Středa 11. července 1951

Osnova zákona, která je rámcová, vytyčuje zásady hospodaření v některých lesích. Odstraňuje i překážky, které stály v cestě uplatnění ohromných zkušeností sovětských lesních hospodářů v našich podmínkách. Dosavadní lesní plochy, udržované a obnovované společně s těmi, které naše jednotná zemědělská družstva a státní lesy ještě vysázejí, odstraní natrvalo hrozbu sucha. Vytvoří podmínky pro stále stoupající výrobu cenné suroviny, dřeva, a pro stoupající výnos na polích jednotných zemědělských družstev a státních statků.

V souvislosti s projednáváním vládního návrhu zákona o odborné správě lesů se zemědělský výbor obrátil prostřednictvím tisku k pracující veřejnosti a upozorňuje na význam tohoto zákona a význam účasti pracujícího lidu na hospodářství v našich lesích. Zároveň byla zdůrazněna potřeba úspornosti cenné suroviny, dřeva, zejména v našem stavebním průmyslu.

Zemědělský výbor ve své schůzi dne 4. července projednal vládní návrh zákona o odborné správě lesů, v bohaté debatě podrobně prodiskutoval zákonná ustanovení, která schválil, a doporučuje jej plenu Národního shromáždění k přijetí. (Potlesk.)

Místopředseda dr. Polanský: Ke slovu není nikdo přihlášen.

Přistoupíme k hlasování.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovat najednou podle zprávy výborové. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Tím Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy výborové.

Tím je vyřízen 5. bod pořadu.

Přistoupíme k projednávání šestého bodu pořadu, jímž je

6. Zpráva výborů zemědělského a ústavně-právního k vládnímu návrhu zákona o převodech nemovitostí a o pronájmech zemědělské a lesní půdy (tisk 583).

Zpravodajem je posl. Havlíček; dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Havlíček: Paní a pánové, soudružky a soudruzi!

Zemědělský výbor projednal na své schůzi návrh zákona o převodech nemovitostí a o pronájmech zemědělské a lesní půdy. Dosavadní schvalování převádění a pronájmu půdy i nemovitostí podléhá různým zákonům a směrnicím, takže vzniká zbytečná nepřehlednost a také nedůslednost. S půdou a nemovitostmi spekulují vesničtí boháči a jiní čachráři. Zákon zamezí různé fingované a spekulační prodeje a převody zemědělské a lesní půdy u vesnických boháčů, kteří využívali toho, že převody mezi blízkými příbuznými nebyly žádným zákonem upraveny a byly tedy nekontrolovatelné. Zákon, který zabraňuje obchodu s půdou, napomáhá také rozvoji JZD, zamezuje drobení zemědělské půdy a tím prospívá plnění výrobního plánu v zemědělství. Napříště bude k převodu a pronájmu půdy a nemovitostí dávat povolení ONV. Jako převod se posuzuje také rozdělení půdy nebo nemovitosti. Přesuny, které jsou v rozporu s tím, že půda slouží těm, kteří na ní pracují, a příčí se obecnému zájmu, to znamená brzdí rozvoj JZD, nebudou napříště povolovány. Okresní národní výbory budou přezkoumávat a schvalovat všechny převody pozemků a trvalých staveb a budou mít podle tohoto zákona na zřeteli, jak požadovaný převod prospívá rozvoji JZD a jak podporuje rozvoj našeho socialistického zemědělství. Přivolení není třeba, převádí-li se nemovitost do stát. socialistického vlastnictví nebo při pronájmech a nájmech státní správou.

Že na základě kupních smluv, směn nebo darování dochází u vesnických boháčů ke spekulacím, škodivým našemu zemědělství, ukazuje nám několik příkladů.

Byla rozdělena 25 ha usedlost Antonína Davídka z Prosenice, okr. Přerov, mezi otce a syny. Další případ: 44 ha statek Emila Pavelky, Horní Brusnice, okr. Dvůr Králové, rozdělen - včetně lesů - na dceru a zetě. Vesnický boháč Tondl z Lažan, okr. Mor. Budějovice, převedl část půdy na čeledína, který však dále jezdil s jeho potahem, vykonával jiné práce a obdělával tuto t. zv. "svou" půdu kolem 7 ha a půdu Tondlovu 16 ha. V postavení čeledína se nic nezměnilo, ale Tondl, vesnický boháč, se dožadoval nižších dodávkových úkolů. Tento cíl sledují všichni spekulanti z řad vesnických boháčů; ale nejen to: unikají povinnosti platit všeobecnou daň, dožadují se nižších poplatků na pojištění i na zemědělské dani a všech výhod, které mají drobní a střední rolníci. Tím poškozují jak republiku, tak zájmy drobných a středních rolníků. V mnoha obcích v každém okrese došlo k podobným machinacím s půdou, nebo k nim mají vesničtí boháči a jiní spekulanti chuť. Také spekulační rozprodeje půdy na stavební místa bez ohledu na stavební plán jsou velmi časté, a proto nebyly převody mezi blízkými příbuznými kontrolovány. Půdu nelze záměrně odnímat jejímu účelu a obchodovat s ní. Na půdě vyrábějí rolníci pro potřebu všeho pracujícího lidu a pro potřebu svou. Obchod s půdou je vlastní vesnickým boháčům a tímto zákonem bude znemožněn. Drobní a střední rolníci za veliké pomoci naší vlády a podle zkušeností sovětských kolchozníků budují JZD, v nichž dosahují mnoha úspěchů. Bude tedy tento zákon většině rolníků sloužit. (Předsednictví převzal místopředseda Žiak.)

Převody s rodičů na děti, mezi manžely a sourozenci se budou vcelku schvalovat. Nabytí vlastnictví jako dědictví, k němuž dochází ze zákona, se tímto zákonem nemění.

Při převodech budou sledovány tyto zásady: nesmí to být drobení parcel a odnímání půdy jejímu účelu - pěstování obilí a jiných zemědělských plodin, potřebných k výživě našeho lidu a pro naše hospodářství. Dále bude na zřeteli řádné hospodaření, nové uzavírání smluv o dodávkách v rostlinné a živočišné výrobě a jejich splnění. Nezávadné jsou též převody rodinných domků, drobných staveb nebo pro ně potřebných pozemků. Odpírá se rozhodně prodej nebo rozprodej půdy vesnickými boháči. Souhlas nebude dáván také v takových případech, kde jde o hromadění nemovitého majetku, které se příčí obecnému zájmu. Toto hromadění provádějí různé kapitalistické živly.

Tento zákon přispěje k tomu, abychom odstranili spekulaci s půdou a nemovitostmi, která je našemu hospodářství škodlivá, a odhlasováním zákona bude podpořen rozvoj JZD.

Zemědělský výbor projednal navrhovanou osnovu, jednomyslně ji schválil a doporučuje ji Národnímu shromáždění ke schválení. (Potlesk.)

Místopředseda Žiak: Ku slovu sa nikto neprihlásil.

Pristúpime k hlasovaniu.

Pretože niet pozmeňovacích návrhov, dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy výborovej. (Námietky neboli.)

Námietok niet.

Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona vo znení zprávy výborovej, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)

To je väčšina. Tým Národné shromaždenie prijalo túto osnovu zákona podľa zprávy výborovej.

Tým je vybavený 6. bod denného poriadku.

Pristúpime k prerokovaniu siedmeho bodu poriadku, ktorým je

7. Zpráva výboru ústavno-právneho k vládnemu návrhu zákona o odpovednosti za škody spôsobené dopravnými prostriedkami (tlač 586).

Zpravodajcom je posl. dr. Kučera; dávam mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Kučera: Pane místopředsedo, paní a pánové!

V našem hospodářském životě zaujímá doprava významné místo při plnění pětiletého hospodářského plánu. Velký rozmach všech druhů dopravy a znárodnění převážné její části vyvolaly nutnost nové právní úpravy odpovědnosti za škody způsobené dopravními prostředky.

Úvodem k projednávanému zákonu o odpovědnosti za škody způsobené dopravními prostředky nutno vysvětlit, proč tato právní úprava není obsažena v občanském zákoníku, který se také zabývá náhradou škody. Je to proto, že veškerá doprava, ať jde o dráhu, motorová vozidla, letadla nebo plavidla, podléhá stálému zdokonalování na poli techniky, a dále je třeba při vnitrostátní úpravě přihlížet i k obsahu mezinárodních konvencí.

V našem novém občanském právu, které upravuje životní poměry občanů rodící se socialistické společnosti, je odpovědnost k náhradě škody upravena podle zásady zavinění. Kdo škodu zavinil, musí ji nahradit. S tím však nevystačíme ve všech případech, zejména ne v tom, kde škoda vznikla při provozu zvlášť nebezpečném, nebo tam, kde poškozenému vzhledem ke složitosti provozního zařízení je znesnadněno dokázat, zda škoda byla způsobena a kým. Vývoj novodobého života hospodářského vede ke zmírnění uvedené zásady a k požadavku odpovědnosti za výsledek, t. j. bez ohledu na zavinění. Škody vzniklé při provozu zvlášť nebezpečném ukládá občanský zákoník hradit podle právě uvedené zásady odpovědnosti za výsledek. Nemůžeme však takto postupovat při škodách způsobených provozem dráhy, motorových vozidel, letadel a plavidel.

Pro technickou dokonalost těchto dopravních prostředků nemůžeme je zařadit do kategorie provozů nebezpečných. Přesto však vzhledem ke složitosti provozního zařízení a provozní organisace je třeba ulehčit poškozenému jeho procesní situaci v tom směru, aby za škody, vzešlé z nehody v dopravě, byl zásadně odpověden provozovatel dopravního prostředku a aby poškozený nemusel dokazovat, že škoda byla způsobena provozovatelem nebo osobou užitou v provozu.

Projednávaná osnova zabývá se touto odpovědností nad rámec zavinění. Sjednocuje dosavadní roztříštěnou a nejednotnou úpravu a jednotně řeší otázku náhrady pro dopravu železniční, dopravu motorovými vozidly, leteckou dopravu a vodní dopravu. Osnova přizpůsobuje se potřebám naší znárodněné dopravy - národních podniků a komunálních podniků dopravních. Zajišťuje v souladu s pravidly socialistického soužití, aby poškozenému byla nahrazena škoda, která v dopravě vznikla a kterou si sám nezavinil.

Zásadně odpovídá za škodu nad rámec zavinění provozovatel dopravního prostředku. Jím je zásadně ten, kdo má právní a faktickou možnost dopravním prostředkem jako takovým disponovat. Je to podstatný rozdíl proti dnešnímu právnímu stavu, který ukládá takovou odpovědnost i řidičům motorových vozidel a letcům odpovědným za řízení letadla. Při nové úpravě bylo přihlédnuto k zákonodárství Sovětského svazu, které ukládá odpovědnost přes rámec zavinění zásadně jen provozovateli. Osnova vypočítává, v kterých případech je provozovatel odpovědnosti nad rámec zavinění zproštěn. Zákon však zavádí plnou odpovědnost za výsledek, jestliže škoda vznikla ze stavu dopravního prostředku nebo jiných provozních zařízení, ze selhání nebo nedostatku jejich činnosti nebo ze selhání nebo nedostatku činnosti organismu osob v provozu užitých. Zde nerozhoduje, zda škoda mohla být odvrácena či ne. Obsah a rozsah škody se řídí občanským zákoníkem, při čemž se vláda zmocňuje, aby nařízením stanovila nejvyšší částku peněžité náhrady. Aby odpovědné osoby mohly se včas postarat o řádné vyšetření věci, stanoví se časové omezení pro uplatnění nároků z odpovědnosti nad rámec zavinění a včasné oznámení odpovědné osobě, že nastalo poškození. Odpovědnost podle tohoto zákona za škody způsobené usmrcením nebo ublížením na zdraví zásadně nemůže být vyloučena a omezena. Odpovědnost za škodu ze střetnutí vozidel různých provozů se posuzuje zásadně podle občanského zákoníka. Ve prospěch poškozeného je ustanovení, že příslušným soudem o náhradu škody je také soud, v jehož obvodě škoda vznikla. Poškozenému je dále usnadněno vymáhání jeho nároků i ustanovením, že může své nároky uplatňovat i podle občanského zákoníka, je-li to pro něho výhodnější. Zákon nabude účinnosti 1. listopadu 1951, kdy bude již v celém rozsahu platit jak zákon o drahách, tak i zákon o provozu na veřejných silnicích.

Předložená osnova je dalším dokladem toho, že lidově demokratický stát spatřuje v člověku nejcennější hodnotu lidské společnosti.

Ústavně-právní výbor projednal tuto osnovu ve své schůzi dne 5. července 1951 a přijal ji ve znění vládního návrhu. Doporučuji proto jménem tohoto výboru, aby Národní shromáždění přijalo vládní návrh zákona o odpovědnosti za škody způsobené dopravními prostředky ve znění schváleném ústavně-právním výborem. (Potlesk.)

Podpredseda Žiak: Ku slovu neni nikto prihlásený.

Pristúpime k hlasovaniu.

Pretože niet pozmeňovacích návrhov, dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy výborovej. (Námietky neboli.)

Námietok niet.

Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona v znení zprávy výborovej, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)

To je väčšina. Tým Národné shromaždenie prijalo túto osnovu zákona podľa zprávy výborovej.

Tým je vybavený celý poriadok schôdze.

*

Oznamujem, že sa užšie predsedníctvo uznieslo, aby sa budúca schôdza konala zajtra dňa 12. júla 1951 o 9. hodine.

Končím schôdzu.

(Konec schůze v 15 hod. 32 min.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP