§ 8 osnovy uvažuje ještě na nějakou
dobu o odvádění úroků z kmenového
jmění. Nebylo by snad již nutno zatěžovati
podniky oddělováním určité
části úroků z kmenového jmění
od akumulace. Tyto úroky totiž jsou vypočítávány
podniky, děleny dále na závody, v závodech
na středisko a tato manipulace s jejich vypočítáváním
je ztěžována tím, v důsledku
stálého pohybu zásob mění se
stále i částka úroků. Protože
v souhrnu jsou úroky nedílnou součásti
akumulace, je zbytečné je zvláště
vypočítávati, což nakonec zákon
i předpokládá. Podle dosavadní praxe
nedá se říci, že by úroky z kmenového
jmění nutily podniky k pečlivějšímu
hospodařeni s investicemi, to znamená nepořizovat
investice, kterých není nezbytně třeba,
a k lepšímu hospodaření s ostatními
zásobami, to znamená udržovati stav zásob
na nejnižší nutné míře.
Úroky totiž představují v nákladech
podniku pouze malou částku a krátí
se o ně akumulace. Lepší kontrolou a nakonec
i lepším donucovacím prostředkem pro
používání skutečně nejpotřebnějších
obratových prostředků a využívání
investic by bylo přesné stanovení kmenového
jmění a přesně stanovená a
dobře uvážená akumulace.
Smysl přímého a bezprostředního
zapojení národních a komunálních
podniků na státní rozpočet není
ovšem v tom, že odpadá dosavadní zprostředkující
článek Fondu znárodněného hospodářství,
nýbrž především v aktivním
působení státního rozpočtu
na hospodaření podniku. A v čem toto přímé
působení státního rozpočtu
zejména spočívá? Zákon pohlíží
na hospodářská ministerstva jako na podnikové
koncerny. Pro ně se stanoví ve státním
rozpočtu odvody do státního rozpočtu
a příděly ze státního rozpočtu.
Ze zisků se část ministerstvům ponechává
k úhradě investic a k případnému
doplnění vlastních oběžných
prostředků.
Ze státního rozpočtu se hradí jen
případná vyšší potřeba,
než činí vlastní, do státního
rozpočtu neodváděná akumulace, odpisy
investic a snížení vlastních oběžných
prostředků podniků v rámci ministerstev.
To znamená, že hospodářská ministerstva
se musí starat o to, aby bylo skutečně dosaženo
plánované akumulace, neboť jinak by nebylo
možné zajistit tomu kterému ministerstvu finančně
plánované investice a plánované zvýšení
vlastních oběžných prostředků.
To znamená, že hospodářská ministerstva
budou soustavně sledovat plnění akumulačních
úkolů v rámci jejich hlavních správ
a hlavní správy budou plnění těchto
úkolů sledovat v podnicích. To také
znamená, že hospodářská ministerstva
i jejich hlavní správy učiní vždycky
včas všechna vhodná a nutná opatření
k tomu, aby v plnění hlavně akumulačních
úkolů podnikům pomáhaly a případně
aby splnění těchto úkolů zajišťovaly.
Takhle to předpokládá navrhovaný zákon.
V tom vidíme podněty k tomu, aby na konci řetězu
"ministerstvo - hlavní správa - podnik"
nakonec především podniky napjaly všechny
síly a činily včas všechna nutná
opatření k tomu, aby byly splněny a překračovány
plány akumulace.
Je jistě správné, když na rozdíl
od dosavadní praxe financování národních
a komunálních podniků budou nyní příděly
podnikům ze státního rozpočtu přes
příslušná ministerstva a jejich hlavní
správy vázány nejenom na pouhé plnění
výrobních plánů, případně
když ani plnění výrobních plánů
nebylo podmínkou pro získání plánovaných
přídělů z Fondu znárodněného
hospodářství, ale když příděly
podnikům budou vázány i na splnění
úkolů, daných plánem podnikové
akumulace.
Ne všechny národní podniky činily vždy
všechno, aby zajistily splnění, případně
i překročení plánované akumulace.
Nebylo a není ještě dbáno v náležité
míře zásady přísné hospodárnosti,
nebyl a není dosud soustavně sledován vývoj
vlastních nákladů a vytvářeny
předpoklady, hledány cesty a rozvíjeny formy
jejich snižování.
V mnoha podnicích a jejich závodech jsou ještě
skutečně zbytečné, nadměrné
zásoby surovin, pomocného a jiného materiálu,
zejména materiálu údržbového,
které odnímají našemu hospodářství
značnou část oběžných
prostředků, zmenšují počet jejich
obrátek a zvyšují vlastní náklady.
Mnoho oběžných prostředků je
ještě imobilisováno proto, že podniky
si udržují nebo ještě vytvářejí
zásoby neúměrné plánovaným
úkolům, i když přitom počítáme
s určitou reservou pro případ nepředvídaných
krátkodobých poruch zásobování
nebo jiných nepředvídaných okolností,
že si udržují nebo vytvářejí
zásoby tak řečené "pro každý
případ", aby měly záruku, že
ne- budou mít nejmenších potíži
v plněni výrobních úkolů bez
ohledu na to, jak se podnik vypořádá s ostatními
úkoly, které jsou nakonec plněním
výrobních úkolů "za každou
cenu a za každých okolností" nepříznivě
ovlivňovány.
Zatím tyto nezdravé snahy, zaměřit
se v plnění úkolů jenom na jeden,
který je vyššími místy zvlášť
a jedině sledován, tyto snahy jsou nebo byly prozatím
podporovány. Jsou, i když snad nepřímo,
podporovány tím, že při splnění
výrobních úkolů se současně
nezkoumá, za jakých podmínek byly výrobní
úkoly splněny, zda byly vynaloženy nejvýše
jenom plánované náklady, zda nebyl překročen
plán pracovních sil, a to třebas i ve formě
delší pracovní doby u plánovaného
počtu pracovních sil, zda nebyly výrobní
úkoly splněny překročením norem
surovin, jiného materiálu a pod.
V mnoha podnicích zahálejí ještě
stroje a jiná zařízení a někde
snad nejsou dostatečně využity ani stávající
stavební investice, zatím co na druhé straně
jsou v investičních plánech podniků
vznášeny požadavky třebas na tytéž
stroje a na tatáž zařízení.
Tyto požadavky jsou vznášeny jednak proto, že
plánující podnik, který stroj nebo
jiné zařízení potřebuje, neví,
že je v jiném podniku, mnohdy však také
proto, že se stávající stroj nebo zařízení
už nelíbí, že už není docela
nový a moderní, ze není na příklad
z mědi, ale jenom ze železného plechu, zatím
co by takový stroj anebo takové zařízení
mohlo ještě velmi dlouho a dobře našemu
hospodářství sloužit. Je ještě
mnoho investičních statků, které neslouží
našemu hospodářství, které zahálejí
buď proto, že jsou zcela mimo provoz, ač by mohly,
mnohdy jenom po nepatrných úpravách, dobře
sloužit, anebo proto, že nejsou plně využity.
Není to ovšem vždycky jenom vinou podniku, že
k těmto zjevům dochází. Je to mimo
jiné opožděné schvalování
výrobních plánů, které je zejména
v těch případech, kdy dochází
k podstatným změnám oproti návrhům
podniků, příčinou narušení
plánovaných úkolů, protože pro
opožděné schválení plánu
nelze dosti dobře ihned učinit všechna opatření,
která by jednotlivé složky plánu uvedla
v náležitý soulad, jako na př. snížení
osobních nákladů zmenšením počtu
pracovníků na nutnou míru ke splnění
opravených plánovaných výrobních
úkolů.
Tím, že finanční plány národních
podniků v plánu hlavních správ a potom
v plánu jednotlivých ministerstev jsou přímo
součástí státního rozpočtu,
je nezbytně nutné, aby se státní rozpočet
opíral pokud možno o skutečně přesné
údaje. Abychom docílili dobrého finančního
naplánování přímo od národních
podniků, je třeba, aby výrobní úkoly
a všechny ostatní přidružené úkoly,
jako je akumulace, zvýšení produktivity práce,
snížení obratových prostředků
a pod., byly známy národním podnikům
včas a neměnily se.
Je to mnohdy nevčasné zajištění
plnění plánovaných úkolů
a zajištění příslušných
surovin a jiného pomocného materiálu, obalů
a pod.
Jakékoli takové závady v plánování
ovlivňují nepřiznivě plnění
plánu ve všech jeho složkách, zejména
pak působí nepříznivě na plnění
plánu akumulace a způsobují další
náklady nebo vázání vlastních
oběžných prostředků.
Všechny tyto chyby a nedostatky, které jsou jenom
příkladem uvedeny, mají být postupně,
ale v době co nejkratší odstraněny prováděním
nového zákona. Předpokládá
to ovšem, že všichni hospodářští
pracovníci a zvláště vedoucí
pracovníci v podnicích dobře pochopili smysl
a cíl navrhovaného zákona, který spočívá
v tom, že má být urychlena výstavba
našeho hospodářství, že má
být uspíšena naše cesta k socialismu a
že má být ještě více zabezpečeno
stálé zvyšování životní
úrovně všeho našeho pracujícího
lidu.
Takto je podle mého mínění, paní
a pánové, s hlediska podniku nutno se dívat
na návrh zákona, který máme dnes schválit.
Nestačilo by ovšem, kdyby vedoucí hospodářští
pracovníci v podnicích i na vyšších
místech se na plnění zákona dívali
jenom s úzkého nebo užšího hlediska
svých podniků, sektorů nebo celých
ministerstev, kdyby neviděli souvislost všech otázek,
ovlivňujících výsledky celého
našeho hospodaření v celé jejich šíři.
Musí být odstraněny takové zjevy,
ze na př. při likvidaci určitého druhu
výroby v jednom národním nebo komunálním
podniků a přenášení této
výroby do jiného věcně příslušného
podniku byla zastavena výroba najednou a nebyla dána
možnost na stávajících dokonalých
zařízeních zpracovat značné
zásoby surovin, obalů a jiného materiálu,
a tyto zásoby se převážely desítky
kilometrů s vynaložením zbytečných
nákladů a se zbytečnou ztrátou času
mnoha pracovníků do jiného národního
podniku, zatím co mohly být přímo
v dosavadním podniku zpracovány a z něho
odvezeny do obchodních podniků.
Musí být vymýceny také takové
případy, že na př. hospodářství
Čs. státních statků ve Střelských
Hošticích, které má ředitelství
ve Lnářích, kam je přes 30 km po špatné,
neupravené okresní cestě, musí do
Lnář dojíždět pro otruby a krmnou
mouku, které jsou tam dodávány ze závodů
Čs. mlýnů v Horažďovicích,
kam je ze Střelských Hoštic po krásné
asfaltové silnici pouze 6 km. Snad by to šlo zařídit
tak, že by ředitelství státních
statků dalo pokyn závodu Čs. mlýnů,
aby příslušný příděl
krmiv dodal přímo krátkou cestou.
President naší republiky s. Klement Gottwald
ve svém projevu na zasedání ÚV KSČ
v červnu letošního roku jasně ukázal,
že nastala nová situace, že před námi
stojí nové úkoly, že to všechno
vyvolává nové potíže, se kterými
se musíme umět vypořádat. Ukázal
současně, že jsme teď v období
mohutného vzrůstu výrobních sil, v
období rychlé výstavby socialismu, v období
pětiletého plánu s jeho vysokými úkoly
a rychlými tempy. Také vládní prohlášení,
přednesené v plenu Národního shromáždění
31. října t. r. předsedou vlády s.
Zápotockým, bylo jasným a přesvědčivým
dokladem toho, jak proti předválečnému
stavu vzrostla naše výroba a jak jsou na naši
výrobu v důsledku stálého zvyšování
životní úrovně kladeny stále
větší a větší požadavky,
že tyto požadavky jsou tak veliké, že naše
průmyslová výroba a tím méně
výroba zemědělská, i když plní
předpokládané plány, není s
to plně krýt vzrůstající potřebu.
Je jenom logickým důsledkem všech těchto
zjištěných skutečností, že
jsou postupně prováděna příslušná
opatření odpovídající dané
situaci a současné etapě vývoje našeho
hospodářství. Všechna opatření,
která už byla a ještě budou provedena
po přijetí vládního pro- hlášení,
navazují na vládní prohlášení,
jsou jeho logickými důsledky a vytvářejí
předpoklady k tomu, aby nové úkoly, vyplývající
z nové situace, mohly být úspěšně
zvládnuty.
Novým úkolem, vyplývajícím
z nové situace, je také nová úprava
financování národních a komunálních
podniků, kterou dnes projednáváme. My jsme
se ve výstavbě a organisaci našeho hospodářství
už mnohokrát poučili z bohatých zkušeností,
které získal Sovětský svaz při
výstavbě a organisaci svého hospodářství,
při budování socialismu, které dále
získává na prahu cesty k uskutečnění
komunismu a které nám ochotně a nezištně
dává k disposici, a už jsme mnohokrát
použili a s úspěchem uplatnili tyto skušenosti.
Je proto jistě správné, když jsme při
řešení nové úpravy financování
národních a komunálních podniků
tak, aby vyhovovala novým poměrům vytvořeným
mohutným rozmachem našeho hospodářství,
použili opět zkušenosti, kterých dlouholetým
vývojem nabyl Sovětský svaz.
Bude-li, paní a pánové, soudružky a
soudruzi, na všech stranách, u všech vedoucích
hospodářských pracovníků dostatek
poctivé vůle a upřímné snahy
zabezpečit další rychlý růst
našeho hospodářství, zabezpečit
naši republiku, můžeme věřit, že
duch navrhovaného zákona bude naplněn. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Další řečníci nejsou při-hlášeni,
rozprava je skončena. Dávám slovo k doslovu
panu zpravodaji posl. Václavů.
Zpravodaj posl. Václavů: Nemám připomínek,
vzdávám se slova.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Přistoupíme k hlasování.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovat
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku!
(Děje se.) .
Děkuji, to je jednomyslné.
Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 1. bod poradu.
Nyní uděláme desetiminutovou přestávku.
Podpředseda Komzala (zvoní): Zahajujem
prerušenú schôdzu.
Pristúpime k prerokovaniu druhého bodu denného
poriadu, ktorým je
2. Zpráva výborov ústavno-právneho
a hospodárskeho k vládnemu návrhu zákona
o organizácii národohospodárskej evidencie
(tlač 602).
Zpravodajkyňou je posl. Netušilová;
dávam jej slovo.
Zpravodajka posl. Netušilová: Vážené
Národní shromáždění, soudruzi
a soudružky!
Výbory ústavně-právní a hospodářský
projednaly návrh zákona o organisací národohospodářské
evidence, který je dnes předložen Národnímu
shromáždění ke schválení.
Veliký význam tohoto zákona tkví v
tom, že jím přistupujeme k vybudování
jednoho z hlavních činitelů pro správný
chod našeho národního hospodářství,
k vybudování socialistické evidence a statistiky
podle zásad učení všech učení
- marx-leninismu.
Největší učitelé a ekonomové
světa - Lenin a Stalin - nejednou zdůrazňovali
velký význam statistiky pro budováni socialismu.
Lenin říká: "Evidence a kontrola,
to je to hlavní, čeho je potřeba pro zorganisování,
pro správný chod první fáze komunistické
společnosti." A soudruh Stalin, když mluvil
v r. 1924 o statistice v socialistickém státě,
řekl: "... žádná budovatelská
práce, žádná statní práce,
žádná plánovací práce
není myslitelna bez statistiky. Evidence bez statistiky
se nehne ani o krok kupředu."
Z těchto thesí nejlepších hospodářů
světa, Lenina a Stalina, nejlépe vidíme závažnost
zákona o organisaci národohospodářské
evidence. Musíme vybudovat takovou organisaci evidence
a kontroly, která bude nejlepším pomocníkem
vlády a lidu při budování socialismu.
Takovou evidenci a kontrolu, aby sloužila našim velkým
budovatelským úkolům a mobilisovala všechen
lid k zajišťování programu naší
vlády.
Na posledním zasedání Národního
shromáždění opakoval ve svém
prohlášení předseda vlády soudruh
Antonín Zápotocký, že program
naší vlády spočívá: "v
každodenní starosti o životní, sociální
a kulturní potřeby lidu, o rozvíjení
výrobních sil, o soustavné zdokonalování
všech složek hospodářského života,
o zvyšování produktivity práce v továrnách
i na polích a o zajišťováni míru
ve svazku se všemi mírumilovnými národy
pod vedením nejmocnějšího obránce
míru - Sovětského svazu". Služba
evidence a statistiky musí být na tyto úkoly
programu vlády zaměřena a musí být
podle Lenina aktivním prostředníkem zapojování
mas. Dosavadní organisace naší národohospodářské
evidence a statistiky nebyla z vážných důvodů
schopna plnit úkoly na ni kladené v této
epoše výstavby socialismu. Její základy
byly dány v r. 1919 v období, kdy si buržoasie
za pomoci zrádných sociálně demokratických
předáků budovala a zpevňovala posice
ve vládě a proto si organisovala takovou evidenci
a statistiku, která sloužila jejím, kapitalistickým
vykořisťovatelským zájmům a k
zastírání třídních rozporů
kapitalistické společnosti. Ve zdůvodnění
zákona o statistice z r. 1919 se říká,
že statistika je základem legislativy a správy.
Jednou z "perel" tohoto zákona je, ze "individuální
data, zjištěná statistickým šetřením,
jsou tajemstvím a nikomu, zejména ne úřadům
berním, nesmí být prozrazována."
Evidence a statistika v období vlády buržoasie
v kapitalistické republice byla nástrojem nejvyššího
vykořisťování pracujícího
lidu. Honosná statistika zjištění hlásávala
něco docela jiného, než konstatovalo statisíce
nezaměstnaných, nebydlících, hladových
rodin. Proto se statistice nevěřilo, proto byla
pracujícím lidem nenáviděna. Statistika
v kapitalistickém státě zastírala
skutečný stav životní úrovně
milionů pracujících lidi. Falešná,
skreslená čísla v rukou pravičáckých
odborářů byla účinným
nástrojem rozbíjení a umrtvování
bojů dělnické třídy, vedených
za zlepšení životních podmínek.
Taková služba statistiky a evidence byla obrazem své
společnosti, obrazem kapitalistických výrobních
vztahů.