Hovoříme-li o kontrole finančního
hospodaření, není pochyby, že se i na
tomto poli rozvine působnost ministerstva státní
kontroly. Je důležité, aby byla naše kontrolní
opatření uvedena v jednotnou soustavu. To se co
nejdříve stane. Ale je velmi důležité,
aby kromě státních kontrol fungovaly i kontroly
"zdola", aby byl probuzen živý zájem
pracujících i o finanční výsledky
podniků. Bez spoluúčasti a pochopení
pracujících se nám ani pri nejdokonalejších
plánovacích nástrojích nepodaří
zrychlovat koloběh oběžných prostředků,
odhalovat v podnicích reservy, snižovat náklady
a dosahovat nadplánové akumulace. Proto je třeba
neustále povzbuzovat uvědomění pracujících
v našich závodech a také je na výsledcích
hospodaření hmotně interesovat. K tomu mají
sloužit kromě individuálních prémií
a celé soustavy odměňování
za výkony také podnikové fondy pracujících,
kterým se poskytují podíly na hospodářském
výsledku, a zvýšené podíly ze
zisků nadplánových. Věřím,
že za pomoci odborů, které tu prosím
o zájem a spolupráci, stoupne zájem pracujících
o finanční hospodaření podniků,
věřím, že zaměstnanci sami budou
dohlížet na to, aby se v podnicích neplýtvalo,
aby podniky neplatily kvůli administrativním nepořádkům
penále, aby nevyhazovaly peníze za zbytečné
zdržné a stojné, věřím,
ze pracující sami svými orgány dohlédnou
na to, aby ani nepořádky v dílnách,
účtárnách a ve vedení podniků
nesnižovaly výnosy podniků a tedy i podíl
zaměstnanectva na jejich výsledku.
Je bohužel pravda, že jsme dosud nedokázali rozšířit
do mas pracujících správnou představu
o významu finančního pořádku
v podniku a zájem o něj. Je však nutné,
abychom všichni pochopili, že finanční
kázeň není nějaký abstraktní
pojem, který patří jen do finanční
vědy. Finanční kázeň v sobě
zahrnuje péči o hospodárnost s materiálem
i s pracovními silami, péči o využití
kapacity závodů, o zrychlení obratu oběžných
prostředků, o odstranění nadměrných
zásob, péči o racionalisaci výrobního
postupu, o technický pokrok ve výrobě a o
lepší organisaci práce, slovem - finanční
kázeň znamená i starost o růst produktivity
práce. Jestliže z finančního plánu
vyplývá potřeba snížit vlastní
náklady, pak je třeba, abychom se snažili dosáhnout
stanoveného cíle nejenom finančními
opatřeními, ale především zásahy
technickými a organisačními. Proto finanční
hospodaření neni věcí jenom podnikových
hospodářů a finančních plánovatelů,
nýbrž všech činitelů a pracujících
v závodech, a tak je jim to třeba vysvětlovat
a vštěpovat.
Spodním i vysloveným tónem celé nové
úpravy financování je přísné
uplatnění principu hospodárnosti. Proto bude
úkolem ministerstev, aby se zaměřila nejen
na plnění výrobních úkolů,
ale aby je plnila co nejhospodárněji, aby soustavně
snižovala výrobní náklady, aby se nedomnívala,
že je splněn plán, jestliže byla vyrobena
nebo prodána předepsaná kvanta zboží,
ale bez ohledu na hospodárnost materiálem, časem
a pracovními silami, bez ohledu na to, co stála.
Je třeba definitivně už zlikvidovat představy,
že se má plnit úkol, ať to stojí,
co stojí, poněvadž za takovouto pochybnou velkorysostí
by se mohli snadno skrývat i škůdcové.
Napříště bude nutno vážit
plnění hospodářského plánu
i se stránky peněžní, neboť bez
jejího respektování nemůže naše
hospodářství vybřednout ze svých
dětských nemocí růstu a nemůže
dost účinně bojovat proti lhostejnosti a
sobectví neuvědomělých lidí
i proti případným kazisvětům
a sabotérům.
Nová úprava, do důsledků provedená,
znamená prohloubení hospodářského
pořádku ve státě a zvětšení
hospodářské sily státu. Prosím,
abyste schválili tento vládní návrh,
jehož význam jsem si vám dovolil osvětlit
a jenž bude dalším činitelem v našem
boji za mír a na naší cestě k socialismu,
k němuž pod vedením svého presidenta
Klementa Gottwalda, po boku svých spojenců
a přátel, spojeni se Sovětským svazem,
zapojeni nerozlučně do fronty míru, do fronty
nového života, do stalinské fronty, pracujeme.
(Potlesk.)
Předseda (zvoní): Děkuji panu
ministru za jeho projev.
Ke slovu jsou dále přihlášeni tito řečníci:
posl. Bína, Kozelka, dr. Hulinský
a Lindauer.
Dávám slovo posl. Bínovi.
Posl. Bína: Soudružky a soudruzi, paní
a pánové!
Vycházíme-li z důvodové zprávy
dnes projednávané osnovy, vidíme, že
dosavadní způsob financováni národních
a komunálních podniků tuto úlohu v
plné šíři neplnil. Za prvé nezajišťoval
provádění jednotné finanční
politiky a neumožňoval provádění
kontroly mobilisace a vydávání finančních
prostředků nejen se strany ministerstva financí,
ale takřka úplně vylučoval kontrolu
hospodaření finančními prostředky
pracujícími na závodech anebo je aspoň
k této důležité funkci nemobilisoval.
A přece řádné používání
finančních prostředků a jejich rychlý
oběh ve výrobě je do značné
míry podmíněn kontrolou co nejširších
mas v závodech, dílnách, střediscích
a na pracovištích. Neboť tam se tvoří
hodnoty, tam jsou podmínky pro rozšířenou
reprodukci, tam jsou reservy pro zvyšování
socialistické akumulace a tam také vedle samozřejmé
kontroly ministerstev a hlavních správ je nutné
rozpoutat hnutí za přísné dodržování
finanční kázně, tam budeme jako odborová
organisace provádět vedle mobilisace za splnění
plánu mobilisaci našich pracujících
za snížení výrobních nákladů
a tím rozšířeni oběžních
fondů pro další zvýšení
akumulace a umožnění nových investic
pro další rozvoj našeho hospodářství.
(Předsednictví převzala místopředsedkyně
Hodinová-Spurná.)
Osnova zákona nám kromě jiného přispívá
k plnění pravé funkce peněz v socialistickém
hospodářství, totiž kontroly výroby
a distribuce korunou.
Produkce vyrobená socialistickými podniky se realisuje
za předávací ceny stanovené státem.
Ze stržených peněz hradí podniky všechny
své výdaje a budou novým způsobem
financování tlačeny k dosahování
plánem stanoveného zisku. Toho budou dosahovat pouze
ty podniky, jejichž výdaje na výrobu produkce
budou v rámci společensky nutném, t. j. budou
odpovídat normám stanoveným státním
plánem. To znamená, že prostředky, kterými
podniky disponují, se musí vydávat co nejhospodárněji
jak při výrobě zboží, tak při
jeho realisaci.
Překročení výdajů nad částky
stanovené plánem mělo by nutně za
následek neplnění plánu ve vlastních
nákladech, nedosažení plánovaného
zisku, nebo dokonce nerentabilnost podniku, což opět
vede k neplnění plánu akumulace.
Takovému stavu bude při řádném
dodržování citované osnovy s příslušnými
prováděcími směrnicemi zabráněno.
Naopak, osnova zákona musí přispět,
a pevně věřím, že přispěje,
k snížení při výrobě produkce
a její realisaci pod společensky nutné výdaje
předpokládané plánem a stane se zdrojem
dosažení nadplánovaného zisku, zdrojem
dosažení nadplánované akumulace a zvýšením
rentability práce podniků.
Dosavadní soustava státních dotací
prostřednictvím Fondu znárodněného
hospodářství vedle schvalovaného státního
rozpočtu naopak brzdila upevnění hospodaření
podle rozpočtu, v podnicích oslabovala podněty
k boji za snížení vlastních nákladů
a nemobilisovala zájem vedoucích a zejména
celých osazenstev o výsledky činnosti podniků
jimi vedených.
Jsou to zájmy dalšího rozvoje hospodaření
podle rozpočtu, zájmy zvyšování
vnitřní akumulace v průmyslu, zemědělství
a distribuci a urychlení obratu oběžních
prostředků, kterým osnova zákona značně
napomáhá.
Nový způsob financování národních
a komunálních podniků přispěje
také účinně k potírání
nezdravého křečkování materiálem,
bude nutit podniky v souvislosti se změnou úvěrování
zachovávat stanovené minimální zásoby
surovin, jež jsou jim stanoveny plánem a usilovat
o jejich zmenšení urychlením jejich oběhu,
protože zbytečné zásoby materiálu
znamenají zamrzání prostředků.
Nemalý význam v uvedené osnově má
otázka odpisu investic a příjmy za vyřazené
investice a jejich určení k financování
plánovaných investic a oprav investiční
povahy.
Uvedu pro to jediný příklad :
Usnesením ÚV KSČ a vlády ze dne 15.
X. budou v rozsáhlém měřítku
mechanisovány šachty OKD. To je jistě na místě
a přispěje jednak k zvýšení těžby
uhlí a za druhé k ulehčení práce
havířů, aby byl ve stanovené lhůtě
zajištěn stálý počet pracovníků
do OKD. Jediný pohled na dvory šachet OKD nás
ovšem přesvědčí, že se s
existujícími mechanismy nezachází,
jak by dobrý hospodář měl. Na šachtách
leží tuny, desítky tun železného
a ocelového šrotu a na mou otázku, proč
není expedován do sousedních hutí,
odpovídá hlavní mechanisátor na jámě
Ludvík: "Co, soudruhu, chceš, my stejně
plníme plán sběru na 105 %."
Ne jiný obraz je dole v šachtách. Situace je
někde taková, že v důsledku nehospodárného
poměru k investicím a zařízením
se, jak mi prohlásil závodní inženýr,
na jámě Františka od roku 1945 pouze do šachty
spouští a nic porouchaného a nepotřebného
nevytahuje. Dokonce tento vedoucí inženýr šachty
prohlásil, že vážně stojí
před problémem co má těžit dříve,
uhlí nebo železo. To je jistě v prvé
řadě otázka plánování
a organisace práce, ale v téže době
účelně prováděnými odpisy
starých zařízení můžeme
přispět a přispějeme k rozvoji investic
nových, jak o tom mluví osnova zákona ve
čtvrtém paragrafu.
Neméně vážná je otázka
úvěrování, kterou osnova zákona
řeší v § 10 novým způsobem
krátkodobého úvěrování,
způsobem, který se již plně osvědčil
v hospodářství SSSR.
Změna v úvěrování národních
a komunálních podniků představuje
úvěrový systém vybudovaný na
zásadách hospodaření podle rozpočtu,
podporuje tlak na hospodárnost, mobilisaci skrytých
reserv a zrychlování oběhu zboží.
Je už zjištěnou skutečností a na
řadě praktických příkladů
ověřeno, že čím větší
má podnik úvěr, tím menší
má zisk a tím také bude mít menší
příděl do podnikového fondu pracujících.
Tímto řešením zainteresujeme samy pracující
na rentabilnosti jejich podniku.
Řádné provádění a dodržování
finanční kázně, která tvoří
podstatnou část státní disciplíny
a kterou má projednávaný zákon na
zřeteli, přispěje k ozdravení naší
mzdové politiky a k zvýšení odpovědnosti
těch, kteří za řádnou mzdovou
politiku odpovídají, že mezi pracujícími
je pochopení pro správné provádění
mzdové politiky, potvrzuje tento příklad:
V závodě Elektrosignal jako všude byly zavedeny
mzdové úhrny. V tomto závodě byly
mzdové úhrny překročeny v říjnu
letošního roku o 15,3 % a při tom byl plán
splněn v říjnu na 82 %. Po řádném
vysvětlení významu mzdových úhrnů
a celé finanční politiky zaměstnancům
se přečerpání snížilo
v listopadu na 10 %, ale plán byl splněn v důsledku
zlepšené pracovní morálky na 103 % a
celoroční plán bude splněn k 21. XII.
Kromě toho dne 16. XII. odpracovali zaměstnanci
zdarma směnu ke snížení ztrát
v překročených mzdových úhrnech.
To ovšem nemá být trvalým zjevem, ale
svědčí to o vysokém uvědomění
a smyslu našich pracujících pro hospodaření,
když jsou jim tyto otázky vysvětleny.
V tomtéž závodě opracovávají
ocel v profilu 50/50 na profil 28/38, z čehož vznikají
materiálové ztráty 12 kg odpadu ocelového
šrotu na jednom metru.
Neméně zajímavý je případ
smíchovské Tatry, kde se opět projevoval
značný nepoměr mezi spotřebou výkonného
a t. zv. jalového proudu. V r. 1950 činil tento
poměr, věrněji nepoměr 88 % jalového
proudu k proudu výkonnému. Je pravdou, že se
tento stav v r. 1951 značně zlepšil. Soudruzi
v Tatře vestavěním 3 kondensátorů
docílili systematický pokles spotřeby jalového
proudu až takřka na minimum.
Paní a pánové! Uvedená osnova bude
dalším významným činitelem v
boji za zhospodárnění naší výroby,
za zvýšení produktivity práce, za další
podstatné snížení výrobních
nákladů a bude tím i mocným faktorem
působícím na naši cenovou politiku.
Jejím přijetím a prováděním
postoupíme o další krok ve výstavbě
nové lepší společnosti a zajistíme
našemu lidu šťastnou budoucnost přes všechny
pokusy západních imperialistů a jejich zrádných
stvůr.
Naši pracující v ušlechtilém zápolení
úspěšně zakončují třetí
rok Gottwaldovy pětiletky, jak o tom svědčí
výsledky pouze z jednoho, pražského kraje,
kde splnilo k dnešnímu dni 690 závodů
své plánované úkoly. Řada závodů
splnila plán k narozeninám presidenta republiky
s. Gottwalda a mohutný nástup našich
havířů ve stalinských směnách,
který strhuje stále širší masy
pracujících, je slibnou perspektivou k úspěšnému
startu do čtvrtého roku pětiletky, a věříme,
že i splněním dalších zvýšených
úkolů zajistíme pod vedením presidenta
republiky mír našemu lidu a pokrokovému lidstvu
celého světa.
Prohlašuji, že budeme pro jmenovanou osnovu hlasovat.
(Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dalším řečníkem je pan posl.
Kozelka. Prosím, aby se ujal slova.
Posl. Kozelka: Paní a pánové, soudruzi
a soudružky!
Předložený návrh nového zákona
o financování národních a komunálních
podniků sleduje, jak uvádí důvodová
zpráva, v prvé řadě skoncování
se stávajícím stavem, za kterého existence
Fondu znárodněného hospodářství
nevzbuzovala a nezvyšovala zájem jednotlivých
ministerstev a hlavních správ na splnění
plánu akumulace, na včasných odvodech prostředků
do Fondu a na dosažitelné největší
mobilisaci všech finančních prostředků.
Nový návrh zákona vychází ze
správného stanoviska zvýšení
úkolů a odpovědnosti ministerstev, hlavních
správ a podniků za splnění finančních
plánů jednotlivých ministerstev a za splnění
jejich závazků, vyplývajících
ze státního rozpočtu.
Při projednávání návrhu je
nutno vidět, že úkol stanovený tímto
návrhem nového zákona nebude lehký.
Nebude však také ani těžký a bude
splnitelný, budou-li všemi orgány odpovědnými
za jeho splnění vytvořeny podmínky
k mobilisaci všech pracujících na závodech.
Úspěšné splnění tohoto
velkého úkolu stanoveného novým zákonem
je podmíněno zavedením náležitého
pořádku do hospodářství jednotlivých
podniků, zhospodárněním výroby,
důsledným využitím iniciativy pracujících,
širokým rozvinutím zlepšovatelského
a údernického hnutí.
Bude bezpodmínečně nutné, aby podnikoví
ředitelé a závodní rady bděli
více nad rychlým vyřizováním
zlepšovacích námětů a nesmí
do budoucna mlčky přihlížet k tomu,
že ku příkladu na území ÚNV
v Praze ze 778 zlepšovacích námětů
podaných za listopad bylo vyřízeno pouze
380, to znamená ani polovina.
Co pro plnění plánu znamená iniciativa
našich pracujících, kterou projevují
svými zlepšovatelskými náměty,
ukazuje tento příklad: Loňského roku
patřil mezi nejlepší závody pražského
kraje závod ČKD Sokolovo a mezi silně pokulhávající
závod ČKD Stalingrad, který jenom stěží,
po vyčerpávající šturmovštině
splnil plán.
Jdeme-li na kořen tohoto faktu, zjišťujeme, že
na úspěších Sokolova se velmi značnou
měrou podíleli jeho zlepšovatelé. Za
uplynulý rok podali v tomto závodě více
než tisíc zlepšovacích námětů
a úspory dosáhly výše 35 mil. Kčs.
Kdežto v závodě ČKD Stalingrad, který
je podstatně větší, bylo za tutéž
dobu podáno pouze 430 zlepšovacích námětů
a úspory přesahovaly 9 mil. Kčs.
Tento nedostatek si vzali soudruzi ze Stalingradu k srdci a v
letošním roce jej podstatně odstranili. Toho
dokladem je, že závod letos předčasně
splnil plán. Na tomto úspěchu závodu
mají značný podíl právě
zlepšovatelé, kteří za 10 měsíců
podali více než 1000 zlepšovacích návrhů
a docílené úspory dosahují částky
45 mil. Kčs.
Naproti tomu přímo odstrašujícím
příkladem je, jak malou péči zlepšovacím
námětům věnují někteří
technici. Svědčí o tom příklad
ze závodu Evika - konstrukce vagonů - Smíchov.
Soudruzi Charvát a Petrželka ze závodu Tatra
podali zlepšovací námět. Aby místo
přivařování podložek na kružiny
a kostry skříně k uchycení isolace
isoflexů byly přímo do kružnice sloupků
lisovány podélné otvory, jež by pak
byly vyhnuty. Ušetří se tak podložky a
přivařování, které je velmi
drahé.
Konstrukce Eviky zlepšovatelům odpovídá:
"Navrhovaný způsob přichycování
isoflexů možno schváliti jako alternativní
provedení za předpokladů, že toto provedeni
bude výrobně levnější a nebude
na závadu pevnosti konstrukce."
Na první pohled bylo z přiloženého zlepšovacího
námětu jasno, že to bude levnější.
Ale soudruzi z dílny se ptali konstrukce, co tomu říkají
naši konstruktéři především
po stránce konstrukční-pevnostní.
A soudruzi konstruktéři odpovídají:
"Můžete dělat jen tenkrát, nebude-li
toto na závadu pevnosti konstrukce." Takovýmto
způsobem nemůže být ovšem povzbuzována
iniciativa našich pracujících.