Náš rozpočtový návrh není
ovlivněn ohledy na kapitalisty a výdaji na militarismus
a nekončí schodkem. Rozpočet na rok 1949
byl po předchozích schodkových rozpočtech
prvním rozpočtem vyrovnaným. Skutečné
naše rozpočtové hospodaření za
tento rok končí dokonce značným a
velmi značným přebytkem. Je tedy skutečný
výsledek o mnoho lepší, než jsme předpokládali
na počátku roku 1949. I když nesmíme
po výsledcích roku 1949 usínat na vavřínech,
jsem přesvědčen, že naše hospodaření
bude i v roce 1950 lepší, než jak je předvídáme
v rozpočtu. Záleží to ovšem na
nás. Budeme předně muset pečovat o
stálý růst produktivity práce. Zde
vidíme, že velkou úlohu plní naše
stále mocněji se rozvíjející
údernické hnutí a socialistická soutěž.
Za druhé nutno velmi intensivně šetřit
a považovat rozpočtové úvěry
za nepřekročitelná maxima výdajů.
V našem rozpočtu se obrážejí všechny
naše dosavadní budovatelské úspěchy,
především růst výroby. Jejím
růstem rostou možnosti spotřeby a rostou i
výnosy státní pokladny.
Z rozpočtu je také patrný zrychlený
a radostný růst Slovenska. Z úhrnu investic
státní správy připadá na Slovensko
více než třetina, kromě podílu
na investicích ústředních. Z úhrnu
všech rozpočtových výdajů státní
správy připadá na Slovensko téměř
21 %, na české kraje 52 %; kromě toho se
obě oblasti podílejí na ústředních
výdajích, které činí celkem
27 % z úhrnu celé státní správy.
Z příjmů připadá na Slovensko
asi 19 % a na české kraje téměř
81 %.
A nakonec bych znovu zdůraznil mírový charakter
tohoto našeho budovatelského rozpočtu. Nikdo
víc než pracující lid netouží
po míru a my jsme státem pracujícího
lidu. Lid tento ovšem, práv svým zlým
zkušenostem, nevěří a už nikdy
neuvěří pánům a střízlivě
počítaje s realitami kapitalistického světa,
dává si stranou nutné částky
za nezanedbatelná vojenská opatření.
Opíráme se o spojenectví a přátelství
se Sovětským svazem a lidově demokratickými
státy - ale právě pro přátelství
a oddanost k nim chceme, aby i oni mohli reálně,
podloženě věřit v sílu naši,
jako my věříme v jejich, aby s námi
mohli počítat jako s mocí. (Potlesk.)
Zahrnutí rozsáhlých úseků našeho
hospodářství do státního rozpočtu,
jak jsem o tom právě hovořil, ovlivňuje
ovšem i jeho stavbu.
Splynutí hospodářství národních
výborů všech stupňů s hospodářstvím
státní správy v jedno se projevuje ve skupině
I. rozpočtového návrhu a vede pochopitelně
k podstatně bohatšímu rozdělení
výdajů a příjmů, než jsme
kdykoliv ve státním rozpočtu měli.
Nemůžeme sice vyčíslit v rozpočtu
předkládaném Národnímu shromáždění
jednotlivé rozpočty všech národních
výborů, ale snažíme se v něm
podat obraz aspoň o tom, kolik ze státního
rozpočtu podle jednotlivých odvětví
obhospodařují národní výbory
různých stupňů. Tento sumární
státní rozpočet je součtem dílčích
podrobných rozpočtů; jak ohromný je
to elaborát, vyplývá z toho, že tu jde
o dílčí rozpočty 15.000 obcí,
300 okresů a 20 krajů - vedle řady ústředních
a odborných úřadů a jiných
institucí.
Dnes již není naše lidová správa
odkázána na subvence ministerstev a státních
úřadů, nýbrž obhospodařuje
příslušející jí prostředky
sama. To ji ovšem zároveň zavazuje, protože
odpovídá za téměř 41 % všech
výdajů skupiny l.
Včlenění národního pojištění
a znárodněného podnikání do
rozpočtu vyjadřujeme vytvořením dvou
nových samostatných rozpočtových skupin.
Rozpočet na rok 1950 se tedy dělí na pět
skupin: Skupina l. Státní správa, skupina
II. Státní podniky, skupina III. Státní
dluh, skupina IV. Ústřední národní
pojišťovna a skupina V. Státní příděl
Fondu znárodněného hospodářství.
Prostřednictvím posléze uvedené skupiny
financujeme část investic národních
podniků z prostředků akumulovaných
ve státním rozpočtu.
V celém rozpočtu uplatňujeme zásadu
hrubého rozpočtování, a to nejen proto,
že vystihuje skutečnou výši potřeb
a úhrad, ale i z důvodů kontrolních.
Musíme a budeme kontrolovat, a to permanentně, hospodaření
všech složek zapojených do státního
rozpočtu nejen co do materiálního plnění
všech plánovaných úkolů, ale
i co do formálního postupu, jehož porušování
zatemňuje pravý stav hospodaření.
Proto by bylo nesprávné, kdyby hospodařící
orgány podceňovaly formální stránky
uspořádání státního
rozpočtu a nedbaly jeho schemat a předpisů
o hospodaření podle rozpočtu. Konec konců
by tím působily trápení sobě
i nám, kteří na těchto schematech
a předpisech musíme z důvodů kontroly
hospodárnosti trvat. Přísné dodržování
rozpočtových schemat a pořádek ve
formálním postupu ve finančním hospodaření
u každého hospodařícího orgány
jsou nezbytnými podmínkami sestavení celkového
státního závěrečného
účtu.
Rozpočet na rok 1950 je značně rozsáhlejší
než předchozí. Pohleďme především,
jak vzrostl na straně příjmů. Vzrůst
našeho rozpočtu je výrazem jak nové
sociální struktury a nové politiky státu
pracujících Čechů a Slováků,
tak i v přední řadě skutečnosti,
že stoupá naše výroba, náš
národní produkt, národní důchod,
peněžní příjmy obyvatelstva a
tím ovšem i spotřeba a příjmy
státní.
Příjmy skupiny I., Státní správa,
jsou rozpočteny úhrnnou částkou 119.432
mil. Kčs. Z toho připadá na státní
finanční příjmy, na daně, 109.932,5
mil. Kčs.
Tak tvoří daně daleko největší
část našich rozpočtových příjmů.
Přitom nejsou naše daně už tím,
čím bývaly za starého fisku: jejich
hlavní smysl je finanční zajištění
hospodářského plánu, soustředění
prostředků na rozšířenou reprodukci
v rukou státu, tedy vytvoření socialistické
akumulace ve státním rozpočtu. Daněmi
zároveň regulujeme míru spotřeby obyvatelstva
a vzrůst životní úrovně i její
třídní rozložení.
Jádrem daňových příjmů
je i letos všeobecná daň, dnes nazvaná
podle zákona čís. 263/49 Sb. všeobecnou
daní nákupní. Do rozpočtového
návrhu jsme vložili její výnos částkou
66.956,2 mil. Kčs, kterou jsme stanovili podle zkušeností
z r. 1949 a podle odhadovaného rozvoje našeho státního
hospodářství v roce 1950, jak je podložen
naší pětiletkou.
Z přímých daní uvádíme
tentokráte v rozpočtu již všechny daně,
které jsou v plánu daňové reformy.
Počítáme již s doplněním
soustavy daní z pracovního důchodu dvěma
novými daněmi: daní z literární
a umělecké činnosti a daní ze samostatné
činnosti. Tyto daně nahradí původně
plánovanou daň ze svobodných povolání.
K rozdělení na dvě daně jsme došli
seznáním, že povahou práce a pracovních
podmínek se činnost umělecká značně
liší od činností ostatních t.
zv. praktických povolání, jako povolání
lékařů, advokátů, notářů,
úředně autorisovaných civilních
inženýrů atp. V rámci příslušné
osnovy navrhujeme literárním a uměleckým
pracovníkům podstatné daňové
úlevy. (Potlesk.)
Tyto dvě daně dokončí naši soustavu
daní z pracovního důchodu. Pokud se týče
hlavní daně z pracovního důchodu,
daně ze mzdy, chceme, aby byla nástrojem a ne brzdou
stupňování produktivity práce a proto
chceme změnit celou její konstrukci.
Zemědělskou daň o něco snižujeme,
protože je plánováno přeřadění
asi 2.000 obcí do nižších výrobních
oblastí.
Daň živnostenská se snižuje o 90 milionů
Kčs na 370 milionů Kčs, protože probíhá
proces přechodu individuálních živností
do podniků národních a komunálních,
nebo do družstev.
V rozpočtu uvádíme již i daň
podnikovou. kterou zamýšlíme nahradit všeobecnou
a zvláštní daň výdělkovou
a daň důchodovou, pokud se týká příjmů
z podniků a daň z bezpracných důchodů,
zatím bez prelimináře. Počítám,
že osnovy zákonů o obou těchto daních
budou během roku 1950 uvedeny v život.
Ve skupině výnosových daní zaujímá
mimořádné místo zvláštní
daň výdělková s preliminovaným
výnosem 23,1 miliardy Kčs. Tuto daň, která
vynesla v roce 1938 okrouhle pouhých 250 mil. Kčs,
platí dnes skoro výhradně podniky socialistického
sektoru. Dá se o ní říci, že
je částečným odvodem zisků
státní pokladně a její značně
zvýšený preliminář proti roku
1949 se opírá o zvýšenou ziskovou tvorbu
v národních podnicích; letos bude odváděna
nejen ze zisků za rok 1949, ale zálohově
i za rok 1950, aby se v podnicích netvořily reservy
finančních prostředků unikající
bankovní kontrole.
Zcela opačný pohyb než u zvláštní
daně výdělkové je u daní typických
pro kapitalismus, tedy u všeobecné daně výdělkové,
u daně pozemkové, u daně z dividend a tantiem
a ovšem také u daně důchodové.
Tu musíme počítat s podstatným poklesem
výnosu daní postupným zmenšováním
kapitalistického sektoru. U daně důchodové
padá na váhu i to, že v rozpočtu na
rok 1950 je po prvé preliminována zvláštní
daň z úroků z úsporných vkladů,
zavedená od 1. ledna 1949.
Ve skupině poplatků očekáváme
výnos sice vyšší, než bylo rozpočteno
na rok 1949, ale nižší proti skutečnému
výsledku minulého roku. Snížení
výnosu je dáno hlavně odpadnutím poplatkového
ekvivalentu, který byl od polovice roku 1949 zrušen.
Příjmy na cle jsou dnes ve srovnání
s jinými finančními příjmy
a v souhlasu s nefiskální funkcí cla celkem
nepatrné - v rozpočtu na rok 1950 na ně připadá
jen 0,61 % z úhrnu státních finančních
příjmů.
Naproti tomu monopoly s preliminovaným výnosem 7.866,8
mil. Kčs znamenají i letos pro státní
rozpočet zvýšený příjem.
Způsobuje to monopol lihový, který letos
odvede výtěžky za 5 čtvrtletí.
Organisace státních monopolů bude letos podstatně
změněna. Přeměníme je v národní
podniky. Jejich výnos, pokud má dnes povahu daňovou,
bude nahrazen všeobecnou daní a všechny dosud
monopolní podniky budou postaveny do řady našeho
národního podnikání.
V této souvislosti je nutno se zmínit o monopolu
tabákovém, jehož odvod ve výši
11.682,8 mil. Kčs je stále podstatnou složkou
státního rozpočtu. I tento monopol, dnes
organisovaný jako státní podnik, přeměníme
v podnik národní.
Poslední oddíl státních finančních
příjmů soustřeďuje příjmy
z trestního řízení finančního.
Hlavní význam trestní služby finanční
ovšem nespočívá ve výnosu pokut;
trestní služba, po příp. v součinnosti
s kontrolními orgány, vyvíjí tlak
na dodržování finančních zákonů.
Její funkce využíváme nejen k odhalování
a potírání finančních přestupků
odumírajících kapitalistických živlů,
ale i k prosazení účetního pořádku
v podnicích.
Odvod státních podniků do státní
pokladny je v rozpočtu na r. 1950 příznivější
o 3,8 miliardy Kčs, což je způsobeno převedením
pensijních nákladů podnikových do
kapitoly Odpočivné a zaopatřovací
platy a odpadnutím ztrátových rozpočtů
státních podniků, které byly přeměněny
na podniky národní.
Shrneme-li výdaje skupiny l, investice státních
podniků, úhradu státního dluhu nekrytou
vlastními příjmy této skupiny a dotací
Fondu znárodněného hospodářství,
obdržíme úhrn výdajů v částce
131.556,4 mil. Kčs. Poněvadž úhrn příjmů
činí 131.929,8 mil. Kčs, končí
rozpočet na r. 1950 celkovým přebytkem 373,4
mil. Kčs. (Potlesk.)
Rozšíření úkolů státního
rozpočtu, o kterém jsem již hovořil,
nese s sebou zvýšení jeho objemu proti roku
1949. Zdůrazňuji, že tu nejde o zvětšení
břemene státní nadstavby, nýbrž
o rozšíření rozpočtu o další
funkce národohospodářské, které
by procházely mimo státní rozpočet,
kdybychom jej nepřetvářeli v rozpočet
socialistický, a o rozšíření
úkolů sociálně-politických.
To je patrno z hlavních složek zvýšení
státního rozpočtu proti roku 1949.
Především to je dotace Fondu znárodněného
hospodářství ve výši 20 miliard
Kčs, dále výdaje na bytovou výstavbu
v celkové výši okrouhle 8 miliard Kčs,
zařazení výdajů národních
výborů, které až do loňského
roku hradily tyto výbory ze svých příjmů,
v okrouhlé částce 6,2 miliard Kčs,
zařazení nákladů na pense zaměstnanců
státních podniků, včetně podniků
v r. 1949 znárodněných, do státních
výdajů, náklad na platy duchovních
ve výši 1,1 miliardy Kčs, náklad na
připravovanou platovou úpravu zaměstnanců
celé civilní veřejné správy
ve výši 4,5 miliardy Kčs a j.
Částečně jsou tato zvýšení
ovšem vyvážena úsporami podniků,
které byly v minulém roce znárodněny.
Přihlédneme-li blíže k výdajové
stránce státního rozpočtu, patří
náš přední zájem v druhém
roce pětiletky ještě více než v
prvém roce investicím. Rozpočet na rok 1950
nám dává jiný obraz investičních
výdajů než rozpočet předchozí.
Zvyšujeme investiční činnost a zvyšujeme
i investiční náklady. Vlastní náklady
investiční činí okrouhle 20 miliard
Kčs. Jde tu především o stavby silniční,
mostní a vodohospodářské, dále
o stavby pro účely školské a jiné
správní účely. Ale k těmto
vlastním investicím musíme připočítat
dotace, určené rovněž na investiční
rozvoj. A v tom neméně než v rozvinutí
investic vlastní státní správy vidíme
prudký vzrůst naší investiční
činnosti.
Jde tu především o dotace Fondu znárodněného
hospodářství ve výši 20 miliard
Kčs. Již jsem se zmínil o částce
stejné výše, kterou jsme pro tento fond reservovali
z přebytků státního rozpočtového
hospodaření v roce 1949. Dotace 20 miliard Kčs,
kterou zařazujeme do letošního rozpočtu,
je začátkem toho, k čemu se chceme dostat:
aby investice národního hospodářství
byly hrazeny z prostředků socialistické akumulace
a socialistického státního rozpočtu.
Sečteme-li investice státní správy,
státních podniků, investice Ústřední
národní pojišťovny v částce
téměř 900 mil. Kčs a dotaci Fondu
znárodněného hospodářství
ve výši 20 miliard Kčs, která tvoří
samostatnou rozpočtovou skupinu, jakož i dotaci Státního
bytového fondu ve výši 7,2 miliardy Kčs,
obdržíme částku 48,2 miliardy Kčs
proti 24,6 miliardy Kčs v roce minulém. Poměr
těchto dvou čísel ukazuje, jak vzrůstá
proud finančních prostředků procházejících
státním rozpočtem, které jsou určeny
pro účely našeho hospodářského
rozvoje, pro účely naší socialistické
výstavby.
Financováním investic, o kterém jsem hovořil,
dává státní rozpočet prostředky
k rozšíření základny naší
výroby a tím k budoucímu vzestupu životní
úrovně a k vybudování šťastné
budoucnosti našeho lidu. Ale státní rozpočet
obsahuje řadu významných položek, jimiž
má být zabezpečena a zvyšována
životní úroveň obyvatelstva bezprostředně.
Přední z nich je národní pojištění,
poněvadž dnes u nás požívá
zabezpečení pro případ invalidity
a stáří asi 95 % obyvatelstva.
Národní pojištění vstupuje letos
po 11/2 letém odděleném
trvání přímo do státního
rozpočtu. Dříve bylo národní
pojištění ze státního rozpočtu
každoročně dotováno. Dnes je soběstačné.
Stát na druhé straně převzal úhradu
ošetřovacích výloh pojištěnců
národního pojištění ve státních
léčebných a ošetřovacích
ústavech.
Národní pojištění vykonává
obdobnou funkci jako státní rozpočet: provádí
redistribuci části národního důchodu
- a dnes tuto redistribuci také plánuje, je součástí
finančního plánu. Proto dnes právem
začleňujeme národní pojištění
do státního rozpočtu. Finanční
prostředky pro svoje účely si národní
pojištění již nezabezpečuje hromaděním
peněžního kapitálu; nebudeme nesmyslně
hromadit obrovský kapitál a hledat úhradu
nákladů pojištění ve výnosu
jeho úroků. Místo toho byl zvolen systém
rozvrhový, spojený s vytvořením jen
menších reserv, totiž bezpečnostního
fondu nemocenského pojištění a úhradové
reservy pojištění důchodového.
Rozpoznali jsme správně, že jediným
skutečným zajištěním stáří
pro naše pracující je práce těch,
kteří na jejich místech pracují, když
oni už nemohou. Přes všecky úkoly národního
pojištění je jeho rozpočet ve výši
33,8 miliardy Kčs vyrovnán a končí
s menším přebytkem, vykázaným
částkou 7 mil. Kčs.
Kromě dávek nemocenského pojištění
je pro tento rok počítána částka
17,4 miliardy Kčs na dávky pojištění
důchodového. Vezmeme-li státní rozpočet
jako celek, budou v roce 1950 požívat důchodci
národního pojištění důchodů
v úhrnné výši přes 17 miliard,
pensisté veřejné správy a státních
podniků téměř 7 miliard na odpočivných
a zaopatřovacích platech a váleční
poškozenci a oběti persekuce téměř
21/2 miliardy důchodů; tak
dojdeme k číslu 261/2 miliardy,
které představuje částku celkového
výdaje na zabezpečení vysloužilých
pracovníků, procházejícího
státním rozpočtem. (Potlesk.) Zde
je vidět, že tam, kde se pracující zbavili
příživnictví buržoasie, mohou se
postarat o slušné živobytí pro svoje invalidy
a vysloužilce.
Po národním pojištění je bytová
výstavba dalším úsekem, ve kterém
velkoryse realisujeme základní myšlenku pětiletého
plánu, totiž zvýšení životní
úrovně obyvatelstva.