Právní odpovědnost vyplývající
z hospodářských smluv je dobrým ukazovatelem,
jak který podnik úkoly plní. Ten podnik,
který zaviňuje neplnění smluv tím,
že nedodal včas anebo dodal vadné zboží,
má plnou hospodářskou zodpovědnost,
a tak se nám stávají hospodářské
smlouvy dalším významným prostředkem,
který dobře kontroluje plnění plánu.
Zásadní úpravu těchto nově
vzniklých smluvních vztahů máme v
§ 212 návrhu nového občanského
zákoníka, ve kterém se praví, že
provádění jednotného hospodářského
plánu se zabezpečuje smlouvami zvláště
přizpůsobenými potřebám hospodářského
plánu. Již zákonem o hospodářských
smlouvách a státní arbitráži
byla celá tato otázka podrobněji rozpracována.
Ke konci chtěl bych znovu připomenout, že úprava
smluvních poměrů v kapitalistickém
světě vedla a vede ke zbídačení
pracujících tříd, ke krisím
a válkám. Naproti tomu socialistické smluvní
právo slouží především k
zajištění plnění hospodářského
plánu, čímž zabezpečuje stoupající
živnostní úroveň a blahobyt našeho
lidu a stává se tak prostředkem naší
mírové výstavby. To není jenom věcí
komunistů, nýbrž všech lidí dobré
vůle. Žádný dobrý křesťan
nemůže souhlasit s kapitalismem, poněvadž
musí odsoudit vykořisťování člověka
člověkem a všechny nemravné důsledky
kapitalismu.
I my, lidovci, bojujeme proti kořenům všeho
zla: proti kapitalismu, imperialismu a válce. Vítáme
proto nový občanský zákon, vybudovaný
na nových zásadách sociální
spravedlnosti, vydaný pro lidovou demokracii, hlavně
pro pracujícího, svobodného člověka,
který v míru chce budovat svou vlast pro lepší
a šťastnější zítřek,
pro člověka, který již nikdy a nikým
nesmí být vykořisťován.
Jménem klubu poslanců čs. strany lidové
prohlašuji, že budeme pro obě předložené
osnovy hlasovat. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Dávam
slovo ďalšiemu rečníkovi, ktorým
je pán posl. dr Burian.
Posl. dr Burian: Pane místopředsedo, paní
a pánové!
Pan ministr spravedlnosti podal ve svém referátě
vyčerpávající rozbor nových
forem práva vlastnického, které jsou jistě
nejdůležitějšími institucemi nového
občanského zákoníka.
Dovolte, abych se zabýval právní institucí,
která je s vlastnictvím v úzkém vztahu.
Je to právo dědické.
Nový občanský zákoník zachovává
právo dědické, neprovádí nějakých
zásadních změn proti dosavadnímu stavu,
ovšem přibližuje dědické právo
lidovému cítění a lidovému
nazírání.
To se projevuje zejména v tom, že dědické
právo se zaměřuje tam, kde je jeho nejvlastnější
funkce a jeho nové určení, totiž posilovat
rodinné svazky. Tím slouží dědické
právo nejen k posílení rodiny, ale je nepřímo
i nástrojem rozvoje národa, přispívá
ke zvýšení pracovní morálky a
blahobytu našeho lidu. Dědické právo,
které chce posílit svazky rodinné, určuje
okruh t. zv. zákonných dědiců tak,
aby jimi byli zejména ti, kdo jsou zůstaviteli nejblíže
a kdo se obecně považují za jeho rodinu. Jsou
to především děti a manželka, tam,
kde je manželství bezdětné, je to manželka
a rodiče, případně sourozenci zůstavitelovi,
v dalších skupinách vnukové a děd
a bába.
Není také zcela bezvýznamným rozdíl
od dosavadního dědického práva, že
zákonný dědic nemusí být v
každém případě se zůstavitelem
příbuzný. Nové právo vychází
ze správného stanoviska, že existují
vztahy, které se velmi úzce blíží
vztahům rodinným a které proto musí
být i pro obor práva dědického uznávány.
Jsou četné případy, kdy se některá
osoba stará o zůstavitele ve stáří,
pečuje o celou jeho domácnost a ošetřuje
ho po dobu nemoci. Nové dědické právo
pamatuje na podobné případy ustanovením,
že považuje za zákonné dědice i
ty osoby, které žily nejméně po dobu
jednoho roku před smrtí ve společné
domácnosti jako členové rodiny a ve společné
domácnosti buď pracovaly nebo byly výživou
odkázány na zůstavitele. Zvláštní
zřetel je věnován zájmu dětí
nezletilých a projevuje se zejména v tom, že
se jim v každém případě musí
dostat jejich plný zákonný podíl dědický.
To nemůže změnit ani zůstavitel sám,
který jinak zásadně má právo
napsat testament a určit tedy ty osoby nebo instituce,
kterým má majetek po smrti připadnout.
Naše nové dědické právo je prostoupeno
úmyslem podpořit svazky rodiny. Jak jinak je tomu
na př. v Anglii, kde až do roku 1938 nebyla vůbec
instituce rovnající se našim nepominutelným
dědicům, dětem a manželce, a kde i nyní
potřební členové rodiny mohou dostat
jen malou rentu, která se hradí nikoli z podstaty
pozůstalostního jmění, nýbrž
jen z jeho úroků.
Když projednáváme ustanovení nového
dědického práva, je dobře si připomenout,
čemu sloužila tato instituce v době, kdy zde
byli továrníci, velkoobchodníci, bankéři
a velkostatkáři.
Kapitalistický právní řád byl
vybudován se zřetelem k tomu, že jeho účelem
je podporovat vzrůst majetku, posilovat touhu po zisku
a touhu po majetku. Tomu sloužily všechny právní
instituce a sloužila tomu ovšem i instituce dědická.
Bohatý člověk byl více vážen
než člověk pracující, bez ohledu
na to, jak bohatý svého majetku nabyl. Bohatství
bylo ve vážnosti, a jestliže se o někom
řeklo, že bude jednou dědit továrnu,
velkostatek nebo balík akcií, znamenalo to, že
je o něho postaráno, že se nemusí namáhat
ani učením ani prací a že spolu s majetkem
zdědí i vážnost v kapitalistické
společnosti.
Byly sice dědické poplatky, které měly
do jisté míry odčerpávat dědictví,
avšak dalo se to zařídit tak, že majitel
převedl svůj majetek ještě za živa
a pro sebe vyhradil požívací právo a
správu majetku, takže nebyly vzácné
případy, že po lidech, kteří
byli obecně považováni za velmi bohaté,
byla nepatrná pozůstalost.
Tím byly dědické poplatky zkracovány
a buržoasie, obcházejíc svoje vlastní
zákony, docilovala toho, oč jí šlo:
aby majetek zůstával neztenčeně ve
vlastnictví příslušníků
třídy.
Snaha, aby majetek určený k vykořisťování
nebyl v případě dědictví zmenšován
nebo narušován, vedla k případům,
jež jsou těžko pochopitelné člověku,
který má smysl pro rodinu, i když by nebyl
socialistou.
Tak na př. se stávalo zcela běžně,
že zámožný továrník, který
synovi odkázal továrnu, zůstavil dceři,
která se provdala za úředníka, odkaz
nesrovnatelně nižší než podíl
na hodnotě továrny. Co zde kladl podobný
zůstavitel výše? Svazek rodinný nebo
zájem o udržení továrního podniku
v celku a tím zajištění dosavadního
vykořisťovatelského zisku?
Jiný zajímavý případ. U nás
v jižních Čechách byly dva velkostatky,
které spolu sousedily. Jeden patřil majiteli, který
měl neprovdanou dceru, majitelkou druhého velkostatku
byla jeho neprovdaná příbuzná, teta
jeho dcery. Samozřejmě se předpokládalo,
že tato příbuzná svůj velkostatek
odkáže své neteři, tak aby se oba velkostatky
spojily. K všeobecnému překvapení se
tak nestalo, a v testamentu byl ustanoven za dědice vzdálený
synovec. Z toho vznikl veliký dědický spor,
ve kterém se prokazovalo, že zůstavitelka nebyla
příčetnou; byla slyšena celá
řada svědků, byl povolán známý
universitní profesor jako znalec a nakonec se spor skončil
smírem. Ale tento smír byste v soudních spisech
nenašli. Těžko by se tam také dal najít.
Není totiž bez zajímavosti. Vyřešili
to tak, že dědic si vzal za ženu onu při
testamentu opominutou neteř a tak nakonec se splnilo to,
co v zájmu rozmnožení velkostatkářského
majetku se mělo stát: oba velkostatky se sloučily,
a když to nebylo možno pomocí práva dědického,
stalo se tak alespoň smlouvou svatební, tedy pomocí
práva, které bylo nazýváno rodinným.
Zmínil jsem se o těchto otázkách jako
typických, jak to vypadalo, když se dědilo
po těch opravdu bohatých.
Tam, kde v kapitalistické společnosti byl předmětem
dědictví majetek drobnější, znamenalo
to jeho další rozdrobování, hádky
o zanechaný majetek, nepřátelství,
často nesmiřitelné, k vůli kousku
půdy nebo něco nábytkového zařízení.
Avšak ani takováto dědictví nemohla
dědicům, kteří zápasili o skrovnou
existenci, nakonec nic pomoci a po rozdrobení majetku musili
hledat nějakou obživu, a to - jako tomu bylo zejména
na Slovensku - někdy i za cenu vystěhovalectví.
A tam, kde šlo o příslušníka třídy
dělnické, té třídy, která
trpěla nezaměstnaností a hladovými
mzdami, tam v kapitalistické společnosti nebylo
opravdu žádných dědických problémů.
V takových případech byla pouze pozůstalost
vyřízena stručným soudním razítkem
"Pro nedostatek jmění odbyto".
Ty ojedinělé případy, kdy chudý
dělník zdědil jmění po bohatém
příbuzném, byly spíše čítankovými
nebo filmovými příběhy, které
byly určeny k tomu, aby ukázaly, jak chudý
i bohatý mají zdánlivě stejná
práva, nemohly však hrát nějakou roli
ve skutečném životě.
Doba dědiců bohatých továrníků
a velkostatkářů je u nás odbyta. Nestalo
se tak ani až novým občanským zákoníkem,
ani až jeho novým dědickým právem,
nýbrž znárodněním průmyslu,
bank, peněžnictví. velkoobchodu a odstraněním
velkostatkářského vlastnictví.
I v lidové demokracii zajímá člověka,
bude-li moci svůj majetek zanechat dědicům.
Jeho situace je však zcela jiná. Žije v řádě,
který zvyšuje produktivitu výroby a rozmnožuje
národní bohatství, v řádě,
který tak vysoko oceňuje práci. Má
ústavou zaručenou spravedlivou odměnu za
práci, právo na odpočinek po práci,
právo na zaopatření v nemoci, invaliditě
nebo stáří, ví, že ústava
ukládá státu zvláštně
pečovat o rodinu a děti. Národní důchod
je spravedlivě rozdělován, takže dnes
má každý pracující všechnu
příležitost, aby z výtěžků
své práce uspokojil všechny své hmotné
a kulturní potřeby. Náš právní
řád považuje za spravedlivé, aby pracující
a každý řádný občan naší
republiky měl jistotu, že vše, čeho nabyl
poctivou prací, se dostane jeho dědicům.
Tomu se dostává výrazu právě
v instituci dědického práva, které
se také zjednodušuje, zbavuje zbytečného
formalismu a vyjasňuje se. Není třeba zvláštní
přihlášky dědické, naopak soud
z úřední povinnosti vyrozumí každého
dědice o jeho právu a dědic bude mít
na vůli, chce-li dědictví přijmout
anebo odmítnout.
Nové dědické právo nepřevzalo
formy ústního testamentu, při kterém
tři svědci mohli prokázat poslední
vůli zůstavitelovu, neboť tato forma snadno
sváděla k zneužití. Nové dědické
právo chce dát dědicům právní
bezpečnost, chce zamezit zbytečné dědické
spory a zamezit rozpory v rodinách, které ze sporů
vznikají.
Máme-li vcelku shrnout úsudek o osnově občanského
zákoníka pokud jde o úsek dědického
práva, můžeme říci, že tento
úsek jasným a přehledným způsobem
splňuje úkol, který je pro obor práva
dědického dán Ústavou 9. května.
Paní a pánové, měl jsem již v
ústavně-právním výboru příležitost
ocenit význam zákonodárného díla,
které je obsaženo v osnovách nového
občanského zákoníka a nového
občanského soudního řádu.
Měli jsme příležitost spolupracovat
na těchto osnovách již v přípravných
pracích a seznat, jak velikým přínosem
jsou k výstavbě nového právního
řádu a tím i k výstavbě socialismu
v našem státě.
Je proto pro mne, jemuž se dostalo cti, abych k osnovám
promluvil jménem klubu poslanců čs. strany
socialistické, radostí, mohu-li prohlásit,
že budeme pro obě tyto osnovy hlasovat, aby i ony
se staly jedním ze stupňů při cestě
k socialismu v naší republice. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Ďalším
rečníkom je pán posl. Török.
Dávam mu slovo.
Posl. Török: Slávne Národné
shromaždenie!
Členovia tohoto zákonodarného sboru, ako
volení zástupcovia ľudu, stojíme dnes
pred splnením veľmi vážnej a historicky
významnej úlohy, pred prijatím občianskeho
zákonníka a občianskeho súdneho poriadku.
Prijatie týchto zákonov neznamená len koniec
starého právneho poriadku, najmä hmotného
práva, ktoré upravoval doteraz starý občiansky
zákonník, ale znamená aj ústup tej
epochy dejín ľudstva, ktorá nastúpila
starým rakúskym občianskym zákonníkom
v našich krajoch.
Československá republika po oslobodení slávnou
Červenou armádou v roku 1945 definitívne
vkročila do novej socialistickej epochy ľudstva. Každým
dňom sa vzďaluje od starého hospodárskeho
a sociálneho zriadenia a približuje sa cestou ľudovej
demokracie k novým formám spoločenského
poriadku - k socializmu. Väčšina zmien, prevedených
od oslobodenia, týkala sa predovšetkým hospodárskeho
života. Len po prevedení týchto zmien pristupuje
sa k právnemu sankcionovaniu doteraz prevedených
hospodárskych a sociálnych premien v duchu zásad
Ústavy 9. mája.
Pri tejto príležitosti chcem poukázať
na to, čo bolo smyslom kodifikácie starého
občianskeho práva a aký smysel majú
kodifikačné práce dnes, akú ideovú
líniu zachovával starý občiansky zákonník,
čie záujmy chránil, ďalej o pokusoch
kodifikácie hmotného práva za prvej ČSR
a o tom, čo dáva nášmu pracujúcemu
ľudu nový občiansky zákonník,
vypracovaný za spolupráce jeho početných
zástupcov.
Chcem poukázať ďalej na to, že mravné
zásady, na ktorých je budovaný nový
občiansky zákonník, nie sú v rozpore
so zásadami kresťanstva, čím tlmočím
súčasne i stanovisko Strany slovenskej obrody.
Pri kodifikácii starého občianskeho zákoníka
už mená, objavujúce sa v kompilačných
komisiách, dostatočne naznačujú, v
akom prostredí sa rodil starý občansky zákonník
a akým duchom bol nasiaknutý. Členov kompilačných
komisií menoval panovník, aby mal záruku,
že budú chrániť záujmy dynastie,
ako aj záujmy rodiacej sa buržoáznej triedy.
Boli to ľudia so zemianskymi alebo inými predikátmi,
z ktorých nejeden ďakoval za svoju kariéru
svojmu majetku alebo svojmu rodu. Vtedy sa s pracujúcim
ľudom nikto neradil, ani sa osobitne s určením
jeho ďalšieho osudu nikto nezaoberal, lebo hlavná
pozornosť sa sústredila na zabezpečenie práv
panujúcej triedy. Preto i takto utvorený občiansky
zákonník uzákonil na jednej strane nedotknuteľnosť
neprávom nadobudnutého majetku a pozícií,
na druhej strane uzákonil stav chudoby a biedy pracujúcich,
v akom sa vtedy práve nachádzali.
Pokiaľ išlo o ponímanie vlastníctva, vychádzalo
sa pri tvorení starého hmotného práva
z právnych zásad, zdedených po Rímanoch,
ktoré zásady sú pohanské a podľa
ktorých môže človek so svojím
majetkom nakladať ako chce a nikto mu nemôže v
tom zabraňovat. Podľa týchto zásad môže
človek užívať i zneužívať
svoj majetok, ako mu jeho rozum dovoľuje.
O tomto pohanskom ponímaní vlastníctva vyhlasovali
vtedajší tvorcovia právneho poriadku, že
sú to zákony večné, ba dokonca božské.
V skutočnosti to boly zákony násilia a neskroteného
egoizmu, ktoré zapríčinily nespravodlivé
rozdelenie pozemských majetkov, rozdeľujúc
ľudí na bohatých a chudobných, na pánov
a žobrákov. Takéto rozdelenie pozemského
majetku rozhodne sa nedialo podľa Božieho plánu.
Kresťanské ponímanie vlastníctva je
celkom iné a vôbec nie je v rozpore so socialistickým
ponímaním vlastníctva. Kresťanská
mravouka učí, že vlastníctvo veci, teda
majetok, má slúžiť len ako prostriedok
k dosiahnutiu blaha jednotlivca a blaha celku, pričom obecné
blaho má prednosť pred blahom jednotlivca. Vlastnícke
právo nie je podľa kresťanskej morálky
absolútne. Zneužívanie vlastníctva k
dosiahnutiu moci nad inými, k bezpracným ziskom
a dôchodkom nie je kresťanské. "Príroda
dala všetko všetkým. Príroda zrodila právo
spoločné, uchvátenie vytvorilo právo
súkromné". Takéto je kresťanské
ponímanie vlastníctva. To je však v rozpore
s liberalistickým ponímaním, ktoré
slúžilo za vzor starému občianskemu
právu. Starý občiansky zákonník
zaručoval síce rovnosť pred zákonom,
ale nezaručoval rovnosť sociálnych a hospodárskych
podmienok pre všetkých občanov. Sankcionoval
všetky tie nepravosti a krivdy, ktoré boly za stáročia
napáchané na chudobnom pracujúcom ľude.
Strážil nedotknuteľnosť súkromného
vlastníctva, lenže toto vlastníctvo bolo nedotknuteľné
iba u jednej triedy. Domček robotníka, malé
parcelky drobného roľníka chránil zákon
len theoreticky. V praxi to vyzeralo tak, že jak domček,
tak i parcelky podľa paragrafov toho istého zákona
vyšly na bubon a ubohý majiteľ sa musel so svojím
súkromným majetkom navždy rozlúčiť.
K tomu stačila nemoc v rodine, neúroda alebo iné
nešťastie, ktoré ho prinútilo prekročiť
prah banky. A banka, ktorá bola v rukách veľkopriemyselníkov
a agrárnikov, nemala sľutovania. Intabulácia,
vysoký úrok, súd, exekúcia a licitácia,
to sú veľmi dobre známe pojmy na našich
dedinách. Všetko išlo, samozrejme, podľa
litery zákona. Drobné roľnícke usadlosti
boly zadĺžené a prechádzaly postupne
do majetku banky. Banka robila dobré obchody, vyplácala
akcionárom dividendy, správnym radcom vysoké
odmeny. Všetko podľa platného zákona.
Zatiaľ čo boháči odchádzali do
kúpelov, utrápenému roľníkovi
zostal často len batôžtek, s ktorým putoval
svetom ". . . hnaný žitia nevôlou".
Tak vyzeraly v praxi tie "večné božské
zákony", na ktorých spočívalo
staré kapitalistické právo.