Právem se dá očekávat, že se
zákon projeví blahodárně také
při rozmisťování administrativy všeho
druhu. Koncentrací administrativy do vhodných budov
dojde se ke značnému jejímu zhospodárnění
ve všech oborech, ať již veřejné
správy a národních i jiných podniků,
či nejrůznějších ústavů,
korporací, spolků a pod. Současně
však bude zákon znamenat velkou pomoc proti nežádoucímu
soustředění administrativy, zejména
v Praze. Tím se předem odstraní množství
průvodních potíží, které
vznikají ze vzrůstajících požadavků
na bytovou plochu, na kulturní, zdravotní a sociální
zařízení velkoměsta, nehledě
k tomu, že se tak zabrání neúměrnému
vzrůstu hlavního města. Praze pomůže
tento zákon k urychlenému splnění
úkolů, vytyčených jejím směrným
plánem.
Národní výbory získají tímto
zákonem dále možnost účelně
organisovat omezováním zbytečné administrativy
spolkový život. Konečně pak získají
možnost plánovitě vracet obytné plochy,
zabrané nejrůznějšími kancelářemi,
opět jejich původnímu účelu
a tak přispět k řešení jednoho
z nejvážnějších problémů
našich velkých měst.
Lidová správa jako orgán státní
moci je konečně povinna pečovat o neustálý
rozvoj zdravotních, sociálních, školských
a kulturních zařízení, tak jak to
vyžaduje neustále rostoucí životní
úroveň pracujícího lidu.
Takovou zdravotní, sociální a kulturní
politikou vytváří lidová správa
předpoklady, aby zdravý, sociálně
zabezpečený a kulturně vyspělý
lid byl schopen plnit velké budovatelské úkoly
na naší cestě k socialismu.
Zvýšeným požadavkům na tato zařízení
zdaleka nestačí ani dědictví po kapitalistickém
systému, ani dosavadní výsledky stavebnictví,
zaměřeného především k
přednostním výrobním oborům.
Návrh předloženého zákona dává
lidové správě možnost, aby bez zdlouhavého
vyvlastňovacího řízení použila
všech možností ke krytí těchto
potřeb. Velikou výhodou osnovy zákona tisk
473 proti dosavadnímu stavu je zjednodušení
celého řízení o podmínkách
užívání místností, stanovení
nájmu a náhrad škody. Rozhodování
vyhražené dříve soudům je přeneseno
na MNV, který jako místo plánující
hospodaření s místnostmi může
i v těchto věcech týkajících
se náhrad rozhodovat rychle a pružně.
Zákon, který zavádí tak pronikavou
změnu, lze proto hodnotit jako významný krok
na naší cestě k socialismu, zvláště
když se uváží, že je operativní
a jeho výkon není vázán složitým
byrokratickým řízením, které
by znemožňovalo rychlé a pružné
rozhodování.
Osnova zákona má všechny znaky moderního
socialistického zákona, je rámcová
a umožňuje jeho pružné užívání.
Doporučuji proto jménem výboru hospodářského
Národnímu shromáždění,
aby vládní návrh zákona tisk č.
473 schválilo ve znění, jak je přijal
výbor hospodářský. (Potlesk.)
Podpredseda Valo (zvoní): K slovu neni nikto
prihlásený, rozprava odpadá.
Pristúpime k hlasovaniu.
Pretože neni pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietky neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona v
znení zprávy výborovej, nech zdvihne ruku!
(Deje sa.)
To je väčšina. Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona
podľa zprávy výborovej.
Tým je vybavený 6. bod poriadku.
Pristúpime k prejednavaniu siedmeho bodu poriadku, ktorým
je
7. Zpráva výborov hospodárskeho, soc.-politického
a zdravotníckeho a výboru rozpočtového
k vládnemu návrhu zákona o organizácii
bytového majetku a o Fondu bytového hospodárstva
(tlač 495).
Zpravodajkou je posl. Netušilová. Dávam
jej slovo. (Předsednictví převzal místopředseda
dr Polanský.)
Zpravodajka posl. Netušilová: Vážené
Národní shromáždění, pánové
a paní!
Vládní návrh zákona č. 487
o organisaci bytového majetku a o fondu bytového
hospodářství, který je předkládán
váženému Národnímu shromáždění
ke schválení, je dalším důkazem
úspěšného růstu našeho národního
hospodářství, který zpětně
působí ke stálému zvyšování
životní úrovně pracujících,
včetně úrovně bytové, a je
dalším důkazem starostlivosti naší
vlády o pracující. Tato starostlivost je
samozřejmě zaměřena nejdříve
ke zdrojům, z nichž vycházejí předpoklady
bohaté budoucnosti naší vlasti, ke klíčovému
podnikání, k ostatnímu národnímu
podnikání, k jednotným zemědělským
družstvům i komunálním i družstevním
podnikům. Tento zákon sleduje perspektivu organisované
výstavby i obnovy bytových jednotek, zbavenou spekulantství,
vydřidušství i protekcionářství.
Odstraňuje ze všeho dění starý
kapitalistický chaos a bohaté zdroje obohacování
a spekulace jednotlivců i různých společností.
Tímto však byly v kapitalistické minulosti
naší republiky také závodní byty
a každá finanční pomoc na obnovu. Páni
uhlobaroni a fabrikanti viděli i v závodních
ratejnách, v závodních bytech, t. zv. koloniích
i kasárnách, zdroje svých zisků a
v nájemnících své sluhy nejen pro
své rodiny, ale též své nástroje
při stávkách, o čemž by mohlo
mluvit Kladensko, Mostecko i Ostravsko. To však je pro nás
kapitalistická minulost.
Vláda dělnické třídy, která
vlastní výrobní prostředky, obrací
jejich výsledky do řad těch, kteří
se o jejich rozvoj nejvíce starají, a to i prostředky
bytové kultury. Proto kolem našich dolů, hutí
a továren rostou nové domy, sídliště
- vesnice. Již ne jako kasárna a ratejny, ale jako
vkusné, pohodlné a moderní domy pro horníky,
dělníky a mistry, v nichž žijí
noví, šťastní budovatelé. Tato
výstavba však musí v budoucnosti být
cílevědomě organisována, spravována
a finančně zabezpečena.
O to se postará opatření, jež obsahuje
vládní návrh zákona tisk 487. V podstatě
tohoto vládního návrhu zákona jde
1. o nové organisování národního
bytového majetku a majetku bytových sdružení
a 2. o finanční službu bytového majetku,
která bude sloužit národním a komunálním
podnikům a JZD.
Dosavadní stav bytového majetku národních
podniků byl takový, že mnohdy vlastnily národní
podniky řadu domů, ve kterých však nebydleli
jejich zaměstnanci a národní podniky dělaly
mnohde staré domácí pány. Zájem
národních podniků o takovéto domy
byl malý a domy bez udržovacích investic rychle
chátraly.
Druhá část organisace se týká
majetku bytových sdružení. Ke konci r. 1948
bylo v českých zemích na 954 bytových
sdružení a nadací, z nichž přemnohá
sledovala všechno jiné - především
zisk - jen ne službu pracujícím.
Ministerstvo práce a sociální péče
bude tímto zákonem zmocněno, aby bytový
majetek spolků, společností s ruč.
omezeným a akciových společností po
dohodě s věcně příslušným
ministerstvem převedlo na stát nebo zčásti
na obecně prospěšná bytová družstva,
která budou sloučena v obecně prospěšná
bytová družstva okresní.
Roztříštěné bytové družstevnictví
nemohlo plnit své poslání plánované
výstavby pro nedostatek prostředků a mnohdy
i pod tíží dluhů trpně přihlíželo
k chátrání domů. Při nové
organisaci bytového majetku podle vládního
návrhu jde o to, aby plánování investic
napomáhalo plnění jednotného hospodářského
plánu, což je jedinou zárukou stále
stoupající bytové úrovně pracujících.
Prvou podmínkou, aby i bytová politika pomáhala
plnění pětiletého plánu, budou
zajišťovat příslušné krajské
národní výbory, které budou o stavebních
investicích rozhodovat, a to tak, aby plnění
hospodářského plánu bylo podporováno.
Ministerstvo práce a sociální péče
bude zmocněno po dohodě s příslušným
ministerstvem dát do správy bytový majetek
národním nebo komunálním podnikům
pro jejich zaměstnance, aby tu byly úzké
vztahy býti nejen dobrými hospodáři
ve výrobě, ale i ve správě domů.
Druhá podmínka, která souvisí se stoupající
bytovou úrovní pracujících, je udržet
takové nájemné, které mohou pracující
platit. To však vyžaduje, aby schodky, které
vznikají z rozdílů dosavadní předválečné
výše nájemného a dnešních
stavebních nákladů, byly hrazeny z veřejných
prostředků. Tato skutečnost nás nutí,
aby bytové stavební investice byly svěřeny
výlučně socialistickému sektoru, jemuž
bude obstarávat finanční službu podle
dnes projednávaného vládního návrhu
Fond bytového hospodářství. Působnost
fondu bude se zásadně vztahovat na bytový
majetek národních a komunálních podniků
a JZD. Ministerstvo práce a sociální péče
může však v dohodě s ministerstvem financí
a věcně příslušnými ministerstvy
působnost rozšířit.
Dosavadní bytový fond bude tímto zákonem
zrušen a jeho skrovné jmění přejde
do Fondu bytového hospodářství. Do
Fondu bytového hospodářství budou
odváděny všechny přebytky bytového
hospodářství i částky rovnající
se odpisům na majetku. Naproti tomu fond bude hradit případné
oprávněné schodky. Fond bytového hospodářství
vyrovná se též se závazky vyplývajícími
z dvouletého plánu. Pevnou základnou pro
odhad plánovaných investic tvoří zákon
o pětiletém plánu, podle něhož
má býti do konce r. 1953 získáno stavbami
a rekonstrukcemi 9,700.000 m2 nové bytové
plochy s nákladem 39.300,000.000 Kčs, z čehož
připadá na české země 25.600,000.000
a 13.700 milionů na Slovensko. Výstavba bude se
tedy řídit potřebami pětiletého
plánu. Zvláštní kategorií fondu
budou rodinné domky. Tyto domky budou moci stavět
podle plánu národní podniky, komunální
podniky i JZD a budou je moci prodat zasloužilým pracovníkům
do vlastnictví.
Zvláštní výhody poskytuje vládní
návrh pro náborovou akci do klíčových
oborů. Noví zaměstnanci vyjmenovaných
oborů, na př. dolů, hutí, těžkého
strojírenství, kteří se přihlásí
natrvalo do nového zaměstnání, budou
požívat výhody, které značně
sníží trhovou cenu domku. Při 3 % úmoru
může stálý zaměstnanec, který
vytrvá v zaměstnání, získat
za 17 roků dům do vlastnictví za pouhou jednu
třetinu stavebních nákladů. První
jedna třetina bude odečtena ihned a třetí
po 17 letech. To jsou veliké možnosti mladým
nadšeným budovatelům, kteří půjdou
pracovat tam, kde jich republika nejvíc potřebuje.
Avšak i další výhody vyplývají
pro zasloužilé pracovníky. Taková je
péče naší vlády o pracující.
Tím se nemohou pochlubit kapitalistické státy.
To je zákonitostí socialistického státu
sovětského, ze kterého čerpáme
zkušenosti, které podle možností růstu
našeho národního hospodářství
uskutečňujeme též u nás.
Finanční služba fondu týká se
též Jednotných zemědělských
družstev, která dosud nevyvíjela zvýšenou
bytovou péči. Také ti zasloužilí
pracovníci, kteří tvoří nový
život na vesnici, kteří se starají o
zvýšené výnosy a hospodárné
společné obdělávání,
sklizeň, výmlat a výkup, si plně zaslouží,
aby požívali možností, které nám
už dnes skýtá plnění pětiletého
plánu.
Fond bytového hospodářství, jako samostatná
právnická osoba, bude míti vlastní
orgán, který povede i jeho správu. Bude jím
devítičlenný výbor, jehož členy
i předsedu a náměstka bude jmenovat ministr
práce a sociální péče v dohodě
s ministrem financí.
Naší dělnické třídě
žije se denně radostněji. Zákony, které
její vláda a zástupci v Národním
shromáždění tvoří, prospívají
jejímu rozvoji. Jak jinak je tomu v kapitalistických
zemích, kde početné rodiny jsou denně
vyhazovány na dlažbu, protože nemohou platit
nájemné, protože otec pozbyl zaměstnání.
Jak jinak je tomu v koloniálních a polokoloniálních
zemích, kde bohaté zdroje seberou imperialisté,
a domorodé obyvatelstvo bydlí v chýších
a brlozích. Vlády těchto zemí se nestarají,
jak zvýšit bytovou úroveň milionů
rodin, dětí a žen živořících
a trpících, ale vymýšlejí si
nejpekelnější zločinné prostředky,
jak zabrzdit šťastný rozvoj v lidově demokratických
státech - mandelinku bramborovou, špiony, sabotéry,
vrahy a nyní v lidově demokratické Koreji
agresi a válku. Tak chtějí přehlušit
skutečnost 45 milionů nezaměstnaných,
která je výsledkem jejich anarchistické výroby
a vykořisťování. Nic tuto skutečnost
nepřehluší. Výsledky pilné práce
milionů našich dělníků a dělnic,
mistrů, techniků a rolníků, kteří
jsou vedeni předvojem dělnické třídy,
naší slavnou Komunistickou stranou Československa,
půjdou stále a směleji kupředu a budou
posílením poctivému boji korejských
vlastenců proti americkým imperialistickým
paličům války.
Paní a pánové, hospodářský
výbor projednal na svém zasedání vládní
návrh zákona tisk 487 a doporučuje slavnému
Národnímu shromáždění
jeho schválení se změnami, které byly
uvedeny ve zprávě výborové. (Potlesk.)
Místopředseda dr Polanský: Ke slovu
není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Přistoupíme k hlasování.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovat
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 7. bod pořadu.
Přistoupíme k projednávání
osmého bodu pořadu, jímž je
8. Zpráva výboru ústavně-právního
a výboru branného a bezpečnostního
k vládnímu návrhu zákona o opatřeních
souvisících s úpravou kázeňského
práva příslušníků ozbrojených
sborů (tisk 490).
Zpravodajem je posl. Tauš. Dávám mu
slovo.
Zpravodaj posl. Tauš: Paní a pánové!
Od února 1948 jsme byli v této síni svědky
projednávání několika důležitých
zákonů, týkajících se samých
základů našich ozbrojených sborů.
A dnes máme na pořadu další, byť
rozsahem menší, ale významem důležitý
zákon týkající se opatření,
která souvisí s úpravou kázeňského
práva příslušníků ozbrojených
sborů.
Porážkou hlavních opor světového
imperialismu ve druhé světové válce
- fašismu německého, italského a japonského
- dík existenci SSSR, plynoucí z převahy
socialistického zřízení nad kapitalistickým,
byly dány historické podmínky pro osvobození
řady evropských států nejen od cizích
fašistických uchvatitelů, ale i od vlastních
vykořisťovatelů - vlastních kapitalistů.
Tak vzniká po druhé světové válce
věnec lidově demokratických států,
osvobozených slavnou sovětskou armádou. Lid
těchto států, který se stal po prvé
v dějinách skutečným pánem
a hospodářem ve svých zemích, se dává
na cestu svého světlého vzoru, Sovětského
svazu, dává se na cestu budování socialismu.
I naše republika po květnové revoluci r. 1945
vykročila rázně na cestu budování
socialismu. Ale jen bláhový nebo nevědomý
by se mohl domnívat, že tato cesta bude hladká,
bez obtíží, bez překážek.
Právě zkušenosti Sovětského svazu
nám ukazovaly, co nástrah a úkladů
čeká nás na této cestě. Ukazovaly
nám také, jak nebezpečné by bylo se
domnívat, že svržení kapitalisté
se definitivně vzdali. Naopak. Nastupují nejen u
nás, ale všude tam, kde byli zbaveni svých
výsad, zbaveni možnosti beztrestně vykořisťovat
lid, k přepestrým formám sabotáží,
vyvolávání obtíží, maření
úsilí pracujícího lidu a nevynechávají
jedinou příležitost k tomu, aby ve spojení
se zahraniční reakcí, s jakýmkoliv
sebehorším nepřítelem našeho lidu
budování socialismu poškozovali. Chovají
neustále naděje, že jejich ztracený
ráj, to je beztrestné vykořisťování
lidu, se opět vrátí. Po únoru 1948
pak, kdy padly všechny naděje reakce na možnost
jakéhokoliv zvratu vnitřními silami, nastoupila
naše reakce cestu otevřené zrady a podporována
i povzbuzována zahraničními představiteli
světového imperialismu, především
americkými a anglickými, spekuluje a spoléhá
jen na válku, na válku proti vlastnímu lidu,
na válku proti vlastnímu národu. Odhalili
svou hnusnou tvář všichni ti Zenklové,
Ripkové a Majerové a nedávný proces
na Pankráci byl až příliš poučnou
a názornou školou, než aby nás nechal
na pochybách o tom, že reakce je schopna všeho,
a burcuje nás k tomu, že proti silám temna
je nutno budovat a organisovat všechny síly na ochranu
trvalého míru.