Naproti tomu dobrým příkladem při
uplatňování nových forem práce
zlepšovacími návrhy jsou soudruzi z RPR Praha
VII iniciativou mistra Vohnoutky při stavbě sítí
vysokého a nízkého napětí.
Stavba stožárů vysokého napětí
byla obtížnou a zdlouhavou prací, prováděla
se tak, že nákladními vozy dopravil se stožár
s potřebným materiálem na místo určení
a pomocí trianglu a kladkostroje se stožár
zvedal.
Mistr Vohnoutka se svou četou použil k dopravě
materiálu a stavbě stožáru vysokého
napětí traktoru, který zvedne za pomoci jednoduchého
navíjecího zařízení a pomocí
sloupu stožár bez námahy. Tento způsob
umožnil zvýšit výkon o 300 % a byl rozšířen
i u ostatních part.
Rovněž při stavbě betonových
sloupů nízkého napětí podařilo
se mistru Vohnoutkovi a Bičákovi pomocí zlepšovacího
návrhu železnou přenosnou třínožkou
zrychlit stavbu sloupů. Dříve byl sloup postaven
při šesti lidech za 2 hodiny, pomocí dřevěného
trianglu novým způsobem se postaví sloup
při čtyřech lidech za 25 minut.
Soudruzi z Energoprojektu Mědílek a Nývlt
uspořili 112 tisíc Kčs zlepšovacím
návrhem při usazování stožárových
spodků. Dříve skupina betonářů
vyplnila spodek jámy pro stožár betonovým
polštářem, nyní spodek stožáru
posadí na dubové kolíky, které se
zaražením do země vyrovnají podle potřeby;
rohy stožárů zajistí parta stavěčů
zabetonováním. Uspoří se beton, pracovní
čas a odpadá skupina betonářů.
Že to jde často bez zvláštních
nákladů, jenom při trošce důvtipu
i u ostatních prací, dokázal s. Vaněk,
montér elektroslužby z Brandýsa nad Labem,
který pracuje na elektroinstalačních pracích
na stavbě bytových jednotek a překračuje
normu, jež byla považována za velmi tvrdou, na
400 %.
Dříve se pracovalo tím způsobem, že
vysekávání zdiva, kladení trubek,
protahování a sádrování provádělo
se na štaflích kus po kuse. Nyní s. Vaněk
používá místo žebříku
obyčejné zednické kozy. Může
po celé stěně vyměřit a připravit
si přesné délky trubek, vše vyseká
najednou a najednou zasádruje.
21. května se zavázali soudruzi na středisku
1531 v závodě Tatra v Kolíně, kde
dělají roštové soupravy, že zkrátí
celou sérii o 40 dnů. Závazek byl splněn
a tím dosaženo úspor na mzdách 280.000
Kčs. Závazek je tím cennější,
že na roštových soupravách pracovala většina
truhlářů-vagonářů.
Ve Frigeře Kolín dosahují velké úspory
barevných kovů tím, že nahrazují,
kde je to možné, díly z náhradního
materiálu a zejména chladiče pro mrazicí
stroje, které byly z barevných kovů. Pomájový
závazek byl, že uspoří barevných
kovů za 500.000 Kčs. Při vyhodnocování
koncem listopadu dosáhli 1 mil. 951.185 Kčs úspor
na barevných kovech. Podle mistra Belšána pracují
v tomto závodě všichni mistři.
Není-li však soutěž cílevědomě
řízena a vedena, dochází na př.
v závodě TOS Hostivař k těmto výsledkům:
náklady na letošní rok v údržbě
strojů a nářadí stouply proti loňsku
o 24 %. Škody za vzniklé zmetky a jejich opravy stouply
v letošním roce ze 4,3 % na 5 %.
Nejhorší se však projevuje v tom, že produktivita
práce proti minulému roku stoupla o 9 %, ale mzdy
stouply o plných deset procent.
Na těchto několika málo příkladech
jsem ukázal, jak je nejvýš nutné věnovat
mimořádnou pozornost socialistickému soutěžení
a zlepšovacím návrhům, chceme-li docílit
zlevnění, zhospodárnění a zrychlení
výroby.
Jsou-li závazky správně organisovány
a uzavírány, za široké účasti
všech, pak tyto závazky jsou hlavní oporou
plnění plánu. Ku př. závod
Tatra Smíchov dokazuje, že dobře zajištěný
a kontrolovaný závazek může mobilisovat
i jiné závody. Tatrovka uzavřela stejně
svůj závazek jako ČKD Stalingrad na počátku
května s úkolem splnit třetí rok pětiletky
7. listopadu. Když soudruzi 1. září
svůj závazek důkladně kontrolovali,
ještě jej zlepšili a vyzvali pak všechny
pražské závody k soutěži. Výsledek
výzvy je velmi hodnotný. Do soutěže
se přihlásilo 524 závodů, které
předčasně splní plán a dají
republice za 850 mil. Kčs výrobků navíc.
(Potlesk.) Na počest 55. narozenin soudruha Gottwalda
pracovalo již 30.000 dělníků na prověřených
normách pro rok 1952.
Toto je jedině správná cesta, jak zvyšovat
úkoly, jak zvýšené úkoly plnit
rychleji a úspěšněji. Jsem pevně
přesvědčen o tom, že navrhovaný
zákon svoje poslání splní, neboť
bude nutit ministerstva, hlavní správy a podniky
k intensivnějšímu hospodaření
a daleko důslednějšímu využívání
novátorství a socialistického soutěžení.
Doporučuji proto, aby navrhovaný zákon byl
schválen. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dalším řečníkem je pan posl.
dr. Hulínský. Prosím, aby se ujal
slova.
Posl. dr. Hulinský: Navrhovaný zákon
o financováni národních a komunálních
podniků je posledním článkem v řetězu
organisačních opatření a method financováni
našeho hospodářství, především
výroby. Není náhodou, že časově
spadá do období, v němž byla provedena
významná usnesení ÚV KSČ a
vlády, znamenající zásadní
změny v organisaci a řizení naší
výroby.
Zkoumáme-li příčiny, které
vedly k těmto novým, od základů změněným,
již v podstatě socialistickým methodám
řizení a financování našich národních
podniků a k nové organisaci práce v nich,
zjistíme, že to byly především
nové zvýšené úkoly druhého
a třetího roku Gottwaldovy pětiletky, které
nám pomohly odkrýt v našem hospodářství
ta slabá místa, která se stala brzdou našeho
dalšího vývoje. Zvýšené
úkoly 5LP, které znamenají zrychlení
tempa vývoje socialismu a posílení světových
sil míru, upevnění naší nezávislosti
na kapitalistické cizině, jsou prubířským
kamenem, na němž byla vyzkoušena správnost
organisačních a pracovních method našeho
hospodářství i charakter lidí. A co
nám ukázala tato zkouška? Ukázala nám,
že rozhodující, drtivá většina
našeho lidu je ve svém odhodlání vybudovat
socialismus a posílit obranyschopnost naší
republiky tvrdá, pevná jak ta česká
žula. Toho důkazem je stále vzrůstající
počet závodů, které hlásí
splnění třetího roku pětiletky
před koncem letošního roku, zářící
rudé hvězdy nad šachtami ostravsko-karvínského
revíru, stalinské směny a desetitisíce
přihlášek nadšených budovatelů
staveb socialismu na výzvu předsedy vlády.
Tato zkouška však odhalila také u některých
jedinců neschopnost a měkkost a dokonce se našly
u některých i stopy zlata amerického původu.
Ti došli ovšem zasloužené odplaty. Posléze
tato zkouška ukázala nedostatky našich zastaralých
organisačních forem, pracovních method masové
politické práce a péče o člověka.
Proto na základě usnesení ÚV KSČ
a vlády došlo k řadě významných
organisačních i politických opatření,
jejichž společným znakem je snaha o zvýšení
produktivity práce, zvýšení hospodárnosti
a snižování vlastních nákladů
tak, aby úkoly 5LP byly nejen plněny a překonávány,
nýbrž aby také došlo k zvýšení
akumulace, k dalšímu financování nových
rozvojových investic. Reorganisace řízení
našeho hospodářství a vrcholných
hospodářských orgánů sledovala
především ten cíl, aby byla důsledně
uplatněna zásada odpovědnosti jedné
osoby a odstranění zbytečných mezičlánků
v řízení hospodářství.
Zrušením generálních ředitelství
byl dosavadní čtyřstupňový
systém nahrazen systémem trojstupňovým
a v některých případech i dvojstupňovým,
aby tak byl umožněn co nejužší styk
mezi vedoucími závodu, podniku a ministerstev.
Zásada odpovědnosti jedné osoby je dále
zdůrazněna uplatněním takových
organisačních a pracovních method, v nichž
je zajištěno, aby v čele každé
výrobní jednotky od dílny až po hlavní
správu stál vedoucí, který je jedině
povolán k tomu, aby výrobu řídil,
aby dával nebo dostával provozní příkazy.
Funkční orgány, které dříve
byly převážně hnízdem byrokratických
kancelářských zlozvyků, byly přetvořeny
na odborné a pomocné orgány vedoucího
při výkonu jeho řídící
funkce s charakterem převážně výrobně-technickým
a nemají žádnou nařizovací pravomoc.
Vytvořením menších, lépe ovladatelných
organisačních celků od ministerstev až
po závody a zvýšením pravomoci i odpovědnosti
vedoucích podniků a závodů byla odstraněna
dosavadní tuhá centralisace a rozvinuje se iniciativa
zdola.
Provedení reorganisace řídících
orgánů našeho hospodářství
vytvořilo předpoklady, aby bylo odstraněno
řízení výroby oběžníky
a fermany a nahrazeno takovými pracovními methodami,
které odpovídají socialistickým výrobním
vztahům a poměrům a které jsou s to
zaručit nám plnění a překonávání
velikých úkolů pětiletého plánu.
Je jisté, že hlavním měřítkem,
pod jehož zorným úhlem můžeme usuzovat,
zda reorganisace byla rychle, správně a účelně
provedena, je plnění našich výrobních
plánů a zvyšování hospodárnosti,
to je zvětšování akumulace snižováním
vlastních nákladů výroby. I když
uplynula ještě příliš krátká
doba k tomu, abychom mohli provést rozbor a zhodnocení
reorganisace na plnění plánu a zhospodárnění
výroby, přece je jíž možné
na několika málo případech, třeba
ovšem jen kuse ukázat, že jsme nastoupili správnou
cestu. Tak na př. ministerstvo zemědělství
mělo před reorganisací přes 1800 lidí.
ÚMEZ a gen. ředitelství ČSSS dohromady
zaměstnávaly na 1200 lidí. Dnes po zrušení
ÚMEZu a gen. ředitelství ČSSS, jejichž
úkoly převzalo ministerstvo zemědělství,
je tam zaměstnáno něco přes 900 lídí.
To si vyžádalo novou organisaci práce, ze které
vyplývají další veliké úspory
a také zpružněný způsob řízení
zemědělské výroby. Dříve
lidové orgány se obracely i v detailech na ministerstvo
o nápravné zakročení a ustavičně
několik set ministerských nebo ředitelských
úředníků a s nimi i aut a řidičů
bylo na kontrolách a při zákrocích
v terénu. Teď tato povinnost provádět
a kontrolovat provádění zemědělské
politiky na vesnici a dozírat na stav zemědělské
výroby byla přenesena na krajské národní
výbory, které mají své pomocné
orgány v ONV a MNV. Není tedy již dotazováno
z krajů ministerstvo, jak to, že není v pořádku
to či ono JZD, STS, státní statek a pod.,
naopak, ministerstvo volá k odpovědnosti krajské
národní výbory, dojdou-li stížnosti
na špatnou práci některého úseku
zemědělské výroby nebo na nesprávné
chápání směrnic zemědělské
politiky. Ministerstvo tak přejímá úkol
ridícího orgánu, výkonným orgánem
skutečné moci se musí nyní stát
orgány lidové správy. Je tedy v reorganisaci
důležitý nejen moment hospodářské
úspornosti, ale také moment politický.
Také na nejdůležitějším
úseku staveb socialismu v Kunčicích projevily
se příznivé výsledky reorganisace.
Tak došlo k ustavení národního podniku
Vítkovické stavby, který byl vytvořen
z Československých stavebních závodů,
závodu pro výstavbu Vítkovických železáren
Klementa Gottwalda. Tato reorganisace, kterou se stal závod
samostatným národním podnikem, se pro- jevila
velmi příznivě v další výstavbě
Nové huti v Kunčicích. Těsně
před vyhlášením národního
podniku byl sestaven harmonogram práce, který do
té doby se zdál býti nesplnitelný,
a přece dnes vypadá situace tak, že požadované
termíny budou splněny. Velmi nízké
plnění plánu, které bylo v první
polovině tohoto roku na vítkovických stavbách,
se neustále zlepšuje, takže listopadový
příkaz v hodnotě na klíč byl
splněn na 80 %, v hodnotě prováděné
vlastními zaměstnanci na 84 %, předepsaná
listopadová výrobnost byla splněna na 92
%. Je samozřejmé, že reorganisace, která
byla provedena na ministerstvu stavebního průmyslu,
přinese další zlepšení práce,
poněvadž na př. hlavní správa
kombinátů je zaměřena jenom na hutní
kombináty a proto může daleko lépe úkoly
zvládnout.
Také zde nám sovětské zkušenosti
ukázaly cestu. Je ovšem třeba, aby všichni
odpovědní činitelé při provádění
usnesení uplatňovali i nadále sovětské
poznatky a zkušenosti a brali si vzor ze sovětské
organisace.
Reorganisace našich hospodářských orgánů
nám však také umožnila, abychom učinili
další krok v prohlubování socialistických
method v řízení našeho hospodářství.
Jsou to usnesení strany a vlády o rozvoji tězby
v ostravsko-karvínském revíru, opatření
na zvýšení výroby hutního průmyslu
a další opatření dotýkající
se energetiky a bavlnářského průmyslu.
Hlavním cílem těchto opatření
je zvýšit těžbu surovin a produkcí
energie pro zvýšené potřeby našeho
průmyslu, především těžkého
strojírenství.
Pro odstranění chronického nedostatku stálých
pracovních sil a velké fluktuace brigádníků
stanoví tato opatření zvláštní
kategorii mezd a platů pro dělníky i technické
kádry. Je to vlastně první rázné
opatření k odstranění rovnostářství
ve mzdové a platové politice právě
na nejdůležitějších úsecích
naší výroby. Rovněž se věnuje
zvýšená pozornost a péče zlepšení
materiálních podmínek pracujících,
zdokonalení organisace výroby a rozvoji mechanisace
těžkých prací.
Jsou to konkrétní opatření pro zvýšení
produktivity práce a lepší využití
našich těžebních a výrobních
zařízení. Strana a vláda lidově
demokratické republiky nelituje žádných
prostředků, aby nejen byla zvýšena těžba
a výroba, nýbrž stará se též
o šťastný a spokojený život havířů,
dělníků a všech ostatních zaměstnanců.
A to přirozeně neplatí jen pro tato důležitá
a tedy právem preferovaná výrobní
odvětví. V naší republice nalezne práci
a chléb každý, kdo o to poctivě stojí.
Téměř v každé třetí
rodině jsou dva i více členů rodiny
v zaměstnání. Tím přirozeně
stoupá kupní síla širokých vrstev
lidu a neustále rostou nároky na trh potravin a
průmyslových spotřebních statků.
Proto vláda zcela právem, plníc důsledně
svůj program, postupně ruší některé
platy a přídavky, které mají sociální
charakter a nejsou podloženy výkonem. Tak se také
stalo s vánočním příspěvkem,
který byl letos vyplácen skutečně
jen sociálně potřebným. Této
příležitosti se chopila zahraniční
zaprodaná emigrace a domácí reakce a pokusily
se otřást důvěrou našeho lidu
ke své vládě. Avšak náš
lid nezapomněl na poměry předmnichovské
republiky, panem Zenklem a jeho společníky dnes
tak vychvalované a idealisované. Je tomu právě
20 let, kdy čeští a němečtí
kapitalisté ruku v ruce uspořádali slezskému
pracujícímu lidu krvavou nadílku. Dne 25.
listopadu 1931 byl kordonem četníků napaden
průvod dělníků, dělnických
žen a dětí, kteří demonstrovali
proti hromadnému propouštění kamenodělníků
a snižováni mezd v kamenolomech. Kapitalisté
čeští i němečtí těsně
před vánočními svátky oznámili
dělníkům, že mzda bude podstatně
snížena, a kdo nebude chtít na tyto podmínky
přistoupit, může z práce vystoupit.
Přitom ovšem propouštěli sami desítky
a stovky dělníků. Četnická
salva vypálená do pokojného průvodu
demonstrantů přinesla krvavou žeň 8
mrtvých a desítky raněných; mezi nimi
byla i 15letá dělnice a 18letý Rudolf Hank,
jehož rodiče byli bez zaměstnání
a jenž byl jediným živitelem rodiny, která
měla 7 maličkých dětí.
Toto je třeba připomenouti všem těm,
kteří více dbají Hlasu Ameriky než
hlasu svého srdce. Jako výstraha těmto nespokojencům,
jimž se dnes zdá všechno málo a kteří
mají jen nadměrné požadavky, aniž
by za to dali něco lidově demokratickému
státu, nechť zazní slova předsedy Komunistické
strany Klementa Gottwalda, která tehdy pronesl nad
hrobem zavražděných: "Chtěli jste
lidsky a radostně žít a vyhladověli
vás, chtěli jste pracovat, vzali vám práci,
chtěli jste svobodu, zotročili vás, chtěli
jste žít, zabili vás." A Klement Gottwald
v závěru své řeči prohlásil:
"A nedopřejeme si dříve pokoje, dokud
nebude skolen váš vrah, kapitalistický systém."
Dnes jsme se dočkali doby slavného vítězství
Komunistické strany nad nepřítelem našeho
lidu, nad kapitalisty a jejich pomáhači, dnes nám
není třeba stávkovat a demonstrovat, abychom
si uchránili hladové a žebrácké
mzdy. Dnes vedeníi Komunistickou stranou v Národní
frontě nasloucháme hlasu člověka,
který promluvil nad hrobem frývaldovských
mučedníků. Pozorně nasloucháme
hlasu Klementa Gottwalda, presidenta republiky Československé,
který nám ukládá, abychom byli dobrými
a pečlivými hospodáři ve své
socialistické vlasti a abychom střežili všechno
to, co j e zárukou naší svobody a našeho
šťastného života, pevnou jednotu národa
a věrné přátelství a spojenectví
se Sovětským svazem. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Prosím pana posl. Lindauera,
aby se ujal slova.
Posl. Lindauer: Paní a pánové, soudružky
a soudruzi!
Už bylo přede mnou řečeno a říká
to také § 1 navrhovaného zákona, že
nový způsob financování národních
a komunálních podniků se zavádí
mimo jiné také proto, aby byly mobilisovány
prostředky pro další rozvoj národního
hospodářství a aby byla upevněna finanční
kázeň. Návrh zákona v zásadách
určuje, jak mají býti prostředky pro
další rozvoj národního hospodářství
lépe a účinněji mobilisovány,
jaká opatření mají být provedena
k tomu, aby byla upevněna finanční kázeň,
a jak se prakticky projeví zvýšená odpovědnost
ministrů, hlavních správ a podniků
za finanční hospodařeni.
Podrobněji upravují tyto zásady směrnice
ministerstva financí pro financování a pro
peněžní kontrolu národních podniků.
Ministerstvo financí svou připraveností příjemně
překvapilo podniky, které se po některých
dřívějších zkušenostech
obávaly, že směrnice budou vydány opožděně
a že práce v národních podnicích,
spojené s provedením nutných opatření
k přechodu na nový způsob financování
a nové způsoby platebního a finančního
styku budou s počátku váznout anebo budou
zvládány jen s krajním vypětím
sil. Včasné vydání směrnic
tyto obavy rozptýlilo a přispělo velmi podstatně
k tomu, že zákonem nebo jinými rozhodnutími
prováděné změny nezpůsobí
v národních podnicích žádných
podstatných potíží, pokud jsou ovšem
pro hladký přechod na nový způsob
financování a nové způsoby finančního
a zúčtovacího styku a pro všechna ostatní
opatření s touto změnou souvisící
vytvořeny předpoklady ve všestranném
pořádku v podnikovém početnictví.