V poslední době pak přímá intervence
amerických imperialistů v Koreji odhalila pravé
cíle a úmysly válečných paličů,
kteří pro záchranu svých kapitalistických
třídních zájmů cynicky vraždí
civilní obyvatelstvo, starce, ženy a děti.
Naproti tomu jsme svědky mohutné vlny odporu všeho
mírumilovného lidstva, odsuzujícího
a poznávajícího nezakrytou tvář
amerických imperialistů a bojujícího
za udržení míru. Jestliže takto - a to
je, myslím, správné - pohlížíme
na dění a události probíhající
dnes světem, pak je nám jasné, že budování
silného státu a jeho aparátu, zvláště
pak ozbrojených jeho sborů, je nejen nutné,
ale v údobí budování socialismu nezbytné
a tvoří část mírového
úsilí našeho lidu.
Se změnou poměrů nastala i změna v
nazírání na armádu a její poslání.
Armáda se stala nerozlučnou součástí
lidově demokratického zřízení
a je povolána k tomu, aby stála v čele provádění
lidové obrany vlasti, a musí být bezpečnou
zárukou lidu při budování socialismu.
Změnil se ovšem i názor na poslání
každého příslušníka armády
a jeho povinnosti a zejména pak na příslušníky
velitelského sboru, na důstojníky. Lid chce
mít a musí také mít záruku,
aby v případě, kdyby nepřítel
- a Korea je příliš výstražným
příkladem - jakýmkoliv způsobem chtěl
narušit naše budování, byl s úspěchem
odražen. Dovolím si zde citovat slova pana ministra
národní obrany dr Alexeje Čepičky:
"Musíme dobudovat v nejkratší době
armádu takovou, aby byla schopna zničit každého
nepřítele." Jedině armáda založená
na uvědomělé kázni, na kázni
železné, je s to tento úkol splnit. Tato změna
v nazírání na poslání armády
má za následek, že se na její příslušníky
kladou zvýšené požadavky, a zvláště
pak na členy důstojnického sboru.
Je třeba, aby důvěra lidu v jeho armádu
nebyla neodpovědnými jednotlivci poškozována.
Příslušníci vojska stejně jako
příslušníci Sboru národní
bezpečnosti a Sboru vězeňské stráže
jsou povinni dbát vážnosti a cti své
hodnosti. Jednání příslušníků
ozbrojených sborů, kterým byla vážnost
a čest hodnosti ohrožena, se stíhá.
Až dosud řešil tuto problematiku zákon
č. 154/1947 Sb. a vyhláška č. 57/1947
Sb. institucemi, t. zv. kárnými výbory. Ukázalo
se však, že v lidově demokratické armádě,
armádě nového typu a změněných
povinností jejího důstojnického sboru,
nelze vystačit ani s dosavadním předmětem
ochrany, pojmem "dobré jméno vojska",
ani s formou řízení před kárnými
výbory. Řízení před nimi se
ukázalo těžkopádné a složité,
nehledě k tomu, že stále připomíná
doby, kdy se před kárnými výbory ocitali
důstojníci pokrokoví, kteří
měli dobrý poměr k pracujícímu
lidu a právě pro svůj pokrokový postoj
byli stíháni. Nebylo výjimkou, že kárný
výbor zjišťoval a za to také trestal u
důstojníka: "Zhoršil se ve svůj
neprospěch, stýká se příliš
s mužstvem, navštěvuje dělnický
dům a dělnické zábavy." A takových
a podobných případů byla celá
řada.
Námi projednávaný zákon řeší
látku tak, že celá materie, jež se až
dosud nazývala kázeňským a kárným
právem, bude v nové úpravě zahrnuta
pod právo kázeňské, které obsahuje
1. právo představených činit opatření
k zachování a udržení kázně,
zejména pak trestat podřízené podle
kázeňského řádu, a dále
pak
2. upravuje navrhovaný zákon stíhání
poklesků, jimiž byla ohrožena vážnost
a čest hodnosti důstojníka vojska, příslušníka
Sboru národní bezpečnosti a Sboru vězeňské
stráže.
Stíhání takovýchto poklesků
důstojníků vojska, příslušníků
SNB nebo SVS bude spadat jednak do pravomoci vojenských
soudů, jde-li zároveň o trestný čin,
jednak bude náležet čestným soudům,
které budou zavedeny kázeňským řádem
právě vyšlým a vstupujícím
v platnost 1. října 1950 a upravujícím
také řízení před nimi. Bude-li
ohrožena vážnost a čest hodnosti poddůstojníkem
anebo osobou mužstva, nebude o takovém ohrožení
rozhodovat vojenský nebo čestný soud, nýbrž
představený, který zakročí
podle kázeňského řádu.
Projednávaný zákon stanoví především
povinnost příslušníků vojska,
SNB a SVS dbát vážnosti a cti hodnosti příslušníka
sboru, k němuž náleží, a obsahuje
dále: a) úpravu způsobu, jakým vojenské
soudy stíhají ohrožení vážnosti
a cti hodnosti, b) novou úpravu odnětí hodnosti
a přeložení do zálohy, jakož i
nově zaváděného snížení
hodnosti o jeden i více stupňů řízením
správním.
Vedle uvedených otázek obsahuje projednávaný
zákon ustanovení o kázeňském
vyřizování přestupků (správních),
spáchaných příslušníky
ozbrojených sborů v činné službě,
jakož i rozšíření kázeňské
pravomoci na některé osoby, které nekonají
vojenskou činnou službu, případně
pro přestupky, jichž se tyto osoby dopustily v době,
kdy činnou službu nekonaly.
Při této příležitosti ruší
se i nařízení Národního výboru
čs. č. 21/1918 Sb., kterým bylo upraveno
znění vojenské přísahy, neboť
toto znění nevyhovuje, a je zamýšleno
nově je upravit rozkazem presidenta republiky jako vrchního
velitele branné moci.
Vcelku se navrhovaný zákon jednoduše a jasně
vypořádává s látkou a bude
vedle velkých zákonů, týkajících
se naší branné moci a znamenajících
její upevnění, velkým přínosem
a zárukou, že ozbrojené sbory a v prvé
řadě naše lidově demokratická
armáda a zvláště její důstojnický
sbor, jemuž náš lid svěřuje k výchově
to nejcennější - nejlepší syny
dělnické třídy - splní všechny
úkoly na ně kladené, abychom mohli bezpečně
budovat socialismus a tak přispívat k zachování
trvalého míru.
Ústavně-právní výbor ve své
schůzi dne 22. června a branný a bezpečnostní
výbor ve své schůzi dne 27. června
1950 pojednaly o vládním návrhu zákona
o opatřeních souvisících s úpravou
kázeňského práva příslušníků
ozbrojených sborů a doporučují jeho
přijetí ve znění společné
zprávy tisk 490. (Potlesk.)
Místopředseda dr Polanský: Ke slovu
není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Přistoupíme k hlasování.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovat
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 8. hod pořadu.
Přistoupíme k projednávání
devátého bodu pořadu, jímž je
9. Společná zpráva výborů
hospodářského a rozpočtového
k vládnímu návrhu zákona, kterým
se upravují některé poměry v pojišťovnictví
(tisk 496).
Zpravodajem je posl. Skotnica. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Skotnica: Paní a pánové!
Vládní návrh zákona, kterým
se upravují některé poměry v pojišťovnictví,
je dalším důležitým krokem na cestě
k socialismu, neboť se jím naše pojišťovnictví
definitivně vypořádává s minulostí
a dává předpoklady pro úspěšné
plnění nových, velmi závažných
úkolů.
V období lidové demokracie, v době, kdy je
likvidován kapitalismus a budován socialismus, mění
se se státním aparátem současně
i právo. V kapitalistické společnosti je
stát i právo prostředkem buržoasního
útlaku a vykořisťování. Tak tomu
bylo i s právními předpisy, které
jsou projednávanou osnovou zákona rušeny. V
naší lidové demokracii, která vykonává
úspěšně funkci diktatury proletariátu,
má právo, stejně jako stát, novou
funkci. Vítězné dělnické třídě
pomáhá právo k tomu, aby využívala
své státní, hospodářské
a politické moci. Pomáhá však i upevňovat
třídní svazek pracujících.
Nové právo, jehož součástí
se stane projednávaný návrh zákona,
musí sloužit jako nástroj vítězné
dělnické třídě a pod jejím
vedením všemu pracujícímu lidu, tedy
převážné většině
národa, k dovršení vítězství
nad kapitalismem. Jsem přesvědčen, že
projednávaný zákon, který vychází
z dnešních politických a hospodářských
poměrů, tuto funkci úspěšně
splní.
Myšlenka pojišťování je velmi stará.
Avšak původní ušlechtilý smysl
pojišťování, t. j. nahrazení utrpěné
ztráty svépomocí, byl zatlačen za
kapitalistické éry do pozadí. Za kapitalismu,
kdy pojištění dosáhlo největšího
rozmachu, což souviselo s tehdejším rozvojem
obchodu a průmyslové výroby, se v pojišťovnictví
uplatňovala na prvém místě snaha po
dosažení co největšího zisku. Z
pojišťovnictví se stal především
obchod a nezřízená snaha po výdělku
vedla až k úplnému kořistnictví,
které se nezastavovalo ani před trestními
činy. Klasickým dokladem pojišťování
v tomto smyslu byl skandální případ
pojišťovny Fénix. Tato pojišťovna byla
ihned po vzniku první republiky jedním z nejcharakterističtějších
představitelů kapitalistického podnikání.
V ní se také zračily nejvíce protiklady
mezi zájmy našeho pracujícího lidu a
zájmy vysokých finančních kruhů.
Již v mírové smlouvě s Rakouskem byla
v náš neprospěch zařazena klausule,
která zavazovala nástupnické státy
a tedy i Československo, aby trpěly na svém
území po dalších 10 let činnost
rakouských pojišťoven a tím i Fénixu.
Vedoucím činitelům této pojišťovny
se podařilo krátce po převratu r. 1918 prosadit
plné zhodnocení válečných půjček
a starých rakousko-uherských cenných papírů
na úkor našeho pracujícího lidu, jakož
i na úkor budoucího hospodářského
vývoje v naší zemi. Takto finančně
posíleni řídili veškerou svoji hospodářskou
politiku v nejužší spolupráci s ostatními
představiteli kapitalistického peněžnictví
a všemožně podporovali cizí zájmy,
které směřovaly ke snížení
odolnosti našeho hospodářského života.
Finančních přebytků, dosahovaných
převážně vykořisťováním
pracujícího lidu, bylo používáno
k podpoře některých politických stran
a k neodůvodněnému zvýhodňování
velkokapitalistických podniků. Tato politika se
během doby ještě stupňovala a státní
úřady, které nebyly dostatečně
bdělé, tuto politiku často samy podporovaly.
Teprve když již situace byla neudržitelná,
bylo přikročeno k likvidaci pojišťovny
Fénix. Celková ztráta, kterou utrpěla
Československá republika sanací Fénixu,
nostrifikací válečných půjček,
neplacením daní a neodpovědným hospodářstvím,
byla odhadnuta téměř na 11/2
miliardy Kč. Projednávaná osnova zákona
provádí sloučení pojišťovny
Star, která vznikla r. 1937 z československého
jmění Fénixu, s Československou pojišťovnou,
n. p., při čemž práva a závazky
pojišťovny Star se upravují před provedením
sloučení. Touto úpravou jakož i sloučením
se udělá tečka za jedním z nejkřiklavějších
zjevů, které se vůbec kdy vyskytly v československém
pojišťovnictví.
Hlavní hybnou pákou celého pojišťovnictví
byl za vlády kapitalismu u nás stejně jako
v cizině zisk, dividenda z akcií, tantiemy a jiné
odměny. Upisovatelé akcií byli převážně
kapitalisté. Kapitalistická dravost vedla k nesmiřitelnému
konkurenčnímu boji mezi jednotlivými pojišťovnami
a docházelo tak k pohlcování kapitálově
slabších pojišťoven pojišťovnami
kapitálově silnějšími. V hospodářské
terminologii se pak mluvilo učeně o fusích
nebo o oživení kapitálově slabších
pojišťoven ve formě přílivu cizího
kapitálu. Jako příklad uvádím
boj o vzájemnou pojišťovací banku Slavii,
který vedla agrární strana prostřednictvím
Agrární banky po dlouhou dobu nejprve se Živnostenskou
bankou a později s Anglo-československou bankou,
než ji dostala úplně do své zájmové
sféry.
Všechny politické strany buržoasně demokratické
republiky mimo KSČ si zajišťovaly svůj
vliv nejen v bankách, nýbrž i v pojišťovnách.
A tak každá strana mimo KSČ měla svou
pojišťovnu, ve které nalézali pak své
útočiště jako správní
radové, členové ředitelství
atd. vysloužilí politikové, aby si tak zabezpečili
pohodlné živobytí. Náš lid často
vtipkoval o sinekurách jednotlivých politických
veteránů.
Pouze zdánlivě jinak tomu bylo u tak zvaných
vzájemných pojišťoven. Byly to družstevní
podniky svého druhu, kde každý pojištěnec
měl právo účastnit se valné
hromady a hlasovat. Pojištěncům se vyplácela
u životních pojistek koncem správního
období podle výsledku hospodaření
jakási bilanční dividenda, kterou schvalovala
valná hromada. Jinak ovšem správa pojišťoven
byla v rukou silných politických stran, které
se předem dohodly podle politického klíče,
jaké budou mít zastoupení ve správní
radě, jak vysoké budou remuneracea tantiemy. Byla
to tedy i u vzájemných pojišťoven jen
předstíraná demokracie.
Jinak stinnou stránkou soukromého pojištění
byla otázka akvisice a s ní spojená otázka
zaměstnanecká. Vedoucí snahou bylo opět
jen dosáhnout co největšího zisku. Z
přihlášky mohla kapat krev, jak se říkalo,
a mohla nésti všechny znaky násilí a
vykořisťování; to pojišťovnám
nevadilo. Hlavně, že se vydělávalo.
Pojišťovny vyplácely některým svým
jednatelům zvlášť vysoké provise,
jen aby získaly schopné, lépe řečeno
všeho schopné zprostředkovatele, při
čemž nehleděly na jejich osobní charakter.
Ten byl při tomto způsobu obchodu vedlejší.
Náš stát byl však poškozován
velmi těžce i činností zahraničních
pojišťoven. Ty totiž vyvážely vyždímaný
kapitál za hranice, aniž dbaly zákonných
předpisů a státního dozoru. Jejich
ředitelství se stávala skrytými ústřednami
mezinárodní špionáže.
Takový byl stav pojišťoven v Československu
za vlády kapitalistické. Byl charakterisován
protichůdností zájmů mezi pojistníky
a pojišťovnami. Tento stav se nezlepšil ani po
druhé světové válce. Dokonce i po
znárodněni pojišťoven dekretem č.
103/45 Sb. se v národních pojišťovnách
uplatňovaly politické vlivy některých
reakčních činitelů stran Národní
fronty. Tyto vlivy byly brzdou našeho socialistického
procesu. Teprve po vítězném únoru
v r. 1948 došlo k nápravě. Všechno to,
co brzdilo a dosud brzdí socialisační proces,
je postupně likvidováno a buduje se jediná
Československá pojišťovna, n. p. v Praze.
V socialistickém hospodářství připadá
pojišťovnictví úkol opatřovat a
zabezpečovat plánovitou činností finanční
prostředky na obnovu pojištěných hodnot
národních a jiných, které byly poškozeny
nebo zničeny živelními vlivy, nehodami nebo
jinými škodlivými událostmi, jakož
i přispívat k udržení a zvyšování
osobního blaha a životní úrovně
pracujících.
Jedním z nejvýznamnějších znaků
této osnovy je její třídní
charakter. Zatím co na jedné straně řeší
uspokojivě nároky drobných pojistníků,
kteří byli nejvíce postiženi, na druhé
straně těžce zasahuje pojištěnce,
kteří uzavřeli pojištění
na jednorázové pojistné s vysokou pojistnou
sumou, a tím zamezuje zvýhodnění kapitalistických
živlů. Rovněž se osnovou řeší
otázka plnění závazků znějících
na říšské marky. Tuto část
osnovy přijmou s uspokojením zejména pojištěnci,
kteří žili za okupace v pohraničí.
Osnova věnuje velkou pozornost rovněž jednomu
z nejzávažnějších problémů
životního pojištění, t. j. problému
vyrovnání disparity mezi předpokládanou
úrokovou potřebou a skutečným úrokovým
výnosem. U životního pojištění
hraje totiž velkou úlohu dosahovaný úrokový
výnos z úsporné části prémie.
Tento výnos býval vždy vyšší
nežli úrok dosahovaný u normálních
vkladů, čímž bylo umožněno
určité zvýhodnění životního
pojištění. Zásadní změnou
v ukládací politice pojišťoven, t. j.
především zastavením úrokování
vázaných vkladů, snížením
zúročení státních půjček,
zmenšením úvěrové činnosti
pojišťoven a poklesem procenta výnosu z nemovitostí,
dosahují pojišťovny značně nižšího
úrokového výnosu, než jaký byl
předpokládán při sestavování
sazeb. Takto vzniklé ztráty řeší
osnova tak, že v případech, kde pojistné
u životních pojistek bylo placeno předem, t.
j. u pojistek, které uzavírali většinou
pojistníci ze šmelinářských kruhů,
bude možno použít jak systému přirážek
k pojistnému, tak i snížení pojistného
plnění.
Konečně odstraňuje osnova neúnosné
závazky z nadměrných platů, pensí,
provisí a odměn bývalých volených
činovníků. Jde o odstranění
dnes naprosto přežilého způsobu privilegování
určitých vrstev, zejména z členství
ve správních orgánech pojišťoven.
Poněvadž předložený vládní
návrh slouží potřebám a funkci
lidově demokratického státu, je jasným
výrazem probíhajících proměn
hospodářských, politických a třídních
a je nástrojem, který bude aktivně působit
při výstavbě socialismu a ozdraví
naše pojišťovnictví, doporučuji jménem
hospodářského výboru, aby se osnova
stala zákonem a byla schválena beze změn.
(Potlesk.)
Místopředseda dr Polanský: Ke slovu
není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Přistoupíme k hlasování.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovat
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku!
(Děje se.).