Nároky vzrůstají značně i na
dopravu železniční. Tento vzrůst je
tak pronikavý, že jsme v některých úkolech
dosáhli již letos číslic plánovaných
na rok 1953. Proto zvláště nyní, v období
řepné podzimní kampaně, se rozvíjí
v železniční dopravě všestranné
úsilí o zrychlené nakládání
a vykládání vozů, o snížení
správkového stavu, o rychlejší oběh
vozů a lepší využití strojů.
Zrychlení oběhu vozů je ovšem na předním
místě závislé na iniciativě
a pohotovosti železničních zaměstnanců.
Ve všech odvětvích dopravní služby
uzavírají dopravní zaměstnanci socialistické
závazky za snížení zpoždění
vlaků, za zrychlení a zkvalitnění
posunu, za včasné a správné řadění
a sestavení vlaků, za podstatné zrychlení
oběhu vozů. Tak na příklad vzornou
smlouvu uzavřeli železničáři
stanice v Libněvsi se zaměstnanci cukrovaru v Syrovátce.
Cukrovarští dělníci se zavázali,
že včasným nakládáním
a vykládáním a úzkou spoluprací
se železničáři jim budou usnadňovat
práci a železničáři se naproti
tomu zavázali, že budou přistavovat vozy vhodné
a odpovídající manipulaci na vlečce
a že se postarají, aby oběh vozů byl
co nejrychlejší.
Zrychlení oběhu vozů není závislé
jen na železničářích, ale také
na těch, kteří žádají
od železnic dopravní výkon. Některé
naše podniky si dlouho nemohly zvyknout na to, že musí
respektovat a dodržovat naplánované potřeby
dopravy. Mnohé závody, a to i velkých podniků,
překračovaly lhůty stanovené pro vykládání
vozů, platily raději poplatky za zdržení
vozů a tak poškozovaly nejen dopravu, ale i celé
naše hospodářství.
Ještě v jarních a letních měsících
letošního roku byl tímto způsobem velmi
zpomalován oběh vozů. Proto je třeba
uvítat, že závodní zastupitelstva velkých
podniků v rámci akce za úspěšné
splnění podzimní kampaně uzavírají
smlouvy se závodními zastupitelstvy železničních
stanic, v nichž se zavazují, že urychlí
skládání a vykládání
ve svých závodech a že se přičiní,
aby nenastalo zdržení v oběhu vozů,
aby se skládalo pokud možno co nejlépe, aby
se využilo ke skládání i doby noční
i nedělí a svátků.
Jako příklad je možno uvésti vzornou
spolupráci ostravských železničářů
se zaměstnanci Koksovny generála Svobody a hrušovské
Dukly. Vagóny došlé pro tuto koksovnu přistavují
železničáři co nejdříve
a ihned vyrozumí koksovnu, aby si pro zásilku zaměstnanci
přijeli. Zatím co dříve byl koks do
vozů nakládán bez plánovitě,
tak jak docházely objednávky, jsou nyní vozy
plněny v tom pořadí, jak budou podle různých
směrů a stanic z nádraží odesílány,
takže odpadá zbytečný posun.
Stejně tak je radostná i velká pomoc poskytovaná
dopravě krajskými kampaňovými komisemi.
Naše lidové orgány ve spolupráci s dopravou
plní svědomitě a operativně úkoly
v tomto směru. Až dosud měla železniční
doprava velké obtíže s otázkou plánovaného
a rovnoměrného rozložení nároků
na dopravu. Proto vláda vyzvala již v dubnu letošního
roku národní podniky, aby se předzásobily
surovinami v době jarní a letní, aby tak
doprava u těch surovin a výrobků, které
mohou být uskladněny, byla přesunuta z podzimních
měsíců na měsíce jarní
a letní.
Obdobně se projevuje nárazovitost v dopravě každého týdne. Počátkem týdne bývá dostatek železničních vagonů, zatím co koncem týdne je doprava přetížena, takže se vagonů nedostává. Úspěšné zásahy krajských kampaňových komisí budou mít jistě ve svém pokračování nemalý vliv i na to, aby se zmenšila i týdenní nárazovost železniční dopravy. Jestliže železnice musí dopravovat ve třech směnách - plných 24 hodin - je zájem hospodářství, aby se tomuto plánovanému tempu zrychleného dopravního oběhu přizpůsobily i naše velké podniky.
Rovnoměrného rozdělení dopravních
substrátů dožaduje se i naše doprava říční.
V jarních měsících, kdy bývá
u nás dostatek vody a kdy by se mohly čluny plně
nakládat, nemají naše dopravní podniky
dostatek substrátů. Zato v období letním,
kdy vodní stavy zpravidla poklesnou, nahromadí se
tolik substrátů, že nákladní
čluny často nestačí všechno a
včas odvézt.
Mnohdy jsou vznášeny stížnosti na zpožďování
vlaků a některé jiné závady
v železniční dopravě. Některé
z těchto závad jsou způsobovány dopravou
samou, ano i tím, že se ještě ze železničářů
a dopravních zaměstnanců nestali hospodáři
na závodech a pracovištích. Ale nejvíce
nedostatků v dopravě zaviňuje neblahé
dědictví po kapitalistech a okupantech. Předmnichovský
režim trestuhodně zanedbával železniční
dopravu. Kapitalisté neměli zájem investovat
do dopravy a dopravu zmechanisovat a modernisovat. Ještě
hůře na našich železnicích hospodařili
okupanti.
Jsme si vědomi toho, že v současné době
musí doprava překonávat obtíže
a nedostatky především odkrýváním
vlastních sil a vlastních reserv. V železniční
i silniční dopravě máme ještě
skryté reservy, jejichž účinnějším
odkrýváním by se naše doprava mohla
zlepšit a také zkvalitnit. Silniční,
železniční a dopravní zaměstnanci
se musí přičinit více a účinněji,
aby se doprava stávala nejen kvalitnější,
ale aby se stávala zmenšováním počtu
nehod a srážek také spolehlivější.
V dopravě máme všechny předpoklady k
tomu, abychom tak jako dosud i nadále zvládli všechny
potíže a úkoly v dopravě aby doprava
podle slov presidenta Klementa Gottwalda byla opravdu rychlejší,
levnější a spolehlivější.
Tyto předpoklady jsou v samých železničářích
a dopravních zaměstnancích, kteří
ve své převážné většině
konají svou odpovědnou službu dobře,
svědomitě, s postojem dobrých hospodářů,
s láskou, oddaností a věrností k lidově
demokratickému zřízení. Tyto předpoklady
jsou dále v trvalém zlepšování
spolupráce mezi dopravou a přepravci a posléze
i v našem těžkém průmyslu, který
bude moci naši dopravu stále lépe a lépe
vybavovat.
Posléze k tomu, aby naše doprava mohla ještě
lépe sloužit svému lidu a socialistickému
hospodářství, přispěje i sám
tento zákon, který umožní, aby se doprava
organisačně a hospodářsky zlepšovala,
aby se dopravní podniky přebudovaly na podniky socialistické,
aby doprava lépe než kdykoliv předtím
sloužila socialistickému hospodářství.
Na závěr mám ještě jednu připomínku:
Hospodářský výbor doporučil
závažnou změnu v názvu železniční
a silniční dopravy. K dosavadnímu pojmenování
"Československé dráhy" a "Československá
automobilová doprava" doporučil vložit
slůvko "státní". Nové názvy
našich dvou největších dopravních
podniků tedy budou: "Československé
státní dráhy", národní
podnik, a "Československá státní
automobilová doprava", národní podnik.
Tyto nové názvy, které si nevyžádají
zvláštního nákladu, neboť dosavadní
zkratky "ČSD" a "ČSAD" zůstanou
zachovány, mají daleko větší
než jen symbolický význam. Jde o dva velké
státní podniky s velikým státním
vlastnictvím a velkého státního významu,
které v celostátním měřítku
jako dosud, tak i napříště budou zlepšovat
svou službu pro lid a socialistické hospodářství.
V tomto smyslu doporučuji Národnímu shromáždění,
aby přijalo společnou zprávu hospodářského
a ústavně-právního výboru a
předložený návrh zákona schválilo.
Nakonec považuji za svou povinnost vzpomenouti významného
jubilea, a to vyhlášení pátého
výročí našeho znárodněného
hospodářství, které připadá
na den 28. října. Tento den oslaví naši
pracující svátek naší dělnické
třídy a všeho lidu. Byl to historický
mezník a dovršení dlouhého boje našeho
pracujícího lidu za spravedlivý řád.
Před 5 lety dne 28. října byly na Václavském
náměstí vyhlášeny historické
dekrety o znárodnění dolů a některých
průmyslových podniků, akciových bank
a soukromých pojišťoven. Toto znárodnění
se stalo novou ekonomickou základnou lidově demokratického
zřízení.
Za to, že jsme vyhlásili znárodnění,
že jsme dovedli překonat nesnáze při
znárodňování ve správě
a řízení podniků, za to, že jsme
porazili reakci a že od únorových dnů
se datuje velký pokrok v rozvoji našeho hospodářství,
za to vše patří náš vřelý
dík a oddanost slavné Komunistické straně
Československa a jejímu vůdci, presidentu
republiky soudruhu Klementu Gottwaldovi.
Páté výročí znárodnění
nás zavazuje právě nyní v období
světového zápasu za mír, abychom ještě
s větším úsilím a nadšením
budovali socialismus v naší vlasti a tím nejlépe
přispěli k zachování a udržení
míru. Čím pevnější a vyspělejší
bude naše socialistické hospodářství,
tím větší bude náš přínos
světovému míru. Po boku velikého Sovětského
svazu a lidových demokracií, po boku pracujících
celého světa půjdeme směleji vpřed
k vybudování socialismu a do boje za pokrok a světový
mír. (Potlesk.)
Místopředseda dr Polanský: Ke slovu
se přihlásil pan ministr pošt dr Alois Neuman.
Prosím pana ministra, aby se ujal slova.
Ministr dr Neuman (uvítán potleskem): Slavné Národní shromáždění, paní a pánové!
V červenci letošního roku se Národní
shromáždění usneslo na zákonu
mimořádného významu a dosahu, na zákonu
o národních podnicích průmyslových.
Tímto zákonem bylo ukončeno údobí
znárodňování průmyslu ve formě
národních podniků, aby byla nastoupena přímá
cesta k přebudování národních
podniků v podniky socialistické. Tato skutečnost,
tak významná pro uspořádání
našich podnikatelských poměrů ve výrobě,
nemohla ovšem zůstat bez vlivu na podnikatelské
činnosti, které na výrobu navazují
a ve značné míře její úspěšný
vývoj podmiňují. K nim na prvním místě
patří podnikání dopravní.
Podnikatelský obor dopravní sdílel už
v minulosti vývoj, kterým procházelo výrobní
podnikání. Tak jako v průmyslu, došlo
i v dopravě k znárodnění soukromého
podnikání, k jeho sloučení s podnikáním
státním a k vytvoření samostatných
národních dopravních podniků. Stalo
se tak zákonem ze dne 22. prosince 1948, č. 311
Sb., který byl obdobou dekretů a zákonných
předpisů o organisaci znárodněných
průmyslových podniků. Jestliže jsme
se proto zákonem ze dne 13. července 1950, č.
103 Sb., rozhodli v oboru výroby pro reorganisaci národních
průmyslových podniků, musíme nezbytně
přikročiti k obdobné reorganisaci i v oboru
národních dopravních podniků.
Nemůže to být ovšem provedeno jen mechanickým
převzetím zásad zvolených pro novou
organisaci národních podniků. Doprava se
vyvíjí svým svérázným
způsobem. Její provoz nemá v mnohých
směrech obdoby v provozu výrobním. Její
pracovní metody jsou odchylné. I předpoklady
jejího hospodaření jsou jiné než
ty, které platí pro výrobu. To byly nejzávažnější
důvody, pro které jsme národní dopravní
podniky nezapojili přímo do nové zákonné
úpravy organisace národních podniků
průmyslových. Z těchto příčin
se také vláda rozhodla setrvat na samostatné
zvláštní úpravě, ač v
principu jde o dosažení téhož cíle,
totiž o vnitřní přebudování
národních dopravních podniků v podniky
socialistické.
Než přikročím k vlastnímu obsahu
vládního návrhu zákona, chtěl
bych předeslat, že jeden ze závažných
problémů našich národních dopravních
podniků vyřešilo již Národní
shromáždění zákonem o financování
národních a komunálních podniků,
projednávaným současně se zákonem
o národních podnicích průmyslových.
Byl to problém úpravy finanční základny
národních dopravních podniků. Starý
zákon byl výrazem doby, ve které byl vydán
a kdy ještě nebyla zcela vyjasněna zejména
otázka podnikatelského principu v oboru dopravy.
Shledával totiž nejen nutným, aby národní
dopravní podniky dosahovaly ve svém hospodaření
alespoň finanční rovnováhy, ale její
dosažení přímo zajišťoval.
Bylo by snad zbytečné, abych zde hovořil
o tom, že ji zajišťoval především
zvláštními státními příspěvky
na investice, které nebyly národní podniky
dopravní schopny samy opatřit, že šlo
o úhradu úbytku na příjmech, které
národním podnikům scházely proto,
že musí plnit mnohé úkony ve veřejném
zájmu, aniž za to obdrží aspoň
náhradu vlastních nákladů, a konečně
že šlo o úhradu pensí bývalých
zaměstnanců státních podniků,
jichž placení ponechával zákon na národních
dopravních podnicích.
Toto nazírání na finanční hospodaření,
nazírání zřejmě statické
a účetní povahy, bylo již opuštěno,
neboť nepronikalo do podstaty problémů podnikové
výnosnosti nebo ji řešilo jen s hlediska jediného
podniku. Prohlubováním finančního
plánování se dospělo k ujasnění,
že mnohem důležitější je věnovat
pozornost tomu, jak národní podniky sestavují
své plány, zejména plány finanční,
a že spolehlivějším ukazatelem skutečného
hospodaření bude nikoliv pouhý fakt bilančního
výsledku, nýbrž především
a převážně srovnání skutečně
dosaženého hospodářského výsledku
s výsledkem plánování. Pro tento účel
pak ovšem pozbyla svého původního významu
zásada vyrovnaného hospodaření. Byla
proto opuštěna a národní dopravní
podniky byly podřízeny režimu obecně
platnému pro všechny ostatní národní
podniky a zavedenému zmíněným již
zákonem o financování národních
a komunálních podniků. I národní
dopravní podniky jsou tudíž zapojeny na Fond
znárodněného hospodářství
a v důsledku toho pozbyla platnosti příslušná
odchylná ustanovení zákona o národních
dopravních podnicích. Rovněž byla vyřešena
otázka pensijního břemene, a to vládním
nařízením, podle něhož toto břemeno
přejde na národní pojišťovnu.
Tak se stalo, že předmětem novelisace zákona
o národních dopravních podnicích zůstala
jen ustanovení organisačního a správního
rázu. V tomto směru vychází vládní
návrh ze zásad, které jsou podrobně
uvedeny v důvodové zprávě a které
lze shrnouti takto:
Národní dopravní podniky jsou povinny řídit
se zásadami socialistického hospodářství.
Musí proto plnit své úkoly co nejlépe
a nejhospodárněji, zvyšovat produktivitu práce,
pečovat o technický a hospodářský
rozvoj dopravy a tím zlepšovat své služby
pracujícímu lidu. Přitom musí dbát,
aby se úsilí o dosažení příznivých
výsledků v plnění plánovaných
úkolů a v úsporném hospodaření
opíralo o socialistické uvědomění
zaměstnanců a o závislost jejich hmotných
zájmů na těchto výsledcích.
Tento základní příkaz se pak rozvádí
vytčením dalších zásad socialistického
hospodářství, a to zásadou sestavení
podnikového plánu, hospodaření podle
rozpočtu, prohlubování plánování,
zabezpečování podmínek soustavného
a všeobecného vzestupu úrovně dopravy,
zdokonalování organisace práce, péče
o výběr, rozmístění a růst
kádrů a podpory socialistického soutěžení,
údernictví a zlepšovatelského hnutí.
To jsou stěžejní principy nové správy
a organisace národních dopravních podniků,
obdobné principům správy a organisace národních
podniků průmyslových. Vládní
návrh při této příležitosti
provádí i některé jiné úpravy,
které se většinou přejímají
ze zákona o národních podnicích průmyslových.
Účelem vládního návrhu je dáti
národním dopravním podnikům nový
směr pro jejich činnost, posílit u všech
jejich pracujících vědomí spoluodpovědnosti
za splnění úkolů národních
podniků v budování socialismu a vytvořit
i formálně-právní podmínky
pro to, aby se z nich staly podniky opravdu socialistické.
Zastupuje pana ministra dopravy, prosím, aby Národní
shromáždění návrh zákona,
jak jej předložila vláda a upravily výbory
Národního shromáždění,
schválilo. (Potlesk.)
Místopředseda dr Polanský: Ke slovu
není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Dávám slovo k doslovu panu zpravodaji posl. Jurovi.
Zpravodaj posl. Jura: Vzdávám se slova.
Místopředseda dr Polanský: Přistoupíme
k hlasování.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovat
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 3. bod pořadu.
Přistoupíme k projednávání
čtvrtého bodu pořadu, jímž jest
4. Společná zpráva výborů
hospodářského a ústavně-právního
k vládnímu návrhu zákona o úpravě
a bezpečnosti provozu vnitrozemní plavby (tisk 516).
Zpravodajem je poslanec Daubner, dávám mu
slovo.
Zpravodajca posl. Daubner: Vážené panie
a páni!
Dnes už niet o tom pochybnosti, aké dôležité
miesto zaujíma vnútrozemská plavba vzhľadom
na našu geografickú polohu.
Význam vnútrozemskej plavby prevádzanej našimi
národnými podnikmi Československou plavbou
labskou, Československou plavbou oderskou a Československou
plavbou dunajskou spočíva menovite v tom, že
zabezpečuje náš priemysel dovozom dôležitých
hospodárskych surovín, ako aj poľnohospodárskych
produktov pre sektor vyživovací. Na druhej strane
obstaráva plavba náš vývozný
styk s SSSR a so spriatelenými ľudovodemokratickými
štátmi.