Ještě to všichni dobře pamatujeme, jak
reformističtí socialisté chtěli vychovávat
mládež k socialismu "osvětou k svobodě"
tak, že chtěli, aby dělnická mládež
nekouřila, nepila, byla abstinentní, nejedla maso,
byla vegetariánskou, netancovala, učila se, jaká
je psychologie psa a Číňana, kolik je kruhů
kolem Saturnu atd. a o socialismus se starala teprve tehdy, až
tohle všechno bude umět a vědět. Ne
tak, nýbrž právě naopak v tomto údobí,
v němž vytváříme hmotné
předpoklady k uskutečnění socialismu
v naší zemi, je třeba - tak jako tomu bylo
v Sovětském svazu a jak to vyjádřil
soudruh Stalin - "převychovat miliony rolníků
a drobných živnostníků, statisíce
zřízenců, úředníků
a buržoasních intelektuálů, podřizovat
je všechny proletářskému státu
a proletářskému vedení, oprošťovat
je od buržoasních zvyků a tradic právě
tak, jak bude nutno převychovat na podkladě diktatury
proletariátu v dlouhém boji i samy proletáře,
kteří se svých maloburžoasních
předsudků nemohou zhostit rázem, zázrakem,
z příkazu Matky Boží, vydáním
hesla, usnesením resoluce a vyhlášením
dekretu, nýbrž jen v dlouhém a obtížném
boji mas proti maloburžoasním vlivům jako masovému
zjevu."
To pro nás znamená, že budujíce u nás
socialistickou společnost, musíme změnit
psychologii celých tříd, celých sociálních
skupin. Proces přeměny, který byl proveden
v naší základně, je předpokladem
- a to nutným předpokladem - procesu přeměny
i v nadstavbě. Hluboké přeměny ve
vědomí lidí nejsou automatickým následkem
změny základny, nýbrž jsou výsledkem
dlouhé a neúnavné výchovné
práce strany, státu a všech politických
institucí a veřejných organisací.
Život dnešní společnosti je kolbištěm
dvou ideologických světů. I když náš
nový společenský řád, socialismus,
je dějinně vyšším typem a nutně
nahradí na celém světě doznívající
a zahnívající starý řád,
kapitalismus, musíme o uplatnění nového
řádu bojovat, a to nejen v kapitalistické
části světa, nýbrž i v naší
k socialismu jdoucí zemi, v nás, sobě samých.
Významné místo a poslání mají
v tomto boji právě masové organisace, kterými
lid uplatňuje svá demokratická práva
a jejichž pomocí upevňuje lidově demokratické
zřízení a podporuje úsilí o
výstavbu socialismu v naší zemi. K těmto
masovým organisacím patří zejména
jednotná odborová organisace, jednotná zemědělská
organisace, jednotná organisace mládeže, organisace
žen, organisace tělovýchovné a sportovní.
Všechny tyto organisace na rozdíl od forem a principů
spolkové činnosti buržoasně demokratického
státu se vyznačují uvědomělou
snahou a jasným a vřelým poměrem k
veřejným záležitostem, k hospodářským
a politickým problémům. Jsou to organisace,
zřizované nikoliv, aby jako dřívější
spolky buď jen zpovzdálí přihlížely
k sociálním otázkám nebo dokonce od
nich přímo odváděly, nýbrž
právě naopak, aby činorodě zasahovaly
a účinně pomáhaly na veliké
přestavbě našeho hospodářství
a na veliké přestavbě v myšlenkovém
světě všech našich občanů.
Jejich základním rysem je a musí být
nikoliv bezideová nevšímavost k hospodářskému
řádu a k jeho kulturnímu a společenskému
životu, nýbrž vyhraněné zaměření
s cílem výstavby socialismu a upevnění
lidově demokratických forem. Teprve toto prolnutí
činnosti dobrovolných organisací nadšeným
a vřelým vztahem k společenskému řádu
a činorodé utváření nového
života dává smysl základním občanským
svobodám, svobodě spolčovací a shromažďovací.
Příkladem takové nové masové
organisace, pro niž byly otázky přestavby naší
společnosti od začátku středem pozornosti
a zájmu, je naše Revoluční odborové
hnutí, jež bývá nazýváno
"školou socialismu." Není výstižnějšího
názvu pro tuto významnou organisaci našeho
pracujícího lidu. Účast odborů
v boji proti kapitalistickému vykořisťování
a na výstavbě lidově demokratického
zřízení je toho nezvratným důkazem.
Vzpomeňme jen, jakou bojovnou formací našeho
pracujícího lidu bylo naše Revoluční
odborové hnutí, když šlo o znárodnění
našeho hospodářství a zejména
pak v únoru 1948, když se reakční dobrodruzi
v některých stranách Národní
fronty pokusili o zvrat a znovunastolení kapitalismu u
nás. Nejen však tento úsek činnosti
Revolučního odborového hnutí mu dává
charakter a čestný název školy socialismu.
Jeho úzké spojení se životem pracujících
naší země, s jejich úsilím vybudovat
u nás nový hospodářský řád
osvědčuje účinné a trvalé
úsilí Revolučního odborového
hnutí o to, abychom vyráběli více,
lépe a levněji, abychom zvyšovali produktivitu
práce, snižovali výrobní náklady,
úsilí o nové formy a methody práce,
o nový socialistický poměr k práci,
kdy práce přestala být otročinou,
kdy se práce stala ctí.
Naše Revoluční odborové hnutí
je organisací všech pracujících. Už
není v zájmu vykořisťovatelů,
které jsme u nás odstranili, štěpeno
do různých skupin a složek, vystupujících
proti sobě, nýbrž tvoří nerozbornou
jednotu všech pracujících. A to nikoliv jednotu
ledajakou, jednotu pro jednotu, ale jednotu pokrokovou, revoluční,
socialistickou. Musíme si při tom uvědomit
i to, že kromě Sovětského svazu a zemí
lidové demokracie v žádném kapitalistickém
státě nemají odborové organisace takové
prostředky a takové možnosti, aby zlepšovaly
postavení pracujících a ochraňovaly
jejich zájmy. Revoluční odborové hnutí
je tak po boku politických institucí našeho
lidu předním budovatelem nového společenského
řádu.
Tato největší masová organisace našeho
lidu je také nadána a vybavena funkcemi, které
dříve patřívaly výhradně
státnímu aparátu. Nejen to, Revoluční
odborové hnutí buduje a spravuje také sociální,
kulturní a rekreační zařízení
ve prospěch pracujícího lidu. Desetitisíce
pracujících, které navštěvují
naše zotavovny, letoviska, lázně a které
posíláme do nejkrásnějších
míst bratrských zemí lidové demokracie,
jsou nejlepším důkazem praktické činnosti
našeho Revolučního odborového hnutí.
A svorně po boku ROH stejné poslání
plní také naše další mohutná
masová organisace, Jednotný svaz českých
zemědělců, který symbolisoval svůj
postoj k novému společenskému řádu
svým historickým sjezdem v r. 1948, čestnou
obdobou tehdejšího rozhodujícího sjezdu
závodních rad, aby tak byl symbolisován bratrský
svazek dělníků a rolníků na
společné cestě výstavby socialismu
v naší vlasti. A z obdobného poměru
pramení i obdobné úkoly. Proto také
tak, jako ROH dbá o přechod od malovýroby
k velkovýrobě ve výrobě průmyslové,
stará se Jednotný svaz českých zemědělců
obdobně o přechod vesnice k socialismu a na této
hospodářské základně vytváří
nové společenské vztahy, a to nejen na venkově
samém, nýbrž zejména také mezi
vesnicí a městem.
Další význačnou složkou našeho
společenského života je Československý
svaz mládeže, organisace mladých nadšených
průkopníků nových pracovních
method a nových společenských vztahů.
Krátká historie této organisace je nerozlučně
spjata s historickými událostmi a boji našeho
lidu o výstavbu socialismu v naší zemi. Teprve
únor 1948 odklidil poslední překážku
na cestě k sjednocení i naší mládeže
v jednu jednotnou všenárodní organisaci a dal
jejímu členstvu jasnou perspektivu neúklonného
vývoje ke společnosti socialistické.
Jinou důležitou masovou organisací je na úseku
tělovýchovy Sokol. V minulém měsíci
si na svém IX. sjezdu tato z největších
našich masových organisací vytyčila
své úkoly a vyjádřila vůli
všeho svého prostého členstva stát
nekompromisně v řadách budovatelů
socialismu a sloužit všemi svými prostředky
výchově našeho lidu a mládeže nejen
po stránce tělesné, nýbrž zajišťovat
i vysokou ideologickou úroveň svých členů
jako bojovníků za mír, za vlast, za socialismus.
Tak si vytvořil náš lid v duchu Ústavy
9. května k obstarávání věcí
veřejných a k uplatňování svých
demokratických práv své dobrovolné
organisace, od zájmu na věcech veřejných
neodtržené, nýbrž naopak s tímto
zájmem těsně spjaté, organisace, jejichž
hlavním zájmem a cílem je zajistit rozvoj
společenského života u nás.
Nikdy nebyla spolčovací a shromažďovací
svoboda v naší zemi tak rozsáhlá, tak
pronikavá jako v dnešní době. Jakým
důkazem svobody našeho lidu jsou na př. ohromné
májové manifestace, jichž se zúčastňují
miliony pracujících, aby tak vyjádřili
svou vůli vytvářet nový socialistický
zítřek. Vzpomeňme jen májových
oslav v předmnichovské republice, kdy průvody
dělníků byly trpěny jen jako nutné
zlo a kdy se komunistické první máje a jiné
dělnické projevy konaly za asistence četnických
kordonů a policejních komisařů, kteří
čekali na každou příležitost, aby
masovou manifestaci znemožnili. Za jak jiných poměrů
se dnes konají všechny veřejné projevy
a celonárodní manifestace! V jejich službách
jsou všechny formace státního aparátu.
Jim jsou dávány k disposici všechny veřejné
místnosti a všechna veřejná prostranství.
Konfrontovat život, různá politická
nebo hospodářská opatření tváří
v tvář občanstvu na veřejných
schůzích stalo se dnes samozřejmostí
a neodvažoval by se nikdo ani upírat právo
veřejně diskutovat o všech otázkách
týkajících se socialistického budování
nebo věci míru na světě a pod. Politické
a hospodářské věci jsou diskutovány
a probírány s neutuchajícím zájmem
na schůzích všech našich velkých
masových organisací a lid sám přímo
na nich hodnotí správnost postupu a dává
nové podněty.
Masové organisace tak rozvíjejí velkou iniciativu
pracujících na výstavbě socialismu
a kritikou a sebekritikou zdravě usměrňují
budování socialismu.
Tento rozvoj společenského života a masová
účast na něm vzniká proto, že
naše lidově demokratické státní
zřízení tak jako v Sovětském
svazu se podle slov s. Stalina "nespokojuje se stanovením
formálních práv občanů, ale
klade hlavní důraz na zajištění
těchto práv. Neproklamuje pouze demokratické
svobody, nýbrž je také legislativně
zajišťuje určitými materiálními
prostředky."
Naproti tomu v buržoasní společnosti a
v buržoasních ústavách - jak říká
s. Stalin - "mluví se o svobodě slova,
o svobodě shromažďovací a tiskové,
avšak zapomíná se na to, že se všechny
tyto svobody mohou stát pro dělnickou třídu
planou frází, nemá-li tato možnost disponovat
místnostmi vhodnými pro schůze, vhodnými
pro tiskárny, dostatečným množstvím
tiskařského papíru atd."
V tom je základní, principielní rozdíl
mezi občanskými svobodami a právy v zemích
socialistických a v zemích kapitalistických.
Materiální zajištění shromažďovací
a spolkové svobody občanů poskytují
jedině země socialismu anebo k socialismu směřující.
Nesmíme ovšem připustit, aby se nám
zatočila hlava úspěchy, abychom hřešili
na dosavadní výsledky práce a složili
ruce v klín s tím, že už je všechno
hotovo. Nesmíme ani na chvíli zapomenout, že
při všech úspěších, které
nesporně máme a které jsou zárukou
konečného vítězství na cestě
socialismu zárukou vítězství socialismu
v naší zemi, právě z těchto úspěchů
dosavadní výstavby socialismu rostou nové
a nové úkoly a s nimi jistě nové a
veliké obtíže, třebaže jsou to
obtíže růstu. Nelze přece připustit,
abychom - chceme-li zůstat moudrými hospodáři,
a to jistě chceme - nemoudře žili nad poměry,
abychom si dovolovali víc, než je přípustné,
víc, než je úměrné dosavadním
výsledkům našeho budování. Chceme
být dobrými hospodáři a proto musíme
rozumně hospodařit také v občanských
právech a svobodách i ve svobodě spolčovací
a shromažďovací. Materiální zabezpečení
a zabezpečování těchto svobod musí
jednak odpovídat produktivitě naší výroby
a jednak musí být dobrou investicí, musí
dávat dobrou protihodnotu v činnosti masových
organisací pro výstavbu socialismu, pro zvyšování
produktivity práce. Jen tak budeme moci tyto občanské
svobody stále více rozšiřovat - rozšiřujíce
stále více jejich hmotné zabezpečení.
(Předsednictví převzal místopředseda
David.)
Jistě není dobrou investicí, když sekretářský
a funkcionářský aparát, žel,
není vždycky dost iniciativní a operativní,
činnost vždycky dost neřídí ani
nekontroluje, pracující lid nepřesvědčuje
a neuvědomuje, ba když se stává, že
ze své sekretářské ulity ani nos nevystrčí,
ani paty nevytáhne, jde mezi dělníky na závod,
třeba je hned za rohem, až když hrozí
stávka, nebo mezi rolníky na vesnici, až už
se div nebouří, místo přesvědčování
používá method komandování nebo
dělá líbivou politiku zneužívání
sociálních vymoženosti v míře,
na kterou jsme si dosud nevydělali. A nejčastěji
dělá obojí: i líbivou politiku sociální
demagogie, i politiku komandování, nebo zase naopak,
aby si kupoval duše, lámal charaktery, potlačoval
oprávněnou kritiku. Byli bychom po čertech
špatnými hospodáři, kdybychom připustili,
aby tak bylo materiálních prostředků,
kterými zabezpečujeme výkon občanských
práv a svobod, hrubě zneužíváno
v rozrůstání sociálních kořenů
sekretářské byrokracie a funkcionářských
bonzů.
Je tedy na masových organisacích, aby materiálních
záruk občanských práv a svobod správně
využívaly.
I když je nepochybné a nesporné, že jsme
našimi masovými organisacemi dosáhli v poměrně
krátké době na naší cestě
budování socialismu v našem politickém,
hospodářském a sociálním životě
velkých úspěchů, nelze zavírat
oči nad skutečností, že práce
našich masových organisací stále ještě
není úměrná velikým úkolům
výstavby socialismu. Tak ROH na závodech a stejně
tak Jednotný svaz českých zemědělců
na vesnicích právě teď, kdy toho nejméně
můžeme potřebovat se zřetelem k obtížím
růstu v průmyslové výrobě a
v zemědělství i se zřetelem k mezinárodní
situaci, v masové práci nejvíce pokulhávají.
Je třeba radikálního obratu v práci
masových organisací. Je třeba tohoto radikálního
obratu "čelem k masám pracujícího
lidu" tím spíše, že je to obrat nejen
nutný, nýbrž také reálně
možný. Potvrzuje to kampaň hlasování
pro mír s početnými schůzemi, besedami
a agitačními dvojicemi od ulice k ulici, od fabriky
k fabrice, od vesnice k vesnici, od člověka k člověku,
od srdce k srdci - mírová kampaň s lavinou
mírových závazků socialistického
budování. Je třeba jít mezi lid, protože
"kam nechodíme my - komunisté, Národní
fronta, masové organisace, tam chodí třídní
nepřítel", jak praví s. Gottwald.
Tak jako byla změna hospodářské základny
předpokladem pro široký rozvoj shromažďovacích
a spolčovacích svobod, jako bylo třeba napřed
odstranit kapitalistické výrobní vztahy,
z kořenů vyvrátit hospodářskou
a politickou moc kapitalistů, aby se mohl rozvíjet
i nový společenský život, tak je také
předpokladem rozvoje nového společenského
života výstavba a vítězství socialismu
ve městech i na vesnici. Je proto účast masových
organisací a všeho jejich členstva na budování
socialismu jejich životním posláním,
jejich životní otázkou. Je tedy na masových
organisacích, aby plně a správně využívaly
spolčovacích a shromažďovacích
svobod.
Komunistická strana Československa se jako uvědomělý
předvoj dělnické třídy zasloužila
o vytvoření zmíněných předpokladů
opravdových občanských svobod pracujícího
lidu. Vedla jej k svržení moci vykořisťovatelské
třídy a ke změně hospodářské
základny. Pod moudrým vedením s. Gottwalda
krok za krokem uskutečňuje nejširší
a nejpodstatnější přeměny v hospodářském
i politickém životě našeho lidu, krok
za krokem ve spolupráci s Národní frontou
uskutečňuje všechny Ústavou 9. května
stvrzené svobody a práva lidu a dává
jim materiální zajištění. Tak
je tomu i s projednávaným zákonem o dobrovolných
organisacích a shromážděních,
který je dalším podstatným přínosem
do souboru právních předpisů upravujících
společenský život v naší vlasti.
Hlubokým smyslem této právní normy
je, že je obrazem nové skutečnosti socialistické
společnosti, že je obrazem jednoty zájmů
jednotlivce se společenským zájmem všech
pracujících. Nechť je proto i tato právní
norma jedním z dobrých nástrojů k
tomu, aby nebylo překážek, kterých bychom
nepřekonali, abychom socialismus v naší vlasti
vybudovali. (Potlesk.)
Místopředseda David: Ke slovu není
už nikdo přihlášen, rozprava je skončena.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji poslanci dr. Haimovi.
Zpravodajca posl. dr. Haim: Vzdávam sa slova.
Místopředseda David: Přistoupíme
k hlasování.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovat
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 1. bod pořadu.
Přistoupíme k projednávání
druhého bodu pořadu, jímž je
2. Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu, kterým se předkládá
Národnímu shromáždění
republiky Československé k projevu souhlasu smlouva
mezi Československou republikou a Maďarskou lidovou
republikou o právní pomoci v občanských
a trestních věcech, podepsaná v Budapešti
dne 6. března 1951, jakož i závěrečný
protokol, který tvoří její doplňující
část (tisk 584).