Čtvrtek 9. března 1950

Přes všechny možné překážky, které kladla reakce v cestu osídlení, byl splněn základní úkol naší osidlovací politiky. Odsunuté Němce se podařilo včas nahradit českými a slovenskými pracovníky. Pohraniční průmysl se nezastavil ve svém rozvoji, čehož důkazem je, že již v prvním roce dvouletky byl v průmyslových závodech osidlovaného území splněn hospodářský plán v průměru na 101.5 %. Cílevědomá osidlovací akce se skončila. Národnostní struktura českých zemí byla již na počátku r. 1947 změněna ve prospěch Čechů a Slováků. Osídlení bylo provedeno tak, že byla zachována sociální skladba společnosti i v osídleném území, takže i zde - až na některé menší přechodné nedostatky - se rozvinul sociální život k tvořivé práci na naší cestě k socialismu.

Lid, zejména v pohraničí, je si po ukončení osidlovacího díla vědom, že za svou novou a lepší existenci vděčí trvalé ochraně poskytované nám Sovětským svazem, naší lidové demokracii a KSČ, která pozorně stála a stojí na stráži zájmů dělnické třídy a ostatních pracujících, budujících socialismus.

Pokud jde o sám vládní návrh zákona, poznamenávám, že úprava se zabývá otázkou likvidace orgánů, které byly vytvořeny k provádění vnitřního osídlení, ježto svůj úkol již splnily. Likvidaci provedou v podstatě Fondy národní obnovy, kterým se ponechává právnická osobnost. Budou však působit v oboru ministerstva financí, nikoliv jako dosud ministerstva vnitra. Některé úkoly Fondů národní obnovy mohou být přeneseny vyhláškou ministerstva financí po dohodě s ministerstvem vnitra na národní výbory nebo jiné orgány.

Pokud jde o zaměstnance zrušovaných osidlovacích úřadů, bude o ně postaráno tak, že budou převedeni do osobního stavu ministerstva financí, pokud jich tam bude třeba, nebo budou vráceni svým osobním úřadům, z nichž byli vymístěni, nebo se těm, kteří jsou ve smluvním poměru, najde jiná vhodná pracovní příležitost.

Ústavně-právní výbor projednal vládní návrh zákona o zrušení osidlovacích úřadů ve své schůzi konané dne 9. března 1950 a usnesl se doporučit Národnímu shromáždění jeho přijetí beze změn. Navrhuji, aby zákon byl přijat v navrženém znění. (Potlesk.)

Místopředseda dr Polanský (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.

Má pan zpravodaj nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. dr Langer: Nemám.

Místopředseda dr Polanský (zvoní): Přistoupíme k hlasování.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovat najednou podle zprávy výborové. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Tím Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona ve znění zprávy výborové.

Tím je vyřízen 3. bod pořadu.

Přistoupíme k projednávání čtvrtého bodu denního pořadu, jímž je

4. Zpráva výboru sociálně-politického a zdravotnického a výboru rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 431), kterým se mění a doplňuje zákon o uznání nároků získaných u cizozemských nositelů sociálního pojištění (tisk 436).

Zpravodajem je posl. Růzha, dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Růzha: Paní a pánové!

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o uznání nároků získaných u cizozemských nositelů sociálního pojištění, který dnes projednáváme, stane se po schválení novelou k zákonu č. 17/1947, kterýžto zákon vyřešil různé problémy, jež vznikly na poli sociálního pojištění a úrazového odškodnění po osvobození v roce 1945.

Tento zákon je v platnosti od 1. ledna 1947. Od té doby vznikly mnohé změny v politice státu zavedením národního pojištění, dále nastaly úpravy v sociálním pojištění a byly také získány nové zkušenosti v provádění mezinárodních dohod na poli sociálního pojištění. Bylo nutno zákon č. 17/1947 doplnit, což se děje předloženým návrhem.

Nutno s tohoto místa v souvislosti s projednáváním této osnovy poukázat na to, že se podstatně zlepšila práce státní administrativy a že zvláště v oboru sociálních služeb jsou řešeny všechny potřeby pružně, včas a bez jakýchkoliv průtahů. Tato osnova je také dokladem toho, že naše národní pojištění je opravdu na výši. Nové znění § 13, odst. 4 a 5, uvedené pod bodem 6 této osnovy, je toho markantním důkazem.

Návrh zákona tisk 431 byl projednán podrobně ve výboru sociálně-politickém a zdravotnickém a ve výboru rozpočtovém a jménem těchto výborů doporučuji plenu Národního shromáždění, aby tuto osnovu přijalo ve znění zprávy výborové. (Potlesk.)

Místopředseda dr Polanský (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá. Má pan zpravodaj nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. Růzha: Nemám.

Místopředseda dr Polanský: Přistoupíme k hlasování.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovat najednou podle zprávy výborové. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Tím Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona ve znění zprávy výborové.

Tím je vyřízen pořad schůze.

Žádám pány poslance, kteří si dosud nevyzvedli sešity jednotlivých kapitol rozpočtu, aby tak učinili po schůzi. Tyto sešity dostanou ve výborové místnosti, která je v pravém kuloáru. Sděluji, že příští schůze bude svolána písemně nebo telegraficky.

Končím schůzi.

(Konec schůze v 17 hod. 06 min.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP