Ostatní finanční monopoly, jejichž směrodatnou
složkou je monopol lihový, přidržely se
v roce 1949 celkem odvodů, jak byly plánovány
rozpočtem.
Cla dnes hodnotíme spíše v jiných funkcích
než s hlediska fiskálního. Nižší
jejich výnos proti rozpočtu má svůj
původ především ve skladbě dovozu,
neboť dovážíme především
suroviny a jiné nezbytné zboží, které
je v převážné většině
prosto cla, nebo je podrobeno jen minimálním celním
sazbám.
Důkazem ostrého postupu finanční správy
proti daňovým defraudantům v oboru nepřímých
daní, poplatků a monopolů je vzestup výnosu
důchodkových pokut.
Tento přehled fiskálních příjmů
bych uzavřel zmínkou o majetkových dávkách.
Vyměřování těchto dávek
v roce 1949 značně pokročilo. V důsledku
toho oživl jejich výnos, který byl od II. čtvrtletí
1947 velmi slabý. Celkem bylo na majetkových dávkách
přijato - bez započtení hodnot propadlých
- do konce roku 1949 téměř 31 miliard Kčs.
Příjmu z nich není užíváno
k úhradě vydání státního
rozpočtu, nýbrž plyne do Likvidačního
fondu měnového.
Dovolte mi, abych v této souvislosti učinil stručnou
zmínku o Likvidačním fondu měnovém.
Tento fond jsme pověřili úkolem, vypořádat
se za celé naše národní hospodářství
s dědictvím války a okupace v oblasti měnové.
Kromě dotace ze státního rozpočtu,
která činila v r. 1949 500 mil. Kčs, nezatížili
jsme svoje běžné hospodářství
důsledky likvidace staré měny. V roce 1949
bylo uvolněno z vázaných vkladů 2.630
mil. Kčs výhradně na vrub vlastních
prostředků Likvidačního fondu měnového.
Uvolňovací politika soustředila i v roce
1949 svůj zřetel především na
momenty sociální. Touto cestou napomáháme
životní úrovni pracujících v
určitých sociálních případech
a u osob práce neschopných, podporujeme obnovení
pracovní způsobilosti, dosažení vyššího
vzdělání, růst populace i osidlování
pohraničí. Na druhé straně však
dbáme a budeme dbát, aby uvolňováním
vkladů nebyly podporovány živly, které
se vyhýbají práci, nebo aby bývalí
kapitalisté neobcházeli touto cestou ustanovení
o měnové reformě.
Likvidačním měnovým fondem odčiňujeme
těžké následky okupantské vyděračské
politiky, která nám po sobě zanechala desetimiliardy
a stamiliardy naprosto nehodnotných papírových
hadrů místo hodnotné měny.
Nyní dovolte, prosím, abych pokračoval ve
zprávě o výsledcích státních
příjmů v roce 1949.
Příznivě se nám vyvíjely nejen
daňové, ale i ostatní státní
příjmy. Hlavní jejich složkou byl odvod
zisků státních podniků. Dnes nejsou
ještě skončeny závěrkové
práce jednotlivých podniků. Proto jsme zatím
odkázáni na hrubý odhad jejich výnosů.
Podle tohoto hrubého odhadu můžeme říci,
že rozpočtem předpokládaný celkový
odvod státních podniků, včetně
tabákového monopolu, do státní pokladny
ve výši 11 miliard Kčs bude patrně dodržen.
Podotýkám, že Čs. státní
dráhy se dnem 1. ledna 1949 staly národním
podnikem stejně jako Čs. aerolinie. Čs. státní
lesy a statky byly rovněž přeměněny
na národní podnik již od počátku
roku 1949, takže ze závěrečného
účtu státních podniků vypadnou.
Čs. pošta stala se národním podnikem
od 1. července 1949 a bude tedy vykazovat výsledek
jako státní podnik jen za půl roku.
Znárodnění, t. j. převod téměř
všech velikých státních podniků
do oblasti podniků národních, je krokem k
tomu, aby sektor, který má tak velký podíl
na tvorbě národního produktu, byl ve všech
svých složkách oddělen od státního
aparátu. Další etapa tohoto procesu bude probíhat
v roce 1950, kdy budou znárodněny státní
finanční monopoly a monopol tabákový
a kdy celý tento sektor bude napojen na Fond znárodněného
hospodářství.
Všechny státní příjmy jiné
než daňové povahy dohromady měly činit
podle státního rozpočtu na rok 1949 - nepočítáme-li
s ministerstvem národní obrany - celkem 6.172 milionů
Kčs. Skutečný výsledek tohoto úseku
překročil již v listopadu značně
částku, která byla rozpočtem stanovena.
Méně jasný přehled než o vývoji
státních příjmů máme
dnes o vývoji státních výdajů
v uplynulém roce. Jednak jsou výdaje ve větší
míře decentralisovány, jednak mnoho se jich
ještě i dnes účtuje na vrub roku 1949,
což všechno znesnadňuje rychlý přehled.
Podle dosavadních výsledků bych však
konstatoval, že celková úspora na preliminovaných
výdajích, která se v prvním pololetí
1949 ještě zdála tak značná,
podstatně klesla a v závěrečném
účtě patrně téměř
zmizí. Rozpočtový přebytek za minulý
rok je tedy vytvářen zvýšenými
státními příjmy, pramenícími
ze zvýšeného národního produktu
a nikoliv z úspor.
Pokud jde o investiční výdaje, vyzdvihuji
rád, že se v roce 1949 jevily v obraze peněžního
plnění investičního programu mnohem
lepšími než v roce 1948. V prvých měsících
1949 trvala ještě určitá stagnace, na
kterou jistě působila v té době probíhající
hluboká reorganisace naší veřejné
správy. V druhém pololetí byly však
investiční prostředky čerpány
rostoucí měrou. K oživení jsme tu přispěli
i tím, že jsme tlačili na orgány veřejné
správy, aby včasně proplácely dodavatelské
účty. Také Československé stavební
závody se postaraly v druhé polovici roku o zlepšení
fakturace. Po finanční stránce nejlepšího
výsledku bylo dosaženo v pozemních stavbách,
zejména v úpravách silnic a ve stavbách
vodních.
Ve správních nákladech se jeví ve
světle dosavadních výsledků prozatím
určitá úspora proti rozpočtu; přesto
však právě v tomto úseku se budeme musit
racionalisací práce a reorganisačními
opatřeními ve veřejné správě
dopracovat k tomu, aby i její režie byla dalekosáhleji
snížena. Musíme vycházet z toho, že
základnou našeho života je výroba a že
výdaje správní je nutno redukovat na míru
společensky nezbytnou. Ovšem v úseku nákladů
správních máme zahrnuty i náklady
na školství, na provoz léčebných
ústavů a podobných zařízení
a také na pense. A ty právě v roce 1949 vykazují
vzestup, jednak přejímáním pensí
státních podniků, jednak různými
úpravami, kterými jsme se snažili pomoci sociálně
nejslabším poživatelům odpočivných
a zaopatřovacích platů. Z toho důvodu
jsou t. zv. zákonné sociální náklady
proti rozpočtu téměř o 20 % vyšší.
A ještě jedno bych rád poznamenal ke skupině
správních nákladů v roce 1949. Roku
1948 škarohlídové prohlašovali, že
nás připravované krajské zřízení
přijde určitě draho, že bude stát
mnohem víc než režie dřívější
státní správy. Rozpočet na rok 1949
byl sděláván ještě podle potřeb
staré organisace státní správy, ale
po větší část roku jím
hospodařily na přikázaných úsecích
národní výbory, a potřeba na správní
výdaje tím proti rozpočtu nevzrostla.
Velmi vysoké úspory se zatím jeví
v t. zv. ostatních nákladech, které zahrnují
valnou část funkčních státních
výdajů. Ovšem právě tu bude ještě
mnoho výdajů dodatečně vyúčtováno.
K překročení v tomto úseku došlo
u nákladu na státní dluh, jehož příčiny
vysvětlím v rozboru vývoje státního
dluhu.
V celku lze tedy říci, že na výdajové
stránce nebude v roce 1949 podstatných úspor.
Příznivý vývoj příjmů
- a to v podstatě příjmů daňových
- však postačil k vytvoření značného
rozpočtového přebytku, který nám
zejména vlivem všeobecné daně - tak
jak bylo při jejím zavedení plánováno
- vytvořil ze státní pokladny hlavního
"financiéra" našeho národního
podnikání.
Přesná výše rozpočtového
přebytku bude stanovena až v závěrečném
státním účtu. Avšak již
dnes ji lze odhadnout do té míry, že bylo možno
reservovat 20 miliard Kčs pro Fond znárodněného
hospodářství na úpravu kmenového
jmění našich národních podniků.
(Potlesk.) Jsme si vědomi toho, že takto napravujeme
finanční důsledky předúnorových
a okupačních dob, ale jsme si vědomi i toho,
že nám to umožňují nové
formy práce, rostoucí produktivita práce
našeho dělnictva, nová pracovní morálka
a také nový poměr k národnímu
majetku.
Pokud jde o státní dluh, považují za
příznačné, že můžeme
letos po prvé oddělit výklad o státním
dluhu od výkladu o stavu státní pokladny.
Až do roku 1948 bylo nejvýznačnějším
rysem vývoje státního dluhu, že s pravidelností
zákona narůstal o státní pokladní
deficity, jejichž úhradu si stát mohl opatřovat
jen dožadováním u peněžních
ústavů. Náš sociální převrat
způsobil převrat i ve vývoji státní
pokladny a ten zase převrat ve vývoji státního
dluhu: první rok pětiletky znamená konec
zvyšování státního dluhu úvěrovými
operacemi, opatřujícími prostředky
ke krytí rozpočtových schodků. Ve
správě státního dluhu se dnes soustřeďují
už jen finanční důsledky hospodářského
a politického dědictví naší minulosti
a my se snažíme upravit je tak, aby byly co nejmenším
břemenem našeho hospodářství
a našeho pracujícího lidu.
Proto vám dnes nepodávám zprávu o
novem zadlužování našeho státu,
nýbrž o dvou aktech konsolidačního procesu
v tomto zadlužení.
Prvním je oddlužení svazků lidové
správy. Tím vyvozujeme logický důsledek
ze splynutí hospodářství národních
výborů s hospodářstvím státním.
Převzetí dluhů lidové správy
zvedá sumu našeho státního dluhu jen
formálně, nepřinášejíc
nové hospodářské zatížení.
Dluhy, které přejímáme, zde již
byly. Totéž platí o převzatých
dluzích dvou zrušených fondů: Všeobecného
fondu peněžních ústavů a Pomocného
fondu peněžních ústavů na Slovensku.
Druhým aktem je t. zv. konečná úprava
vnitřního státního dluhu, týkající
se dluhu z doby před koncem roku 1945. Sjednocená
státní půjčka nám nahradí
nejrůznější dosavadní státní,
zemské i městské půjčky a komunální
dlužní úpisy v úhrnné sumě
přes 81 miliard Kčs.
Ale státní dluh byl v roce 1949 i efektivně
snížen, a to v oboru dluhu vnitřního
i zahraničního. Na vnitřní dluh jsme
splatili 1.305 milionů Kčs; na dluh zahraniční
téměř miliardu Kčs, a to buď
v hodnotě vyvezeného zboží nebo v devisách.
Zde bych chtěl poznamenat, že plníme a budeme
plnit svoje zahraniční závazky přesně
a svědomitě, nikdo v zahraničí nám
však nesmí zazlívat, že, pokud jde o dluhy
sjednané našimi někdejšími kapitalisty,
postupujeme jako svědomití hospodáři
především svého vlastního lidu.
Tolik bych, paní a pánové, uvedl ve zkratce
o vývoji státního hospodářství
v prvním roce pětiletky. A nyní se obracím
k tomu, čeho chceme dosáhnout v oboru státního
rozpočtu a státního finančního
hospodaření v roce 1950. Jak už vyplývá
z části mého výkladu, kde jsem hovořil
o funkci rozpočtu, díváme se na státní
rozpočet jako na nástroj finančního
plánování. Za tím účelem:
1. Chceme být dobrými hospodáři. Proto
udržujeme rovnováhu svého finančního
hospodářství a tím utvrzujeme svoji
měnu. To je nezbytné s hlediska úspěchu
hospodářského plánu a tedy úspěchu
budování socialismu. Prakticky to znamená:
zajišťujeme úhradu nákladů na svoje
budovatelské úkoly kromě podnikové
akumulace z vyšších výnosů všeobecné
daně, jejíž sazby vsak nezvyšujeme, nýbrž
s rostoucím obratem zboží na trhu snižujeme,
a dále z vyšších výnosů
zvláštní daně výdělkové.
Chceme-li toho dosáhnout, pak ovšem každá
koruna, která patří do státní
pokladny, musí tam skutečně přijít.
Pro naše dělníky a všechny zaměstnance
v podnicích z toho vyplývají velmi odpovědné
úkoly. Musí být doslova dobrými hospodáři
na svých pracovištích, mají-li být
náš rozpočet, tím finanční
a celý hospodářský plán a tím
vzestupná linie našeho životního standardu
zabezpečeny. Dobrými hospodáři musí
však být i zaměstnanci a funkcionáři
veřejné správy, neboť hospodaří
státními prostředky. Krajní šetrnost
v používání finančních
prostředků, šetrnost a svědomitost v
nakládání veškerým veřejným
a podnikovým majetkem, jsou podmínkami splnění
plánu, podmínkami hospodářského
rozvoje a lepší budoucnosti každého z
nás. Nakonec se to, jsme-li hospodáři opravdu
dobrými, obráží ve měně
a přes kupní kapacitu měny v živobytí
každého jedince.
2. Chceme přes státní rozpočet opatřovat
prostředky na financování investic socialistického
sektoru. To znamená přes státní rozpočet
shromažďovat prostředky, tvořící
socialistickou akumulaci, nezávislou na živelných
zákonech někdejšího peněžního
trhu. Tyto prostředky jsou kromě nashromážděných
odpisů a odvedených zisků pevnou finanční
základnou investic, procesu rozšířené
reprodukce naší výroby. V tom je základní
rozdíl marxistického a kapitalistického finančnictví.
Proti loňskému roku to znamená další
podstatné rozšíření funkce státního
rozpočtu, protože loni jsme ještě počítali
pouze s financováním investic veřejné
správy a jejích podniků. Rozpočtem
na rok 1950 činíme v tomto oboru další
významný krok k socialismu.
3. Chceme zdokonalit všeobecnou daň jako nástroj
kontroly oběhu zboží a řízení
spotřeby a jako nástroj socialistické akumulace
a tvorby cen. To znamená: v roce 1949 jsme všeobecnou
daň technicky zvládli. Stala se páteří
rozpočtových příjmů a již
také počala vykonávat funkci regulátora
spotřeby. Úpravou jejích sazeb usměrňujeme
a postupně rozšiřujeme spotřební
možnosti obyvatelstva a tvoříme přechod
k volnému trhu. Všeobecná daň chová
však v sobě i jiné možnosti. Může
na příklad sloužit ke kontrole objemu plánované
výroby. Ve své funkci nástroje socialistické
akumulace působila tato daň celkem velmi dobře.
Bude však třeba, abychom tento nástroj zjemnili
a zpřesnili.
4. Chceme přispět na finančním poli
ke zvýšení životní úrovně
pracujících v intencích pětiletého
plánu. To znamená: se vzrůstajícím
objemem výroby statků určených pro
domácí trh a se vzrůstající
produktivitou práce a racionalisací všech služeb
můžeme zvyšovat peněžní příjmy
pracujících. Proto dojde v letošním
roce k platové úpravě veřejných
zaměstnanců, a příjmové úrovně
zaměstnanců veřejných i podnikových
budou navzájem přizpůsobeny. Proto vkládáme
do státního rozpočtu i prostředky
na věrnostní přídavek horníkům.
Víme, že nevyrábíme pro výrobu,
nýbrž pro blaho pracujících. Proto počítáme
se značnými výdaji na rozšířené
účely sociální a kulturní ve
shodě s pětiletým plánem, zvláště
na zlepšení bytových poměrů.
Víme, že socialismus buduje štěstí
všech - proto v sociálních a kulturních
úkolech podporujeme především rozvoj
spotřeby sociální, t. j. veřejná
zařízení určená k společnému
užitku pracujících.
5. Chceme všemi prostředky finanční
politiky posilovat sektor socialistický a zatlačovat
sektor kapitalistický. To znamená podporu všech
úseků socialistického sektoru, podniků
státních, národních, komunálních
i družstevních, podporu družstevnictví
vůbec, zvláště na vesnici, podporu všech
mladých, zdravých výhonků socialismu,
abych užil slov Leninových, podporu produktivity práce
a zájmu o práci daňovými opatřeními,
zejména reformou daně ze mzdy. Naopak se zase musíme
dívat na státní rozpočet jako na třídní
mocenský prostředek v boji se zbytky kapitalismu
doma a s kapitalismem venku. Zde půjde o opatření
hlavně daňová, jako o daň z bezpracných
důchodů, daň dědickou a darovací,
o kontrolu plnění finančních předpisů
daňových a devisových a o správnou
politiku úvěrovou.
6. Nakonec chceme nejen dodržet, ale překonat finanční
plán. Státní rozpočet je rozhodující
součástí finančního plánu,
součástí přímo nabitou dynamikou
plánu. Jako skutečné hospodaření
roku 1949 předběhlo plánované výsledky,
tak také pro rok 1950 chceme dosíci lepších
výsledků než stanoví finanční
plán. Rozšiřujeme státní rozpočet
proti roku 1949 o další hospodářské
obory, především do něj včleňujeme
v plném rozsahu hospodářství národních
výborů, dále národní pojištění
a dotaci Fondu znárodněného hospodářství
a připravujeme těsnější spojení
národních podniků se státním
rozpočtem.
Takové jsou úkoly státního rozpočtu
na rok 1950. Těmito směry mají dílčí
jeho složky a všichni, kdo rozpočet provádějí,
působit ke zrychlení našeho růstu k
socialismu.
Každý rozpočet každého státu
nese pečeť hospodářských a sociálních
poměrů, ze kterých rostl, pečeť
cílů vládnoucí třídy
státu. Rozhodující slova o tom, za jakými
cíli jde vládnoucí třída našeho
státu, byla pronesena v letošních únorových
jubilejních dnech na zasedání Ústředního
výboru komunistické strany Československa,
kde byly s důsledností a odpovědností
nikde v kapitalismu nevídanou diskutovány naše
základní hospodářské a politické
problémy a úkoly našeho dějinného
údobí. Do rámce třídního
boje, který vede náš lid v čele s dělnickou
třídou a komunistickou stranou za přestavbu
naší společnosti, za výstavbu socialismu,
za urychlení této výstavby, patří
i boj hospodářský a v jeho rámci -
hospodaření podle rozpočtu. Státní
rozpočet a předně jeho složka výdajová
je výrazem politických cílů vládnoucí
třídy; generální linii vládnoucí
třídy našeho státu vytyčil IX.
sjezd KSČ heslem výstavby socialismu v naší
vlasti, zdůrazněným presidentem republiky
v závěru jeho velkého státnického
projevu na posledním zasedání Ústředního
výboru KSČ.
V duchu této generální linie je sestaven
i náš letošní rozpočet výstavby
socialismu. Jeho nejvýraznější složkou
jsou naše budovatelské investice. Ve svém rozpočtu
počítáme s výdaji investičního
charakteru kolem 48 miliard Kčs. Na výdaje sociální
a zdravotní je počítáno 26,3 %, na
účely kulturní 11,96 % a na účely
hospodářské 32,07 %. Naproti tomu výdaje
naší národní obrany činí
pouze 9,09 % ze sumy správních výdajů.
Náš rozpočet má ovšem třídní
charakter a my se tím netajíme. Počítáme
na příklad se snížením výnosu
daní, postihujících zisky soukromých
podnikatelů, ale ne proto, že je chceme subvencovat
cestou daňových slev, nýbrž poněvadž
zbytky kapitalistického sektoru u nás mizí.