteří najímají hitlerovské vrahy českého a slovenského národa k novému vyvolání nového světového vraždění. Kapitalistická smečka měla a má jediný zájem vyrábět vše možné, z čeho plynou tučné zisky, třeba jsou to vražedné nástroje na usmrcování pokojných, mírumilovných lidí, ničení jejich domovů, jak jsme toho svědky v Koreji, Vietnamu, Malajsku atd.

Květnovou revolucí v r. 1945 a únorovým vítězstvím nad pučisty v r. 1948 bylo navždy odstraněno toto nelidské vydírání a vykořisťování pracujícího dorostu díky hrdinné sovětské armádě, jejíž vítězství nám nejen zajistilo svobodu, ale také budování lepšího a spravedlivějšího společenského řádu. Dnešní postavení pracujícího dorostu se od základu změnilo proti postavení pracujícího dorostu v buržoasní republice. Dnes již nejde o to, vychovávat poslušné služebníky kapitalistické společnosti, aby byli povolnější ve vykořisťování, ale jde o to, vychovávat naši mladou generaci přímého a poctivého charakteru, generaci uvědomělou, cílevědomou, prolnutou duchem socialistického vlastenectví, která by se stala skutečným hospodářem ve své vlasti podle zásad učení Marxe, Engelse, Lenina a Stalina.

Půjde o to, vyučit v nových učilištích a závodních školách pracovních záloh nadšené budovatele, ovládající obor nové techniky, údernické a zlepšovatelské methody Misky, Svobody, Doutnáče a druhých. K tomu je bezpodmínečně třeba zajišťovat dokonalejší výchovu mladých kádrů, které budou všestranně ovládat nové methody techniky, jim rozumět, jimi se řídit a rozšiřovat je.

Plánovitý rozvoj a růst našeho hospodářství, zejména důležitých odvětví našeho průmyslu, vyžaduje současně stálý plánovitý příliv nových kvalifikovaných dělníků. Dosavadní stav rozmisťování pracovních kádrů, zejména pracujícího dorostu do rozhodujících oborů naší průmyslové výroby již nestačí a neodpovídá požadavkům, které jsou na náš průmysl kladeny.

Od roku 1949 je nábor pracujícího dorostu řízen v ústředním měřítku s hlediska celostátního zájmu. Právě z podnětu presidenta republiky soudruha Klementa Gotttwalda vznikla "Lánská akce", která vytvořila podmínky pro nové methody a formy náboru dorostu, v jejímž rámci byly pro hornické a hutnické učně vybudovány vzorné školy a domovy a vytvořeny mimořádné materiální podmínky a předpoklady pro lepší život a výchovu hornických učňů.

Za tím účelem zvyšuje dělnická třída prostřednictvím své vlády rok od roku položky na výchovu mladých kvalifikovaných kádrů. V r. 1950 až 1951 vydala na investicích přes 2 miliardy Kčs, nepočítaje v to péči o výchovu a stravování těchto učňů, t. j. desetkrát tolik, kolik bylo vydáno v předmnichovské republice na veškerou péči o mládež v letech 1937 až 1938 dohromady. V rozpočtu na r. 1952 jest počítán průměrný náklad na jednoho učně v učilišti za měsíc 6200 Kčs, na ošacení 9080 Kčs mimo investice, jež mají zahrnout počet 25.000 žáků.

O tom, jak velký úkol byl v rámci Lánské akce splněn, svědčí několik čísel. Tak v r. 1946 bylo do hornictví získáno něco přes 1000 hornických učňů, zatím co v r. 1950 již více než 9000 učňů. V r. 1951 pracuje na našich dolech přes 15.000 chlapců, kteří byli získáni do hornictví v rámci Lánské akce, při čemž nábor nových pracovních sil pro hornictví a hutnictví nadále úspěšně pokračuje.

Řízení výchovy pracujícího dorostu bylo svěřeno zákonem o pracujícím dorostu Ústředí pracujícího dorostu. Toto Ústředí řídí výchovu pracujícího dorostu ve všech hospodářských úsecích ve spolupráci a prostřednictvím věcně příslušných ministerstev. Zásluhou této spolupráce se v uplynulém roce značně zlepšila úroveň výchovy pracujícího dorostu. Přes všechny úspěchy, kterých bylo ve střediscích pracujícího dorostu dosaženo, vykazuje dosavadní stav výchovy značné nedostatky. V mnohých střediscích pracujícího dorostu nebyla dosud výchova organisačně a kádrově zajištěna a plánovitě řízena a rozvíjena. Ústředí pracujícího zaměřilo hlavní pozornost na nejdůležitější úseky naší výstavby a ve snaze zajistit všechny úseky unikala jeho pozornosti klíčová postavení ve výstavbě socialismu. Závažným nedostatkem v organisaci výchovy byla skutečnost, že výchovný proces byl roztržen na tři části. Praktický výcvik byl prováděn závodem, theoretické školení základní odbornou školou podléhající ministerstvu školství, věd a umění, a výchova v mimopracovní době vychovateli domova, kteří byli v mnoha případech bez jakéhokoliv jednotného vedení.

Tento stav se nepříznivě projevuje i v odvětvích, která mají v plnění 5LP důležitý význam. Ředitelé podniků, kteří odpovídají za výchovu učňů ve střediscích pracujícího dorostu, nevěnovali v mnoha případech dostatečnou pozornost této výchově a zaměřovali své úsilí především na plnění svých výrobních úkolů. Nejsou řídké případy, zejména v hornictví, kde jsou učni vedeni k tomu, aby se v co největší míře podíleli na plnění výrobních úkolů, a výchovná stránka jest opomíjena. Za takových podmínek pak nejsou učňové plánovitě vychováváni podle zásad učebné methodiky na kvalifikované odborníky, zvláště tehdy ne, když převážně pracují jen na pomocných pracích.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP