Středa 22. února 1950

Podpredseda Valo: Pristúpime k hlasovaniu.

Pretože niet pozmeňovacích návrhov, dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy výborovej. (Námietky neboly.)

Námietok niet.

Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona vo znení zprávy výborovej, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)

To je väčšina. Tým Národné shromaždenie prijalo túto osnovu zákona podľa zprávy výborovej.

Tým je vybavený 3. bod poriadku.

Budeme rokovať o štvrtom bode poriadku, ktorým je

4. Zpráva výborov zemedelského a rozpočtového k vládnemu návrhu zákona (tlač 412) o štátnej podpore pri živelných pohromách (tlač 423).

Zpravodajcom je posl. Pešák. Dávam mu slovo.

Zpravodaj posl. Pešák: Pane předsedo, paní a pánové!

Zemědělský výbor projednal ve schůzi dne 8. února 1950 vládní návrh zákona tisk 412 o státní podpoře při živelních pohromách. Tento návrh zákona stanoví, že osobám, které byly postiženy škodami, způsobenými živelní pohromou na zemědělském majetku, může být poskytnuta podpora ze státních prostředků, a to zejména tehdy, jestliže v důsledku těchto škod bylo ohroženo plnění jednotného hospodářského plánu.

Podpora může být poskytnuta v případech hodných zvláštního zřetele i tehdy, když nejde o zemědělský majetek. Prostředky na udílení těchto podpor budou zajištěny ve státním rozpočtu. § 3 stanoví, že o poskytování podpor rozhoduje okresní národní výbor za součinnosti krajských a místních národních výborů. Vrchní dohled nad poskytováním podpor a řízením podpůrných akcí přísluší při živelních pohromách na zemědělském majetku ministerstvu zemědělství, při živelních pohromách na jiném než zemědělském majetku ministerstvu vnitra.

Jakmile zákon vejde v platnost, započne likvidace dosavadních živelních fondů, které jsou v Brně a Bratislavě. Oba tyto fondy mají samostatnou právnickou osobnost. Živelní fond v Brně stejně jako zvláštní živelní fond v Bratislavě tvoří dvě účelová jmění, odděleně spravovaná a účtovaná, z nichž jedno je určeno k poskytování podpor, druhé k poskytování náhrad pozemkové daně při živelních pohromách. Dotace živelních fondů byla upravována tak, že tvořila zvláštní přirážku ve výši 12 % pozemkové daně vybírané od držitelů půdy, která byla od r. 1945 v zemích českých inkamerována. Náhradový příděl na tuto přirážku činil v r. 1948 v zemích českých 6,240.000 Kčs, na Slovensku v r. 1949 1,900.000 Kčs. Ten však již podle zákona čís. 205/1948 odpadl. Další prostředky pro účely podpor se opatřují státním příspěvkem, který v českých zemích činil v r. 1949 4,700.000 Kčs, na Slovensku 2,280.000 Kčs.

Prostředky fondu, určené k poskytování náhrad pozemkové daně, tvoří jednak příspěvek obcí ve výši 10 % pozemkové daně předepsané v obci z veškeré půdy kromě lesů, jednak státní příspěvek ve výši 30 % zvláštního příspěvku. Podle § 105 odst. 2 zákona o přímých daních činí tato dotace v zemích českých v r. 1949 7,730.000 Kčs, na Slovensku 1,689.000 Kčs.

Zdroje živelních fondů se podstatně snížily po zavedení zemědělské daně zákonem čís. 49/ 1948, čímž odpadl převážně základ pro vyměřování pozemkové daně a zvláštního příspěvku, nejdůležitějších to pramenů příjmů živelních fondů. Dosavadní úprava poskytování podpor při živelních pohromách zůstala ve svých základech ovlivněna historickým subvencováním státním. To se projevuje i v tom, že vlastní subvenční řízení je spjato s řízením náhradovým. Ostatně celá dosavadní úprava je založena na úzkém vztahu k dani pozemkové a nebyla dosud přizpůsobena důsledkům zavedení daně zemědělské.

Navržená úprava především odstraňuje fondové hospodářství v oboru podpor při živelních pohromách, za druhé odpoutává subvenční řízení od řízení náhradového a tím podstatně zjednodušuje a urychluje poskytnutí podpory, za třetí umožňuje jednotnou úpravu podpor na území celého státu a konečně decentralisuje řízení tak, aby se po živelní pohromě dostalo postiženým podpory co nejdříve.

Pokud jde o škody na majetku zemědělském, bude vzat zřetel na progresivní jednotky zemědělské výroby, postižené živelní pohromou. Již podle dosavadní praxe šlo tu o zemědělská výrobní družstva, o jednotná zemědělská družstva, jakož i o drobné zemědělce s kladným postojem klidově demokratickému zřízení. Materiálová potřeba pro účely podpor bude plánována, což zabezpečí její včasnou realisaci. V návrhu státního rozpočtu na rok 1950 se počítá s částkou 20 mil. Kčs na úhradu podpor při živelních škodách na zemědělském majetku a částkou 7 mil. Kčs na úhradu podpor na živelní škody na jiném majetku než zemědělském. Veřejná správa nebude novou úpravou zatížena, naopak bude řízení o podporách podstatně zjednodušeno a urychleno.

Zemědělský a rozpočtový výbor doporučují Národnímu shromáždění, aby vládní návrh zákona tisk 412 o státní podpoře při živelních pohromách přijalo beze změny. (Potlesk.)

Podpredseda Valo: Ku slovu nie je nikto prihlásený, rozprava odpadá.

Má pán zpravodajca nejaké návrhy opráv alebo zmien textových?

Zpravodaj posl. Pešák: Nemám.

Podpredseda Valo: Pristúpime k hlasovaniu.

Pretože niet pozmeňovacích návrhov, dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy výborovej. (Námietky neboly.)

Námietok niet.

Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona vo znení zprávy výborovej, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)

To je väčšina Tým Národné shromaždenie prijalo túto osnovu zákona podľa zprávy výborovej.

Tým je vybavený 4. bod poriadku.

Pristúpime k prerokovaniu piateho bodu poriadku, ktorým je

5. Zpráva výboru rozpočtového o vládnom návrhu zákona (tlač 416), ktorým sa mení zákon o konečnej úprave vnútorného štátneho dlhu a niektorých iných dlžôb z doby do 31. decembra 1945 (tlač 424).

Zpravodajcom je posl. Tymeš. Dávam mu slovo.

Zpravodaj posl. Tymeš: Paní a pánové!

Vládním návrhem zákona tisk 416 se mění § 19 zákona čís. 168/1949 o konečné úpravě vnitřního státního dluhu a některých jiných dluhů z doby do 31. prosince 1945. § 18 zmíněného zákona stanoví, že devisoví tuzemci, kteří jsou vlastníky 6 %ních zahraničních dluhopisů Škodových závodů z r. 1930, jsou povinni dáti si je vykoupit Poštovní spořitelnou za cenu, která je určena v § 19 zmíněného zákona. Tyto částky se stanovily u anglické tranše na podkladě jmenovité hodnoty přepočtené středním kursem libry v době projednávání zákona. U francouzské tranše byl podkladem hodnocení poslední kurs dluhopisů na pražské burse. Než mohla Poštovní spořitelna přikročit k výkupu u jednotlivých majitelů, došlo v září 1949 k devalvaci anglické libry. Národní banka snížila v důsledku toho kurs libry s 201,50 Kčs na 140 Kčs za libru. Vzhledem k tomu je třeba dosavadní výkupní sazby snížit přiměřeně ke sníženému kursu libry. Proto také se navrhuje změna § 19 zákona čís. 168/1949 Sb. Při ponechání dosavadních sazeb by se tuzemským majitelům dostalo neodůvodněných výhod. Národní podnik Škodovy závody byl by ponecháním dosavadních sazeb poškozen; snížením sazeb získá asi 100 mil. Kčs. (Předsednictví převzal místopředseda Žiak.)

Rozpočtový výbor jednal o vládním návrhu tisk 416 ve schůzi konané 16. února t. r., konstatoval, že jde o opatření rázu technického, a usnesl se doporučiti Národnímu shromáždění, aby schválilo vládní návrh beze změny. (Potlesk.)

Podpredseda Žiak: Ku slovu nie je nikto prihlásený, rozprava odpadá.

Má pán zpravodajca nejaké návrhy opráv alebo zmien textových?

Zpravodaj posl. Tymeš: Nemám.

Podpredseda Žiak: Pristúpime k hlasovaniu.

Pretože niet pozmeňovacích návrhov, dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy výborovej. (Námitky neboly.)

Námietok niet.

Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona vo znení zprávy výborovej, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)

To je väčšina. Tým Národné shromaždenie prijalo túto osnovu zákona podľa zprávy výborovej.

Tým je vybavený 5. bod poriadku.

Pristúpime k prerokovaniu šiesteho bodu poriadku, ktorým je

6. Zpráva výboru ústavno-právneho k vládnemu návrhu zákona (tlač 418) o niektorých opatreniach v odbore vojenského súdnictva (tlač 420).

Zpravodajcom je posl. dr Vácha. Dávam mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Vácha: Pane místopředsedo, paní a pánové!

Vládní návrh zákona o některých opatřeních v oboru vojenského soudnictví stanoví podle § 141 odst. 2 Ústavy 9. května dobu k provedení nové organisace vojenských soudů od 1. března 1950 do 31. prosince 1950. v důsledku tohoto ustanovení bude možno bez nesnází provést některé změny v oboru vojenského soudnictví, zejména i zrušit některé krajské vojenské soudy a zříditi nové s jiným sídlem, tak aby jejich nová organisace odpovídala provedeným organisačním změnám v branné moci.

Nový zákon umožní a podstatně ulehčí provedení i příslušných personálních změn, pokud jde o vojenské soudce, kteří - stejně jako soudci civilní - nemohou být v důsledku ustanovení § 26 odst. 3 voj. tr. řádu přeloženi k jinému soudu než buď se svým souhlasem anebo v době nové organisace soudní, která však v důsledku ustanovení § 141 odst. 2 ústavy musí býti stanovena zákonem. Vládní návrh zákona tuto dobu stanoví a dává tím tedy vojenské správě možnost provésti bez nesnází potřebné změny.

Ústavně-právní výbor ve své schůzi dne 14. února 1950 projednal vládní návrh zákona o některých opatřeních v oboru vojenského soudnictví a usnesl se doporučiti Národnímu shromáždění, aby jej přijalo. (Potlesk.)

Podpredseda Žiak (zvoní): Ku slovu nie je nikto prihlásený, rozprava odpadá.

Má pán zpravodajca nejaké návrhy opráv alebo zmien textových?

Zpravodaj posl. dr Vácha: Nemám oprav.

Podpredseda Žiak: Pristúpime k hlasovaniu.

Pretože niet pozmeňovacích návrhov, dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy výborovej. (Námietky neboly.)

Námietok niet.

Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona vo znení zprávy výborovej, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)

To je väčšina. Tým Národné shromaždenie prijalo túto osnovu zákona podľa zprávy výborovej.

Tým je vybavený 6. bod poriadku.

Pristúpime k prerokovaniu siedmeho bodu poriadku, ktorým je

7. Zpráva výborov ústavno-právneho a zahraničného k vládnemu návrhu (tlač 409), ktorým sa predkladá Národnému shromaždeniu republiky Československej k prejavu súhlasu Úmluva o zabránení a trestaní zločinu genocídia, prijatá III. Valným shromaždením organizácie Spojených národov dňa 9. decembra 1948 (tlač 425).

Zpravodajcom je posl. dr Procházka. Dávam mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Procházka: Slavné Národní shromáždění!

Jménem ústavně-právního výboru a zahraničního výboru NS překládám vám zprávu o vládním návrhu tisk 409, jímž se Národní shromáždění žádá o souhlas s Úmluvou o zabránění a trestání zločinu genocidia.

Ústavně-právní výbor projednal tento návrh dne 14. února, zahraniční výbor pak 16. února. Oba výbory se usnesly doporučit vám, abyste přijali schvalovací usnesení s dvěma výhradami, které učinil náš zástupce, když dne 28. prosince 1949 jménem Československé republiky podpisoval v Lake Success tuto úmluvu.

Mezinárodní úmluva o zabránění a trestání zločinu genocidia je opravdu pozoruhodným zjevem v nejnovějším vývoji mezinárodního práva, a to s několika hledisek. Především již pro hroznou povahu zločinu, proti kterému je namířena.

Genocidium, toť vražda ve velkém, to je soustavné vraždění, úmyslné a záměrné vyhlazování celých skupin národních, rasových nebo náboženských, nebo dokonce celých národů a ras. Je to zločin proti lidskosti, a snad zločin nejhroznější.

Třebaže tento zločin není bohužel v historii lidstva docela neznám, je nutno uznat, že teprve nacisté mu za druhé světové války dali onu obludnou povahu, pro kterou dosavadní nejen právnická, ale vůbec ani lidská řeč neměla pojmu, pro kterou bylo nutno vytvořit termín docela nový: genocidium. Neboť vlády i příslušníci nesvaté trojice fašistických režimů a zejména němečtí nacisté páchali tento zločin v takových rozměrech a tak záměrně a soustavně, s takovou chladnou krutostí a s tak dokonale propracovanými technickými methodami, založenými na zvráceném využití vědy, že toho není příkladu v celé předchozí historii lidstva. Tato organická souvislost zločinu genocidia s fašismem a nacismem, s tímto vrcholným výrazem imperialistické epochy kapitalismu, je prvním znakem zločinu genocidia. Je třeba vyslovit politování, že přes sovětské a naše návrhy nebyla v úmluvě, přijaté III. Valným shromážděním Spojených národů, tato souvislost jasně vyjádřena.

Druhým pozoruhodným momentem při této úmluvě je okolnost, že je to snad jediný elaborát, který byl na III. Valném shromáždění Spojených národů na podzim r. 1948 v Paříži přijat opravdu jednomyslně. Pro schválení úmluvy hlasovaly delegace 55 států, nikdo proti a nikdo se nezdržel hlasování. Naše delegace hlasovala - stejně jako tři sovětské delegace a delegace polská - pro úmluvu, ačkoli jsme k ní měli vážné výhrady. O jedné jsem již mluvil: že v ní není vyjádřena organická souvislost s fašismem a nacismem z doby druhé světové války. Jiným nedostatkem je, že nebyl přijat sovětský návrh, aby byly výslovně zakázány organisace, které podněcují rasovou, národní a náboženskou nenávist a nesnášelivost. Přesto jsme považovali úmluvu o genocidiu za pokrok v mezinárodním právu, neboť je založena na správné zásadě, že zločiny proti lidskosti, ať spáchané za války nebo v době míru, je nutno trestat v národním i mezinárodním měřítku. Považovali jsme však za nutné učiniti při podpisu - obdobně, jako to učinil Sovětský svaz - aspoň dvě výhrady, jak je uvedeno v tisku č. 425.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP