Středa 25. října 1950

Novela proto vyjadřuje především ujasněné právní nazírání na postavení národního podniku zejména v otázce majetko-právních vztahů vůči státu. Vlastníkem podniku je stát, který jej svěřuje podniku do operativní správy. Svěřený majetek, určený k tomu, aby ho podnik trvale užíval, zásadně nelze zcizit ani zatížit.

Po vzoru zákona o národních podnicích průmyslových jsou v novele stanoveny podrobněji, než tomu bylo dosud, ony zásady, jimiž se podnik řídí při své činnosti a ve své organisaci. Zdůrazňuje se význam podnikového plánu jako hlavního činitele určujícího činnost podniku, dále se podniku ukládá péče o zvyšování produktivity práce, o soustavný a všeobecný vzestup úrovně jeho služeb, o výběr a růst kádrů a o podporu socialistických forem práce. Nejde tu o úkoly, které by se Československé poště ukládaly nově. Jak jsem již řekl, měl zákon č. 151/1949 Sb. jako jediný ze zákonů týkajících se národních podniků, ustanovení o tom, že podnik má být řízen podle zásad plánovaného hospodářství. Vše, co je dnes podrobně v novele zákona uvedeno, není než rozvedení těchto zásad. Československá pošta se již v době před svým znárodněním snažila uplatňovat tyto zásady, zejména formou socialistického soutěžení, systémem výkonnostních odměn a normováním většiny úkonů. Po znárodnění rozvinula tuto svou snahu v celé šíři.

Dovolte mně nyní, abych v této souvislosti na chvíli odbočil od hlavního thematu a zmínil se letmo o výsledcích této činnosti Československé pošty. Začnu s novým mzdovým řádem u Československé pošty, který, jak je vám známo, je vybudován na socialistické zásadě "každému podle jeho zásluh". Dík přípravě, kterou podnik provedl spolu se Svazem zaměstnanců pošt jednak popularisací zásad mzdového řádu, jednak vyškolením referentů po stránce politické, personální i účetní, byl převod zaměstnanců do platů podle nového mzdového řádu proveden bez zvláštních obtíží v červenci letošního roku až na malé výjimky úplně. Výsledky průzkumu poměrů po převodu do nových platů ukázaly, že většina poštovních zaměstnanců zavedením nového mzdového řádu na svých čistých příjmech získává. Výsledkem provedení zásady odměňování podle zásluhy je, že nový mzdový řád odstranil disparitu v platech zaměstnanců ve velkých městech a na venkově. Zaměstnanců na venkově je u Československé pošty velká většina a disparita byla vytvořena v minulosti třídami činovného. Nový mzdový řád vyrovnal se také s vysokým platovým zařazením zaměstnanců služebně starých, honorovaných dříve nikoliv podle druhu a kvality vykonávané práce, nýbrž podle dosaženého vzdělání a služebních let. Proto také poštovní zaměstnanci přijali ve své většině zavedení nového pracovního a mzdového řádu s uspokojením. (Potlesk.)

Místopředseda dr Polanský: Ke slovu není již nikdo přihlášen.

Dávám slovo k doslovu zpravodaji posl. Fialovi.

Zpravodaj posl. Fiala: Vzdávám se slova.

Místopředseda dr Polanský: Přistoupíme k hlasování.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovat najednou podle zprávy výborové. (Námitky nebyly.)

Námitek není. Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Tím Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy výborové.

Tím je vyřízen 5. bod pořadu.

Přistoupíme k projednávání šestého bodu pořadu, jímž je

6. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu zákona o upravování vysvětlivek k celnímu sazebníku (tisk 521).

Zpravodajem je posl. Myška; dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Myška: Pane předsedo, paní a pánové!

Vládní návrh zákona o upravování vysvětlivek k celnímu sazebníku, který máme nyní projednat, je jakýmsi provisoriem, které má překlenout určité nedostatky, jež se projevily při provádění celního sazebníku, resp. vysvětlivek k němu. Jde o to, že náš celní sazebník byl v podstatě převzat ze starého rakouského zákonodárství z roku 1906 a byl teprve v roce 1947 nahrazen novým celním sazebníkem pro celé území státu. Vysvětlivky k celnímu sazebníku byly sice upraveny vládním nařízením loňského roku, ale hospodářský vývoj přináší s sebou stále nové skutečnosti, takže je nutno také je vyjádřit ve vysvětlivkách k celnímu sazebníku. Také zrušením státních finančních monopolů, jako je tabák, sůl, líh atd., ukázala se potřeba doplnit v tomto směru vysvětlivky k celnímu sazebníku. Stejně je tomu s předměty, jež jsou výsledkem pokroku a vývoje výroby - nové hmoty, pneumatické nástroje, lékárnické zboží, hedvábné sklo, součásti moderních traktorů a jiných strojů.

Dále bylo by třeba provést některé opravy tiskových chyb v prvém vydání vysvětlivek. Vysvětlivky však dosud mohly být vydávány pouze vládním nařízením, čili usnesením celé vlády, kteréžto řízení celkem zatěžuje vládní práce, a zcela postačí, když by úpravu vysvětlivek provedl ministr financí svým vlastním nařízením, samozřejmě po dohodě s ministry, jejichž resortů by se nová úprava mohla dotýkat.

Vzhledem k tomu, že ani v brzké době nelze očekávat vydání nového celního sazebníku, jevilo se nutným provést aspoň přechodnou úpravu a dát ministru financí zmocnění, aby úpravu vysvětlivek mohl provádět nařízením. To je právě předmětem tohoto vládního nařízení.

Rozpočtový výbor projednal osnovu ve své schůzi dne 24. října 1950 a přijal ji ve znění vládního návrhu. Jako zpravodaj rozpočtového výboru doporučuji proto jménem tohoto výboru, aby Národní shromáždění přijalo vládní návrh zákona o upravování vysvětlivek k celnímu sazebníku tisk č. 512 ve znění, jak je schválil výbor rozpočtový. (Potlesk.)

Místopředseda dr Polanský: Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.

Přistoupíme k hlasování.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovat najednou podle zprávy výborové. (Námitek nebylo.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Tím Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy výborové.

Tím je vyřízen 6. bod pořadu.

Přistoupíme k projednávání sedmého bodu pořadu, jímž je

7. Zpráva výboru soc.-politického a zdravotnického a výboru rozpočtového o vládním návrhu zákona o jednorázovém mimořádném přídavku za r. 1950 k důchodům z národního pojištění a k zaopatřovacím požitkům válečných poškozenců (tisk 523).

Zpravodajkou je posl. Vaverková; dávám jí slovo.

Zpravodajka posl. Vaverková: Slavná sněmovno, pane místopředsedo, paní a pánové!

Jak byl splněn slib daný na Staroměstském náměstí v prosinci 1918, který zněl: "První naší povinnosti bude, aby u nás nebylo žebráků"?

Opravdu - za 12 let po tomto slibu byl vyhlášen zákon o starobních podporách pro osoby, které v roce 1926 byly starší 60 let a které by jinak, kdyby nebyly přestárlé, podléhaly dělnickému pojištění a které musely mít trvalé bydliště a být naprosto nemajetné. Takových osob bylo v zemích českých v roce 1930 okolo 36.000, v roce 1937 už jen 18.000 a počítalo se s tím, že do roku 1950 starobní podpory zaniknou úmrtím těchto osob. Statistická data ze Slovenska při sdělávání tohoto zákona chyběla vůbec.

Výši starobní podpory stanovil tehdejší zákon takto: Pro jednotlivě žijící osobu ročně 500 Kč, t. j. 41.60 Kč měsíčně, čili 1.38 Kč denně. Pro dvě osoby žijící ve společné domácnosti, pro každého 300 Kč ročně, t. j. dohromady 600 Kč, což znamená pro každou osobu 25 Kč měsíčně, čili 80 haléřů denně pro osobu, tedy pro obě osoby 1.60 Kč na den. Roční náklad byl celkem 42 miliony Kč.

Srovnáním kupní síly starobních podpor při cenách v r. 1930 až 1935 zjistíme, že poživatel starobní podpory si mohl koupit denně potravin za 1.38 Kč, což znamenalo půl kg chleba za 1.27 Kč při ceně chleba 2.55 Kč za1 kg, a 20 dkg brambor za 0.11 Kč při ceně brambor 0.70 Kč za 1 kg. To bylo vše, co si mohl koupit za státní starobní podporu. Hůře na tom byli dva staří lidé spolu žijící, kteří si mohli koupit každý potravin za 80 haléřů na den, což znamenalo 1/4 kg chleba a 25 dkg brambor.

Tak se tedy odstraňovala žebrota nejenom v městech, ale i na vesnicích. K těmto opravdu žebráckým podporám některé obce, a to jen s větším počtem obyvatelstva, poskytovaly žebrácké podpory, t. zv. chudinské, od 50 do 100 Kč ročně. Přitom však okresní hejtmani nařídili obcím obnovení starých rakouských tabulek, které musely být vyvěšeny na všech vchodech do obce: "Žebrota se zapovídá pod zákonnými tresty".

Takové bylo sociální zabezpečení starých, kapitalisty a velkostatkáři vykořisťovaných a k práci neschopných lidí. Jak jinak a velkoryse řeší zabezpečení starých a k práci neschopných lidí nová vláda, vláda obrozené Národní fronty, to nejlépe dokazuje zákon o národním pojištění, který vyšel v platnost 1. října 1948 a kterým byl zaveden sociální důchod. Nárok na sociální důchod mají podle tohoto zákona státní občané, kteří jsou invalidy nebo jsou starší 65 let a nepřekročili-li ještě čtyřroční čekací pojišťovací lhůtu potřebnou k dosažení důchodu. Jedinou podmínkou pro dosažení sociálního důchodu je potřebnost. Za potřebné jsou považováni na př. i zemědělští výměnkáři, jestliže se zřeknou části výměnku ve prospěch zemědělce, který je povinen výměnek dávat, a to na usedlostech do 5 ha v oblasti řepařské do 8 ha v oblasti obilnářské, do 10 ha v oblasti bramborářské a do 15 ha v oblasti pícnařské.

Výši důchodu stanoví zákon takto: Pro jednotlivě žijící osobu ročně 8400 Kčs, t. j. 700 Kčs měsíčně, čili 23.30 Kčs denně. Pro dvě osoby žijící ve společné domácnosti 12.600 Kčs ročně, to je pro každého 6300 Kčs ročně, to je pro každou osobu 525 Kčs měsíčně, čili 17.50 Kčs denně. Pro sirotky je roční důchod stanoven na 6000 Kčs, což zákon o starobních podporách dříve neznal.

Sociální důchod byl přiznán v roce 1948 96.369 osobám v celkové výši 200,360.209 Kčs, v roce 1949 245.292 osobám v celkové výši 2.467,402.046 Kčs. Za první pololetí r. 1950 jen v českých zemích bylo vyplaceno na sociálním důchodu 971,788.044 Kčs.

Velkou předností lidově-demokratického zřízení je, že pečuje o pracující nejen v době, kdy svou prací vytvářejí nové hodnoty, nýbrž i tehdy, kdy se už nemohou podílet na budování naší republiky pro invaliditu nebo vysoký věk. V roce 1948 bylo uskutečněno velké dílo národního pojištění, které zaručuje pracujícím klidné stáří a odpočinek a zabezpečuje pro dobu, kdy už nebudou moci pracovat, a zároveň je zbavuje starostí, z čeho budou žít. Ale nejen to. Náš lidově-demokratický stát pamatuje na důchodce také v tom, aby se podíleli na stoupající životní úrovni společně s pracujícími z přebytků hodnot, které vytvářejí naši pracující měst i venkova. A je to především zásluhou naší dělnické třídy, zejména zásluhou našich úderníků, zlepšovatelů a účastníků socialistického soutěžení, že produktivita práce neustále stoupá a umožňuje, aby se také důchodci, kteří se už nemohou zúčastnit budování socialismu v naší vlasti, podíleli na těchto přebytcích hodnot. A touto prací umožněný neustálý růst životní úrovně je nejlepším příspěvkem našich pracujících k budování trvalého míru.

Předložený vládní návrh zákona o jednorázovém mimořádném přídavku za r. 1950 poskytuje důchodcům a válečným poškozencům na vánoce téměř 700 mil. Kčs. o to bude bohatší a radostnější vánoční stůl důchodců, a to nejen těch, kteří byli pojištěni v sociálním pojištění, nýbrž i drobných rolníků, kteří dostávají sociální důchod a kteří nikdy v sociálním pojištění nebyli pojištěni.

Vánoční přídavek důchodcům a válečným poškozencům je odstupňován stejně jako loni. Důchodci, váleční poškozenci, vdovy a družky dostanou po 500 Kčs, sirotci, rodiče a příjemci sirotčích sociálních důchodů po 300 Kčs, na děti po 150 Kčs. Bezmocný důchodce a bezmocný válečný poškozenec dostane 750 Kčs.

Navrhovaná úprava vánočního přídavku se liší od loňského jednak tím, že letos dostanou vánoční přídavek veřejní pensisté z prostředků národního pojištění, do něhož byli převedeni, a jednak tím, že váleční poškozenci bezmocní dostali o polovinu vyšší vánoční přídavek pro svou bezmocnost a že letos dostanou důchodci národního pojištění bezmocní tento zvýšený přídavek. Jde asi o 2000 osob. Jinak zůstává vánoční přídavek ve stejné výši jako loni pro všechny kategorie.

Poskytnutí přídavku důchodcům a válečným poškozencům je jen dalším důkazem o zvyšování hospodářské úrovně lidu a dokladem o tom, že se žije lépe a veseleji.

Na vánočním přídavku bylo vyplaceno roku 1948 260 mil. Kčs, r. 1949 400 mil. Kčs a r. 1950 má být vyplaceno 685 mil. Kčs. Zde vidíme velký rozdíl mezi minulou, předmnichovskou republikou, kde vládli kapitalisté, a republikou nynější, lidově demokratickou, kde si vládne a hospodaří pracující lid. Za buržoasní republiky nebylo nikdy pamatováno na nejpotřebnější, které buržoasie již vykořistila a nechala svému osudu. Není to nic divného, uvědomíme-li si, že se tehdejší vládnoucí třída nedovedla postarat ani o práci pro zdravé a práce schopné osoby a místo slušné existence na ně pamatovala jen ponižujícími 10korunovými žebračenkami. Mnohým přestárlým, nemocným, sirotkům a tělesně postiženým nezbylo nic než žebrota dům od domu a na ulicích.

Naše lidově demokratická vláda zajišťuje pracujícímu lidu u nás život bez hospodářských krisí a bez nezaměstnanosti a dává předpoklady velkého pracovního rozmachu, což se projevuje v radostné práci a plnění všech úkolů ve výstavbě socialismu. Proto je u nás možno připravovat radostné svátky vánoční i pro ty, kterým není možno, aby se v plné tvůrčí síle s námi zúčastnili budování krásného a radostného života v naší vlasti.

V závěru navrhuji tiskovou opravu v § 3 odst. 1 č. 3 ve druhé řádce, a to změnit slovo "přídavek" na "příspěvek".

Paní a pánové, výbor sociálně-politický a zdravotnický a výbor rozpočtový projednaly vládní návrh zákona, tisk. 515, o jednorázovém mimořádném přídavku za rok 1950 k důchodům z národního pojištění a k zaopatřovacím požitkům válečných poškozenců se všemi připomínkami a doporučuje slavnému Národnímu shromáždění ke schválení. (Potlesk.)

Místopředseda dr Polanský (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.

Přistoupíme k hlasování.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovat najednou podle zprávy výborové. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění zprávy výborové s opravou uvedenou paní zpravodajkyní, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Tím Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy výborové s uvedenou opravou.

Tím je vyřízen 7. bod pořadu.

Přistoupíme k projednávání osmého bodu pořadu, jímž je

8. Zpráva výboru soc.-politického a zdravotnického k vládnímu návrhu zákona o placené dovolené na zotavenou v r. 1951 (tisk 522).

Zpravodajem je posl. Burda. Dávám mu slovo.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP