Další zpřísnění je v tom,
že zaměstnanci, který zameškal pracovní
den nebo směnu bez důležité příčiny,
je zaměstnavatel povinen zkrátit dovolenou o dva
dny. Zamešká-li zaměstnanec pracovní
dny bez vážných důvodů po vyčerpání
dovolené, je zaměstnavatel povinen zkrátit
mu dovolenou v příštím roce. Zameškané
pracovní doby, které jsou kratší než
pracovní den, se sčítají.
Byl-li pracovní poměr zrušen vinou zaměstnance
před nastoupením dovolené, ztrácí
zaměstnanec nárok na dovolenou. Byl-li pracovní
poměr vinou zaměstnance zrušen po vyčerpání
dovolené, je zaměstnavatel povinen požadovat
od zaměstnance náhradu za dovolenou, kterou před
zrušením pracovního poměru vyčerpal.
Za dny, které zaměstnanec vyčerpal bez důležité
příčiny po vyčerpání
dovolené a před skončením pracovního
poměru, je zaměstnavatel povinen požadovat
od zaměstnance dvojnásobek peněžitých
požitků připadajících na jeden
den poskytnuté dovolené.
Tato přísná opatření jsou zcela
na místě a pomáhají uskutečňovat
jistě spravedlivou zásadu, že nárok
na plnou dovolenou mají jen ti, kdož si jí
také plně zaslouží. Závažnost
těchto ustanovení je podtržena také
tím, že zaměstnavatelům je uložena
přímo povinnost zameškané dni zaměstnancům
z dovolené odečíst anebo v případě
zrušení pracovního poměru z viny zaměstnance
požadovat peněžitou náhradu, a to pod
osobní odpovědností.
Naproti tomu přináší zákon některá
zlepšení.
Podle ustanovení zákona č. 91/1949 Sb. se
do dovolené započítávala účast
na zvláštní léčebné péči
nebo na opatřeních preventivní péče
s výjimkou případů, kdy je zaměstnanec
práce neschopen. V navrhovaném zákoně
jsou tyto zásady převzaty s výjimkou těch
zaměstnanců, jejichž choroba jim sice dovoluje
ještě pracovat, kteří jsou tedy ještě
práce schopní, avšak jeví se u nich
nutnost léčit chorobu, aby bylo zabráněno
pozdější pracovní neschopnosti. O takových
případech rozhoduje Ústřední
národní pojišťovna, zda mají být
postaveny na roveň pracovní neschopnosti. Přitom
příslušné orgány, zejména
Ústřední národní pojišťovna,
musí dbát, aby bylo zabráněno zneužití
tohoto ustanovení zákona a aby toto ustanovení,
zejména pokud se týče doporučení
lázeňského léčení, sloužilo
především nemocným dělníkům.
Toto ustanovení navrhovaného zákona vystihuje
účel a potřeby zvláštní
léčebné péče, jejímž
úkolem je nejen léčiti osoby již práce
neschopné, nýbrž také osoby ohrožené
pracovní neschopností. Mnozí z těchto
nemocných proto, že mají kladný poměr
k práci, pracují až do nástupu zvláštní
léčebné péče, a nebylo by s
hlediska zdravotnického správné, aby se jim
vždy doba léčení započítávala
do dovolené.
Zaměstnancům, s nimiž byl pracovní poměr
rozvázán po 1. lednu 1947 bez jejich zavinění
jednak podle předpisů o hospodárném
zaměstnávání pracujících,
jednak o uvolňování postradatelných
zaměstnanců nebo o návratu vyškolených
zaměstnanců do jejich povolání, započte
se do doby rozhodné pro vznik nároku na dovolenou
či na její prodloužení v novém
zaměstnání trvání všech
předcházejících pracovních
poměrů po dokončení 18. roku věku.
Navrhovaný zákon sleduje také tu zásadu,
aby dovolené, určené k zotavení po
práci, bylo plně využito. Je proto poskytování
peněžité náhrady za nevyčerpanou
dovolenou - mimo případy odůvodněné
naléhavou potřebou provozu - ze zásadních
důvodů nepřípustné.
Nástup dovolené určuje se zřetelem
na jednotný hospodářský plán
zaměstnavatel po projednání se závodním
zastupitelstvem zaměstnanců. Přihlíží
přitom k jejich oprávněným požadavkům.
Dovolená musí být plánována
tak, aby v žádném případě
nebyl rušen plynulý chod našeho hospodářství.
Hromadná dovolená je přípustna jen
je-li to z provozních důvodů nutné
a slučitelné s potřebami jednotného
hospodářského plánu. Nesmí
však trvat déle než 14 dnů. O udělení
hromadné dovolené rozhodne zaměstnavatel.
Zaměstnancům, kterým v době udělení
hromadné dovolené nepřísluší
nárok na dovolenou, nebo přísluší
nárok na dovolenou kratší, než je hromadná
závodní dovolená, musí zaměstnavatel
poskytnout všechny požitky, které zaměstnanci
náležejí podle § 6 navrhovaného
zákona. Zaměstnanec je pak povinen na zaměstnavatelův
příkaz konat náhradní práce
po dobu rovnající se době, za kterou v době
hromadné dovolené obdržel požitky, anebo
nabude-li zaměstnanec dodatečně v kalendářním
roce nároku na dovolenou, započte se mu do ní
doba hromadné dovolené, po kterou byl placen a nepracoval.
Ministerstvo práce a sociální péče
po slyšení jednotné odborové organisace
a v dohodě se zúčastněnými
ministerstvy může v zájmu splnění
hospodářského plánu stanovit vyhláškou
v Úředním listě, že někteří
zaměstnanci jsou povinni vyčerpat část
své dovolené v zimník období.
Návrh zákona upravuje také dovolenou na zotavenou
zaměstnancům zemědělským a
lesním, kteří nekonají nepřetržitě
práci, zaměstnancům sezónním
a kampaňovým, dovolenou domáckým dělníkům,
u nichž vzhledem k charakteru jejich práce jsou ustanovení
o dovolené na zotavenou poněkud odlišná.
Placená dovolená na zotavenou smí být
poskytována jen tehdy, jsou-li splněny předpoklady
stanovené tímto návrhem zákona, a
nesmí přesahovat výměru vyplývající
z jeho ustanovení. Za splnění toho jsou zaměstnavatelé
osobně odpovědni.
To jsou hlavní zásady předloženého
návrhu zákona. Jsou únosné a vyhovují
potřebám našeho hospodářství,
jakož i zájmům pracujících, a
proto jménem výboru sociálně-politického
a zdravotnického doporučuji vládní
návrh zákona o placené dovolené na
zotavenou v roce 1950 Národnímu shromáždění
ke schválení se změnami uvedenými
ve zprávě výboru sociálně-politického
a zdravotnického. (Potlesk.)
Podpredseda Valo: Ku slovu nie je nikto prihlásený,
rozprava odpadá. Má pán zpravodajca nejaké
návrhy opráv alebo zmien textových?
Zpravodaj posl. Burda: Nemám.
Podpredseda Valo: Pristúpime k hlasovaniu. Pretože
niet pozmeňovacích návrhov, dám o
celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy výborovej.
(Námietky neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona vo
znení zprávy výborovej, nech zdvihne ruku!
(Deje sa.)
To je väčšina. Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona
podľa zprávy výborovej.
Tým je vybavený 1. bod poriadku.
Budeme rokovať o druhom bode poriadku, ktorým je
2. Zpráva výboru soc.-politického a zdravotníckeho
a výboru rozpočtového k vládnemu návrhu
zákona (tlač 410) o jednorázových
mimoriadnych prídavkoch za rok 1949 k dôchodkom z
národného poistenia a k zaopatrovacím požitkom
vojnových poškodencov (tlač 422).
Zpravodajcom je posl. Niederle. Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Niederle: Pane místopředsedo,
paní a pánové!
Národní shromáždění má
dnes schváliti vládní návrh zákona
o jednorázových mimořádných
přídavcích za rok 1949 k důchodům
z národního pojištění a k zaopatřovacím
požitkům válečných poškozenců.
Jednorázový mimořádný přídavek
podle navrhovaného zákona přiznává
se celkem 969.640 důchodcům. Z toho pak 235.089
příjemcům sociálních důchodů,
kteří pojištěni nebyli, t. j. zemědělcům
a jiným osobám samostatně výdělečně
činným.
Podle osnovy zákona činí náklad na
výplatu jednorázových přídavků
celkem asi 501 mil. Kčs. ve skutečnosti bude náklad
nižší. Je však vyšší než
náklad k témuž účelu za rok 1948
a je uhrazen z prostředků Ústřední
národní pojišťovny a z rozpočtových
prostředků ministerstva práce a soc. péče.
Navrhovaný zákon je jenom stručný
a provádění jeho je časově
omezeno, a přece je významným dokladem a
svědectvím o postupném a soustavném
zlepšování našich hospodářských
poměrů.
Když jsme v prosinci r. 1948 projednávali vládní
návrh) zákona o jednorázových mimořádných
přídavcích k důchodům z národního
pojištění, předpokládali jsme,
že se jimi zabýváme naposled. Avšak i
přesto, že důchody z národního
pojištění byly již upraveny ku prospěchu
příjemců těchto důchodů
a že ceny životních potřeb nebyly zvýšeny,
navrhuje vláda přiznati mimořádné
jednorázové přídavky k důchodům
i za rok 1949, a to proti roku 1948 pro vdovy, vdovce a družky
ještě o 100 Kčs zvýšené.
Paní a pánové, poukazuji na zvláštní
význam navrhovaného zákona. Tento zvláštní
význam nespočívá v tom, že se
navrhovaným zákonem přiznávají
mimořádné jednorázové přídavky
i pro rok 1949, a to jen jediným zákonem, ani v
tom že se vdovcům, vdovám a družkám
přiznávají přídavky proti r.
1948 zvýšené, nýbrž v tom, že
se jednorázový mimořádný přídavek
přiznává všem důchodcům
i příjemcům důchodů sociálních,
a to i z řad zemědělců a jiných
osob dříve samostatně výdělečně
činných. Tito důchodci nejenže dříve
nikdy nedostávali přídavky, ale nedostávali
ani žádné důchody.
Za skutečnost, že můžeme přiznati
jednorázový mimořádný přídavek
i všem důchodcům a že tento přídavek
není almužnou z milosti, nýbrž nadlepšením
a aktem spravedlnosti i k těm, kteří již
pracovat nemohou, dále že také na to máme
a že v důsledku toho nemusíme na druhé
straně zatěžovat náš pracující
lid žádnou novou daní nebo dávkou a
tak ztrpčovat přijetí přídavků
jeho příjemcům - za tuto skutečnost
vděčíme nejen prozíravému a
starostlivému hospodáři, panu ministru financí,
nejen stejně prozíravému a rozumnému
hospodářství národní pojišťovny
a ministerstvu práce a soc. péče, z jejichž
prostředků je hrazena částka téměř
půl miliardy Kčs, ale také hlavně
našim dělníkům a dělnicím,
jejich socialistickému pracovnímu soutěžení
a zlepšovatelskému hnutí, úderníkům
a údernicím, ukazujícím nové
způsoby zvyšování výroby a produktivity
práce, i těm našim rolníkům a
rolnicím, kteří přes obtíže,
jež museli překonávati, plnili a řádně
splnili svůj výrobní a dodávkový
plán, kteří také řádně
platili pojistné důchodového pojištění
- a tak všichni společně přispěli
k stálému zlepšování našich
hospodářských poměrů.
Jsme si vědomi toho, že i na pense, na invalidní,
starobní a sociální důchody a na důchody
vdov a sirotků si musíme vydělat, a je zapotřebí,
aby si všichni, ne jen námezdně pracující,
uvědomili tuto skutečnost a aby všichni přispívali
ke zvyšování životní úrovně
všeho našeho pracujícího lidu.
Ovoce práce našich dělníků a
dělnic, našich rolníků a naší
pracující inteligence neplyne již jako bezpracný
zisk do bezedných kapes boháčů ani
na přípravu výbojných válek,
nýbrž přispívá k soustavnému
zlepšování životní úrovně
všeho našeho lidu, i těch, kteří
pracovat již nemohou - našich důchodců.
Soc.-politický a zdravotnický výbor a výbor
rozpočtový projednali vládní návrh
zákona o jednorázových mimořádných
přídavcích za rok 1949 k důchodům
z národního pojištění a k zaopatřovacím
požitkům válečných poškozenců
ve svých schůzích dne 15. a 16. února
t. r. a usnesly se jednomyslně doporučiti jej Národnímu
shromáždění k přijetí
beze změny.
Doporučuji tedy jménem obou výborů,
aby Národní shromáždění
přijalo vládní návrh zákona
beze změny. (Potlesk.)
Podpredseda Valo: Ku slovu nie je nikto prihlásený,
rozprava odpadá.
Má pán zpravodajca nejaké návrhy opráv
alebo zmien textových?
Zpravodaj posl. Niederle: Nemám.
Podpredseda Valo: Pristúpime k hlasovaniu. Pretože
niet pozmeňovacích návrhov, dám o
celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy výborovej.
(Námietky neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona v
znení zprávy výborovej, nech zdvihne ruku!
(Deje sa.)
To je väčšina. Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona
podľa zprávy výborovej.
Tým je vybavený 2. bod poriadku.
Pristúpime k prerokovaniu tretieho bodu poriadku, ktorým
je
3. Zpráva výboru ústavno-právneho
o vládnom návrhu zákona (tlač 414),
ktorým sa predlžuje lehota k podaniu žiadosti
o udelenie štátneho občianstva krajanom vracajúcim
sa do vlasti (tlač 419).
Zpravodajcom je posl. dr Burian. Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Burian: Pane místopředsedo, paní
a pánové!
Prozatímní Národní shromáždění
se usneslo dne 12. dubna 1946 na zákoně, podle něhož
má být vráceno čs. státní
občanství Čechům a Slovákům,
kteří jsou občany cizího státu
nebo bezdomovci a vrátí se na území
Československé republiky v rámci přesidlovací
akce.
Zákon je formulován tak, že tito Češi
a Slováci mají na udělení čs.
státního občanství právní
nárok za dvou předpokladů: 1. že zde
nejsou důvody veřejného zájmu zvláštního
zřetele hodné, které by bránily udělení
čs. státního občanství, a 2.
že osoba, na kterou se zákon vztahuje, uplatní
svůj nárok na udělení občanství
do dvou let ode dne účinnosti zákona, t.
j. do 29. dubna 1948.
Průběhem přesidlovací akce se ukázalo,
že akce si vyžádá delší doby,
než se původně předpokládalo,
a to jednak z technických, avšak i z politických
důvodů. Zákonem čís. 107/1948
Sb. byla proto lhůta pro podávání
žádostí o udělení čs.
státního občanství krajanům
vracejícím se do vlasti prodloužena do konce
roku 1949. Do té doby bylo podáno a až na zcela
ojedinělé výjimky příznivě
vyřízeno asi 30.000 žádostí,
což se týká - přihlížíme-li
k rodinným příslušníkům
- asi 100.000 krajanů. V r. 1949 se však ukázalo,
že nebude možno ani do konce toho roku reemigrační
akci ukončit, neboť zejména v Jugoslavii se
vyskytly takové obtíže, že pravděpodobně
nebude lze počítat s reemigrací hromadnou,
nýbrž s přesídlením individuálním.
Kromě toho přicházejí ještě
v úvahu někteří reemigranti ze Sovětského
svazu, z Bulharska, Polska, Argentiny, Kanady, Číny
a Mandžuska. Podle odhadu jde celkem asi o 3.000 žádostí;
a aby i těmto krajanům bylo umožněno
dosíci čs. státního občanství
za zjednodušených podmínek, navrhuje projednávaná
osnova zákona prodloužení lhůty do 31.
prosince 1950.
Podle usnesení výboru ústavně-právního
ze dne 14. února 1950 doporučuji, aby navržená
osnova byla přijata beze změny. (Potlesk.)
Podpredseda Valo: Ku slovu nie je nikto prihlásený,
rozprava odpadá.
Má pán zpravodajca nejaké návrhy opráv
alebo zmien textových?