Dnes podnikáme tolik nového pro lepší
dnešek i pro budoucnost našich pracujících,
že se nám samým věc, která by
jindy, při volnějším celkovém
tempu života, byla sama o sobě hodnocena jako obrovské
převratné dílo, jeví jako samozřejmý
kámen v základech budovy našeho socialismu.
Bytová výstavba, kterou bude financovat Státní
bytový fond, bude dotována v jediném roce
1950 ze státního rozpočtu částkou
7,2 miliardy Kčs, nehledíc k jiným zdrojům
příjmů, které vplynou do Státního
bytového fondu. Kromě toho je pamatováno
na bytovou výstavbu v různých rozpočtových
kapitolách a podnicích částkou okrouhle
1 miliardy Kčs, takže celkem věnuje stát
ze svého rozpočtu na opatření bytů
v tomto roce přes 8 miliard Kčs. (Potlesk.)
Srovnejme s tím, jak bylo postaráno o bytovou kulturu
pracujících u nás dříve. Všichni
víme, že jsme i tu převzali nevalné
dědictví, a to nikoli jenom vinou války a
okupace. Výhod dřívějších
zákonů o stavebním ruchu mohli užít
jen lidé třídně a politicky preferovaní.
Pracující člověk stále bydlel
bídně. Nyní především
jemu bude platit péče státu.
Správní náklady preliminované na rok
1950 nám po prvé zachycují režii celé
veřejné správy. Dokud státní
rozpočet uhrazoval lidové správě pouze
schodky jejího hospodaření, byla z něho
patrna jen režie vlastní státní správy.
Dnes však státní rozpočet zahrnuje režii
celé veřejné správy a proto správní
náklady zřetelně stouply. Právě
proto však musíme do tohoto bloku především
napřít svoje síly, abychom také ve
státním hospodaření plně uplatnili
zásadu hospodárnosti, jejíž dodržování
ukládáme podnikům. Je potřebí,
aby se i ve veřejné správě cítil
každý zaměstnanec hospodářem
na svém pracovišti. Tato hospodárnost má
ovšem - ne svoje meze, ale svůj ráz: není
to hospodárnost z bídy, ale z plánu: na úkoly,
které jsme si postavili bohatě, máme plánem
vymezené prostředky, kterých musí
být co nejúčelněji, to jest nejhospodárněji
využito. Hospodárnost znamená pochopení
plánu a plodnou starost o jeho plnění i překonání.
Abychom byli dobrými hospodáři, musejí
dobře fungovat resortní kontroly nejen uvnitř
úřadů, ale i nad orgány nižších
stupňů a ovšem také kontroly u národních
výborů, od jejichž funkcionářů
především očekáváme, že
si uvědomují i politický význam hospodárnosti.
Vedoucí funkcionáři a úřední
činitelé musejí se opírat o úsporné
referenty, které jsme v celé státní
správě zřídili. V ministerstvu financí
pak budujeme ústřední orgán kontroly
plnění rozpočtu - závěrkový
odbor - který nebude sledovat jen stav čerpání
rozpočtových úvěrů a formální
nedostatky hospodaření různých orgánů,
ale na základě krátkodobých závěrek
bude sledovat i čerpání finančních
prostředků. Jako další, vyšší
článek kontroly hospodárnosti stojí
tu kontrola parlamentní, vykonávaná za odborné
pomoci Nejvyššího účetního
kontrolního úřadu, a ovšem kontrola
všeho pracujícího lidu, především
dělnické třídy, prováděná
v každodenním životě jednotlivcově.
Zvýšení osobních nákladů
- které jsou hlavní složkou správních
výdajů - ve státním rozpočtu
o celkovou částku 13,7 miliardy Kčs je odůvodněno
zčásti zařazením osobních nákladů
národních výborů, o kterém
jsem se již zmínil, zčásti vzrůstem
pensijního břemene, zčásti pak připravovanou
platovou úpravou.
Pokud jde o pense, jsou dnes v rozpočtu státní
správy soustředěny odpočivné
a zaopatřovací platy celé státní
správy včetně pensí vyplácených
dříve lidovou správou, pense učitelské,
vojenské, duchovních a dále převzaté
pense státních podniků, a to i těch,
které byly převedeny mezi podniky národní.
Dalším důvodem vzestupu osobních nákladů
je zařazení nákladu na platovou úpravu
státních zaměstnanců. Stojíme
dnes těsně před uzákoněním
této úpravy, pro kterou již byly zjednány
potřebné předpoklady. Je to veliké
dílo, které se týká asi 300.000 zaměstnanců
a jejich rodin.
Do rozpočtového návrhu zařazujeme
na platovou úpravu civilních zaměstnanců
státní správy - tedy bez ozbrojených
sborů a bez státních podniků - 41/2
miliardy Kčs. Činíme tak u vědomí,
že lidově demokratický státní
aparát musí se stát mocnou pákou při
socialistické výstavbě společnosti.
Je třeba, aby veřejní zaměstnanci
si byli vědomi toho, že za připravovanou úpravu
vděčí dělnické třídě,
která zvýšenou výrobností umožnila,
abychom k řešení platového problému
ve veřejné správě přistoupili.
(Potlesk.)
Dále je třeba, aby si uvědomili, že
je nutno, abychom se starali o to, aby veřejné peníze,
které investujeme do státní správy,
se nám vrátily ve zvýšeném výkonu
a aby jim odpovídaly úspory na pracovních
silách. Zásada, že platová úprava
je podmíněna lepší prací a snížením
počtu zaměstnanců, která byla zdůrazněna
již v rozpočtových exposé na rok 1947
i 1948, zůstává v platnosti i nyní.
Také věcné správní výdaje
jsou proti předešlému roku vyšší,
a to o 8,2 miliardy Kčs. Hlavním důvodem
tohoto zvýšení je zařazení výdajů
národních výborů do státního
rozpočtu.
Zvláštní, třetí skupinu státního
rozpočtu tvoří státní dluh.
Stav státního dluhu dosahuje letos 153 miliard Kčs.
Jeho vzrůst proti rozpočtu na rok 1949 činí
10,8 miliardy Kčs.
Za základní rys našeho finančního
hospodářství považuji okolnost, že
otázka vnitřního státního dluhu
a jeho skladby přestává být pro nás
tíživým problémem
To je patrno již z konstrukce našeho státního
dluhu, z něhož připadá na dluh dlouhodobý
90,5 % a na dluh krátkodobý 9,5 %, zatím
co neúměrná výše krátkodobého
dluhu je jedním ze symptomů vratkosti státních
financí na př. ve Francii, kde na dluh krátkodobý
připadalo v roce 1947 69,8 %.
U nás připadá na hlavu obyvatele 12.252 Kčs
státního dluhu - včetně dluhů
povahy záruční. Ve Spojených státech
na příklad činí státní
dluh na hlavu podle stavu z roku 1949 přes 86.000 Kčs
a ve Velké Britannii dokonce přes 100.000 Kčs
na jednoho obyvatele.
Nadto není náš dlouhodobý státní
dluh z převážné části
vázán na pevný umořovací plán,
nýbrž výše jeho úmoru se řídí
tím, kolik do státního rozpočtu na
odkup dluhu zařadíme. Pokud se týče
státního dluhu, nehrozí tedy našim financím
žádná starost, a to i proto, že u převážné
většiny vnitřního státního
dluhu je věřitelem zase náš veřejný,
respektive socialistický sektor. Ovšem splácení
dluhu zahraničního působí stále
tlakem na naši platební bilanci.
Výdaje na státní dluh proti loňskému
rozpočtu vzrůstají. U vnitřního
dluhu činí preliminované výdaje 4.011
mil. Kčs, to jest o 790 mil. Kčs více než
v rozpočtu předešlém, což je způsobeno
hlavně převzetím dluhů svazků
lidové správy.
U zahraničního dluhu činí výdaje
v rozpočtu na rok 1950 1.267,6 mil. Kčs, čili
o 605,6 mil. Kčs více než loni. Důvodem
toho je zvýšení splátek na některé
naše zahraniční dluhy.
Dovolte, abych se ještě krátce zmínil
o rozpočtovém zákonu. Tento zákon
a státní rozpočet tvoří celek.
Zásady, ovládající státní
rozpočet, pronikají i rozpočtovým
zákonem. Teprve rozpočtový zákon činí
rozpočet živým, protože stanoví
pravidla, jak naplňovat živým obsahem rozpočtová
čísla. Státní rozpočet je výrazem
politické vůle ovládající stát.
V něm se vyjadřuje státní politika
formou peněz a čísel. V tom se neliší
rozpočet státu od rozpočtu podniku. A je
v tom výraz našeho státního systému:
týž pracující člověk,
který hospodaří na svém pracovišti,
je hospodářem ve státě, a toto sepětí
třídní musí přejít v
sepětí věcné. Neboť státní
rozpočet se týká života pracujících
neméně než rozpočet každé
dílny, jehož výsledky spolu s výsledky
dílen jiných splývají ve veletok státního
rozpočtu.
Z rozpočtového zákona vidíte, jaký
význam přikládáme investicím
a jak se je snažíme všemi prostředky plně
finančně zabezpečit.
První sestavování dílčích
rozpočtů národními výbory prodělávalo
ještě některé dětské nemoci.
Leckde ještě nevyprchalo z myslí lokální
sobectví. Ze zkušeností, získaných
při sestavování letošního rozpočtu,
si všichni vezmeme poučení pro příští
rok. Pro tento rok však již nebylo možno odstraňovat
různé nedostatky přímo v rozpočtu.
Proto jsme musili volit cestu zmocnění k dodatečné
úpravě rozpočtů národních
výborů, k odstranění nesrovnalostí
a nerovnoměrností v jednotlivých rozpočtech.
Nová struktura státního rozpočtu,
jeho rozdělení na 5 skupin, je podložena ustanovením
rozpočtového zákona, který shrnuje
přebytky a schodky jednotlivých skupin ve výsledný
přebytek celého státního rozpočtu
v částce 373,4 mil. Kčs.
Toto střízlivé číslo je výslednicí
a zároveň i podkladem ohromného budovatelského
úsilí našeho lidu. Celkový rámec
našeho rozpočtu je reálná veličina
a věřím, že se nám jej podaří
naplnit lépe, než jsme si stanovili, to jest: více
přijmout a vykonat, než si určujeme, a vydat
méně, než si povolujeme. (Potlesk.)
Paní a pánové, v závěru bych
chtěl říci ještě několik
slov o novém vztahu našeho lidu ke státnímu
rozpočtu.
Je třeba, aby všem pracujícím bylo jasno,
že náš státní rozpočet zahrnuje
výsledky jejich práce, že není programem,
kolik má být z pracujících vyždímáno
pro účely aparátu, který je samé
utlačuje, nýbrž naopak, že je rozpočtem
státu pracujícího lidu. Lid jej dává
sám sobě, lid jej naplňuje svou prací
a jeho prostřednictvím řídí
svoje hospodářství a určuje svou budoucnost;
náš rozpočet je nástrojem vlády
lidu a jeho boje za socialismus.
Proto je však také třeba, aby se každý
pracující se státním rozpočtem
obeznámil. Je třeba, aby o něm a o jeho podkladech
a předpokladech i plnění nejen diskutoval,
ale všímal si jich, aby pro svůj pracovní
úsek navrhoval zlepšení, která mohou
ve svých důsledcích zlepšit rozpočtové
příjmy nebo snížit rozpočtové
výdaje nebo zvýšit hospodárnost v užívání
veřejných prostředků, aby pomáhal
odkrývat reservy i škůdce, zkrátka,
aby jednal u vědomí, že každý občan
je i hospodářem státu, že zlepšení,
která prospívají celku, jsou ku prospěchu
i jemu, že i jeho postihuje díl odpovědnosti
za celé naše národní a státní
hospodářství. Každý pracující
může dnes na náš státní
rozpočet pohlížet s hrdostí pána
ve vlastním domě, neboť každý z
nás již svým pracovním, tvořivým
přínosem spoluvládne tímto nástrojem.
Co nevidět budou zahájeny práce na přípravě
rozpočtu na rok 1951; zase přijdou z místních
národních výborů návrhy jejich
dílčích rozpočtů. Už loni
o nich probíhaly diskuse; bylo by si přát,
aby se i na tyto místní, nejkonkretnější
rozpočty soustředil zájem pracujících,
protože tam může každý přímo
kontrolovat jejich správnost i jejich dodržování.
Paní a pánové, věřím,
že rozpočtový návrh, který před
vámi leží, je dobrým nástrojem
k dosažení další etapy v provádění
pětiletého plánu, věřím,
že směrnice, které nám pro tento rok
vytyčuje, nás přivedou zase o kus dále
na cestě k socialistické společnosti, že
úsilí, které nám ukládá,
zabezpečuje nám svobodu a rozkvět po boku
SSSR, našich lidově demokratických přátel
a spojenců a mírového tábora celého
ostatního světa. (Potlesk.) Tento rozpočet
je nástrojem socialistické výstavby a nástrojem
míru, kterým chceme pod vedením svého
presidenta Klementa Gottwalda věnovat všechny
své síly. (Potlesk.) Jménem vlády
vás, paní a pánové, prosím,
abyste svým souhlasem s rozpočtem schválili
i budovatelský program, jehož je rozpočet výrazem.
(Poslanci povstávají. - Dlouho trvající
bouřlivý potlesk. - Poslanci opět usedají.)
Předseda (zvoní): Děkuji panu
ministrovi za jeho projev.
Sděluji, že vládní návrh zákona
(tisk 433), kterým se stanoví státní
rozpočet republiky Československé na rok
1950 (rozpočtový zákon), respektive rozpočet,
který je jeho přílohou, byl užším
předsednictvem přikázán k projednání
výboru rozpočtovému, výboru hospodářskému
společně a výborem pro hospodářské
plánování a jeho kontrolu, výboru
sociálně-politickému a zdravotnickému,
výboru kulturnímu, výboru brannému
a bezpečnostnímu, výboru ústavně-právnímu,
výboru zahraničnímu a výboru zemědělskému.
Rozprava o projevu pana ministra bude provedena spolu s rozpravou
o státním rozpočtu v příští
plenární schůzi. Přistoupíme
k projednávání druhého bodu poradu,
jímž je
2. Zpráva výborů hospodářského,
ústavně-právního a rozpočtového
k vládnímu návrhu zákona (tisk 432)
o Státní bance československé (tisk
434).
Zpravodajem je posl. Horák. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Horák: Slavné Národní
shromáždí, paní a pánové!
Radostně vzrušen předstupuji před slavné
Národní shromáždění jako
zpravodaj za výbory hospodářský a
rozpočtový, abych předložil k projednaní
a ke schválení vládní návrh
zákona tisk 432 o Státní bance československé.
To, o čem se před pěti lety pouze v úzkých
kroužcích začínalo diskutovat, co pět
let dozrávalo, se má dnes uskutečnit. A byl
to nynější ministr financí soudr. Kabeš
se svými spolupracovníky, pokrokovými peněžními
zaměstnanci, kteří hledali novou cestu a
kladli první základní kameny k obrození
a vybudování nového peněžnictví
- takového peněžnictví, které
by bylo v souladu s celou naší hospodářskou
koncepcí a které by bylo nástrojem při
naší cestě k socialismu.
Již při projednávání zákona
č. 181 o reorganisaci peněžnictví v
roce 1948 bylo poukázáno na kořistnickou
činnost bank v kapitalistických zemích, a
chtěl bych se proto jen několika slovy zmíniti
o funkci bank jako nositelek imperialistické politiky.
Ve společnosti kapitalistické jsou banky v rukou
kapitalistických monopolů, jsou opěrnými
body při podmaňování celého
národního hospodářství pro
kořistné zájmy magnátů monopolního
kapitálu. Jsou ohniskem spekulační hry s
akciemi a s ostatními cennými papíry, neboť
přemisťování kapitálu na světovém
tržišti se provádí z valné části
na trhu cenných papírů, na němž
banky a monopoly hrají hlavní úlohu při
honbě za zisky, nikdy však za zájmy národní
výroby. Tím je soustřeďován kapitál
v ohromných rozměrech, což vede k přiostření
protikladů kapitalistického výrobního
způsobu a ke krisím. Země hospodářsky
slabší jsou podmaňovány monopolům
v zemích silnějších, vládnoucí
třídy zaostalých zemí jsou podpláceny
a tak je prováděna exploitace kolonií. Finanční
kapitál je pánem a velitelem, drží masy
ve svých spárech, plení je až na krev
a ždímá z nich zisky a nadzisky.
V zemi však, kde jsou odstraněny vykořisťující
třídy, je odstraněna i vláda peněz.
Zákona o hodnotě peněz používá
stát v zájmu socialistického rozvoje. Sovětský
svaz při výstavbě svého hospodářství
neměl vzorů, razil průkopnicky cestu všem
státům kráčejícím k
socialismu, a rovněž my využíváme
jeho bohatých zkušeností; nezačínáme
tam, kde Sovětský svaz musel pro nedostatek vzorů
začínat za cenu hospodářských
škod a obětí.
Když jsme v roce 1945 znárodnili klíčové
posice našeho hospodářství a banky u
nás se staly národními podniky, bylo jasno,
že v organisaci výstavby našeho peněžnictví
jsme teprve na jejím začátku. Nestačí
však pouhá změna formy, a proto jsme byli svědky,
že naše banky po znárodnění ne
a ne opustit zákonitost starého svého ducha
a své staré podstaty. Nešlo jenom o to, abychom
měli banky, které by prováděly bankovní
službu nutnou každému podnikání,
nýbrž šlo o funkci vyšší, t.
j. o zapojení našeho peněžnictví
do soustavy hospodářského plánování
a o kontrolu plnění plánu přes finanční
službu bank, t. j. o t. zv. kontrolu korunou.
Proto ministr financí dr Dolanský - po zkušenostech
vyplynuvších z dvouletého budování
- předkládá v dubnu 1947 celý soubor
návrhů zákonů, kterými řeší
organisační i funkční úkoly
našeho peněžnictví. K reorganisaci dochází
však až v roce 1948 a od té doby je naše
peněžnictví representováno kromě
ústavů lidového peněžnictví
Národní bankou československou, Živnostenskou
bankou, Slovenskou Tatrabankou, Investiční bankou
a Poštovní spořitelnou, při čemž
bylo hned při projednávání této
reorganisace zřejmo, že nebylo vyřčeno
poslední slovo.
Předloženým návrhem zákona, kterým
vrcholí proces růstu našeho peněžnictví,
se zřizuje Státní banka československá,
která převezme veškeré funkce, práva
a závazky Národní banky československé,
živnostenské banky, Slovenské Tatrabanky a
Poštovní spořitelny. Nejde tedy o fusi, jak
bylo dosud obvyklé při slučování
peněžních ústavů, neboť
staré ústavy budou existovati dále a zaniknou
teprve potom, až celou svou podstatu převedou na Státní
banku. (Předsednictví převzal místopředseda
dr Polanský.)