Tedy takové národní výbory budou stíhat
a spravedlivě trestat přestupky, aby učily
naše občany, jak mají žít a chovat
se podle zásad naší lidově demokratické
společnosti.
Doposud vykonávaly trestní pravomoc ve správních
přestupcích jen okresní národní
výbory. Uvedl jsem již v ústavně-právní,
výboru, že podle statistiky připadlo v r. 1948
na každý okresní národní výbor
ročně průměrně 1000 správních
deliktů, o nichž musily rozhodnout. Po přesunu
všech dosud soudních přestupků do rozhodovací
kompetence okresních národních výborů
nastalo by pro ně nezvládnutelné zatížení.
Proto ve smyslu prohlášení ministra vnitra
Noska na kroměřížském
celostátním sjezdu národních výborů
v r. 1948 o rozšíření kompetence místních
národních výborů přenechává
nový kodex trestního správního řízení
vládě, aby nařízením stanovila,
které přestupky a v jakém rozsahu budou stíhat
místní národní výbory v první
stolici. Uvnitř národních výborů
o přestupcích menšího významu
bude rozhodovat referent, závažnější
přestupky projedná tříčlenná
trestní komise. Jejich působnost bude vymezena teprve
prováděcími předpisy. Rozhodnutí
referenta i komise bude kontrolovat předseda národního
výboru, který jako strážce socialistické
zákonnosti může zastavit výkon rozhodnutí
nezákonných nebo takových, jež porušují
směrnice pro referenta či komisi závazné.
Tentýž úkol péče o dodržování
socialistické zákonnosti budou vykonávat
nejblíže nadřízené národní
výbory, které jako druhá a konečná
instance rozhodnou o odvoláních s konečnou
platností. Trestní řád správní
přímo stanoví národním výborům,
aby svým rozhodnutím plnily též důležitý
úkol, naznačený kdysi V. I. Leninem, úkol
výchovy pracujících k zachování
kázně uložené zákony a výchovy
k dodržování pravidel každodenního
života ve společnosti pracujících.
Naše národní výbory budou však
vychovávat k uvědomělému plnění
povinností při budování socialismu
nejen obviněné, kteří před
národní výbor přišli pro svá
přestoupení zákona a byli za to postiženi
přiměřeným trestem, ale i ostatní
občany, kterým jsou spáchané přestupky
známy, a proto vynesený spravedlivý trest
je i pro ně výchovným poučením.
Jako instituce, které mají zvláštní
výchovný účinek právě
pro bezprostřednost trestu, následujícího
hned po spáchaném činu, nový trestní
správní řád přejal a rozšířil
blokové řízení, určené
pro stíhání nejdrobnějších
přestupků, a řízení příkazní,
která obě umožňují rychlé
uložení trestu bez předchozího formálního
řízení.
Výchovné cíle nového trestního
správního řádu ukazuje též
ustanovení o upuštění od stíhání,
kterého národní výbor může
použít, dopustil-li se pracující jen
malého přestupku a zájem pracujícího
lidu nevyžaduje stíhání. Ta o instituce
odpovídá ustanovením o upuštění
od potrestání v trestním správním
právu hmotném, které podle dialekticko-materialistické
zásady o jednotě formy a obsahu tvoří
s procesním právem správním nedílný
celek.
Vytčením výchovných cílů
liší se nové trestní správní
řízení zásadně od dřívějších
trestně správních procesních předpisů,
které sledovaly účel "zachovat vážnost
porušeného zákona". Tehdejší
správní věda hledala důvody páchání
přestupků ve vrozené povaze lidí,
nezabývala se tedy výchovnými možnostmi.
Nechtěla vidět třídní antagonismus
a materiální bídu jako důvody přestupování
zákona, poněvadž pak by musela označit
celý kapitalistický řád jako pravého
viníka. Šlo jí tedy jen o "vážnost
zákona", který chránil vládnoucí
třídu a nesměl být porušen, aby
ona se necítila ohrožena ve svém třídním
panství.
Při zjišťování a trestání
přestupků budou národní výbory
úzce spolupracovat se vším pracujícím
lidem. Musíme mobilisovat masy, aby dbaly na dodržování
zákonů, které si samy daly, aby plně
pochopily jejich účel, kterým je: ochrana
pracující společnosti a lidově demokratického
státu před rušivými útoky.
Národním výborům je novým trestním
řádem správním svěřena
povinnost stálé péče o dodržování
socialistické zákonnosti v okruhu jejich působnosti.
Jsou povinny stíhat všechna porušení zákona,
jež zákonná vůle lidu svěřila
jejich trestní pravomoci, při dodržování
všech zásad ochrany lidské důstojnosti,
která je u nás, ve státě na přechodu
k socialismu, respektována daleko více, než
tomu bylo za vlády buržoasie. Aby národní
výbor mohl při projednávání
přestupku činit správné závěry,
musí pečlivě zjistit všechny okolnosti.
Důsledně prováděné vyšetřování
a spravedlivé rozhodování na základě
objektivně zjištěné pravdy utvrdí
vážnost národních výborů
v širokých masách pracujících
a ještě více ukáže význam
národních výborů jako pilířů
lidové demokracie, jako orgánů, bez nichž
by si náš lid už nedovedl veřejný
život představit.
Veřejné orgány mají přímo
zákonem uloženu povinnost, aby umožňovaly
národním výborům splňování
účelu zákona, potlačování
nepřátel a dosažení výchovných
cílů u pracujících, kteří
se dosud nezbavili od kapitalismu zděděných
návyků a měšťáckých
tradic. Tento úkol budou veřejné orgány
plnit tím, že budou národním výborům
oznamovat přestupky, o kterých se dovědí,
a usnadňovat jim leckdy velmi obtížnou práci
na zjišťování objektivní pravdy,
zejména tak, že budou okamžitě a spolehlivě
vyřizovat dožádání národních
výborů a tím jim dávat k disposici
zjištění, která veřejné
orgány vzhledem k svému oboru nebo vzhledem k aparátu,
jejž mají po ruce, mohou si snadněji opatřit
než národní výbory samy.
Náš nový trestní správní
řád vychází z poměrů,
které u nás právě jsou. My jsme politicky
lidovou demokracií s funkcemi diktatury proletariátu.
Naším cílem je socialismus. Víme podle
slov V. I. Lenina, že diktatura proletariátu znamená
pokračování třídního
boje v nových formách. V tomto boji nám bude
pomáhat též nový trestní řád
správní, který je zákonem třídním.
Chceme, aby třídního zaměření
zákona mohly národní výbory používat
k soustavnému potlačovaní zbytků kapitalistické
reakce. Také nový trestní řád
musí být zbraní dělnické třídy
v zostřujícím se třídním
boji, musí být dělnické třídě
a pracujícímu lidu pomocníkem obhajování
a upevňování cesty k socialismu, kterou po
únorovém vítězství pod vedením
komunistické strany a za vůdčího genia
presidenta Klementa Gottwalda nezvratně nastoupila.
Uplatnění třídních hledisek
umožňují zvláště ustanovení
VI. hlavy projednávaného zákona. Promluvím
o nich podrobněji jednak proto, že jsou to zčásti
ustanovení, která nemají obdoby v dosavadní
právní úpravě, jednak z toho důvodu,
že jejich nedostatek v praxi někdy způsoboval
nemožnost dosáhnout spravedlivého rozhodnutí.
Je to v první řadě ustanovení o zrušení
nálezu z moci úřední. Zákon
tu dává možnost, aby krajský národní
výbor zrušil nález do 6 měsíců
po tom, co nabyl právní moci. Toto ustanovení,
kterého dřívější právo
neznalo, uplatňuje se v případech, kdy rozhodnutím
I. stolice byl poručen zákon ve prospěch
obviněného, který se pak ovšem neodvolal
a tím byla jakákoliv náprava vyloučena.
Takového ustanovení zákona jsme často
postrádali v době, kdy trestní nalézací
komise při okresních národních výborech
rozhodovaly podle malého dekretu o provinilcích
proti národní cti.
Vzpomínám na jeden případ, kdy spolumajitel
továrny na kůže v Heřmanově Městci,
jehož důvěrné styky s Němci byly
prokázány, stál od r. 1946 dvakrát
před trestní nalézací komisí
při ONV v Chrudimi, ale po každé po stranickém
projednání věci tímto paritním
orgánem bylo řízení zastaveno. Pracující
v Heřmanově Městci se marně snažili,
aby spravedlnost došla uplatnění. Teprve zákon
č. 34/1948 Sb. přinesl pro pana továrníka
příslušný trest, ovšem zastihl
jej už na druhé straně hranic. Nyní
podle nových ustanovení budou moci nadřízené
KNV v podobných případech včas zasahovat.
Další ustanovení VI. hlavy nového správního
řádu o zmírnění nebo prominutí
trestu upravuje případy, kdy tvrdost zákona
přesahuje dosažení výchovného
účelu zákona a kdy tedy by se jeho důsledné
uplatnění vůči pracujícímu
příčilo třídnímu poslání
zákona. Proto je zde ustanovení, že trest může
být zmírněn nebo prominut odvolací
stolicí nebo nadřízeným národním
výborem, a kdyby ani ten nevyhověl, ministrem vnitra.
V dřívějším trestním řízení
správním nebylo také všeobecného
ustanovení o obnově řízení.
Uznávalo se sice, že v zájmu spravedlivého
posouzení věci a zjištění pravdy
je institut obnovy řízení v trestním
řízení správním nutný,
ale k jeho uzákonění nedošlo. Nový
trestní správní řád odstraňuje
tento nedostatek dokonalou zákonnou úpravou. (Předsednictví
převzal místopředseda Richter.)
Západní imperialisté a zbytky jejich přisluhovačů
z řad buržoasie u nás při uvádění
trestního správního řádu v
život jako zákona třídního budou
možná zase mluvit o svobodě a rovnosti na západě
jako protikladu poměrů u nás. Můžeme
nejenom citovat Lenina, který demaskoval zdání
svobody a rovnosti v buržoasně demokratických
státech a ukázal, že v těchto státech
se svoboda rovná "svobodě majitelů zboží"
a rovnost "rovnosti majitelů zboží".
Náš pracující lid též za
první republiky dobře poznal, že buržoasní
fikce rovnosti je pouze formální rovností
se zachováním buržoasního útisku,
jha kapitálu a nájemního otroctví.
Mohli bychom pro to uvést stovky příkladů
z doby buržoasní demokracie u nás. Tehdy ti,
kteří dnes mluví o nedostatku svobody, cítili
se dostatečně svobodni. Samozřejmě.
Ale ptal se tenkrát někdo z nich dělníka,
nezaměstnaného nebo zemědělské
ženy, která pracovala za 60 haléřů
za hodinu od slunka do slunka, zdali také oni se cítí
dost svobodní, zdali také oni už poznali, že
před zákonem jsou si rovni s fabrikantem a velkostatkářem
nebo okresním hejtmanem?
Jednou po opětovném vraždění
dělníků četnickými puškami
a bodáky - bylo to v Kosutech - zeptal se posl. Zápotocký
v parlamentě ministra vnitra Slávika a zástupců
buržoasních stran, zdali dělníci, kteří
jsou vyssáváni, trápeni hladem, vyhazováni
po statisících na dlažbu, jsou povinni snášet
tuto buržoasní persekuci. Nikdo mu na to tehdy neodpověděl
a také odpovědět nemohl. Dnešní
nespokojenci se svobodou, v jejichž zájmu, v zájmu
udržení jejich vykořisťovatelské
moci, byli dříve dělníci vražděni,
též by nemohli než zahanbeně mlčet.
Před masami našich pracujících je třeba
zdůrazňovat zásadu, že nový trestní
správní řád je vydán proto,
aby především je chránil. Je nutno vyzdvihnout
tuto funkci nového zákona, aby zmizely staré
obavy našeho lidu před vším, co mělo
souvislost s trestním právem, ostatně krutě
odůvodněné obavy, jež jsou vzpomínkou
na doby starého Rakouska a první republiky.
Když jsem byl před nedávnem na propagaci nového
trestního práva v kopřivnické Tatře,
zajímali se tam pracující o nový zákon
jako o nový nástroj. Věděli, že
je potřebí podrobně se s ním seznámit,
poznat všechny jeho možnosti, znát, jak ho plně
využít. Bylo jim docela jasné, že dobrý
zákon v jejich rukou stejně jako dobrý nástroj
slouží k dobývání socialistického
cíle k urychlení cesty k němu. Takový
poměr k našim zákonům musí nabýt
všichni naši pracující, poměr hospodářů,
kterým zákon byl svěřen, aby ho používali
k ochraně své denní budovatelské práce.
Podle nového trestního správního řádu
budou řešeny případy každodenního
života, drobná klopýtnutí pracujících
i méně závažné činy lidí,
kteří svou nelásku k lidově demokratickému
řízení projeví trestním činem.
Trestní správní řád ukládá
národním výborům, aby tato vybočení
z hranic normálního života stíhaly bez
zbytečného formalismu a byrokratických průtahů,
aby rychle, jak to žádá potřeba nerušené
práce, zjistily vinu a vyslovily trest.
Tomuto účelu vyhovuje zejména ustanovení
trestního správního řádu o
provádění důkazů. Obsahuje
jen několik hlavních zásad o důkazu
svědky, znalci a ohledání, které jsou
v podstatě obdobou trestního řízení
soudního. Stanoví pro každého povinnost
vypovídat před národním výborem
jako svědek, což dříve platné
zákony v trestním správním řízení
neukládaly. Dříve také nebylo zákonných
prostředků, kterými by bylo možno předvoláním
donutit svědka k vydání svědectví
a které by umožňovaly jeho stíhání
pro odepření svědecké výpovědi.
Dnes, když všechny tyto instituty jsou v trestním
správním řízení uzákoněny,
nabývají národní výbory možnosti
důkladně zjistit materiální pravdu
a tím získat podklad ke spravedlivému rozhodnutí.
Zásadě jednoduchosti vyhovuje též řízení
blokové a příkazní, o jejichž
výchovném významu jsem již mluvil, a
jiná drobnější ustanovení. Zjednodušení
bylo dosaženo též tím, že rozličnost
lhůt ve starém řízení správním
byla nahrazena jedinou lhůtou 15denní.
Poměr k člověku, jaký je zaveden v
sovětském zřízení, projevuje
se též v mnoha ustanoveních zákona o
trestním správním řízení.
Osobní a domovní prohlídka má být
prováděna tak, aby byla co nejméně
omezena osobní a domovní svoboda občanů
chráněná ústavou. Při vydání
věci se zásadně vyžaduje předchozí
výzva k dobrovolnému vydání. Obviněnému
se zaručuje, že mu bude dána možnost vyjádřit
se o všech skutcích, které se mu kladou za
vinu.
V hlavě IV pojednává zákon o trestním
řízení správním o zvláštních
druzích řízení. Je to řízení
v nepřítomnosti obviněného, které
odchylkou od jinak platných zásad dovoluje, aby
národní výbory provedly řízení
bez obviněného, který se po spáchání
přestupku vyhnul řízení, utekl nebo
se skryl. V tom případě provede národní
výbor řízení, případně
za přítomnosti zmocněnce obviněného.
Poněvadž však trest na nepřítomném
nelze vykonat, může národní výbor
dodatkovým trestem postihnout jeho zanechaný majetek.
Jde tu o ustanovení třídní, jehož
úmyslem je potlačovat zpronevěřilé
zbytky kapitalistické reakce.
Dále upravuje IV. hlava podrobovací řízení
podle obdoby dřívějšího řízení
upouštěcího s tím rozdílem, že
podrobení bude mít účinky jako pravomocný
nález. Řízení o urážkách
na cti, v němž se bude rozhodovat o urážkových
přestupcích dříve soudních,
chrání čest jako důležitý
lidský statek. Zahajuje se k návrhu uraženého
a klade důraz na pokusy o provedení smíru.
Po zkušenostech z dřívější
doby jsou v tomto druhu řízení advokáti
ze zastupování vyloučeni.
V řízení proti mladistvým pak správní
trestní řád podstatně zmirňuje
svá ustanovení. V celé naší mládeži
vidíme podle slov presidenta republiky Klementa Gottwalda
strážce odkazu naší národní
revoluce, z níž vznikla naše nová národní
svoboda a náš nový lidově demokratický
řád, vidíme v nich budovatele naší
socialistické budoucnosti. Nechceme, aby ani jeden příslušník
mládeže byl vyloučen z tohoto vznešeného
a odpovědného úkolu. Proto i v případě
přestoupení zákona jednotlivcem z řad
mládeže se zákon snaží dosáhnout,
aby mladistvý si neosvojil praktiky starých provinilců
anebo se od nich nedal svést k páchání
dalších trestních činů. Z toho
důvodu zákon o trestním řízení
správním stanoví, že v případě
spoluobvinění osoby starší 18 let vyloučí
se mladiství ze společného řízení,
pokud tomu nepřekážejí závažné
důvody. Také zadržen a vzat do vazby smí
být mladistvý jen zcela výjimečně.
Trest na svobodě pak se vykonává v ústavech
pro mladistvé nebo v soudních věznicích
pod zvláštním dozorem.
Tak se stará trestní správní řád
naší lidové demokracie o mladistvé provinilce.
Respektuje v nich lidi, kteří jsou přístupni
výchově a kteří správným
vedením a uvědomováním podle zkušeností
a výchovné práce sovětského
Makarenka, jichž jsme ještě nemohli ani dost
docenit, mohou se stát vzornými příslušníky
naší pracující společnosti.
Také těmto ustanoveními o mladistvých
vyniká náš stát nad mnohé státy
buržoasního západu. Ale zase se nemusíme
ohlížet příliš daleko, vzpomeňme
si na první republiku, na střílení
do dětí v Radotíně, na zranění
těhotných žen surovými zákroky
policie, jako tomu bylo v r. 1935 s nezaměstnanou dělnicí
Antonií Beckovou v Lysé n. Lab., abychom viděli,
jak hanebný, krutý a prolhaný byl buržoasní
režim, který svou surovost zastíral krásným
heslem "Demokracie dětem".
V závěru připomínám, jak šťastná
je naše země proto, že Sovětský
svaz nejen dal krev svých hrdinů na její
osvobození, nejen nám pomáhá, jsme-li
v nouzi, ale že také stále a stále nám
dává z nesmírné studnice svých
zkušeností. Jemu a jeho právní vědě
vzdáváme díky za to, že jsme mohli v
tak krátké době dát v kodexu trestního
řízení správního našemu
pracujícímu lidu do ruky prostředek, který
i v tomto právním sboru bude unifikovat právo
v zemích českých a na Slovensku a tím
podporovat bratrský svazek Čechů a Slováků,
mohli jsme mu dát do ruky zbraň, jež bude dobře
chránit naše budovatelské úsilí
a pomůže zabezpečit náš vyrůstající
socialistický společenský řád.
Nakonec považuji za svůj úkol oznámit
Národnímu shromáždění,
že zákon o trestním řízení
správním byl projednán 27. června
1950 v ústavně-právním výboru,
který jej schválil po zprávách hlavního
zpravodaje a pánů posl. dr Prokeše a
Havla jako zpravodajů dílčích
ve znění vládního návrhu se
změnami, které jsou zřejmý z výborové
zprávy. Z pověření ústavně-právního
výboru připadá mi nyní čest
navrhnout Národnímu shromáždění,
aby osnovu zákona o trestním řízení
správním ve znění přijatém
v ústavně-právním výboru schválilo.
(Potlesk.)
Místopředseda Richter (zvoní):
Ke slovu se přihlásil p. ministr vnitra V. Nosek.
Prosím ho, aby se ujal slova.
Ministr Nosek (Uvítán potleskem):
Slavné Národní shromáždění,
paní a pánové!
Spolu s trestním zákonem a trestním řádem
soudním byly vám předloženy další
dva neméně významné a pro lidovou
správu mimořádně důležité
zákony trestní zákon správní
a trestní řád správní. Také
tyto zákony se stanou dalšími základními
kameny socialistického zákonodárství,
neboť národním výborům umožní
zajisté splnění jejich rozsáhlých
úkolů při socialistické výstavbě
naší země.