Zkušenosti Sovětského svazu a ostatních
lidově demokratických zemí i zkušenosti
naše ukazují, že jednou ze základních
podmínek rozvoje výrobních sil socialistické
společnosti, neustálého zvyšování
produktivity práce, je zvýšená péče
o rozvoj techniky. Neustálý technický pokrok
všech odvětví národního hospodářství
je jednou z nejdůležitějších vlastností
socialistické výroby. Teprve společné
vlastnictví výrobních prostředků
a vytvoření souladu mezi výrobními
silami a výrobními vztahy dává možnost
netušeného růstu výrobních sil.
Rozhodujícím zdrojem velkého tempa rozvoje
techniky za socialismu, které je nemyslitelné za
kapitalismu, je tvůrčí aktivita dělníků,
rozvoj socialistického soutěžení a spolupráce
vědeckých a technických pracovníků
s dělníky. Dále je to existence plánování
celého národního hospodářství,
která po prvé vytváří možnost
plánovaného zavádění nových
výsledků techniky do všech úseků
výroby.
Skvělé výsledky pokroku v Sovětském
svazu a slibné začátky růstu technického
pokroku v lidově demokratických zemích na
jedné straně a úpadkovost techniky kapitalistických
zemí na druhé straně ukazují na protiklad
mezi táborem míru a táborem válečných
štváčů. Je to současně
další úkaz veliké přednosti socialistického
systému před systémem kapitalistickým.
Rozvoj techniky v kapitalismu nevede k ulehčení
práce člověku, ale naopak protiklady kapitalismu
vedou k zhoršení podmínek práce. Zvyšuje
se fysická námaha jedněch, zatím co
druzí se vyřazují z práce, aby rozšířili
řady nezaměstnaných, jak jsme dnes svědky
v zemích západu, kde rozhodujícím
činitelem určujícím zavádění
nové techniky je norma zisku. Kapitalista nezavádí
novou techniku, nové stroje, pokud mu nezaručí
vyšší zisk a vyplácení menší
hodnoty mzdy a současně nezajistí možnost
potřít konkurenci. Sovětský svaz je
dnes zemí nejmodernější techniky. Podle
statistik je na př. ještě v USA 40 % starého
strojního zařízení. Je to proto, že
kapitalisté se snaží chránit své
kapitálové vklady. Platí zde slova generalissima
Stalina o kapitalistické výrobě, že
stará zařízení leží na
nohách výroby a brzdí za kapitalismu zavádění
nové techniky. Zvláště kapitalistické
monopoly brzdí rozvoj techniky, zadržují technický
pokrok a rozvoj výrobních sil. Už Lenin poukazoval
na průvodní zjev imperialistického období
kapitalismu, kdy zvláště vzrůstají
překážky pro zavádění
nové techniky do výroby. Horší však
je, že zvláště v současné
době ve spojitosti s objevem atomové energie se
zneužívá vědeckého a technického
pokroku k vytváření nových barbarských
method vedení války. Věda a technika je v
západních zemích zmilitarisována,
je zneužívána a stavěna proti člověku.
Západní kapitalisté vyhrožují,
jak jsme zvláště byli v poslední době
svědky a slyšeli z úst presidenta Trumana,
zvířecími methodami vedení války,
a to zneužíváním objevů atomové
energie a objevů v úseku bakteriologie. Číny
Hunů a Hitlerů blednou před fantastickými
ničivými plány, které vymýšlí
imperialistická soldateska západu a už dnes
je uskutečňuje v Koreji.
V socialismu všechno, co dává věda a
technika, slouží k růstu výrobních
sil socialistické společnosti a tak ke zvyšování
materiální a kulturní úrovně
pracujících, k ulehčení lidské
práce a k neustálému růstu výrobnosti,
aby se tak zvyšovala moc socialistického státu.
V Sovětském svazu, který již vstupuje
do období přechodu od socialismu ke komunismu, zvláště
vzrůstá, jak vidíme, úloha vědeckého
a technického pokroku.
Zkušenosti však učí, že výsledky
vědeckého a technického pokroku mnohdy pokulhávají
při zavádění do života. A zde
je nutno bojovat proti setrvačnosti, konservativismu jednotlivých
pracovníků. Dosud se podceňuje význam
propagandy technického pokroku. Základním
naším úkolem je, aby miliony pochopily význam
nové techniky a staly se tak aktivními bojovníky
za pokrok. Podaří-li se nám přesvědčit
naše dělníky, mistry, techniky a inženýry
o významu a úloze technického pokroku za
socialismu, aby všichni se stali skutečnými
aktivními bojovníky, pak se zde objeví nová
síla, která popožene náš vývoj
o celé skoky dopředu. Úderníci a zlepšovatelé
ukazují cestu. Pro to máme všechny předpoklady.
Je odstraněno vykořisťování,
rodí se nový poměr člověka
k člověku a k práci. Sovětští
návštěvníci nám ukazují,
v čem je naše síla, zdůrazňují
nám, že máme v našich dílnách
vysoce kvalifikované kádry, které však
mnohdy zaměstnáváme nekvalifikovanými
pracemi. Dále máme dobré strojní zařízení
a dobré začátky socialistického soutěžení.
To jsou zajisté činitelé, kteří
vytvářejí základnu k velikému
rozvoji technického pokroku. Jsou zde i další
rozhodující činitelé, a to úzká
spolupráce se Sovětským svazem a lidově
demokratickými zeměmi na půdě vědeckého
a technického pokroku. V rámci této spolupráce
se přenášejí bohaté výrobní
zkušenosti socialistické techniky ze Sovětského
svazu a zkušenosti z ostatních lidově demokratických
zemí k nám. Sovětský svaz nám
zvláště velkoryse poskytuje vědeckou
a technickou pomoc, abychom se mohli co nejrychleji vypořádat
s dědictvím po kapitalistech, které je v
některých úsecích naší
technické činnosti velmi neutěšené.
V jednotlivých úsecích vědeckého
a technického bádání musíme
velmi mnoho dohánět.
Státní plán rozvoje a zavádění
pokrokové techniky do národního hospodářství
je neodlučitelnou součástí socialistického
plánování. Zavádění
nového technického pokroku nelze ponechat náhodnému
vývoji, ale je nutno je plánovat, organisovat a
vést. Naši dělníci, mistři, inženýři
a vědci nashromáždili za dobu své činnosti
bohaté zkušenosti. Tyto zkušenosti se musí
shrnout a musíme se postarat o to, aby výsledky
byly vzájemně vyměněny a uvedeny do
praxe, do všech odvětví národního
hospodářství a závodů. Především
stojí před námi tyto úkoly: Mechanisovat
těžké a zdlouhavé práce, starat
se o výrobu nových strojů, mechanismů
a přístrojů, zvláště těch,
které jsme dosud dováželi. Dále zavádět
do výroby nové druhy materiálu a výrobků,
zlepšovat technologické a výrobní procesy.
Neméně důležité je věnovat
se vědecko-hospodářským, konstrukčním
a pokusným pracem. Je samozřejmé, že
problémy technického rozvoje nemohou být
jen záležitostí ústředí
výzkumu a technického rozvoje ministerstev, generálních
ředitelství a podniků. Povinností
každého dělníka, mistra, inženýra
a každého vědce je věnovat všemožnou
péči technickému rozvoji. Nová technika
se musí zavádět do všech odvětví
plánovitě. Vždyť některá
odvětví jsou zaostalá, jiná naopak
pokročilejší. Proto je nutno ještě
šíře a rozhodněji provádět
výměnu a organisovat přenášení
zkušeností. Ještě šíře
a rozhodněji je nutno rozpoutat boj za novou techniku.
Tak zabezpečíme zvýšení výrobnosti
práce, snížení ztrát ve výrobě
a zlepšíme využití té surovinové
base, kterou máme k disposici. To vše povede k urychlení
tempa rozvoje celého našeho hospodářství
a současně k zvětšení bohatství
celé společnosti. Úkoly našeho 5LP a
zvláště nové direktivy na urychlení
tempa výstavby a přestavby, které nám
dal president republiky Kl. Gottwald na únorovém
zasedání naší slavné Komunistické
strany, vyzdvihují nutnost plánování
rozvoje ekonomiky vědy a techniky.
Technický pokrok a činitelé, které
ho vytvářejí, musí nalézt místo
na všech našich pracovištích, v závodech
a v průmyslových odvětvích. To se
neobejde bez boje proti setrvačnosti, konservativismu a
předsudkům. Věda a technika nemůže
zůstat pozadu. Potřeba praxe vzrůstá.
Akce vstřícného plánování,
kterou jsme zaměřili zároveň s prověrkou
norem na úkoly výstavby a přestavby, zkracování
výrobních časů a spojení těchto
problémů se zvyšováním kulturně-technické
úrovně, nám přineslo statisíce
nových návrhů na zlepšení výroby,
organisace, plánování. Lze se domnívat,
že už můžeme mluvit o slibných začátcích
nového hnutí za novou, vyšší techniku.
Naši Kyzlinkové, Svobodové a jejich následovníci
ukazují novou cestu.
Za tohoto stavu má sněmovna schválit novelisaci
zákona č. 261/1949. Podle tohoto vládního
návrhu se má činnost Ústředí
vědeckého výzkumu podstatně rozšířit
i na celou oblast technického rozvoje. Jde o plánovaní,
organisování a zajišťování.
technického rozvoje v rámci celostátního
hospodářského plánu. Jde tu nejenom
o práce výzkumné zachycené již
ve zmíněném zákoně, nýbrž
dále i o práce vědecko-technického
rázu, a to práce vývojové, vynálezy,
zlepšovací náměty, zavádění
nových výrobků a nových výrobních
method, měrové záležitosti, dále
o normalisaci, zkušebnictví a péči o
jakost výrobků, o technickou kontrolu, dokumentaci
a o odbornou činnost vydavatelskou.
Ústředí vědeckého výzkumu
se proto přejmenovává na Ústředí
výzkumu a technického rozvoje. Pro Slovensko se
zřizuje slovenské ústředí.
Pro zabezpečení provádění technického
rozvoje se zřizují zvláštní orgány
a zařízení technického rozvoje, a
to: úřad pro vynálezy a zlepšovací
náměty, úřad pro normalisaci a Čs.
ústav pro technicko-hospodářskou dokumentaci.
Činnost a rozsah činnosti těchto úřadů
bude ještě zvlášť určen.
K Ústředí vědeckého a technického
rozvoje budou - kromě dosavadních ústředních
výzkumných ústavů, které budou
tvořit základ příští Čs.
akademie věd a umění - přičleněny:
reorganisovaný patentní úřad, dále
technicko-hospodářské dokumentační
středisko, vědecko-technické a průmyslové
vydavatelství a přírodovědecké
vydavatelství.
Vydáním příslušného zákona
se odstraní živelnost ve vývoji technického
pokroku a odstraní se jeho mnohdy úzké podnikové
zaměření. Zamezí se zbytečné
plýtvání prostředky, protože
se na stejných problémech ještě doposud
pracuje na mnoha místech a současně se nezabezpečuje
v dostatečné míře vzájemná
výměna zkušeností. Novelisovaný
zákon znamená s hlediska úkolů pětiletého
plánu a direktiv presidenta republiky Klementa Gottwalda,
směřujících k rychlejší
a smělejší výstavbě a přestavbě,
důležitý krok dopředu.
Hospodářský výbor projednal ve své
schůzi dne 15. prosince t. r. vládní návrh
zákona, jímž se mění a doplňuje
zákon č. 261 o organisaci výzkumnictví
a dokumentační služby, tisk 531. Po opravě
několika tiskových chyb přijal vládní
návrh beze změny a doporučuje jej plenu NS
ke schválení. (Potlesk.)
Místopředseda David: Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Přistoupíme k hlasování.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovat
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 3. bod pořadu.
Přistoupíme k projednávání
čtvrtého bodu pořadu, jímž je
4. Zpráva výborů ústavně-právního
a hospodářského k vládnímu
návrhu zákona (tisk 535) o komunálních
podnicích (tisk 549).
Zpravodajem je posl. Horn. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Horn: Slavná sněmovno!
Projednáváním vlád. návrhu
zákona o komunálním podnikání
projevujeme naší lidové správě
povinnou vděčnost za její činnost
a úspěchy na jednom z politicky, ekonomicky a společensky
neobyčejně významných úseků
našeho života. Komunální podnikání
přestalo být definitivně sociálně-reformní
ilusí a zástěrkou kapitalistického
vykořisťování a zisků a stalo
se jedním z převodů drobného podnikání
do socialistického sektoru našeho národního
hospodářství.
Nelze nevzpomenout podvodné sociální demagogie
kapitalistické společnosti, která někdejší
komunální podnikání ústy sociálních
reformistů vydávala za nástroj postupného
přetváření kapitalistické společnosti
ve společnost socialistickou. Dobře se v důvodové
zprávě k dnes projednávanému zákonu
říká, že pod ilusí možností
"vrůstání do socialismu" vrůstali
sociální reformisté komunálními
podniky do kapitalismu. Nelze nevzpomenout, jak místo aby
se pracující lid - jak mu bylo namlouváno
- převzetím správy městské
dopravy, elektráren, plynáren, jatek atd. postupně
zmocňoval výrobních prostředků,
byly tyto municipální podniky, budované z
iniciativy a za pomoci finančního kapitálu,
jen zdrojem zisků plynoucích buržoasii z práce
zaměstnanců a drobných poplatníků.
Buržoasii přitom ovšem ani nenapadlo, aby dovolila
prostřednictvím komunálního podnikání
sahat na svou moc; naopak, trpěla je jen proto, že
její moc a zdroje jejích zisků nikterak neohrožovalo,
nýbrž rozmnožovalo a posilovalo.
Máme ještě v živé paměti,
jak dovedla buržoasie prostřednictvím jí
sloužících sociálních reformistů
a prostřednictvím fašistických, agrárnických,
stříbrňáckých i jiných
živlů proměnit komunální podniky
v nástroj své neurvalé politické moci.
Kolik to bylo odhalených a vzápětí
ututlávaných skandálů, afér
a korupce kolem obecních podniků, jak bylo zneužíváno
politické legitimace proti jejich zaměstnancům,
jak byly lámány charaktery a kupovány duše,
jaká v nich řádila persekuce a teror! Kolik
kupčení a prostituce politických předáků
se vyskytlo, než se jim dal ten který komunální
podnik do správy a v plen! Kolik tu bylo nahromaděno
tureckého hospodářství, obročnictví
a koryt těch, kteří lidu namlouvali, že
jsou pro sociální reformy, pro evoluční
vývoj k socialismu pomocí komunálního
podnikání! Chtěli prý zlepšit
postavení pracujícího člověka,
městských dělníků a jiných
zaměstnanců, chtěli prý dát
dobrý příklad a tak působit i na soukromé
podnikatele. Dělali však pravý opak. Byli ve
službách velkokapitálu jen novou formou organisovaného
vykořisťování pro zisky a nadzisky bankovních
pirátů.
Role komunálních podniků tohoto druhu se
skončila, když se naše země, osvobozená
z nacistického jařma slavným vítězstvím
Rudé armády, dala na cestu budování
skutečného socialismu po příkladu
velkého Sovětského svazu. Reakční
buržoasii se však snilo - jako hladovému psu
o mase - o tom, že se udrží, tak jako v jiných
posicích našeho hospodářství,
i v komunálních podnicích až do vhodné
chvíle zvratu, s kterým počítala.
Komunálním podnikům však vyvstal na
cestě k socialismu nadmíru silný partner,
a to v národních podnicích. Formy znárodněného
podnikání jasně ukázaly pracujícímu
lidu, jakými způsoby je třeba jít
na cestě k socialismu, budovat socialismus. Stejně
jako bylo marné úsilí reakční
buržoasie zachránit své posice ve zbytkových
fabrikách, neudržela je ani v komunálních
podnicích, ani pomocí parity v národních
výborech.
Vítězství února r. 1948 nad reakčním
pokusem o zvrat našeho vývoje k socialismu umožnilo
pak, aby se i komunální podnikání
plně zapojilo do přestavby naší společnosti
a stalo se hybnou pákou výstavby socialismu. Tak
začalo nové poslání komunálního
podnikání, zbaveného přítěže
reakčních tendencí o návrat ke kapitalistickým
poměrům.
Komunální podnikání se připojilo
k velikému dílu znárodnění,
ukazujícímu a vedoucímu náš hospodářský
život po nové cestě, po cestě k socialismu.
Znárodnění podlomilo moc kapitálu
a dalo pracujícímu lidu do rukou hospodářský
základ moci, t. j. klíčový a velký
průmysl. Národní podniky vešly do hospodářského
života jako pilíře hospodářské
moci našeho pracujícího lidu, jako pilíře
hospodářského života našeho státu.
Tato živá skutečnost dostala pak svůj
výraz ve znárodňovacích dekretech
a dalších zákonech. Nový život
si vyžádal nové formy, jimž podobné
naše zákonodárství do té doby
nepoznalo.
Poněkud jinak tomu bylo s komunálním podnikáním.
Tam šel život i v nových poměrech ještě
po nějakou dobu po staru. Tradice územní
samosprávy vedly k tomu, že mnohde orgány lidové
správy se považovaly za dědice samosprávy
a tak se stalo, že namnoze spravovaly svůj majetek
- komunální podniky - stále ještě
nezměněnými formami, úřednickým,
nepružným způsobem a často i v duchu
tradic kapitalistického podnikání. Lidová
správa se často jen těžko zbavovala
tohoto tradičního nazírání.
I zde se vědomí vlivem buržoasních tradic
opožďovalo za novými skutečnostmi a proto
tak, jako se děje přestavba společnosti v
etapách a jak v etapách probíhá budování
nového řádu, je tomu i s výstavbou
komunálního podnikání. I zde jednotlivá
stadia právní úpravy tohoto podnikání
odpovídala a odpovídají dané etapě
hospodářského a společenského
vývoje. V roce 1948 bylo totiž přikročeno
k první etapě základních změn
v tomto oboru. Byl vydán zákon čís.
199 Sb. o komunálních podnicích. A tak vedle
národních podniků byly vytvořeny zvláštní
podnikové útvary pro podnikání svazků
lidové správy jako samostatné právní
subjekty vedle národních podniků. V tomto
zákoně ještě nalézáme
komunální vlastnictví jako vlastnictví
odlišné od vlastnictví státu a připínající
se k samosprávnému pojmu svazků lidové
správy. To způsobilo tradiční myšlení
o nazírání na tento hospodářský
úsek.
Podle zmíněného zákona byly jednotlivé
komunální podniky samostatnými jednotkami
bez jednotného vedení. Komunální podniky
byly však také bez jednotícího finančního
podkladu na rozdíl od národních podniků,
kde již tehdy byl zřízen Fond znárodněného
hospodářství. To vedlo k finančním
potížím komunálních podniků,
které zápasily s nedostatkem úvěru
a trpěly nesnázemi při opatřování
provozních prostředků. Podléhaly sice
odbornému dozoru ústředních úřadů,
a tím mělo být zabezpečeno, aby jejich
hospodářská činnost byla vedena v
souladu s hospodářskou činností národních
podniků v tomtéž oboru podnikání,
ale tento dozor nebyl organisačně propracován
a komunální podniky byly ponechány samy sobě.
Samosprávné pojetí se jevilo i v tom, že
v řízení o komunálních podnicích
se instančně judikovalo: byly vydávány
výměry o tom, zda podnik se má zřídit,
nebo že se zřídit nesmí, správce
se odvolával proti pokynům vydaným rovněž
ve formě výměrů a pod. A tak správa
podniků za pomoci kolektivních představenstev
byla složitá a nepružná. V mnohém
směru bylo s nimi zacházeno ještě jako
se soukromými podnikateli: musely si opatřovat živnostenské
listy pro svou činnost, poskytovat záruky za úvěr,
ale i v oboru hmotného zásobování
některé orgány nebraly jejich socialistický
charakter a poslání na vědomí, takže
podniky i v tomto směru trpěly nedostatkem.