Schvalujíce tento zákon konáme vlastně
historický čin, poněvadž píšeme
tečku za vývojem, který trval více
než 100 let.
Rozpočtový výbor pojednal o tomto zákoně
ve schůzi konané 19. prosince t. r. a usnesl se
doporučit plenu NS přijetí zákona
o zrušení některých poplatkových
předpisů ve znění vládního
návrhu beze změny. (Potlesk.)
Podpredseda Žiak: Ku slovu nie je nikto prihlásený,
rozprava odpadá.
Pristúpime k hlasovaniu.
Keďže niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietky neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona v
znení zprávy výborovej, nech zdvihne ruku!
(Deje sa.)
To je väčšina. Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona
podľa zprávy výborovej.
Tým je vybavený 9. bod poriadku.
Pristúpime k prerokovaniu desiateho bodu poriadku, ktorým
je
10. Zpráva výboru rozpočtového
o vládnom návrhu zákona (tlač 532),
ktorým sa mení a doplňuje zákon o
dávke z majetkového prírastku a o dávke
z majetku (tlač 557).
Zpravodajcom je posl. dr Hulínský. Dávam
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Hulínský: Paní
a pánové!
Zákon o dávce z majetkového přírůstku
a o dávce z majetku patří mezi zákony,
jimiž se vláda osvobozené republiky snažila
ozdravit naše národní hospodářství
rozrušené německými okupanty a postaviti
je na pevné základy. Hlavním účelem
majetkových dávek spolu ovšem s ostatními
hospodářskými opatřeními bylo
zpevnění naší československé
měny. A bylo zcela samozřejmé, že tento
ozdravovací proces se nesměl díti pouze na
vrub dělnictva a pracujících lidí,
kteří tak jako tak přinášeli
největší oběti při obnově
našeho hospodářství, naopak bylo spravedlivým
požadavkem, aby úměrnou a těžší
část těchto břemen převzaly
na sebe majetné vrstvy. Ovšem všechna tato opatření
narazila na zuřivý odpor reakce a zpátečníků,
kteří ještě v této době
nacházeli svou legální basi v některých
politických stranách a kteří ve vládě
i v Národním shromáždění
dělali všechno možné, aby účinnost
těchto vládních návrhů oslabili,
nejenom proto, že nechtěli na sebe převzít
spravedlivý podíl škod našeho národního
hospodářství, nýbrž také
a především proto, že neměli vůbec
pražádného zájmu na konsolidaci našeho
hospodářství a na stabilisaci naší
měny, řídíce se heslem "čím
hůře, tím lépe", a snažili
se, aby ozdravení našeho hospodářství
a tím zpevnění lidově demokratického
řádu co možno oddálili a nakonec znemožnili.
Je nutno přiznat, že tato jejich taktika měla
částečný úspěch a že
se nepodařilo prosadit tyto zákony v takové
formě a v takové účinnosti, jak byly
zamýšleny. Proto také jsme svědky, že
po únoru 1948 dochází k četným
novelisacím právě těchto zákonů,
abychom tak po únoru v Národním shromáždění
dodatečně napravili, v čem bylo třeba
před únorem takticky ustoupit. Tyto zákony
o majetkových dávkách splnily svůj
úkol, i když víme, že za pevnost naší
měny, za stále se rozvíjející
naše hospodářství musíme především
děkovat správnému plnění našeho
pětiletého plánu, vzrůstu produktivity,
vyšší socialistické akumulaci a především
všem našim pracujícím, kteří
se vzrůstajícím nadšením plní
své budovatelské úkoly.
Vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon o dávce
z majetkového přírůstku a o dávce
z majetku, sleduje dva hlavní účely. Především
ten, aby se umožnila rychlejší likvidace vyměřovacího
řízení, a za druhé, aby se umožnila
rychlejší likvidace nedoplatků dávek.
První úkol má býti vyřízen
novelisací § 54, v němž se stanoví,
že se cenné papíry, pro které nebyla
vyhlášena zvláštní cena, podíly
společností s ručením omezeným
ocení jmenovitou hodnotou. Druhý úkol se
vypořádá novelisací, respektive zrušením
§ 68 odst. 7, podle něhož se zrušují
výhody, podle kterých měl poplatník
nárok na bezúročný odklad placení
dávek až do výše 50 % přihlášené
částky válečných škod
do té doby, dokud nebude rozhodnuto o výši
pohledávky vyplývající z nároků
na náhradu škody.
Obě tato opatření jsou oprávněna
a budou znamenat nejen rychlejší likvidaci majetkových
dávek, ale také značné administrativní
úspory. Při tom se zatěžují jenom
poplatníci, u nichž došlo k vyměření
majetkových dávek z velikého majetku, kdežto
poplatníkům drobným a sociálně
slabým se neubližuje. Rozpočtový výbor
projednal vládní návrh zákona ve své
schůzi dne 19. prosince a doporučuje Národnímu
shromáždění, aby jej přijalo
beze změny. (Potlesk.)
Podpredseda Žiak: Ku slovu nie je nikto prihlásený,
rozprava odpadá.
Pristúpime k hlasovaniu.
Keďže niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietky neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona v
znení zprávy výborovej, nech zdvihne ruku!
(Deje sa.)
To je väčšina. Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona
podľa zprávy výborovej.
Tým je vybavený 10. bod poriadku.
Pristúpime k prerokovaniu jedenásteho bodu poriadku,
ktorým je
11. Zpráva výboru rozpočtového
k vládnemu návrhu zákona (tlač 536)
o zrušení Fondov národnej obnovy (tlač
555).
Zpravodajcom je posl. Prokopová-Škrabálková;
dávam jej slovo.
Zpravodajka posl. Prokopová-Škrabálková:
Slavná sněmovno, paní a pánové!
Vládní návrh zákona o zrušení
Fondů národní obnovy je, myslím, důležitým
zákonem a připomíná nám určité
události a rozvoj, kterým jsme prošli v naší
republice. Rok 1945 je hluboce zapsán v srdcích
Čechů a Slováků a bude ho i příštími
generacemi našich národů vzpomínáno
s vroucími city k našemu osvoboditeli, Sovětskému
svazu. Slova soudr. Stalina, adresovaná 9. května
přímo našim národům, že
končí naše utrpení a začíná
období rozvoje a rozkvětu, byla námi přijata
s hlubokou vděčností a touhou co nejdříve
obnovit okupací a válkou rozrušená hospodářství.
Úkoly byly veliké. K řádně
organisované práci a pořádku bylo
nutno mít orgány, jimž by bylo svěřeno
osidlování pohraničí a provedení
obnovy národního hospodářství.
Z těchto důvodů vznikl dekretem čís.
108/1945 zákon o Fondech národní obnovy.
V období do února 1948, kdy jsme cítili koncentrovaný
útok reakce, aby se zmařilo poslání
fondů národní obnovy, byla práce dosti
těžká, ale po slavném únoru a
zvláště po IX. sjezdu Komunistické strany
Československa bylo možno rychleji postupovat na cestě
k socialismu. Znárodněné hospodářství
na široké základně včleňovalo
konfiskovaný majetek do správy státu. R.
1950 byly již připraveny podmínky ke zrušení
osidlovacích úřadů a možnost
přenést působnost Fondů národní
obnovy na jiné správní orgány státu.
Tak zákonem č. 118/1950 byly zrušeny osidlovací
úřady se svými oblastními úřadovnami.
Tyto úřadovny byly společné s Fondy
národní obnovy a byly většinou v sídlech
nynějších krajských národních
výborů. Fondy národní obnovy do účinnosti
zákona č. 18/1950 podléhaly osidlovacím
úřadům a po zrušení osidlovacích
úřadů přešla jejich působnost
zčásti na Fondy národní obnovy. Pak
zákonem č. 18/1950, tedy v důsledku téhož
zákona, Fondy národní obnovy přenesly
svoji působnost na finanční referáty
krajských národních výborů.
A zde nastala podstatná změna. Fondy národní
obnovy v Praze a v Bratislavě podléhaly od svého
vzniku r. 1945 ministerstvu vnitra. Zákonem č. 18/1950
přešly do působnosti ministerstva financí.
Zaměstnanci oblastních úřadoven osidlovacích
úřadů a Fondů stali se zčásti
zaměstnanci krajských národních výborů.
Agenda fondů byla značně rozsáhlá,
i když ministerstvo financí v krátké
době působnosti zákona č. 18 přeneslo
značnou část agendy Fondů na finanční
referáty krajských národních výborů.
Je ještě celá řada úkolů,
a terminováním § 1 o zrušení Fondů,
a to od 1. července, ukládá se Fondům
a ministerstvu financí značně obtížný
úkol. Je třeba si připomenout, že konfiskace
nepřátelského majetku byla u velkých
podniků provedena poměrně brzy, a to znárodněním
v prvé etapě, u konfiskace středního
a drobného majetku však, jak je vám známo,
rozvinula reakce opravdu úporný politický
boj a soustavně bránila začlenění
tohoto konfiskovaného majetku do socialistického
sektoru. Proto byla zatímní správa vykonávaná
Fondy velmi složitá a vyžadovala rozsáhlý
správní aparát. Vládním návrhem
zákona o zrušení Fondů bude umožněno
agendu zjednodušit, a jak důvodová zpráva
sama připomíná, asi 1.700 zaměstnanců
začlenit do jiných budovatelských úkolů.
Zůstane zde ještě nějaká část
úkolů, která bude od 1. VII. 1951 vykonávána
finančními referáty krajských národních
výborů, jež budou současně pověřeny
inkasní službou nevyřízených
dosud pohledávek. Některé agendy převezmou
také různé ústřední
úřady. Tak na př. ústřední
repatriační komise, finanční prokuratura,
patentní úřad a podobně.
Pak by se jednalo o soukromý sektor nebo spolky a drobné
přídělce, kteří dostanou nějaký
majetek různého druhu. Bude věnována
nadále dostatečná péče inkasu
nedoplatků přihlédnutím k sociálním
poměrům a třídně zdůvodněným
žádostem těch, kteří mají
nějaký majetek přidělen. Likvidační
úkoly finanční a účetní
povahy provede ministerstvo financí odbornými silami
zaměstnanců bývalých Fondů.
Předpokládané určité finanční
přebytky půjdou bezprostředně do státní
pokladny. Likvidační fond měnový však
bude a může plnit nadále svoji funkci v dosavadním
rozsahu, neboť nebude dotčen celkem nepatrným
úbytkem, který nastane po 1. červenci 1951.
Je třeba připomenout, že Fondy po zrušení
stálých poradních sborů byly vedeny
podle zák. č. 18/1950 statutárními
orgány, t j. předsedou a místopředsedou.
Tento stav se mění § 3 zákona o zrušení
Fondů a funkční působnost zmíněných
orgánů přejde na zmocněnce, které
jmenuje ministr financí. Zásada stanovená
dekretem čís. 108/1945, že stát konfiskací
nabývá vlastnictví, byla pozdějšími
zákony značně narušována a byla
ražena tendence, aby za konfiskovaný majetek, který
vplynul do socialistického sektoru, byla placena určitá
částka a plynula Fondům a v dalším
postupu pak Likvidačnímu fondu měnovému.
Paragrafem 4 se definitivně skoncuje s touto koncepcí
a konfiskovaný majetek ve vlastnictví státu,
národních a komunálních podniků
nebude nikomu placen. Orgány veřejné správy,
t. j. ministerstva a národní výbory, nebudou
platit za přidělené konfiskáty vůbec.
Provedené úplaty, které byly již provedeny,
nebudou však Fondy vraceny. Naproti tomu národní
a komunální podniky, pokud koupily zásoby
surovin a zboží přímo od orgánů
Fondů a zvláště ze skladů Fondů,
budou i nadále platit účtované ceny
a vyrovnávat úvěrované částky.
Ministru financí se však dává zmocnění
osvobodit od placení národní a komunální
podniky i v těchto případech. Týká
se to zvláště různých investičních
statků. Za majetek, který byl v národních
a komunálních podnicích, nebude Fondům
již placeno. Tato opatření se nevztahují
na družstva. Platné předpisy však dovolují,
aby zvláště jednotná zemědělská
družstva mohla počítat s únosnými
cenami a také s velkorysou pomocí státu.
(Předsednictví převzala místopředsedkyně
Hodinová-Spurná.)
Řada zákonů a vládních nařízení
a početné vyhlášky upravovaly působnost
Fondů. Zákonem o zrušení Fondů
s účinností od 1. 7. 1951 ztratí všechny
tyto předpisy svoji platnost. V rámci zmocnění
zákona o zrušení Fondů změní
ministr financí předpisy, které dnes ještě
ztěžují pružnou likvidaci Fondů.
Zákonem o zrušení Fondů se zjednodušuje
likvidace konfiskovaného majetku, která byla úmyslně
komplikována zbytky buržoasie a nepřáteli
lidově demokratického řádu. Rychlý
vývoj zjednodušování, zlepšování
a zlevňování naší veřejné
správy dovoluje, aby bylo možno rychleji postupovat.
Navrhovaným zákonem se konfiskovaný majetek
pevně včleňuje v nerozbornou součást
znárodněného hospodářství.
Návrh zákona dokazuje naši konsolidovanost
a možnost evidence úřady, které dnes
již stávají, a proto můžeme ukázat
na to, že zbývající úkoly, až
dosud obhospodařované Fondy, jsou již schopny
obstarat ve své kompetenci bez rozšiřování
počtu zaměstnanců příslušné
orgány veřejné správy. Toto značné
zjednodušení, zlepšení a zlevnění
je možno vítat, a proto doporučuji slavné
sněmovně přijetí zákona o zrušení
Fondů národní obnovy. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava
odpadá.
Přistoupíme k hlasování. Poněvadž
není pozměňovacích návrhů,
dám o celé osnově hlasovat najednou podle
zprávy výborové. (Námitky nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu. zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 11. bod pořadu.
Přistoupíme k projednávání
dvanáctého bodu pořadu, jímž
je
12. Zpráva výboru rozpočtového
k vládnímu návrhu zákona (tisk 537)
o majetku zanechaném na území Československé
republiky osobami, které optovaly pro SSSR a přesídlily
na jeho území (tisk 556).
Zpravodajem je p. posl. Horn. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Horn: Slavná sněmovno!
Smlouvou mezi Československou republikou a Svazem sovětských
socialistických republik o Zakarpatské Ukrajině
ze dne 12. ledna 1946, č. 186 Sb., bylo osobám ukrajinské
a ruské národnosti žijícím na
území ČSR přiznáno právo
optovat pro státní příslušnost
SSSR. Práva opce použilo a do SSSR přesídlilo
z ČSR 3.845 osob. Majetek zanechaný na území
ČSR přesídlivšími optanty činí
podle úředního soupisu 66 mil. Kčs.
Kromě tohoto majetku byl zanechán na území
ČSR majetek osobami, které optovaly pro státní
příslušnost SSSR podle dohody ze dne 10. července
1946 o právu opce a vzájemného přesídlení
občanů české a slovenské národnosti,
žijících na území bývalé
volyňské gubernie, a čs. občanů
národnosti ukrajinské, ruské a běloruské,
žijících na území Československa.
Podle této dohody, která nebyla vyhlášena,
přesídlilo od nás do SSSR 8.556 osob ukrajinské,
ruské nebo běloruské národnosti a
cena zanechaného majetku je podle úředního
soupisu 267 mil. Kčs.
K přesídlení podle smlouvy a podle dohody
došlo společně a skončilo se v květnu
1947. Zanechaný majetek v úhrnné hodnotě
333 mil. Kčs, jak vyplývá z ocenění
v úředních soupisech, byl odevzdán
místním národním výborům
do opatrování. V této ceně není
zahrnuta zemědělská půda, která
sice byla předmětem soupisu, nebyla však oceňována,
ježto za zemědělskou půdu se podle vzájemného
ujednání smluvních stran náhrada neposkytuje.
Majetek tvoří převážně
obytné a hospodářské budovy a z nepatrné
části movitosti, neboť movitý majetek
mohli si optanti vzít s sebou. Z obytných a hospodářských
budov - podotýkám, že jde vesměs o malé
stavby - je téměř polovina poškozena,
po př. zničena válečnými událostmi.
Výměra zanechané půdy zemědělské
činí celkem 6.850 ha; jednotlivé hospodářské
usedlosti jsou drobné majetky o výměře
zemědělské půdy průměrně
asi 2,5 ha.
Vláda nyní předkládá návrh
zákona o majetku zanechaném na území
ČSR osobami, které optovaly pro SSSR a přesídlily
na jeho území; účelem osnovy je upravit
otázku vlastnictví zmíněného
zanechaného majetku a zjednat právní podklad
pro knihovní pořádek a řádnou
správu tohoto majetku.
Předložený vládní návrh
zákona vymezuje nejprve pojem majetku, který je
předmětem zákonné úpravy, a
stanoví, že tento majetek přechází
dnem provedeného soupisu do vlastnictví československého
státu a že jeho správu obstarávají
okresní národní výbory podle směrnic,
které vydá ministerstvo financí v dohodě
se zúčastněnými ministerstvy.
Majetek, který si stát neponechá, přidělí
ONV na žádost jednotným zemědělským
družstvům, a to zemědělský majetek
do trvalého užívání, ostatní
majetek do vlastnictví. Jednotným zemědělským
družstvům se tak zajišťuje mimořádné
přednostní postavení při přidělování
zanechaného majetku vzhledem k jejich významu pro
plnění hospodářské politiky.