Předseda dr. John.
Místopředsedové: Hodinová-Spurná,
Komzala, dr. Polanský, Fiala,
Valo, David, Žiak.
Členové vlády: Náměstek předsedy
vlády dr. Ševčík; ministři
Bacílek, Bílek, dr. Havelka,
Kabeš, Kopřiva, Krajčír,
Nepomucký, dr. Neuman, Nosek, dr.
h. c. Plojhar.
251 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: Gen. tajemník NS Kováčik,
jeho náměstkové dr. Ramajzl, dr. Rattinger.
Předseda (zvoní): Zahajuji 60. schůzi
Národního shromáždění.
Vážené soudružky a soudruzi, vážení
přátelé! (Shromáždění
povstává.)
Koncem minulého týdne, v pátek dne 14. prosince
1951 zemřel ve státním léčebném
ústavě Jiřího Wolkera v Tatranské
Poljance dlouholetý člen Národního
shromáždění RČS, předseda
čs. strany lidové, místopředseda ÚAV
obrozené Národní fronty Čechů
a Slováků a ministr dopravy Alois Petr.
Po dlouhou dobu zápasu s těžkou a zákeřnou
chorobou, které se nechtěl poddat, znovu a znovu
se vracel ke své práci a do posledního okamžiku
byl proniknut přesvědčením, že
ji přerušuje jen na chvíli, aby se k ní
znovu vrátil, aby dokonal započaté dílo
a ještě dále všemi svými silami
přispěl k budování socialismu v našem
státě. Ještě několik dní
před svou smrti mně napsal dopis plny optimismu,
ze po vánočních svátcích se
znovu vrátí mezi nás. A naléhavě
mne žádal, abych vám všem tlumočil
jeho přátelské pozdravy i tuto jeho pevnou
naději.
V bratru Aloisu Petrovi odešel z našich řad
člověk a politik, jehož jméno zůstane
čestně zapsáno v paměti nás
všech, v paměti našeho lidu a na stránkách
té velké doby, kterou prožíváme.
Alois Petr se narodil 26. prosince 1889 v Tužíně
u Jičína v proletářském prostředí.
Jeho otec byl zedníkem a matka zemědělskou
dělnicí. Také on sám, sotva dokončil
povinnou školní docházku, musil se tvrdou prací
bít o svou existenci. Od svých 14 let byl dělníkem
textilky v Nové Pace. Jeho původ, prostředí
rodiny, ze které vyšel, a dělnicky kolektiv,
jehož se stal tak záhy členem, pevně
formoval jeho povahu i osobnost a přivedl ho záhy
také do politického dělnického hnutí
a do boje za hospodářská a politická
práva dělníků.
Tak se stal již v r. 1906 členem Všeodborového
sdružení křesťanského dělnictva
a krátce nato jednatelem jeho místní odbočky.
Jeho politické schopnosti a také rozhodnost přivedly
ho k funkci obvodního tajemníka v Nové Pace
a později pak se stal předsedou Sdružení
křesťanské sociální dělnické
mládeže v Čechách.
Odborářskému hnutí se věnuje
v té době, a zejména po tom, kdy v důsledku
konfliktu se zaměstnavatelem byl nucen odejít z
práce v továrně, již zcela. Tak se stává
1. ledna 1911 tajemníkem Všeodborového sdružení
křesťanského dělnictva v Hradci Králové
a pro celou oblast Čech. První světová
válka přerušuje potom tuto jeho činnost,
a to již od počátku r. 1915. Koncem války
byl zajat a prožívá potom v Rusku historické
události Velké říjnové socialistické
revoluce, jež na něj hluboce a rozhodně působily.
Po návratu do Československé republiky se
dává znovu do odborářské práce
a působí na všech jejích úsecích.
Buduje Všeodborové sdružení křesťanského
dělnictva, jehož je ústředním
tajemníkem a později i předsedou. Tato činnost
přivádí ho v roce 1925 do Národního
shromáždění, kam byl zvolen za plzeňský
kraj.
Jeho práce v Národním shromáždění
je charakterisována stálým úsilím
po zlepšení sociálního postavení
pracujících, zejména potom v době
velké hospodářské krise. Alois Petr
vystupuje však v této době také pro
uznání Sovětského svazu a pro navázání
normálních a přátelských styků
s ním. Obrací se vsak znovu s kritikou proti vedení
lidové strany a zejména rázně a rozhodně
se staví proti němu, když i ono jednoznačně
propadá fašisujícím tendencím
a snahám. Konečně v r. 1938 usiluje Alois
Petr o utvoření jednoty pracujících
v odporu proti fašismu a pracuje na sjednocení odborových
organisací.
Ve své politické práci neustává
ani po dobu okupace, kdy je nakonec odsouzen na 7 let žaláře
pro organisaci Národního výboru a kdy na
něj dopadá nacisticky teror plnou měrou.
Po osvobození naší republiky sovětskou
armádou a po svém návratu z nacistického
žaláře v Creussenu zapojuje se Alois Petr
znovu do tvůrčí a budovatelské práce.
Stává se členem výkonného výboru
čs. strany lidové a v Prozatímním
i Ústavodárném Národním shromáždění
naší republiky je jeho místopředsedou.
I v těchto svých funkcích, tak jako vůbec
i na ostatních úsecích své práce,
pevně stojí na základně Národní
fronty a usiluje důsledně o nejuzší
a pevné přátelství a spojenectví
naší lidově demokratické republiky s
naším osvoboditelem, se Sovětským svazem.
Jeho politická činnost nepochybně vrcholí
v únoru 1948, kdy se Alois Petr rozhodně
a pevně postavil na stranu našeho pracujícího
lidu a kdy také jako jeden z prvních politiků
lidové strany vstupuje do obrozené Národní
fronty Čechů a Slováků.
Alois Petr je zvolen za předsedu obrozené
lidové strany, kterou vede v rámci spolupráce
v Národní frontě k soustavné pomoci
při uskutečňování socialismu
v našem státě, při upevňování
a rozvíjení našeho pevného přátelství
a spojenectví se Sovětským svazem a v boji
za udržení světového míru. Současně
je mu svěřen také důležitý
resort ministerstva dopravy.
Loučíme se dnes, naplněni upřímným
smutkem, s bratrem Al. Petrem. Národní shromáždění
RČS nezapomene nikdy na dobrého člověka
a rozhodného spolubojovníka Aloise Petra.
Čest jeho památce! (Shromáždění
usedá.)
Sděluji, že došel dopis pana předsedy
vlády ze dne 27. listopadu 1951, jímž oznamuje,
že pan president republiky rozhodnutím ze dne 24.
listopadu 1951 zprostil Rudolfa Slánského úřadu
náměstka vlády.
Dále sděluji, že ministerstvo vnitra povolalo
na uprázdněné poslanecké mandáty
poslance Engelberta Tomana a Jiřího Fleyberka.
Tito poslanci se dostavili do dnešní schůze.
Protože před tím podle § 89 jednacího
řádu podepsali v kanceláři Národního
shromáždění prohlášení,
obsahující formuli poslaneckého slibu, přistoupíme
ke slibu podle § 42 ústavy a § 90 jedn. rádu
Národního shromáždění
tím způsobem, že bude přečtena
ústavou předepsaná formule slibovací,
poslanci ke mně přistoupí a vykonají
slib podáním ruky a slovem "slibuji".
Žádám o přečtení slibovací
formule a jmenované poslance žádám,
aby ke mně přistoupili vykonat slib. (Poslanci
povstávají.)
Gen. tajemník NS Kováčik (číta):
Sľubujem, že budem verný Československej
republike a jej ľudovodemokratickému zriadeniu. Budem
zachovávať jej zákony a svoj mandát
vykonávať podľa najlepšieho vedomia a svedomia
k prospechu ľudu a štátu.
Posl. Toman (podávaje předsedovi ruku):
Slibuji.
Posl. Fleyberk (podávaje předsedovi ruku):
Slibuji. (Poslanci usedají.)
Sděluji dále, že poslanci Rudolf Slánský,
inž. Jarmila Taussigová-Potůčková
a dr. Antonín Polišenský se vzdali poslaneckého
mandátu.
Návrh denního pořadu, usnesený užším
předsedníctvem Národního shromáždění
dne 13. prosince 1951, byl již členům Národního
shromáždění rozeslán.
Jsou námitky proti tomuto poradu ? (Nebyly.)
Námitek není.
Podle § 24 odst. 1 jedn. řádu rozhodne Národní
shromážděni o pořadu prostým
hlasováním bez rozpravy.
Dám tedy hlasovat. Kdo souhlasí s navrženým
pořadem dnešní schůze, nechť zvedne
ruku! (Děje se.)
To je většina. Navržený pořad je
tedy schválen.
Přistoupíme k projednávání
prvého bodu denního pořadu, jímž
je
1. Zpráva výborů hospodářského
a rozpočtového k vládnímu návrhu
zákona o úpravě financování
národních a komunálních podniků
(tisk 604).
Zpravodajem je posl. Václavů; dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Václavů: Soudružky a
soudruzi, pani a pánové!
V únoru letošního roku na zasedáni ÚV
KSČ řekl president republiky soudr. Klement Gottwald
při rozboru situace: "Mohli bychom na cestě
k socialismu jit daleko rychleji vpřed, kdybychom naši
výrobu patřičně zhospodárnili."
Zdůraznil nutnost snižovat výrobní náklady
a zvyšovat produktivitu práce.
Od té doby, zvláště po zasedáni
ÚV KSČ v červnu a září
letošního roku, byla provedena opatření
ke splnění této směrnice. Při
všech těchto opatřeních vychází
se nejen z našich potřeb, nýbrž i z bohatých
zkušeností Sovětského svazu, který
dnes úspěšně buduje velké stavby
komunismu. Sovětská socialistická výroba
a úspěchy, kterých Sovětský
svaz dociluje v průmyslu, v zemědělství
a všude, stávají se pro nás, pro dělníky,
rolníky, techniky i vedoucí pracovníky, příkladem,
ze kterého se musíme ještě více
učit, čerpat stále nové vědomosti
a všude je pak uplatňovat, chceme-li nedostatky odstranit
a jít rychleji cestou vpřed.
Blíží se konec roku. Desítky našich
závodů hlásí denně splnění
a překročení celoročního plánu.
Tato hrdá hlášení, stovky a tisíce
splněných závazků, zářící
pěticípé hvězdy na ostravských
dolech, oznamující splnění denního
plánu těžby, a řada dalších
úspěchů jsou výsledkem budovatelského
úsilí našeho lidu. Jsou však také
závody, které se nemohou pochlubit takovými
úspěchy; je to i zemědělská
výroba a výkup, kde plán pravděpodobně
již nebude splněn na 100 %. To nasvědčuje
tomu, že je ještě mnoho chyb, že nejsme
všude dobrými hospodáři.
Ke zlepšení organisace a zvýšení
výroby byla provedena reorganisace ministerstev a hospodářských
orgánů. Nyní půjde o to nezůstat
pouze u těchto změn, ale soustředit pozornost
v reorganisovaných ministerstvech a hlavních správách
především na rozšíření
a uplatnění nových forem práce, novým
způsobem zajišťovat a kontrolovat plnění
úkolů a organisovat účinnou pomoc
pracovníkům nižších složek
tak, aby bylo zajištěno splnění směrnic
strany a vlády a tak posilována státní
disciplina.
Dnes budou projednávány návrhy zákonů
navazující na provedené již změny
a je doplňující. Vyjadřují
naše úsilí v překonávání
nedostatků, ke zvýšení odpovědnosti
vedoucích pracovníků, ke zvýšení
hospodárnosti a zvýšení produktivity
práce. Naším úkolem bude, aby se po
jejich přijetí důsledným prováděním
tyto předpoklady splnily.
Několik slov k prvnímu z nich, k návrhu zákona
o úpravě financování národních
a komunálních podniků.
Financování národních a komunálních
podniků dělo se dosud prostřednictvím
Fondu znárodněného hospodářství,
u něhož se shromažďovala veškerá
akumulace, t. j. úroky z kmenového jmění,
zisky a odpisy z investic. Fond byl vedle toho dotován
ze státního rozpočtu, po příp.
i úvěrem u Investiční banky. Dosavadní
úhrada zajišťovala podnikům uhrazování
plánovaných investic i doplňováni
plánovaných obratových prostředků,
a to bez ohledu na to, plní-li podnik výrobní
plán, plánovanou akumulaci, hospodaří-li
dobře nebo špatně. V takových případech
zbyla ministerstvu financi starost, aby finanční
prostředky pro podniky zajišťovalo ze státního
rozpočtu. To ovšem nepřispívalo ke zvýšení
péče o snižování výrobních
nákladů a nevedlo k lepšímu hospodaření.
Za takového stavu nebyl rozdíl mezi podniky dobře
hospodařícími a těmi, které
nedbají na řádnou údržbu investičního
majetku, neprovádějí důsledně
údržbu strojů i jiných zařízení.
Proto se stávalo, že některé podniky
bezdůvodně požadovaly nové stavební
investice i nové stroje. Takové uspořádání
ve financování podniků nenapomáhalo
k upevnění finanční kázně,
nestanovilo přímou odpovědnost ministrů
vládě za hospodaření a mobilisaci
prostředků pro socialistickou výstavbu v
podnicích jim podřízených. Hospodaření
s investicemi, údržba strojů a provozních
zařízení, účelné využití
surovin, úspora energie, krátce zvýšení
hospodárnosti a snižování nákladů
nebylo předmětem každodenní péče
všech vedoucích pracovníků v závodech
a podnicích. Pracující nebyli obeznamováni
s výsledky hospodaření, s výši
nákladů, se spotřebou materiálu a
energie; směrnice "každý hospodářem
na svém pracovišti" nebyla v praxi důsledně
uplatňována, hospodaření závodů
nebylo kontrolováno pracujícími.
O tom, že ani dnes není všem těmto otázkám
věnována dostatečná pozornost, svědčí
na př. i postup hlavních správ či
ministerstev v případech, kdy podniky žádají
zvýšení účelových úvěrů
ať již z důvodů překročení
stanovených zásob, ztrát, případně
jiných nepořádků v hospodaření.
Hlavní správy i ministerstva v takových případech
zvýšení úvěru doporučují,
aniž by se přesvědčily, proč
je zvýšení požadováno, aniž
by zkoumaly příčiny a prováděly
opatření k odstranění nedostatků.
Uvedu několik případů ze správ
Státní banky: Dne 14. 11. t. r. požádaly
Rašelinové závody, n. p., v Českých
Budějovicích o zvýšení účelového
úvěru. Hlavní správa uhlí ministerstva
paliv a energetiky se žádostí vyslovila souhlas.
Po projednání se ukázalo, že žádost
byla neodůvodněná. - Počátkem
listopadu t. r. po prověrce rozpočtů na 4.
čtvrtletí požádal nár. podnik
Moravia v Mariánském údolí o zvýšení
úvěrového limitu. Ministerstvo těžkého
strojírenství žádost vyřídilo
s poznámkou, že důvody se zakládají
na pravdě, a že souhlasí se zvýšením
úvěrového limitu. Státní banka
zvýšení odmítla a podnik pracuje bez
tohoto zvýšení. - Autorenova, n. p., Praha
X, žádal o zvláštní účelový
úvěr dne 24. 9. t. r. ve výši 35 milionů
Kčs, dne 29. 10. alespoň o dalších 10
milionů Kčs. Se žádostmi vyslovila souhlas
hlavní správa ministerstva těžkého
strojírenství, aniž dala příkaz
ke snížení pohledávek za odběrateli,
které u tohoto podniku k 30. 9. činily 135 milionů
Kčs.
Nepořádky v hospodařeni a finanční
kázni jsou též u komunálních
podniků. Na tomto úseku čeká ministerstvo
vnitra a národní výbory mnoho práce.
Uvedu jen jeden příklad takového hospodaření:
revise ministerstva vnitra zjistila u Sdruženého komunálního
podniku okresu Horovice vedle jiných závad na př.
toto: falšování výplatních listin,
koupě osobního auta za 180.000 Kčs, provedení
adaptace budovy za 300.000 Kčs, obojí bez investičního
krytí, výdaje na representaci činily Kčs
42.511.70.
Je tedy mnoho důvodů, aby byl od 1. ledna 1952 zaveden
nový způsob financování národních
a komunálních podniků, který by napomáhal
k lepšímu hospodaření, k snižování
nákladů i k mobilisaci dalších finančních
prostředků, potřebných pro výstavbu.
Předkládaný návrh zákona vychází
z našich nových potřeb, soustředí
všechny hlavní finanční zdroje přímo
do státního rozpočtu tak, aby se rozpočet
stal základním státním finančním
plánem, určujícím bezprostředně
vzájemné finanční vztahy se všemi
odvětvími národního hospodářství.
Přenáší odpovědnost za splnění
finančních plánů ministerstev a za
splnění závazků, vyplývajících
ze státního rozpočtu, na ministry. Zvyšuje
úkoly ministerstev při organisování
finančního hospodaření jejich hlavních
správ a podniků. Finanční hospodaření
každého ministerstva a všech jeho hlavních
správ a podniků bude se řídit finančním
plánem ministerstva, napojeným na státní
rozpočet. Ve státním rozpočtu ve shodě
s hospodářským plánem bude ministerstvům
stanoven odvod všeobecné daně, částí
zisků, přebytků vlastních oběžných
prostředků, případně i jiné
odvody. Naproti tomu budou stanoveny příděly
ze státního rozpočtu k financování
investic, zvýšení vlastních oběžných
prostředků na úhradu plánovaných
ztrát a na ostatní plánované úkoly.
Docílí se tak toho, že ministerstva, hlavní
správy i podniky budou hospodařit s pevně
stanovenými částkami s úkolem zajistit
především odvod finančních prostředků,
stanovených rozpočtem. Při odůvodněném
neplnění plánu, případně
vzniku neplánovaných ztrát mohou být
tyto ztráty uhrazeny ministerstvem nebo ministerstvem financí
jen podle zvláštního rozhodnutí vlády.