Tato interpelace měla sloužit právě
v této době k odvrácení pozornosti
dělnické třídy v Československu
od Sovětského svazu, jak si to výslovně
přál zástupce Československa na mírové
konferenci dr. Kramář v téže
době, když vítal americký nekompromisní
postoj proti vládě dělníků
a rolníků v Sovětském svazu. Každý
nezaujatý člověk u nás v té
době věděl, že pravicoví soc.
demokratičtí vůdci v carském Rusku
se spojili s kontrarevolucionáři proti vítězné
Velké socialistické říjnové
revoluci, a proto právem postihl je týž osud,
jako celý carský režim s celou tou velkostatkářskou
a šlechtickou bandou.
Dnes, po odstupu 30 let, jak dokazují dějiny naší
strany, každý nezaujatý člověk
- ano, soudruzi a pánové - každý nezaujatý
člověk, kterému nenarostla hlava jen proto,
aby měl kam dát klobouk, se může přesvědčit
o zradě pravicových socialistických vůdců
na dělnické třídě, na socialismu.
Denně se může každý přesvědčit,
jak zrádnou, protidělnickou, protisocialistickou
politiku dělají pravicoví socialisté
v Anglii, Francii, Itálii a konečně všude,
kde se kapitalistický řád drží
jen za pomoci pravicových socialistů.
Tak to tedy bylo se shromažďovací svobodou v
předmnichovské republice, kde platila jen shromažďovací
svoboda pro pány a jejich lokaje, ale chyběla pro
pracující lid. Dnes je to obráceně,
dnes má plnou svobodu pracující lid, a bývalí
zrádní kapitalističtí vydřiduchové
a jejich pomahači přišli zkrátka. Svoboda
vykořisťování v naší lidově
demokratické republice nenávratně patří
minulosti. (Hlučný dlouhotrvající
potlesk.)
Místopředseda Fiala (zvoní):
Ke slovu je dále přihlášen posl. Koktán.
Dávám mu slovo.
Posl. Koktán: Slavné Národní
shromáždění, paní a pánové!
Svoboda dobrovolného organisování a svoboda
shromažďovací je nedílnou součástí
svobody pracujícího člověka, jeho
politického projevu a uplatňování
nebo zdůrazňování jeho nedotknutelných
práv. A tato základní these je pro nás
vodítkem, když dnes projednáváme zákon
o dobrovolných organisacích a shromážděních,
jímž rušíme řadu zákonů
a nařízení dávno přežitého
spolkového práva, které se již nehodilo
do prostředí našeho veřejného
života.
Všichni jistě vítáme úpravu našeho
shromažďovacího a organisačního
práva a života a jeho přizpůsobení
potřebám našeho lidově demokratického
zřízení. Bude jistě oporou pro vytváření
takových veřejných složek a organisací,
jež zaručují nejširší práva
a svobody vládnoucí dělnické třídě
a všemu pracujícímu lidu. Zásady nového
zákona o dobrovolných organisacích a shromážděních
musí být sloupy, na nichž bude postaven lidově
demokratický řád a politická výchova
a uvědomování v revoluční socialistické
ideologii, a základem, na němž bude založena
celá výstavba socialistické společnosti,
pro niž pracujeme a k níž spějeme.
Známe z historie, jak těžce naše dělnická
třída za politickou svobodu bojovala, jak byla za
tento boj persekvována a trestána na osobní
svobodě a mnohdy i hrdlem. Ničeho se feudální
a kapitalistický řád nebál více
než svobodného projevu dělnické třídy,
vedeného za dosazení takových svobod, v nichž
každý občan ve státě by byl rovnoprávný
bez ohledu na majetek nebo společenské postavení.
Spolkové právo v buržoasní demokracii
u nás nebylo a dodnes v západních buržoasních
demokraciích není právem dělnické
třídy a pracujícího lidu měst
a venkova. V buržoasních státech západu
stále je bezprávím a útiskem pro dělnictvo
přesto, že jejich ústavy o těchto právech
občanské svobody honosně mluví.
Buržoasní spolkové právo popírá
práva dělnické třídy nejen
v projevu politickém, ale i v zápasech o nejzákladnější
potřeby a nároky pracujících, t. j.
v uplatňování práva na spravedlivé
mzdy, v uplatňování práva na práci
a v uplatňování práva na sociální
zajištění v nemoci, invaliditě nebo
ve stáří. A nechoďme pro důkazy
ani daleko do historie. Současná doba nám
jich dává více než dost, abychom se
přesvědčili, že spolkové t. zv.
právo starého buržoasně kapitalistického
světa bylo tříštěno záměrně
na malicherné společkování, počínaje
stolními společnostmi v začazených
hospodách, jež měly atomisovat a tříštit
i malé spolky podle stanov, až do odborových
organisací, kterých bylo několik tisíc,
z počátku se zaměřením cechovním
a vzájemně se podporujícím.
Bylo to záměrné odvádění
pracujících od zájmu o veřejný
a politický život, jehož řízení
si ponechává privilegovaná kasta bohatých
pouze pro sebe a svoje zájmy zaměřené
na nezřízené kořistění
z dělnické práce.
Vraťme se však k důkazům, jež usvědčují
západní buržoasní demokracie, jak falešně
je jimi vykládána a prováděna politika
svobodného projevu dělnické třídy
a pracujícího lidu a jak každý svobodný
projev brutálně potlačují. Obžaloba
kapitalistického režimu je tím průkaznější,
že pracující lid v tomto případě
neuplatňuje žádné materiální
požadavky, neohrožuje žádné státní
zřízení, ani neporušuje platné,
buržoasní společnost chránící
zákony. V současné době je tam pracující
lid terorisován za to, že chce svými projevy
manifestovat za nejlidštější, nejkulturnější
a nejpokrokovější požadavek všeho
lidstva, jímž jest udržení světového
míru.
Ano, bojovat za mír je v t. zv. demokraciích západního
světa zločin, který se zakazuje a trestá.
Přímo školský případ se
udál v těchto dnech ve Francii, kde vláda
zakázala sjezd francouzských obránců
míru v Paříži, který měl
být zahájen 15. července. Tento zákaz
vyvolal pochopitelně rozhořčení celé
pokrokové veřejnosti, která se na něj
dívá jako na fašistické opatření.
Zákaz mírového sjezdu ve Francii není
zdaleka jediný. Mocipáni kapitalistických
zemí stále více používají
politického teroru a pronásledování
a pokoušejí se tak potlačit velkou myšlenku
boje za mír. A ne jinak to probíhá v Americe.
Začátkem června zatkla na př. policie
v Bostonu vedoucí organisace "mírumilovní
občané nové Anglie". Obviňují
tyto funkcionáře a bojovníky za mír
z porušování veřejného pořádku,
poněvadž rozšiřovali tiskoviny žádající
ukončení války v Koreji a nastolení
spravedlivého a trvalého míru. V Brazílii
prohlásily úřady návrh Světové
rady míru za ilegální listinu. V těchto
dnech potvrdil ankarský vojenský soud svůj
rozsudek nad členy Turecké společnosti obránců
míru a dal je vsadit do vězení. Nedávno
napadl prudce britský ministr zahraničí ve
sněmovně připravovaný festival mládeže
a vyhrožoval trestními sankcemi mladým Angličanům,
kteří chtějí jet do Berlína.
Francouzská vláda odmítla vypravit vlak pro
účastníky třetího festivalu
mládeže. Američtí průmyslníci
prohlásili, že propustí na hodinu všechny
mladé pracovníky, kteří se přihlásili
k účasti na světový festival mládeže
v Berlíně. Stamiliony pokrokových lidí
na celém světě bojují ovšem proti
této podvodné svobodě buržoasních
demokracií a vítězně nesou prapor
míru a lidských svobod všem utlačovaným
národům. Pravda a mír budou existovat i přes
všechna tato opatření. Pravda o míru
a boji za mír nezná hranic, nedá se zadržet
ve svém pohybu od země k zemi, od člověka
k člověku, od srdce k srdci. Pro nás je jenom
odstrašující ukázkou těchto několik
málo z mnoha případů, jak vypadá
tak zvaná svoboda shromažďovací v západních
buržoasních státech, kterou dělnická
třída a my všichni odsuzujeme a pranýřujeme.
A nebylo by úplné, kdybych zapomněl na nové
podvodné volební řády ve Francii a
Itálii, na jejichž základě byly prováděny
volby, jež jsou ostudným popřením nejprimitivnějších
občanských svobod. Statisíce a miliony hlasů
dělníků a pokrokových lidí
jsou bezostyšně kradeny socialistickým pokrokovým
kandidátům a připočítávány
k dobru fašistickému generálu de Gaulleovi
a ostatním reakčním a protilidovým
kandidátům. Tyto ostudné zjevy potlačování
občanských a shromažďovacích svobod
pracujícího lidu západními imperialisty
musí být tak pobídkou všemu pokrokovému
lidstvu světa, aby tím usilovněji prosazovali
svoji vůli a touhu po svobodě, poněvadž
boj za svobodu dělnické třídy je nerozlučně
spojen s bojem za světový pokrok, s bojem za světový
mír, za svobodu národů a blahobyt všeho
lidstva. (Předsednictví převzal místopředseda
Valo.)
A podívejme se na poměry v našem lidově
demokratickém státě, jak především
od r. 1948 se vyvíjel život našich veřejných
složek. Revoluční odborové hnutí
jako největší masová organisace pořádá
volně desetitisíce schůzí a shromáždění
ročně. Finančně podporuje tisíce
závodních klubů, kroužků a besed,
kde se volně vytváří společenský
život. Diskutuje se v nich, pořádají
se společenské akce, podporuje se lidová
tvořivost v národní písni, tanci,
hudbě a v ostatní kulturní práci.
Náš Sokol s nejširší tělovýchovnou
působností je svobodnou tělovýchovnou
organisací v rámci a za podpory celého národa.
Totéž platí o Čs. svazu mládeže,
o Čs. svazu žen a řadě dalších
masových složek, které nejen svobodně
rozvíjejí svoji veřejnou činnost,
ale nacházejí pro svoji práci všestrannou
podporu vlády i veřejné lidové správy.
Zbavili jsme se již balastu tisíců bezvýznamných
společků a nahradili jsme je útvary a organisacemi
celostátními s nejširším posláním
na politické, hospodářské i kulturní
výstavbě našeho státu.
Tak chápe opravdovou svobodu člověka socialistická
společnost a řád a tak ji uskutečňuje
lidově demokratický stát, v němž
požívá nejširší občanské
svobody každý občan, který poctivě
pracuje a má dělnickou třídu, pracující
lid a lidově demokratické zřízení
rád. A je naším úkolem, všech veřejných
pracovníků, abychom svobody organisování
a shromažďování používali
a využívali k socialistické výchově
našeho lidu, abychom mu dovedli ukázat falešné
a zrůdné pojetí t. zv. svobody v kapitalismu,
které trestá i pokusy o svobodné projevy
pracujícího lidu a buržoasním spolkovým
právem sleduje jen další zotročení
a vykořisťování dělnické
třídy. Náš pracující lid
již dnes cení rovnoprávnost a svobodu, jež
mu dává lidově demokratický řád,
v němž si sám o sobě svobodně
rozhoduje a sám si svobodně vládne. Jsme
hrdi na toto politické uvědomění a
sebevědomí a přejeme si, aby zákon
o dobrovolných organisacích a shromážděních
byl dalším podnětem k bohaté a tvůrčí
lidové iniciativě, aby nám pomáhal
v boji a výchově nového socialistického
člověka.
Hlásíme se jako politický klub českých
socialistů upřímně k této práci,
jíž přeji čest a zdar. (Potlesk.)
Podpredseda Valo: Ku slovu je prihlásený
súdruh posl. Horn. Dávam mu slovo.
Posl. Horn: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
Žijeme ve velké době. Umírá stará
kapitalistická společnost a s ní kapitalistický
člověk. Rodí se nová společnost,
společnost socialistická, socialistický člověk.
Se starou kapitalistickou společností umírají
ovšem i všechny formy starého společenského
života. Je proto i dnes projednávaný zákon
o dobrovolných organisacích a shromážděních,
kterým nově, lidově demokraticky upravujeme
shromažďovací a spolčovací právo,
logickým a nezbytným výsledkem našich
hospodářských a politických poměrů.
Jak tu bylo již ukázáno, je a byla v buržoasních
a imperialistických státech spolková a shromažďovací
svoboda vždy jen svobodou podle litery zákona, ve
skutečnosti však - pokud jde o pracující
lid - svobodou každodenní praxí tisíckrát
pošlapávanou. Ostré rozlišování
těchto svobod pro třídu vládnoucí
buržoasie a její nohsledy od svobod pro dělnickou
třídu plně dokazuje, jak nezadatelnost ústavních
práv a svobod byla ve skutečnosti přeměněna
v třídní nástroj brutálního
útisku vykořisťované třídy
třídou vykořisťovatelskou.
Buržoasie dobře věděla, že v organisaci
a sjednocení tkví síla pracujících.
Ona to byla, která nutně ve vývoji společnosti
zplodila proletariát, nahromadila jej v průmyslových
centrech, ve velikých závodech v ohromných
masách. Systém kapitalistické výroby
právě s těmito masami vykořisťovaných
tvořil sám o sobě přirozenou organisací
dělnické třídy, které stačilo
dát třídní vědomí toho,
že proletariát nemá co ztratit, leda své
okovy, získat však může všechno,
třídní vědomí společenského
poslání proletariátu, aby se stal pro buržoasii
nebezpečnou sopkou. Proto čím více
proletariát rostl, tím více vyvíjela
buržoasie úsilí, aby zabránila přeměně
této kvantity v kvalitu, úsilí čím
usilovnější, tím marnější.
Podle staré zásady vládnoucích vrstev
"rozděl a panuj" záměrně
potlačovala snahy o třídně vědomé
sjednocení dělnické třídy a
proti pokrokové socialistické organisaci vytvářela
organisace žluťácké, stávkokazecké,
pinkertonské, které hlásaly místo
třídního boje třídní
zradu hradního míru. Záměrně
zakládala celé tucty politických stran a
straniček, často formálně protichůdných,
které se navzájem potíraly do roztrhání
huby, aby tak zakrývaly, jak svorně stojí
na principech záchovy kapitalistické společnosti.
Za nimi následovaly pak stavovské a reformistické
svazy a za nimi tisíceré spolky a společky,
jichž zájmy a zájmečky se veskrze jakoby
střetávaly a navzájem potíraly, které
však sloužily při tom jednomu a témuž
hlavnímu cíli buržoasie, roztříštit,
rozmělnit přirozenou masovost a jednotnost vykořisťované
třídy, organisační předpoklad
jejího úspěchu a vítězství.
Počínaje formálně neviňoučkými
pivními organisacemi maloměšťácké
buržoasie a charitativními společky přesycených
bohaček, které si vykupovaly klid svědomí
nad otřásající bídou hladových
statisíců a milionů milodary u kostelních
vrat, přes spolky a společky rodáků
a jmenáků, stolní společnosti a panské
kluby až po gangsterské bandy Ku-Klux-Klanu, černé,
hnědé a šedé košile a selské
jízdy atd. - všechno to mělo jeden a jediný
cíl: po dobrém či zlém odtrhnout,
odlákat nebo odradit či zastrašit jednotlivce
a masy od zájmu na věcech veřejných.
Tisícery drobných nitek připoutávala
tak buržoasie a za sebou vlekla pracující,
rozbíjela jejich zájem o politické věci,
využívajíc drobných individualistických
sklonů a zájmečků. A kde ani to všechno
nepomáhalo, sahala k organisovanému násilí,
teroru, úkladným a justičním vraždám,
koncentrákům, válečným jatkám.
Patří k nehynoucí cti a slávě
v celé historii dělnického hnutí,
že dělnická třída dovedla v tomto
vlnobití buržoasního spolkového a shromažďovacího
zpátečnictví využít i formálních
práv i svobod měšťáckých
řádů, bojovat za jejich rozšíření
a i v rámci platných měšťáckých
předpisů a zákonů spolčovat
a shromažďovat pracující lid k třídnímu
boji proti vykořisťovatelům. Také historie
našeho dělnického hnutí a jeho třídního
boje je plna zářných příkladů
úspěšného úsilí v boji
o spolčovací a shromažďovací svobodu.
Dělnická třída a pracující
lid, který vítězně smetl buržoasii
s jejích politických posic a úspěšným
budováním socialismu vytlačil kapitalistické
zbytky ze všech posic hospodářských,
musí nezbytně skoncovat s veteší buržoasního
dědictví, přetrhat staré buržoasní
tradice a všem pracujícím lidem stále
ukazovat, jak věci hospodářské a politické
jedno jsou. Do tohoto velkého úkolu je třeba
zapřáhnout všechny instituce, které
dnes již máme nebo které budujeme, nebo kterým
dáváme novou, dnešní situaci odpovídající
ideovou náplň. Jdeme po nové cestě,
po cestě úspěšné výstavby
socialismu a k tomu, abychom došli jako jeden celek, potřebujeme
nutně vést široké masy pracujících,
učit je nové náplni svobodného socialistického
života.
Podle Marxe a Engelse může být dosaženo
svobody a rozvoje společnosti jen tehdy, sjednotí-li
pracující lid své síly, protože
samostatně jednající jedinec svého
osvobození nedocílí.
Soudruh Stalin říká: "Základním
kamenem marxismu je masa, jejíž osvobození
je hlavní podmínkou osvobození osobnosti."
To znamená podle marxismu, že osvobození osobnosti
není myslitelné do té doby, dokud se neosvobodí
masa.
Socialismus osvobozuje masy od vykořisťování
člověka člověkem, od hospodářského
útlaku, od hmotné závislosti "majitele
pracovní síly" na majiteli výrobních
prostředků. Toto hospodářské
osvobození vytvoří zároveň
předpoklad pro osvobození celé společnosti
od starých návyků a přežitků.
Podle soudr. Stalina mají v našem hospodářském
řádu "vzájemné vztahy lidí
ve výrobním procesu povahu družné součinnosti
a socialistické vzájemné pomoci pracovníků
zbavených vykořisťování."
Tyto nové vztahy mezi lidmi, které vznikají
při výrobním procesu, jsou základem,
z něhož se vytvářejí i nové
vztahy společenské. Vztahy, jejichž podkladem
je družná součinnost a vzájemná
pomoc, musí prolnout celý život společnosti.
V těchto vztazích je překonáván
antagonismus mezi zájmem jednotlivce a zájmem kolektivu.
Tyto nové vztahy činí zájem osobnosti
a zájem společnosti nedělitelnými.
Při tom si musíme ovšem být vědomi
toho nejdůležitějšího, že
totiž tento nový poměr lidí k lidem
je poměrem lidí socialistické společnosti
a že u nás jsme k jejímu zbudování
teprve přikročili a podmínky pro její
upevnění jednak teprve vytvořili a jednak
teprve vytváříme. Jsme si vědomi toho,
že socialismus a socialistickou společnost nevytvoříme
sebelepším a sebedokonalejším předpisem
nebo dekretem.
Socialistická přestavba společnosti, v jejímž
průběhu se rodí noví lidé a
nové vlastnosti lidí - lidí osvobozených
od nízké kořistnické morálky
a chamtivé vášně vlastnit nejen věci,
ale i lidi - přetváří v procesu tohoto
vývoje lidi zatížené všemi možnými
ctnostmi a nectnostmi buržoasní morálky.
Lenin říká: "Staří utopističtí
socialisté si představovali, že socialismus
lze vybudovat toliko novými lidmi, že nejdříve
vychovají hezounké, čisťounké
a skvěle vyškolené lidi a s těmito že
teprve budou budovat socialismus. My jsme se tomu vždycky
smávali a říkali, že je to loutková
hra a hraní si slečinek na socialismus, nikoliv
však vážná politika. Chceme vybudovat
socialismus s lidmi, které kapitalismus vychoval, zkazil
a demoralisoval, ale které kapitalismus také zocelil
k boji."