Stav, který zřízením Státní
banky vytváříme, je právním
vyjádřením procesu, který již
mezi jmenovanými ústavy fakticky probíhá.
Sama denní praxe donutila tyto čtyři ústavy
k navázání nejužší spolupráce,
jež se projevila ve sloučení agend některých
oddělení, a jsou již činěny kroky
ke sloučení agend dalších oddělení.
Toto slučování vyplynulo z toho, že
jednotlivé ústavy vykonávají agendu
spolu tak souvisící, že vlastně úprava,
kterou předložená osnova navrhuje, jednak odstraňuje
vyskytující se potíže a jednak legalisuje
dovršení dosavadního vývoje. Přitom
ovšem musím zdůrazniti, že nejde o mechanické
slučování, jakého jsme byli v mnoha
případech již svědky, nýbrž
o dovršení procesu v budování našeho
nového peněžnictví.
Podívejme se nyní blíže na úkoly
jednotlivých bank. Národní banka čs.
- kromě jiné, ne méně důležité
činnosti - spravuje měnu a vypracovává
na základě souborných plánů,
odevzdávaných jí jednotlivými peněžními
ústavy, svůj úvěrový plán.
Provozní banky - Živnostenská a Slovenská
Tatrabanka - poskytují národním podnikům,
družstvům a pod. provozní prostředky,
a tato úvěrová činnost bank, souvisící
s plněním výrobního a distribučního
plánu, je zároveň funkcí měnovou.
Z toho plyne, že nejenom Národní banka, nýbrž
i obě provozní banky musejí plnit úkoly,
které pro ně vyplývají z odpovědnosti
za stálost měny. U Národní banky jsou
to úkoly dané jí zákonem, a ty se
prolínají s funkcí kontroly korunou, prováděnou
provozními bankami.
Při posuzování činnosti Národní
banky a Poštovní spořitelny zjišťujeme
společnou funkci při soustřeďování
peněžních prostředků; konečně
Poštovní spořitelna tvoří s provozními
bankami funkční celek, co se týče
vedení kreditních účtů, jako
depositní ústředí a ústředí
bezhotovostního placení. Z těchto důvodů
by bylo těžko dále hájit existenci všech
čtyř ústavů, když již dnešní
jejich vzájemná spolupráce a prolínání
agendy na úseku úvěrovém, měnovém
i jinde přímo si vynucuje zřízení
jednoho ústavu, ve kterém bude možno hospodárněji
využít pracovních sil i sítě
poboček, čímž bankovní služba
bude nejenom prohloubena a zlepšena, nýbrž i
zlevněna.
Těmito skutečnostmi jsem se snažil zdůvodniti
zřízení jedné banky, Státní
banky čs., a chtěl bych se nyní zmíniti
o působnosti nové banky a o jejím poslání.
Na jedné straně banka přijímá
vklady na účty a na vkladní knížky,
budou jí k disposici dočasné přebytky
podniků, státu, národního pojištění
a jiných organisací i přebytky ústavů
lidového peněžnictví. Na straně
druhé poskytuje podle úvěrového plánu
krátkodobý úvěr našemu hospodářství,
t. j. národním, státním a komunálním
podnikům, družstvům, a úvěry
peněžnictví, a kontrolou jejich použití
sleduje plnění hospodářského
plánu a zajištění návratnosti
svěřených prostředků. K tomuto
účelu může banka použít
i sankci situaci přiměřených.
Stoupají-li nároky podniků na výplatu
hotovostí nebo požadují-li vkladatelé
svěřené vklady v míře, která
přesahuje hotovosti do banky zpět proudící,
nastává vzrůst emise platidel. Převaha
příjmu hotovostí do pokladny banky nad vydáním
značí stahování platidel. Z toho vyplývá,
že emisí platidel doplňujeme okamžitou
pokladní potřebu Státní banky a že
jde o pouhé pokladní opatření, o dodatkový
zdroj prostředků banky.
Státní bance se ukládá povinnost předkládat
ministru financí návrhy úvěrového,
pokladního a emisního plánu a návrh
platební bilance.
Úvěrový plán, který je základem
úvěrové činnosti banky, je sestavován
na požadavku návratnosti úvěru ve smluvené
lhůtě. Představuje na jedné straně
úvěrové nároky, na straně druhé
vlastní a svěřené prostředky
banky, a vyrovnávacím činitelem je emise
platidel. Vydávání bankovek a povinnost řídit
oběh platidel uskutečňuje se pokladním
a emisním plánem, kterým se stanoví
příliv hotovostí do pokladen a vydávání
hotovostí z pokladen banky.
Ve své působnosti je banka ústředím
bezhotovostního platebního styku; nakupuje a prodává
cenné papíry, obstarává umístění
státních cenných papírů, obchoduje
s drahými kovy a cizozemskými platebními
prostředky a ve vlastní tiskárně tiskne
platidla a cenné papíry. Ve styku se zahraničím
řídí veškerý platební
a peněžní styk, zastupuje stát v mezinárodních
měnových zařízeních, spolupůsobí
při zahraničních obchodně-politických
jednáních, aby bylo dbáno zájmů
měny. Řídí platební bilanci
a spravuje k účelům vyrovnávání
jejího případného schodku zlatou a
devisovou reservu a sjednává s cizími cedulovými
bankami speciální úvěry. V rámci
naší plánované soustavy je i platební
bilance předmětem zvláštního
plánování; plán platebních
styků se zahraničím je sestavován
bankou v souladu s plánem zahraničního obchodu
a jsou jím upravovány všechny platy z ciziny
i do ciziny tak, aby byla zachována náležitá
rovnováha. Výpočtem těchto oborů
Státní banky jsem vyčerpal její činnost.
Státní banka, jejíž kmenové jmění
činí 3 miliardy korun, je státním
ústavem, neručí však za závazky
státu a požívá ochrany i výhod
národních podniků. Vykázaný
zisk po přídělech Všeobecnému
reservnímu fondu ve výši 20 %, případně
ještě dalším fondům, a po odečtení
částek pro zvláštní úkoly
peněžnictví, které určí
ministr financí, připadne státní pokladně;
ztrátu banky hradí stát, nepostačí-li
zřízené fondy.
Státní banku řídí při
osobní odpovědnosti generální ředitel,
kterého jmenuje a odvolává vláda na
návrh ministra financí; jednotné zaměření
celé finanční politiky ve státu je
dáno tím, že generální ředitel
je povinen dbáti pokynů ministra financí.
Generálního ředitele zastupuje jeho náměstek,
jehož rovněž na návrh ministra financí
jmenuje a odvolává vláda. Představenstvo
nebo bankovní radu Státní banka nemá,
neboť tímto kolektivním orgánem je jenom
osobní odpovědnost generálního ředitele
zeslabována. Jednotlivé úseky činnosti
banky spravují vrchní ředitelé, které
jmenuje a odvolává ministr financí po slyšení
generálního ředitele a Ústřední
rady odborů; návrh na jmenování vrchního
ředitele oblastního ústavu podává
pověřenec financí v Bratislavě. Ostatní
zaměstnanci budou po schválení ministerstvem
financí v dohodě s ministerstvem práce a
sociální péče a po projednám
s Ústřední radou odborů nově
pracovně zařazeni.
Projednávaný návrh zákona je jenom
rámcem, který bude musit být doplněn
podrobnými předpisy o organisaci nového ústavu
i podmínkami pro jeho činnost. Na tom se pracuje
s největší horlivostí, aby Státní
banka mohla dnem 1. dubna bez jakýchkoliv překážek
vstoupit v činnost.
Paní a pánové! Navrhovaný zákon
je, jak jsem v úvodu své řeči prohlásil,
logickým důsledkem delší doby již
probíhajícího vývoje. Schválením
této osnovy bude ukončen velký reorganisační
proces v našem peněžnictví, které
musí být jedním z nástrojů,
jež podporují úsilí pracujícího
lidu dospět v době co nejkratší k socialismu.
Jménem výboru rozpočtového a hospodářského
doporučuji ji slavnému Národnímu shromáždění
beze změny k schválení. (Potlesk.)
Místopředseda dr Polanský (zvoní):
Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava
odpadá.
Má pan zpravodaj nějaké návrhy oprav
nebo změn textových?
Zpravodaj posl. Horák: Nemám.
Místopředseda dr Polanský: Přistoupíme
k hlasování.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovat
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona ve znění
zprávy výborové.
Tím je vyřízen 2. bod pořadu.
Přistoupíme k projednávání
třetího bodu pořadu, jímž je
3. Zpráva výboru ústavně-právního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 430)
o zrušení osídlovacích úřadů
(tisk 435).
Zpravodajem je posl. dr Langer, dávám mu
slovo.
Zpravodaj posl. dr Langer: Paní a pánové!
Osnova, kterou mám čest doporučiti Národnímu
shromáždění ke schválení,
se zabývá zrušením zvláštních
orgánů, které byly vytvořeny prováděním
vnitřního osídlení a jejich agendy.
Uzavírá se tím významná část
budovatelského úsilí našeho pracujícího
lidu.
Naše národní a demokratická revoluce
v květnu 1945 měla za bezprostřední
hlavní cíl vyhnat fašistické vetřelce
a obnovit Československou republiku. Tento úkol
řešil společně celý národ,
ale do čela revoluce se souhlasem všeho lidu se postavila
komunistická strana Československa jakožto
jediná politická strana, která po celou dobu
okupace vyvíjela politickou činnost, stála
v čele odboje celého národa a tím
si vydobyla vůdčí úlohu v národě.
Tím ovšem bylo zároveň zajištěno,
že v květnové revoluci byly mobilisovány
všechny lidové antifašistické síly
a že byly provedeny tak hluboké demokratické
přeměny v hospodářské a sociální
struktuře země a byla zajištěna taková
posice dělnické třídě, že
buržoasie již nemohla - na rozdíl od r. 1918
- ovlivnit zpětný vývoj a naopak že
byl zajištěn přechod k socialismu cestou pokojného
vývoje; pokojného vývoje pro nás,
což ovšem neznamená, že by tato cesta nebyla
vykoupena krví. Naopak tato cesta našeho klidného
a nenásilného vývoje socialismu byla vykoupena
- daleko od nás - obrovskými oběťmi
krve ruských dělníků a rolníků,
kteří roku 1917 vztyčili prapor socialistické
revoluce a vybudovali za obrovských obětí
první socialistický stát na světě
a kteří v hrdinné - Velké vlastenecké
válce nejenže rozdrtili fašistického útočníka
a osvobodili svou zemi od nepřítele, ale osvobodili
také další národy od fašistického
útlaku - a také nás - a umožnili tak
i nám nástup na cestu k socialismu bez dalších
našich krvavých obětí.
Po osvobození pohraničního území
probíhalo u nás gigantické dílo osidlovací.
Aby bylo možno dosáhnout navrácení všech
oblastí v ČSR původnímu slovanskému
živlu, byly zřízeny dekretem presidenta republiky
ze dne 19. července 1945, č. 27 Sb. osidlovací
úřady v Praze a v Bratislavě jako centrální
místa povolaná k tomu, aby koordinovala veliké
národní úsilí o vybudování
státu Čechů a Slováků. Bylo
nutno zajistit, aby odsun Němců nepřivodil
ochromení hospodářského života
zejména v pohraničí. Bylo nutno se postarat
o to, aby hospodářské zdroje znovu nabytého
území byly oživeny několika statisíci
českých i slovenských rodin, přesídlených
z vnitrozemí nebo z ciziny.
Lid, do jehož rukou přešla v květnu 1945
moc, uplatnil ji i na tomto úseku a odcházel do
pohraničí spontánně bez jakýchkoliv
předchozích výzev nebo právních
úprav, aby zajistil státní československou
svrchovanost, aby zajistil nepřátelský majetek
a aby vybudoval nový český život v pohraničí.
Toto počínání lidu a tato spontánnost
je nade vše ostatní průkazným důkazem,
jak pracující lid hned od počátku
věřil, že revoluční vymoženosti,
jichž dobyl, jsou trvalého rázu. Hned od prvních
dnů osvobození našeho území Rudou
armádou odchází měsíčně
po 200.000 Čechů a Slováků do pohraničí.
A když dokonce komunistická strana Československa
ve svém provolání z 13. května 1945
v kapitole "Co dělat a s čím začít"
vyzvala český lid, aby zajistil bezpečnost
osvobozeného území, aby očistil vlast
od nositelů zrady a aby zabezpečil majetek Němců,
zrádců a kolaborantů, stala se tato výzva
mobilisací pro nejobětavější
a nejčestnější proletářské
syny a dcery našeho národa, kteří nastoupili
ochotně a naprostou většinou se značnými
osobními oběťmi pohraniční stráž
naší mladé lidové demokracie, takže
již v únoru 1946 byl počet Čechů
a Němců v pohraničí vyrovnán.
Přátelský postoj sovětské Rudé
armády usnadňoval, urychloval a zpříjemňoval
osidlovací dílo v pásmu její působnosti.
Naproti tomu v pásmu působnosti americké
osidlování vázlo v důsledku nepřátelského
postoje Američanů vůči našim
lidově demokratickým orgánům a pro
všemožné překážky, kterými
bránili osídlení bývalých "Sudet"
českým a slovenským obyvatelstvem. Důsledky
této neblahé působnosti americké armády
zůstaly až do dnešních dnů a projevují
se také tím, že část západního
území zůstala podsídlena. Tak i zde
vidíme, jak Sovětský svaz na každém
kroku účinně podporoval budování
naší nové lidové demokracie. Zároveň
je z toho vidět, čeho bychom se byli asi dočkali,
kdyby osvobození naší vlasti přišlo
ze západu.
V této souvislosti myslím, že je účelné
citovat slova presidenta republiky Klementa Gottwalda,
která pronesl na VIII. sjezdu KSČ v březnu
1946. Soudruh Klement Gottwald řekl: "Současně
s odsunem Němců postupuje mílovými
kroky velké historické dílo znovuosídlení
českého pohraničí českými
lidmi. Při této příležitosti
chtěl bych upozornit na jednu nápadnou věc,
která je rovněž charakteristická pro
náš lidový režim: Celý tento obrovský
přesun půdy a hodnot, celé toto historické
dílo znovu osvojení si staré české
půdy českým národem děje se
tak čestně a poctivě, že pro to máme
málo historických příkladů.
Byly, pravda, zjevy drobného t. zv. zlatokopectví.
Nositeli tohoto zjevu byli ve většině případů
lidé, kteří měli nějaké
máslo na hlavě a v převratových dnech
a týdnech honem spěchali do pohraničí,
kde je nikdo neznal a kde nadto doufali "zlatokopčit".
Vcelku však tento zjev zůstal episodou ve slavných
dějinách osidlování našeho pohraničí.
Zlatokopové přišli a odešli, a kdo zůstal,
jsou skuteční pionýři, průkopníci
dobrého českého jména, jimž republika
může směle svěřit správu
svého pohraničního území."
To jsou slova díků a uznání drobným,
nejmenovaným průkopníkům našeho
nového socialistického života v osvobozeném
území republiky z úst nejpovolanějších.
Náš dík však kromě těmto
drobným statisícům bojovníků
za lepší zítřek našeho národa
přísluší také všem těm,
kteří řídili osidlování
a vykonávali tak poctově a nezištně
práci ve prospěch celku. Bilance práce osidlovacích
úřadů je mimořádně úspěšná
a vykazuje v necelých pěti letech zdolání
úkolů, k jichž vyřízení
by bylo třeba dříve, za kapitalistického
zřízení a myšlení, mnoha desetiletí.
Osidlovací úřady přistoupily hned
po svém zřízení k vypracování
osidlovacího plánu, který, vycházeje
z požadavku politického a hospodářského
posílení lidové demokracie, musel především
upravit hospodářskou skladbu západních
oblastí v rozsahu odpovídajícím předpokládanému
osídlení Čechy a Slováky. Od počátku
se počítalo s tím, že úbytek
osob činných v průmyslu a řemeslech
se přechodně projeví v absolutním
zmenšení průmyslové kapacity v českých
zemích. Ale provedená restrikce průmyslu
v osidlovaném území uvolnila potřebné
stroje a výrobní zařízení,
jichž bylo použito k industrialisaci Slovenska a průmyslové
zanedbaných krajů, takže již do konce
dvouletky bylo tímto způsobem vytvořeno nových
53.000 pracovních příležitostí
v Čechách a na Slovensku. Poněvadž však
udržení pohraničního průmyslu
nezáviselo pouze na plánovaném počtu
přesídlenců činných v průmyslu,
staral se osidlovací úřad od prvopočátku
také o zvýšení odborné kvalifikace
kádrů, zejména v některých
specifických průmyslových oborech, a zřizoval
s pomocí ostatních orgánů a úřadů
v pohraničí mnohem více učňovských
škol a přeškolovacích kursů, domovů
a internátů než kdekoliv jinde. V živnostenském
sektoru byly zřízeny k provedení osidlovacího
plánu okresní revisní sbory pro revise národních
správ v obchodech a v řemeslných a živnostenských
konfiskátech. Osidlovací úřad odhadoval
reálně počet obyvatelstva v jednotlivých
kategoriích zaměstnanců podle pracovních
oborů i okresů, a podle těchto dílčích
osidlovacích plánů bylo zařízeno
doplňování slovanského obyvatelstva
v pohraničí, při čemž kontrola
jejich plnění umožňovala zaměřit
práci na ta místa, kde právě osidlování
vázlo.
Reakce na to čekala a těšila se, že nezbytně
nutně dojde k poruchám v hospodářství
celého státu, nepodaří-li se osidlovací
dílo do počátku r. 1947, t. j. do prvního
roku Gottwaldovy dvouletky, a připravovala se zneužít
této skutečnosti k obnovení kapitalistického
řádu. Ale opět zde byla komunistická
strana Československa, která odhalila pravé
úmysly reakce, ukázala na nebezpečí
a povzbudila pracující lid k dalšímu
vypětí budovatelského a tvůrčího
úsilí.
Poněvadž osidlování naráželo
na nedostatek vhodného bytového prostoru, přistoupil
osidlovací úřad ke zlepšení bytové
politiky v pohraničí. Velkým průmyslovým,
dosud nedosídleným závodům je dáváno
právo zajistit si hromadným přikazováním
bytů národními výbory dostatek ubytovacího
prostoru pro očekávané české
a slovenské zaměstnance. Nově bylo vyměřeno
nájemné ve všech bytových jednotkách
v konfiskovaných nemovitostech, při čemž
pohraničí bylo zvýhodněno, pokud jde
o výši nájemného v konfiskovaných
budovách, o 1/4 proti vnitrozemí.
Bylo pamatováno na rodiny s více dětmi tak,
že nájemné u takových rodin nesmělo
přesahovat 10 % důchodu rodiny.
Naši krajané za hranicemi byli vyzváni vládou
Národní fronty k návratu do vlasti. Po této
výzvě vrátily se desetitisíce krajanů
do svých domovů a ve chvíli největší
potřeby pracovních sil se zapojily do budovatelského
úsilí. Pro rychlé a účelné
osídlení zasahuje samozřejmě opětovně
KSČ a mobilisuje své členy a celou dělnickou
třídu i ostatní pracující lid
pro splnění osidlovacího úkolu. Poslanci
KSČ se několikráte rozjíždějí
do všech pohraničních krajů, aby se
na místě přesvědčili o stavu
osídlení a pomáhali odstraňovat překážky,
které osídlení bránily. Osidlovací
úřady vybudovaly v Praze na podzim 1946 t. zv. vyrovnávací
ústředí, které informovalo zájemce
o možnostech osídlení v pohraničí,
o volných pracovních příležitostech,
o bytových poměrech a vůbec o všem,
co mohlo napomáhat osídlení.