Mnozí státní zaměstnanci byli překvapeni
tím, že tento zákon neobsahuje platové
tabulky, jak tomu bylo u dřívějších
platových zákonů. Zákon obsahuje rámcová
ustanovení o pracovních příjmech.
Podle jednotlivých druhů prací a jejich hodnoty
budou zaměstnanci zařaděni do pracovních
tříd a podrobnosti budou upraveny zvláštními
platovými řády. Platové řády
nebudou něčím ztrnulým, nýbrž
budou se měnit v souhlase se zlepšováním
a zdokonalováním práce, s postupným
zvyšováním národního důchodu.
Předpokládá se i zdokonalování
způsobů, jimiž práci budeme měřit
a hodnotit, vytváření a zdokonalování
pracovních norem. Platové řády budou
vydány vládními nařízeními
a s jejich hlavními zásadami byli zaměstnanci
seznámeni svými odborovými svazy. Nový
zákon roztřiďuje zaměstnance do čtyř
zaměstnaneckých skupin: na správní
zaměstnance, učitele, zaměstnance zdravotní
péče a zaměstnance zahraniční
služby. Z nich bych chtěl zvláště
zdůraznit povinnosti, které nový zákon
ukládá učiteli. Učitel má z
mládeže vytvářet uvědomělé
občany lidově demokratického státu,
statečné obránce vlasti a zastánce
pracujícího lidu a socialismu. A myslím,
že u učitele více než u kteréhokoliv
jiného zaměstnance může být této
povinnosti učiněno zadost jen tehdy, nevyplývá-li
tato povinnost jen z paragrafu zákona, nýbrž
v prvé řadě z vlastního vnitřního
přesvědčení. Zákon také
převádí zaměstnance národních
výborů mezi státní zaměstnance
a tak dovršuje reorganisaci lidové správy i
pokud se týká jejích zaměstnanců.
Odstraňuje definitivu, která byla dřívějším
privilegiem státních zaměstnanců,
které však je nechránilo proti restrikčním
zákonům a jiným zákrokům. Tato
stará, pomyslná definitiva je dnes nahrazena jistotou
všeho pracujícího lidu v našem státě,
že každý bude odměněn podle zásluhy
za svou práci.
Tato osnova byla projednána ve výborech ústavně-právním,
sociálně-politickém a rozpočtovém.
Všemi výbory byla přijata jako jeden ze základních
kamenů našeho právního řádu
a v rozpravě výborů byl oceněn její
politický dosah pro vybudování socialismu
v naší vlasti. Oceněn byl také kladný
postoj státních zaměstnanců jako celku
v únorových událostech 1948, rostoucí
úsilí o zlepšení práce v administrativě,
snahy o soutěžení a zavádění
norem ve veřejné správě a podíl,
který má veřejná správa na
úspěších našeho budování
po únoru 1948. S hlediska rozpočtového je
úhrada zvýšených nákladů,
kterých si vyžádá úprava platů,
zajištěna ve státním rozpočtu
pro r. 1950. Jménem výborů ústavně-právního,
sociálně-politického a zdravotnického
a rozpočtového navrhuji, aby NS přijalo osnovu
ve znění podle zprávy výborové.
(Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dávám
slovo zpravodaji k bodu 2, posl. dr Váchovi.
Zpravodaj posl. dr Vácha: Paní a pánové!
Spolu se zákonem o pracovních a platových
poměrech státních zaměstnanců,
který upravuje zaměstnanecký poměr
široké kategorie dřívějších
státních a veřejných zaměstnanců,
předložila vláda Národnímu shromáždění
také osnovu zákona o pracovních a platových
poměrech soudců z povolání, prokurátorů
a soudcovských čekatelů, t. zv. soudcovský
zákon. V této osnově zákona upravují
se zaměstnanecké poměry další
důležité a velké kategorie státních
zaměstnanců, které dřívější
úprava ponechávala ve společném rámci
s ostatními. Tak tomu bylo již u staré pragmatiky
a stejně u platového zákona v r. 1926. Ovšem,
i když dříve byli soudci formálně
zahrnuti mezi ostatní státní zaměstnance,
přece jen vždycky tvořili zvláštní
kategorii, odlišenou velmi přesně a zásadně
od všech ostatních, a to vzhledem k jejich významu
a úkolům, které jim byly svěřeny.
Kapitalistický právní řád pohlížel
na celé soudnictví a na soudce jako vykonavatele
této pravomoci zcela zvláštníma očima.
Soudcovská moc byla a jest podle každé buržoasní
ústavy jednou ze tří zvláštních
druhů státní moci, a to mocí velmi
významnou, která vždycky sloužila buržoasii
k tomu, aby jí pomáhala udržovati třídní
charakter kapitalistického státu, aby zabezpečovala
její politickou moc a aby nedopustila, aby základní
principy, na kterých tento společenský řád
stál, t. j. soukromé vlastnictví, zvláště
výrobních statků, a z toho plynoucí
vykořisťování dělnické
třídy bylo nějakým způsobem
ohroženo. Je proto zcela samozřejmé a je logickým
důsledkem předchozího, že byl také
kladen velký důraz na třídní
výběr těch, kteří tuto moc
drželi se svých rukou, na jejich třídní
uvědomění jako pomocníků kapitalistického
řádu a na speciální úpravu
jejich zaměstnaneckého poměru vůči
státu, ovládanému buržoasií.
Je také možno říci, že se buržoasnímu
státu tento úkol dařil, a to nejen v prvních
dobách jeho politické moci, kdy buržoasie znamenala
ještě pokrok proti odumírajícímu
feudalismu a kdy soudce byl nositelem pokrokovějšího
a modernějšího nazírání
na člověka a právo. Soudcovské kruhy
prvé republiky dlouho žily a s pýchou tradovaly
starou zkazku, jak okresní soudce v Benešově
v době před první světovou válkou
osvobodil kočího arcivévody Ferdinanda d'
Este, obviněného z krádeže biče,
přestože tento typický představitel
feudálního panství a monarchie si přísného
potrestání žádal. Nevzpomínali
ovšem již tak hrdě na dobu, kdy již mnoho
soudců dávno zapomnělo na svou pokrokovou
minulost, když se dali cele do služeb vládnoucí
třídy a kdy vším svým úsilím
snažili se udržeti zpuchřelý a praskající
řád drakonickými tresty a ostatními
opatřeními, která jim vládnoucí
třída dala k disposici. Nejsou ještě
tak daleko doby a mnohý i z dnešních státních
funkcionářů na vlastní kůži
pocítil, jak tytéž soudy, které velmi
humánně dovedly jednat s bankovními defraudanty,
úpadkáři a často i vrahy, dovedly
tvrdě a nelítostně odsuzovat každého,
kdo dal najevo svoji touhu po lepším a spravedlivějším
společenském řádu třeba jenom
tím, že provolal slávu našemu spojenci
a pravému ochránci, Sovětskému svazu.
Je známa řada rozhodnutí Nejvyššího
soudu, který takovéto výkřiky pokládal
za největší vlastizradu a odsuzoval je přísněji
než skutečnou špionáž a práci
proti republice, prováděnou henleinovskými
Němci.
Takovéto zjevy a podobný postup nebylo samozřejmě
něco specificky československého. Nejmarkantněji
snad vystoupila úloha soudcovské moci a soudců
jako ochránců kapitalistických zájmů
a jejich vykořisťovatelských zisků v
USA v době, kdy Roosevelt, zvolený hlasy dělníků
a drobných farmářů za presidenta a
hrozící se hloubky krise a sociálních
nepokojů, vyvolaných americkými monopoly,
snažil se zreformovati kapitalistický monopolismus
a podříditi jej alespoň jakési kontrole
volených zástupců lidu. Tehdy nejvyšší
soud Spojených států, obsazený vlivem
vševládnoucích monopolů několika
zkostnatělými starci, dovedl účinně
sabotovat a znemožňovat každé Rooseveltovo
opatření, které mohlo vrhnouti trochu světla
do temných finančních machinací new-yorských
kapitalistů a které alespoň částečně
mělo omezit jejich nesmírnou moc a přemrštěné
zisky. Nestačila nesmírná popularita Rooseveltova
ani jeho politický genius a president byl Nejvyšším
soudem donucen k hanebné kapitulaci v tomto směru.
Je samozřejmé, že u nás revoluce v r.
1945, zřízení lidově demokratického
státu a události února 1948 od základu
změnily situaci. Soudcovská moc ve smyslu naší
nové ústavy přestala být odděleným
a samostatným druhem státní moci. Soudci,
a to nejen lidoví, nýbrž i soudci z povolání,
přestali být ochránci buržoasních
privilegií a stali se součástí lidu
a pracujících mas, které dříve
pomáhali ovládati. Neznamená to ovšem,
že by tím význam soudů a soudců
samých nějak poklesl, spíše naopak.
V tomto období výstavby naší lidové
demokracie a přestavby společenského řádu
na socialistický, v období zvýšeného
třídního boje, kdy poražená buržoasie,
zatlačená do podzemí a do konspirace, neváhá
použíti žádných prostředků
k poškození naší výstavby a tím
zájmů našich nejširších mas,
v období, kdy se tato poražená třída
neštítí hazardovati ani s československou
státní samostatností a národní
svébytností, musí zde státi naše
lidově demokratické soudy jako pevné zábrany
ochrany práv našeho pracujícího lidu,
práv tak těžce vydobytých, k ochraně
naší státní samostatnosti a k ochraně
před návratem politického panství
buržoasie a jejího vykořisťovatelského
systému. Také soudci jako ostatní státní
zaměstnanci přestali být oddělenou
kastou, sloužící cizím zájmům,
a stali se ochránci a budovateli nového pořádku.
Důležitost jejich úkolů vystupuje i
z důrazu, který na tuto kategorii klade naše
Ústava 9. května 1948.
Za těchto okolností je nasnadě, že dosavadní
úprava soudcovského zaměstnaneckého
práva nemůže vyhovovati našim dnešním
potřebám. Lidově demokratický stát
nemá zapotřebí vytvářet oddělenou
kastu státních funkcionářů,
nemá zapotřebí, aby oni chránili výlučně
hospodářské zájmy soukromých
výrobců. Není také žádoucí
v naší nové republice, aby úprava jejich
pracovního poměru byla odlišná v krajích
českých od slovenské oblasti a aby předpisy
ji upravující byly nejednotné a rozptýlené.
Bylo proto nutné, aby v rámci úpravy ostatních
státnězaměstnaneckých a veřejnozaměstnaneckých
pracovních a platových poměrů byla
znovu upravena podle přibližně stejných
zásad i otázka našich lidově demokratických
soudů a soudců, aby se tak ti, kterým jsou
svěřeny tak důležité úkoly
v našem státním zřízení,
cítili skutečnými orgány lidově
demokratického státu. Poněvadž však
povaha úkolů, které jsou našim soudcům
a prokurátorům svěřeny, je přece
jenom v některých směrech zcela jiná
než povaha úkolů ostatních veřejných
zaměstnanců, bylo nutné upraviti některé
poměry soudců odlišně, a z toho důvodu
vyžádala si tato úprava formy zvláštního
zákona. V neposlední řadě také
proto, že soudci, jak jsem již pravil, jsou v některých
směrech ve své působnosti a také pracovním
poměru zakotveni přímo v ústavě,
a bylo proto v duchu naší nové ústavy
nutné tyto poměry řešiti speciálně.
V ostatních poměrech přizpůsobuje
se osnova zákona úpravě osnovy zákona
o pracovních poměrech ostatních státních
a veřejných zaměstnanců.
Snad nejvýznamnější rozdíl proti
pracovnímu poměru státních zaměstnanců
jiného typu jeví se v trvalosti pracovního
poměru soudců a prokurátorů. Tato
význačná změna vyplývá
z ustanovení § 141 naší ústavní
listiny, který ustanovuje v odst. 2, že soudcové
z povolání jsou na svá místa ustanovováni
vždy trvale. Tím je také dokumentována
dosavadní soudcovská nezávislost a zdůrazněno,
jakému významu se celá tato kategorie zaměstnanců
těší. Je zcela přirozené vzhledem
ke společné povaze úkolů, které
mají soudci a prokurátoři, že osnova
dává stejné řešení otázky
pracovního poměru nejen soudcům, ale také
prokurátorům, třebaže o nich není
v ústavě zmínka. Zde musíme mít
na mysli politický význam jejich funkce, neboť
jsou to oni v prvé řadě, kteří
střeží zájmy státu a bojují
proti nepřátelům lidově demokratického
zřízení. Nebylo by jistě na místě,
aby ti, kteří plní obdobný úkol
jako v soudnictví soudci, byli při úpravě
svého pracovního poměru jakkoli jinak posuzováni.
V důsledku této důležité změny
liší se potom soudcovský zákon od úpravy
ostatního státnězaměstnaneckého
poměru také tím, že nemá ustanovení
o výpovědi pracovního poměru, která
ve státnězaměstnaneckém zákoně
znamenají důležité novum proti starému
právu, a také ustanovení o skončení
pracovního poměru jsou shora uvedenému řešení
přizpůsobena. Poněvadž soudce, který
byl jednou na své místo trvale ustanoven, je prakticky
nepřesaditelný proti své vůli, s výjimkou
období nové organisace soudní, lze také
jeho pracovní poměr skončit zásadně
pouze tehdy, když dosáhl takového věku,
aby byly splněny podmínky pro vznik nároků
na starobní důchod. Pouze tehdy, dopustil-li se
soudce nebo prokurátor takových činů,
pro které může býti postaven před
kárný soud a odsouzen, lze na základě
rozhodnutí kárného soudu pracovní
poměr předčasně skončit. V
době nové organisace soudů, s kterou ústava
počítá a pro niž dává
určité úlevy, lze skončit pracovní
poměr soudce a prokurátora také tehdy, projeví-li
se ve státní správě přebytek
pracovních sil tohoto druhu. V důsledku trvalosti
pracovního poměru soudců a prokurátorů
bylo nutné v zákoně zakotvit také
kárný soud, který bude posuzovati porušení
povinností, jichž se dopustil soudce z povolání
nebo prokurátor, a vzhledem k tomu, že porušení
těchto povinností posuzuje soud a ne administrativní
úřad, bylo nutné, aby ve smyslu § 139
ústavy - která výslovně ustanovuje,
že řízení před soudy upravuje
zákon - také tento zákon upravil řízení
a příslušnost před kárným
soudem. Nebylo proto možno podrobnější
úpravu svěřiti nižším normám,
jak to činí projednávaný zákon
o ostatních státních zaměstnancích.
Také význam kárného řízení
proti soudcům a prokurátorům je daleko větší
než obdobného řízení proti jiným
státním zaměstnancům. Nejvýznamnějším
kárným trestem jest totiž propuštění
z trvalého služebního poměru. Ale ani
kárný soud není žádným
stavovským orgánem; je složen též
ze soudců z lidu, kteří i v tomto odvětví
zajišťují výkon soudnictví v duchu
lidově demokratickém. Ustanovení ústavy
o nepřeložitelnosti soudců je vyjádřeno
v zákoně v § 5 a v § 11. Poněvadž
však ústava se nevztahuje v tomto směru na
prokurátory, ani soudcovský zákon nezavádí
u nich nepřeložitelnost.
Třetí druh zaměstnanců, o kterých
se soudcovský zákon zmiňuje, jsou soudcovští
čekatelé. Ti ovšem nevykonávají
soudcovský úřad ve smyslu ústavy,
nýbrž jsou pouze v přípravné
službě, která slouží k řádné
přípravě pro výkon soudcovského
úřadu. Vztahuje se na ně soudcovský
zákon pouze tou částí, kde není
dokumentováno zvláštní ústavní
postavení soudců a prokurátorů, jako
je nesesaditelnost a nepřeložitelnost, která
tedy pro ně neplatí. Poněvadž však
jsou v jedné zaměstnanecké skupině,
bude pro ně platit jednotný platový řád.
Ani rozhodčí řízení pro pracovní
spory, které ve státně zaměstnaneckém
zákoně má svůj velký význam,
není soudcovským zákonem zavedeno, poněvadž
jejich pracovní poměr je jiného druhu. Zde
není nutno připravovati orgán, který
by mohl bránit zaměstnance při neoprávněné
výpovědi anebo při skončení
pracovního poměru bez výpovědi. U
soudců a prokurátorů jest ochrana v tomto
směru zaručena trvalým pracovním poměrem
a nálezem kárného soudu.
Jinak, jak jsem již řekl, hlavní zásady
nového soudcovského zákona jsou obdobné
principům zavedeným u ostatních státních
zaměstnanců. Zavádí se na příklad
- stejně jako u druhých - jako podmínka vstupu
do soudcovské služby předchozí práce
ve výrobě, která má dokumentovati
politický poměr těchto veřejných
funkcionářů k manuální práci
a utužovati tak pospolitost soudců a prokurátorů
s ostatní masou pracujících. Na soudce se
vztahují nyní také obecně platné
předpisy o délce pracovní doby a jejím
rozdělení. Soudci i prokurátoři přecházejí
také novou úpravou - jako ostatní státní
zaměstnanci - pod režim národního pojištění,
při čemž jsou zachována také
přechodná ustanovení, hlavně v tom
směru, že nabytá pensijní práva
a nároky se ponechávají.
Vlastní platová úprava se omezuje v soudcovském
zákoně pouze na úpravu rámcovou. Její
vlastní provedení se svěřuje platovému
řádu, který, stejně jako u ostatních
kategorií, vydá vláda nařízením.
Také v tomto směru sleduje osnova základní
principy dané všeobecným zákonem o poměrech
státních zaměstnanců, t. j. hodlá
uskutečnit, aby nyní i v soudcovských platech
byla uskutečněna socialistická zásada
odměny podle vykonané práce. Soudci i prokurátoři
budou v tomto smyslu rozděleni do pracovních tříd.
Pro každou z nich bude určen základní
plat, který bude zvyšován časovým
postupem, a jeho výše se bude řídit
hlavně podle toho, bude-li soudce a prokurátor působit
u okresního nebo krajského soudu, u státního
soudu, nejvyššího soudu, po případě
u správního soudu. V rámci pracovních
tříd nebude přesněji rozlišeno,
jaký druh práce soudce nebo prokurátor na
svém místě vykonává, poněvadž
přílišná mnohotvárnost soudcovských
prací by vedla k příliš velkému
počtu pracovních tříd. Aby však
bylo zabráněno z toho plynoucí určité
stabilisaci a nivelisaci platů, bude kvalita soudcovských
prací a tím také výše jejich
platů rozlišena zvláštními pracovními
přídavky, které dostane na př. soudce
činný v oboru trestního soudnictví
anebo předsedající senátu. Také
větší odpovědnost při výkonu
správních funkcí bude zvlášť
hodnocena, a to ve formě funkčního přídavku,
který obdrží předsedové soudů
a vedoucí prokuratur. Tyto funkční přídavky
však nebudou stejné, nýbrž budou odstupňovány
podle odpovědnosti funkce, o kterou běží.
vedle základního platu, pracovního přídavku
a funkčního přídavku, které
dohromady budou tvořit podstatnou část platu
soudců i prokurátorů, budou moci býti
soudcovské platy zvýšeny ještě
jinými částmi pracovního příjmu.
Budou to vyšší prémie za zvýšený
pracovní výkon, jednorázové odměny
za mimořádné výkony, odměny
za práci přes čas a náhrady za pracovní
pohotovost. Platové řády budou počítat
s každou možností zvýšeného
výkonu a budou jej také spravedlivě odměňovat.
Vcelku lze říci, že soudcovský zákon
upravuje pracovní a platové poměry soudců
i prokurátorů tak, aby nejen nesetřel, ale
spíše vyzdvihl zvláštní význam
celé kategorie těchto státních zaměstnanců
v dnešním období budování socialismu
u nás. Dává zajisté základ
k tomu, aby se soudci a prokurátoři, plnící
své těžké úkoly v duchu naší
nové ústavy a lidově demokratického
řádu, stali nejen pilíři ochrany zájmů
našeho pracujícího lidu, ale také aby
při výkonu svého povolání byli
spokojeni, pracovali radostně, zvyšovali svůj
pracovní výkon a věrně sloužili
zájmům našeho lidu tak, jak si to přejeme
nejen u všech ostatních kategorií státních
zaměstnanců, ale u všech pracujících
vůbec. Sociálně-politický a zdravotnický,
rozpočtový a ústavně-právní
výbor Národního shromáždění
projednaly osnovu tohoto zákona ve svých schůzích
a schválily ji v předloženém znění
a mám čest jejich jménem doporučit
plenu Národního shromáždění,
aby předloženou osnovu o pracovních a platových
poměrech soudců, prokurátorů a soudcovských
čekatelů v předloženém znění
přijalo. (Potlesk.)
Předseda: Nyní přistoupíme
ke společné rozpravě.
Ke slovu se přihlásil pan náměstek
předsedy vlády Zdeněk Fierlinger.
Prosím pana náměstka předsedy vlády,
aby se ujal slova.
Náměstek předsedy vlády Fierlinger
(uvítán potleskem): Paní a pánové,
soudruzi a soudružky!
U příležitosti pátého výročí
obnovení naší samostatnosti přehlíželi
jsme s radostí a oprávněnou pýchou
velké dílo, které se nám podařilo
uskutečnit, a to zejména od února 1948, kdy
jsme zmařili pokus naší reakce uvrhnout nás
zpět do předválečného zmatku
třídních konfliktů a neblahých
hospodářských poměrů, doprovázených
nezaměstnaností, bídou a hladem statisíců
příslušníků naší
pracující třídy. Mohli jsme pokračovat
v úspěšné organisaci našeho nového
plánovaného hospodářství a
postavit na novou základnu naše státní
zřízení v duchu nové lidové
demokracie, a to zejména zákonem o krajském
zřízení s jeho ucelenou a účelně
učleněnou soustavou národních výborů.