Vzhledem k tomu, že osnova doplňuje v určitém
směru občanský zákoník a občanský
soudní řád, které nabývají
účinnosti dnem 1. ledna 1951, je stanoven počátek
účinnosti této osnovy také na 1. leden
1951.
Ústavně-právní výbor projednal
osnovu ve své schůzi dne 14. prosince 1950 a přijal
ji ve znění vládního návrhu.
Doporučuji proto jménem tohoto výboru, aby
Národní shromáždění přijalo
vládní návrh zákona o dražbách
mimo exekuci (tisk 534) ve znění, jak jej schválil
výbor ústavně-právní. (Potlesk.)
Podpredseda Žiak: Ku slovu nie je nikto prihlásený,
rozprava odpadá.
Pristúpime k hlasovaniu.
Keďže niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietky neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona v
znění zprávy výborovej, nech zdvihne
ruku! (Deje sa.)
To je väčšina. Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona
podľa zprávy výborovej.
Tým je vybavený 6. bod poriadku.
Pristúpime k prerokovaniu siedmeho bodu poriadku, ktorým
je
7. Zpráva výboru ústavno-právneho
k vládnému návrhu zákona (tlač
529) o niektorých opatreniach v odbore vojenského
súdníctva (tlač 543).
Zpravodajcom je posl. dr Skála; dávam mu
slovo.
Zpravodaj posl. dr Skála: Pane místopředsedo,
paní a pánové!
Přijali jsme zde před časem zákony,
kterými jsme postavili organisaci soudů to je i
soudů vojenských, na nový základ.
Zákony tyto vstoupily již v platnost a úspěšně
se provádějí a pomáhají tak
našemu lidu v zajišťování výsledků
jeho budovatelské práce. Provádí se
i nová organisace vojenských soudů a její
provádění musí být zkoordinováno
i s organisačními změnami v československé
armádě jako celku, neboť vojenské soudnictví
tvoří nedílnou součást československé
armády. Je proto jistě naprosto přirozené,
že tyto organisační změny se nemohou
dít bez nutných a opodstatněných personálních
změn. Avšak zákon č. 87/1950 o trestním
řízení soudním ve svém §
306 odst. 3 výslovně uvádí, že
soudci mohou být přeloženi proti své
vůli jen v případech nové organisace
soudní, a to pouze po dobu zákonem stanovenou. Je
proto potřeba, aby ve smyslu znění §
141, odst. 2 Ústavy 9. května takováto doba
byla ustanovena. Zákonem č. 23/1950 Sb. byla již
sice tato doba určena, a to od 1. března 1950 do
31. prosince 1950, avšak je zapotřebí z důvodů
již výše uvedených ji prodloužit.
Proto vládní návrh zákona navrhuje
stanovit tuto dobu od 1. ledna 1951 do 31. prosince 1952.
Ústavně-právní výbor projednal
osnovu zákona o některých opatřeních
v oboru vojenského soudnictví ve své schůzi
konané dne 14. prosince 1950 a doporučuje ji plenu
Národního shromáždění
k přijetí. (Potlesk.)
Podpredseda Žiak: Ku slovu nie je nikto prihlásený,
rozprava odpadá.
Pristúpime k hlasovaniu.
Keďže niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietky neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona v
znení zprávy výborovej, nech zdvihne ruku!
(Deje sa.)
To je väčšina. Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona
podľa zprávy výborovej.
Tým je vybavený 7. bod poriadku.
Pristúpime k prerokovaniu ôsmeho bodu poriadku, ktorým
je
8. Zpráva výborov ústavno-právneho
a rozpočtového k vládnemu návrhu zákona
(tlač 533) o súdnych poplatkoch (tlač 547).
Zpravodajcom je posl. Sajal; dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Sajal: Ministerstvo financí předkládá
Národnímu shromáždění
osnovu zákona o soudních poplatcích, která
nepochybně nevzbudí přílišné
pozornosti v širokých vrstvách našich
národů. Dotýká se občana jen
občas, když se dovolává ochrany soudu,
a to se mnohým nepřihodí za života ani
jednou.
Ale právě na tomto nepodstatném zákoně
můžeme demonstrovat hlediska vládnoucího
společenského řádu, který vtiskuje
svoji tvářnost všemu, cokoliv se pracujícímu
lidu předkládá a jako povinnost se mu ukládá.
Ministerstvo financí se mohlo prostě omezit pouze
na svoji povinnost opatřovat svému státu
potřebné finanční prostředky
k životu a získávat peníze od občanstva
jakýmkoliv způsobem, jak se také dříve
dělalo. Z historie víme, že bezohlednost a
tupost státního tisku šla tak daleko, že
zdaňoval lid podle počtu a velikosti oken anebo
podle počtu komínů. Státní
fiskus se neohlížel na vedlejší účinky
zákona a prostě občanstvo vydíral.
I dnes stát potřebuje finanční prostředky
a v míře daleko větší, než
tomu bylo dříve, neboť koná nesčíslné
množství úkonů a služeb, které
dříve státní aparát nekonal.
Přesto podobná duchaprázdná methoda
zpoplatňování v dnešním zákonodárství
je překonána a zákony se snaží
vtělit zásady socialistické společnosti
do všech osnov, i těch podružných.
I v tomto případě ministerstvo financí
sleduje svůj hlavní cíl, to je obdržet
od sporných stran část úhrady na soudní
řízení. Nezapomíná však,
že zákon bude mít také své vedlejší
účinky a průvodní zjevy; osnova je
předvídá, s nimi počítá
a podle toho svoji náplň upravuje. Průvodní
účinky mohou byt různého druhu a jsou
pečlivě odlišeny účinky, které
by mohly bránit občanu, aby se soudu vůbec
dovolával.
Proto stanovené poplatky jsou sice citelné, aby
bránily zbytečnému sudičství,
které bylo kdysi metlou českého venkova,
nejsou však opět tak vysoké, aby zabránily
občanu, aby nemohl ochrany soudu vůbec použít.
Předepisuje poplatky ne za případ, stránku,
půl hodiny stání, ale podle výše
obnosu, o který je spor. Nezpoplatňuje žalobce
za případ, ale poplatky jsou progresivní
a percentuální, podle částky, o kterou
je spor. To znamená, že nemajetný, který
se soudí pravidelně o částky malé,
je zatížen méně a majetný více.
Osnova také nekomplikuje v zájmu advokátů
výpočet poplatků, ale je jasná a jednoduchá,
aby každý pracující člověk
jí porozuměl.
Dosavadní poplatkový zákon má stoleté
kořeny a byl mnohokrát novelisován. To prospělo
jenom jeho nepřehlednosti. Postihoval hlavně spory
o menší částky, ale před velkými
se zastavil - boháči byli určitou hranicí
chráněni, aby nemusili platit částku
úměrnou výši žalované částky.
Vládnoucí třída dovedla systém
ochrany dovést do všech důsledků. A
poplatky byla zatížena i řízení,
vedená v zájmu veřejném, jako na př.
v záležitostech poručenských a pod.
K vůli stručnosti vytyčuji hlavní
zásady, aby bylo možno posoudit dosah změn:
Škála poplatků se zjednodušuje, je přehledná
a srozumitelná i laikům. Odstraňuje se nejednotnost,
neboť v zemích českých a na Slovensku
byly zákony odlišné. Uplatňuje se zásada
třídního vyměřování.
Od poplatků jsou osvobozeny spory, vzniklé z poměru
zaměstnaneckého a spory o výživné.
Stát, národní výbory a státní
ústavy budou osvobozeny rovněž.
Ministerstvo financí odhaduje, že výnosy soudních
poplatků činily v roce 1948 circa 70-80 milionů,
loni 55 až 65 milionů Kčs. Je zde tedy zřejmě
tendence sestupná, sporů ubývá. Přesto
se odhaduje, že výnos poplatků, upravených
touto osnovou bude činit v r. 1951 circa 100 milionů
Kčs. Při tom drobné spory budou zatíženy
méně, než je tomu doposud, a zatížení
postihne v prvé řadě majetné.
Ústavně-právní a rozpočtový
výbor osnovu projednal a doporučuje sněmovně,
aby ji beze změny přijala. (Potlesk.)
Podpredseda Žiak: Ku slovu nie je nikto prihlásený,
rozprava odpadá.
Pristúpime k hlasovaniu.
Keďže niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietky neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona v
znení zprávy výborovej, nech zdvihne ruku!
(Deje sa.)
To je väčšina. Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona
podľa zprávy výborovej.
Tým je vybavený 8. bod poriadku.
Pristúpime k prerokovaniu deviateho bodu poriadku, ktorým
je
9. Zpráva výboru rozpočtového k
vládnemu návrhu zákona (tlač 527)
o zrušení niektorých poplatkových predpisov
(tlač 558).
Zpravodajcom je posl. dr Berák; dávam mu
slovo.
Zpravodaj posl. dr Berák: Slavná sněmovno!
Součástí naší berní soustavy
je početná a nepřehledná soustava
veřejných dávek, známých pod
názvem poplatky, i když částečně
zde nejde o poplatky v přímém, vědeckém
slova smyslu, t. j. o dávky, vybudované na principu
t. zv. speciální úhrady za tím účelem,
aby jejich výnos sloužil na úhradu výdajů
veřejného zařízení, jehož
činnost poplatník způsobil anebo vyvolal.
Poplatková soustava je plodem dlouholetého historického
vývoje a svými kořeny sahá ještě
do údobí raného kapitalismu, ba dokonce do
dob, kdy habsburské soustátí se měnilo
ze státu feudálního ve stát kapitalistický.
Ve své dnešní podobě opírají
se naše poplatky o t. zv. poplatkový zákon,
který se letos dožil stoletého jubilea, t.
j. zákon č. 50 ř. z. z r. 1850, a který
byl vyhlášen s nepatrnými změnami i
v bývalých Uhrách pod č. 329 ř.
z. z r. 1850. Vedle toho zůstala v platnosti ještě
druhá část bývalého kolkového
a taxovního zákona z r. 1840. Ovšem svým
původem je naše poplatková soustava ještě
starší, poněvadž poplatkový zákon
č. 50 ř. z. z r. 1850 vlastně představoval
jen kodifikaci starších poplatkových předpisů
provedenou z důvodů reformy i z důvodů
fiskálních.
Veřejné dávky, označené názvem
poplatky a upravené v citovaném již zákoně
č. 50 ř. z., byly však povahy velmi nesourodé.
Jejich předmětem byla jednak právní
jednání všech druhů i převody
na případ smrti, jednak vysvědčení,
obchodní i živnostenské knihy, různé
spisy a různá úřední jednání.
Proto poplatková soustava velmi brzy zastarala. Nevyhovovala
už ani hospodářským a právním
poměrům, jak se vyvíjely za kapitalismu,
tím méně pak mohla vyhovovat našemu
lidově demokratickému zřízení.
Ještě v době trvání bývalé
Rakousko-uherské monarchie byla vydána řada
zákonů, které měnily a doplňovaly
poplatkový zákon, a tento vývoj pokračoval
i v kapitalistické předmnichovské republice.
Ačkoliv kořeny poplatkového práva
v českých krajích i na Slovensku jsou společné
a mají svůj původ ve zmíněném
již zákonu č. 50 ř. z., který
byl vyhlášen v býv. Uhrách pod č.
329 ř. z. z r. 1850, přece jen vývoj v obou
částech našeho státu se dál rozličnými
cestami. Zejména po r. 1867, t. j. po zřízení
dualismu v býv. Rakousko-Uhersku, se vývoj poplatkového
práva rozdvojil. Četné změny, k nimž
došlo ve vývoji poplatkového práva v
býv. Uhrách, vedly pak k tomu, že byly nově
sestaveny býv. maďarským ministrem financí
už v r. 1881, a to na podkladě zákonného
zmocnění a vyhlášeny jako t. zv. poplatková
pravidla. Avšak ani potom se vývoj nezastavil a poplatková
soustava se v býv. Uhrách rozrůstala a komplikovala
právě tak, jako tomu bylo v býv. českých
zemích.
A tak již v předmnichovské kapitalistické
republice byla naše poplatková soustava zcela nepřehledná
a nejasná. Proto právem poukázal budovatelský
program třetí vlády Národní
fronty na tuto nepřehlednost a nejasnost a vyjádřil
požadavek, aby naše poplatková soustava byla
reformována tak, aby byla jasná, přehledná
a každému srozumitelná.
V roztříštěnosti a složitosti úpravy
naší poplatkové soustavy, navazující
na složité hospodářské formy
kapitalistického života, odrážela se i
úpadková forma kapitalismu, za něhož
byla utvořena tato soustava. Kapitalistům tento
stav vyhovoval, poněvadž mohli bohatě využít
kasuistiky poplatkových norem a - opírajíce
se přitom o svoji hospodářskou a politickou
moc - dovedli se také legálně vyhýbat
poplatkové povinnosti. A tak plná váha břemene
poplatkového spočívala na bedrech našich
pracujících mas. Je sice pravda, že už
v předmnichovské republice byla zřízena
komise pro kodifikaci poplatkového práva, avšak
komise nebyla nijak dělná. Vypracovala sice elaborát,
ale ten se nestal předmětem ústavního
projednávání.
Poplatková soustava v dnešní podobě
neodpovídá ani dnešním požadavkům
socialisticky plánovaného hospodářství,
ani hospodářské struktuře lidové
demokracie a je do konce brzdou při vzestupu k vyšším
hospodářským formám a při sledování
nových cílů v lidově demokratickém
hospodářství a ve veřejné správě.
Reforma je proto velmi naléhavá. Přirozeně
nelze reformu omezit, jako tomu bylo za kapitalismu, na pouhou
kodifikaci a unifikaci, nýbrž musíme hodnotit
dosavadní prameny poplatků s hlediska socialistického
společenského řádu a přitom
musíme rozhodnout, které z těchto zdrojů
poplatků budou opuštěny a které budou
nově vybudovány. Účelem reformy, jak
je před námi, je tedy jednak pronikavé zjednodušení
poplatkové soustavy tak, aby byly odstraněny všechny
poplatky, které se do dnešní berní soustavy
již nehodí, jednak vypracování nových,
moderních předpisů o poplatcích, které
jsou nutné anebo vhodné s hlediska cílů,
jež sledujeme svým lidově demokratickým
zřízením.
Mohu snad říci, že byl spor o to, jak máme
postupovat při plnění tohoto úkolu.
Mohli jsme na př. postupovat tak, že nejdříve
bychom byli reformovali ony poplatky, které zůstanou
zachovány, při čemž po provedení
této reformy by zbytek poplatků byl zrušen.
My však jsme volili cestu opačnou. Rušíme
nejdříve všechny poplatky, které jsou
brzdou dalšího vývoje našeho hospodářství
i právní přestavby směrem k socialismu.
Rovněž rušíme ty poplatky, které
jsou málo významné a zbytečně
komplikují naši berní soustavu a zdražují
naši administrativu, zejména finanční.
K tomuto postupu vedl nás rychlý vývoj našich
hospodářských poměrů na cestě
k socialismu, jakož i ta skutečnost, že reforma
poplatků, které nám budou zachovány,
musí probíhat v těsné souvislosti
s reformními pracemi na jiných úsecích
našeho právního řádu.
Nová zákonná osnova je vyvrcholením
vývoje, který už dříve vedl u
nás ke zrušení některých poplatků.
Při nové úpravě byly zhodnoceny všechny
nové i dosavadní poplatkové zdroje s hlediska
dnešního hospodářského stavu
a s hlediska úkolů vyplývajících
z naší cesty k socialismu. Bylo také přihlédnuto
k poplatkovým předpisům platným v
Sovětském svazu.
Újmu, která vznikne finanční správě
zrušením některých poplatků,
jež jsou uvedeny v osnově, lze těžko odhadnout,
poněvadž jejich výnos je zahrnut jednak do
výnosu prodeje kolků, jednak je zahrnut v datech
o úhrnných výnosech řady poplatků,
jež zůstanou nadále v platnosti. Celkový
výnos všech poplatků zrušených
tímto zákonem bylo lze loňského roku
odhadnout na 790 mil. Kčs. Skutečný úbytek
bude však daleko menší, poněvadž
některé poplatky se už staly bezpředmětnými,
a proto se ani neprojevily ve státních příjmech
za běžný rok. Proto ministerstvo financí
odhaduje skutečný úbytek asi na 370 mil.
Kčs. Ve skutečnosti bude úbytek ještě
menší, poněvadž značný díl
této částky připadne k dobru podnikům
socialistického sektoru, které jej zase odvedou
ve formě zisku Fondu znárodněného
hospodářství a tím ve prospěch
celku.
Při reformě poplatků, které nejsou
dotčeny tímto zákonem, bude roztříštěnost
a složitost dosavadní úpravy nahrazena několika
zákony, zaměřenými jednotně
podle generální linie, která byla dána
na IX. sjezdu KSČ, to znamená k budování
a výstavbě socialismu v naší vlasti,
a to zejména pokud jde o poplatky z převodu majetku
mezi živými a na případ smrti.