Ke splnění plánu je především
zapotřebí zajistit dosažení plánované
produktivity práce rovnoměrným plněním
plánu na všech staveništích, dokonalou
přípravou staveb, zaměřenou ve větším
rozsahu než doposud na organisování rychlostaveb
a stavění v proudu. Dále je třeba
přenášet osvědčené novátorské
methody na všechna pracoviště, lépe využívat
pracovní doby a strojů a důsledně
rozepisovat krátkodobé provozní plány
až na jednotlivé čety a pracovníky.
Je tedy nutno, aby naše stavební výroba se
zaměřila na urychlené odstranění
všech nedostatků a překážek zde
nanesených a využila všech bohatých zkušeností
sovětských stavbařů i našich
úderníků a novátorů a ve spojení
s činorodou tvůrčí sílou širokých
mas pracujících ve stavebnictví učinila
vše, aby zameškané dohonila a ke konci roku plánované
úkoly nejen splnila, ale případně
i překročila.
Je třeba začít pracovat tak, jak to jasně
ukázali 10. června t. r. na velikém aktivu
stavebních zaměstnanců v Ostravě předseda
vlády Antonín Zápotocký, ministr
stavebního průmyslu prof. dr. inž. Emanuel
Šlechta, ministr těžkého průmyslu
Gustav Kliment a předseda Ústřední
rady odborů posl. Zupka. Projednávaný
vládní návrh zákona dává
k tomu všechny předpoklady.
Tato osnova má především za úkol,
aby znárodňovací předpisy provedené
na základě dekretu presidenta republiky ze dne 24.
10. 1945, č. 100/1945 Sb. a na základě dalšího
znárodňovacího zákona z 28. dubna
1948 č. 121/1948 Sb. byly uvedeny některými
už provedenými a nyní nově navrhovanými
změnami v soulad s názory na státní
socialistické vlastnictví, dále aby přispěly
k zjednodušení znárodňovacího
procesu a konečně aby byly přizpůsobeny
změnám vyplívajícím z dosavadního
vývoje našeho právního řádu.
Novelisovaný zákon přinese také podstatné
a prospěšné změny v organisaci národního
podnikání ve stavebnictví. Jde zejména
o to, aby některé už zastaralé dřívější
předpisy byly nahrazeny novými a pružnějšími,
které by byly v souhlase se zákonem o národních
podnicích průmyslových č. 103/1950
Sb. V souvislosti s tím jde také o novou organisaci
celostátního stavebního podniku, jímž
jsou Československé stavební závody.
I když tento národní podnik, ve kterém
bylo soustředěno přes půl druhého
tisíce majetkových podstat znárodněných
a konfiskovaných závodů, sehrál svou
úlohu v epoše vývoje našeho podnikání
ve stavebnictví celkem dobře, přece jen současný
zrychleny rozvoj všech našich výrobních
sil si vyžaduje i zde organisačních změn.
Ukazuje se potřeba rozčlenění Československých
stavebních závodů do většího
počtu národních podniků, aby byly
odstraněny zbytečné mezičlánky
a zjednodušením organisačního systému
dosaženo rychlého a přímého řízení
stavebních podniků i jednotlivých stavenišť.
Naše národní podniky budou ve stavebnictví
vznikat prakticky na podkladě dnešních Československých
stavebních závodů, i když ne přímo,
přeměnou dosavadních závodů
na národní podnik. Bude to formálním
dovršením procesu, ve kterém rozhodování
podnikového charakteru je z podnikového ředitelství
Československých závodů stavebních
přenášeno do složek nižších,
takže činnost tohoto ředitelství bude
stále více soustřeďována na funkci
řídící, jak ji v jiných hospodářských
odvětvích vykonávají generální
ředitelství vůči podřízeným
národním podnikům. Tuto řídící
funkci vlastně již také Československé
stavební závody vykonávají vůči
některým národním podnikům
organisovaným podle § 13 odst. 1 zákona č.
121/1948 Sb.
V době účinnosti navrhovaného zákona
budou tu vedle nových národních podniků
ještě také Československé stavební
závody, vykonávající obě uvedené
funkce, a to podnikovou a řídící,
a to do té doby, dokud zřizováním
nových národních podniků nebude jejich
podniková činnost a majetková podstata jí
sloužící vyčerpána. Teprve pak
Československé stavební závody jako
národní podnik zaniknou, a pokud jejich ředitelství
bude vykonávat ještě některé
úkoly řídící vůči
národním podnikům, bude třeba je přeměnit
na generální ředitelství podle §
33 zákona č. 103/1950 Sb.
Aby s ohledem k četným změnám a úpravám,
k nimž došlo od vydání zákona č.
121/1948 Sb., bylo docíleno přesného přehledu
o znárodnění ve stavebnictví, zmocňuje
se v článku třetím navrhované
osnovy ministr stavebního průmyslu k tomu, aby ve
Sbírce zákonů vydal úplné platné
znění zákona č. 121/1948 Sb., tak
jak vyplývá z pozdějších předpisů
a z článku I navrhované osnovy.
Závěrem možno říci, že tato
novelisace zákonných předpisů o znárodnění
ve stavebnictví dá našemu stavebnímu
průmyslu pevnou základnu k dalšímu úspěšnému
rozvoji a k možnostem plnit po všech stránkách
plánované investiční úkoly.
Při tom však je třeba, abychom se učili
z dosavadních úspěchů a vyvarovali
se chyb a nedostatků, kterých jsme se často
v našem stavebnictví dopouštěli. Zvlášť
se učme důsledněji z bohatých zkušeností
průkopníků socialismu - sovětských
lidí, kteří výstavbu své země
začínali za mnohem těžších
podmínek než my a přece docílili a docilují
závratných úspěchů zejména
svými gigantickými stavbami komunismu, které
straší starý kapitalistický svět,
poněvadž přesvědčivě dokazují
přednosti socialistického řádu nad
řádem kapitalistickým.
Půjdeme-li za velkým vzorem, jakým je pro
nás Sovětský svaz, a zavedeme-li na základě
nového zákona do našeho stavebnictví
lepší organisaci plánování i
práce, jakož i lepší spolupráci
s projekčními místy i se stavebníky
a hlavně dovedeme-li zmobilisovat všechny pracující
ve stavebnictví k socialistickému soutěžení,
k novátorskému hnutí a k masovému
rozšiřování nových method práce,
pak naše znárodněné stavebnictví
může své úkoly Gottwaldovy pětiletky
úspěšně a včas splnit.
Výbor hospodářský projednal návrh
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon o znárodnění ve stavebnictví,
tisk 568, ve schůzi dne 4. července t. r. a výbor
ústavně-právní dne 5. července
t. r. a oba výbory doporučují jej ke schválení
v navrhovaném znění výborových
zpráv beze změny. (Potlesk.)
Místopředseda dr. Polanský: Ke slovu
není nikdo přihlášen.
Přistoupíme ke hlasování.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovat
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 3. bod pořadu.
Přistoupíme k projednávání
čtvrtého bodu pořadu, jímž je
4. Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu zákona, jímž
se zrušují oprávnění civilních
techniků a inženýrské komory (tisk 582).
Zpravodajkou je posl. dr. Patschová; dávám
ji slovo.
Zpravodajka posl. dr. Patschová: Paní a pánové,
soudruzi a soudružky!
Projednávaný vládní návrh zákona
je jedním z těch, jimiž v oblasti svého
právního řádu očišťujeme
hospodářský život od zbytků kapitalistické
minulosti.
Smysl a účel vládního návrhu
zákona vysvitne nejlépe, vyjasníme-li si
vývojový obraz, jímž procházela
kategorie civilních techniků i instituce inženýrských
komor, které se tímto návrhem zrušují.
Při reorganisaci státní stavební služby,
jež byla provedena v dobách nastupujícího
liberalismu za starého Rakouska ministerským nařízením
z r. 1860, byli u t. zv. politické správy ustanoveni
techničtí odborníci k obstarávání
technických věcí. Současně
s tím byli k obstarávání ostatních
technických věcí obcí, korporací
a obecenstva zřízeni civilní inženýři,
kteří mohli být za odměnu ustanovováni
i k obstarávání státní technické
agendy. Původní tři kategorie těchto
soukromých techniků, kteří se dělili
na techniky stavební, architekty a zeměměřiče,
byly postupem času rozšířeny na 4, pak
na 9 a konečně v první republice vlád.
nařízením č. 38/34 Sb. na 12 kategorií
civilních techniků, k nímž se řadila
ještě od r. 1882 zřízená kategorie
úředně oprávněných báňských
inženýrů. Tyto kategorie a tato právní
úprava, jejíž základ tkvěl v
min. nařízení z r. 1860, trvají v
Čechách a na Moravě dodnes; na Slovensku
je celkem 9 kategorií, z nichž jednu tvoří
civilní báňští inženýři.
Od r. 1866 se civilní technici v Čechách
sdružovali ve stavovské organisace, která od
devadesátých let byla nazývána inženýrskou
komorou. V r. 1913 byly tyto inženýrské komory
zřízeny pro jednotlivé země a členství
v nich bylo pro civilní inženýry povinné.
Po vytvoření prvé republiky byla zákonem
z r. 1920 zřízena jediná inženýrská
komora pro celou republiku, jež se dělila na pracovní
sekce v Praze, v Brně a v Bratislavě. Za okupace
byla bratislavská sekce přeměněna
na samostatnou inženýrskou komoru, která po
roce 1945 nebyla již k pražské komoře
přičleněna.
Když byla instituce civilních techniků zakládána,
soudilo se, že hlavním jejich úkolem bude jejich
spolupůsobení se státní správou.
Je ovšem přirozené, že v soukromokapitalistické
společnosti se záhy ukázalo, že civilní
technici nemají příliš mnoho zájmu
o spolupráci se státem ani o činnost notářsko-technickou,
která spočívá v tom, že některé
úkony prováděné civilními techniky
mají povahu úkonů prováděných
orgány veřejné správy, nýbrž
tito technici věnovali se samozřejmě převážnou
měrou výnosnější činnosti
podnikatelské, což platí zejména o inženýrech
stavebních kategorií. Činnost civilních
techniků zahrnovala v sobě projektování,
provádění technických děl a
činnost notářsko-technickou.
Vítězný únor vnesl i do této
situace podstatné změny, jež ukázaly
neudržitelnost dosavadního stavu. Z činnosti
civilních techniků byla nejvíce dotčena
provedeným znárodněním a vybudováním
socialistického podnikání především
činnost podnikatelská, což platí i o
projekční činnosti civilních techniků,
kde bylo záhy přikročeno k likvidaci této
činnosti administrativními opatřeními
býv. ministra techniky. Třetí úsek
činnosti, činnost notářsko- technická,
může pak být vykonávána orgány
veřejné správy a podniky socialistického
hospodářského sektoru, takže ani v tomto
směru není civilních techniků zapotřebí.
Vládní návrh zákona právem
proto zrušuje oprávnění civilních
techniků, a to ke dni 31. prosince 1951, neboť této
doby je třeba k tomu, aby byla učiněna opatření
k zajištění dokončení prací,
které civilní technikové převzali
k splnění jednotného hospodářského
plánu. Tato opatření se stanou vyhláškou
ministerstva stavebního průmyslu, jež bude
vydána v dohodě se státním úřadem
plánovacím a příslušným
ústředním úřadem a podle níž
další provádění prací
převezmou orgány veřejné správy,
nebo národní a komunální podniky,
nebo konečně lidová družstva, jež
se zabývají týmiž nebo podobnými
pracemi. Vyhláška bude uveřejněna v
Úředním listě, tak aby s jejím
obsahem byl seznámen široký okruh osob. Aby
práce, jež mají být dokončeny,
nebyly neúměrně zvětšovány,
stanoví vládní návrh zákona,
že civilní technici nesmějí po 31. říjnu
1951 přijímat žádné nové
práce.
Pokud jde o notářsko-technickou činnost,
stanoví návrh zákona, že tato činnost
bude napříště vykonávána
kvalifikovanými odborníky u orgánů
veřejné správy, u národních
a komunálních podniků nebo lidových
družstev.
Vládní návrh zákona dále stanoví,
že civilní technikové jsou povinni odevzdat
do 31. ledna 1952 své pečeti ke zničení
okresnímu národnímu výboru svého
bydliště. Stejně jsou povinni odevzdat i archivy
a ostatní písemnosti, které se týkají
prováděných prací. Pokud mají
civilní technici zařízení, jež
sloužila k výkonu jejich povolání a
jichž se může dále používat
v jiném pracovním úseku, provedou okresní
národní výbory soupisy těchto zařízení,
načež do 29. února 1952 budou tato zařízení
za příslušnou náhradu odevzdána
na výzvu ústřednímu úřadu,
podnikům nebo družstvům, jež mají
tato zařízení převzít.
Aby bylo zajištěno, že odevzdání
těchto přístrojů nebude zmařeno
nebo ztíženo, obsahuje vládní návrh
zákona ustanovení, podle něhož právní
úkony o těchto zařízeních jsou
neplatné, byly-li předsevzaty po 1. lednu 1951,
neboť nejméně od této doby bylo již
civilním technikům známo, že se chystá
příslušná úprava.
Až bude provedeno zrušení oprávnění
civilních techniků, bude těchto techniků
možno použít v orgánech veřejné
správy i v socialistickém hospodářském
sektoru jako odborných technických pracovníků,
kde budou zařazeni do pracovního poměru.
V tom směru jde jen o pokračování
procesu, který již před časem slibně
započal a jejž vládní návrh zákona
jen dovršuje. Stačí všimnouti si několika
cifer. V českých zemích bylo celkem 2.170
civilních techniků všech kategorií,
na Slovensku asi 180. Akcí bývalého ministerstva
techniky byly vytvořeny předpoklady pro to, že
počet samostatně činných civilních
techniků klesl asi na 260, při čemž
asi 190 z nich je starších 50 let a pouze zbytek mladší
50 let. Také na Slovensku není již asi kromě
20 zeměměřičů samostatně
činných civilních techniků vůbec.
Zbývá tedy z původního počtu
civilních techniků již jen asi 10 %, kteří
se stále plynule zařazují jako zaměstnanci
do nových pokrokových forem našeho hospodářství.
Z toho je patrno, že oprávnění civilních
techniků pozbylo svého významu a že
také jejich stavovské organisace - inženýrské
komory v Praze a v Bratislavě - jsou zbytečné.
Vládní návrh zákona, kterým
se oprávnění civilních techniků
i inženýrské komory zrušují, odpovídá
tedy dnešnímu vývojovému stavu a je
plně odůvodněn.
Ústavně-právní výbor projednal
ve své schůzi dne 5. července 1951 tento
návrh zákona a usnesl se jednomyslně doporučit
jej plenu Národního shromáždění
ke schválení ve znění zprávy
výborové. (Potlesk.)
Místopředseda dr. Polanský (zvoní):
Ke slovu není nikdo přihlášen.
Přistoupíme k hlasování.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovat
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku
(Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 4. bod pořadu.
Přistoupíme k projednávání
pátého bodu pořadu, jímž je
5. Zpráva výboru zemědělského
k vládnímu návrhu zákona o odborné
správě lesů (tisk 579).
Zpravodajem je posl. Jann; dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Jann: Paní a pánové,
soudružky a soudruzi!
Předložený návrh zákona o odborné
správě lesů odstraní existující
rozdíly zákonných úprav v českých
zemích a na Slovensku, které v této době
neodpovídají moderním zásadám
plánovaného hospodářství na
malých lesních plochách. Zatím co
velké lesní celky většinou státních
lesů jsou už od roku 1945 řádně
odborně obhospodařovány a pevně vkloubeny
do hospodářského plánu, hospodářství
v drobných lesích je prováděno po
staru. V těch lesích, které jsou v majetku
vesnických boháčů, je právě
v důsledku nedostatečné veřejné
kontroly hospodařeno kořistnickým kapitalistickým
způsobem.
Navrhovaný zákon zrušuje lesní společenstva
majitelů drobných lesů a Svaz lesních
společenstev a svěřuje povinnost o odbornou
správu drobných lesů státním
lesům. Zákon pak ještě více prohlubuje
kontrolu a dohled národních výborů
na hospodaření v lesích. Plocha lesů,
které se bude nová zákonná úprava
dotýkat, zaujímá celou jednu čtvrtinu
výměry lesů v Československu.
Dědictví kapitalistického hospodářství
a drancování našich lesů okupanty vyžadují
si v zájmu společnosti rychlé odstranění
následků tohoto hospodářství,
které se projevuje i zhoršením klimatických
poměrů některých oblastí republiky.
Hlavní význam navrhované osnovy zákona
spočívá v tom, aby naše lesní
plochy povětšině v majetku rolníků
a národních výborů byly obhospodařovány
v rámci našeho plánovaného hospodářství
tak, aby společnosti přinášely největší
užitek. Lesy jsou zdrojem velmi cenné suroviny pro
náš průmysl. Dále jejich funkce spočívá
i v tom, že přímo ovlivňují klimatické
a vodní poměry ve státě. Pracující
lid našeho státu má jistě právo
žádat, aby ve všech lesích bylo správně
hospodařeno a aby lesy byly odevzdány další
generaci bohatší, aby vytvářely ještě
lepší podmínky k blahobytu v socialistické
společnosti.