Přes všechny tyto nesnáze vykonaly komunální
podniky za krátkou dobu svého trvání
značný kus práce a došlo se k poznání,
že v socialistickém sektoru mají závažné
místo vedle podniků národních. Zejména
při socialisaci drobných podnikatelů hrály
svou významnou roli a tento jejich význam roste.
Tím, že pečují o místní
potřeby, o činnost údržbářskou
a opravářskou, o t. zv. komunální
služby, o živnosti pohostinské a poslužné
a o drobnou výrobu čerpající z místních
zdrojů, zasloužily se o zvýšení
životní úrovně pracujícího
lidu.
Zatím co komunální podniky pracovaly v rámci
tehdejších omezených možností právních
a hospodářských, daných zmíněným
zákonem, tu dosahujíce pozoruhodných úspěchů,
onde zápasíce s obtížemi, pokročilo
naše hospodářství značně
kupředu i po stránce theoretické. Ujasnila
se funkce komunálních podniků v socialistickém
sektoru. Prosadila se koncepce jednotného státního
vlastnictví k národnímu majetku. Národní
podniky průmyslové byly reorganisovány nejen
podle našich vlastních zkušeností, nýbrž
i podle zkušeností, jichž nabyl při výstavbě
své průmyslové výroby Sovětský
svaz. Samosprávná koncepce u národních
výborů byla překonána. Jasně
se ukázalo, jak zbytky kapitalistických prvků
v podnikání jsou brzdou v našem hospodářském
vývoji, i jakou význačnou roli hrají
kolektivy pracujících a moderní methody práce
v socialistickém hospodářství.
Když konečně zákonem čís.
279/1949 Sb. byla dokončena reforma finančního
hospodaření národních výborů
a když zákonem čís. 104 Sb. z letošního
roku bylo uznáno, že financování národních
i komunálních podniků musí být
postaveno na stejný základ, ukázala se doba
zralou k tomu, aby se přistoupilo k novelisaci organisačních
předpisů o komunálních podnicích.
Vládní návrh zákona, o němž
má nyní poslanecká sněmovna rozhodovat,
provádí tuto novelisaci velmi důkladně.
Nezná již komunální vlastnictví
svazků lidové správy, nýbrž veškerý
majetek komunálních podniků je národním
majetkem jim svěřeným. Jeho vlastníkem
je stát. Podnikům se ovšem ponechává
operativní samostatnost. Rozhodovací pravomoc je
dána do rukou jediné osoby - správce, který
také odpovídá za celý běh podniků.
Uznání jednotného vlastnictví státního
však nevedlo k tomu, že by pouta, vížící
komunální podniky k národním výborům,
byla přetrhána. Spojení komunálních
podniků s lidem, jemuž mají sloužit, je
zachováno a uskutečňuje se především
prostřednictvím národních výborů.
A prostřednictvím národních výborů
provádí stát rovněž své
vrchní vedení a dozor nad komunálními
podniky. V tom tkví základní organisační
rozdíl proti národním podnikům, jimž
jinak se komunální podniky co do právního
postavení majetkové úpravy a postavení
zaměstnanců budou co nejvíce blížit.
Další významnou novinkou nového zákona
je, že buduje organisační nadstavbu komunálních
podniků ve formě inspektorátů, jejichž
prostřednictvím budou krajské národní
výbory a ministerstvo vnitra vykonávat část
své působnosti, totiž t. zv. odborné
vrchní vedení. Půjde zejména o usměrňování
a sjednocování podnikové činnosti,
péči o účelnou organisaci a odborné
vedení provozu a péči o hmotné zásobování
podniku. Jejich trvalým úkolem bude také
podpora socialistických forem práce a tím
i péče o stálé zvyšování
produktivity, zavádění norem a odměňování
podle zásluhy, vypracovávání plánu
optimální sítě komunálních
podniků, zavádění podnikového
početnictví, zprostředkování
zkušeností a pod.
K velikému zjednodušení dochází
v oboru procesním: Opouští se zakládací
listina, odvolací řízení, živnostenské
listy, kolektivní rozhodování v představenstvech
atd. a důsledně se uplatňuje princip demokratického
centralismu. (Předsednictví převzal místopředseda
Žiak.)
Veliký důraz se klade na uplatnění
zásad socialistického hospodaření,
totiž na to, aby podniky pracovaly podle plánu, hospodařily
podle rozpočtu, aby rozhodoval vždy jedinec pod osobní
odpovědností a aby se uskutečňovala
široká účast pracujících.
Pamatuje se také na možnost přímé
účasti lidu v podnicích a kontrolních
orgánech, které se v praxi už osvědčily
u podniků bytových.
Podrobnosti nutné k provedení těchto zásad
budou obsaženy ve statutu komunálních podniků,
který vydá vláda nařízením.
V něm dojdou výrazu i změny, které
nastávají ve finančním hospodaření
komunálních podniků v důsledku zákona
č. 104 Sb., t. j. jejich zapojením na Fond znárodněného
hospodářství.
To, co jsem zde vylíčil, je krátký
pohled na problémy komunálního podnikání
a na to, jak je chce řešit vládní návrh
zákona. Lze přisvědčit důvodové
zprávě, když praví, že tento vládní
návrh připravuje podklad k tomu, aby komunální
podnikání, dosud rozptýlené a nejednotně
řízené bylo napříště
jednotně podchyceno, hospodárně a systematicky
vybudováno a mohlo tak zaujmout v socialistické
struktuře našeho hospodářství
místo odpovídající jeho významu.
Všem těm, kdož pracují v komunálním
podnikání, přejeme, aby dnešní
zákon byl proně nejen uznáním za jejich
progresivní práci, ale především
dobrým nástrojem při výstavbě
socialismu i pomocí komunálního podnikání.
Přejeme jim též, aby opřeni o tuto novou
normu, po níž volal kypící a nezastavující
se hospodářský život, dále a
směleji rozšiřovali a upevňovali socialistický
sektor našeho národního hospodářství
a potlačovali a omezovali kapitalistické živly,
aby dále a směleji uskutečňovali vyšší
hospodářské formy našeho národního
hospodářství hromadným přechodem
drobného podnikání, zejména údržbářů
a opravářů, do socialistického sektoru
komunálního podnikání, aby dále
a směleji pečovali o lepší zásobování
a výživu našich pracujících ve
městech i na vesnicích, aby dále a směleji
zaváděli principy socialistické práce
na pracovištích komunálních podniků,
aby šířili mezi zaměstnanci hnutí
úderníků, socialistické soutěžení,
plánování, řádné podnikové
hospodaření, normování a zpevňování
norem a socialistické odměňování
práce, aby dále a směleji i komunální
podnikání a jeho odpovědní pracovníci
a všichni jeho zaměstnanci na podkladě dnes
projednávaného zákona svou každodenní
prací přispívali k výstavbě
vlasti, k jejímu posílení v boji za mír.
Paní a pánové, hospodářský
výbor projednal předložený vládní
návrh zákona o komunálním podnikání
a navrhuji, abyste jej přijali ve znění jím
projednaném. (Potlesk.)
Podpredseda Žiak: Ku slovu nie je nikto prihlásený,
rozprava odpadá.
Pristúpime k hlasovaniu.
Pretože niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietky neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona v
znení zprávy výborovej, nech zdvihne ruku!
(Deje sa.)
To je väčšina. Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona
podľa zprávy výborovej.
Tým je vybavený 4. bod poriadku.
Pristúpime k prerokovaniu piateho bodu poriadku, ktorým
je
5. Zpráva výboru ústavno-právneho
o vládnom návrhu (tlač 528) zákona
zmenkového a šekového (tlač 546).
Zpravodajcom je posl. dr Hobza. Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Hobza: Pane místopředsedo,
paní a pánové!
Úvodem k projednávanému zákonu směnečnému
a šekovému nutno vysvětlit, proč v našem
novém hospodářském zřízení
nekapitalistickém užíváme vůbec
ještě těchto kapitalistických prostředků
obchodního styku, jako jsou směnky a šek. Jsou
to důvody ryze zahraničně-obchodní.
Je sice pravda, že u nás v naší lidově
demokratické republice, spějící k
socialismu, ztratily již směnky i šek svůj
dřívější význam, zejména
zavedením placení bez hotových peněz,
avšak přesto je nutno instituci směnky i šeku
u nás ponechat z důvodu zahraničního
obchodu, aby totiž směnečný a šekový
styk s cizinou byl upraven stejným způsobem jako
ve většině cizích států.
Na mezinárodních konferencích v Ženevě
v letech 1930 a 1931 byly podepsány úmluvy o jednotném
zákonu směnečném a jednotném
zákonu šekovém. Na rozdíl od jiných
podobných mezinárodních konvencí byly
tyto úmluvy formulovány jako závazné
zákonné předlohy pro parlamenty zúčastněných
států a nikoliv jen jako pouhé vzory. Smluvní
strany jsou svými podpisy vázány převzít
oba tyto zákonné texty do svých vnitrostátních
právních řádů. ČSR je
jedním z podpisovatelů těchto mezinárodních
úmluv. K úmluvám přistoupil již
v r. 1937 též Sovětský svaz a rovněž
Polsko a Rumunsko.
Směnky je i nadále v mezinárodním
hospodářském styku používáno
jako prostředku úvěrního, šeku
pak jako prostředku platebního. Přijetí
ženevských textů usnadňuje mezinárodní
hospodářský styk, neboť odstraňuje
možnost rozporů vznikajících z rozdílů
mezi vnitrostátními předpisy různých
států.
Vládní návrh přejímá
jednotný zákon směnečný a jednotný
zákon šekový, jak byly usneseny na mezinárodních
konferencích v Ženevě a neprovádí
podstatných změn proti dosavadní úpravě.
Toliko v rámci výhrad ženevskou konvencí
výslovně připuštěných
zavádí osnova některé nové
odchylné úpravy, zejména nový způsob
směnečného protestu. Pro příště
nebude směnečný protest ve výlučné
kompetenci notáře nebo soudního úředníka,
nýbrž také místní národní
výbory budou mít právo pořizovat směnečné
protesty. Tato novota se zavádí proto, aby i v odlehlejších
místech bylo možno směnečný protest
provésti. Toto oprávnění k protestaci
směnek a šeků lze národním výborům
přiznat tím spíše, že odchylkou
od dosavadního práva má být protest
sepsán ve zvláštní listině, nikoliv
tedy vyznačením na směnce jako dosud, což
umožní, aby byly vydány formuláře
protestní listiny, jichž pak budou moci místní
národní výbory bez obtíží
používat.
Další novotou při protestaci směnek
a šeků je, že protestní orgány
nebudou povinny pojmout do protestní listiny odpověď
osoby, proti které se protest činí. poněvadž
toto dosud platné opatření nemělo
prakticky žádné ceny.
Důležitá je už zmíněná
formální novota, podle níž bude nutno
protest pořídit na zvláštní listině.
I pro tuto novotu mluví čistě praktické
důvody, neboť dosavadní vyznačování
protestu přímo na směnce se v praxi neosvědčilo,
zpravidla již proto ne, poněvadž není
na ní dost místa a bylo proto třeba velmi
často ke směnce připojovat zvláštní
listinný dodatek. Jako důsledek této formální
novoty, t. j. protestu na zvláštní listině,
se zavádí povinnost protestního orgánu,
aby zapisoval protestní listiny do zvláštní
knihy, aby tak i v pozdější době mohl
být účastníkům vydán
výpis z této knihy, osvědčující
vykonání protestu. I když bude pro příště
protest pořizován na zvláštní
listině, připouští vládní
návrh možnost poznámky pořizovaného
protestu na směnce, která může vhodně
informovat o tom, že protest byl pořízen.
Kromě této hlavní změny obsahuje vládní
návrh ještě některé další
drobnější nové úpravy, jako na
příklad opuštění dosavadní
úpravy t. zv. sousedních míst a pod.
Osnova je rozvržena do 3 samostatných článků,
z nichž každý je paragrafován od začátku,
což je další zajímavost tohoto vládního
návrhu. První článek obsahuje zákon
směnečný, druhý článek
zákon šekový a třetí článek
ustanovení společná. I když mnohá
ustanovení práva šekového jsou totožná
s analogickými předpisy práva směnečného,
přesto by nebylo praktické, aby v zákoně
o šeku byly obsaženy pouhé odkazy na příslušná
ustanovení předpisů o směnce, a to
tím spíše, že při směnce
a šeku jde o odchylné okruhy účastníků
se zřetelem na jejich různé poslání:
směnka je prostředkem úvěrním,
kdežto šek je prostředkem platebním. Spojením
předpisů o směnce a předpisů
o šeku do společného zákona bude také
vyjádřen původ a účel obou
těchto institucí v našem lidově demokratickém
systému, totiž mezinárodní konvence
ženevská.
Konečně dlužno poznamenat, že vládní
návrh sjednocuje směnečné a šekové
právo v zemích českých i na Slovensku,
neboť dosavadní úprava v obou částech
naší republiky byla odlišná a spočívala
v Čechách a na Moravě na vl. nař.
č. 111/1941 Sb., vl. nař. č. 372/1941 Sb.
a vl. nař. č. 67/1944 Sb., kdežto na Slovensku
bylo směnečné právo upraveno za t.
zv. Slovenského státu zákonem č. 255/
1941 S. z. a právo šekové zákonem č.
256/ 1941 S. z. a vl. nař. č. 61/1942 S. z. a č.
180/ 1942 S. z.
Den počátku účinnosti zákona
směnečného a šekového je stanoven
shodně s občanským zákoníkem.
a s občanským soudním řádem,
na něž některá ustanovení osnovy,
zejména čl. III navazují.
Ústavně-právní výbor projednal
osnovu ve své schůzi 14. prosince t. r. a kromě
opravy několika tiskových chyb doplnil mezinárodní
pojmy českými překlady, resp. vysvětlením
z důvodu dokonalé srozumitelnosti.
Doporučuji plenu Národního shromáždění,
aby přijalo osnovu zákona ve znění
schváleném ústavně-právním
výborem. (Potlesk.)
Podpredseda Žiak: Ku slovu nie je nikto prihlásený,
rozprava odpadá.
Pristúpime k hlasovaniu.
Keďže niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietky neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona v
znení zprávy výborovej, nech zdvihne ruku!
(Deje sa.)
To je väčšina. - Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona
podľa zprávy výborovej.
Tým je vybavený 5. bod poriadku.
Pristúpime k prerokovaniu šiesteho bodu poriadku,
ktorým je
6. Zpráva výboru ústavno-právneho
k vládnemu návrhu zákona (tlač 534)
o dražbách mimo exekúcie (tlač 544).
Zpravodajcom je posl. dr Kučera; dávam mu
slovo.
Zpravodaj posl. dr Kučera: Slavné Národní
shromáždění, paní a pánové!
Dne 25. října 1950 byly zde projednávány
a schváleny zákony z oboru občanského
práva, a to nový občanský zákoník
a nový občanský soudní řád.
Byl zde zdůrazněn význam občanského
práva, které souvisí s vývojem hospodářským,
který se nezastavuje před vžitými a
ustálenými právními normami, nýbrž
ruší dosavadní právní soustavu
a přizpůsobuje ji zájmům hospodářským.
Lidově demokratický stát nemůže
se řídit tudíž právní
úpravou platů v době rozkladu feudalismu
a nástupu buržoasie k moci. Je proto nutno odstraňovat
starou vykořisťovatelskou právní úpravu
ve všech oborech našeho hospodářského
života. Nová úprava občansko-právních
poměrů je zároveň doplňována
formálními předpisy, které poskytují
prostředky k ochraně a zabezpečení
práv občanů, zakotvených v novém
občanském zákoníku a jiných
speciálních právních předpisech.
Jedním z těchto formálních předpisů
je navrhovaná osnova o dražbách mimo exekuci.
Tento vládní návrh, který máme
nyní projednat, nově upravuje provádění
dražeb mimo exekuci. Náš právní
řád zná kromě dražeb exekučních
i dražby, které se provádějí
mimo exekuční řízení. Jsou
to jednak dražby, které jsou dovoleny nebo v určitých
případech nařízeny zvláštními
předpisy, jednak dražby dobrovolné, které
navrhuje vlastník. I náš nový občanský
zákoník připouští dražby
mimo exekuci. Poukazuji v tomto směru zejména na
předpisy o kupní smlouvě, o směnné
smlouvě, zasilatelské smlouvě, nákladní
smlouvě a o zástavním právu. Dále
dovolují takové dražby předpisy železničního
zákona, poštovního zákona a celního
zákona, které upravují prodej věcí
nalezených, propadlých, nedoručitelných
a pod.
Dosavadní předpisy, které upravují
provádění dražeb mimo exekuci, jsou
především zastaralé. Je to hlavně
licitační řád z r. 1786 doplněný
dekrety dvorské kanceláře z roku 1808 a 1815.
Také v nesporném řízení a v
exekučním řádu, které se ruší
občanským soudním řádem, jsou
některé předpisy týkající
se dražby mimo exekuci. Na Slovensku všeobecné
předpisy o dražbách mimo exekuci vůbec
nejsou. Dosavadní předpisy nesou věrně
známky doby, kdy vznikly. V § 7 licitačního
zákona se výslovně stanoví mimo jiné,
že dražba má být provedena tak, aby vše
bylo prodáno za cenu co možná nejvyšší.
Nepřihlíželo se tudíž vůbec
k hospodářským potřebám celku.
Je tedy třeba nové zákonné úpravy,
ve které by byl zdůrazněn význam dražby
v plánovaném hospodářství.
Není zde účelem dosažení neúměrně
vysokých výtěžků, nýbrž
zabránění hospodářsky nezdravým
ztrátám a umožnění socialistickým
subjektům rychlejší a bezpečnější
uspokojení jejich pohledávek. Plánované
hospodářství nesmí být v žádném
případě dražbami narušováno
a mohou tudíž být některé věci
z dražeb vyloučeny, nebo podrobeny určitým
omezením. Těmto zásadám odpovídá
navrhovaná osnova, která umožňuje v
dražbách mimo exekuci prodat věci movité
a práva s výjimkou práv věcných.
Ke zvýšení ochrany majetku a zájmů
státu, národních podniků a komunálních
podniků ustanovuje osnova, že až do zahájení
dražby mohou socialistické právnické
osoby převzíti věci a práva prodávané
dražbou za odhadní cenu. Provádění
dražeb svěřuje osnova především
místním národním výborům
a národním a komunálním podnikům.
Aby bylo zabráněno spekulacím s předměty
dražby, která nesmí sloužit soukromému
zisku, osnova umožňuje omezení dražitelů
na určitý okruh osob. Nejnižší
podání je určeno na 2/3
odhadní nebo úředně stanovené
ceny. Jen u věcí, podléhajících
zkáze, je připuštěna výjimka.