V minulých dvou letech vytvořili jsme řadu
organisačních i technických příprav
pro řádnou funkci úvěru: i když
dosud nejsme spokojeni se vším, co jsme udělali,
můžeme konstatovat, že nám již i
data o úvěrech a o pohybech úvěrů
u bank dávala možnost sledovat jak výrobní,
tak cirkulační proces zboží. V pohybech
úvěrových čísel se nám
jevila jak výrobní, tak investiční
činnost, stoupající intensitě odpovídal
i pohyb úvěrových požadavků.
Pohyb úvěrových stavů nám signalisoval,
i při vší dosavadní kusosti praktikované
peněžnické kontroly, na příklad,
že se nám a kde hromadí zásoby zboží.
Pohyb úvěrů na př. byl prvním
popudem k tomu, že Státní úřad
plánovací nařídil ke konci minulého
roku podrobné inventury zásob našich národních
podniků.
Z rozvrstvení úvěrů můžeme
vyčísti již naprostou převahu socialistického
sektoru v našem hospodářství. Naše
peněžní ústavy nejsou již k tomu,
aby podporovaly, jak se říkalo, soukromou iniciativu
podnikatelskou. V tomto směru jsme jim už dávno
dali příslušné direktivy. Můžeme
konstatovat, že z celého rozsahu úvěrů
poskytnutých bankami připadalo na podniky soukromé
něco málo přes 1 % a že skoro všechna
intensita úvěrové činnosti bank se
soustředila na sektor socialistický, k němuž
počítám i družstva a podniky komunální.
Komunální podnikání nám začalo
vyrůstat v minulém a předminulém roce
jako nová složka socialistického sektoru našeho
hospodářství. Zákonný rámec
pro komunální podnikání vyšel
sice již v roce 1948 (zákon č. 199/48 Sb.),
ke zřizování vlastních podniků
docházelo však až v roce příštím,
kdy byly obrysové předpisy zákona vyplněny
vládním nařízením č.
10/1949 Sb. Je přirozené, že i tyto nové
útvary zápasily s počátečními
obtížemi technickými, organisačními
a že tu byly i problémy finanční. Bylo
snahou peněžnictví, aby jim i cestou úvěru
ulehčilo vstup do života a ovšem zaručilo
také příslušnou kontrolu.
Velkou péči věnujeme našim podnikům
družstevním. Bude proto na místě dotknout
se tu některých problémů družstevního
podnikání, pokud souvisí s otázkami
finančními. Již shora jsem se dotkl významu
dobře vedeného provozního účetnictví
pro finanční plán a jeho kontrolu. Musím
říci, že právě v účetnictví
a v účetnických pracích nám
v družstevnictví překážejí
namnoze nedodělky, skreslující jak účty
družstev v peněžních ústavech,
tak jejich finanční situaci. Projevuje se to zvlášť
citelně v hospodářských družstvech
skladištních a výrobních, s nimiž
úzce souvisí i Ústředí pro
hospodaření zemědělskými produkty.
Proto jsme již loni zařídili, aby kvalifikovaní
zaměstnanci bank, Ústřední rady družstev
i peněžnictví lidového pomáhali
těmto družstvům. Obzvláštní
pozornost věnujeme ovšem Jednotným zemědělským
družstvům. Jsme si vědomi jejich významu
pro náš vývoj k socialismu a vynakládáme
proto v rámci příslušejících
nám možností vše k jejich podpoře.
Naše Jednotná zemědělská družstva
jsou v počátečním rozvoji a samozřejmě
potřebují peněz. Mohu říci,
že nejsou a nebudou brzděna nedostatkem finančních
prostředků, poskytnutých řádnou
úvěrovou cestou. K této řádné
úvěrové cestě patří
ovšem i příslušná opatření
kontrolní. Jak jsem již řekl, dnešní
kontrola je ovšem něčím zcela jiným,
než bývala za vlády finančního
kapitalismu. Kontrolujíce družstvo, sledujeme jeho
prospěch a v něm prospěch státní
i prospěch členů družstva. Není
tedy třeba, aby se zakladatelé našich Jednotných
zemědělských družstev obávali,
že budou trpět nedostatkem potřebného
úvěru. Proto také není třeba,
aby bylo saháno - zvláště tam, kde funkcionáři
národních výborů jsou totožní
s funkcionáři Jednotných zemědělských
družstev - k případnému přesunování
výdajů při zakládání
družstva na národní výbor, který
pak ovšem nemůže vystačit se svým
rozpočtem.
Naši zemědělci měli pro družstevnictví
vždy veliký smysl, jak o tom svědčí
i rozvoj družstevní myšlenky v jejich řadách,
počínaje léty šedesátými,
kdy vzniklo a rozvinulo se u nás hnutí záloženských
kas, spojené se jménem dr Kampelíka. Proto
si naši zemědělci musí být i
dnes vědomi toho, že šťastná jejich
budoucnost může vzejít jedině z jejich
vlastní kolektivní, družstevní práce.
Naše peněžnictví se v roce 1949 dostalo
na své vývojové cestě podstatně
kupředu, a to jak ve funkci, tak v organisaci. Během
roku 1949 jsme připravili poslední fázi organisace
našeho znárodněného bankovnictví
tak, že jsem mohl již začátkem roku 1950
předložit vládě návrh zákona
o zřízení Státní banky československé
jakožto ústředního orgánu pro
věci měnové a vrcholného místa
řídícího provozní úvěry,
peněžnickou kontrolu a platební styk domácí
i zahraniční. Po zřízení Státní
banky československé, která vznikne jakožto
docela nový útvar převzetím funkcí
dosavadní Národní banky československé,
živnostenské banky, Slovenské Tatra banky a
Poštovní spořitelny, budeme mít ve své
peněžní soustavě, tedy kromě
této banky, již jenom Investiční banku
a soustavu ústavů lidového peněžnictví.
Vedle peněžních ústavů máme
i místo pro ústřední evidenci našeho
státního majetku, representovaného národními
podniky, Fond znárodněného hospodářství,
ve kterém soustřeďujeme zisky, odpisy, úroky
z kmenového jmění národních
podniků a kterému je svěřena péče
o vybavování národních podniků
kmenovým jměním. V tomto fondu, jehož
agendu vede Investiční banka, se sbíhá
majetková evidence celého našeho národního
podnikání. Práce Fondu znárodněného
hospodářství v prvním roce jeho existence
měla ještě mnoho znaků provisornosti,
především nebylo v roce 1949 možno sestavit
jeho rozpočet, protože jsme ještě neměli
celostátní finanční plán. Na
rok 1950 je však jeho rozpočet už součástí
finančního plánu našeho hospodářství.
Zřízením Státní banky československé
dovršíme vývoj našeho peněžnictví,
narýsovaný Košickým programem a sledovaný
neústupně od prvních dnů pokvětnových.
Cesta, kterou jsme tu ušli, nebyla jednoduchá ani
lehká. Byly doby, kdy jsme musili odmítat překotné
a nerozmyšlené návrhy na fuse všech bank
do jednoho ústavu, a byly doby, kdy jsme houževnatě
bojovali o uskutečnění fusí aspoň
na dvě provozní banky. Hovořil zde o tom
loni můj předchůdce ministr dr Dolanský,
když předkládal rozpočet na rok 1949.
Je nám jasno, že všichni, kdož otevřeně
či zakrytě sabotovali naše úsilí
o sjednocení peněžních ústavů,
byli vedeni snahou, zachránit před pracujícím
lidem právě banky a udržet je jako baštu
finančního kapitálu. Odtud pramenila jejich
vytrvalost a zarytost. Můžeme říci,
že zbytky naší buržoasie a její pomahači
pozbývali dechu, když jsme je vyhnali z bank, ale
i kořenů zbaveni nepřestávali myslit
na znovuobsazení těchto posic, a až po únorovém
vítězství jsme byli s to dokončit
předposlední krok ke sjednocení bank. Zřízením
Státní banky československé dokončíme
tedy likvidaci posledních stop někdejší
finančně-kapitalistické éry v našem
peněžnictví, zahlazujíce je natrvalo
i co do jmen.
Úkoly sobě přikázané bude plnit
Státní banka nejen centrálou, ale i sítí
svých poboček. Do jejího rámce řadím
i lidové peněžnictví, které bude
čím dále tím úžeji vázáno
na spolupráci s našimi jedinými dvěma
bankami: se Státní bankou a s bankou Investiční.
Zřízení Státní banky nás
tedy neodvádí od živého zájmu
o funkci i organisaci našeho lidového peněžnictví;
naopak: Státní banka bude intensivně spolupracovat
s ústavy lidového peněžnictví,
které zasahují svojí sítí až
do nejmenších městeček a obcí.
Využitím této sítě chceme přispět
i k hospodárnosti provozu Státní banky.
Soustavu našeho peněžnictví doplňují
pojišťovny; i zde jsme dospěli k podstatnému
zjednodušení. Znárodněním vytvořených
pět pojišťoven bylo po únoru sloučeno
v jedinou Československou pojišťovnu. V minulém
roce jsme stáli před provedením decentralisace
pojišťovací služby a před jejím
přizpůsobením krajské organisaci veřejné
správy. Dnes jsme před zjednodušením
celé pojistné agendy a před úkolem
snížit tu co nejdalekosáhleji všechny
administrativní náklady. Stále zřetelněji
vidíme, že vlastní váha pojišťování
se bude v budoucnu přesunovat čím dále
tím více na zábranu škodám a
bude se odklánět od pojištění
náhradového. Postup socialismu v našem životě
ovlivní všechno naše pojištění,
ale asi nejsilněji pojištění životní,
které stejně již dnes stagnuje především
vlivem pojištění národního. Nejvlastnější
problematikou bude u nás pojištění národních
podniků, jež chceme během letošního
roku definitivně vyřešit.
Jak vidíme ze stručného nárysu, který
jsem si vám, paní a pánové, dovolil
předložit, předělali jsme své
peněžnické ústrojí, zděděné
po buržoasii, od základů tak, že již
nemá co dělat s někdejší aparaturou
finančního kapitalismu. Nemáme již tedy
v tomto směru dědictví po buržoasii.
K obdobnému závěru docházíme
ostatně, zhodnocujíce i vývoj v úseku
finanční správy, kde jsme se po únoru
musili rovněž vypořádat s pozůstatky,
jež nám zanechalo období finančního
kapitalismu.
Po únoru jsme od základu přetvořili
někdejší státní aparát
buržoasie a vytváříme opravdu nový
státní aparát, vykonávající
vůli lidu. Stát se stává mocenským
nástrojem, kterým si náš pracující
lid razí cestu k socialismu.
Zákonem socialismu je plánování, kterým
chceme řídit celý svůj hospodářský
rozvoj. V rámci hospodářského plánu,
zahrnujícího finanční stránku
našeho hospodářství (finanční
plán), došli jsme k nové funkci státního
rozpočtu. Základní zásady státního
rozpočtu, sestavovaného v údobí plánování,
formuloval zde před rokem ministr dr Dolanský.
Tenkrát prohlásil mimo jiné, že "hlavní
funkcí socialistického rozpočtu je plánovité
rozdělování společenského produktu,
národního důchodu a tím také
materiálových zdrojů země".
Jak toho socialistický rozpočet dosahuje? Prostřednictvím
zisků socialistických podniků, daní
a po příp. výpůjčkami z úspor
obyvatelstva soustřeďuje finanční prostředky
z celého národního hospodářství
a rozděluje je pak plánovitě do všech
oblastí státního života; používá
jich nejen na financování společenské
nadstavby, ale i uvnitř oblasti výroby i cirkulace
zboží. Tak zabezpečuje rovnováhu bilance
příjmů a výdajů obyvatelstva
tím, že zajišťuje, aby se příjmy
obyvatelstva po odečtení daní a úspor
rovnaly úhrnu spotřebního zboží
na trhu, jak dovodil ministr dr Dolanský; jinými
slovy: socialistický rozpočet zajišťuje
rovnováhu mezi kupní silou obyvatelstva v běžných
důchodů a mezi množstvím dosažitelného
zboží na trhu a udržuje tedy stabilitu měny.
A jak jsme uskutečňovali tato hlediska v r. 1949?
Na tom, i na úkolech, které si klademe pro rok 1950,
budeme s to si ujasnit, jak se postupně přibližujeme
k zásadám socialistického rozpočtu.
Funkce státního rozpočtu na rok 1949 byla
ještě omezena jen na okruh veřejné správy
a státních podniků. Ale úhradu celých
investic tohoto sektoru jsme již tenkrát zařadili
do rozpočtu a zároveň jsme si dali za cíl
dosáhnout rozpočtové rovnováhy. Ve
všeobecné dani jsme pak vytvořili mocný
nástroj socialistické akumulace. Zaměřili
jsme celý rozpočet třídně.
Těmito rysy projevoval již státní rozpočet
na rok 1949 jasně rysy socialistické.
Rozpočet naší republiky na rok 1949 byl prvním
vyrovnaným rozpočtem poválečným;
jeho rovnováha byla záměrná, nutná
a reálná.
Byl vyrovnaný přesto, že jeho objem vzrostl
novými úkoly. Toto zvýšení však
nevyplynulo ze žádných inflačních
prvků, nýbrž naopak rozbor rozpočtu
nám jasně ukazuje konsolidační a rozvojové
rysy našeho národního hospodářství;
byly do něj zařazeny výdaje, které
dříve běžely mimo rozpočet, značně
stouply výdaje na investice, které jsou osou pětiletého
plánu, dále výdaje kulturní a sociální.
V důsledku rozpočtové rovnováhy zmizel
již tenkrát definitivně stát z našeho
peněžního trhu jako uchazeč o úvěr.
Jak jsme plnili úkoly, které jsme si dali rozpočtem
na rok 1949? Řekl jsem, že jsme v roce 1949 chtěli
dosáhnout rozpočtové rovnováhy a že
jsme veřejné investice chtěli uhrazovat výhradně
ze státního rozpočtu, bez použití
úvěrů. Těchto cílů jsme
také dosáhli, ba dospěli jsme ještě
dále, protože konsolidace našeho hospodářství,
dík únorovému vítězství
a nadšenému budovatelskému úsilí
milionů našich pracujících učinila
v roce 1949 větší pokroky, než jsme na
počátku roku čekali. Je to vidno předně
z pokladních výsledků roku 1949.
Den 1. ledna 1949 znamená pro naše finanční
hospodářství začátek nového
vývojového období. Zatím co státní
pokladna až do konce roku 1948 zápasila se schodky
přechodné i trvalé povahy, je vystřídána
po 1. lednu 1949 vratkost jejího stavu stabilitou. Nejde
tu jen o stálou dostačující reservu
finančních prostředků; vlivem trvalých
příjmů počíná státní
pokladna vykonávat funkci opravdového střediska
socialistické akumulace. Tímto novým vývojem
státní pokladny mizí z našeho hospodářství
jeden z hlavních pozůstatků finančního
kapitalismu, totiž závislost státní
pokladny na bankovním úvěru a na finančních
kapitalistech. V roce 1949 státní pokladna nejen
neodčerpala z peněžního trhu ani korunu,
ale naopak stala se sama zdrojem prostředků pro
financování našeho národního
hospodářství a prvním "bankéřem"
ve státě.
Vzrůst státních hotovostí z nepatrné
výchozí částky na mnohamiliardový
stav koncem roku byl způsoben velmi příznivým
vývojem pokladních příjmů.
Dalším důkazem síly našeho hospodářství
je okolnost, že akumulace finančních prostředků
probíhá od počátku roku 1949 nejen
u Ústřední státní pokladny
v Praze, ale také u Slovenské státní
pokladny v Bratislavě. Slovensko vyrovnává
i zde krok s českými zeměmi. Počínajíc
prvním rokem pětiletky je Slovensko již s to
hradit úkoly, které mu ukládá rozpočet,
z vlastní akumulace.
Vývoj státních financí v roce 1949
měl ovšem některé mimořádně
příznivé podmínky, ale i průběh
prvních měsíců roku 1950 potvrzuje
příznivý vývoj našeho hospodářství.
Přihlédněme k jednotlivým složkám
vývoje státních financí v roce 1949.
Především k všeobecné dani. Všeobecná
daň se stala páteří našich státních
příjmů. Z celkového úhrnu státem
vybíraných daní a dávek činila
v roce 1949 57 %. Preliminovaná částka byla
skutečným vývojem daleko předstižena.
Tato daň odstranila zároveň čtvrtletní
kolísavý rytmus našich daňových
státních příjmů, který
charakterisoval dřívější daň
z obratu a jejím vlivem i celkový dřívější
daňový výnos. Zásluhou všeobecné
daně má státní pokladna nyní
zajištěn celkem ustálený a plynulý
měsíční příjem. Všeobecná
daň má lví podíl na upevnění
státního hospodářství, odčerpala
značné částky z bloku thesaurovaných
peněz a pomáhala lámat vaz černému
trhu. Umožnila nám otevřít bez hospodářských
poruch volný trh, udržet jej a postupně rozšiřovat;
pomocí této daně můžeme regulovat
spotřebu obyvatelstva úměrně vzrůstu
množství spotřebních statků dodávaných
na trh a tím zaručovat kupní kapacitu a pevnost
naší měny. Nedostali jsme se však dosud
k tomu, aby nám všeobecná daň sloužila
ke kontrole plánu, jako je tomu v SSSR. Největší
z kladů, který nám přinesla tato daň
a s ní rok 1949, však je, že bylo prokázáno
faktickým vývojem, že budeme mít v této
dani pružný a životný nástroj nejen
k řízení spotřeby, ale i k soustřeďování
národních úspor přímo v ruce
státu. Jestliže se v kapitalismu masy nadhodnoty soustřeďuji
na kontech kapitalistů v bankách mimo dosah dělnické
třídy, soustřeďujeme my valnou část
národního nadproduktu cestou všeobecné
daně na kontě státu ovládaného
dělnickou třídou. (Potlesk.) Vedle
této společenské akumulace mají soukromé
úsporné vklady u peněžních ústavů
důležitý význam doplňkový.
Lidové spoření zůstává
pro nás i nadále důležitou složkou
předpokladů našeho hospodářského
rozvoje - právě tak, jako zas naopak správné
hospodaření našeho státu, který
podle zákona převzal ručení za vklady
v peněžních ústavech, zajišťuje
vkladatelům v peněžních ústavech
jistotu jejich vkladů.
V roce 1949 jsme ještě přijali i značné
částky na doznívajících daních,
zrušených zákonem o dani všeobecné.
Po všeobecné dani je druhou markantní složkou
státních finančních příjmů
výnos zvláštní daně výdělkové.
Z důvodů daných peněžní
kontrolou uložili jsme v létě 1949 národním
podnikům průmyslu a výživy, aby odvedly
reservy na zvláštní daň výdělkovou
za berní leta 1948 a 1949, třebas daň na
ně nebyla dosud vyměřena. Poněvadž
rozpočet počítal jen s platbami na daň
vyměřenou, došlo tu k několikanásobnému
překročení rozpočtového výnosu
této daně. I tato skutečnost je typická
pro naše hospodářství. Konstatuji, že
dnes už neexistují potíže s podniky, pokud
se týče daní, že kromě snad někde
v rámci zbytků kapitalistického sektoru nemáme
už co dělat s rozsáhlými daňovými
defraudacemi éry finančního kapitalismu a
že zvláštní daň výdělková,
placená hlavně naším národním
podnikáním, je po všeobecné dani předním
pilířem státních příjmů.
(Potlesk.)
Ve vývoji daně ze mzdy se obráží
začleňování stále většího
počtu pracovních sil do výrobního
procesu a zvětšování výroby,
přeřazování osob dosud samostatně
výdělečně činných mezi
zaměstnance a konečně také lepšící
se pracovní výkon. V celoročním úhrnu
skutečný vynos této daně mírně
překročil rozpočtový preliminář.
Z ostatních přímých daní měla
v roce 1949 klesající tendenci daň živnostenská,
což je přirozeným důsledkem zmenšování
malovýrobního hospodářského
sektoru. Daň zemědělská splnila svoje
třídní poslání, postihujíc
venkovské boháče a ulevujíc drobnému
rolnictvu.
Poplatky, ač ochuzené o dopravní daně
železniční, které přešly
do všeobecné daně, poskytovaly dobrý
výnos, a to zásluhou odvodu poplatkového
ekvivalentu za leta 1947, 1948 a za I. pololetí 1949, a
to především národními podniky.
Jak známo, poplatkový ekvivalent byl od II. pololetí
1949 zrušen.
Ze státních monopolů vykazuje nejlepší
výsledky Čs. tabákový monopol, který
téměř dodrží svůj rozpočtový
odvod. Rád bych vyzvedl okolnost, že jeho vývoj
je znatelně lepší na Slovensku, než v
českých zemích. O užitečnosti
kouření by se mohlo zajisté diskutovat, ale
faktem je, že i tabák je do určité míry
dobrým ukazatelem spotřební kapacity obyvatelstva.
Jestliže se dnes na Slovensku více kouří,
je to příznak vzrůstající spotřební
síly a tedy i blahobytu. Je také pozoruhodné,
že se na Slovensku přechází od laciných
dýmkových tabáků k cigaretám,
a to i dražším.