Přes všechny možné překážky,
které kladla reakce v cestu osídlení, byl
splněn základní úkol naší
osidlovací politiky. Odsunuté Němce se podařilo
včas nahradit českými a slovenskými
pracovníky. Pohraniční průmysl se
nezastavil ve svém rozvoji, čehož důkazem
je, že již v prvním roce dvouletky byl v průmyslových
závodech osidlovaného území splněn
hospodářský plán v průměru
na 101.5 %. Cílevědomá osidlovací
akce se skončila. Národnostní struktura českých
zemí byla již na počátku r. 1947 změněna
ve prospěch Čechů a Slováků.
Osídlení bylo provedeno tak, že byla zachována
sociální skladba společnosti i v osídleném
území, takže i zde - až na některé
menší přechodné nedostatky - se rozvinul
sociální život k tvořivé práci
na naší cestě k socialismu.
Lid, zejména v pohraničí, je si po ukončení
osidlovacího díla vědom, že za svou
novou a lepší existenci vděčí
trvalé ochraně poskytované nám Sovětským
svazem, naší lidové demokracii a KSČ,
která pozorně stála a stojí na stráži
zájmů dělnické třídy
a ostatních pracujících, budujících
socialismus.
Pokud jde o sám vládní návrh zákona,
poznamenávám, že úprava se zabývá
otázkou likvidace orgánů, které byly
vytvořeny k provádění vnitřního
osídlení, ježto svůj úkol již
splnily. Likvidaci provedou v podstatě Fondy národní
obnovy, kterým se ponechává právnická
osobnost. Budou však působit v oboru ministerstva
financí, nikoliv jako dosud ministerstva vnitra. Některé
úkoly Fondů národní obnovy mohou být
přeneseny vyhláškou ministerstva financí
po dohodě s ministerstvem vnitra na národní
výbory nebo jiné orgány.
Pokud jde o zaměstnance zrušovaných osidlovacích
úřadů, bude o ně postaráno
tak, že budou převedeni do osobního stavu ministerstva
financí, pokud jich tam bude třeba, nebo budou vráceni
svým osobním úřadům, z nichž
byli vymístěni, nebo se těm, kteří
jsou ve smluvním poměru, najde jiná vhodná
pracovní příležitost.
Ústavně-právní výbor projednal
vládní návrh zákona o zrušení
osidlovacích úřadů ve své schůzi
konané dne 9. března 1950 a usnesl se doporučit
Národnímu shromáždění
jeho přijetí beze změn. Navrhuji, aby zákon
byl přijat v navrženém znění.
(Potlesk.)
Místopředseda dr Polanský (zvoní):
Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava
odpadá.
Má pan zpravodaj nějaké návrhy oprav
nebo změn textových?
Zpravodaj posl. dr Langer: Nemám.
Místopředseda dr Polanský (zvoní):
Přistoupíme k hlasování.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovat
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona ve znění
zprávy výborové.
Tím je vyřízen 3. bod pořadu.
Přistoupíme k projednávání
čtvrtého bodu denního pořadu, jímž
je
4. Zpráva výboru sociálně-politického
a zdravotnického a výboru rozpočtového
o vládním návrhu zákona (tisk 431),
kterým se mění a doplňuje zákon
o uznání nároků získaných
u cizozemských nositelů sociálního
pojištění (tisk 436).
Zpravodajem je posl. Růzha, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Růzha: Paní a pánové!
Vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon o uznání
nároků získaných u cizozemských
nositelů sociálního pojištění,
který dnes projednáváme, stane se po schválení
novelou k zákonu č. 17/1947, kterýžto
zákon vyřešil různé problémy,
jež vznikly na poli sociálního pojištění
a úrazového odškodnění po osvobození
v roce 1945.
Tento zákon je v platnosti od 1. ledna 1947. Od té
doby vznikly mnohé změny v politice státu
zavedením národního pojištění,
dále nastaly úpravy v sociálním pojištění
a byly také získány nové zkušenosti
v provádění mezinárodních dohod
na poli sociálního pojištění.
Bylo nutno zákon č. 17/1947 doplnit, což se
děje předloženým návrhem.
Nutno s tohoto místa v souvislosti s projednáváním
této osnovy poukázat na to, že se podstatně
zlepšila práce státní administrativy
a že zvláště v oboru sociálních
služeb jsou řešeny všechny potřeby
pružně, včas a bez jakýchkoliv průtahů.
Tato osnova je také dokladem toho, že naše národní
pojištění je opravdu na výši. Nové
znění § 13, odst. 4 a 5, uvedené pod
bodem 6 této osnovy, je toho markantním důkazem.
Návrh zákona tisk 431 byl projednán podrobně
ve výboru sociálně-politickém a zdravotnickém
a ve výboru rozpočtovém a jménem těchto
výborů doporučuji plenu Národního
shromáždění, aby tuto osnovu přijalo
ve znění zprávy výborové. (Potlesk.)
Místopředseda dr Polanský (zvoní):
Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava
odpadá. Má pan zpravodaj nějaké návrhy
oprav nebo změn textových?
Zpravodaj posl. Růzha: Nemám.
Místopředseda dr Polanský: Přistoupíme
k hlasování.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovat
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona ve znění
zprávy výborové.
Tím je vyřízen pořad schůze.
Žádám pány poslance, kteří
si dosud nevyzvedli sešity jednotlivých kapitol rozpočtu,
aby tak učinili po schůzi. Tyto sešity dostanou
ve výborové místnosti, která je v
pravém kuloáru. Sděluji, že příští
schůze bude svolána písemně nebo telegraficky.
Končím schůzi.