Dlouhodobý úvěr na financováni investic
nebude Investiční bankou ani ústavy lidového
peněžnictví poskytován. Krátkodobý
úvěr bude poskytován jen v případech
předvídaných hospodářským
plánem, jako na příklad na sezónní
zásoby materiálu, rozpracovaných výrobků,
hotových výrobků, neodeslané zboží,
za poskytnuté služby a podle rozhodnutí vlády
též na ostatní dočasné potřeby.
Ministr financi stanoví směrnicemi způsob
a podmínky poskytování těchto krátkodobých
úvěrů, způsob placení a fakturování,
kontrolu, prováděnou peněžními
ústavy, i důsledky, plynoucí z porušení
finanční kázně. Ministr financí
je odpověden za splnění státního
rozpočtu v celku, za kontrolu finančního
hospodaření a za plnění finančního
plánu ministerstev.
Provedení tohoto zákona předpokládá
řadu okamžitých opatření. Vedoucí
pracovníci musí věnovati daleko více
péče i pozornosti hospodaření, ještě
více podporovat socialistické soutěžení
a ještě důsledněji vést ve spolupráci
s odborovým hnutím zaměstnance k tomu, aby
se stali skutečnými hospodáři v závodech.
To vše budou moci splnit tehdy, budou-li výrobu a
práci ve svých podnicích nově organisovat
podle sovětského vzoru, odstraňovat zbylé
kapitalistické methody a budou-li se ještě
více při plnění těchto úkolů
opírat o iniciativu pracujících.
Soudružky a soudruzi, paní a pánové,
výbory hospodářský a rozpočtový
projednaly návrh zákona o financování
národních a komunálních podniků
a návrh jednomyslně schválily. Navrhuji jménem
obou výborů jeho přijetí beze změny.
(Potlesk.)
Předseda (zvoní): Ke slovu se přihlásil
pan ministr financí Kabeš. Prosím pana
ministra, aby se ujal slova.
Ministr Kabeš: Paní a pánové,
soudružky a soudruzi!
Návrh zákona o úpravě financování
národních a komunálních podniků
má dosah podstatně širší, než
by se zdálo plynout z jeho názvu. Je to dáno
tím, že tu nejde jen o formy a podmínky opatrováni
potřebných peněžních prostředků
pro naše socialistické podnikání, jak
by snad plynulo ze samého pojmu financování.
Jde tu o to, aby v naší výrobě i v obchodě
byly důsledně uplatněny základní
principy socialistického hospodaření, které
spočívají na vědomém využívání
ekonomických zákonů ve prospěch socialistické
společnosti.
Financování podniků v naší soustavě
se po roce 1945, tedy hned v počátcích naší
lidové demokracie, nemohlo co do své formy brát
ihned novými cestami, i když jeho obsah byl při
vší své nehotovosti už zcela nový.
Brzy po osvobození vítěznou Rudou armádou,
ještě před znárodněním
průmyslu, stala se naléhavou potřeba státního
zásahu do financování podniků. Prvním
příkazem tehdy bylo, aby válkou a okupací
rozvrácené hospodářství bylo
obnoveno, aby se roztočila kola výroby, aby byly
obnoveny nutné zásoby, aby výrobní
prostředky byly převedeny z hospodářství
válečného na mírové, aby podniky
byly udrženy v provozu, a to zatím bez ohledu na to,
v čí rukou byly. Proto byl vydán dekret presidenta
republiky z 19. září 1945, č. 78 Sb.
o přechodném finančním zabezpečení
hospodářských podniků, který
mimo jiné zmocňoval ministra financí, aby
v dohodě s příslušným resortním
ministrem přejímal státní záruky
za úvěry, poskytnuté podnikům peněžními
ústavy.
Znárodňovacími dekrety z října
1945 byl již zřízen i Fond znárodněného
hospodářství, ovšem tehdy jen pro službu
náhradovou, ačkoliv podle svého určení
byl by měl již být ústředním
evidenčním místem našeho znárodněného
podnikání, místem, které mělo
soustřeďovat jeho zisky i ztráty a očistit
jeho bilance.
Národní podniky čerpaly úvěry
na provoz i na investice u kteréhokoli peněžního
ústavu a používaly zejména státem
zaručených úvěrů podle dekretu
č. 78/1945 Sb. Soustavná bankovní kontrola,
jak jí rozumíme v socialismu, nebyla za těchto
poměrů myslitelná. A přece národní
podniky byly už tenkrát částí
jednoho celku, téhož jednotného národního
vlastnictví. I v prosazováni této samozřejmosti
byly před únorem naší Komunistickou
stranou vedeny nejúpornější boje. K
podstatnějšímu pokroku jsme došli teprve
vydáním zákona č. 51/1948 Sb. o úpravě
některých finančních poměrů
národních podniků průmyslových
a potravinářských. Podniky, kterých
se tento zákon týkal, měly být napříště
v obchodním spojení v zásadě vždy
jen s jedinou bankou pro poskytování provozního
úvěru. Pro účely financování
investic byly podniky povinny používat výlučně
služeb banky, určené pro investiční
úvěr; zásada odděleného financování
provozu a financování investic byla tu již
tenkrát jasně uvedena v život. Podniky měly
podléhat peněžní kontrole banky. Byly
vybaveny kmenovým jměním, které se
stanovilo v takové výši, aby mohly plnit úkoly,
které jim dával hospodářský
plán. Zákon dával podklad k úplné
obnově finanční rovnováhy podniků,
porušené válkou a okupaci a přechodem
z války v mír.
Tak tu v zárodcích vidíme principy, které
se v našem podnikovém socialistickém sektoru
uplatňují do dneška.
V roce 1949 dochází k rozšíření
okruhu podniků napojených na Fond znárodněného
hospodářství (zákon č. 161/1949
Sb. o úpravě některých finančních
poměrů dalších národních
podniků). Organisace a hospodaření Fondu
byly pak upraveny vládním nařízením
č. 253/1948 Sb. o Fondu znárodněného
hospodářství.
Takto byla postupně uskutečňována
ustanovení budovatelského programu Gottwaldovy vlády
z 8. července 1946. I když jsme tu učinili
podstatný krok vpřed, nebylo ještě možno
hovořit o uskutečňování socialistického
principu ve finančnictví, právě tak
jako nebyly v té době ještě uskutečněny
a uskutečnitelny socialistické principy v hospodaření
a v organisaci podniků. Výrazem toho bylo tenkrát
zejména, že nebyly jestě vytvořeny přímé
vztahy mezi finanční základnou našeho
národního podnikáni a mezi státním
rozpočtem, že na jedné straně stály
naše národní podniky a později i podniky
komunální s Fondem znárodněného
hospodářství a na straně druhé
statní rozpočet. Mezi Fondem znárodněného
hospodářství a státním rozpočtem
byla ovšem jedna souvislost: národní podniky
odváděly Fondu čisté zisky a částky,
vyplývající ze snížení
kmenového jmění, a naproti tomu se jim z
prostředků Fondu hradily částky, potřebné
ke zvýšení kmenového jmění,
po případě se souhlasem vlády na jeho
doplnění, vznikla-li potřeba doplnit bilanční
ztráty. K vyrovnání převahy výdajů
nad příjmy mělo se Fondu dostat přídělu
ze státního rozpočtu, a naopak zase přebytky
Fondu měly vplývat cestou státního
rozpočtu do státní pokladny.
Tato souvislost mezi národními podniky a státním
rozpočtem nabyla nových rysů po 1. lednu
1949, kdy byla zavedena všeobecná daň. Jejím
vlivem i vlivem rostoucích státních příjmů
z jiných zdrojů se hromadily na účtech
státu pokladní přebytky, které se
stávaly hlavním zdrojem prostředků
pro financování našich národních
podniků. Takto se stával stát hlavním
financiérem bank i výroby i distribuce.
Fond znárodněného hospodářství
přijímal části podnikové akumulace,
totiž odvody zisků a úroky z kmenového
jmění, zatím co všeobecná daň
i zvláštní daň výdělková
plynuly přímo do státního rozpočtu.
Úhrada peněz, potřebných k financování
zejména úprav kmenového jmění,
pokud nebyla kryta běžnými příjmy
Fondu, byla opatřována úvěrem Fondu
u Investiční banky. A až dodatečně,
ze státní závěrky za rok 1949, věnoval
stát na částečnou úhradu potřeb
Fondu přebytek svého rozpočtového
hospodaření. Teprve od roku 1950 bylo na dotaci
Fondu znárodněného hospodářství
pamatováno přímo ve státním
rozpočtu a v polovici roku 1950 došlo k nové
úpravě finanční služby Fondu.
Stalo se tak zákonem o financování národních
a komunálních podniků (č. 104/1950
Sb.), který platí do dneška.
Tato zákonná úprava se opírala o ústavně
vymezený pojem operativní správy národního
majetku socialistickými podniky. Upravila jednotně
financování všech národních podniků
a týkala se i podniků komunálních.
Dotvořila z Fondu znárodněného hospodářství
ústřední zúčtovací a
financující místo našeho socialistického
podnikového sektoru.
Zákon č. 104/1950 Sb. sice znemožnil poskytování
investičních úvěrů národním
a komunálním podnikům, avšak dával
možnost samotnému Fondu znárodněného
hospodářství, aby získával
úvěr na doplňování kmenového
jmění podniků prostřednictvím
lnvestiční banky. Nevyloučili jsme tedy tímto
zákonem dlouhodobé úvěry jakožto
zdroj financování investic národních
a komunálních podniků. Tento zákon
také ještě nestanovil dost výrazně
odpovědnost za finanční hospodaření
podniků. Nemluvili jsme v něm o přímé
odpovědnosti kohokoli v tomto směru.
Toto je soustava, kterou dnes máme a která mezitím
byla předstižena prudkým organisačním
vývojem našeho hospodářství.
Rozhodujícím v tomto směru bylo zasedání
ÚV KSČ dne 6. září 1951, z
něhož vzešel popud k dalekosáhlé
reorganisaci v našem průmyslu i obchodu a jehož
logickým důsledkem je i reforma našeho státního
rozpočtování, která je základním
obsahem dnešní osnovy zákona o úpravě
financování národních a komunálních
podniků. Nová organisace národních
podniků a výrobních ministerstev samotných
se stala předpokladem nové organisace státního
rozpočtu, nového finančního řádu
a nové organisace odpovědnosti za finanční
výsledky našeho národního podnikání,
jakož i nového, dosud ne dost hlasitě a důsledně
uplatňovaného důrazu na rentabilitu, na finanční
výsledky podnikání, na kalkulaci a hospodárnost,
na roli zákona hodnoty v našem společenském
řádu.
Socialistická forma podniků, socialistické
vlastnictví výrobních prostředků,
má dnes už naprosto rozhodující převahu
v našem hospodářství. Podmínky
pro to vytvořil vítězný únor
a pětiletý plán. Státní rozpočet
na rok 1949 po prvé a již natrvalo soustředil
v sobě takovou část akumulace, že jsme
přestali být odkázáni na živelný
vývoj vkladů a mohli jsme při naprostém
zachování stability naší měny
vystupňovat financování rozvoje našeho
hospodářství v rozměrech na naše
poměry neslýchaných a vytvořit tak
bezpečnou finanční základnu pro plnění
našeho pětiletého hospodářského
plánu. Tak vznikla cestou skutečnosti mezi státním
rozpočtem a finančním hospodařením
našich podniků přirozená souvislost,
které však zcela neodpovídal právní
řád našeho financováni. Máme
dosud dvojí středisko financování:
jednak státní rozpočet a jednak Fond znárodněného
hospodářství jakožto celkem samostatné
složky, a co je hlavní, máme dvojí linii
financování: jednou z nich je financování
státních výdajů správních
a druhou je financování našeho socialistického
národního podnikáni. To odporuje základnímu
požadavku socialistické hospodářské
soustavy, kterým je jednota hospodářství,
representovaná jednotným, jediným plánem
statkovým a s ním zcela sladěným jediným
plánem finančním. Tímto jednotným
finančním plánem, základem a nástrojem
veškeré finanční politiky ve státě
je státní rozpočet.
Tuto zásadu, osvědčenou zkušeností
Sovětského svazu, jehož boje a oběti
při budování socialismu a z nich plynoucí
poznatky nám nesmírně usnadňují
naši cestu k socialismu, činíme dnes tedy osou
úpravy, kterou vám vláda předkládá
a která se má týkat jak hospodaření
národních a komunálních podniků,
tak i příjmů a vydání státní
správy. Takto jednotný státní rozpočet,
zahrňující pod jednotný režim
veškeré příjmy i veškeré
výdaje státní správy a socialistického
podnikání, bude vsak socialistickým jen tehdy,
podaří-li se nám udržet jednotu mezi
ním a státním hospodářským
plánem, t. j. plánem statkovým i plánem
pracovních sil. I k tomu má být naše
nová úprava tvrdým nástrojem, a to
tím, že činí číselně
vyjádřené finanční vztahy mezi
státním rozpočtem a podniky závaznými
a stanoví odpovědnost resortních ministrů
za jejich plnění.
Hospodářství našich národních
i komunálních podniků se tak dostává
pod přímou ingerenci odpovědného hospodáře,
t. j. vlády, a pod přímou odpovědnost
ministrů. Možno říci, že tato osnova
představuje novou a důslednou organisaci odpovědnosti
ministrů za hospodářství a za hospodárnost
v našem státě.
Tato všestranná odpovědnost je přirozeným
požadavkem plánovaného hospodářství.
Kdo odpovídá za výrobu, musí plně
odpovídati za její výsledky finanční.
Ale právě finanční odpovědnost
byla dosud zamlžována existencí Fondu znárodněného
hospodářství, který byl vcelku automaticky
fungujícím zařízením, byl reservoirem
finančních prostředků a při
jehož činnosti nevznikala tvrdá a jasná
finanční odpovědnost pro nikoho - kromě
odpovědnosti ministra financí za hospodaření
Fondu jakožto peněžního ústředí
národních podniků. Ministr financí
však nejenom nebyl s to důsledně uplatňovat
odpovědnost podnikových a nadpodnikových
orgánů, ale neměl ani ekonomických
prostředků, kterými by podniky k plnění
finančního plánu mohl přimět.
Nová úprava proto jasně stanoví resortní
odpovědnost za finanční hospodaření
podniků, dávajíc současně odpovědným
ministrům do rukou i nástroje k řízení
finančního hospodaření podniků.
Finančními plány hlavních správ
a podniků, které budou rozpracováním
vrcholných cifer rozpočtových, bude jejich
podíl na příjmech i na vydáních
státního rozpočtu přenesen až
do podnikových hospodářství. Prostřednictvím
těchto vrcholných čísel budou tedy
určeny celkové základní obrysy finančních
plánů jednotlivých podniků. Tyto plány
budou, ježto státní rozpočet má
závaznost zákona, ze zákona závazné
a jejich dodržovaní bude kontrolováno.
Na doplnění svých prostředků
budou podniky od banky dostávat jen krátkodobý
úvěr, a to jen v případech zákonem
a dalšími předpisy stanovených a jenom
podle stupně plnění plánu. Poskytování
krátkodobých úvěrů bude pak
vymezeno rovněž vládou schvalovaným
úvěrovým plánem Státní
banky.
Rád bych v této souvislosti osvětlil význam
závaznosti, odpovědnosti a plánovitosti těchto
finančních čísel na dvou příkladech:
Podnikům bude stanoven odvod části zisku
do státního rozpočtu, avšak určitý
podnik nebude s to splnit tento úkol. Z nedostatku prostředků
na splnění úkolu však nevyplyne pro
tento podnik žádná možnost odkladu placení,
nýbrž podnik bude musit platit podle plánu
i na úkor svých jiných povinnosti, na př.
na úkor úhrad za splatné přijaté
faktury.
Jiný případ. Vládní návrh
praví, že se ve shodě se stanovenou výší
odvodů a přídělů určí
státním rozpočtem ministerstvu část
plánovaného zisku, které má být
použito k financování investic. Proti dnešnímu
stavu tu přestává automatičnost úhrady
investic Investiční bankou, a jejich plánování,
plnění plánu nebude již jen věcí
jednání o zařazení investice do investičního
plánu, nýbrž ministerstva sama se budou musit
postarat o vlastní úhradové zdroje. Budou
se musit starat předně o to, aby již svoje
plány sestavila reálně, a za druhé
budou je musit ve vlastním zájmu plnit. Kdyby tak
nečinila, nezbylo by jim dost prostředků
na investice a nemohla by splnit investiční plán.
Vládě i jednotlivým ministrům se dostává
účinné podpory v jejich úsilí
po utužení pořádku v našem hospodářství.
Podnikům pak se dostává větší
hospodářské samostatnosti a s tím
ovšem i odpovědnosti.
Také odpovědnost za příjmy na všeobecné
dani bude připadat tomu, kdo odpovídá materiálně;
bude úkolem ministrů, kteří řídí
příslušné hospodářské
obory, aby se starali o naplnění rozpočteného
výnosu všeobecné daně.
Zvláštního důrazu dostává
se v nové úpravě řídící
úloze vlády. Kromě návrhu státního
rozpočtu bude vláda schvalovat i úvěrový
a pokladní plán Státní banky, projednávat
případy nedodrženi rozpočtových
odvodů a přídělů, bude uplatňovat
odpovědnost jednotlivých ministrů, bude určovat,
jak se použije zisků, kterých dosáhnou
podniky nad plán, bude rozhodovat o úhradě
neplánovaných ztrát, bude sledovat na podkladě
čtvrtletních zpráv ministra financí
plnění státního rozpočtu atd.
Tak je tedy postaráno, aby vláda vedla pevnou rukou
naše hospodářství a aby kontrolovala
plnění plánu a zjednávala rychlou
nápravu zjištěných nedostatků.
Ministr financí bude zproštěn odpovědnosti
za běžnou finanční službu Fondu
znárodněného hospodářství,
protože tato služba se dnem účinnosti
nové úpravy, t. j. od 1. ledna 1952, zastavuje.
Zato se mu však ukládají dvě zásadní
povinnosti: musí se starat o zabezpečení
finančních prostředků ve státním
rozpočtu, aby provádění hospodářského
plánu bylo po finanční stránce plně
zajištěno, a zejména se mu ukládá
povinnost kontrolovat hospodaření ministerstev (rozumí
se, včetně podniků jimi řízeních).
Tuto kontrolu bude provádět ministr financí
podle povahy věci buď z ministerstva nebo orgány
bank a národních výborů. V této
souvislosti si dovoluji zdůraznit, že na soustavné
bankovní kontrole a souhře mezi ministerstvem financí,
Státní bankou, Investiční bankou a
lidovým peněžnictvím bude záviset
nemalá část úspěchu naší
nové soustavy financování. Za žádných
okolností nesmí v bankách selhat peněžní
mechanika této soustavy. Na tom, aby se banky - a totéž
platí o ústavech lidového peněžnictví
- neodchýlily od svých povinností, nýbrž
aby je pevně a tvrdě vykonávaly, závisí
účinnost zábran, vytvořených
navrhovaným zákonem, i účinnost uplatnění
osobní odpovědnosti hospodářských
orgánů. Z ministerstva financí a všech
jemu podřízených orgánů se
musí stát nástroj nejen kontroly, nýbrž
i pomoci resortům ve všem, co se týče
techniky a mechaniky financování a finanční
služby.
Musíme si být také vědomi, že
nová úprava klade vysoké požadavky na
vedoucí orgány hospodářských
ministerstev, hlavních správ i podniků. Jim
připadá úkol, aby při řízení
a kontrole našeho hospodářství spolu
s finančními orgány bděly nad plněním
státního rozpočtu a hájily tak náš
společný státní zájem.