Středa 19. prosince 1951

(Začátek schůze v 9 hod. 16 min.)

Přítomni:

Předseda dr. John.

Místopředsedové: Hodinová-Spurná, Komzala, dr. Polanský, Fiala, Valo, David, Žiak.

Členové vlády: Náměstek předsedy vlády dr. Ševčík; ministři Bacílek, Bílek, dr. Havelka, Kabeš, Kopřiva, Krajčír, Nepomucký, dr. Neuman, Nosek, dr. h. c. Plojhar.

251 poslanců podle presenční listiny.

Z kanceláře NS: Gen. tajemník NS Kováčik, jeho náměstkové dr. Ramajzl, dr. Rattinger.

Předseda (zvoní): Zahajuji 60. schůzi Národního shromáždění.

Vážené soudružky a soudruzi, vážení přátelé! (Shromáždění povstává.)

Koncem minulého týdne, v pátek dne 14. prosince 1951 zemřel ve státním léčebném ústavě Jiřího Wolkera v Tatranské Poljance dlouholetý člen Národního shromáždění RČS, předseda čs. strany lidové, místopředseda ÚAV obrozené Národní fronty Čechů a Slováků a ministr dopravy Alois Petr.

Po dlouhou dobu zápasu s těžkou a zákeřnou chorobou, které se nechtěl poddat, znovu a znovu se vracel ke své práci a do posledního okamžiku byl proniknut přesvědčením, že ji přerušuje jen na chvíli, aby se k ní znovu vrátil, aby dokonal započaté dílo a ještě dále všemi svými silami přispěl k budování socialismu v našem státě. Ještě několik dní před svou smrti mně napsal dopis plny optimismu, ze po vánočních svátcích se znovu vrátí mezi nás. A naléhavě mne žádal, abych vám všem tlumočil jeho přátelské pozdravy i tuto jeho pevnou naději.

V bratru Aloisu Petrovi odešel z našich řad člověk a politik, jehož jméno zůstane čestně zapsáno v paměti nás všech, v paměti našeho lidu a na stránkách té velké doby, kterou prožíváme.

Alois Petr se narodil 26. prosince 1889 v Tužíně u Jičína v proletářském prostředí. Jeho otec byl zedníkem a matka zemědělskou dělnicí. Také on sám, sotva dokončil povinnou školní docházku, musil se tvrdou prací bít o svou existenci. Od svých 14 let byl dělníkem textilky v Nové Pace. Jeho původ, prostředí rodiny, ze které vyšel, a dělnicky kolektiv, jehož se stal tak záhy členem, pevně formoval jeho povahu i osobnost a přivedl ho záhy také do politického dělnického hnutí a do boje za hospodářská a politická práva dělníků.

Tak se stal již v r. 1906 členem Všeodborového sdružení křesťanského dělnictva a krátce nato jednatelem jeho místní odbočky. Jeho politické schopnosti a také rozhodnost přivedly ho k funkci obvodního tajemníka v Nové Pace a později pak se stal předsedou Sdružení křesťanské sociální dělnické mládeže v Čechách.

Odborářskému hnutí se věnuje v té době, a zejména po tom, kdy v důsledku konfliktu se zaměstnavatelem byl nucen odejít z práce v továrně, již zcela. Tak se stává 1. ledna 1911 tajemníkem Všeodborového sdružení křesťanského dělnictva v Hradci Králové a pro celou oblast Čech. První světová válka přerušuje potom tuto jeho činnost, a to již od počátku r. 1915. Koncem války byl zajat a prožívá potom v Rusku historické události Velké říjnové socialistické revoluce, jež na něj hluboce a rozhodně působily.

Po návratu do Československé republiky se dává znovu do odborářské práce a působí na všech jejích úsecích. Buduje Všeodborové sdružení křesťanského dělnictva, jehož je ústředním tajemníkem a později i předsedou. Tato činnost přivádí ho v roce 1925 do Národního shromáždění, kam byl zvolen za plzeňský kraj.

Jeho práce v Národním shromáždění je charakterisována stálým úsilím po zlepšení sociálního postavení pracujících, zejména potom v době velké hospodářské krise. Alois Petr vystupuje však v této době také pro uznání Sovětského svazu a pro navázání normálních a přátelských styků s ním. Obrací se vsak znovu s kritikou proti vedení lidové strany a zejména rázně a rozhodně se staví proti němu, když i ono jednoznačně propadá fašisujícím tendencím a snahám. Konečně v r. 1938 usiluje Alois Petr o utvoření jednoty pracujících v odporu proti fašismu a pracuje na sjednocení odborových organisací.

Ve své politické práci neustává ani po dobu okupace, kdy je nakonec odsouzen na 7 let žaláře pro organisaci Národního výboru a kdy na něj dopadá nacisticky teror plnou měrou. Po osvobození naší republiky sovětskou armádou a po svém návratu z nacistického žaláře v Creussenu zapojuje se Alois Petr znovu do tvůrčí a budovatelské práce. Stává se členem výkonného výboru čs. strany lidové a v Prozatímním i Ústavodárném Národním shromáždění naší republiky je jeho místopředsedou.

I v těchto svých funkcích, tak jako vůbec i na ostatních úsecích své práce, pevně stojí na základně Národní fronty a usiluje důsledně o nejuzší a pevné přátelství a spojenectví naší lidově demokratické republiky s naším osvoboditelem, se Sovětským svazem.

Jeho politická činnost nepochybně vrcholí v únoru 1948, kdy se Alois Petr rozhodně a pevně postavil na stranu našeho pracujícího lidu a kdy také jako jeden z prvních politiků lidové strany vstupuje do obrozené Národní fronty Čechů a Slováků.

Alois Petr je zvolen za předsedu obrozené lidové strany, kterou vede v rámci spolupráce v Národní frontě k soustavné pomoci při uskutečňování socialismu v našem státě, při upevňování a rozvíjení našeho pevného přátelství a spojenectví se Sovětským svazem a v boji za udržení světového míru. Současně je mu svěřen také důležitý resort ministerstva dopravy.

Loučíme se dnes, naplněni upřímným smutkem, s bratrem Al. Petrem. Národní shromáždění RČS nezapomene nikdy na dobrého člověka a rozhodného spolubojovníka Aloise Petra.

Čest jeho památce! (Shromáždění usedá.)

Sděluji, že došel dopis pana předsedy vlády ze dne 27. listopadu 1951, jímž oznamuje, že pan president republiky rozhodnutím ze dne 24. listopadu 1951 zprostil Rudolfa Slánského úřadu náměstka vlády.

Dále sděluji, že ministerstvo vnitra povolalo na uprázdněné poslanecké mandáty poslance Engelberta Tomana a Jiřího Fleyberka.

Tito poslanci se dostavili do dnešní schůze.

Protože před tím podle § 89 jednacího řádu podepsali v kanceláři Národního shromáždění prohlášení, obsahující formuli poslaneckého slibu, přistoupíme ke slibu podle § 42 ústavy a § 90 jedn. rádu Národního shromáždění tím způsobem, že bude přečtena ústavou předepsaná formule slibovací, poslanci ke mně přistoupí a vykonají slib podáním ruky a slovem "slibuji".

Žádám o přečtení slibovací formule a jmenované poslance žádám, aby ke mně přistoupili vykonat slib. (Poslanci povstávají.)

Gen. tajemník NS Kováčik (číta): Sľubujem, že budem verný Československej republike a jej ľudovodemokratickému zriadeniu. Budem zachovávať jej zákony a svoj mandát vykonávať podľa najlepšieho vedomia a svedomia k prospechu ľudu a štátu.

Posl. Toman (podávaje předsedovi ruku): Slibuji.

Posl. Fleyberk (podávaje předsedovi ruku): Slibuji. (Poslanci usedají.)

Sděluji dále, že poslanci Rudolf Slánský, inž. Jarmila Taussigová-Potůčková a dr. Antonín Polišenský se vzdali poslaneckého mandátu.

Návrh denního pořadu, usnesený užším předsedníctvem Národního shromáždění dne 13. prosince 1951, byl již členům Národního shromáždění rozeslán.

Jsou námitky proti tomuto poradu ? (Nebyly.)

Námitek není.

Podle § 24 odst. 1 jedn. řádu rozhodne Národní shromážděni o pořadu prostým hlasováním bez rozpravy.

Dám tedy hlasovat. Kdo souhlasí s navrženým pořadem dnešní schůze, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Navržený pořad je tedy schválen.

Přistoupíme k projednávání prvého bodu denního pořadu, jímž je

1. Zpráva výborů hospodářského a rozpočtového k vládnímu návrhu zákona o úpravě financování národních a komunálních podniků (tisk 604).

Zpravodajem je posl. Václavů; dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Václavů: Soudružky a soudruzi, pani a pánové!

V únoru letošního roku na zasedáni ÚV KSČ řekl president republiky soudr. Klement Gottwald při rozboru situace: "Mohli bychom na cestě k socialismu jit daleko rychleji vpřed, kdybychom naši výrobu patřičně zhospodárnili." Zdůraznil nutnost snižovat výrobní náklady a zvyšovat produktivitu práce.

Od té doby, zvláště po zasedáni ÚV KSČ v červnu a září letošního roku, byla provedena opatření ke splnění této směrnice. Při všech těchto opatřeních vychází se nejen z našich potřeb, nýbrž i z bohatých zkušeností Sovětského svazu, který dnes úspěšně buduje velké stavby komunismu. Sovětská socialistická výroba a úspěchy, kterých Sovětský svaz dociluje v průmyslu, v zemědělství a všude, stávají se pro nás, pro dělníky, rolníky, techniky i vedoucí pracovníky, příkladem, ze kterého se musíme ještě více učit, čerpat stále nové vědomosti a všude je pak uplatňovat, chceme-li nedostatky odstranit a jít rychleji cestou vpřed.

Blíží se konec roku. Desítky našich závodů hlásí denně splnění a překročení celoročního plánu. Tato hrdá hlášení, stovky a tisíce splněných závazků, zářící pěticípé hvězdy na ostravských dolech, oznamující splnění denního plánu těžby, a řada dalších úspěchů jsou výsledkem budovatelského úsilí našeho lidu. Jsou však také závody, které se nemohou pochlubit takovými úspěchy; je to i zemědělská výroba a výkup, kde plán pravděpodobně již nebude splněn na 100 %. To nasvědčuje tomu, že je ještě mnoho chyb, že nejsme všude dobrými hospodáři.

Ke zlepšení organisace a zvýšení výroby byla provedena reorganisace ministerstev a hospodářských orgánů. Nyní půjde o to nezůstat pouze u těchto změn, ale soustředit pozornost v reorganisovaných ministerstvech a hlavních správách především na rozšíření a uplatnění nových forem práce, novým způsobem zajišťovat a kontrolovat plnění úkolů a organisovat účinnou pomoc pracovníkům nižších složek tak, aby bylo zajištěno splnění směrnic strany a vlády a tak posilována státní disciplina.

Dnes budou projednávány návrhy zákonů navazující na provedené již změny a je doplňující. Vyjadřují naše úsilí v překonávání nedostatků, ke zvýšení odpovědnosti vedoucích pracovníků, ke zvýšení hospodárnosti a zvýšení produktivity práce. Naším úkolem bude, aby se po jejich přijetí důsledným prováděním tyto předpoklady splnily.

Několik slov k prvnímu z nich, k návrhu zákona o úpravě financování národních a komunálních podniků.

Financování národních a komunálních podniků dělo se dosud prostřednictvím Fondu znárodněného hospodářství, u něhož se shromažďovala veškerá akumulace, t. j. úroky z kmenového jmění, zisky a odpisy z investic. Fond byl vedle toho dotován ze státního rozpočtu, po příp. i úvěrem u Investiční banky. Dosavadní úhrada zajišťovala podnikům uhrazování plánovaných investic i doplňováni plánovaných obratových prostředků, a to bez ohledu na to, plní-li podnik výrobní plán, plánovanou akumulaci, hospodaří-li dobře nebo špatně. V takových případech zbyla ministerstvu financi starost, aby finanční prostředky pro podniky zajišťovalo ze státního rozpočtu. To ovšem nepřispívalo ke zvýšení péče o snižování výrobních nákladů a nevedlo k lepšímu hospodaření. Za takového stavu nebyl rozdíl mezi podniky dobře hospodařícími a těmi, které nedbají na řádnou údržbu investičního majetku, neprovádějí důsledně údržbu strojů i jiných zařízení. Proto se stávalo, že některé podniky bezdůvodně požadovaly nové stavební investice i nové stroje. Takové uspořádání ve financování podniků nenapomáhalo k upevnění finanční kázně, nestanovilo přímou odpovědnost ministrů vládě za hospodaření a mobilisaci prostředků pro socialistickou výstavbu v podnicích jim podřízených. Hospodaření s investicemi, údržba strojů a provozních zařízení, účelné využití surovin, úspora energie, krátce zvýšení hospodárnosti a snižování nákladů nebylo předmětem každodenní péče všech vedoucích pracovníků v závodech a podnicích. Pracující nebyli obeznamováni s výsledky hospodaření, s výši nákladů, se spotřebou materiálu a energie; směrnice "každý hospodářem na svém pracovišti" nebyla v praxi důsledně uplatňována, hospodaření závodů nebylo kontrolováno pracujícími.

O tom, že ani dnes není všem těmto otázkám věnována dostatečná pozornost, svědčí na př. i postup hlavních správ či ministerstev v případech, kdy podniky žádají zvýšení účelových úvěrů ať již z důvodů překročení stanovených zásob, ztrát, případně jiných nepořádků v hospodaření. Hlavní správy i ministerstva v takových případech zvýšení úvěru doporučují, aniž by se přesvědčily, proč je zvýšení požadováno, aniž by zkoumaly příčiny a prováděly opatření k odstranění nedostatků.

Uvedu několik případů ze správ Státní banky: Dne 14. 11. t. r. požádaly Rašelinové závody, n. p., v Českých Budějovicích o zvýšení účelového úvěru. Hlavní správa uhlí ministerstva paliv a energetiky se žádostí vyslovila souhlas. Po projednání se ukázalo, že žádost byla neodůvodněná. - Počátkem listopadu t. r. po prověrce rozpočtů na 4. čtvrtletí požádal nár. podnik Moravia v Mariánském údolí o zvýšení úvěrového limitu. Ministerstvo těžkého strojírenství žádost vyřídilo s poznámkou, že důvody se zakládají na pravdě, a že souhlasí se zvýšením úvěrového limitu. Státní banka zvýšení odmítla a podnik pracuje bez tohoto zvýšení. - Autorenova, n. p., Praha X, žádal o zvláštní účelový úvěr dne 24. 9. t. r. ve výši 35 milionů Kčs, dne 29. 10. alespoň o dalších 10 milionů Kčs. Se žádostmi vyslovila souhlas hlavní správa ministerstva těžkého strojírenství, aniž dala příkaz ke snížení pohledávek za odběrateli, které u tohoto podniku k 30. 9. činily 135 milionů Kčs.

Nepořádky v hospodařeni a finanční kázni jsou též u komunálních podniků. Na tomto úseku čeká ministerstvo vnitra a národní výbory mnoho práce. Uvedu jen jeden příklad takového hospodaření: revise ministerstva vnitra zjistila u Sdruženého komunálního podniku okresu Horovice vedle jiných závad na př. toto: falšování výplatních listin, koupě osobního auta za 180.000 Kčs, provedení adaptace budovy za 300.000 Kčs, obojí bez investičního krytí, výdaje na representaci činily Kčs 42.511.70.

Je tedy mnoho důvodů, aby byl od 1. ledna 1952 zaveden nový způsob financování národních a komunálních podniků, který by napomáhal k lepšímu hospodaření, k snižování nákladů i k mobilisaci dalších finančních prostředků, potřebných pro výstavbu. Předkládaný návrh zákona vychází z našich nových potřeb, soustředí všechny hlavní finanční zdroje přímo do státního rozpočtu tak, aby se rozpočet stal základním státním finančním plánem, určujícím bezprostředně vzájemné finanční vztahy se všemi odvětvími národního hospodářství. Přenáší odpovědnost za splnění finančních plánů ministerstev a za splnění závazků, vyplývajících ze státního rozpočtu, na ministry. Zvyšuje úkoly ministerstev při organisování finančního hospodaření jejich hlavních správ a podniků. Finanční hospodaření každého ministerstva a všech jeho hlavních správ a podniků bude se řídit finančním plánem ministerstva, napojeným na státní rozpočet. Ve státním rozpočtu ve shodě s hospodářským plánem bude ministerstvům stanoven odvod všeobecné daně, částí zisků, přebytků vlastních oběžných prostředků, případně i jiné odvody. Naproti tomu budou stanoveny příděly ze státního rozpočtu k financování investic, zvýšení vlastních oběžných prostředků na úhradu plánovaných ztrát a na ostatní plánované úkoly. Docílí se tak toho, že ministerstva, hlavní správy i podniky budou hospodařit s pevně stanovenými částkami s úkolem zajistit především odvod finančních prostředků, stanovených rozpočtem. Při odůvodněném neplnění plánu, případně vzniku neplánovaných ztrát mohou být tyto ztráty uhrazeny ministerstvem nebo ministerstvem financí jen podle zvláštního rozhodnutí vlády.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP