Hospodářské vztahy a jejich právní
úprava se tehdy řídily tak zvanou zásadou
volné soutěže a smluvní volnosti. Heslem
dne bylo ono "laissez faire", které znamenalo
přenechat občanům zdánlivě
úplnou svobodu v obchodním životě, v
průmyslu, na pracovním trhu i v zemědělství,
aby tak bylo dosaženo hospodářského
rozkvětu. Ve skutečnosti to neznamenalo nic jiného,
než že vlastníci továren, velkostatků,
obchodů i bank si zajistili i právně onu
hospodářskou převahu, prostřednictvím
které se snažili opatřit si co největší
zisky. Byl to především trh, na kterém
prodávali a kupovali vyráběné zboží
a na kterém mohli uskutečňovat svoje zisky,
vyždímané na pracujících. Smluvní
právo muselo být takové, aby umožnilo
prodávajícímu a kupujícímu
kapitalistovi dosáhnouti na trhu co největšího
podílu na zisku. Trh představoval jakési
bojiště, kde se každý snažil co nejvíce
vydělat. Kapitalisté se navzájem napalovali,
zamlčovali závady zboží i jiné
chyby a nedostatky, jen když dosáhli kýženého
zisku. Není proto divu, že lid považoval a považuje
toto obchodování za krádež chráněnou
zákonem. Tato honba za ziskem též způsobila,
že se nevyrábělo to, co s hlediska společenských
potřeb bylo důležité a potřebné,
nýbrž především to, co poskytovalo
největší výdělek. Je pochopitelné,
že s takového hlediska provozovaná výroba
a obchod znamenaly úplnou anarchii v hospodaření.
Uvědomíme-li si současně znovu, že
zisk všech těchto kořistnických podnikatelů
nemohl být jinak docílen než zbídačením
mas, není divu, že takto hospodařící
společnost procházela a prochází hlubokými
hospodářskými krisemi, které znamenaly
pro masy pracujícího lidu ještě větší
zbídačení.
Na tyto hospodářské krise nedalo nižádnou
odpověď všelijaké to obchodní právo
a úprava smluvních vztahů. Tyto periodicky
se opakující krise znamenaly s hlediska kapitalistů,
že jen ti, kteří byli hospodářsky
nejsilnější, mohli vydržet tuto volnou
soutěž. Od 19. století jsme svědky toho,
že podnikatelé se začínají mezi
sebou čím dále tím více smluvně
dohodovat o úpravě cen, o výrobě,
o rozdělení trhu. Zavazují se omezit nebo
vyloučit vzájemnou volnost soutěže,
dohadují se o mzdových otázkách. Lze
říci, že neexistuje obor podnikání
v kapitalistickém světě, který by
nemohl být předmětem těchto úmluv.
Dochází ke vzniku kartelů, soukromých
monopolů a trustů. Tyto dohody jsou uzavírány
leckdy jen ústně, zejména na západě,
kde se jim říká gentlemens agreement. Jsou
uzavírány tajně - a co je ještě
významnější: neuzavírají
se pouze v rámci jednoho státu, nýbrž
se stávají mezinárodními úmluvami
nejmocnějších finančníků
a podnikatelů, kontrolujících tak nejen určité
hospodářské odvětví v jednom
státě, nýbrž zasahujících
do celé řady států.
Kartely vedou nemilosrdný boj proti t. zv. outsiderům
a těm svým členům, kteří
se nechtějí podřídit jejich diktátu.
Užívají prostředků nejsurovějšího
nátlaku hospodářského a politického
a neštítí se žádného trestného
činu, aby prosadily své dohody. Takový postup
je jim usnadněn též tím, že státníci
a politikové kapitalistického světa jsou
přímo účastni správy těchto
kartelů.
Ani v Československu jsme nebyli uchráněni
těchto upírů. Chci ukázat jen na několika
málo případech z doby před Mnichovem,
oč šlo.
I u nás existovaly takové kartely. Je to vidno z
t. zv. kartelového rejstříku; že měli
jsme kartel, mající vztah k výrobě
a prodeji ocelových stožárů a kolejnic,
ale stejně jsme měli kartelní úmluvu
o výrobě a prodeji cvočků do podešví,
kartelovou úmluvu o lahvových záklopkách,
kartel na pánské prádlo, na cukr, kartel
dolů a bank a také kartely na tenisové míče,
pohlednice a pod. Hlavním smyslem všech bylo udržet
zvyšování zisků. V hospodářské
krisi ve 30. letech se velice snížily odbytové
možnosti, protože pracující neměli
prostředků, z kterých by si opatřili
i nejnutnější životní potřeby.
Odbyt cukru na př. klesl na 1/4, avšak cena cukru
ve výši 6,30 Kč zůstala stále
stejná. Cukrobaroni v rámci svých kartelových
úmluv jednoduše zastavili několik cukrovarů
a jejich svobodná úmluva jim zaručila stálý
zisk, byť tak zvýšili počet nezaměstnaných.
Cukerní kartel prostě vykoupil v letech krise 59
cukrovarů za jediným účelem: zastavit
v nich provoz. Kartely zaplatily jednotlivým členům
zvláštní odměnu za to, že omezovali
výrobu nebo provoz vůbec zastavili. Tak na př.
železářský kartel vyplácel společnosti
Štěpánovských železáren
400.000 Kč jen za to, že se podle závazku majitelů
nebude ve štěpánovských železárnách
pracovat. Železářský kartel se zavázal
vyplácet Moravským ocelárnám 400.000
Kč po deset roků jen za to, že v Řepčíně
upustí od připravovaného rozšíření
výroby. I to je příklad smluvní svobody
v kapitalismu. Jak zvyšovali karteláři své
zisky, je vidno z dalšího příkladu.
Radiolampy se prodávaly v r. 1937 za 100 Kč. Jejich
výrobní cena byla při započtení
materiálu, mezd a úhrady za použití
strojů - 5 Kč. Kartelová úmluva výrobců
radiolamp a obchodníků zvýšila tak prodejní
cenu tohoto výrobku na dvacetinásobek.
Neuvěřitelným způsobem zasahovaly
kartely proti malým výrobcům. Tak na př.
v Blansku pracoval malý továrník na výrobě
hřebíků. Kartel drátěnek žádal,
aby majitel závod zastavil a předal své zákazníky
druhým závodům. Majitel se nechtěl
podřídit, načež kartel snížil
dočasně cenu hřebíků a aby
neutrpěl finančně, zvýšil zároveň
cenu váleného drátu. Malý továrník
konkurenci nevydržel, byl ruinován a spáchal
sebevraždu. Nebylo zákona, který by potrestal
zločinné počínání monopolistů,
naopak. To byly ukázky smluvní svobody, jak ji chápalo
předmnichovské panstvo. Připomínám
ještě naše zbrojní kartely, které
měly nejširší mezinárodní
vztahy, na př. Škodovku, patřící
do koncernu Schneider-Creuzot a zkartelovanou v úmluvách
s německými finančníky a průmyslníky,
zejména Kruppem, kteří kontrolovali Hitlerovu
válečnou výrobu. Protože v těchto
koncernech seděli všichni ti Feierabendové,
Hodáčové, Beranové a Kruliš-Randové,
je pochopitelno, že jejich počínání
vedlo posléze k mnichovské zradě. Vždyť
zisky mezinárodních kartelů, na kterých
se podíleli, jim byly bližší než
zájem národa.
Již před Mnichovem jsme byli svědky, že
se volalo do boje proti kartelům a neblahým účinkům
jejich úmluv na naše obyvatelstvo. Zvláště
se při tom vyznamenaly politické strany, předstihující
se vyhlašováním, že hájí
zájmy malých živnostníků a řemeslníků
a žádající zákrok státu
proti kartelům a jejich úmluvám. Výsledkem
byl kartelový zákon z r. 1933.
Ale byl to zajímavý výsledek: místo
aby kartely zasahoval, upravoval naopak vše to, čeho
kartely potřebovaly, aby mohly ve své neblahé
činnosti pokračovat. Nemohlo tomu být jinak.
Autory zákona byli generální tajemník
Svazu průmyslu dr Hodáč, zastupující
stranu národní demokracie, neblaze známý
dr Jiří Hejda, zaměstnanec Svazu průmyslníků,
zastupující stranu národně socialistickou,
dále tam byl Švehlův zeť dr Josef Černý,
representující agrární monopoly a
kartely, a nechyběli ani sociální demokraté
v osobách ministra spravedlnosti dr Meissnera a
posl. dr Wintra a byl tam bohužel i zástupce
strany lidové. Dr. Hodáčovi byla k disposici
narychlo ustavená komise t. zv. odborníků
ze Svazu průmyslu. Do jednání zasahovala
Národní banka, Živnobanka a všichni naši
finanční magnáti. V neuvěřitelně
krátké době několika dnů byl
vyburcován návrh, který tehdejší
Národní shromáždění schválilo.
Celá procedura trvala od 20. června do 14. července
1933. Prováděním zákona byl v pozdějších
letech pověřen předseda živnostenské
strany Najman, ministr obchodu, průmyslu a živností.
Za jeho ministrování se počet kartelových
smluv zdvojnásobil. To byly kartelové úmluvy
zapsané do rejstříku. Kolik jich bylo mimo
kartelový rejstřík! Starší účastníci
politického dění si zajisté pamatují,
jak pan Najman dovedl kdysi bouřit malé živnostníky
a řemeslníky proti kartelům, avšak ministerské
křeslo změnilo vše. Z obžalobce kartelů
se stal jejich obhájce a ochránce.
Avšak omezování volné soutěže,
kterým chtěli kapitalisté sdružení
v kartelech, soukromých monopolech a trustech údajně
překonávat hospodářské krise,
jež jsou výsledkem anarchistického a kořistnického
hospodaření, minulo se výsledkem. Naopak,
boj o trhy mezi kapitalisty se stal ještě úpornějším
a stále rychleji se opakující krise ještě
hlubšími. Nemohlo tomu být jinak, když
veškeré hospodářské snažení
se řídilo zásadou největšího
zisku.
Nejlepším svědectvím těchto skutečností
jsou hospodářské poměry, jaké
vládnou na západě a zvláště
ve Spojených státech amerických. Tak za druhé
světové války stovka největších
amerických monopolů dostala 75% ohromných
vojenských objednávek a úplně ovládla
chytráckým systémem smluv válečné
hospodářství USA. Zisky amerických
korporací, jejichž značná část
je v rukou hrstky monopolistů, činily za léta
1940 až 1945 více než 117 miliard dolarů.
Typickým příkladem obsahu smluv, které
tito monopolisté uzavírali, je tento: Neblaze známý
ministr války Forestall, který v poblouznění
spáchal sebevraždu, vedl firmu Dillon and Comp., která
už před druhou světovou válkou poskytla
jak Bolivii, tak Paraguayi úvěr, a to každé
zemi ve výši 20 mil. dolarů na nákup
zbraní k válce, kterou spolu vedly. Obě země
nakoupily zbraně u firmy Remington Arms, jejímž
významným činitelem byl Donat Carpenter,
blízký v monopolistických vztazích
k Forestallovi a firmě, kterou zastupoval. Později
se stal Forestall ministrem národní obrany, plnil
tuto funkci ještě dlouho po tom, co se zbláznil,
a Carpenter se stal vedoucím válečného
zbrojního úřadu USA, který určuje
zbrojní objednávky Spojených států.
Každé dítě pochopí, jakou politiku
tito pánové provozovali a provozují.
Nyní jsme svědky toho, jak zbrojařské
kartely a monopoly vydělávají nekřesťanské
zisky tím, že vyrábějí a prodávají
jak pro americkou armádu, tak pro její žoldnéřské
armády do jiných zemí zbraně. V tomto
ohledu má vedle této výroby ještě
zvláštní význam vytvoření
značných strategických reserv surovin a zařízení.
Aby se uspíšilo hromadění těchto
zásob, kupují zbrojní kanceláře
suroviny nejen od firem, které tyto suroviny dobývají,
ale snaží se též odkoupit část
těchto surovinových zásob od průmyslu,
který je chce zpracovat pro normální spotřebu,
ovšem za nepoměrně vyšší cenu.
To pomáhá těmto monopolům výhodně
vyšroubovat cenu a vyřadit konkurující
drobné a střední firmy.
Tyto kartely se snaží pronikat nejen do hospodářství
a na trh koloniálních a polokoloniálních
zemí, nýbrž snaží se uchvátit
průmysl malých států a zmocnit se
hospodářské a finanční kontroly
nad nimi. Kartely, používajíce svého
hospodářského nátlaku, stojí
v pozadí Marshallova plánu, Atlantického
paktu a pod.
Právě proběhnuvší konference
osmi zahraničních ministrů lidově
demokratických států poukázala na
to, jak americké monopoly svými kartelovými
úmluvami pronikají a pronikly do zbrojního
průmyslu v Poruří, kterého se zmocnily,
aby sloužil jejich válečným úmyslům.
Zhodnocujíce takto smluvní vztahy finančních
kapitalistů vidíme, že jejich činnost
směřuje výlučně k tomu, aby
si zajistili zvýšené zisky. Veškerá
tato jejich finanční a hospodářská
koncentrace nemůže však zabránit hospodářským
krisím, naopak je zostřuje a několik málo
let po druhé světové válce jsme svědky
toho, že máme v kapitalistickém světě
milionovou armádu nezaměstnaných a polozaměstnaných.
Ani vývoz nezaměstnanosti do zmarshallisovaných
zemí nemůže zabránit rozrůstající
se krisi. Tyto hospodářské rozpory chtějí
překonávat novými útočnými
válkami, jejichž jediným účelem
je zmocniti se dalších trhů a dalších
surovinových základen. A správně řekl
v listopadu 1945 člen americké sněmovny representantů
Delasey na zasedání kongresu, že je "nepopiratelným
faktem", že hrstka korporací a boháčů
se úžasně obohatila na účet práce,
hrůz a krve této války. Proto nás
nesmí udivovat, že se jim válka líbí
a že chtějí novou válku.
Právo občanské, právo obchodní
a podobné zákony za kapitalismu, zvláště
ona část upravující smluvní
vztahy, jsou především výrazem snahy
umožnit kapitalistům dosažení největších
zisků. Hospodářské krise, nezaměstnanost,
zbídačení mas i hrozbu novými válkami
nelze odstranit právními předpisy, ať
již chtějí uzákonit a umožnit volnou
soutěž, nebo je-li jejich obsahem zkartelisování
a zmonopolisování smluvních vztahů.
Ze zcela jiných zásad vychází náš
nový občanský zákoník při
úpravě smluvních vztahů. Naše
hospodářství, kde už nerozhoduje ziskuchtivost
jednotlivých kapitalistických vydřiduchů,
je vedeno zásadou, vyjádřenou naší
ústavou v čl. XII odst. 3: "Všechno národní
hospodářství v Československé
republice nechť slouží lidu. V tomto veřejném
zájmu řídí stát veškeru
hospodářskou činnost jednotným hospodářským
plánem."
Plánované hospodářství rozvíjí
neustále a plynule výrobní síly, likviduje
nezaměstnanost a zajišťuje zvyšování
životní úrovně pracujících
se stejnou zákonitostí, s jakou kapitalistické
hospodářství ve svém živelném
vývoji vedlo pracující masy k zbídačení,
nezaměstnanosti, krisím a nakonec na válečné
pole. Je to proto, že kapitalistické vykořisťování
je odstraněno, zákony hospodářského
vývoje přestaly působit slepě a živelně.
Tyto hospodářské zákony jsou nyní
poznány a ovládnuty. Slouží k tomu,
aby pracující lid mohl svobodně a směle
stavět reálné hospodářské
plány, aby jejich plněním mohl svobodně
a směle budovat svůj nový, bezpečný
a šťastný socialistický život.
Trh v plánovaném hospodářství
slouží k tomu, aby došlo k úplnému
zladění výrobního plánu s plánem
spotřeby. Národní podniky výrobní,
komunální podniky, JZD a státní statky,
malí a střední zemědělci jsou
při plnění svých výrobních
plánů stále kontrolovány trhem, zda
statky, které vyrábějí, jsou v takovém
množství a kvalitě včas k disposici,
jak to vyžaduje zájem jejich hospodářských
partnerů, t. j. spotřebitelů nebo dalších
zpracovatelů. Úkolem distribučních
jednotek, t. j. znárodněného velkoobchodu,
úkolem znárodněné malodistribuce,
družstev, avšak i úkolem soukromých obchodníků
je dbáti toho, aby spotřeba lidu byla v rámci
výrobních možností plně kryta.
Banky a lidové peněžnictví svými
úvěrovými operacemi slouží jak
výrobním, tak distribučním úkolům.
Je pochopitelné, že ani jednotný hospodářský
plán, ani prováděcí plány nemohou
obsahovat a zajistit do všech podrobností provádění
plánovaných úkolů. Výrobní
úkoly se na příklad v plánu vyjadřují
jmenovitě jen u nejdůležitějších
klíčových výrobků, jako u lokomotiv
a pod. Tam, kde pro výrobní různorodost by
nebylo jmenovité vymezení výrobních
úkolů možné a účelné,
uvádějí se v plánech výrobní
úkoly jen v peněžitém vyjádření,
t. j. cenou; stejně tak sortiment, jakostní zboží,
časové určení jeho dodávky
a jiné náležitosti může plán
stanovit jen velmi všeobecně.
Aby bylo zajištěno hladké plnění
plánu ve všech úsecích výroby,
t. j. v průmyslu, zemědělství, stavebnictví
a dopravě, a aby byly výrobní plány
skloubeny s požadavky stále rostoucí spotřeby
i zahraničního obchodu, musí být vzájemné
vztahy mezi výrobními i distribučními
jednotkami upraveny hospodářskými smlouvami.
Čím lépe a dokonaleji umožňuje
úsilí milionů pracujících plnit
naše hospodářské plány, čím
více zabírá chod našeho hospodářství
na rychlejší a rychlejší obrátky,
tím větší je význam hospodářských
smluv. V našich továrnách, kde se den ze dne
rozvíjí údernické hnutí a socialistické
soutěžení, kde pracující zpevňují
normy, aby rychleji a lépe plnili a ukončovali plánované
úkoly, je třeba zajistit přesný a
včasný přísun všeho potřebného
materiálu, surovin i polotovarů. Našim družstevníkům
v JZD i našim státním statkům je nutno
včas, přesně a v dobré kvalitě
zajistit dodávku hospodářských strojů,
hnojiv, osiva i kádí, aby se zemědělská
výroba mohla stále dokonaleji a s lepšími
výsledky rozvíjet. Pro plánované úkoly
je třeba dokončovat stavby. Do nových továren
je třeba včas a přesně objednávat
strojní zařízení, aby dokončené
haly nestály a nečekaly na pracovní náplň.
Pro naše obchody je třeba zajišťovat dodávky
zboží v takovém množství a takového
druhu, jak to spotřeba pracujících vyžaduje.
Naše společnosti pro zahraniční obchod
musí mít přesné a jasné dohody
s naší výrobou, abychom mohli řádně
plnit své zahraniční obchodní závazky
a zajišťovat nákup těch surovin a zařízení,
které další rozvoj naší výroby
potřebuje.
Výrobní a distribuční jednotky jsou
vzájemně spojeny hospodářskými
smlouvami o dodávkách a odběru zboží
jako tisíci a statisíci nitkami, aby hladké
plnění plánu bylo zajištěno.
Hospodářské smlouvy dávají
takto výrobním plánům nutnou konkretní
náplň, zajišťují přesné
vzájemné dodávky surovin i polotovarů
a tak umožňují našim úderníkům
a zlepšovatelům zkracovat výrobní proces
a snižovat výrobní náklady. Hospodářskými
smlouvami zajišťujeme výstavbu nových
průmyslových závodů, výstavbu
nových bytů a jiných zařízení
podle plánu. A konečně zajišťujeme
jimi bezpečný chod obchodu, který musí
uspokojit mnohostranné potřeby obyvatelstva a zaručit,
že podle plánu vyrobené zboží nezůstane
ležet ve výrobních nebo obchodních skladištích,
nýbrž půjde krátkou a levnou cestou
k spotřebiteli.
Při uzavírání a plnění
hospodářských smluv není zatím
v našich podnicích a společnostech dosti pohotovosti
a zodpovědnosti. Včas uzavřená hospodářská
smlouva mezi příslušnými podniky by
zabránila leckdy tomu, aby údernická dílna
nemohla dokončit důležité strojní
zařízení jen proto, že subdodavatelem
nebyly včas dodány nepatrné součástky.
Nemohlo by se stát, že na stavbě, kde se rozvinul
proudový systém výroby, musí některé
party dělat náhradní práce jen proto,
že materiál nebyl dodán včas. Nemohlo
by se stát, aby v nově vystavených průmyslových
halách chyběly některé stroje, protože
byly objednány pozdě nebo nepřesně,
a naopak nemusely by stroje ležet ve skladech a čekat,
až stavba bude pro ně konečně dohotovena.
Nemohlo by se stát, aby velkoobchod dodal do našich
prodejen letní zboží na začátku
zimy a naopak.
Je proto třeba, aby význam hospodářských
smluv a jejich správného plnění znali
všichni pracující a mohli lépe než
dosud jejich plnění podporovat a kontrolovat. Takto
chápané smluvní pravo znemožňuje
anarchii na trhu a zajišťuje pracujícím,
aby hospodářský plán byl lépe,
rychleji a kvalitně splněn. O obsahu těchto
smluv již nerozhoduje ziskuchtivost kapitalistů, nýbrž
jedině zájem o pracujícího člověka,
zájem o zajištění jeho vzrůstajícího
blahobytu.
Je pochopitelné, že stát, představující
pracující lid naší země, má
velký zájem, aby tyto smluvní vztahy byly
skutečně upevněny. Z toho důvodu vyžaduje
naše právní úprava těchto smluvních
vztahů zásahu administrativních orgánů,
který spočívá v tom, že přímo
nařídí, aby některé hospodářské
subjekty smlouvy uzavíraly, po příp. je změnily
nebo i zrušily, vyžaduje-li to provádění
jednotného plánu.