Předseda dr John.
Místopředsedové Hodinová-Spurná,
Komzala, dr Polanský, Richter, V.
David, Žiak.
Členové vlády: předseda vlády
Zápotocký; náměstkové
předsedy vlády Široký, dr Ševčík;
ministr-předseda Státního úřadu
plánovacího dr Dolanský, ministři
dr Clementis, arm. gen. Svoboda, dr Gregor,
Nosek, Kabeš, dr Nejedlý, dr
Čepička, Kopecký, Kliment,
Ďuriš, Krajčír, Petr,
dr inž. Šlechta, dr Neuman, Plojhar,
inž. Jankovcová, dr Šrobár.
Předseda NÚKÚ dr Friedmann.
224 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: gen. tajemník NS Kováčik;
jeho náměstkové dr Ramajzl, dr Rattinger.
Předseda (zvoní): Zahajuji 42. schůzi
Národního shromáždění.
Paní a pánové,
dnes se dožívá 60let náměstek
předsedy Rady ministrů Svazu sovětských
socialistických republik - Vjačeslav Michajlovič
Molotov. (Shromáždění povstává.
- Hlučný, dlouho trvající potlesk.
- Shromáždění opět usedá.)
Dovolte mi proto, abych při zahájení dnešní
schůze vzpomněl tohoto dávného a upřímného
přítele našeho lidu, jeho nehynoucích
zásluh o svobodu naší vlasti. Mohu zajisté
jménem celého našeho Národního
shromáždění vyjádřiti
nejsrdečnější blahopřání
Vjačeslavu Michajloviči Molotovovi, tomuto
velkému bojovníku za blaho a štěstí
sovětských národů, za práva
všech pracujících a za trvalý mír
na celém světě.
Sděluji, že došel dopis pana předsedy
vlády ze dne 7. března 1950, jímž oznamuje,
že pan president republiky prohlásil rozhodnutím
ze dne 6. března 1950 zasedání Národního
shromáždění za skončené
dnem 9. března 1950.
Dále došel dopis pana předsedy vlády
ze dne 7. března 1950, kterým oznamuje, že
pan president republiky svolal rozhodnutím ze dne 6. března
1950 Národní shromáždění
k jarnímu zasedání do Prahy na den 9. března
1950.
Podle denního pořadu usneseného užším
předsednictvem Národního shromáždění,
který byl již členům Národního
shromáždění rozeslán, je na pořadu
dnešní schůze.
Výklad ministra financí Jaroslava Kabeše o
státním rozpočtu na rok 1950.
Užší předsednictvo Národního
shromáždění se dále usneslo,
aby byly projednávány ještě tyto další
body:
2. Zpráva výborů hospodářského,
ústavně-právního a rozpočtového
k vládnímu návrhu zákona (tisk 432)
o Státní bance československé (tisk
434).
3. Zpráva výboru ústavně-právního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 430)
o zrušení osidlovacích úřadů
(tisk 435).
4. Zpráva výboru sociálně-politického
a zdravotnického a výboru rozpočtového
o vládním návrhu zákona (tisk 431),
kterým se mění a doplňuje zákon
o uznání nároků získaných
u cizozemských nositelů sociálního
pojištění (tisk 436).
Jsou nějaké námitky proti tomuto pořadu?
(Nebyly.)
Námitek není.
Podle § 24 odst. 1 jedn. řádu rozhodne Národní
shromáždění o pořadu prostým
hlasováním bez rozpravy. Dám tedy hlasovat.
Kdo souhlasí s navrženým pořadem dnešní
schůze, nechť zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Navržený pořad je
tedy schválen.
Přistoupíme k projednání prvého
bodu pořadu, jímž je
1. Výklad ministra financí Jaroslava Kabeše
o státním rozpočtu na rok 1950.
Prosím pana ministra, aby se ujal slova.
Ministr Kabeš (uvítán potleskem):
Paní a pánové!
Již rozpočet na rok 1949, kterým jsme zahájili
svoji první pětiletku, byl nám předložen
až po začátku roku s odůvodněním,
že je tak vyžadováno jeho povahou, funkcí
a i skladbou.
Výroba i cirkulace zboží jsou v socialistickém
hospodářství organisovány a vyjadřovány
celostátním hospodářským pánem,
jehož výrazem v jednotkách peněžních
je plán finanční. Poněvadž státní
rozpočet je součástí státního
finančního plánu, odvozuje od něho
svoji náplň i svoje časové termíny.
Přistupujeme-li tedy letos k projednání rozpočtu
ve třetím měsíci rozpočtového
období, kdy jsou již známy podrobnosti hospodářského
plánu, vyjadřuje to skutečnost, že opíráme
svoje rozpočtování o hospodářský
plán a že státní rozpočet vyrůstá
z hospodářského plánu.
Rok letošní je druhým rokem naší
prvé pětky a jeho rozpočet vychází
z výsledků u 1949 i z politických a hospodářských
předpokladů, které jsme vytvořili
v tomto roce, ve kterém jednotlivé složky našeho
plánovacího i finančního systému
již zaujaly svá místa a začínají
fungovat ve smyslu svého určení.
Letošní státní rozpočet se dotýká
již širší oblasti našeho hospodaření,
než tomu bylo u rozpočtů dřívějších.
Ovlivňuje především naše národní
podnikání a je sám zase naopak zpětně
ovlivňován. Tato šíře okruhu
naší pozornosti i odpovědnosti, šíře,
do které proniká státní rozpočet
a vykonává v ní vliv a z níž
zase naopak je sám ovlivňován, je ono nové,
s čím se nesetkáme v žádném
rozpočtu kapitalismu, kde stát i jeho rozpočet
jsou vždy nástroji třídního panství
vykořisťovatelů a nejsou nikdy výrazem
politické a hospodářské vůle
celku pracujícího lidu. I náš rozpočet
je rozpočtem třídním a vyjadřuje
vládu třídy, ale vládu třídy
pracujících, která používá
znárodněných výrobních prostředků
ke zvyšování blahobytu všech. Naším
rozpočtem ukládá náš pracující
lid sobě samému, jak hospodařit s výsledky
vlastní práce a úsilí.
Na IX. sjezdu KSČ postavil náš president Klement
Gottwald v řadě odpovědí na
otázku, co musíme hlavně dělat, abychom
se dostali vpřed na cestě k socialismu, na první
místo úkol: "Ve všech oborech našeho
národního hospodářství plnit
a splnit pětiletý hospodářský
plán, a to nejen kvantitativně, nýbrž
také kvalitativně."
Tento úkol, ze kterého vyplývají všechny
ostatní, nám klade i nejhlavnější
otázky:
1. Co jsme vykonali ke splnění svých úkolů,
daných nám pětiletým plánem,
v roce 1949?
2. Jak chceme plnit tyto úkoly v roce 1950?
Všechny naše úkoly se nám promítají
do plánování finančního, které
jsme ve výstavbě socialistického řádu
připojovali k plánování hospodářskému
postupně. Odpovídaje tehdejšímu stupni
našeho vývoje, záležel náš
dvouletý budovatelský plán především
ve stanovení úkolů pro proces výrobní.
K plánování finančnímu se dostáváme
až ve druhém roce pětiletky. Nástrojem
tohoto finančního plánování
je peněžní jednotka, která se však
v této své funkci může uplatňovat
až po splnění určitých technických
předpokladů. V první řadě tu
jde o obecné zavedení a řádné
vedení účetnictví jak finančního,
tak provozního, jež je základem pořádku
a předpokladem možnosti sledovat proces výroby
i cirkulace zboží. Vybudování provozního
účetnictví jsme věnovali značnou
pozornost a k pomoci na této věci jsme přibrali
i naše peněžnictví. Svého času
jsem vyjádřil náš zájem na účetnictví
zásadou, že nemůžeme povolit úvěr
tam, kde účetnictví není v pořádku,
a tuto zásadu budeme dodržovat i nadále.
Z dalších závažných pomocných
složek finančního plánování
je v roce 1949 zavedený systém hospodářských
smluv, kterými si podniky vzájemně stanoví
pevné a závazné podmínky pro odběr
i dodávku zboží. S těmito smlouvami
se pojí i potřeba zavést pevné přejímací
ceny, aby jak smlouvy, tak finanční plán
měly pevný základ a mohly tak plnit svůj
úkol kontrolora pohybu zboží. Mezi technické
předpoklady finančního plánování
a kontroly patří i stanovení kmenového
jmění národním podnikům a odčerpání
všech zdrojů samofinancování. Provedením
těchto dvou předpokladů dosáhneme
finančního pořádku v našem podnikání,
postavíme podniky na srovnatelnou základnu a umožníme
porovnávání jejich hospodářských
výsledků. Tyto předpoklady, nutné
pro řádnou funkci finančního plánu,
jsme vytvářeli po etapách loni a budeme v
této práci soustavně pokračovat i
letos.
I když jsme loni ještě neměli finančních
plánů, projevovalo se naše plánované
výrobní úsilí v oblasti peněz
a měny, jež jsou nástroji finančního
plánování a kontroly plánu. Ve svém
letošním novoročním projevu poukázal
president republiky Klement Gottwald na důležitou
a pro naše hospodářství příznačnou
skutečnost, že nám konečný stav
oběživa v roce 1949 po prvé od osvobození
klesl.
V lednu 1949 jsme zahajovali první rok své pětiletky.
Hodnota obíhajících platidel překračovala
tenkrát 75,6 miliard Kčs. Vlivem všeobecné
daně, kterou jsme zavedli od 1. ledna, klesal zprvu objem
oběživa až na sumu 67,7 miliard, a od června
i při odčerpávání volným
trhem mírně stoupal až do listopadu, kdy dostoupil
částky 71,1 miliardy. V prosinci jsme však
opět, a to po prvé od roku 1945, zaznamenali pokles
oběživa, a to až na 70,1 miliardy k 31. prosinci
1949. Za tento rok kleslo tedy oběživo o 5,5 miliardy
Kčs. Je to po prvé od měnové reformy,
po níž nám oběživo soustavně
narůstalo, že na sklonku roku vykazujeme stav oběživa
nižší než na jeho počátku.
Touto skutečností, které si právem
povšiml president republiky, se projevuje zdravý vývoj
našeho hospodářství, jak to potvrzují
i čísla o plnění plánu v prvním
roce naší pětiletky.
Mluvíce o oběživu a měně, obracíme
nutně svoji pozornost k výrobě. Souvislost
mezi měnou a našimi úspěchy ve výrobě
je přímá. Naše měna je a bude
taková, jak budeme vyrábět. Již jsem
podotkl, že míru výrobních úspěchů
našeho hospodářství můžeme
měřit na známých výrobních
číslech za rok 1949. Výsledků, které
tato čísla vyjadřují, mohlo být
dosaženo jen proto, že ve svých podnicích
již pracujeme ve formách, které odpovídají
historickému údobí vlády pracujícího
lidu, proti kterému již nestojí výrobní
prostředky jakožto vlastnictví vykořisťovatelů,
ale jako jeho vlastní výrobní prostředky.
Mezi našimi dělníky se stále více
prohlubují socialistické formy práce: soutěžení,
hnutí zlepšovatelů, údernictví
- a roste mohutnost veliké iniciativy rodícího
se nového socialistického člověka.
V této souvislosti bych rád připomněl
naše horníky, kteří docílili
loni, že v letních měsících nedošlo
k obvyklému poklesu uhelné těžby.
Podle výsledků hlavních výrobních
oborů jsou základy, na kterých stavíme
svoji socialistickou budoucnost, pevné. A stejně
pevná je i povaha naší měny, opírající
se právě o tyto výrobní výsledky.
Naše koruna je podložena především
výrobním systémem, ovládaným
uvědomělým pracujícím lidem,
který tvoří masy zboží potřebného
k životu i k dalšímu hospodářskému
rozvoji. Reálná náplň našich
peněz je v rukou pracujících, ne už
v rukou bankéřů a bursiánů.
Jak solidní je tato náplň, ukázalo
se loni při devalvaci angl. libry i řady dalších
tak zv. tvrdých měn. Kursové pohyby, ve kterých
tyto měny ztratily třetinu své hodnoty, nepohnuly
naší korunou.
A jak pevná je podstata měny, opřené
o úsilí svobodně pracujícího
lidu, ukazuje i zhodnocení rublu, spojené se současným
dalekosáhlým snížením cen a tím
i se zvýšením životní úrovně
pracujících, které bylo provedeno od 1. března
t. r. ve Svazu sovětských socialistických
republik. (Potlesk.) Opatření sovětské
vlády je výsledkem obrovského rozmachu produktivity
práce sovětského pracujícího
lidu v posledních letech a vyjadřuje i nezdolatelnost
socialismu, který, aby dal výraz stále stoupající
kupní síle rublu, stanoví jeho mezinárodní
relaci poměrem přímo ke zlatu a opouští
relaci k dolaru, protože dolar v důsledku vnitřní
krise kapitalismu ztrácí svoji stabilitu a přestává
být obecně uznávanou, téměř
monopolní směnnou hodnotou v mezinárodních
platebních stycích. Jak vidíme, projevuje
se socialistická oblast dnešního světa
a světového hospodářství jako
oblast konsolidace, rozmachu a pokroku. Jsme šťastni,
že jsme i činnými účastníky
toho. Z oblastí organisovaných na principech kapitalismu
přicházejí naopak poruchy v hospodářských
stycích i poruchy měnové - mezi něž
nesporně patří i devalvace - a my počítáme
ve svých obchodních stycích, které
pěstujeme s celým světem, i s těmito
poruchami. Musím říci, že tam, kde se
tyto poruchy vyskytují, nemáme vždy co dělat
jen s jevy hospodářskými. Narážíme
tu i na přímé zásahy odpovědných
míst, jevící se na příklad
v tom, že nejsou udělovány vývozní
licence na zboží, které jsme dávno a
včas zaplatili. Leč i tak se prosazujeme na světových
trzích. V našem zahraničním obchodě
jsou ovšem aktivní složkou styky s našimi
spojenci, především se Sovětským
svazem; pasivita vyplývá ze styků s kapitalistickými
zeměmi, kde, jak jsem řekl, nezápasíme
jen s překonáváním obchodní
konkurence. Avšak i s takovýmito potížemi
se dovedeme vyrovnávat, protože potřeba vzájemné
výměny zboží mezi námi i kapitalistickými
státy je pro ně alespoň stejně žádoucí
jako pro nás. Páteří našeho hospodářství
a zahraničního styku je ovšem náš
styk se Sovětským svazem a lidovými demokraciemi.
V jeho rozvoji a v jeho prohloubení i cestou přestavby
a výstavby naší výroby je náš
bezprostřední, možno říci, národní
úkol. l splňováním tohoto úkolu
budeme stavět svoji měnu na nejpevnější
základy, odpoutávajíce se od vlivů
živelných procesů krise, která lomcuje
kapitalistickým světem. Musíme si být
také neustále vědomi toho, že plán
platební bilance je sklouben s celým naším
hospodářským plánem a že jedině
splňováním vývozního plánu
si opatřujeme prostředky na dovoz. Musíme
proto pracovat ve výrobě co nejkvalitněji
a hospodařit co nejúsporněji s devisami při
všech příležitostech, začínaje
cestami do ciziny a konče co nejobezřetnějším
používáním zboží, které
jsme devisami platili.
Zdravý proces našeho hospodářského
vývoje z roku 1949 a průběh ozdravování
naší měny projevil se loni i v tom, že
jsme mohli koncem roku provést tak dalekosáhlá
uvolnění trhu spotřebního zboží,
jako jsme provedli. A jak to, že jsme byli s to přikročit
k této akci, která každého očividně
přesvědčuje o rostoucí vnitřní
pevnosti naší koruny, za kterou čím
dále tím více a lépe kupujeme? Jen
proto, že naše dělnická třída
vyrobila tak obrovské zásoby zboží,
jen proto, že máme i přes dětské
nemoci a nehotovost již poměrně dobře
fungující socialistický distribuční
aparát.
Aby naše socialistické podnikání mohlo
splňovat své úkoly, musí být
dobře organisováno, a proto jsme provedli přestavbu
svých národních podniků a zahájili
v roce 1949 i práce na určování jejich
kmenového jmění. Během uplynulého
roku jsme provedli stanovení kmenových jmění
k 1. lednu 1948 u podniků znárodněných
podle dekretů z roku 1945. Během roku letošního
chceme být hotovi se stanovením kmenových
jmění k 1. lednu 1950, a to pravděpodobně
již na dokonalejších principech, než jsme
si mohli dovolit v roce 1948, kdy byl vypracován zákon
č. 51 o úpravě finančních poměrů
některých národních podniků
průmyslových a potravinářských.
Kmenové jmění zaručuje
národním podnikům prostředky na investice
a část prostředků provozních.
Částí provozních prostředků
jsou a budou naše národní podniky vázány
na bankovní úvěr, který patří
k účinným nástrojům peněžnické
kontroly. Proto budeme přihlížet, stanovíce
jejich kmenové jmění, k tomu, aby národní
podniky nebyly vybavovány přemírou prostředků
vlastních a tak zbavovány tlaku na zrychlování
cirkulace zboží, na mobilisaci vnitřních
reserv a na hospodárné využívání
peněžních prostředků, tlaku,
který vykonává v plánovaném
hospodářství bankovní úvěr
a banka, která úvěr poskytuje. Úvěr,
se kterým pracují naše národní
podniky, se liší ovšem diametrálně
od úvěru kapitalistického právě
tak, jako se liší naše bankovnictví od
institucí finančně-kapitalistických.
Nám je i úvěr, nám jsou i banky nástrojem
plánu. Banka nepůjčuje už národnímu
podniku proto, aby na úvěru vydělávala,
už neexistuje u nás to, čemu jsme říkali
úvěrová akvisice. Banka poskytuje národnímu
podniku úvěr proto, aby mu dala k disposici nutné
předpoklady pro plnění plánu, a je
přirozené, že i proto, aby plnění
tohoto úkolu podniku kontrolovala právě prostřednictvím
úvěru a koloběhu peněz. Jen řádné
dodržování plánovaných úkolů
určených podniku je kriteriem oprávněnosti
a trvání úvěru. Proto se pozornost
banky, která úvěr poskytuje, přesunuje
z někdejších požadavků "bonity",
"zaručenosti" a hlavně "výnosnosti"
úvěru na požadavek, aby uvěřených
peněz bylo použito na plnění plánovaných
úkolů, ke kterým byly podniku svěřeny.
Plnění plánu je v naší soustavě
bance hlavní zárukou za návratnost peněz
podniku půjčených, banka se tedy musí
o tuto návratnost starat, a starajíc se o ni, kontroluje
výrobní nebo cirkulační proces zboží,
po jehož skončení se zboží, transformované
do formy peněz, má vrátit do pokladny banky.
Toto je v podstatě smysl t. zv. kontroly korunou.