Právem řekl president republiky, že více
než devět milionů podpisů, připojených
k výzvě Světové rady míru,
je i důraznou výstrahou strůjcům nové
války. Výsledek hlasování včetně
skutečnosti, že hlasovací lístek nepodepsalo
60.899 občanů, je důkazem svobodného
rozhodnutí našeho lidu a je rozsudkem, který
odsuzuje válečné paliče, i rozsudkem,
který zavrhuje a vylučuje z národa zrádnou
reakci. Mnoho se o ní při lidovém hlasování
mluvilo. Z těchto rozhovorů bylo patrno, že
v době, která uplynula od slavných únorových
dnů, se odhalili různí ti Zenklové,
Ripkové, Majerové, Vilímové, Peroutkové
a Procházkové, odhalili ve své pravé
podobě. I ti, kdo v těchto rozhovorech přiznávali,
že se po únoru domnívali, že tito lidé
utíkají za hranice před pronásledováním,
je odsuzovali na základě jejich spojenectví
se sudetskými nacionálními a nacistickými
Němci. Lidé nám připomínali,
že se naši zrádní emigranti spojují
s takovým dr. Lodgmanem, o němž si pamatovali,
že v roce 1918 musili naši vojáci obsazovat pohraničí,
ze kterého on utvořil samostatnou provincii Deutsch
Böhmen a stal se jejím zemským hejtmanem. Pamatovali
si, že tento nynější spojenec naší
emigrace bojoval u nás i za hranicemi proti naši samostatnosti,
a skutečně, nahlédneme-li jen do sněmovního
archívu, poznáme, pro jaké činy bylo
v době výkonu jeho mandátu žádáno
soudy za jeho vydání, poznáme, že buržoasní
politik dr. Ant. Hajn nazval tuto jeho činnost stálým
nepřátelstvím proti Československé
republice, a uvidíme, že on sám ve své
parlamentní řeči v r. 1920 nazval naši
svobodu a náš samostatný stát za nesnesitelný
osud pro naše Němce.
Přes devět milionů odevzdaných hlasů
bylo spojeno s velkolepými mírovými závazky
pracujících v továrnách i na venkově
a ve školách, které představují,
paní a pánové, nesmírné hodnoty.
Tyto závazky, paní a pánové, soudružky
a soudruzi, jsou důkazem stále většího
chápání významu presidentova hesla
"Buduj vlast - posílíš mír".
Ti, kdo je uzavírají, dávali ať výslovně
či mlčky na srozuměnou, že československý
lid nejen odmítá válečnou politiku
imperialistů a žádá mír, že
však současně chápe, že jeho příslušnost
k světové frontě míru, vedené
Sovětským svazem, ho zavazuje účinně
se starat, aby posílením své vlastní
síly posílil sílu tábora míru.
Naši pracující čím dál
tím jasněji vidí spojitost své denní
práce se vzrůstem hospodářské
síly republiky a s ní vzrůst respektu u nepřítele.
Naši pracující chápou v této
souvislosti všechny nepřátelské snahy
zdržovat a mařit naše budování,
a proto jejich závazky byly tentokrát hluboce promyšleny
v úmyslu co nejvíc přispět k urychlení
splnění pětiletého hospodářského
plánu.
I když kampaň lidového hlasování,
vyvrcholená a zakončená dne 21. června
na pražském Hradě, byla mohutnou manifestací
vůle našeho lidu v jeho zdrcující většině,
víme, že boj za mír zakončen nebyl a
že nesmí být ani oslaben. Právem proto
řekl president republiky při zmíněném
zakončení, že z toho vyplývá,
že v důvěře ve své síly,
v síly sovětského svazu a celé světové
fronty míru budeme dál za mír bojovat. Naši
pracující budou zejména bojovat svou prací
za urychlení výstavby socialismu v naší
vlasti, neboť zde je naše hlavní bojové
pole a naše nejsilnější zbraň.
Náš lid bude dále jako oko v hlavě střežit
a chránit své přátelství a
spojenectví se Sovětským svazem, záštitou
světového míru, a přátelství
s ostatními členy tábora míru. Je
však třeba, abychom v jednotě s ním
učinili vše, aby jeho práce nebyla rušena.
Takovou příležitostí, ukázat
jednotu s lidem, je předložená vládní
osnova zákona o ochraně státních hranic.
Její první paragraf stanoví srozumitelně
a otevřeně účel zákona. Dovolte
mi říci, že jeho přijetím a vyhlášením
dají president republiky, Národní shromáždění
i vláda v souhlase a v jednotě s naším
lidem nejenom důraznou výstrahu strůjcům
nové války, jako ji dalo naše lidové
hlasování, nýbrž dají i rozhodné
prohlášení, že se už nikdy nebude
opakovat Mnichov.
Také v roce 1938 chtěl lid chránit hranice
své republiky. Je známo, s jakou přísností
bylo vymáháno, aby naší vojáci
přehlíželi provokace henleinovců. Je
známo, s jakým nadšením nastupoval náš
lid v mobilisaci ke svým vojenským útvarům
a jak nechtěl pohraničí opustit a podvolit
se mnichovské zradě. Jsme šťastni, že
rok 1951 není rokem 1938 a že ani dnešní
naše republika není republikou tehdejší.
Proto mohou smlouvat nový Mnichov jen zrádní
emigranti, odsouzení více než devíti
miliony občany v lidovém hlasování.
Nový Mnichov však nebude. Nebude proto, že naše
republika není hříčkou v rukou imperialistů,
nýbrž má za spojence věrný Sovětský
svaz, vedený našim největším přítelem
generalissimem Stalinem, a má za spojence lidové
demokracie. (Potlesk.) Uvnitř země nevládnou
zástupci našich kapitalistů a velkostatkářů,
rozhodujících o osudu země podle svých
hmotných zájmů. Dnes je úplná
jednota mezi lidem, který je jediným zdrojem státní
moci, a mezi ústavními činiteli. Na Pražském
hradě koná funkci presidenta v jednotě se
svým lidem a lidem milován soudruh Klement Gottwald,
který nikdy v životě nekapituloval. (Potlesk.)
Naše Národní shromáždění
přijalo v souhlasu s lidem zákon o ochraně
míru a také tímto zákonem ukazuje
a v budoucnosti prokáže, že ve všech dobách
dá vládě všechny prostředky potřebné
k ochraně míru, bezpečnosti státu
a svobodného budování socialismu. Naše
vláda není vládou kapitalistů. Je
to vláda Národní fronty pracujících
měst a venkova obou našich národů a
bdí nad všemi hodnotami, drahými našemu
lidu. Bdí i nad bezpečností státu
a buduje lidovou armádu jako ochranitelku těchto
hodnot. Bdí také nad bezpečností pokojné
výstavby socialismu a střeží státní
hranice před pronikáním všech nepřátel
tábora pokroku a míru.
A proto budeme pro předložený vládní
návrh zákona o ochraně státních
hranic hlasovat u vědomí, že v jednotě
se svým lidem činíme opatření,
které je příspěvkem v boji za mír.
(Hlučný potlesk.)
Podpredseda Žiak: Ku slovu nie je už nikto prihlásený,
rozprava je skončená. Dávam slovo k doslovu
zpravodajcovi posl. Taušovi.
Zpravodaj posl. Tauš: Vzdávám se slova.
Podpredseda Žiak: Pristúpime k hlasovaniu.
Keďže niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietky neboli.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona v
znení zprávy výborovej, nech zdvihne ruku!
(Deje sa.)
To je väčšina. - Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona
podľa zprávy výborovej. (Potlesk.)
Tým je vybavený 1. bod poriadku. Prerušujem
schôdzu na 1 a pol hodiny. Schôdza bude pokračovať
opäť o 14. hod. 30 min.
Místopředseda dr. Polanský (zvoní):
Pokračujeme v přerušené dopolední
schůzi. Přistoupíme k projednávání
druhého bodu pořadu, jímž je
2. Zpráva výborů hospodářského
a ústavně-právního o vládním
návrhu zákona, kterým se mění
a doplňují předpisy o znárodnění
obchodních podniků (tisk 580).
Zpravodajem je posl. Netušilová, dávám
jí slovo.
Zpravodajka posl. Netušilová: Vážené
soudružky a soudruzi, paní a pánové!
Výbory hospodářský a ústavně-právní
projednaly ve svých schůzích 4. a 5. července
vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňují předpisy
o znárodnění obchodních podniků.
Dosavadní předpisy týkající
se velkoobchodní činnosti a dalšího
znárodnění i závazků z toho
vyplývajících a převedení majetku
do jiné správy, již nevyhovují. Setrvávati
při dosavadních předpisech by podporovalo
byrokratismus, protože vývoj a praxe již předpisy
překonaly. Dnešní stav i potřeba je
jiná. Je potřebí zpružnět a prohloubit
organisaci obchodního podnikání, aby stále
zlepšovala svoji činnost ve prospěch socialistické
hospodářské výstavby.
Návrh zákona, který je Národnímu
shromáždění předkládán,
řeší předběžně některé
naléhavé zásady před vydáním
nového zákona, který bude řešit
všechny otázky souhrnně. Veliké úkoly
socialisace obchodu, pro které byly dosavadní zákony
tvořeny, jsou ve své podstatě splněny.
O obchodní hospodářskou základnu se
již nemůže třídní nepřítel
opírat, ani již neslouží v převážné
většině k soukromému obohacování.
Od února 1948, kdy ji převzali do svých rukou
pracující, je zaměřena sloužit
pracujícím a jejich velikému cíli,
socialismu.
Navrhovaná novela řeší též
nutné změny dosavadního zákona č.
122/48 o organisaci a znárodnění cestovních
kanceláří a zákona č. 124/48
Sb. o znárodnění některých
hostinských a výčepnických podniků
a bytových zařízení.
I tyto zákony se dovolávají mnohých
ustanoveni dříve platných pro národní
podniky průmyslové ve věcech právních
poměrů, řízení i správy
majetkových změn i ve věcech náhrady.
Avšak i pro potřebu národních podniků
průmyslových byla již provedena změna
předpisů, případně byly vydány
předpisy nové, odpovídající
dnešním potřebám.
Výstavba národních podniků obchodních
již pokročila natolik, že je třeba již
odložit úzký rámec předpisů,
do kterého jsou vtěsnány. Novelovaným
ustanovením bude mít ministr vnitřního
obchodu širší možnosti, zejména v
pověřování velkoobchodní činností.
V dosavadní praxi nemohl touto činností pověřit
třeba důležitou celostátní organisaci
nebo ústředí, což se stávalo
brzdou. Stejně tak tomu bylo v případě
vyhlášení nového znárodnění,
kdy bylo třeba se vracet k 1. 1. 1948 a byrokraticky opravovat
všechny bilance. Ministrovi vnitřního obchodu
se novelou dává možnost širšího
opatření se znárodněným majetkem.
Na př. komunálním podnikům bude svěřen
znárodněný majetek do správy bez náhrady,
a to i ten, který převzaly před vydáním
tohoto zákona, při čemž je zajištěna
úzká spolupráce s lidosprávou. Toto
opatření umožní urychleně vyřešit
některé vleklé případy a bude
mít vliv na řádné zhospodárnění
provozu.
Náhrada za znárodněný majetek bude
nyní řešena obdobně dávkami národního
pojištění prostřednictvím Ústřední
národní pojišťovny, při čemž
Fond znárodněného hospodářství
uhradí vynaložené částky. Na
rozdíl od staré úpravy, kdy rozhodoval o
náhradách ministr vnitřního obchodu,
bude nyní o náhradě i způsobu poskytnutí
rozhodovat ministr financí. Navrhovaným zákonem
budou vytvořeny podmínky rychlejšího
a lepšího hospodářství u části
zásadních otázek, týkajících
se národních podniků obchodních. Celkové
vyřešení přinese připravovaný
nový zákon. Hospodářský i ústavně-právní
výbor doporučuje plenu Národního shromáždění
navrhovaný zákon přijmout beze změny.
(Potlesk.)
Místopředseda dr. Polanský (zvoní):
Ke slovu není nikdo přihlášen.
Přistoupíme k hlasování.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovat
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové. Tím je vyřízen druhý
bod pořadu.
Přistoupíme nyní k projednávání
třetího bodu pořadu, jímž je
3. Zpráva výborů hospodářského
a ústavně-právního o vládním
návrhu zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon o znárodnění
ve stavebnictví (tisk 581).
Zpravodajem je posl. Fiala. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Fiala: Pane místopředsedo,
paní a pánové!
Projednávaný vládní návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
o znárodnění ve stavebnictví, dává
nám podnět k tomu, abychom se zamyslili nad tím,
jak naše znárodněné stavebnictví
splnilo svoje socialisační úkoly, jak přispívá
k urychlené výstavbě socialismu v naší
vlasti a jak je schopno plnit své zvýšené
úkoly do budoucna, aby účinně pomohlo
vybudovat z našich zemí pevnou oporu světového
tábora míru.
Uvážíme-li, že na základě
znárodňovacích zákonů prvé
etapy z r. 1945 bylo možno ve stavebnictví znárodnit
pouze několik málo koncernových stavebních
podniků, představujících pouhých
6 % veškerého stavebního podnikáni,
pak se nám projeví skutečnost, že téměř
92 % stavebního průmyslu bylo znárodněno
až po slavném únorovém vítězství
dělnické třídy a všeho pracujícího
lidu nad domácí a zahraniční reakcí.
Stalo se tak zákonem č. 121/1948, jehož novelisaci
dnes projednáváme.
Jde tedy o jedno poměrně mladé znárodněné
průmyslové odvětví, které dík
našemu lidově demokratickému zřízení
a široké iniciativě pracujících
rychle překonává své dětské
nemoci a přechází ze zastaralých kapitalistických
forem řemeslného a sezónního podnikání
na formy pokrokové socialistické průmyslové
výroby. Za zmínku stojí ještě
i to, že do konce r. 1950 byl soukromý sektor ve stavebnictví
stlačen na pouhých 0,55 %, což jasně
dokazuje nadřazenost a převahu znárodněného
stavebnictví. Naše znárodněné
stavebnictví muselo se ve svých počátcích
vypořádat se všemi nepořádky
a nešvary, které zde zanechalo kapitalistické
hospodářství, a jistě jich nebylo
málo. Muselo bojovat proti nepřátelství
a často i proti záškodnictví mnohých
majitelů znárodněných podniků.
Byla zde rozbujelá a neplánovaná rozestavěnost
s řadou "černých i šedých"
staveb, která musela být likvidována. A konečně
bylo nutno soustavně přesvědčovat
mnohé techniky i dělníky o tom, že znárodněné
stavebnictví se stává průmyslem se
všemi znaky nepřetržitého provozu a s
novými formami výroby.
Všechny tyto těžkosti a překážky
byly převážnou měrou během r.
1948 a 1949 odstraněny, takže za r. 1949 byl plánovaný
úkol stavební výroby splněn vcelku
na 102 %. Měřeno prostavěnými náklady
stoupla stavební výroba proti r. 1948 o více
než 50 %. V r. 1950 vzrostl dále objem stavební
výroby proti r. 1949 o 37 %, přesto, že byl
plán splněn pouze na 95 %. V r. 1950 bylo dokončeno
a odevzdáno průmyslu a ostatní výrobě
344 halových staveb a 1500 jiných výrobních
staveb o celkové výrobní ploše 1.955.700
m2, což je o 172 % více než v r. 1949.
Zemědělství bylo odevzdáno do používání
celkem 1.395.300 m2 stavebních ploch, a to pro
hromadnou živočišnou výrobu 753.700 m2
a pro různé zemědělské provozovny
641.600 m2 stavebních ploch. V nájemných
a rodinných domcích bylo dokončeno a dáno
k užívání 21.980 bytů o celkové
ploše 1.869.000 m2, což jest o 27 % více
než v r. 1949. Konečně pak bylo dokončeno
340 staveb pro společné ubytování
o celkové ploše 300.400 m2, což je
o 162 % více než v roce 1949.
Z uvedených výsledků je zřejmé,
že přes řadu nedostatků, které
se ještě během minulého roku v našem
znárodněném stavebnictví projevovaly
a které mnohde i letos trvají, se stavebnictví
zařadilo čestně po bok naší ostatní
znárodněné výroby a přešlo
ve své většině na moderní formy
průmyslové výroby. Na základě
toho stává se koncem minulého roku bývalé
ministerstvo techniky výrobním ministerstvem stavebního
průmyslu a přikročuje k reorganisaci své
působnosti z činnosti jen správně
technické především na řídící
a kontrolní činnost celé stavební
výroby a výroby stavebnin. Tato reorganisace se
již dnes projevuje v mnoha směrech příznivě
a dá se očekávat další podstatné
zlepšení, jakmile po schválení projednávané
osnovy bude možno provést reorganisaci celého
stavebního průmyslu. Je to nutné s ohledem
na veliké úkoly, které naše znárodněné
stavebnictví očekávají a které
vyplývají z bouřlivého růstu
naší ostatní průmyslové výroby,
zejména z rozvoje a urychlené výstavby těžkého
průmyslu. President republiky Klement Gottwald správně
a přesvědčivě ukázal na únorovém
zasedání Ústředního výboru
Komunistické strany Československa, kterými
směry je nutno se zaměřit, abychom výstavbu
socialismu v naší zemi uspíšili a zbavili
se tak závislosti na státech kapitalistických.
V r. 1951 vzroste rozsah stavební výroby proti roku
1950 téměř o 40 % a v bytové výstavbě
dokonce o 47 % , neboť má býti dáno
do konce t. r. do užívání 37.000 bytů.
Rovněž i produktivita práce má stoupnout
během tohoto roku proti r. 1950 o 31 %.
Jak tyto úkoly plnila stavební výroba v prvním
čtvrtletí tohoto roku? Objem výroby sice
stoupl proti prvnímu čtvrtletí 1950 o 40
%, ale plán výroby byl splněn pouze na 92
%. Nepodařilo se snížit nadměrnou rozestavěnost,
neboť vcelku bylo dokončeno méně staveb,
než bylo nových započato. Do užívání
bylo odevzdáno 199.000 m2 halových ploch
a 269.000 m2 jiných výrobních
ploch pro průmysl, dopravu a pod. Dále bylo odevzdáno
93.000 m2 zemědělských provozoven
a 206.000 m2 staveb pro hromadný výkrm
hospodářského zvířectva. V
nájemných a rodinných domech bylo dokončeno
4.400 bytů, pro společné ubytováni
učňů bylo odevzdáno 107.000 m2
bytové plochy. Zpráva státního úřadu
plánovacího k tomu podotýká, že
plán nebyl splněn především v
důsledku nesplnění plánovaného
růstu produktivity práce. Hlavní příčinou
nedostatečného růstu produktivity práce
je nedostatečná organisace práce, nízké
využití pracovní doby, zejména vysoká
absence z důvodů neomluvené nepřítomnosti
v sobotu a v pondělí. Také nedostatečné
je využití strojů, které u důležitých
strojů činí 57 % plánované
průměrné roční normy. Nábor
nových pracovníků se nepodařilo účinně
rozvinout. Na Ostravsku, kde se nepodařilo zvýšit
stav pracujících proti počátku roku,
se tento nedostatek projevil jako jedna z příčin
v neplnění plánu stavební výroby,
jako je výstavba nových Vítkovických
železáren Klementa Gottwalda, základna
výstavby socialismu v naší zemi. Na pomalé
zvyšování produktivity práce měla
na celé řadě staveb nepříznivý
vliv opožděná a nedostatečná
projekční připravenost. Situace se pohříchu
nezlepšila ani ve druhém čtvrtletí tohoto
roku.