Vítězstvím květnové revoluce
a dále únorovým vítězstvím
dělnické třídy nad reakcí byla
dána statistice jiná náplň, jiné
úkoly, právní stav se však nezměnil.
Různými nařízeními, dílčími
změnami a úpravami se přizpůsobovaly
staré předpisy novým, zcela změněným
výrobním poměrům a společenskému
pořádku. Evidence a statistika se nestala dosud
nástrojem socialistické hospodářské
výstavby. Byl jí dán hlavní úkol,
kontrola plnění 5LP. Avšak četné
obtíže a nedostatky v posledním roce v některých
výrobních úsecích, dále v dopravě,
v zemědělství a v zásobování
ukázaly, ze statistická služba nedokázala
včas upozorniti dokumentárně na situaci a
nezainteresovávala včas ani v nízkém
okresním měřítku. Na příklad
kdyby naše zemědělství více používalo
statistických zjištění v okresním
měřítku, nestalo by se, že v jednom
okrese kousek od sebe vzdálená jednotná zemědělská
družstva mají tak různé stavy pracovních
sil na stejnou hektarovou výměru a právě
tam, kde je sil více, pomáhají desítky
brigádníků. Nestalo by se, že v jednom
z těchto dvou JZD plní dodávku mléka
na 80 % a v druhém o kousíček dál
pobírali 140.000 Kčs za čtvrt roku navíc
za nadkontingentní mléko. Práce všech
politických i lidosprávních činitelů
by měla znát statistický stav a učinit
politické závěry a učit z nich naše
družstevníky hospodařit.
Statistika měla nedostatky též v tom, že
neposkytovala včas a dostatek údajů pro správné
vedení národního hospodářství,
používatelných na všech úsecích.
Nejednotnost a mnohdy nesrovnatelnost ukazatelů ztěžovala
práci zejména výrobním oborům
při zpracování plánu. Kritika nesená
z národních podniků ukazovala na přebujelost
a dvojkolejnost některých statistických hlášení
a na pozdní termíny, což vedlo na podnicích
k šturmovštině. Dále je stále kritisováno
sledování produktivity podle plánovaných
cen, v čemž se skrývají přesčasy,
absence, změny programu a pracnost výrobků,
a vyzdvihují závody v tom okamžiku, když
vyrábějí dražší výrobky.
Státní úřad plánovací,
který odpovídal za evidenci a statistiku, snažil
se ji přiblížit co nejvíce hospodářským
pracovníkům a pracujícímu lidu. Byli
ustanoveni krajští a okresní statistikové,
statistikové v národních podnicích
a závodech. Avšak nepochopení významu
na podnicích bylo jednou z příčin,
proč bylo tolik nedostatků. Hlavním nedostatkem
bylo, že statistická zjištění nebyla
používána, že nebyly činěny
závěry a konkrétní opatření
hospodářskými činiteli. Ani pracujícím
nebyla známa důležitost a proto se nedožadovali
pro kontrolu plánu náležitých ukazatelů
závěrů. Chybělo živé spojení
s výrobou. Nejednou se též stalo, že spekulant
a filuta ve vedení podniku nebo na závodě
čísla falšoval a podával skreslené
zprávy o plnění plánu, o rozpracovanosti,
o pracovních silách, o kapacitě strojů
atd. Mohlo se to stát jen proto, že nebyla náležitá
kontrola lidu. Když se však před pracujícími
odhalí nehospodárnost, říkají:
Kdybychom to byli věděli! Nikdo nás neinformoval.
Usnesení Ústředního výboru
KSČ o zvýšených úkolech 5LP,
dále usnesení o reorganisaci hospodářských
orgánů a kritika pronesená na zářijovém
zasedání ÚV KSČ urychlila též
reorganisaci naší národohospodářské
evidence.
Využívajíce bohatých zkušeností
a pomocí nejlepších ekonomů světa,
dnes již budovatelů druhé fáze komunistické
společnosti, našich vzácných sovětských
přátel, přikročíme také
u nás k vybudování národohospodářské
evidence podle leninských zásad. Vybudujeme jednotnou
soustavu národohospodářské evidence,
kterou bude tvořit evidence operativně technická,
evidence účetní a statistika, tak jak je
třeba k plánování a řízení
našeho národního hospodářství.
Národohospodářská evidence musí
co nejdříve a nejúčinněji pomáhat
v kontrole plněni plánu kvantitativního i
kvalitativního, musí odkrývat další
reservy ve výrobní kapacitě, ukazovat možnosti
dalšího růstu produktivity práce, dalších
úspor surovin, paliva, energie, poskytovat přehled
o růstu nové techniky, novátorství
a plnění technicko-hospodářských
norem atd. Bude třeba se postarat, aby hospodářští
činitelé, všichni pracující statistická
srovnání projednávali a zajišťovali
další rozvoj a hospodárnost našeho národního
hospodářství.
Statistika nám musí nadále a ještě
hlouběji poskytovat zdůvodněná data
o sociálním a kulturním růstu a podávat
srovnávací příklady, kterých
se naučí používat v praxi političtí
i hospodářští činitelé
a postupně všichni pracující, aby se
stali dobrými hospodáři, aby na základě
závěrů, ze studia čísel, výkazů
a dat viděli, kde je chyba a jak ji napravovat, aby po
provedené analyse viděli příčiny
neúspěchů i úspěchů,
aby učili sebe, učili ostatní a přenášeli
dobré zkušenosti dále k zajišťování
každodenních úkolů.
Důležitost a význam národohospodářské
evidence jsou zdůrazněny tím, že organisace
jednotné soustavy národohospodářské
evidence se vyhrazuje vládě.
Orgánem vlády pro obor statistiky stanoví
zákon státní úřad statistický,
v jehož čele je předseda, kterého jmenuje
president republiky na návrh vlády. Jako orgány
státního úřadu statistického
se zřizují slovenský statistický úřad,
krajská služba státního úřadu
statistického a okresní služba státního
úřadu statistického. Všechny orgány
státního úřadu statistického
jsou ve své činnosti nezávislé na
orgánech lidové správy. V duchu Leninových
zásad provádí se nejen přísná
centralisace statistiky, ale i neméně rozsáhlá
její decentralisace, při které stanoví
vláda úkoly resortní statistiky ministerstvům.
Závody, podniky, úřady, organisace, instituce,
majitelé soukromých hospodářství
nebo závodů jsou povinni podávat správně,
pravdivě a včas všechny údaje a zprávy,
které od nich budou žádat orgány evidence
a statistiky k účelům národohospodářské
evidence.
Účetní evidenci bude řídit
ministerstvo financí, které při vydávání
nových typů účetní evidence
se dohodne se státním úřadem statistickým.
Uvedení zákona v praktický život bude
vyžadovat nové krátkodobé i dlouhodobé
odborné proškolení pracovníků
aparátu evidence a statistiky tak, aby na tomto poli byli
vyspělí socialističtí ekonomové,
oddaní budování socialismu. Důležitost
zákona o národohospodářské
evidenci vyžaduje, aby jej přeneslo ROH do řad
svého členstva a zainteresovalo tak odpovědné
činitele i všechny pracující o tento
nástroj plánování a řízení
hospodářství. V takové široké
spolupráci bude pak snadno odhalit sabotéry našeho
hospodářství a ukázat na ty, kdož
by se chtěli přiživovat na úkor poctivých
pracovníků, i ty, kteří by chtěli
falšovat výsledky práce a poškozovat a
rozkrádat socialistické vlastnictví. V masové
spolupráci zvýšíme bdělost a
ostražitost proti všem záškodnickým
snahám třídních nepřátel,
kteří by chtěli falšováním
evidencí mařit kontrolu výroby socialistického
vlastnictví.
Evidence a statistika musí být objektivní
a pravdivá. Lev Nikolajevič Tolstoj o ní
řekl: "Čísla a závěry
jsou zrcadlem. Lze je nečíst, jako lze se odvrátit
od zrcadla. Lze jen letmo nahlédnout do čísel
a do zrcadla, lze se vsak podívat i zblízka."
A zblízka se do tohoto zrcadla díval s geniální
dovedností s. Lenin a Stalin a dívají se
naši první ekonomové s. Gottwald a Zápotocký.
Pracující lid vřele přijímá
z jejich úst statistická data o hospodářském
rozvoji i kritická slova do svých řad, vyplývající
ze statistických zjištění o nedostatcích.
Jak takováto objektivní kritika dovede urychlit
tempo plnění úkolů, vidíme
právě nyní, kdy pracující odpovídají
zkracováním výrobních termínů
na slova předsedy vlády, který 30. listopadu
ve vládním prohlášení řekl:
"Nebudeme-li více a lépe vyrábět,
nebudeme lépe žít." A pracující
říkají v odpověď: Budeme více
a lépe vyrábět, budeme lépe žít,
odstraníme všechny žáby na prameni v podobě
Slánských, Šlingů a Švermových,
kteří za žold krvavých amerických
dolarů by chtěli naše úsilí a
tempo zpomalovat a ničit.
Zákon o organisaci hospodářské evidence,
který výbory ústavně právní
a hospodářský projednaly a doporučují
jej plenu Národního shromáždění
ke schválení, bude účinným
pomocníkem v zajišťování generální
linie výstavby socialismu v naší vlasti. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Ku slovu neni nikto prihlásený.
Pristúpime k hlasovaniu.
Pretože niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietky neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona vo
znení zprávy výborovej, nech zdvihne ruku!
(Deje sa.)
To je väčšina. Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona
podľa zprávy výborovej.
Tým je vybavený 2. bod poriadku.
Pristúpime k prerokovávaniu tretieho bodu denného
poriadku, ktorým je
3. Zpráva výboru sociálno-politického
a zdravotníckeho a výboru rozpočtového
k vládnemu návrhu zákona o štátnych
pracovných zálohách (tlač 605).
Zpravodajcom je posl. Ježek; dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Ježek: Paní a pánové,
soudružky a soudruzi!
Máme projednati a schváliti jeden z velmi důležitých
zákonů, který znamená novou organisaci
v řízení výchovy pracujícího
dorostu, vládní návrh zákona o pracovních
zálohách.
Osnova zákona vychází z bohatých zkušeností
SSSR o státních pracovních zálohách,
a na těchto základech přistupujeme ke zřizování
odborných učilišť a škol závodního
výcviku pracovních záloh. Jejich úkolem
bude zajistit řádnou jednotnou výchovu v
nově zřízených odborných učilištích
pracovních záloh tak, aby z nich vycházeli
žáci politicky uvědomělí, odborně
kvalifikovaní a tělesně zdatní mladí
příslušníci dělnické třídy
a nadšení budovatelé socialismu. Tím
chceme zajistit pro úspěšně se rozvíjející
socialisticky průmysl, v prvé řadě
klíčový průmysl, doly a hutě,
který je rozhodujícím činitelem v
urychlení výstavby socialismu v naši vlasti,
kvalifikované mladé kádry, kterých
se jeví stále citelný nedostatek.
Budujeme-li velké socialistické stavby, v nichž
zavádíme nejpokrokovější methodu
techniky, tak bohatě dotované zkušenostmi "sovětských
mistrů techniky", jest nevyhnutelné plánovitě
a systematicky zajišťovat kvalifikované kádry.
Nikdy v dějinách naší minulosti neměla
mládež tak široké a bohaté možnosti
uplatnění všech svých schopností
a rozšiřováni vědomostí jako
má dnes, nikdy jí nebyly tak široce otevřeny
všechny po- kladnice lidského vědění,
jako jí poskytuje náš lidově demokratický
řád.
Kapitalistická společnost minulé republiky,
v jejímž čele stáli největší
vykořisťovatelé národa, Preiss, Weimann,
Petschek, Larisch, Beran a řada jim podobných, neměla
zájem na rozvoji všech schopností mládeže,
naopak využívala této mládeže jako
bezprávných otroků k zvyšování
svých zisků a ke snižování bídných
mezd dospělých dělníků. Nejlepším
dokladem této skutečnosti jsou statistická
data z roku 1934, která uvádějí, že
u 80 % mládeže do 18 let nejvyšší
denní mzda obnášela 6 Kčs, což
představovalo hodnotu jednoho průměrného
oběda. To znamenalo jen jedenkrát denně jíst
a na ošacení a bydlení nezbylo, nemluvě
již o nějakých možnostech dalšího
vzdělávání. Tento stav pracujícího
dorostu byl ještě zhoršen v důsledku krise
prohnilého kapitalistického hospodářství,
která znamenala nezaměstnanost, bídu a hlad.
Tak v r. 1933 na 25 % v celkovém počtu nezaměstnaných,
což představovalo cifru 250.000, byla mládež
od 14 do 18 let.
Dovolte, abych při této příležitosti
vzpomenul šoféra Krajského výboru KSČ,
který mi vyprávěl o svém mládí
a mezi jiným říkal, že v letech krise
musel spáti v parku na stromě. Zdá se to
divné, ale v tehdejší době to byla pochopitelná
skutečnost. Dotčený byl nezaměstnán,
rodiče a známé neměl, neměl
na stravu ani byt, ani jednu korunu na vyspání v
pověstné vysočanské noclehárně
a spáti na lavičce v parku nemohl, protože
mu hrozilo nebezpečí zavření ve chvalně
známé čtyřce. Tak zbýval jen
strom, na kterém mohl bezpečněji ještě
s druhými kamarády spáti. Tak daleko zahnaly
důsledky kapitalistické dravosti člověka
v masarykovsko-benešovské "humánní"
demokracii. Nelze zde vypočítávati tisíce
a desetitisíce podobných případů
z prvé republiky, jejichž obydlím byly skalní
díry, stohy a pod. a potravou odpadky vyhrabané
z popelnic a různých smetišť, travní
kořínky atd., kteréžto poměry
hnaly mladé i staré k zoufalství a sebevraždám.
To nechť si uvědomí ti, kteří
naslouchají hlasu zbytku kapitalistické třídy
o t. zv. "zlatých časech předmnichovské
republiky" a postaví jim otázku, pro koho zlaté
časy? Pro kapitalistické kořistníky
a jejich agenty, kteří zaprodali a zaprodávají
svou černou duši za měšec dolarů
wallstreetských dravců, kteří najímají
hitlerovské vrahy českého a slovenského
národa k novému vyvolání nového
světového vraždění. Kapitalistická
smečka měla a má jediný zájem
vyrábět vše možné, z čeho
plynou tučné zisky, třeba jsou to vražedné
nástroje na usmrcování pokojných,
mírumilovných lidí, ničení
jejich domovů, jak jsme toho svědky v Koreji, Vietnamu,
Malajsku atd.
Květnovou revolucí v r. 1945 a únorovým
vítězstvím nad pučisty v r. 1948 bylo
navždy odstraněno toto nelidské vydírání
a vykořisťování pracujícího
dorostu díky hrdinné sovětské armádě,
jejíž vítězství nám nejen
zajistilo svobodu, ale také budování lepšího
a spravedlivějšího společenského
řádu. Dnešní postavení pracujícího
dorostu se od základu změnilo proti postavení
pracujícího dorostu v buržoasní republice.
Dnes již nejde o to, vychovávat poslušné
služebníky kapitalistické společnosti,
aby byli povolnější ve vykořisťování,
ale jde o to, vychovávat naši mladou generaci přímého
a poctivého charakteru, generaci uvědomělou,
cílevědomou, prolnutou duchem socialistického
vlastenectví, která by se stala skutečným
hospodářem ve své vlasti podle zásad
učení Marxe, Engelse, Lenina a Stalina.
Půjde o to, vyučit v nových učilištích
a závodních školách pracovních
záloh nadšené budovatele, ovládající
obor nové techniky, údernické a zlepšovatelské
methody Misky, Svobody, Doutnáče a druhých.
K tomu je bezpodmínečně třeba zajišťovat
dokonalejší výchovu mladých kádrů,
které budou všestranně ovládat nové
methody techniky, jim rozumět, jimi se řídit
a rozšiřovat je.
Plánovitý rozvoj a růst našeho hospodářství,
zejména důležitých odvětví
našeho průmyslu, vyžaduje současně
stálý plánovitý příliv
nových kvalifikovaných dělníků.
Dosavadní stav rozmisťování pracovních
kádrů, zejména pracujícího
dorostu do rozhodujících oborů naší
průmyslové výroby již nestačí
a neodpovídá požadavkům, které
jsou na náš průmysl kladeny.
Od roku 1949 je nábor pracujícího dorostu
řízen v ústředním měřítku
s hlediska celostátního zájmu. Právě
z podnětu presidenta republiky soudruha Klementa Gotttwalda
vznikla "Lánská akce", která vytvořila
podmínky pro nové methody a formy náboru
dorostu, v jejímž rámci byly pro hornické
a hutnické učně vybudovány vzorné
školy a domovy a vytvořeny mimořádné
materiální podmínky a předpoklady
pro lepší život a výchovu hornických
učňů.
Za tím účelem zvyšuje dělnická
třída prostřednictvím své vlády
rok od roku položky na výchovu mladých kvalifikovaných
kádrů. V r. 1950 až 1951 vydala na investicích
přes 2 miliardy Kčs, nepočítaje v
to péči o výchovu a stravování
těchto učňů, t. j. desetkrát
tolik, kolik bylo vydáno v předmnichovské
republice na veškerou péči o mládež
v letech 1937 až 1938 dohromady. V rozpočtu na r.
1952 jest počítán průměrný
náklad na jednoho učně v učilišti
za měsíc 6200 Kčs, na ošacení
9080 Kčs mimo investice, jež mají zahrnout
počet 25.000 žáků.
O tom, jak velký úkol byl v rámci Lánské
akce splněn, svědčí několik
čísel. Tak v r. 1946 bylo do hornictví získáno
něco přes 1000 hornických učňů,
zatím co v r. 1950 již více než 9000 učňů.
V r. 1951 pracuje na našich dolech přes 15.000 chlapců,
kteří byli získáni do hornictví
v rámci Lánské akce, při čemž
nábor nových pracovních sil pro hornictví
a hutnictví nadále úspěšně
pokračuje.
Řízení výchovy pracujícího
dorostu bylo svěřeno zákonem o pracujícím
dorostu Ústředí pracujícího
dorostu. Toto Ústředí řídí
výchovu pracujícího dorostu ve všech
hospodářských úsecích ve spolupráci
a prostřednictvím věcně příslušných
ministerstev. Zásluhou této spolupráce se
v uplynulém roce značně zlepšila úroveň
výchovy pracujícího dorostu. Přes
všechny úspěchy, kterých bylo ve střediscích
pracujícího dorostu dosaženo, vykazuje dosavadní
stav výchovy značné nedostatky. V mnohých
střediscích pracujícího dorostu nebyla
dosud výchova organisačně a kádrově
zajištěna a plánovitě řízena
a rozvíjena. Ústředí pracujícího
zaměřilo hlavní pozornost na nejdůležitější
úseky naší výstavby a ve snaze zajistit
všechny úseky unikala jeho pozornosti klíčová
postavení ve výstavbě socialismu. Závažným
nedostatkem v organisaci výchovy byla skutečnost,
že výchovný proces byl roztržen na tři
části. Praktický výcvik byl prováděn
závodem, theoretické školení základní
odbornou školou podléhající ministerstvu
školství, věd a umění, a výchova
v mimopracovní době vychovateli domova, kteří
byli v mnoha případech bez jakéhokoliv jednotného
vedení.
Tento stav se nepříznivě
projevuje i v odvětvích, která mají
v plnění 5LP důležitý význam.
Ředitelé podniků, kteří odpovídají
za výchovu učňů ve střediscích
pracujícího dorostu, nevěnovali v mnoha případech
dostatečnou pozornost této výchově
a zaměřovali své úsilí především
na plnění svých výrobních úkolů.
Nejsou řídké případy, zejména
v hornictví, kde jsou učni vedeni k tomu, aby se
v co největší míře podíleli
na plnění výrobních úkolů,
a výchovná stránka jest opomíjena.
Za takových podmínek pak nejsou učňové
plánovitě vychováváni podle zásad
učebné methodiky na kvalifikované odborníky,
zvláště tehdy ne, když převážně
pracují jen na pomocných pracích.